Augstskola
Referāts
uzņēmējdarbībā
Nodokļi un
nodevas
uzņēmumā
Ventspils 2000
Nodokļu rašanās.
“Šajā pasaulē nekas nav noteikts,
izņemot
nāvi un nodokļus!”
(Bendžamis
Frnklins).
Nodokļu
izcelšanās vēsture ir tik pat sena, cik veca ir civilizācija. Jau verdzības un
feodālajā iekārtā pastāvēja naturāla nodevu maksāšana un klaušas, kas arī bija
obligāti jāpilda. Vēlākajā sabiedrības attīstības posmā, kad izveidojās preču
un naudas attiecības, nodokļi ieguva galvenokārt naudas formu, bet dažkārt
pastāvēja arī nodokļu maksājumi natūrā un klaušu veidā.
Kā piemēru
šim faktam varētu minēt citātu no A. Baloža grāmatas “Latvijas un latviešu
tautas vēsture”: “Kad zviedri pārņēma Livoniju, zeme bija stipri izpostīta.
1624. gadā latviešu pusē 53 procenti latviešu zemnieku sētu stāvēja tukšas –
dažās draudzēs pat līdz 60-70 procentiem. Gan kara laikā, gan vēlāk zviedru
pārvalde veica vairākas zemes taksācijas (“revīzijas”), lai noteiktu zemnieku
nodokļu apmēru. Pārvalde šo pasākumu uzskatīja par ļoti nozīmīgu, jo
muižniecības un valsts ienākumi nāca no zemnieku nodevām un klaušām naudā un
graudā. Vērtēšanas rezultātus ierakstīja tā sauktajā “vakas” grāmatā
(“Wackenbuch”), kur bija noteikts katras mājas nomas lielums, tāpat zemes lielums
un labums. Arī katras mājas saimnieks saņēma savu “vakas” grāmatiņu. Piezīmes
rāda, ka laikā no 1624. Līdz 1630. gadam 65 procenti zemnieku lauku māju tika
apliktas ar 5 klaušām nedēļā un 30 procenti – ar 3 klaušām.”
Zviedru
- poļu kara laikā ieviesa jaunu nodevu (staciņu) karaspēka uzturēšanai, ko pēc
tam pārvērta par patstāvīgu valsts nodevu.
Atšķirība
starp mūsdienām un tiem laikiem ir tā, ka tagad ar nodokļiem tiek aplikti nevis
tikai zemnieki, bet visi, kas nodarbojas ar uzņēmējdarbību.
Ar to arī
beigsim nelielo pakavēšanos nodokļu vēsturē un pāriesim pie tā, kādi nodokļi
pastāv Latvijā un kurus maksā uzņēmēji.
Tie ir:
1)
iedzīvotāju ienākumu nodoklis,
2)
uzņēmumu ienākumu nodoklis,
3)
pievienotās vērtības nodoklis,
4)
nekustamā īpašuma nodoklis,
5)
dabas resursu nodoklis,
6)
valsts sociālās apdrošināšanas
obligātās iemaksas,
7)
izložu un azartspēļu nodoklis,
8)
akcīzes nodoklis,
9)
muitas nodoklis.
Lasiet tālāk
un Jūs uzzināsiet daudz interesanta.
Uzņēmuma ienākumu nodoklis.
Savu
darbu es gribētu sākt ar vienu no svarīgākajiem nodokļiem jebkurā uzņēmumā un
tas ir uzņēmuma ienākumu nodoklis. Šis nodoklis kopā ar iedzīvotāju ienākumu
nodokli veido vienotu ienākuma nodokļu sistēmu. Ar to jāsaprot, ka jebkura
persona, kas dzīvo mūsu valstī, ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa vai uzņēmuma
ienākuma nodokļa maksātāja. Šis nodoklis pieder pie tiešo nodokļu grupas un
kopā ar citiem šīs grupas nodokļiem (sociālo un iedzīvotāju ienākumu nodokli)
1993.gadā veidoja 62% no visiem nodokļu ieņēmumiem valsts budžetā, 1994.gadā-54%,
1995-59%, 1996-52%, bet 1997- 57%.
Uzņēmuma ienākumu nodoklis ir peļņas
nodokļa jaunā redakcija. LR Saeima 1995.gada 9.februārī pieņēma un Valsts
prezidents 1995.gada 1.martā izsludināja likumu “Par uzņēmuma ienākuma
nodokli”, kurš spēkā stājās 1995.gada 1.aprīlī.
Uzņēmuma ienākuma (peļņas) nodokļa dinamika 1993-1997.gadā tūkst. Ls
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
Uzņēmuma ienākuma (peļņas) nodoklis
kopā
tajā skaitā:
|
106175
|
76599
|
47542
|
57290
|
70120
|
Valsts pamatbudžetā
|
86995
|
76296
|
47539
|
57290
|
70120
|
Pašvaldību budžetā
|
19080
|
303
|
3
|
-
|
-
|
Uzņēmuma ienākuma(peļņas) nodokļa
īpatsvars nodokļu ieņēmumos, %
|
23,5
|
11,7
|
6,1
|
6,6
|
5,9
|
Tabula Nr.1
Pāreja ar 1995.gadu no peļņas
nodokļa uz uzņēmuma ienākumu nodokli bija saistīta ar atteikšanos no
diferencētajām un augstajām nodokļu likmēm, nosakot rezidentiem vienotu nodokļa
likmi neatkarīgi no uzņēmējsabiedrības darbības veida un īpašuma formas. Peļņas
nodokļa likme bija diferencēta 65, 45, 35 un 25% apmērā. Maksimālā jeb tā
saucamā speciālā likme 65% apmērā tika piemērota azartspēļu organizētājiem.
Pārējās nodokļu likmes tika attiecinātas: banku nozarei, apdrošināšanai un
tirdzniecībai 45% apmērā no apliekamā peļņas; valsts uzņēmumiem attiecīgi 35%,
pārējiem uzņēmumiem attiecīgi 25% apmērā.
Uzņēmuma ienākuma nodokļa maksātāji ir:
Iekšzemes
uzņēmumi, sabiedriskās un reliģiskās organizācijas un no valsts budžeta vai
pašvaldību budžetiem finansētās institūcijas, kuras gūst ienākumus no
saimnieciskās darbības. Visas augstākminētās iestādes ir rezidenti.
Ārvalstu
juridiskās un fiziskās personas. Tie ir nerezidenti.
Nerezidentu
pastāvīgas pārstāvniecības.
Uzņēmuma ienākuma nodokļa pamatlikme
ir 25%. Attiecībā uz rezidentiem (iekšzemes nodokļu maksātājiem) ar nodokli
tiek aplikti taksācijas periodā Latvijā un ārvalstīs gūtie apliekamie ienākumi.
Kas attiecas uz nerezidentiem, ar nodokli apliekamais objekts ir Latvijā gūtie
ieņēmumi no uzņēmējdarbības vai ar to saistītām darbībām. Savādāka, 10% nodokļu
likme tiek piemērota akciju pārdošanai, saņemtajām dividendēm. Tāpat mazāka likme
tiek piemērota, ja tiek pārdotas autortiesības – 15%. Iespējams, jaunajā
komerclikumā šīs likmes būs savādākas.
Atlaides
uzņēmuma ienākuma nodokļa maksāšanā var saņemt invalīdu biedrības, medicīniska
rakstura iestādes, labdarības fondi. Ja būtu stingras kontroles iestādes, kas
uzrauga tamlīdzīgu organizāciju un fondu darbību, tās varētu pilnīgi atbrīvot
no uzņēmuma ienākuma nodokļa maksāšanas, jo savus ienākumus tās izmanto cilvēku
aprūpē un infrastruktūras uzturēšanai nevis saimnieciskai darbībai.
Atlaides
gūst tie, kas veic lauksaimniecisko darbību, ražo augsto tehnoloģiju produktus
un programmproduktus vai par darbaspēku izmanto notiesātos. Tādējādi valsts
izsaka savu atbalstu šīm konkrētām nozarēm, jo uzskata tās par svarīgām.
Atlaides
var iegūt arī mazie uzņēmumi; tiem tiek piemērota 20% nodokļu likme. Par mazo
uzņēmumu tiek uzskatīta firma, kurā nestrādā vairāk par 25 cilvēkiem, neto
apgrozījums ir zem 200 000 Ls un bilances pamatlīdzekļu vērtība zem 70 000 Ls.
Vēl
viens moments, kurā paredzēta iespēja maksāt mazāku uzņēmuma ienākuma nodokli,
ir jaunu pamatlīdzekļu pirkšana un veco norakstīšana. Sastādot gada uzņēmuma
ienākuma nodokļa deklarāciju, pamatlīdzekļiem raksta lielāku nolietojumu nekā
grāmatvedības uzskaitē. Ja ir nopirkts jauns pamatlīdzeklis, piem., automašīna,
tai aprēķina lielāku nolietojumu nekā vecai, kas ļauj samazināt apliekamo
ienākumu un tādējādi pašu nodokli. Tas stimulē pirkt jaunas iekārtas, norakstīt
vecās un modernizēt firmu.
VID
katru gadu, vadoties no iepriekšējā gada peļņas, aprēķina nodokļa avansu, kuru
uzņēmums maksā katru mēnesi. Tas gan nav sevišķi patīkami, toties gada beigās
nav jāuztraucas, ka nav naudas, lai samaksātu visu summu.
Vienmēr
aktuāls temats ir beznodokļu un zemu nodokļu valstis un zonas (pazīstamākas ir Kipra,
Bahamu salas, Apvienotie Arābu Emirāti, Honkonga, Jamaika, Monako, Sanmarīno,
Venecuēla u.c.). Uzņēmumi, kas darbojas šajās teritorijās, nemaksā nodokļus vai
dara to nelielā apjomā. Par nelielu samaksu (ap 3000$) var piereģistrēt firmu,
kuras direktors būs kāds vietējais notārs vai jebkurš cits labprātīgs
cilvēks. Uzņēmuma juridiskā adrese var būt vienkārši pastkastīte uz ielas (ja
firma atrodas siltajās zemēs). Dažās valstīs kontu bankā var atvērt, neesot
pasei. Šādus uzņēmumus nevar brīvi kontrolēt, tāpēc ir viegli iespējams savu
naudu it kā samaksāt par pakalpojumiem šai ārzonas firmai, kur “otrā galā”
īstenībā saņem šis pats maksātājs. Latvijā esošajam uzņēmumam parādās lieli
izdevumi, peļņas nodoklis ir mazs, bet ārzonas “filiāle” nemaksā neko.
Kopumā
uzņēmuma ienākuma nodoklis ir ar plašām aplikšanas un neaplikšanas iespējām un
ar tā palīdzību valsts var daudz un dažādos veidos ietekmēt uzņēmumu darbību.
Pievienotās vērtības nodoklis (PVN).
Pievienotās vērtības nodoklis ir pats ražīgākais,
jo sastāda vairāk kā pusi no visiem nodokļu ieņēmumiem.
Likums “Par pievienotās vērtības nodokli” pieņemts
Saeimā 1995.gada 9.martā. Valsts prezidents to izsludināja 1995.gada 30.martā
un likums stājās spēkā ar 1995.gada 1.maiju. Šis nodoklis tika ieviests apgrozījuma
nodokļa vietā.
PVN (apgrozījuma nodokļa) ieņēmumi
1993-1997.gadā, tūkst.Ls.
Grafiks Nr.1
Ieņēmumi
no šā nodokļa ievērojami palielinājās sakarā ar 1994.gada 1.jūnijā vienotās
likmes ieviešanu, kas nodrošināja ar nodokli apliekamās bāzes paplašināšanos,
reālā iekšzemes kopprodukta pieaugumu un nodokļa jūtīgumu pret inflāciju.
1995.gadā
pieņemtais likums “Par pievienotās vērtības nodokli” saglabāja iepriekšējā
likumā “Par apgrozījuma nodokli” pastāvošos elementus, kā arī vienoto nodokļa
likmi 18% apmērā. Turpretī daudzās Eiropas valstīs pastāv dažādām preču grupām
diferencētas pievienotās vērtības nodokļa likmes, kuras jūs varat redzēt
sekojošajā tabulā.
PVN likmes dažādās Eiropas valstīs.
Valsts
|
Nodokļa likme
|
Piezīmes
|
Čehija
|
23%
|
Ir arī pazeminātas nodokļa likmes
|
Dānija
|
22%
|
|
Austrija
|
20%
|
Ir arī pazeminātas un paaugstinātas
nodokļu likmes
|
Zviedrija
|
20%
|
|
Norvēģija
|
20%
|
|
Itālija
|
19%
|
Ir arī pazeminātas un paaugstinātas
nodokļu likmes
|
Francija
|
18,6%
|
Ir arī pazeminātas un paaugstinātas
nodokļu likmes
|
Igaunija
|
18%
|
|
Lielbritānija
|
15%
|
|
Vācija
|
14%
|
|
Tabula
Nr.2
Kā
redzams no šīs tabulas datiem, PVN likme Latvijā nav augstāka salīdzinājumā ar
vairākām attīstītām Eiropas valstīm, piemēram, Dāniju, Austriju, Zviedriju un
citām. Vienlaikus tādās valstīs kā Lielbritānijā un Vācijā šā nodokļa likmes ir
ievērojami zemākas. Citreiz cilvēki izmanto šo salīdzinājumu, lai nomelnotu
valdību, bet jāatceras, ka pārāk daudzi uzņēmumi praktizē dubulto grāmatvedību,
tāpēc arī ieņēmumi mums ir stipri mazāki kā Vācijā ar 14%.
Ar
nodokli apliekamā persona ir fiziskā vai juridiskā persona un šādu personu ar
līgumu vai norunu saistītas grupas vai to pārstāvji, kas veic preču piegādi,
pakalpojumu sniegšanu, preču importu vai pašpatēriņu.
Nodokļa likme tiek noteikta 18% apmērā no preču (arī
importēto preču) piegādes, pakalpojuma un pašpatēriņa vērtības, kas apliekama
ar nodokli. Kopš 2001.gada sākuma ar PVN tiek aplikti arī līzinga procenti, kas
pavisam noteikti samazina līzinga pievilcīgumu. Piem: ja gadā maksāja 15% no summas
kā līzingprocentus, tad turpmāk būs jāmaksā 17,7%. Šur tur izskan doma, ka
vajadzētu aplikt arī noguldījumus bankās.
Nodokļa
likme 0% apmērā tiek noteikta preču piegādēm, kuru piegādes vieta nav iekšzeme,
pakalpojumiem, kas saistīti ar preču eksportu un tranzīta pārvadājumiem
(ieskaitot transporta, ekspedīcijas, preču uzglabāšanas, iekraušanas,
izkraušanas, ekspertīzes un šķirošanas pakalpojumus), pakalpojumiem, kuru
sniegšanas vieta nav iekšzeme, preču piegādēm un pakalpojumiem, kas saistīti ar
starptautiskā transporta apgādi un apkopi, ar tūrismu (ceļojumiem) saistītiem
pakalpojumiem, kā arī preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti ārvalstu
diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām, to diplomātiskajiem un
konsulārajiem aģentiem, administratīvi tehniskajam personālam, kā arī minēto
personu ģimenes locekļiem.
Priekšnodokli atkaita no visiem darījumiem ar PVN
maksātājiem. Ja dažādiem piegādātājiem ir vienādas cenas, izdevīgāk ir
sadarboties ar šiem PVN maksātājiem, jo tad par priekšnodokļa summu var
samazināt maksājamā PVN summu.
Maksājot
pievienotās vērtības nodokli, paši lielākie zaudētāji ir tie, kas debitoriem
iedevuši lielus preču apjomus uz kredīta vai uz apmaksu pēc realizācijas. Visa
summa tiek ieskaitīta pārdevēja ieņēmumos un aplikta ar nodokli, kurš jāsamaksā
līdz nākošā mēneša 15. datumam, kaut gan nauda vēl nav saņemta un var būt, ka
vispār nesaņems (gadījumā, ja parādnieks bankrotē). Tādēļ uzņēmumi izmanto
dažādas legālas un nelegālas metodes, lai “izlīdzinātu” šo situāciju, bet viņus
var saprast, jo kuram tad patīk maksāt, kad pats savu tiesu vēl nav saņēmis un
varbūt pat nesaņems vispār.
PVN var
nemaksāt, ja kaut ko (preci vai pakalpojumu) pārdod uzņēmumam, kas atrodas kādā
no 4 Latvijas speciālajām zonām. Tirgotājiem tas ir izdevīgi, kaut arī VID
citreiz piekasās un liek maksāt saņemto PVN, ja ir pārdota prece.
Iedzīvotāju ienākumu nodoklis.
Iedzīvotāju ienākumu
nodoklis pieder pie tiešo nodokļu grupas. Šis nodoklis ir proporcionāls, tāpēc
vienādu likmi maksā gan tie, kas pelna 50 Ls, gan 5000 Ls mēnesī. Daži atsaucas
uz Eiropas valstu kārtību, kur šis nodoklis ir progresīvs – jo vairāk ieņēmumu,
jo augstāks procents. Es personīgi to neuzskatu par pareizu, jo kādēļ tam, kurš
ir spējis nopelnīt vairāk, ir vairāk jāapmaksā visādi bezdarbnieku pabalsti
utml. nekā tam, kurš ir nopelnījis mazāk. Tas kurš vairāk strādā un uzņemas
lielāku atbildību, arī attiecīgi vairāk saņem. Pie tam tīri salīdzinoši viņš
jau ir samaksājis vairāk. Kādēļ ir jāmaksā vēl vairāk? Ja ir vēlēšanās
aizsargāt nabadzīgos iedzīvotājus, var palielināt neapliekamo minimumu. Kā
redzams no tabulas, Vācijā maksā 0-53%. Diez ar ko nodarbojas tie, kas maksā
0%. Viņi taču arī izmanto sabiedriskos labumus (TV, radio, apgaismotas ielas,
bezmaksas skolas, policiju, ugunsdzēsējus u.c.), bet maksāt laikam nemaksā. No
otras puses var sagaidīt, ka daudzi negribēs maksāt paaugstinātus nodokļus,
tāpēc vienkārši krāpsies. Katrā ziņā ceru, ka šis likums netiks mainīts pēc
Latvijas iestāšanās ES.
Nodokli aprēķina no
katra valsts patstāvīgā iedzīvotāja kopējiem ienākumiem, kas gūti taksācijas
(kalendārajā) gadā. Lai aprēķinātu šo nodokli kalendārajā gadā:
1)
jānosaka ar nodokli apliekamā
ienākuma kopējā summa no visiem ienākumu avotiem, tajā skaitā arī apliekamajiem
ienākumiem, kas saņemti ārvalstīs;
2)
jānosaka likumā norādītie
attaisnotie izdevumu, kas jāņem vērā , lai aprēķinātu ar nodokli apliekamo
ienākumu;
3)
katram tiesības izmantot likumā
paredzētos atvieglojumus;
4)
jāsamazina ar nodokli
apliekamais ienākums par valdības noteikto ar iedzīvotāju ienākuma nodokli
neapliekamo minimumu;
5)
jānosaka starpība starp gada
nodokli, kas aprēķināts no ienākuma rezumējošā kārtībā avansa maksājumiem.
Atkarība no iegūtā rezultāta starpība iemaksājama budžetā vai saņemama no tā.
Lielākā daļā Eiropas
valstu iedzīvotāju ienākumu nodoklis veidots pēc progresējošās likmes, kas
pieaug, palielinoties gūtajiem ienākumiem. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes
dažādās Eiropas valstīs redzamas tabulā Nr.3.:
Iedzīvotāju ienākumu
nodokļa likme dažādā Eiropas valstīs
Valsts
|
Nodokļu likme
|
Piezīmes
|
Austrija
|
10-15%
|
Diferencētas
|
Čehija
|
15-47%
|
Diferencētas
|
Lietuva
|
10-33%
|
Diferencētas
|
Igaunija
|
26%
|
|
Lielbritānija
|
25,5%
|
Pamatlikme
|
Francija
|
0-56,8%
|
|
Somija
|
0-39%
|
|
Vācija
|
0-53%
|
|
Zviedrija
|
31-51%
|
|
Tabula Nr.3
Šo nodokli maksā fiziskas
personas - iekšzemes nodokļu maksātāji, kas kalendārajā gadā ir guvuši
ienākumus LR un/vai ārvalstīs, fiziskās personas - ārvalstu nodokļu maksātāji,
taksācijas periodā ir guvuši ienākumus Latvijas Republikā, kā arī fiziskās
personas- individuālo uzņēmumu, zemnieku un zvejnieku saimniecību īpašnieki,
kuri šajā paša periodā ir guvuši ienākumus, kuri nav aplikti ar uzņēmuma
ienākuma nodokli.
Iedzīvotāju ienākumu
nodoklis sastāv no algas nodokļa, ko par darba ņēmēja gūtajiem ienākumiem
aprēķina un maksā darba ņēmējs, patentmaksas, kas ir pašvaldību noteikts avansa
maksājums par atsevišķu veidu saimnieciskās darbības veikšanu, kā arī nodokļa
par ienākumiem no uzņēmējdarbības, ja tie nav uzņēmuma ienākumu nodokļa
objekts, no individuālā darba, no īpašuma un citiem avotiem.
Nodokļa
likme, kas jāmaksā no gada apliekamā ienākuma, ir 25%. Algas nodokļa maksātājam
likme 25% apmērā jāmaksā no mēneša apliekamā ienākuma.
Tas arī būtu viss
svarīgākais par šo nodokli.
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
Sākot
ar 1998.gada 1.janvāri vienotā sociālā nodokļa vietā atbilstoši likumam “Par
valsts sociālo apdrošināšanu” stājās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas. Likums nosaka valsts sociālās apdrošināšanas vispārīgos principus, kā
arī regulē tās finansiālo un organizatorisko struktūru. Līdz šim sociālajā jomā
pieņemti vairāki atsevišķi speciāli likumi, taču nebija apvienojoša
likumdošanas akta, kurā būtu definēts sociālās apdrošināšanas jēdziens un
pamatprincipi, kā arī noteikts personu loks, kam būtu tiesības uz šo
apdrošināšanu.
Sociālā apdrošināšana ir
pasākumu kopums, ko organizē valsts, lai apdrošinātu personas vai tās apgādībā
esošo personu risku zaudēt ienākumu sakarā ar sociāli apdrošinātās personas
slimību, invaliditāti, maternitāti, bezdarbu, vecumu, nelaimes gadījumu darbā
vai saslimšanu ar arodslimību. Sociālā apdrošināšana ir valsts sociālās
drošības sistēmas sastāvdaļa.
Sociālās apdrošināšanas
pamatprincipi paredz solidaritāti starp sociālās apdrošināšanas iemaksu
veicējiem un šis apdrošināšanas pakalpojumu saņēmējiem, kā arī šīs iemaksas
līdzekļu izmantošana paredzēta tikai sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem
saskaņa ar likumu.
Turpmākajā shēmā redzams
kādām vajadzībām izmanto sociālās apdrošināšanas līdzekļus vai kāda veida apdrošināšanas
veidi pastāv:
Shēma Nr.1
Sociālai apdrošināšanai obligāti ir
pakļauti:
visi
15 gadu vecumu sasnieguši darba ņēmēji, kurus nodarbina darba devējs- iekšzemes
nodokļu maksātājs;
aktīvā
valsts dienesta karavīri;
personas,
kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis pusotra gada vecumu;
bezdarbnieki;
personas,
kuru laulātais (kam piešķirts diplomātiskais rangs saskaņā ar Diplomātiskā un
konsulārā dienesta likumu) pilda diplomātisko un konsulāro dienestu ārvalstīs
un kuras uzturas attiecīgajā valstī kā diplomātisko un konsulāro dienestu
pildošās personas laulātais;
pašnodarbinātie;
visi
15 gadu vecumu sasniegušie darba ņēmēji- ārvalstnieki , kurus nodarbina darba
devējs ārvalstu nodokļu maksātājs, ja šo personu patstāvīgā dzīve vieta nav
Latvijas Republika un tās uzturas LR 183 dienas vai ilgāk jebkurā 12 mēnešu
periodā, kas sākas vai beidzas taksācijas gadā.
Nākošajā tabulā būs redzamas valsts sociālā
apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes un to sadalījums pa apdrošināšanas
veidiem:
Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto
iemaksu likmes un to sadalījums pa valsts sociālās apdrošināšanas veidiem
1998.gadā.
N.p.k
|
Obligāto iemaksu likme
|
Obligāto iemaksu likmes sadalījums starp darba devēju
un darba ņēmēju
|
Obligāto iemaksu likmes sadalījums starp darba devēju
un darba ņēmēju.
|
I
|
Ieskaitot sociālās apdrošināšanas pret nelaimes
gadījumiem darbā un arodslimībām obligāto iemaksu likme, ja darba ņēmējs tiek
apdrošināts visos sociālās apdrošināšanas veidos, no obligāto iemaksu objekta
ir - 37,09%
|
Darba devējs- 28,09%
Darba ņēmējs- 9,00%
|
1.1 Valsts pensiju apdrošināšanai
27,37%
1.2 Sociālai apdrošināšanai
bezdarba gadījumā 3,10%
1.3 Sociālai apdrošināšanai pret
nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām 0,09%
1.4 Invaliditātes apdrošināšanai
5,94%
1.5 Maternitātes un slimību
apdrošināšanai 0,59%
|
II
|
Ieskaitot sociālās apdrošināšanas pret nelaimes
gadījumiem darbā un arodslimībām obligāto iemaksu likme, ja darba ņēmējs ir
sasniedzis vecumu, kas dod tiesības uz valsts vecuma pensiju , vai darba
ņēmējs ir I vai II grupas invalīds, no obligāto iemaksu objekta ir -28,05%
|
Darba devējs- 21,34%
Darba ņēmējs- 6,71%
|
2.1
Valsts pensiju apdrošināšanai
27,37%
2.2
sociālai apdrošināšanai pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām
0,09%
2.3
maternitātes un slimības apdrošināšanai 0,59%
|
III
|
Ja darba ņēmējs ir 15 gadu vecumu sasniedzis
ārvalstnieks, kuru nodarbina ārvalstu nodokļu maksātājs un, kurš uzturas šeit
noteikto laika periodu, likme no obligāto iemaksu objekta ir
-8,15%
|
|
3.1 Valsts pensiju apdrošināšanai
6,58%
3.2
Invaliditātes apdrošināšanai 1,43%
3.3 Maternitātes
un slimību apdrošināšanai 0,14%
|
IV
|
Pašnodarbinātajiem no obligāto iemaksu objekta ir -33,9%
|
|
4.1 Valsts pensiju apdrošināšanai
27,37%
4.2
Invaliditātes apdrošināšanai 5,94%
4.3 Maternitātes
un slimību apdrošināšanai 0,59%
|
Tabula Nr.4
Kā redzams iepriekšējā tabulā, tad šī nodokļa maksātājs parasti ir gan
darba ņēmējs, gan darba devējs, tādēļ arī šo nodokli maksā uzņēmums. 2000 gadā
darba devējs maksāja 27,09% un darba ņēmējs 9%. Paredzams, ka turpmāk šis
nodoklis varētu tikt samazināts.
Izložu un azartspēļu nodoklis un nodeva.
Šis nodoklis Saeimā pieņemts 1994.gada 16.jūnijā, Valsts
prezidents to izsludinājis 1994.gada 2.jūnijā, bet stājās spēkā ar 1995.gada
1.janvāri.
Izloze
un azartspēle ir spēle vai derības, kurām ir laimes līguma raksturs un kurās to
dalībnieku iegūtajiem laimestiem pilnīgi vai daļēji ir gadījuma raksturs. Par
azartspēlēm tātad tiek uzskatītas bingo, derības, totalizators, rulete, kāršu
un kauliņu spēles, kā arī spēļu automāti. Lai no darbotos ar azartspēļu un
izložu organizēšanu ir jāsaņem noteiktas atļaujas. Šādas spēles parasti tiek
rīkotas spēļu namos- kazino, kā arī spēļu centros- spēļu automātu salonos,
kuros parasti ir atļauts ieiet personām, kuras ir sasniegušas 18 gadu vecumu.
Par
azartspēli nav uzskatāma tāda spēle spēļu automātā, kurā vienīgais laimests ir
bezmaksas spēle šajā automātā, kā arī spēle spēļu automātā ar mantiska rakstura
laimestu (izņemot laimestu naudā), kura vērtība nav lielāka par 10 latiem.
Izložu
un azartspēļu nodokļu un azartspēļu nodokļu un nodevas maksātāji ir uzņēmumi
(uzņēmējsabiedrības), kas reģistrējušies uzņēmumu reģistrā un saņēmuši speciālu
atļauju (licenci) izložu un azartspēļu un azartspēļu organizēšanai un
uzturēšanai. Ar azartspēļu nodokli apliekamais objekts ir azartspēļu
organizētājs- uzņēmums, spēļu norises vieta vai iekārtas. Ar izložu nodokli
apliekamais objekts ir ieņēmumi no biļešu cenas.
No
katras iekārtotās vai uzstādītās azartspēļu tiešās norises vietas iekasējams
nodoklis pēc šādām likmēm par katru kalendāro gadu:
rulete(cilindriska
spēle)-par katru gadu Ls
10000
kāršu
un kauliņu spēles par katru gadu Ls 2000
bingo
(līdz 100 vietām)
Ls 10000
bingo
(līdz 200 vietām)
Ls 15000
bingo
(līdz 300 vietām)
Ls 20000
bingo
(virs 300 vietām)
Ls 30000
totalizators
Ls
30000
videospēles
un mehāniskie automāti- par katru automātu Ls 360
Azartspēļu nodoklis jāmaksā šādā apmērā no augšminēto nodokļu likmju summas:
Rīgā
100%
Ventspilī,
Liepājā un Jūrmalā
90%
Daugavpilī,
Jelgavā un Rēzeknē
80%
Pārējās
Latvijas pilsētās 70%
Pārējās
Latvijas teritorijā
60%
Izložu nodokli
aprēķina pēc šādām likmēm no biļešu realizācijas ieņēmumiem:
Izlozēm 6%
Momentloterījām
8%
Par speciālas atļaujas
(licences) izsniegšanu no izložu organizētāja iekasējama valsts nodeva
par katru izlozi šādā apmērā.:
1.
Par valsts mēroga izlozēm- par
katru kalendāro gadu
5000 Ls
2.
Par vietēja mēroga izlozēm- par
katru kalendāro gadu
500 Ls
3.
Par valsts mēroga momentloterijām-
par katru izlozi
3000 Ls
4.
Par vietēja mēroga
momentloterijām- par katru izlozi 500 Ls
Azartspēļu nodokli
aprēķināms no katra azartspēļu nama un katras azartspēļu tiešās norises vietas,
summējot minētās nodokļu likmes par katru azartspēļu namā un par katru
azartspēļu tiešās norises vietā esošo spēles veidu atbilstoši spēles galdu,
automātu skaitu. Ja uzņēmums uzsācis darbību kalendārā gada laikā, nodokli
aprēķināms par katru mēnesi, ieskaitot mēnesi, kurā uzņēmums uzsācis darbību,
kā viena divpadsmitā daļa no aprēķinātās gada kopējās nodokļa likmes.
Nobeigums un secinājumi.
Izmantotā literatūra un informācijas avoti.
1.
Latvijas nodokļu
sistēma 3. Sējumos.- Izdevējs: SIA “Lietišķās informācijas dienests” 1995.gads.
2.
Nodokļi un nodevas-
A.Zvejnieks.1998.gads.
3.
Krievijas
autorraidījums “Itogi”, 2001.g janvāris
Saturs.
Nodokļu
rašanās. 2
Uzņēmuma ienākumu nodoklis. 3
Pievienotās vērtības nodoklis (PVN). 5
Iedzīvotāju ienākumu nodoklis. 7
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. 9
Izložu un azartspēļu nodoklis un nodeva. 10
Nobeigums un secinājumi. 12
Izmantotā literatūra. 13
Saturs. 14
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru