Rīgas Stradiņa Universitāte
Eiropas Integrācijas Institūts
Politikas Zinātnes katedra
Starptautiskās attiecības — Eiropas studijas
Sindija Rimša 37 B grupa
Kurss «Mūsdienu politikas teorijas
Individuālais darbs
«Dzimuma» un
«dzimtes» izpratne 20. gadsimta politikas teorijā
Rīga 2001
Saturs
Ievads
……………………………………………………………………………..3.lpp
Sieviešu tiesību diskriminācija no Akmens
laikmeta līdz pat mūsdienām ………..5.lpp
Taisnīgums ģimenes institūcijā
……………………………………………………8.lpp
Feminisma ideju pārprašana radikālo feministu
un šovinistisko vīriešu skatījumā 10.lpp
Dzimuma loma Latvijas politikā
…………………………………………………..12.lpp.
Nobeigums …………………………………………………………………………15.lpp
Izmantotā literatūra
…………………………………………………………………16.lpp.
Ievads
20. gadsimtā visā pasaulē
izplatījušās demokrātijas un liberālisma idejas, to pat varētu dēvēt par
liberālisma gadsimtu, kura pamatvērtība ir indivīds, tāpēc valstij iespēju
robežās jāgarantē visas indivīda tiesības un brīvības.
Pagājušā gadsimta laikā cilvēka tiesību un brīvību
jomā tik tiešām izdarīts ir ārkārtīgi daudz — uzvarēta cīņa pret nacismu,
izstrādāta cilvēktiesību deklarācija, konvencija par bērnu tiesībām, notikusi
ievērojama rasisma samazināšana un par vienu no nozīmīgākajiem notikumiem
aizgājušā gadsimta politikā noteikti var minēt to, ka puse visas pasaules
iedzīvotāju, proti, sievietes ieguvušas balsstiesības, tādejādi iegūstot arī
tiesības pilnvērtīgi piedalīties valsts politiskajā dzīvē.
Protams, sieviešu un vīriešu līdztiesība 20. gadsimtā
sevišķi jau pēc otrā viļņa feminisma kustības 60. 70.-ajos gados ir
palielinājusies lielos apmēros, vismaz katras demokrātiskas valsts juridiskie
likumi mūsdienās to paredz, taču dzīvē šis jautājums ir aktuāls joprojām un lai
gan jebkāda veida diskriminācija — dzimumu, etniskā vai sociālā ir pretrunā ar
liberālisma pamatdomu, manuprāt, liberālisms ar visām no tā izrietošajām sekām,
konkrēti brīvo tirgu jau pats zināmos aspektos veicina dažāda veida
diskrimināciju, tai skaitā arī sieviešu.
Būtiskākais faktors, kas joprojām ietekmē sieviešu un
vīriešu nevienlīdzību ir tāds, ka sievietes savas tiesības ieguvušas relatīvi
nesen un ja mēs raugāmies vēsturiskā kontekstā, viņu pieredze šai ziņā ir visai
niecīga.
Tāpēc, neraugoties uz savām tiesībām sievietes
joprojām ir ienācējas līdz šim pastāvējušajā vīriešu pasaulē jeb tā sauktajā
patriarhālajā iekārtā un sabiedrības doma kopumā vēl nav spējusi pilnībā
adaptēties šīs jaunās pasaules likumiem kaut vai tāpēc, ka joprojām mūsu vidū
ir vecāko paaudžu cilvēki, kuri ir audzināti un lielāko daļu savas dzīves
pavadījuši, uzskatot, ka sievietes vieta ir virtuvē pie plīts, vēl ļaunāk, ja
mēs runājam par Padomju laikiem, kur sievietes strādāja pilnu darba slodzi
tāpat kā vīrieši un vēl vienu pilnu darba slodzi mājās, jo ēdiena gatavošana,
trauku mazgāšana, veļas mazgāšana, mājas tīrīšana un bērnu audzināšana nu
nekādā gadījumā netika uzskatīta par vīrieša goda cienīgu darbu!
Mēs dzīvojam sabiedrībā, kuras pagātnē dzimuma pazīme
tika uzskatīta par vienu no iemesliem, lai leģimitētu atšķirīgas tiesības un
ierobežojumus — gan formālus, gan neformālus un kaut arī juridiskās saistības,
kas uztur vīriešu virssvaru 20. gadsimta laikā zināmā mērā ir atceltas,
tradīciju lielā ietekme kopā ar socializācijas iedarbību plašākā nozīmē vēl
aizvien atbalsta tādu lomu sadalījumu starp abiem dzimumiem, kurus parasti
uzskata par nevienlīdzīgiem pēc prestiža un vērtības[1].
Sieviešu tiesību diskriminācija no Akmens laikmeta
līdz pat mūsdienām
Nav pat vērts apšaubīt, ka sieviešu tiesības Akmens
laikā tika diskriminētas vislielākajā mērā. Esmu dzirdējusi, cieņas izrādīšana
sievietēm, palaižot tās pirmās pa durvīm, nākusi jau no šiem laikiem, taču
nebūt ne ar pamatdomu izrādīt sievietei cieņu. Vienkārši sievietei, kura pēc
vīriešu domām ir zemāka būtne, tāpēc arī viņas zaudējums būtu niecīgāks, lika
pirmajai ieiet alā tikai un vienīgi aiz piesardzības principa, jo alā varēja
būt kāds nikns zvērs, kurš dusmās varētu saplosīt cilvēku!
Ja sieviete uzdrīkstējās kaut vai tikai pieskarties
vīriešu medību ierocim, viņa tika izraidīta no bara. Kad vīrietis vēlējās
apmierināt savas seksuālās tieksmes, viņš vienkārši zīmju valodā parādīja
sievietei, lai viņa nostājas četrrāpus un šādus piemērus var minēt vēl
neskaitāmi daudz.
Taču mans mērķis nav runāt par tik ļoti seniem
laikiem, es gribētu pievērsties konkrēti Atēnām 8.gs. PK, visnotaļ civilizētai
valstij — demokrātijas dzimtenei un vienam no šī laika izcilākajiem domātājiem
Aristotelim, kura taisnīguma teorijai ir liela ietekme arī uz mūsdienu
politikas teorētiķiem. Proti, Aristotelis, runājot par taisnīgumu, ierādīja
sievietēm un vergiem «mājas taisnīguma» jomu, kurā viņi pēc būtības nav
vienlīdzīgi ar brīvajiem vīriešiem, kas iekļaujas politiskā taisnīguma sfērā,
bet ir zemākas būtnes, kuru dabiskā funkcija ir kalpot tiem, kuri ir cilvēki
lielākā mērā. Un attiecinot to uz mūsdienu politikas teoriju, diemžēl jāsecina,
ka liberālā tradīcija, par spīti tās šķietamajai indivīda tiesību un cilvēku
vienlīdzības bāzei, šajā aspektā ir izteiktāk aristoteliska, nekā parasti tiek
uzskatīts. Liberāļi ir pieņēmuši, ka indivīds, kas ir viņu teorijas galvenais
temats, ir vīrietis kā patriarhālas ģimenes galva. Tātad taisnīguma principu
piemērošana attiecībās starp dzimumiem vai ģimenē bieži ir izslēgta jau no paša
sākuma[2]. Par pamatu šādai kritikai
Sjūzena Mollera Okina ņem liberāļa Džona Rolsa darbu «Taisnīguma teorija», kurā
pats autors uzsver, ka dzimums ir morāli patvaļīga un nejauša īpašība, tas
nozīmē ka cilvēks neizvēlas savu dzimumu un tikpat labi sievietes lomā varēja
būt kāds šovinistiski noskaņots vīrietis. Taču tai pat laikā pēc Okinas vārdiem
izvirzot šo terminu «ģimenes galva» Rols pats oponē saviem vārdiem.
Cita lieta, ko Rolsa teorijā kritizē Okina un kas tik
tiešām ir svarīgs, uzmanības vērts aspekts, viņš izmanto šķietami vispārīgus
vīriešu dzimtes norādes terminus. «Cilvēki», «viņš» kā personu un piederību
norādoši vārdi tiek lietoti kopā ar
tādiem bezdzimtes norādes terminiem, kā, piemēram, «indivīds» vai
«morāles aspekta persona»[3]. Un var jau uzskatīt, kā
iztiecās viens no maniem kursa biedriem, kāda gan nozīme tam, ka vārdi ir
vīriešu dzimtē, taču nozīme tam ir milzīga, jo runājot terminiem vīriešu
dzimtē, psiholoģiski cilvēks sāk domāt, ka to visu var attiecināt tikai uz
vīriešu dzimtes pārstāvjiem, turklāt sevišķi sāpīgs šis jautājums ir arī tāpēc,
ka neatkarīgi no galotnes, vārds «politika» pats par sevi jau ir vīriešu
dzimtes vārds vismaz asociatīvi, tāpat kā vairums ar politiku saistīto vārdu —
vara, konflikts, karš, lēmumu pieņemšana, korupcija, sāncensība un citi[4].
Tāpēc sieviešu un politikas attiecību problēmas
iemesls nav tikai tas, ka ļoti ilgu laiku sievietēm nav dotas tiesības tajā
piedalīties, problēma ir arī tā, ka vārdam «politika» jau pašam par sevi ir
dzimte — vīriešu. Taisnības labad gan jāpiebilst, ka ir arī divi ar politiku
saistīti vārdi, kuri vismaz asociatīvi ir sieviešu dzimtē — sociālā labklājība
un izglītība[5].
Un tam nu ir grūti nepiekrist, jo esmu pilnīgi pārliecināta, ja konkrēti
Latvijas Saeimā būtu vairāk sieviešu daudz lielāka uzmanība tiktu pievērsta
jautājumiem, kas saistīti ar izglītību, bērnu tiesību aizsardzību, respektīvi,
mūsu nākotnes nodrošināšanu, cīņu ar narkomāniju, arī noziedzību un visiem
sociālajiem jautājumiem, jo sievietes šīm tēmām ir tuvākas aiz tā vienkāršā
iemesla, ka viņas ir mātes un visbiežāk arī ģimenes pavarda turētājas.
Kamēr vīri nodarbojas ar tā saucamajām «lielajām
lietām» — valsts ekonomiku, aizsardzību, drošību, viņas ir tās, kuras praktiski
nodrošina pašus elementārākos dzīvošanas apstākļus no kuriem galu galā atkarīgi
ir tie paši «lielie vīri».
Tāpēc feminisma teorētiķes un aktīvistes mēģina
pierādīt, ka sievietes demokrātijas attīstībai var dot ļoti daudz, jo viņām
nepiemīt tādas stereotipiskās vīriešu īpašības kā sāncensība, agresija,
stūrgalvība — viņas vieglāk iziet uz kompromisiem, un abstraktā domāšana lēmumu
pieņemšanā — sievietes ir praktiskākas[6]. Ņemot vērā visas šīs
īpašības, jāsecina, ja sievietēm būtu atļauts iekļauties politikā jau sen,
iespējams, nebūtu nedz Pirmā, nedz Otrā pasaules kara — jo kamēr vīrieši par
karu domā abstrakti, sievietes kā mātes reāli apzinās katra karā zaudētā
cilvēka vērtību; iespējams, nebūtu tik lielas nošķirtības starp bagātajiem un
nabagajiem, jo sievietes daudz lielāku uzmanību pievērstu sociālajiem
jautājumiem; un varbūt tagad pasaulē nebūtu demogrāfiskās krīzes, jo sievietes
rūpētos par to, lai cilvēks spētu nodrošināt savu un pēcnācēju dzīves
apstākļus. Galu galā mēs taču dzīvojam jauktā sieviešu un vīriešu pasaulē,
tāpēc arī lēmumi būtu jāpieņem vienlīdzīgi gan sievietēm, gan vīriešiem, jo
vīriešiem nekad nebūs lemts justies kā sievietēm un otrādi.
Taisnīgums ģimenes institūcijā
Savā taisnīguma teorijā Rols apgalvo, ka mūsu dzimums
ir pilnīga nejaušība, piedzimstot mēs neapzināmies nedz savu dzimumu, nedz
tautību, nedz sociālo stāvokli sabiedrībā, mūsu priekšstatus par to, kādiem
mums jābūt atkarībā no visiem šiem iepriekš minētajiem faktoriem nosaka
sabiedrība.
Tāpēc pirmais un iespējams arī galvenais
socializators, kurš nosaka mūsu uzskatu un personības izveidošanos[7] ir ģimenes institūcija.
Ģimene ar savu dzimumu lomu struktūru, it sevišķi mātes kā audzinātājas lomu,
neapšaubāmi ir izšķirošais faktors abu dzimumu atšķirīgajā socializācijā —
veidā, kā vīrieši un sievietes kļūst par to, kas viņi ir[8]. Sākot jau ar to, ka
puisēni no dzemdību nama tiek vesti mājās zilās, bet meitenītes rozā drēbītēs.
Tāpēc ļoti svarīgi ir runāt par taisnīgumu ģimenes
institūcijā, kurā ideālā gadījumā būtu vienlīdzīgi jāsadala pienākumi starp
vīrieti un sievieti gan darbā ārpus mājas, gan visos mājas darbos. Taču ar
vienlīdzību es nedomāju pilnīgi vienādas slodzes un daudzuma uzkraušanu abiem,
bet gan izvēles un vienošanās tiesībās. Ņemot vērā to, ka izvēles tiesībām
jābūt vienādām gan vīriešiem, gan sievietēm, pārim vajadzētu vienoties par to,
ko kurš vēlas uzņemties, jo var taču būt, ka sievai patīk gatavot ēst un uzkopt
māju, taču strādāt viņa vēlas tikai piecas stundas dienā, savukārt, vīrs
labprāt strādātu 12 stundas dienā, taču stāvēšana pie plīts izraisa viņam
alerģiju, tāpēc pāris var vienoties, kādus pienākumus uzņemsies vīrs un kādus
sieva. Galu galā nevar taču noliegt, ka joprojām ir ļoti daudz sieviešu, kuras
labprātāk dara mājas darbus un audzina bērnus tā vietā, lai ietu uz darbu un ja
vīrs to akceptē, lūdzu, nevar taču vienlīdzības vārdā aizliegt sievietēm
audzināt bērnus, ja viņas pašas to vēlas, taču tam nav jākļūst par vispārēju
tendenci, jo vienmēr būs sievietes, kurām vienlīdz svarīga ar ģimeni būs arī
karjera un aizliegt viņām piedalīties kaut vienā no šīm lietām būtu
diskriminācija.
Turklāt, ja bērns, kurš audzis ģimenē, kurā māte
sēdējusi mājās, bet tēvs katru dienu devies uz darbu nonāk sabiedrībā, kurā
ļoti daudziem bērniem ir pretēja pieredze, savu vecāku rīcību viņš neuztvers
par vispārpieņemtu normu, bet tikai par vienu no izvēles variantiem.
Cita lieta, ko runājot par dzimumu taisnīgumu ģimenes
institūcijā man gribētos pieminēt, ir tāda, ka, manuprāt, liberālisms kā tāds
ir ģimenes pretinieks, kaut vai tāpēc, ka cenšoties nopelnīt vairāk naudas, lai
nodrošinātu ģimeni vai kaut vai mēģinot saglabāt konkurētspēju, lai darbu
nepazaudētu, cilvēkiem atliek arvien mazāk laika ģimenei un tas ir nežēlīgākais
liberālisma, demokrātijas un brīvā tirgus likums — vēlies kaut ko sasniegt,
strādā — virsstundas, naktis, velti darbam laiku uz ģimenes, draugu, sava brīvā
laika, garīgās pilnveidošanas rēķina, kļūsti par sava veida mašīnu un šī
ģimenes diskriminācija attiecas gan uz sievietēm, gan uz vīriešiem, diemžēl uz
pirmajām nedaudz lielākā mērā, jo lai gan bērnu kopšanas atvaļinājumu tagad var
ņemt arī vīrieši, tomēr racionālāku apsvērumu dēļ to parasti dara māmiņas, jo
viņas baro bērnu ar krūti, tāpēc viņu sēdēšana pie bērniem ir racionālāka, jo
daudz apgrūtinošāk ir tēvam palikt mājās pie bērna un strādājošajai māmiņai
vairākas reizes dienā atskriet mājās, lai pabarotu bērnu. Taču neatkarīgi no
tā, vai mājās paliek tēvs vai māte, šī cilvēka atgriešanās darbā ir apgrūtinoša
— visu moderno tehnoloģiju straujā attīstība izraisa to, ka atgriežoties darbā
šis cilvēks pat pēc pusgada vai gada ir jau mazliet atpalicis, viņš ir mazāk
konkurētspējīgs kā cilvēks, kurš atradies darbā visu laiku. Tāpēc, oponējot
manam kursa biedram, kurš seminārā izteicās, ka feminisms neatrisina problēmu
ar bērniem, es gribu teikt, ka ne jau feminisms rada šo problēmu, problēmu ar
bērniem rada liberālisms kā tāds un brīvais tirgus. Tāpēc liberālisms kā ideoloģija
ir ļoti pretrunīgs, jo no vienas puses tas iestājas par katra indivīda tiesībām
un brīvībām, bet no otras puses diskriminē indivīda tiesības izvēlēties kaut ko
citu kā vienīgi vergošanu darbam, naudai, atstājot novārtā cilvēka morālās un
garīgās vērtības, jo nepakļaujoties brīvā tirgus likumiem cilvēks ir
iznīcināts.
Feminisma ideju pārprašana radikālo feministu un
vīriešu šovinistu skatījumā
Visas feminisma izpausmes ir saistītas ar pretošanos
faktam, ka sievietes vienmēr bijušas pakļautas vīriešiem sociāli, politiski un
ekonomiski[9] un feminisma pamatdoma tās
pirmssākumos, ko 1792. gadā izvirza Marija Volstounkrafta ir tāda, ka prātam kā
tādam nav dzimuma, tāpēc viņām ir jādod tiesības izglītoties un kļūt mentāli
neatkarīgām[10],
viņa nerunā par to, ka sievietes pēc visām īpašībām ir līdzvērtīgas vīriešiem,
un tas, manuprāt, ir ļoti svarīgi, jo nevar noliegt fizioloģisko īpašību
atšķirību — vīrieši ir spēcīgāki un feministu pamatdoma nav pierādīt, ka
sievietes var pacelt tikpat lielu svaru kā vīrieši (vismaz vairākums), taču tas
nenozīmē, ka viņas nav spējīgas sacensties ar vīriešiem citām dzīves jomās,
kurās viņu spējas ir līdzvērtīgas.
Manuprāt, to varētu piemērot arī vienam no mūsdienu
politikas teorētiķa Volzera taisnīguma principiem. Taisnīgums prasa nevis
sociālo labumu vienlīdzīgu sadali to attiecīgajās sfērās, bet gan šo sadales
sfēru autonomijas saglabāšanu tajā ziņā, ka nevienlīdzībai, kas pastāv katrā no
tām, nedrīkst ļaut pāriet uz citām[11]. Ja sieviete ir fiziski
vājāka, to nevar attiecināt, piemēram, uz viņas spējām loģiski domāt, galu galā
arī vīrieši taču iedalās fiziski spēcīgākajos un vājākajos, taču vājākie taču
tāpēc netiek diskriminēti garīgā darba darīšanā.
Problēma ir tāda, ka šī sfēru dalīšana tiek pārprasta
gan šovinistiski domājošo vīriešu skatījumā, kuri izvēlas kādu vienu parametru,
kāpēc viņi ir pārāki par sievietēm un attiecina to uz visām pārējām jomām, gan
arī radikālo feministu vidū, kuras iestājas par pilnīgu līdztiesību visās
dzīves sfērās, pat vēl vairāk, izvirzot domu, ka patiesībā sievietes ir pārākas
par vīriešiem.
Galu galā atšķirības dažādās dzīves sfērās pastāv arī
viena dzimuma ietvaros, kā es jau minēju, ir taču fiziski spēcīgāki un vājāki
vīrieši, tāpat kā ir gudrākas un stulbākas sievietes, taču tas nav par pamatu
tam, lai cilvēki sava dzimuma ietvaros būtu diskriminēti pilnīgi visās dzīves
jomās. Runa ir par vienādām iespējām un tiesībām izvēlēties.
No feministu ienaidnieku puses bieži vien tiek minēts
arguments, ka sievietes nevar būt vienlīdzīgas, jo viņas nevar iet armijā.
Taču, ja sievietei ir vēlme doties armijā, viņai jādod iespēja to darīt, ja
vien viņa atbilst visiem tam nepieciešamajiem parametriem, jo galu galā ir taču
daudz sieviešu, kuras ir fiziski spēcīgākas par vīriešiem un ir taču daudz
sieviešu, kuras stratēģiski domā daudz labāk un loģiskāk kā vīrieši, tāpēc
viņas varētu būt lieliski kara vadoņi. Tāpēc jāņem vērā ir cilvēka dotumi katrā
atsevišķā dzīves sfērā nevis jāvadās tikai pēc viņa dzimuma piederības.
Diemžēl radikālais feminisms savā ziņā ir kļuvis par
ienaidnieku pašai feminisma pamatdomai, jo vadoties pēc viņu teorijas, izriet,
ka sievietei, kļūstot līdzvērtīgai vīriešiem sabiedrībā ir jāzaudē savs
sievišķīgums. Tiek izslēgtas kaut vai tādas normas, kā mēteļa padošana
sievietei, rokas padošana, kas patiesībā balstās tikai uz tā vienīgā apsvēruma,
ka vairākums vīriešu iz fiziski spēcīgāki, tāpēc var palīdzēt sievietei
izpildīt dažādas darbības, turklāt rokas padošana ir vairāk simboliska nevis
tiešām reāla fiziskā palīdzība, kas, manā skatījumā, simbolizē tikai to, ka
vīrietis ir gatavs palīdzēt sievietei šajā fiziskā spēka jomā, tas nozīmē, ka
vajadzības gadījumā, viņš sievieti aizstāvēs un tieši šādu pašu cieņu sieviete
var izrādīt arī vīrietim, kādā citā jomā, kurā varošāka ir viņa, un tā nav vis
diskriminācija, bet tieši labās gribas parādīšana iespējai sadarboties — nevis
izceļot otra dzimuma trūkumus, bet palīdzot otram ar savām no dabas dotajām
priekšrocībām, jo pati daba taču iekārtojusi tā, ka pastāv šīs fizioloģiskās
atšķirībās.
Un nav pareizi, ja šovinistisks vīrietis, uzskata, ka
viņam ir tiesības iesist sievietei, jo viņas taču vēlas būt līdztiesīgas, tad
lai arī saņem tādu pašu izturēšanos kā pret vīriešiem visās jomās! Tas ir
pielīdzināms vienkājaina vīrieša nospārdīšanai, kas savukārt liek runāt par
cilvēka morāli kā tādu.
Galu galā rokas padošanu sievieti var uztvert kā
cieņas izrādīšanu kaut vai tāpēc, ka viņas dzemdē bērnus, ko vismaz tuvākajā
laikā vīrietis nevarēs izdarīt!
Tad nu lūk, radikālais feminisms ir iedzinis daudzām
sievietēm bailes izrādīt to, ka viņas ir feministes, jo tas uzreiz nozīmēs, ka
viņas ir nesievišķīgas, bet feminisma pamatdoma taču nav pārveidot sievietes
vīrišķīgos radījumos, kas spējīgas visu izdarīt pašas. Pamatdoma ir abu dzimumu
līdzvērtīgā sadarbība, novēršot diskrimināciju tajās jomās, kurās abi dzimumi
ir līdzvērtīgi!.
Dzimuma loma Latvijas politikā
Balsošanas tiesības sievietes Latvijā ieguvušas 1918.
gadā līdz ar pirmās Latvijas Republikas nodibināšanu, tāpēc varētu uzskatīt, ka
sieviešu vienlīdzībai Latvijā ir salīdzinoši senas tradīcijas, jo arī Padomju
savienības laikā oficiāli sievietes un vīrieši bija vienlīdzīgi, galu galā arī
tagad Latvijas prezidente ir sieviete, kas gan vēl varētu liecināt par lielāku
sieviešu un vīriešu vienlīdzīb! Tā varētu gan šķist, taču reālajā dzīvē
sievietes Latvijā nevienā no šim trim posmiem nav reāli piedalījušās svarīgu
lēmumu pieņemšanā.
Cik daudz sieviešu tika ievēlētas Saeimā pirmās
Latvijas Republikas Saeimā? Par piemēru var minēt divas ļoti labas un aktīvas
politiķes sievietes Latvijas laikā — Aspaziju un Klāru Kalniņu, kuras aktīvi
piedalījās Satversmes sapulcē, taču tā arī nekad netika ievēlētas Saeimā[12].
Padomju laikā sievietes drīkstēja strādāt smagos
darbus, viņām uz saviem pleciem bija jāuzņemas visi mājas darbi, taču tai pat
laikā neviena sieviete nekad nav bijusi centrālkomitejas sekretāre. Pat vēl
vairāk, par sieviešu diskrimināciju liecina arī kultūras tradīcijas, kaut vai
filmas — Padomju laikā tik ļoti slavenā komēdija «Briljanta roka», kuras frāzes
un izteicieni tika ieviesti dzīvē ne vien toreiz, bet saglabājušies sadzīvē vēl
pat šodien un viena šīm populārākajām frāzēm «Klusē, sieviete! Klusē,
nelaimīgā» Centrālais varonis filmās parasti bija vīrietis, sievietes kā
pozitīvie tēli tika attēloti tikai kārtīgas un godprātīgas kolhoznieces lomā!
Galu galā, kā tad ir mūsdienās — procentuāli, cik
sievietes un cik vīriešu tiek ievēlēti Saeimā vai Rīgas domē? Tiesa gan, pēdējo
pašvaldību priekšvēlēšanu kampaņā ļoti daudz lielāko Latvijas partiju par vienu
no lokomotīvēm bija izvirzījuši sievietes, Aija Poča pat tika minēta kā mēra
amata kandidāte, taču kā skaidro politoloģe Ilga Kreituse, tas noticis tikai
partijām vēloties labvēlīgi savā labā izmantot pozitīvo Vairas Vīķes —
Freibergas sindromu. Un cik sieviešu līdztiesību argumentējoša gan ir pašas
prezidentes — sievietes ievēlēšana?
Pirmkārt, valsts prezidentam Latvijā ir galvenokārt
reprezentatīvas funkcijas, viņš nepiedalās lēmumu pieņemšanā, otrkārt, pēc
Kreituses vārdiem, prezidentes ievēlēšana bijusi kompromiss, kad partijas vairs
pašas nav spējušas vienoties savā starpā[13].
Vēl pagaidām sievietei Latvijā vienīgā iespēja ieņemt
kādu nozīmīgu amatu politikā ir tādā gadījumā, kad paši vīrieši vairs nespēj
vienoties un viņas var ienākt kā kompromiss. Ne vienu reizi vien Latvijas
medijos runāts par tā saucamajiem pelēkajiem kardināliem, kas patiesībā ietekmē
politisko lēmumu pieņemšanu Latvijā, vai kaut reizi viņu vidū ir minēts kāds
sievietes vārds?
Problēma ir tāda, ka pašlaik pie varas Latvijā ir
cilvēki ar spēcīgu padomju mantojumu, kuru vērtības izveidojušās laikā, kad
tika sludināta sieviešu vienlīdzība slaucējām, taču nevienai no viņām netika
ļauts ieņemt augstu amatu. To varēja ieņemt tikai vīrietis un kā paredz
Kreituse, kamēr nebūs notikusi paaudžu nomainīšanās un gan pie varas, gan pašā
sabiedrībā vairākums būs Gorbunova vienaudžu, sieviešu tiesību ziņā maz kas
mainīsies[14].
Un tā ir ārkārtīgi liela problēma arī pašā sabiedrībā. Atceros, ka pēc
ievēlēšanas Valsts prezidente Vaira Vīķe —Freiberga savā pirmajā preses
konferencē izstāstīja anekdotisku atgadījumu no vēlēšanu nakts, kas lieliski
demonstrē Latvijas sabiedrības vairākuma viedokli.
Pirms vēl bija notikusi pēdējā balsošana, Vīķei—
Freibergai bija jābrauc uz televīziju sniegt interviju un pa ceļa taksometra
vadītājs, viņu neatpazīstot, iesācis sarunu par to, kas tagad notiekot Saeimā
un nedod Dievs vēl ievēlēšot sievieti! Kad Vīķe — Freiberga vaicājusi, kas tad
būšot, ja tiks ievēlēta sieviete, viņš sacījis, būšot vēl kāda Tečere! Bet kad
Vīķe — Freiberga pavaicājusi, kas tad vainas Tečerei, šoferis neko pateikt nav
spējis.
Turklāt šāda attieksme nepastāv tikai vīriešu kārtas
pārstāvjos, lielākās sieviešu — politiķu ienaidnieces ir pašas sievietes, kuras
skaudības dēļ nevēlas, lai citas kundzītes gozētos pa Saeimu, kamēr viņas sēdēs
pie veļas katliem. Tāpēc runājot par politisko vienlīdzību Latvijā, es saskatu
četras būtiskas problēmas:
Pirmkārt, demokrātija Latvijā ir salīdzinoši jauna,
tāpēc sievietes tikai nesen sākušas apzināties savas tiesības un iespējas kļūt līdzvērtīgām vīriešiem,
tāpēc vīriešu tik bieži izmantoto argumentu — bet jūs taču pašas neesat
pietiekoši aktīvas, varu atspēkot, sakot, ka sievietēm Latvijā tikai pirms
desmit gadiem ir dotas iespējas, kas vīriešiem bijušas vienmēr, tāpēc viņas
šajā ziņā ir iesācējas.
Otrkārt, liels šķērslis joprojām ir psiholoģiskā
barjera — vīrieši nevēlas pieļaut, ka sievietes kļūst par viņiem svarīgākas, jo
pasaulē tik daudzus gadsimtus valdījis patriarhāts. Par laimi šo stereotipu
patlaban sāk kliedēt Valsts prezidentes vīrs, kurš paliekot aiz viņas otrajā
vietā pats ir pietiekoši liela personība, lai rādītu, ka ieņemto zemāku amatu
kā sieva, vīrietim nebūt nav jāpaliek tās ēnā[15].
Treškārt, vairākuma Latvijas iedzīvotāju saglabājies
pārāk spēcīgs Padomju mantojums, tāpēc ir jānotiek paaudžu maiņai, lai nopietni
varētu runāt par sieviešu un vīriešu politisko līdztiesību.
Ceturtkārt, aktīvajām sievietēm traucē citas —
pasīvās. Pēc statistikas datiem, par katru ievēlēto sievieti balsojušas tikai
20 % citu sieviešu[16].
Sieviešu vienlīdzības problēma politikā nav aktuāla
tikai Latvijā, manuprāt, tā ir aktuāla arī tā saucamajās attīstītajās valstīs,
jo lai gan, piemēram, Francijā vēlēšanu likums paredz, ka pilsētās virs 300
iedzīvotāju vēlēšanu sarakstos jābūt vienlīdzīgam skaitam sieviešu un vīriešu[17], cik gan daudz
ietekmīgāko pasaules lielvalstu vadītāju amatus ieņēmušas sievietes? Tečere ir
vienīgais precedents un vai, piemēram, demokrātijas lielvalstī Amerikā par prezidenti
varētu kļūt sieviete?
Nobeigums
Kā jau iztirzāju savā darbā, neraugoties uz to, ka
sieviešu un vīriešu līdztiesība 20. gadsimta laikā uz priekšu ir spēru lielu
soli, reālajā dzīvē par pilnīgu līdztiesību runāt vēl pāragri. Pilnīgas
vienlīdzības nav pat mūsdienu politikas teorijā, kur nu vēl praksē.
Kā vienu no svarīgākajiem iemesliem sievietes un
cilvēka kopumā diskriminācijai es minēju liberālismu, tāpēc varētu rasties
jautājums, ko tad tagad darīt, mainīt visas pasaules politisko iekārtu?
Protams, ka nekas tāds pašlaik nav iespējams, taču šīs problēmas risinājumu es
saredzu kopsaucējā arī pārējo lielāko sieviešu nevienlīdzības problēmu
(nepietiekošā loma politikā, sabiedriskās domas nespēja pieņemt pilnīgu līdztiesību)
risinājumu, proti, ir jānodrošina lielākas sociālās garantijas gan sievietēm,
gan vīriešiem, lai viņi nekļūtu par naudas un darba vergiem, lai sievietei
nebūtu jābaidās doties dekrēta atvaļinājumā, baidoties tāpēc kļūt
konkurētnespējīgai un zaudēt darbu.
Savukārt to, kā jau es iztirzāju savā darbā, var
panākt, palielinot sieviešu lomu politikā un lēmumu pieņemšanās, jo kā
noskaidrojās, sievietes lēmumu pieņemšanā ir daudz praktiskākas un pat
racionālākas, turklāt viņas pievērš lielāku uzmanību sociālajai labklājībai un
tas palīdzētu mainīties sabiedriskajai domai arī kopumā, uzskatāms piemērs tam
ir mūsu Valsts prezidente, pateicoties viņas spējai tik sekmīgi darboties
politikā, ir mainījusies sabiedrības attieksme par labu sievietei politikā.
Tiesa gan, manis iepriekšminētie nosacījumi nozīmētu
valsts iejaukšanās sabiedrības dzīvē palielināšanos, taču racionāli domājot,
citas izejas nav, mēs taču ļoti labi redzam, ko brīvais valsts nekontrolētais
tirgus ir paveicis, cik ļoti pieaugusi ir nabadzība un nošķirtība starp
bagātajiem un nabagajiem!
Visbeidzot, sieviešu un vīriešu vienlīdzība nekādā gadījumā nebūtu jāuztver kā faktors, kam būtu jāmazina sievietes sievišķību un vīrieša vīrišķību. Nav jāiet pretī dabas likumiem, bet abiem dzimumiem ir jādod vienlīdzīgas iespējas un tiesības, kurās viņi ir konkurētspējīgi un politika noteikti ir viena no šīm sfērām, turklāt mēs taču dzīvojam jauktā sabiedrībā, tāpēc nav pieņemams, ka tikai vīrieši pieņem likumus pēc kuriem jādzīvo gan sievietēm, gan vīriešiem, lēmumu pieņemšanā ir jāpiedalās abiem dzimumiem, turklāt, tas, ja sieviete pateiks savas domas lemjamajā jautājumā un tās tiks respektētas, no tā taču nemazināsies viņas loma kā sievietei!
Visbeidzot, sieviešu un vīriešu vienlīdzība nekādā gadījumā nebūtu jāuztver kā faktors, kam būtu jāmazina sievietes sievišķību un vīrieša vīrišķību. Nav jāiet pretī dabas likumiem, bet abiem dzimumiem ir jādod vienlīdzīgas iespējas un tiesības, kurās viņi ir konkurētspējīgi un politika noteikti ir viena no šīm sfērām, turklāt mēs taču dzīvojam jauktā sabiedrībā, tāpēc nav pieņemams, ka tikai vīrieši pieņem likumus pēc kuriem jādzīvo gan sievietēm, gan vīriešiem, lēmumu pieņemšanā ir jāpiedalās abiem dzimumiem, turklāt, tas, ja sieviete pateiks savas domas lemjamajā jautājumā un tās tiks respektētas, no tā taču nemazināsies viņas loma kā sievietei!
Izmantotā literatūra:
Sjūzena M. Okina
»Taisnīgums un dzimums» no «Mūsdienu politiskā filosofija», Zvaigzne ABC, 1998.
Lpp. 358.-387.
Virginia Sapiro
«Gender Politics, Gendered Politics: The State of the Field» in William Crotty
(ed.)Political Science: Looking to the Future (vil.1), Evanston: Northvestern
UP, 1991, pp.165.-188.
Sindija Rimša
«Sieviešu un vīriešu politiskā vienlīdzība Latvijā ir tikai māns», laikraksts
«Vakara Ziņas», 17.03.01.
[1]
Sjūzena M. Okina »Taisnīgums un dzimums» no «Mūsdienu politiskā filosofija»,
Zvaigzne ABC, 1998. Lpp..358.
[2]
Sjūzena M. Okina »Taisnīgums un dzimums» no «Mūsdienu politiskā filosofija»,
Zvaigzne ABC, 1998. Lpp..359.
[3]
Sjūzena M. Okina »Taisnīgums un dzimums» no «Mūsdienu politiskā filosofija»,
Zvaigzne ABC, 1998. Lpp..360.
[4]
Virginia Sapiro «Gender Politics, Gendered Politics: The State of the Field» in
William Crotty (ed.)Political Science: Looking to the Future (vil.1), Evanston:
Northvestern UP, 1991, pp.177.
[5]
Virginia Sapiro «Gender Politics, Gendered Politics: The State of the Field» in
William Crotty (ed.)Political Science: Looking to the Future (vil.1), Evanston:
Northvestern UP, 1991, pp.177.
[6]
Virginia Sapiro «Gender Politics, Gendered Politics: The State of the Field» in
William Crotty (ed.)Political Science: Looking to the Future (vil.1), Evanston:
Northvestern UP, 1991, pp.178.
[7] Pēc
psihologu viedokļa cilvēka personība izveidojās jau pirmo trīs dzīves gadu
laikā, tāpēc vecāku ietekme uz bērnu ir neatsverama
[8]
Sjūzena M. Okina »Taisnīgums un dzimums» no «Mūsdienu politiskā filosofija»,
Zvaigzne ABC, 1998. Lpp..366.
[9]
Virginia Sapiro «Gender Politics, Gendered Politics: The State of the Field» in
William Crotty (ed.)Political Science: Looking to the Future (vil.1), Evanston:
Northvestern UP, 1991, pp.167.
[10]
Virginia Sapiro «Gender Politics, Gendered Politics: The State of the Field» in
William Crotty (ed.)Political Science: Looking to the Future (vil.1), Evanston:
Northvestern UP, 1991, pp.164.
[11]
Sjūzena M. Okina »Taisnīgums un dzimums» no «Mūsdienu politiskā filosofija»,
Zvaigzne ABC, 1998. Lpp..367.
[12]
Sindija Rimša «Sieviešu un vīriešu politiskā vienlīdzība Latvijā ir tikai
māns», laikraksts «Vakara Ziņas», 17.03.01.
[13]
Sindija Rimša «Sieviešu un vīriešu politiskā vienlīdzība Latvijā ir tikai
māns», laikraksts «Vakara Ziņas», 17.03.01.
[14]
Sindija Rimša «Sieviešu un vīriešu politiskā vienlīdzība Latvijā ir tikai
māns», laikraksts «Vakara Ziņas», 17.03.01.
[15]
Sindija Rimša «Sieviešu un vīriešu politiskā vienlīdzība Latvijā ir tikai
māns», laikraksts «Vakara Ziņas», 17.03.01.
[16]
Sindija Rimša «Sieviešu un vīriešu politiskā vienlīdzība Latvijā ir tikai
māns», laikraksts «Vakara Ziņas», 17.03.01.
[17]
Sindija Rimša «Sieviešu un vīriešu politiskā vienlīdzība Latvijā ir tikai
māns», laikraksts «Vakara Ziņas», 17.03.01.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru