Satura rādītājs:
1. Ievads. 3
lpp.
2. Narkomānijas tiesiskie apkarošanas
līdekļi. 7 lpp.
3. Latvijas KK paredzēto noziegumu
pamatpazīmes. 10 lpp.
4. Nozieguma objektīvā puse. 11 lpp.
5. Nozieguma objekts un priekšmets. 12 lpp.
6. Indīgo un stipri iedarbīgo vielu un
narkotisko
līdzekļu
izgatavošana, glabāšana, pāvadāšana un
pārsūtīšana,
un realizēšana. 14
lpp.
7. Narkotisko līdzekļu nelikumīga
iegādāšanās vai
glabāšana
nelielos apmēros vai narkotisko vielu
lietošana
bez ārsta atļaujas. 17
lpp.
8. Narkotisko vielu saturošo augu
neatļauta sēšana
vai
audzēšana. 18
lpp.
9. Narkotisko līdzekļu lietošanas perēkļu
organizēšana
un turēšana. 19
lpp.
10. Narkotisko līdzekļu izplatīšana. 20
lpp.
11. Nozieguma subjektīvā puse. 22 lpp.
12. Nozieguma subjekts. 24
lpp.
13. Apskatāmo noziegumu kvalificējošās
pazīmes. 25 lpp.
14. Ja nelikumīgas darbības priekšmets ir
bijuši
narkotiskie
līdzekļi sevišķi lielos apmēros. 27
lpp.
15. Divu vai vairāku vai vairāku personu
pamudināšana
lietot narkotiskos līdzekļus. 28
lpp.
17. Nepilngadīgas personas pamudināšana
lietot
narkotiskos
līzekļus. 29
lpp.
18. Nobeigums 30
lpp.
19. Tabulas 31
lpp.
20. Izmantotā literatūra un normatīvie akti 33 lpp.
Ievads.
Kā liecina fakti, narkomānija
šodien ir starptautiska problēma. Kā liecina statistika narkomānu kopskaits
pasaulē pārsniedz 50 miljonus. Latvijā varētu būt apmēram 20 000 narkomānu,
kaut gan jau vēl pastv tā sauktie svētdienas narkomāni. Un tam ir tendence
katru gadu pieaugt, jo arvien vairāk pieaug narkomānu skaits uz uz
nepilgadīgojauniešu rēķina Tādēļ ir pamats ir domāt, ka to skaits ir vēl
lielāks, jo ņemot vērā šīs parādības latento raksturu, tad ir pamats domāt, ka
uz vienu uzskaitīto nakomānu ir desmit neuzskaitīto.
Salīdzinājumā ar 80.gadu beigām
pasaulē ievērojami aktivizējušies spēki, kas izvērš plašu narkotisko vielu
propogandu, grib panākt pastāvošo pretnarkotiku konvenciju koriģēšanu un
narkotiku legalizēšanu, lai radītu tikpat lielu tirgu, kāds ir alkohola un
tabakas tirgus, un gūtu vēl varenāku peļņu.Globālais narkotiku fenomens ir šī
milzu nauda, ko tā slēpj sevī, jo, narkotikas ir vielas, kas var cilvēku
pakļaut, padarīt viņu atkarīgu, piespiežot atdot visus līdzekļus, lai
apmierinātu aizvien pieaugušo tieksmi gūt nepieciešamo efektu. Cilvēki tad
vairs nerēķinās ne ar ko, -ne ar morāli, ne ar aizliegumiem, nebaidās no
cietuma, dara visu, un tas izputina ne tikai viņu pašu, bet arī ģimeni. Tas ir
narkotiku spēks -bīstams fenomens, ko var pielīdzināt vīrusiem un baciļiem.Šis
fenomens pastāv mums līdzās un to regulē lielās narkobiznesmeņu alkas iegūt
lielu naudu.Spēki, kas piedāvā narkotikas, ir organizētā noziedzība, kura
pašreiz saplūst ar pasaules lielajām finansiālajām aprindām.Tas jau ir noticis
Holandē, kur vieglākas iedarbības narkotikas ir legalizētas, un Amsterdama ir
īsta narkomānu paradīze.Tas notiek arī ASV, kur divas pavalstis- Arizonas un
Kalifornijas- jau ir izmainījušas likumdošanu un pieļauj marihuanas un hašiša
un Indijas kaņepju saturošo preperātu-tā saucamā”Canabis” legālu ražošanu.Uz to
tiecas arī vairāks Eiropas valstis. Acīmredzama ir nerēķināšanās ar pārejo
sabiedrību, lai tikai varētu gūt peļņu. Narkotikas tirgum ir lobiji visā
pasaulē. Eiroparlamentā jau vairākas valstis ir parādījušas, ka aizstāv
narkotikas legalizācijas idejas.Viņi pieprasa mainīt likumdošanu. Brīvu ceļu
naudas plūsmai. Narkobiznesu finansē apmēram 5000 darboņu pasaulē, dažādos
centros un fondos, kas it kā sniedz palīdzību narkomāniem, bet tās aizsegā tiek
izvirzīta vēl viena ideja -mazināsim narkotiku lietošanas risku! Var izlasīt
par narkotikas ražošanu, iedarbību, par to, kā jārīkojas, lai neaizietu bojā,
piemēram, no narkotiskām halucinācijām, ko dod piemēram līdzeklis
”Ekstāze” utt.Tās pašas “Ekstāzes” tabletes ar
dažādiem simboliem: mīlestības tehnikas, politikas u.c., iedzer tikai un
saņemsi to ko vēlies.Tā tiek akceptēta mākslīgās laimes sasniegšana.Tomēr
vieglās narkotikas tāpat kā vieglās cigaretes ir maldi Narkomānija tiek
piesegta ar cilvēka izvēles brīvību, ar demokrātiju, joprojām pastāv
nepieciešamība pēc pretnarkomānijas pasākumiem. Narkotisko līdzekļu un stipri
iedarbīgo vielu sistemātiska lietošana nodara nelabojamu kaitējumu cilvēka
veselībai, noved pie personības degradācijas. Kā sociālai problēmai
narkomānijai ir ciešas saites ar noziedzību, kuru nosacīti, var iedalit trijos
pamatvirzienos: pirmkārt- nelikumīgas darbības ar narkotiskajiem līdzekļiem;
otrkārt- noziegumi, kuri izdarīti, lai iegūtu šīs vielas vai līdzekļus to
iegūšanai, treškārt- noziegumi, kuri izdarīti narkotisko vielu uzbudinājuma
stāvoklī. Varētu vēl minēt ceturto virzienu, kas atspoguļo šīs vienojušās
saites, kad narkotiskie līdzekļi, indīgas vielas stipri iedarbīgas vielas tiek
iegādātas, lai izdarītu citus noziegumus pret personu vai tās īpašumu.
Narkomānijas apkarošanai un
profilaksei tiek izmantots dažādu pasākumu kopums, tai skaitā arī tiesiskie
cīņas līdzekļi, kurus apskatīsim.
Narkomānija ir viena no
nedaudzajām. sociālajām parādībām, kuras sekmīga apkarošana nav iespējama bez
savstarpēji saskaņotiem starptautiskiem tiesiskiem līdzekļiem un tamdēļ
nacionālās likumdošanās ir paredzēta atbildība par nelikumīgām darbībām ar
narkotiskiem līdzekļiem.
Pirmais mēģinājums izstrādāt
savstarpēji saskaņotus vairāku valstu pasākumus narkomānijas apkarošanai ir
noticis jau 1909.g., kad Šanhajā sapulcējās 13 valstu pārstāvji (tā saucamā
Šanhajas opija komisija), lai apspriestu iespējas, kā novērst narkotisko vielu
eksportu no Āzijas reģioniem un Eiropu un ASV.
Vēsturē pirmā konvencija par
narkotiskām vielām tika izstrādāta un pieņemta starptautiskajā opija
konferencē, kas notika Hāgā no 1911.gada 1.decembra līdz 1912.gada 23.janvārim,
kur 12 valstu( Vācijas, ASV, Ķīnas, Francijas, Anglijas, Itālijas, Japānas,
Nīderlandes, Persijas, Portugāles, Krievijas un Siāmas ) pārstāvji nolēma
noteikt kontroli par opija izejvielu ražošanu un izplatīšanu, panākt citu
narkotisko vielu lietošanu tikai medicī-
niskiem un citiem saprātīgiem mērķiem, izlemt
jautājumu par cīņu ar narkotiskovielu kontrobandu un tirdzniecību ar tām. Šo
konvenciju ratificēja 58 valstis. To parakstīja arī Krievija, bet neratificēja.
Vēl jāmin arī 1923.gada un 1931
gada konvencijas, kuras reglamentēja narkotisko vielu ražošanu un aprrozību,
tādējādi nodrošinot narkotisko vielu izmantošanu tikai mediciniskiem un
zinātniskiem mērķiem. 1936.gadā tika pieņemta vēl viena konvencija, par
narkotisko vielu nelikumīgas tirdzniecības aizliegšanu, kurā tika pasvītrota
nepieciešamība valstīm sniegt savstarpēju palīdzību narkotisko vielu pagrīdes
tirgotāju kriminālvajāšanā.
Visas šīs minētās konvencijas
uzlika par pienākumu valstīm, tās dalībniecēm pieņemt tādas tiesību normas, kas
paredz kriminālatbildību par konvencijas prasību pārkāpšanu. Lai nodrošinātu šo
starptautisko vienošanos realizēšanu, Apvienoto Nāciju Organizācijas Ekonomiskā
un Sociālā pad ome 1936.gada 16.februārī apstiprināja Narkotisko līdzekļu
komisiju.
Ar ANO Ģenerālās Asamblejas
rezolūciju tika apstiprināts un 1946.gada 14.februārī stājās spēkā Protokols
par izmaiņām agrākajās konvencijās (1925.gada un 1931.gada ) par narkotikām,
kuras bija vērstas uz kontroles pastiprināšanu par narkotiskām vielām. Lai
nodrošinātu starptautisku kontroli par sintētiskām narkotiskām vielām, kuras
netika aptvertas ar iepriekšējām konvencijām, 1948.gadā 19.novembrī ANO
Ģenerālas Asamblejas 3.sesijā tika parakstīts speciāls protokols. 1953. gadā
izstrādātais protokols ietvēra pasākumus kontroles pastiprināšanai par
narkotisko izejvielu ražošanu.
Ar augstākminēto dokumentu
pieņemšanu tika radīta noteikta narkotisko vielu ražošanas un tirdzniecības
starptautiskās kontroles sistēma. Tomēr narkomānijas pieaugums pasaulē
sešdesmitajos gados, nepieciešamība izveidot universālu un efektīvu
starptautisko un valstu iekšējo kontroli par pareizu visu narkotisko vielu
izmantošanu pulcēja 1961.gada 24.janvārī līdz 25.martam Ņujorkā 73 valstu
pāstāvjus un pārstāvjus no vairākām specializētām organizācijām, kuri
konferences gaitā izstrādāja un pieņēma Vienoto konvenciju par narkotisko vielu
nelikumīgas tidzniecības aizliegšanu un noteica, ka šo kontroli veic 1946.gadā
izveidotā ANO Ekonomiskās un Sociālās padomes Narkotisko vielu komisija un
jauizveidotā Narkotiku kontroles starptautiskā komiteja, attiecīgi
reglamentējot to pilnvaras. Konvencija konkritizēja tiesiskos līdzekļus, kuru
piemērošana nodrošinātu cīņu pret nelikumīgām darbībām ar narkotiskiem
līdzekļiem, deva to augu uzskaitījumu, kuri kalpo kā
izejvielas narkotikas līdzekļu izgatavošanai, noteica kārtību kādā
izgatavojamas, realizējamas un izplatāmas narkotikas.
Vienotā konvencija uzlika par
pienākumu tās dalībvalstīm ar attiecīgiem likumdošanas aktiem nodrošināt
kontroli par to, lai visas darbības ar narkotiskiem līdzekļiem būtu likumīgas
un noteica sodus par pastrādātajiem likumpārkāpumiem. 1971.gadā 30. decembrī
tika pieņemta konvencija par psihotropajām vielām, kuru ratificēja tikai
1978.gadā.Arī Latvija 1996.g.9.maijā pieņēma likumu “Par narkotisko un
psihotropo vielu likumīgās aprites kārtību”.
l.Narkomānijas
apkarošanas tiesiskie līdzekļi.
Kriminālās likumdošanas
attīstības izpēte liecina, ka arvien detalizētāk tiek reglamentēta atbildība
par nelikumībām ar narkotikām. Jau Latvijas Republikas Sodu likumā bija
paredzēta norma, kura noteica kriminālatbildī- bu par nelikumīgām darbībām ar
narkotikām. Tā, bija noteikts, ka indīga vai stipra iespaida vielu glabāšana
pārdošanai bez pienācīgas atļaujas vai arī ar atļauju, pārkāpjot attiecīgus
nosacījumus, tiek sodīta ar arestu.(227.p.) Ja ne- likumīgo darbību priekšmets
bija narkotiskās vielas, kas satur vairāk par 0, 2% morfija vai 0, 1% heroīna
vai kokaīna, vai citas tamlīdzīgas narkotiskas vielas, sods pieauga līdz
cietumsodam. Nākošās izmaiņas likumdošanā jau saistītas ar
1959-1961.gadiem.1961.gadā pieņemtajā bijušajā Latvijas PSR Kriminālkodeksā
73.pantā tika ietverts 1958.gadā 25.decembrī pieņemtais PSRS likums par
kriminālatbildību par valsts noziegumiem 15.pants, kurš noteica
kriminālatbildību par narkotisko vielu, stipri iedarbīgu vielu un indīgu vielu
kontrobandu, paredzot par to brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz desmit
gadiem, ar mantas konfiskāciju un alternatīvu nometinājumu uz laiku no diviem
līdz pieciem gadiem. Bija paredzēta arī kriminālatbildība par stipri iedarbīgo
vai narkotisko vielu izgatavošanu, glabāšanu, iegādāšanos vai realizēšanu bez
attiecīgas atļaujas. Kā jau iepriekš tika atzīmts, cīņai ar narkomāniju un to
izraisošām sekām ir starptautisks raksturs, kriminālatbil-dība par nelikumīgām
darbībām ar narkotiku tika noteikta arī citās republikās taču līdzīga noziegumu
formulējums un arī atbildības pakāpe būtiski atšķīrās. Tā, piemēram, Ukrainas,
Uzbekijas un Turkmēnijas KK noteica atbildību par narkotisko vielu izgatavošanu
realizēšanas nolūkā, turpretī Krievijas Federācija un Lietuvas PSR paredzēja
kriminālatbildību jau par narkotisko vielu izgatavošanu bez attiecīgas
atļaujas.Gruzijas, Kirgīzijas, Lietuvas, Uzbekijas Kriminālkodeksos bija
noteikta atbildība par narkotisko vielu izlaupīšanu, bet citās republikās šādu
nodarījumu kvalificēja kā valsts un sabiedriskās mantas izlaupīšanu. Citās
republikās bija paredzēta arī kriminālatbildība par narkotisko un indīgu vielu
izgatavišanu, iegādāšanos glabāšanu un pārsūtīšanu vai pārvadāšanu vai
realizēšanu. Kirgīzijas PSR republikā vēl bija uzsvērta atbildība par opija
izgatavošanu, iegādāšanos, glabāšanu, pārsūtīšanu vai pārvadāšanu un arī par
narkotisko vielu lietošanu un izplatīšanu. Igaunijas PSR KK bija norma, kas
paredzēja kriminālatbildību par smagu seku iestāšanos narkotisko vielu lietošanas
rezultātā. Dažādi tika noteikti analoģisku noziegumu kvalificējošie apstākļi,
soda veidi un apmēri par tiem. Lai unificētu likumdošanu cīņā pret narkomāniju
bijušās PSR robežās nodrošinātu vienveidīgu tās piemērošanas praksi, PSRS AP
prezidijs 1974.gada 25.aprīlī pieņēma dekrētu” Par cīņas pastiprināšanu pret
narkomāniju”, saskaņā ar kuru attiecīgi labojumi tika izarīti arī visos
savienoto republiku kriminālkodeksos Arī mūsu republikas LPSR AP prezidijs
1974.gada 26.septembrī pieņēma dekrētu un pamatojoties uz to LPSR KK tika
papildināts ar septiņiem jauniem pantiem ( 222.I-222.7.p) un līdz ar to tika
grozītas arī dažas citas krimināltiesiskas normas. KK pirmo reizi tika
paredzēta atbildība par narkotisko vielu izlaupīšanu (222.2p.), iekopšanai
aizliegtu narkotiskas vielas saturošu kultūru sēšanu un audzēšanu(222.3p.),
narkotisku vielu lietošanas perēkļu organizēšanu un turēšanu (222.4p.),
pamudināšanu lietot narkotiskas vielas(222.5p.), narkotisku vielu nelikumīgu
izgatavošnu, iegādāšanos, glabāšanu, pārvadāšanu vai pārsūtīšanu bez
realizēšanas nolūka(222.6p.), par tām pašām darbībām realizēšanas nolūka vai
narkotisku vielu realizēšanu(222.1.p.), par narkotisku vielu ražošanas,
iegādāšanās, glabāšanas, uzskaites izdošanas, pārvadāšanas noteikumu pārkāpšanu
(22.7.p.)Kā jau atzīmējām tika izdarīti arī labojumi vairākos citos
likumdošanas aktos, piemēram, LPSR Administratīvo pārkāpumu kodeksā, tā
piemēram tika noteikta administratīvā atbildība par narkotisko vielu lietošanu
bez ārsta atļaujas ( LPSR APK 46 p.)
Arī Latvijas Civilkodeksa 16.p.
noteica, ka tiesām tiek dota iespēja ierobežot rīcībspēju pilsonim, kas
pārmērīgu narkotisko vielu lietošanas rezultātā rada savai ģimenei grūtus
materiālos apstākļus, tā laika Latvijas laulības un ģimenes kodekss 67.pants paredzēja,
ka tiesa var atņemt vecāku tiesības, ja konstatē, ka viņi ir narkomāni.
Minētās izmaiņas likumdošanā
zināmā mērā sekmēja cīņu ar narkomāniju.Tomēr narkomānijas pastiprināta
izplatīšanās 80-tajos gados, toksikomānu skaita pieaugums nepilngadīgo vidū,
arvien ciešāka narkomāni-jas saistība ar noziedzību radīja nepieciešamību veikt
papildu izmaiņas likumdošanā. 1987. gada 22.jūnijā PSRS APP pieņēma dekrētu”Par
cīņas pastiprināšanu pret narkomāniju, ” kurā papildus tika formulētas
krimināltiesiskas normas par atbildību par nelikumīgu rīcību ar narkotiskiem
līdzekļiem un citām vielām, kas izraisa apreibumu. Tā bija reakcija uz
1967.gadā jūnijā Vīnes starptautiskajā konferencē pieņemto deklarāciju ar
aicinājumu pasaules tautām aktivizēt starptautiskajos un nacionālajos līmeņos
saskaņotus pasākumus cīņā pret narkomāniju. Šajā ANO rīkotajā konferencē
piedalījās vairāk nekā 130 pārstāvji, tai skaitā arī delegācija no PSRS.,
Ukrainas PSR un Baltfrievijas PSR, , kas toreiz vēl ietilpa bijušajā PSRS, kurā
arī toreiz ietilpa arī Latvija.
Raksturojot likumdošanā izdarītās
izmaiņas, var secināt, ka notikusi tālāka saistība ar narkomānijas un
toksikomānijas rezultātā izdarīto nodarījumu krimininalizācija. Par to liecina
arī tas apstāklis, ka LPSR Kriminālkodekss papildināts ar jaunām normām, kurās
paredzēta atbildība par narkotisko līdzekļu nelikumīgu iegādāšanos vai
glabāšanu nelielos apmēros bez realizēšanas nolūka vai narkotisku līdzekļu
lietošanu bez ārsta atļaujas (222.8p.), par eļļas magoņu un kaņepju ( izņemot 222.8p.norādītos
gadījumus )sēšanu un audzēšanu(222.9p.), par nepilgadīgo iesaistīšanu
nemediciniskā ārstniecības un citu līdzekļu lietošanā, kas izraisa
apreibumu(210.2p.), par apreibināšanās perēkļu organizēšanu vai turēšanu, tajos
izmantojot ārstniecības un citus līdzekļus, kas nav narkotiski, vai par telpu
nodošanu šādiem mērķiem (208.p.) Tai pašā laikā likumdevējs nav diferencējis
atbildību par nodarījumiem, kas sastīti ar narkomāniju un toksikomāniju,
paplašinot iespēju par mazāk bīstamiem nodarījumiem piemērot administratīvos
sodus. Būtisks ir arī noteikums par atbrīvošanu no administratīvās atbildības
un kriminālatbildības personas rīcībā esošo narkotisko lidzekļu labprātīgas
nodošanas gadījumos, kā arī tad, ja persona labprātīgi griezusies medicīnas
iestādē pēc medicīniskās palīdzības sakarā ar narkotisko līdzekļu lietošanu
nemediciniskos nolūkos. Tādējādi pēc izdarītajām izmaiņām par nelikumīgiem
nodarījumiem ar narkotiskiem līdzekļiem tagad kriminālatbildība paredzēta
Latvijas KK 222.1-222.9.
2. Latvijas
KK paredzēto noziegumu pamatsastāva pazīmes.
Pirms uzsākam
analīzi.noskaidrojam, kādu tad saturu ieliekam nozieguma objektā.
Tā kā ikviens bīstams nodarījums
saistīts atsevišķu kolektīvu un cilvēku interešu aizskārumu vai nu nodarot tām
kaitējumu, vai draudot, tad ar krimi- nāllikumu aizsargātās intereses
krimināltiesiskā nozīmē ir nozieguma
Lai personu varētu saukt pier
kriminālatbildības, jāpastāv stingri reglamentētam juridiskam pamatam, kurš
nostiprināts Latvijas KK 3.pantā.Tur ir teikts, ka kriminālatbildības saucama
un sodama tikai persona, kas vainīga nozieguma izdarīšanā, tas ir, kas ar
nodomu vai aiz neuzmanības izdarījusi krimināllikumā paredzētu sabiedriski
bīstamu nodarījumu.
Nevienu nevar atzīt par vainīgu
nozieguma izdarīšanā un nevienam nevar uzlikt kriminālsodu citādi kā ar tiesas
spriedumu un saskaņā ar likumu. Nozieguma sastāva teorētiskai analīzei
krimināltiesības izdala četras nozieguma sastāva pazīmes- nozieguma objekts:
I. nozieguma objektīvā puse
II. nozieguma subjekts
III. nozieguma subjektivā puse
Pēc šīs shemas arī veiksim šo
nozieguma sīkāku analīzi, jo tā ir ļoti būtiska.Nozieguma sastāva pamatpazīmju
juridiskā nozīme izpaužas tādējādi, ka tām obligāti jābūt jebkura konkrēta
nozieguma sastāvā. Ja trūkst kaut viena no nozieguma sastāva pamatpazīmēm, nav
pamata domāt, ka personas darbībā vai bezdarbībā ir konkrētais nozieguma
satāvā.
3.Nozieguma
objektivā puse.
Nozieguma
objektivā puse ir personas uzvedības ārējā izpausme, kas rada vai var radīt
bīstamas izmaiņas apkārējā dzīvē.Tās ietver sevī tādas raksturojošas pazīmes kā
sabiedriski bīstams nodarījums( darbība vai bezdarbība), nozieguma izdarīšanas
veids, apstākļi, vieta, laiks, cēloņsakarība starp sabiedriski bīstamo
nodarījumu un tām sekām, kas iestājušās šīs darbības vai bezdarbības rezultatā
222.1-222.9.p. analīze parāda, ka visos tajos ir aprakstīts sabiedriski bīstams
nodarījums- narkotisko līdzekļu, stipri iedarbīgu vai indīgu vielu
izgatavošana, glabāšana, pārvadāšana, pārsūtīšana, realizēšana, narkotisko
līdzekļu izlaupīšana, iekopšanai aizliegtu magoņu un kaņepju sēšana un
audzēšana, narkotisko līdzekļu lietošanas perēkļu organizēšana vai turēšana,
pamudināšana lietot narkotiskos līdzekļus, narkotisko līdzekļu nelikumīga
iegādāšanās vai glabāšana nelielos apmēros, vai to lietošana bez ārsta
atļaujas. Likumdevējs to prezumē, kā sabiedriski bīstamu aktīvu darbību.
Izņēmums ir 222.un222.7.panti, kur paredzētie noziegumi: narkotisko līdzekļu un
indīgu un stipri iedarbīgu vielu ražošanas, iegādāšanās glabāšanas, uzskaites,
izdošanas, pārvadāšanas un pārsūtīšanas noteikumu pārkāpšana var izpausties gan
darbībā, gan arī noziedzīgā bezdarbībā.
Vairums
noziegumu ir konstruēti kā formāli sastāvi, sakarā ar to tie tiek uzskatāmi par
pabeigtiem ar likumā norādītās darbības vai bezdarbības izdarīšanas brīdi.
Piemēram, narkotisko līdzekļu saturošo magoņu vai kaņepju sēšana vai audzēšana
veido pabeigtu nozieguma sastāvu neatkarīgi vai ir izdevies iegūt narkotisko
līdzekļu saturošās kultūras ražu.Tāpat 222.5p. paredzētais noziegums uzskatāms
par pabeigtu ar pamudinājumu lietot narkotiskās vielas, neatkarīgi vai
personai, kurai pamudinājums izteikts radās vēlēšanās lietot šos līdzekļus vai
ne. Izņēmums ir 222.2.p., kad narkotisko līdzekļu izlaupīšana uzskatāma par
pabeigtu ar to iegūšanas brīdi. Savukārt, narkotisko līdzekļu izlaupīšana,
izdarot laupīšanas uzbrukumu, jāuzskata par pabeigtu no brīža, kad sākts
uzbrukums ar mērķi iegūt tos.Tagad pakavēsimies pie atsevišķu šīs grupas
noziegumu objektīvās puses pazīmju analīzes.
Nozieguma
objekts un priekšmets.
Krimināltiesību teorijā izšķir
vispārējo, grupas un tiešo nozieguma objektu. Vadoties pēc šī principa,
likumdevējs apskatāmās normas ir iekļāvis Latvijas Kriminālkodeksa desmitajā
nodaļā ”Noziegumi pret sabiedrisko drošību, sabiedrisko kārtību un iedzīvotāju
veselību.” Jāpiekrīt viedoklim, ka šajā nodaļā ietvertiem noziegumiem nav
vienotas grupas objekta, par pareizu atzīstams, ka ir trīs grupas objekti :
1) sabiedriskā kārtība;
2) sabiedriskā drošība;
3) iedzīvotāju veselība;
Pirms uzsākt nozieguma objekta
analīzi, noskaidrosim, kādu saturu ieliekam nozieguma objektā.Tā kā ikviens
bīstams nodarījums saistīts ar noteiktas valsts sabiedrības, atsevišķu
kolektīva un cilvēku interešu aizskārumu, vai nu nodarot tām kaitējumu, vai draudot
tādu nodarīt, tad ar krimināllikumu aizsargā tās intereses krimināltiesiskā
nozīmē ir nozieguma objekts.Ne visas intereses, kas radušās un pastāv noteiktā
valsts un sabiedrības attīstības periodā, aizsargā krimināllikums. Ar
krimināltiesiskiem līdzekļiem tas paredzējis aizsargāt tikai pašas svarīgākās
un nozīmīgākās. Šajā nolūkā konkrētos nozieguma sastāvos paredzēts, kādas
darbības vai bezdarbības, kas nodara vai var nodarīt kaitējumu ar likumu
aizsargātām interesēm, krimināli sodāmas.Pārējās intereses aizsargā citu
tiesību normas- civiltiesību, administratīvo, darba u.c. tiesību normas.
Krimināltiesību teorija izšķir
vispārējo, grupas un tiešo nozieguma objektu. Norobežjoties no vispārējā
nozieguma objekta, kurš kopīgs visiem noziegumiem, noteiksim apskatāmo
noziegumu grupas un tiešo objektu.
Pie noziegumiem, kas apdraud
iedzīvotājuveselību, pieskaitāmas arī nelikumīgas darbības ar narkotiskajiem
līdzekļiem, stipri iedarbīgām un indīgām vielām.Pie tam tiek ņemts vērā nevis
konkrētas personas veselība bet cilvēku veselība, kā sociāls labums, kas
uzskatāms par šo noziegumu grupas objektu. Nozieguma objekta dziļākai un
pilnīgākai analīzei izdala nozieguma priekšmetu, kas ir pakļauts jēdzienam
nozieguma objekts.
Nozieguma priekšmets ir cilvēka
ārējā pasaulē objektivi eksistējoša lieta, pret kuru tieši vērsts bīstams
nodarījums un līdz ar to tiek apdraudēts nozieguma objekts, t.i. ir apdraudētas
valsts vai sabiedrības intereses. Apskatāmajos noziegumos tā priekšmetu apzīmē
ar terminiem”indīgas un stipri iedarbīgas vielas”( Latv.KK 22.p.), “narkotiskie
līdzekļi”( Latv.KK 222.1-222.8p.), nosaucot arī konkrētas narkotiskas vielas
saturošu sugu-piem.opiju, dažādas kaņepes un eļlas magones -Latv.KK 222.3 p.un
222.9p.)
Indīgas vielas ir arī tādas
vielas, kas saindē cilvēka organismu pat tad, ja tās lieto nelielās devās(
piem. strihnīns, , arsēns, metilspirts u.c.), ” un Latvija 1993.gada 11.maijā
ir pievienojusies 1971.gada 21.februāra Konvencijai par psihitropām vielām un
1988.gada 19.decembra Konvencijai pret narkotiku un psihotropo vielu nelegālu
apgrozījumu.
Tātad narkotikas ( no grieķu
vārda “narke”-sastingums un “mania”-neprāts ir dabiskas un sintētiskas vielas,
kuras paralizē centrālās sistēmas darbību, remdē sāpes un veicina miegu.Šis
termins ietver sevī četrus kritērijus : medicinisko, juridisko, sociālo,
fizisko.Šie četri kritēriji arī nosaka:mediciniskais-raksturo vielas spēju
izraisīt reibumu, pieradumu pie tās un radīt slimīgu vēlēšanos atkārtot tās
iedarbību bez mediciniskām indikācijām. Juridiskais kritērijs paredz, ka tā vai
cita viela par narkotisku vielu kļūst, ja to paredz speciālas normatīvas normas
speciāli pilnvarota instance. Tā, piemēram, LR MK ar noteikumiem nr. 29, kas ir
spēkā no 18.01.1997.g.ir noteicis “Aizliegtās sevišķi bīstamās narkotiskās
vielas un tām pielīdzinātās psihotropās vielas’’.Sociālais kritērijs norāda uz
to, ka minētās vielas vai nu pilnīgi izņemtas no brīvas apgrozības, vai arī to
lietošanai nepieciešamas speciālas atļaujas. Šis kritērijs tāpat atzīst, ka
narkotiskās vielas lietošana izraisa sabiedrībai un individam bīstamas
sekas.Tādējādi tas norāda uz priekšmeta sociālo īpašību un norāda sastību ar
nozieguma objektu.Fiziskais kritērijs norāda uz narkotiskās vielas
veidu-ārstnieciskā, augu valsts, psihotropā viela.Narkotisko vielu
klasifikācija ir dažāda.Jau 1928.gadā šīs vielas iedalīja četrās grupās.
Pašlaik iedala trijās grupās.Visplašākā un visbīstamākā ir depresantu jeb
narkotisko vielu grupa, kuras rezultātā ir miegs vai narkoze.Tie būtu: morfijs,
heroīns, barbiturāti, trankvilizatori. Otrā grupa ir stimulātori-kokaīns,
efedrīns.Trešā ir halucigēna grupa, kuru lietošanas rezultātā rodas dažādas
ilūzijas un halicinācijas- hašišs, marihuana, LSD. Pēc Iekšlietu ministrijas
NAB datiem varam spriest, ka Latvijā galvenais priekšmets ir magones un no tām
iegūtie opija alkaloīdi. Samērā bieži ir izmantots arī efedrons. Par to liecina
pievienotā tabula par konfiscētām narkotikām. Salīdzinot ar 1994.gadu,
samazinājies ir tikai konfiscētais magoņu salmu un efedrīna daudzums, pārejo
konfiscēto narkotiku daudzums ir palielinājies.
Indīgo
un stipri iedarbīgo vielu un narkotisko līdzekļu izgatavošana, iegādāšanās,
glabāšana, pārvadāšana, pārsūtīšana, un realizēšana.
Visās
četrās normās likumdevējs ir paredzējis kriminālatbildību par tajās minēto
vielu vai līdzekļu izgatavošanu. Ar narkotisko līdzekļu, stipri iedarbīgo vai
indīgu vielu izgatavošanu jāsaprot jebkuras darbības, kuru rezultātā iegūti
lietošanai gatavi narkotiskie līdzeļi, indīgas vai stipri iedarbīgas vielas, kā
arī to pārstrādāšana un rafinēšana ( attīrīšana no svešiem piemaisījumiem)
nolūkā paaugstināt vielas koncentrācijas iedarbību un efektu. Kvalifikāciju
neietekmē veids, kādā narkotiskie līdzekļi, stipri iedarbīgas vai indīgas
vielas iegūtas. To var veikt mājas apstākļos, iestādē vai uzņēmumā,
laboratorijā, pārstrādājot dabiskas izejvielas vai preperātus.
No
republikas tiesu prakses visizplatītākais narkotisko līdzekļu iegūšanas veids
ir magoņu sulas, ko vāc ar marles tampona palīdzību, vai maltu galviņu un
stiebru apstrādāšana pēc noteiktas tehnoloģijas, tādējādi iegūstot opija
alkaloidus mājas apstākļos. Tā, piemēram Rīgas pilsētas bijušā tautas tiesa
izskatīja 1989.gadā krimināllietu un saca pie atbildības pils. Ozerski pēc
Latvijas KK 222.6.p par narkotisko līdzekļu nelikumīgu iegādāšanos,
izgatavošanu un glabāšanu bez realizēšanas nolūka. Pils.Ozerskis centrālajā
kolhoza tirgū par 50 rbļ. nopirka 1 kg. Magoņu salmu personīgai
lietošanai.Iegādātās vielas viņš glabāja savā dzīves vietā, līdz brīdim, kad
viņam milicijas darbinieki izņēma 900 gr šos salmiņus. Tai pašā laikā Ozerskis
savā dzīvoklī no šiem salminiem izgatavoja opija šķīdumu, kuru injicēja sev un
savai sievai. Kā var secināt no kimināllietām otrs izplatītākais narkotisko
līdzekļu iegādāšanās veids ir narkotisko vielu saturošu augu( magoņu un kaņepju
) vākšana. Izpētītajās kriminālietās magones tika ievāktas pilsoņiem
piederošajos lauciņos un dārziņos, bet dažos gadījumos neapstrādātajos gabalos.
Tādos gadījumos nodarījums tika kvalificēts kā narkotisko vielu iegādāšanās ar
vai bez nolūka tālāk realizēt. Tā atzīstama par pareizu tikai tajos gadījumos,
kad tiek vāktas savvaļā augošas magones vai kaņepes, vai arītad, kad atlikušie
narkotikas saturošie augi tiek vākti neapsargātos sējumos. Pretējā gadījumā var
iet runa par narkotisko līdzekļu izlaupīšanu, ko apskatīsim tālāk.
Ar stipri
iedarbīgu vai indīgu vielu un narkotisko līdzeklu glabāšanu jāsaprot, jebkuras
darbības, kas saistītas ar šo vielu atrašanos vainīgās personas valdījumā( viņa
dzīves vietā, speciālā glabātuvēs, citās telpās). Nodarījuma kvalifikāciju
glabāšanas ilgums neietekmē.
Ar
narkotisko līdzekļu pārsūtīšanu jšaprot ir šo vielu sūtīšana pa pastu vai ar
bagāžu, jebkādā citādā veidā, piemēram izmatojot citas personas, kuras arī var
nezināt par sūtījuma saturu. Tiesas praksē t’di gadījumi ir ļoti maz. Kā
piemēru var minēt A.Kiščenko lietu, kurš 1988.gadā augustā-septembta mēnešos
būdams Kirgīzijā, Čujas ielejā savāca savvaļā augšas kaņepes un izgatavoja
apmēram 4665 gramus marihuānas, kuru pēc tam nosūtīja pa pastu no Frunzes uz
Rīgu uz sava vārda pastā uz pieprasījumu, lai to vēlāk varētu realizēt
Rīgā.Ieradies Rīgā 1988 novembrī viņš saņēma pasta sūtījumu, centās narkotiskos
līdzekļus realizēt, bet tika aizturēts.
Ar
narkotisko līdzekļu vai stipri iedarbīgu vai indīgu vielu realizāciju jasaprot
jebkurš to realizēšanas paņēmiens- pārdošana, dāvināšana, apmaiņa, parāda
samaksa, aizdošana, injicēšana to citai personai un tamlīdzīgi ).
Iepriekšminētās
darbības ar stipri iedarbīgām vielām vai indīgām vielām ir krimināli sodāmas,
ja tās izdarītas bez attiecīgas atļaujas.(Latv. KK 222.p.) Latvijas MK
1995.gada 4.jūlijā ir izdevis noteikumus “Noteikumi par narkotisko un
psihotropu zāļu un vielu, kā arī prekursoru aprites kārtību zāļu ražošanas
uzņēmumos, zāļu lieltirgotavās un aptiekās “ Tas tika izdarīts tādēļ, lai
nodrošinātu šo vielu izmatošanu tikai medicīniskiem, zinātnes un ražošanas
mērķiem, nodrošinātu valsts monopoltiesības uz narkotisko līdzekļu ražošanu
mediciniskiem un zinātniskiem mērķiem. Jebkura šāda noteikumu pārkāpšana veido
apskatāmā nozieguma objektivo pusi, taču katrā konkrētajā gadījumā ir
jānoskaidro, kādā normatīvajā aktā ir fiksēts pārkāpums un kādi npoteikumi ir
pārkāpti un kā tie ir izpaudušies. Tā stipri iedarbīgās un indīgās vielas
izgatavošanas noteikumu pārkāpšana var izpausties izgatavošanas tehnoloģijas
pārkāpšanā, uzskaites noteikumu pārkāpšanā- skaita vai svara nepareizā
noteikšanā. Par attiecīgu noteikumu pārkāpšanu rīcībā ar narkotiskām vielām
kriminālatbildība iestājas pēc Latvijas KK 222.7.panta. Arī ārstniecības
iestādēs ir noteikta stingra kārtība narkotikas saturošu medikamentu nozīmēšanu
ārstniecībai slimniekiem.Tā Latv.MK ir izdevis noteikumus 1995.gada
4.jūlijā”Noteikumi par narkotisko zāļu aprites kārtību ārstniecības iestādēs”.
Narkotiskos līdzekļus aptiekās izdod tikai ar speciāli noformētām recepšu
veidlapām, šīs veidlapas tiek stingri uzskaitītas. Ir izstrādāti arī stingri”
Narkotisko un psihotropo vielu likumīgās apriteskārtību” ko Latvijas Saeima ir
pieņēmusi 1996.gada 9. maijā.
Minēto un
citu noteikumu pārkāpšana ar aktīvu darbību vai bezdarbību veido apskatāmā
formālā nozieguma objektivo pusi.
Narkotisko
līdzekļu nelikumīga iegādāānās vai glabāšana nelielos apmēros vai narkotisko
vielu lietošana bez ārsta atļaujas.
Šī
nozieguma objektivo pusi veido :
1) narkotisko līdzekļu
nelikumīgu iegādāšanos un glabāšanunelielos apmēros 2)
2) narkotisku līdzekļu
lietošana bez ārsta atļaujas.
Par
iegādāšanos un glabāšanu jau bija runa, kad apskatījām Latvijas KK 222., 222.1
un 222.6. pantos paredzētos noziegumus un to objektivo pusi. Turpat tika
apskatīta šo darbību nelikumības izpratne.
Latvijas KK
222.8.pantā ietverto vielu iegādāšanās un glabāšanas specifika ir tā, ka
minētās nelikumīgās darbības tiek veiktas ar narkotiskajiem līdzekļiem nelielos
apmēros. Nosakot narkotiskā līdzekļa apmērus ir jāņem vērā ne tikai tā daudzums
( apjoms, svars u tt), bet arī dažādās narkotisko līdzekļu veidu īpašības
atkarībā no pakāpes, kā tie iedarbojas uz cilvēka organismu.Te būtu jāvadās
Valsts farmokopejā esošajām ziņām par narkotisko ārstniecības līdzekļu
vienreizejām un diennakts devām, to piemērošanas biežumu ārstniecības praksē,
farmokoloģiskās iedarbības īpatnībām, šo līdzekļu iegūšanas iespējām, kā arī
iespējām iesaistīt citas personas narkotisko līdzekļu lietošanā.
Kriminālatbildība par narkotisko līdzekļu iegādāšanos vai glabāšanu nelielos
apmēros, kā arī par narkotisko līdzekļu lietošanu bez ārsta atļujasiestājas
tikai tad, ja šādas darbības izdarītas atkārtoti gada laikā pēc adminkstratīvā
soda uzlikšanas par tādiem pašiem pārkāpumiem. Lai piemērotu LKK 222.8.p. nav
svarīgi ar kādu tieši no šiem pārkāpumiem persona saukta pie administratīvās
atbildības. Šeit var būt runa par atkŗtotu analoģisku darbību, taču šis pants
tiks inkriminēts arī tad, ja persona būs saukta pie administratīvās atbildības
par narkotisku līdzekļu lietošanu bez ārsta atļaujas un pēc kāda laika
nelikumīgi ieg’dājas tos un glabā tos nelielos apmēros, vai otrādi.
Narkotiskās
vielas saturošu augu neatļauta sēšana vai audzēšana.(Latvijas KK 222.9.pants).
Minētajā
pantā aprakstītā nozieguma sabiedriskā bīstamība saistīta ar to, ka tiek
iegūtas izejvielas nelikumīgai narkotisko līdzekļu ( opija alkaloīdu, hašiša, anašas,
marihuanas) izgatavošanai. Minētajā pantā paredzētā kriminālatbildība iestājas
par narkotisko vielu saturošo kultūru sēšanu vai pārstādīšanu bez attiecīgas
atļaujas jebkurā zemes iecirknī, tai skaitā arī neaizņemtajā zemēs. Savukārt ar
iekopšanai aizliegtu narkotikas saturošu kultūru audzēšanu jāsaprot sējumu un
asnu kopšanu ar mērķi panākt to nogatavošanos. Pie tam nav svarīgi vai tie ir
paša veiktie sējumi, cita iesētie vai savvaļā augošie. Tā kā nozieguma sast’vs
ir formāls, tas pabeigts pēc šo noziedzīgo darbību veikšanas, neatkarīgi no
platību lieluma, augu izdīgšanas vai izaugšanas. Narkotikas saturošo kultūras
sēklu iegādāšanās nolūkā tās sēt vai audzēt, augsnes sagatavošana tam jau ir
uzskatāma gatavošanos noziedzīgam nodarījumam un kvalificējama ar atsauci uz
Latvijas KK 15.p.l.daļu.
Apskatāmajām
krimināltiesiskajām normām ir trīs atšķirības, kas ir bijis par pamatu
patstavīgu normu veidošanai.
Pirmkārt,
dažāds ir noziegumu uzskaitījums. Ja agrāķ bija piemēram, 222.3.uzskaitīts par
konkrēti kādu augu audzēšanu iestājas kriminālatbildība, tad tagad no KK ir
izslēgtas 222.3.p. un ir palicis tikai 222.9.pants, kur ir vispārināts : par
narkotiskās vielas saturošu augu neatļautu sēšanu vai audzēšanu. Starptautiskā
Konvencija nosaka, ka katra valsts ir tiesīga pati izlemt jautājumu par
narkotisku vielu saturošu kultūru audzēšanas aizliegšanu vai ierobežošanu.
Narkotisko
līdzekļu lietošanas perēkļu organizēšana un turēšana.(Latvijas KK 222.4.p
Apskatāmā krimināltiesiskā norma
paredz atbildību par :
1) narkotisko līdzekļu lietošanas perēkļu
organizēšanu,
2) narkotisko līdzekļu lietošanas perēkļu
turēšanu,
3) telpu nodošanu šiem mērķiem.
Ar perēkli
saprot telpu, kas piemērota un tiek izmantota pantā minēto darbību
izdarīšanai.Tās var būt dzīvojamās telpas( dzīvoklis, istaba, māja, vasarnīca),
gan arī telpas, kuras nav domātas dzīvošanai ( saimnieciskās telpas: šķūnis,
pagrabs, bēniņi u.c.).Kā perēklis tiek izmantotas arī dienesta telpas( sardzes
mītne, katlu telpas u.tt.)Nebūs nozieguma sastāva, ja minētās darbības veiktas
ārpus telpām( mežā, laukā, pļavā u.c.).Ar narkotisko perēkļu organizēšanu
jāsaprot aktīva darbība, kura ir vērsta uz telpu sameklēšanu, vai vienošanās
par to izmantošanu narkotisko līdzekļu lietošanai, tam nepieciešamo apstākļu
radīšana, perēkļu klientūas sameklēšana, narkotisko līdzekļu iegāde u.tt.
Praksē parasti perēkļa organizētājs ir arī tā turētājs.Lai vainīgo personu
sauktu pie kriminālatbildības perēkļu organizējošās personas, vainīgām personu
darbībai ir j’būt tieši vērstai uz perēkļa izveidošanu.Ja personai šo darbību
veikšanai ir sniegta palīdzība(meklē klientus, sagādā narkotikas u.c.) tad šīs
personas tiek sauktas pie atbildības pēcL KK 17.6.panta par līdzdalību un
222.4.p. Šis noziegums ir pabeigrts ar perēkļa izveidošanas brīdi, neatkarīgi
vai tas sācis darboties vai ne. Narkotisko līdzekļu lietošanas perēkļu turēšana
ir telpu sistemātiska-t.i vairāk kā 2 reizes izmantošana kopā ar citām personām
narkotisko līdzekļu lietošanai. Nodarījuma kvakifikācijā nav nozīmes vai telpas
tiek nodotas pret atlīdzību vai ne.Kvalifikāciju neietekmē arī tas vai personas
ar narkotiskiem līdzekļiem apgādā paši apmeklētāji vai ne.Narkotisko līdzekļu
lietošana ir ilgstošs noziegums.
Narkotisko
līdzekļu izlaupīšana.
(
Latv. KK 222.2.p.)
Narkotisko
līdzekļu izlaupīšana ir viens no smagākiem apskatāmās grupas noziegumiem.
Pirms
analizējam apskatāmā nozieguma objektivo pusi, aplūkosim terminu “izlaupīšana”
222.2.p. sakarā. Kā secinām no literatūras un tiesu prakses jēdzienam
“narkotisko līdzekļu izlaupīšana”piemīt tikai tam raksturīgas īpatnības un tas
nesakrit ar jēdzienu “valsts vai kolektivā īpašuma izlaupīšana”, “pilsoņu
personīgā īpašuma izlaupīšana, ”šaujamā ieroča, municijas vai sprāgstvielu
izlaupīšana” Par narkotisko līdzekļu izlaupīšanu uzskatāmi tie gadījumi, kad
a) tie nelikumīgi izņemti no
valsts vai sabiedriskajām iestādēm;
b) narkotikas saturoši augi
vai t’du augu daļas( magoņu galviņas un stiebri, kaņepju stiebri, u.c.)
nelikumīgi vakti no valsts, kolhozu vai sovhozu apsargātiem laukiem;
c) narkotiskie līdzekļi izņemti
pilsoņiem, kuru valdījumā tie atrodas tiesiski vai nelikumīgi. Tas nozīmē, ka
narkotisko līdzekļu izlaupīšana ir plašāks jēdziens nekā tas ietverts
jēdzienā”valsts, kolektivā, vai personīgā īpašuma izlaupīšana. Tas
izskaidrojams ar to, ka narkotisko līdzekļu izlaupīšana apdraud iedzīvotāju
veselību, bet ne tikai valsts, kolektīvo, vai pilsaņu īpašumu. Tas rada
materiālo zaudējumu ne tikai adraudējuma objektam, bet k’drei ir tā, ka tie
vispār nerada materiālu zaudējumu, piemēram, kad tie ir izgatavoti mājamatnieciskā
veidā, tiem vispār nav valsts cenas.Taču tas neizslēdz vainīgo personu
kriminālatbildību, jo materiālais zaudējums nav apskatāmā noziegums objektivās
puses obligātā pazīme.
d) Iepriekš teiktais norāda,
ka narkotisko līdzekļu izlaupīšana ir specials, patstāvīgs delikts, kuru var
e) definēt, kā narkotisko
līdzekļu jebkāda veida prettiesisku iegūšanu, ja vainīgajam ir nodoms
nelikumīgi rīkoties ar tiem un tas rada draudus sabiedrībai. Nelikumīgi
izņemtajiem narkotiskiem līdzekļiem vai narkotias saturošiem augiem izņemšanas
brīdī obligāti jāatrodas valsts, kolektivo organizāciju vai pilsoņu faktiskā
valdījumā, kas ļaus šo nodarījumu norobežot no atrastu vai gadījuma pēc pie
vainīgā nokļuvušu narkotisko līdzekļu piesavināšanās, kad nodarījumu var kvalificēt
kā nelikumīgu to glabāšanu pēc Latvijas KK 222.1. vai 222.6.pantiem. Lūk daži
piemēri no republikas tiesu prakses; V.Smirovs notiesāts pēc Latvijas KK
222.2p.3.daļas, ka būdams iereibis, ka savā dzīves vietā pie tēva atbraukušā
ātrā mediciniskā palīdzība, pieprasīja, piedaraudot ar nazi šīs brigādes
darbiniekiem, iedot viņam ampulu ar morfiju un omnoponu. Ātrās palīdzības
darbinieki, pakļaujoties reāliem draudiem nodeva V.Smirovam pieprasītās
ampulas. Pēcmorfija injicēšanas cietušajiem izdevās no dzīvokļa izbēgt. Šai
gadījumā tiesa pamatoti viņu nodarījumu kvalificēja, kā narkotisko līdzekļu
izlaupīšanu, kas izdarītaar laupīšanas uzbrukumu.Narkotisko līdzekļu
izlaupīšana, izņemot laupīšanas uzbrukuma gadījumus, uzskatāma par pabeigtu, ar
to iegūšanas brīdi.Naerkotisko līdzekļu izlaupīšana, izdarot laupīšanas
uzbrukumu, jāuzskata par pabeigtu no momenta, kad sākts uzbrukumsar nolūku
iegūt šos līdzekļus.
Nozieguma
subjektivā puse.
Nozieguma
subjektivās puses saturu atklāj personas psihiskā attieksme pret viņas izdarīto
darbību vai bezdarbību un bīstamajām sekām.Tā ir personas iekšējā attieksme
pret ārējā pasaulē objektivi notiekošo, šajā gadījumā pret personas
izraisītajām noziedzīgajām izmaiņām ārpus šīs personas- pret viņas aktīvajiem
un pasīvajiem darbības procesiem un pret šīm sekām. Vainīgums darbībā vai
bezdarbībā nozīmē to, ka persona, apzinoties sabiedriskā nodarījuma sabiedrisko
bīstamību, paredz un tieši vēlas (tiešs nodoms) vai apzināti pieļauj(netiešs
nodoms) kaitējuma nodarīšanu noteiktām sabiedriskām attiecībām, vaiarī pieļauj
vieglprātīgu vai nevērīgu attieksmi pret to, ka var iestāties šāds kaitējums.
Analizējamie
noziegumi(222.1.222.2, 222.4, 222.5,
222.6, 222.8, 222.9) ir tikai tīši noziegumi, kuri var iestāties tikai ar tiešu
nodomu. Nozieguma kvalifikāciju nevar ietekmēt vainīgā kļūdīšanās attiecībā
pret narkotiskā līdzekļa veidu, tā izmantošanas iespējām un iedarbības pakāpi,
jo izlaupīšanas priekšmets var būt jebkurš narkotisks līdzeklis. Divus no
apskatāmās grupas noziegumiem var izdarī kā ar nodomu, tā aiz neuzmanības. Kā
tīšs noziegums konstruēts arī Latvijas KK 222.8. pantā aprakstītais nodarījums,
kurā likumdevējs runā parnarkotisko līdzekļu iegādāšanos, vai glabāšanu
nelielos apmēros bez realizācijas nolūka, vai narkotikas līdzekļu lietošanas
bez ārsta atļaujas, kas izdarīta atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda
uzlikšanas par tādiem pašiem nodarījumiem. Vainīgā persona apzinās, savas
darbības prettiesiskumu un sabiedrisko bīstamību, par ko liecina arī viņas
saukšan pie administratīvš atbildības par analoģiskiem nodarījumiem, bet tā
vēlas rīkoties. 222.p.minētie noziegumi, kurā likumdevējs runā par narkotisko
līdzekļu, indīgu vai stipri iedarbīgu vielu ražošanu, iegādāšanāss vai
glabāšanas, uzskaites, izdošanas, pārvadāšanas vai pārsūtīšanas speciālo
noteikumu pārkāpšanu.Vainīgā attieksme pret vienu no KK 222.panta 2.daļā
paredzētiajiem kvalificējošiem apstākļiem un panta 1.daļā minēto darbību
izraisītajām sekām var izpausties tikai neuzmnības veidā. Pretējā gadījumā nodarījums
kvalificējams atkarībā no seku rakstura kā noziegums pret personu, īpašumu vai
citiem objektiem. Kā jau tika atzīmēts, tad nozieguma subjektivo puse ietver
sevī nozieguma motīvu un mērķi, kuri atsevišķos, likumā speciāli atrunātos
gadījumos uzskatāmi par objektivās puses elementiem un ietekmē nodarījuma
kvalifikāciju. Šai sakarā īpaši ir Latvijas KK 222.1., 222.6.un 222.8. panti.Tā
salīdzinot 222.1. un 222.6p. jāsecina, ka nodarījuma kvlifikācija ir tieši
atkarīga tajos uzskaitīto darbību izdarīšanas nolūka.222.1.p. iet runa par
kriminālatbildību par pantā minēto darbību nelikumīgu veikšanu realizēšanas
nolūkā, bet 222.6 p. paredzēta kriminlatbildība par pantā uzskaitītām darbībām
ar narkotiskiem līdzekļiem bez realizēšanas nolūka. Arī KK 222.8.p. paredzētā
krimināldarbība iestājas ja narkotiskie l’dzeļi iegādāti vai glabāti nelielos
apmēros. Izskatot katru gadījumu par šādām nelikumīgām darbībām ar narkotiskiem
līdzekļiem, obligāti izdibināms vainīgās personas nolūks- izmantot narkotiskos
līdzekļus personīgām vajadzībām vai arī tās realizēt jebk’dā no realizācijas
veidiem. Krimināllietu analīze norāda, ka praksē ir grūtības norobežot 222.1.p.
un 222.6.pantā paredzētos noziegumus tieši pēc šīs subjektivās puses elementa.
Nozieguma mērķis obligāti jānodibina arī iztiesājot noziegumus pēc Latvijas KK
222.2., 222.4, 222.5 pantiem. Izlaupot narkotiskās vielas, vainīgās personas
vēlas tās iegūt savā īpašumā vai nodotr tās citai personai.Tādējādi nodarījumam
raksturīgs mantkārģs raksturs, kas ir gandrīz katra izlaupīšanas veida obligāta
pazīme.Motīvs nav uzskatāms par apskatāmās grupas nozieguma subjektivās puses
obligātu elementu, taču tā nodibināšana var raksturot nozieguma izdarīšanas
apstākļus un vainīgā personību un atvieglot nozieguma mērķa noskaidrošanu.
Nozieguma
subjekts.
Nozieguma
subjekts ir noziegumu izdarījusi persona, kura sasniegusi krimināllikumā
paredzēto vecumu un l’dzar to viņu per izdarīto noziegumu var saukt pie
kriminālatbildības. Šīs vispārīgās pazīmes pilnībā attiecināmas uz tādu
nozieguma subjektu, kura priekšmets ir narkotiskie līdzekļi, indīgas, vai
stipri iedarbīgas vielas. Tā ir pieskaitāma fiziska persona, kura
sasniegusi16.gadu vecumu.Svarīgi ir lai šīs personas būtu pieskaitāmas, t/i.
Varētu apzināties savas darbības un veikt tās. Izskatot krimināllietas, ka uz
šī pamata trīs personas bija jātbrīvo no kriminālatbildības, jo tās savu
psihisko stāvokļu dēļ bija psihiski slimas un krimināllietas bija jāizbeidz un
jāpielieto pret viņām mediciniska rakstura piespiedu līdzekļi. Otrs
priekšnoteikums saukšanai pie kriminālatbildības ir noteikta vecuma
sasniegšana.Tā kā Latvijas KK nav šajos pieminētos pantos minētsno kāda vecuma
personas tiek sauktas pie kriminālatbidības, tad jāvadās no LKK 10.p., kur
noteikts, ka ktriminālatbildība iestājas no 16.gadu vecuma, izņemot
pamudināšanu lietot narkotiskus līdzekļus(222.5.p.), kad kriminālatbildība
iestājas no 18.gadu vecuma. Vēl ir tā saucamie speciālie nozieguma subjekti. Tā
LKK 222.2.p. ir paredzēta kriminālatbildība par narkotisko līdzekļu
izlaupīšanu, ja to izdarījusi persona, kam minētie līdzekļi bija uzticēti
tādēļ, ka tā ieņem zināmu dienesta stāvokli. Runājot par apskatāmās grupas
subjektu, vēl likumdevējs ir paredzējis pastiprinātu kriminālatbildību
gadījumos, kad tajos minētos gadījumos, kad minētos noziegumus izdarijis
sevišķi bīstams recidīvists vai persona, kas jau agrāk izdarījusi uzskaitītajos
pantos paredzētos noziegumus.
Apskatāmo
noziegumu kvalificējošās pazīmes.
Likumdevējs
kvificētus sastāvus konstruējis 7 no 10 apskatāmajiem noziegumiem.Daži
kvalificējamie apstākļi ir kopīgi vairākiem nozieguma sastāviem:
1)
Noziegumi, ko izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas norunas.
Šī
kvalificējošā pazīme ir paredzēta 222.1.p. un 222.2.p., kuros noteikta
kriminālatbildība par narkotisko līdzekļu nelikumīgu izgatavošanu, iegādāšanos,
glabāšanu, pārvadāšanu realizēšanas nolūkā un pār šo līdzekļu nelikumīgu
realizēšanu, kā arī par narkotisko līdzekļu izlaupīšanu.
Arī šajos
pantos norādītajām darbībām, ko izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas
norunas, jāsaprot, tādas darbības, kurās piedalijās divas vai vairākas
personas, kas jau iepriekš vienojušās to kopīgi izdarīt Šī vienošanās notiek
pirms 222.1.p aprakstīto darbību sākuma.
2)Noziegumi,
ko izdarījis sevišķi bīstams recidivists.
Arī šī
kvalificējošā pazīme ir paredzēta Latvijas KK 222.1.p. un 222.2.pantā.
Nodarījuma kvalifikācija pēc šīm pazīmēm ir iespējama tikai, ja persona uz
likumā noteiktajiem pamatiem un kārtībā t.i saskaņā ar LKK 24.pantu jau
ieptiekš citā lietā ar likumīgā spēkā stājušos spriedumu ir atzīta par par
sevišķi bīstamu recidīvistu.
3)Nozieguma
izdarīšana atkārtoti.
Pastiprināta
kriminālātbildība par atkārtoti idarītu noziegumu paredzēta LKK 222.1., 222.2.,
222.6 pantos Nozieguma izdarīšana atzīstama par atkārtotu, ja vainīgais jau
agrāk izdarījis šais pantos minētās darbības, neatkarīgi vai minētā persona
agrāk jau bijusi notiesāta par to vai ne, vai iepriekšējā sodamība dzēsta vai
par agrāk izdarīto noziegumu nav iestājusies kriminlatbildības noilgums
Noziegumu kvalificē pāc atkārtotības pazīmes neatkarīgi no tā, vai atsevišķi
šie noziegumi bijuši pabeigti, vai vainīgais katrā no šiem noziegumiem bijis
izpildītājs vai līdzdalībnieks.
Atkŗtotība
jānorobežo no turpināta nozieguma, ko veido virkne identisku darbību, kurām ir
vienots nodoms un kopējs mērķis. Tā, piemēram, , ja vainīgā persona noteiktā
laika periodā, izpildot, kādu pasūtījumu, vairākkārt vakusi narkotikas saturošu
augus un vairākos paņēmienos izgatavojusi nepieciešamo narkotisko līdzekļu
daudzumu, nodarījums kā turpināts noziegums kvalificējams pēc L KK 222.1.
daļas. Atkŗtotību kā LKKK 222.1.p. 2 daļas kvalificējošu pazimi var veidot
tikai tās darbības, kas norādītas šī panta 1.daļā. Tas pats sakāms par
atkārtotību LKKK 222.6.p. nozīmē. Bet, ja persona vispirms izdara noziegumu,
paredzētu L KK. 222.1.p. un pēc tam 222.6.p. vai otrādi, kriminālatbildība
iestājas pēc noziegumu kopības. Pēc noziegumu kopības kvalificējami arī
narkotisko līdzekļu izlaupīšana un tai sekojoša to glabāšana, pārvadāšana vai
pārsūtīšana, kā arī šo līdzekļa realizēšana. Noziegumi, kurus izdarījusi
persona, kas agrāk izdarīju vienu no attiecīgajos pantos paredzētajiem
noziegumiem.
Virākos
pantos likumdevējs paredzējis pestiprinātu atbildību personām, kas agrāk izdarījušas
vienu no minētajos pantos paredzētajiem noziegumiem.Personas atbildība sakarā
ar to, viņa agrāk izdar’jusi vienu no LKK 222.1.-2226.p. un 222.9p.
paredzētajiem noziegumiem, iestājas neatkarīgi no tā, vai minētā persona agrāk
bijusi notiesāta par kādu no tiem, ja vien iepriekšējā sodamība nav dzēsta vai
noņemta likumā noteiktā kārtībā, vai par izdarīto noziegumu nav iestājies
kriminālatbildības noilgums. Ja persona izdarīto noziegumu nav sodīta,
kriminālatbildība iestājas pēc noziegumu kopības, piemēram, par narkotisko
līdzekļu izlaupīšanu un pamudināšanu lietot narkotiskos līdzekļus.
Ja
nelikumīgo darbību priekšmets bijuši narkotiskie līdzekļi lielos apmēros.
Ja
narkotiskie līdzekļi nelikumīgi izgatavoti, iegādāti, glabāti, pārvadāti vai
pārsūtiti realizēšanas nolūkā, kā arī tie nelikumīgi realizēti lielos apmēros,
nodarījums kvalificējams pēc Latvijas KK 222p.2.daļas. Likumā nav norādes uz
to, to izlemj tiesa katrā konkrētā gadījumā, tas ir atkarīgs no vairākiem
kritērijiem :
1) tiek
ņemts vērā kvantitatīvais kritērijs( apjoms, svars, dozu daudzums narkotisko
līdzekļu izgatavošanai nepieciešamais izejvielu daudzums un to vērtība)
2)kvalitativais
kritērijs (dažādo narkotisko līdzekļu īpašības atkarībā no to pakāpes, kā tie
darbojas cilvēka organismā)
3)kaitējuma,
kurš var tikt nodarīts iedzīvotāju veselībai, raksturs un apmērs,
4)faktiski
iegūtās vai paredzētās peļņas apmērs, realizējot narkotiskās vielas,
5)papildu
kritēriji- operāciju ar narkotiskajiem līdzekļiem skaits, ilgums.
Divu
vai vairāku personu vai vairāku peresonu pamudināšana lietot narkotiskos
līdzekļus( Latvijas KK 222.5.pants)
Pamudinājums
lietot narkotiskos līdzekļus jāsaprot tīšas darbības, kas vērstas, uz dinu vai
vairāku personu tieksmi vienmēr lietot narkotiskos līdzekļus. Dibu vai vairāku
personu pamudināšana var notikt vienlaicīgi, vaiarī dažādos laikos.
Nepilgadīgas
personas pamudināšana lietot narkotiskus līdzekļus.
Pamudinājums
lietot narkotiskos līudzekļus, ja tā izdarīta, attiecībā pret personu, kas nav
sasniegusi 18 gadu vecumu, uzskatāma kvalificējošu pazīmi, kura paredzēta KK
222.5.p.2.daļā, kura vērsta pret nepilngadīgo cietušo, jānodibina, ka vainīgā
persona apzinājusies vai pieļāvusi, ka ar savām darbībām pamudina nepilgadīgo
lietot narkotiskos līdzekļus. Persona agrāk sodīta par pamudināšanu lieto
narkotiskos līdzeļus (KK 222.5.p.) Ar personu, kas agrāk sodīta par
pamudināšanu lietot narkotiskos līdzekļus jāsapruot persona, kas agrāk sodīta
par šai pantā paredzētās darbības, ja sodamība dzēsta vai noņemta likumā
noteiktā kārtībā.
Indīgu vai
stipri iedarbīgu vielu izgatavošana vai realizēšana ja tai bijis nodarbošanās
raksturs ( KK 222.pants). Indīgu vai stipri iedarbīgu vielu izgatavošanai un
reaizēšanai ir nodarbošanās raksturs( KK 222.p.2 daļa), ja to veic
sisrtemātiski un tā kļuvusi par patstāvīgu vai būtisku papildu ienākumu avotu.
Ja nelikumīgām darbībām ar indīgām un stipri iedarbīgām vielām bijušas smagas
sekaas( KK 222..pants). KK 222.panta 2 daļa noteikta pastiprināta atbildība par
indīgu vielu vai stipri iedarbīgu vielu izgatavošanu, iegādāšanos, glabāšanu
vai realizēšanu bez attiecīgas atļaujas kā arī par noteikumu pārkāpšanu
attiecībā uz indīgām vai stipri iedarbīgām vielu ražošanu, glabāšanu, izdošanu,
uzskaiti, pārvadāšanu, pārsūtīšanu pa pastu, ja šīm darvīvām bijušas smagas
sekas. Ar smagām sekām jāsaprot saindēšanās, kuras rezultātā iestājusies
cilvēka nāve, vai nodarīti smagi vai vidēja smaguma miesas bojājumi vai
ievērojami materiāli zaudējumi. runājot par atbrīvošnu no ktiminālatbildības
par nelikumīgām darbībām ar narkotiskajieml īdzekļiem, jāņem vērā, ka tā
attiecināma tikai uz izlietotajiem narkotiskajiem līdzekļiem. Tāpēc, ja bez
tiem vēl bez tiem personas rčībā vēl paliek citi narkotiskie līdzekļi, kuri
netiek labprātīgi nodoti, par nelikumīgām darbībām ar tiem persona saucama pie
ktiminļatbilfdības.
Nobeigums.
Narkomānijas apkarošanai veltīto normatīvo
aktu izklāsts un analīze ļauj secināt, ka likumdevējs ir izstrādājis visai
efektivu līdzekļu loku, kuru pareiza izoratne un pilnīga izmantošana var sekmēt
īs negativās parādības izskaušanu. Tomēr ir jāpiektīt viedoklim, ka bez visas
sabiedrības ieiteresētības šīs parādības likvidēšanā Tomēr, kā informēja
Narkotiku apkarošanas biroja priekšnieks V.Ķipēns, diemžēl vēl vērojama
sakarība starp divdomīgo un aģitējošo informāciju masu mēdijos un kriminālo
statistiku. Vairāki aizturētie pusaudži vaļsirdīgi atzina, ka sākuši lietot
narkotikas pēc tam, kad avīzē izlasījuši par “zālītes “nekaitīgumu. Policisti
un narkologi savā nostājā ir vienoti. Izteiktāka ir tendence uz narotisko vielu
lietošanu pusaudžu vidū.Ja ne īstu narkotiku tad vismaz tablešu lietošana
“kaifam” notiek ikvienā Rīgas skolā Ir izveidojusies cieša saikne arī ar skolu
direktoriem. lietošana, . Ir nepieciešamas papildu štata palielināšanā.
Narkotiku apkarošanas birojs cer uz valsts atbastu.Aktivizējies darbs arī
rajonos.
Ir
nepieciešams arī uzlabot darbu likumdošanas darbu šinī jomā.Ir arī konkrēti
priekšlikumi
Nopietnu
ievērību pelna arī priekšlikumi par atsevišķu nodarījumu dekriminalizāciju.
Viens no triem būtu vērsts uzto, lai būtu pieļauta to ozsniegšana vai pŗdošana
personām, kas slimo ar narkomāniju, balstoties uz atziņu, ka narkomānija pati
par sevi nav noziegums, bet ir slimība.Šai idejai ir atbalstītāji un gan
noliedzēji, gan mūsu republikā, gan pasaulē. Ir uzskats, ka mūsu republikā
narkotisko vielu legalizācija ir viens no galvenajiem ceļiem narkomānijas
problēmas atrisināšanā. Vienlaikus jņorāda, ka panākumi narkomānija apkarošanā
ir nemazāk atkarīgi no pareizas likumizpratnes un vienveidīga to
piemērošanastiesu praksē. Taču izmeklēšanas un tiesu darbā šajā jomā vēl ir
daudz trūkumu uz ko arī ir jau vērsta uzmanība ar ATPlēnumu materiāliem. Arī ir
norādīts uz nepietiekamu profilaktisko un audzināšanas darbu, kas tāpat var
ietekmēt narkomānijas apkarošanu.
Izmantotā literatūra.
1. V. Liholaja. Kriminālatbildība
par nelikumīgām darbībām ar narkotiskiem līdzekļim-Rīga., 1994.g.
2. A.niedre, J.Strazdiņš. Narkomānija
un toksikomānija.- Rīga 1990.g.
3. O.Kiršentāls, A.Niedre.
Narkomānijas kaitīgums in atbildība par narkotisko vielu iegūšanu.- Rīga .,
1974.g.
4. U. Krastiņš. Mācība par
nozirguma sastāvu. Zvaigzne ABC. - Rīga.
5. A.Niedre. Komentāri pie
Latvijas Kriminālkodeksa pantiem. Valsts SIA "TIC"., Rīga., 1997.g
6. Narkotikas // Latviešu konversācijas vārdnīca.- Rīga : A.
Gulbja apgādā, 1935.g.
7.Toksiskās vielas // Latviešu
konversācijas vārdnīca.- Rīga : A. Gulbja apgādā, 1935.g.
8. Alkoholisms // Latviešu
konversācijas vārdnīca.- Rīga : A. Gulbja apgādā, 1935.g.
9.Latvijas Republikas Labklājības
Ministrijas, Veselības departaments, Valsts narkoloģijas Veselības Aprūpes
Centrs., // Alkohola patēriņa, alkoholisma, alkohola psihožu, narkomānijas,
toksikomānijas un smēķēšanas izplatība Latvijā., Rīga. 1995.g.
Normatīvie akti.
1.Narkomānijas kontroles un
narkomānijas apkarošanas koordinācijas komisijas nolikums., Public.: Vēstnesis
10.07.96. nr 117
2.Noteikumi par narkotisko un
psihotropo zāļu un vielu, kā arī prekursoru aprites kārtību zāļu ražošanas
uzņēmumos, zāļu lieltirgotavās un aptiekās., Public.: Vēstnesis 10.07.96. nr
117
3.Par narkotisko un psihotropo
vielu likumīgas aprites kārtību., Public.: Vēstnesis 23.05.96. nr 89
4.ANO konvencija pret narkotiku un
psihotropo vielu nelegālu apgrozījumu., Spēkā esoša no 25.05.1994.,
5.Noteikumi par labklājības
Ministrijas uzraudžibā esošo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru
sarakstiem., Public.: Vēstnesis 17.01.97. nr 23.
6. Alkoholisko, narkotisko un psihotropo
vielu ietekmes pārbaudes kārtība., Public.: Vēstnesis 22.10.96. nr 177
7. Single Convention on Narcotic
Drugs., spēkā esoš no 15.08.1993
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru