=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
From: Dāvis Baltiņš
Date: Monday, June 04, 2001, 11:10:48 PM
--====----====----====----====----====----====----====----====----====----===--
Jēkabpils Valsts ģimnāzijas
Skolnieka
Dāvja Baltiņa
Referāts
Normatīvo
aktu hierarhija un tās nozīme
Ievads
Latvija
ir ceļā uz tiesisku valsti – valsti, kurā jāpastāv tiesiskumam, sociālajam
taisnīgumam, jāievēro cilvēktiesības. Šajā sakarā tiesību avotiem un tiesību
avotu teorijai jāatbilst tiesiskas valsts pamatvērtībām un principiem.
Tiesiskas
valsts principu realizācija ietver sevī ne tikai formālu likumību, bet arī
taisnīgumu. Tiesībām piemīt divas puses – likumiskā (formālā) un tiesiskā
(saturiskā). Tiesiskā valstī abas šīs vērtības apvienojas. Likumam ir jābūt
tiesiskam. Ja tiek respektēta tikai viena no šīm vērtībām, tad var tikt
apgrūtināta tiesību realizācija vai arī var tikt provocēta likuma izmantošana
nehumānu mērķu sasniegšanai. Latvijā tiesību avotu teorijas izmaiņām ir jābūt
vērstām uz lielāku elastību taisnīguma sasniegšanā.
Tiesību
avotu iedalījums
Latvijas
tiesību sistēmā ne visiem tiesību avotiem ir vienāda nozīme un tie ir iedalāmi
atsevišķās tiesību avotu grupās.
Latvija
ir “rakstīto tiesību” zeme, tādēļ rakstītos patstāvīgos tiesību avotus būtu
pareizi uzskatīt par pamatavotiem, bet nerakstītos – tiesību paražas un
vispārīgos tiesību principus par papildus (subsidiāriem) tiesību avotiem. Šie
tiesību avoti tiek izmantoti tad, ja nav attiecīgas rakstītas tiesību normas.
Šajā
referātā sīkāk tiks aplūkoti tiesību pamatavoti, t. i., normatīvie tiesību
akti, kuriem romāņu – ģermāņu tiesību saimes zemēs tiek ierādīta svarīga vieta.
Normatīvie
tiesību akti
Jēdziens
“normatīvais tiesību akts” ietver – satversmes likumus, likumus, kodeksus,
normatīvos līgumus, Ministru kabineta noteikumus, pašvaldību saistošos
noteikumus un citus normatīvos aktus. To nosaukums atkarīgs no institūcijas, kura
to izdod.
Tiesību
akts var saturēt vispārējus (abstraktus) vai individuālus (konkrētus)
juridiskus priekšrakstus. Vispārējs juridisks priekšraksts ir tiesību
(juridiska) norma un to kopums veido tiesiskās regulēšanas mehānisma pamatu,
bet ar individuāliem juridiskiem priekšrakstiem tiek regulēta konkrētu tiesību
subjektu uzvedība.*
*
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas. TNA, Rīga, 1999., 65.lpp.
Tiesību
aktus izdod kompetenti tiesību subjekti. Tiesību akti satur juridiskas tiesības
un pienākumus, vai arī tikai juridiskus pienākumus. Ar tiesību un pienākumu
palīdzību tiek noteikts vēlamais priekšraksts jeb uzvedības noteikums.
“Normatīvs”
izsaka to, ka šis tiesību akts satur normas. Ir arī tiesību akti, kuri nesatur
tiesību normas, bet gan konkrētus individuālus juridiskus priekšrakstus. Tāpēc
normatīvo tiesību aktu nevar dēvēt vienkārši par tiesību aktu.
Normatīvais
akts ir publiskās varas (tautas, valsts, pašvaldības) institūcijas tiesību
normu jaunrades akts.* Šīs institūcijas izdod normatīvos aktus atbilstoši savai
kompetencei.
Normatīvs
akts ir adresēts nenoteiktam tiesību subjektu lokam. Tas ir paredzēts iepriekš
nenoteikta skaita gadījumu daudzkārtējai regulēšanai.
Normatīvie
akti ir likumi, noteikumi, nolikumi, instrukcijas, ieteikumi un citi tiesību
normas saturoši akti, kā arī tiesību akti ar kuriem tiek grozītas un atceltas
tiesību normas.
Arī
normatīvie līgumi ir normatīvo aktu paveids. Normatīvos līgumus (piem.,
Starptautiskos līgumus) rada divi vai vairāki tiesību subjekti. Normatīvie līgumi
ir tiesību akti, kas satur tiesību normas.
Pie
normatīvajiem tiesību aktiem ir pieskaitāma arī daļa no tiesību aktiem, ar
kuriem tiek iztulkotas (interpretētas) spēkā esošas tiesību normas.** Oficiālu
tiesību normu interpretāciju var veikt gan šīs tiesību normas izdevējs (tā
pilnvarota persona), gan arī tiesību normas piemērotājs. Ja tiesību normu
interpretē tiesību normas izdevējs, tad tiek radīta jauna tiesību norma, jauns
normatīvs akts, t.i. tiesību avots.
Satversmes
likumi. Latvijas tauta savas valsts satversmi 1922. gadā pieņēma netieši,
deleģējot satversmes pieņemšanas tiesības Satversmes sapulcei, īpaši šim
nolūkam izveidotai institūcijai. Demokrātiskā sabiedrībā augstākā vara pieder
tautai. Šis princips ir nostiprināts LR Satversmes 2. pantā, kurā ir teikts:
“Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai.” Tautas vara realizējas
arī nosakot sabiedriskās kopdzīves uzvedības noteikumu kopumu.***
Tāpēc
vispirms apskatīšu normatīvos aktus, kurus pieņem tauta.
Latvijas
valsts konstitūcija saucas Satversme. Tautai pieder satversmes jeb valsts
konstitūcijas pieņemšanas vara. Satversmes preambulā teikts: “Latvijas tauta
savā brīvi vēlētā Satversmes sapulcē ir nolēmusi sev šādu valsts satversmi.”
*
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas. TNA, 1999., 66.lpp.
**
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas TNA, 1999., 66. lpp.
**
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas TNA,1999., 67. lpp.
Latvijā
konstitūcijas pieņemšanas vara deleģē likumdošanas varai (Saeimai) tiesības
izdarīt daļā konstitūcijas normu grozījumus, nosakot, kuras konstitūcijas
normas likumdevējs nav tiesīgs grozīt patstāvīgi. Vitāli svarīgāko
konstitūcijas normu izmainīšanai ir nepieciešams tautas nobalsojums. Latvijas
Satversmē šis pamatnormas ir formulētas 1., 2., 3., 4., 6., un 77. pantā.
Pārējās
Satversmes pantu normas Saeima ir tiesīga grozīt īpašā kārtībā, pastāvot diviem
nosacījumiem:
a.. Ja plenārsēdē piedalās kvalificēts
deputātu kvorums – vismaz 2/3 no deputātu kopskaita.
b.. Ja par likumprojektu nobalso
kvalificēts balsu vairākums – vismaz 2/3 no klātesošiem deputātiem (Satversmes
76. pants.).
Satversme
paredz divu veidu likumus:
a.. Likumus t.i. satversmes grozījumus,
kurus pieņem tauta referendumā (Satversmes 79. panta 1. daļa) un Saeima
(Satversmes 76. pants).
b.. Likumus, kurus pieņem tauta referendumā
(Satversmes 79. panta 2. daļa) un Saeima (Satversmes 23. un 24. pants).
Kaut
arī Satversmē tiek lietots viens termins “likums”, pirmos varētu dēvēt par
satversmes jeb konstitūcijas likumiem, bet otros par parastiem likumiem (bez
īpaša apzīmējuma).
Normatīvais
akts ar augstāko juridisko spēku ir Satversme. Tāpat kā Satversme, arī likums,
ar kuru tiek izdarīts grozījums Satversmē, ir satversmes jeb konstitūcijas
likums, jo grozījums normatīvajā aktā var tikt izdarīts ar tāda paša līmeņa
normatīvo aktu.
Satversmes
sapulces 1922. gada 15 februārī pieņemtās LR Satversmes darbība tika atjaunota
ar Deklarāciju. Deklarācija tika pieņemta īpašā kārtībā ar kvalificētu balsu
vairākumu – kārtībā kādā tiek pieņemti konstitūcijas likumi.
Ar
1991. gada 21. augusta konstitucionālo likumu “Par Latvijas Republikas
valstisko statusu” tika atcelti divi Deklarācijas punkti (5. punkts un 9.
punkts),kuru vietā stājās Satversmes pantu normas. Pārējie Deklarācijas punkti nav
atcelti un ir spēkā. Ļoti svarīgs ir Deklarācijas 1. punkts, kurā ir ietverta
norma, kas nosaka starptautisko tiesību vispārējo pamatprincipu prioritāti pār
valsts tiesību normām. Bez šīs normas nav iespējams pamatot Latvijas
inkorporācijas PSRS sastāvā prettiesiskumu.
Pēc
Satversmes atjaunošanas pilnā apjomā Deklarācijai ir tikai parastā likuma
spēks, jo līdzās Satversmes normām nevar pastāvēt citas konstitucionāla ranga
normas un tāpēc Deklarācijas konstitucionālās normas pārvēršas par parasta
likuma normām. J. Jelāgins uzskata, ka šāds arguments nav juridiski pamatots,
un gan 1990. gada 4. Maija Deklarācija, gan arī LR Augstākās Padomes 1991. gada
21. augustā pieņemtais konstitucionālais likums “Par Latvijas Republikas
valstisko statusu” ir uzskatāmi par konstitūcijas likumiem gan pēc satura, gan
pēc to pieņemšanas kārtības.
Konstitucionālais
likums “Par Latvijas Republikas valstisko statusu” ar īpašu tiesību aktu nav
atcelts. Taču tas esot zaudējis spēku, jo tur regulētos jautājumus tagad regulē
Satversme. Daļēji piekrītot šim argumentam, nevar neņemt vērā, ka ar
konstitucionālo likumu tika izdarīti grozījumi Deklarācijā. Ja uzskatām, ka
Deklarācija ir spēkā, vai varam uzskatīt, ka nav spēkā tiesību akts, ar kuru
tajā ir izdarīti grozījumi.*
Likumi.
Latvijā praksē un juridiskajā literatūrā terminu “likums” parasti lieto šaurā
jeb formālā nozīmē, ar to saprotot likumdevēja noteiktā kārtībā izdotu
normatīvu aktu – parasto likumu. Ikdienas līmenī termins “likums” bieži tiek
izmantots plašā jeb materiālā nozīmē, apzīmējot jebkuru normatīvu aktu, kuru
savas kompetences ietvaros ir izdevusi kāda publiskās varas institūcija.
Likumus
iedala – kodificētos un kārtējos likumos. Agrāk kodificētos likumus dēvēja par
kodeksiem, tagad priekšroku dod terminam “likums”, piem., Krimināllikums,
Civilprocesa likums, Administratīvā procesa likums. Tie atšķirībā no kārtējiem
ir tiesību normu sistematizācijas rezultāts un parasti satur vispārīgākas
tiesību normas un principus. Savukārt kārtējo likumu normas ir detalizētākas.
Likumus, kuri satur vispārīgas normas, sauc arī par jumta likumiem. Likums ir
satversmes pamatots akts, jeb satversme ir pamatlikums. Ar likumu normām regulē
nozīmības ziņā svarīgākās pēc satversmes likuma sabiedriskās attiecības.
Problēma ir - precīzi noteikt satversmes likuma un parasto likumu regulēšanas
priekšmetu.
Ir
noteikta likumu pieņemšanas procedūra un īpašs kontroles mehānisms (Satversmes
tiesa) likumu konstitucionalitātes pārbaudei, lai izvairītos no iespējas
likumdevējam (parlamentam) uzurpēt pilnvaras izdot jebkādus likumus. Satversme
tādā veidā nodrošina likumdevēja patvaļas ierobežošanu un likumu saskaņas ar
tiesībām nodrošināšanu.
Saeimas
kārtības rullis ir pieņemts kā likums. Pēc formas tas ir reglaments (iekšējs
normatīvs akts), bet pēc satura ietver arī vispārsaistošas normas. Šis
apstāklis noteica to , ka kārtības rullis tika pieņemts kā likums.
*
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas. TNA, 1999., 72.lpp.
Ministru
kabineta noteikumi ar likuma spēku. Satversmes sapulce ar Satversmes 81. panta
normām likumdošanas tiesības ir deleģējusi arī Ministru kabinetam. Ievērojot
noteiktus nosacījumus, Ministru kabinets ir tiesīgs pieņemt noteikumus ar
likuma spēku.* Noteikumus ar likuma spēku Ministru kabinets var pieņemt tikai
Saeimas sesiju starplaikos. Saskaņā ar Satversmes 81. Pantu Ministru kabinetam
nav nepieciešams īpašs parlamenta pilnvarojums. Sesijas starplaikā valdība it
kā paliek parlamenta vietā.
Deleģētā
likumdošana atrodas parlamenta un konstitucionālās tiesas kontrolē. Saeima kontrolē
izdotos noteikumus no likumības un politiskā viedokļa, lemjot jautājumu par
noteikumu nodošanu komisijai, kā arī lemjot par šo noteikumu likteni sekojošos
balsojumos. Pēc attiecīga pieteikuma iesniegšanas, noteikumu atbilstību
Satversmei izvērtē Satversmes tiesa.**
Ministru
kabineta noteikumi. Ministru kabineta noteikumus sauc par likumpamatotiem
aktiem. Noteikumi konkretizē, detalizē likuma normas, tie nedrīkst būt pretrunā
ar likumu, tiem jāatbilst likumam. Noteikumus Ministru kabinets izdod, ja to īpaši
pilnvaro un, ja attiecīgais jautājums ar likumu nav noregulēts.
Valdības
izdotie noteikumi (tāpat kā likumi) ir vispārsaistoši normatīvie akti un
izsludināmi vispārējai zināšanai. Ministriju un resoru akti ir “iekšēji” jeb
lokāli normatīvie tiesību akti, kuri regulē konkrētas organizācijas, iestādes,
uzņēmuma un to pakļautībā esošo struktūrvienību darbību. Tie nesatur vispār
saistošus priekšrakstus un nav pieskaitāmi pie tiesību pamatavotiem.
Vispārsaistošas
tiesību normas ministrijas u.c. resori ir tiesīgi izdot uz speciālas parlamenta
šādu tiesību deleģēšanas pamata, piem., ar Ceļu satiksmes likuma 4. pantu
Satiksmes ministram tiek deleģētas tiesības izdot ar ceļu satiksmes drošību
saistītus aktus, bet vispār Latvijā šāda prakse ir maz izplatīta.
Pašvaldību
saistošie noteikumi. Pie normatīviem aktiem (tiesību pamatavotiem), kas satur
vispārsaistošus priekšrakstus, pieder arī pašvaldību padomes pieņemtie
saistošie noteikumi. Pašvaldību izdotie noteikumi nav saistoši visā valstī, bet
tikai attiecīgās pašvaldības teritorijā. Tomēr tie ir vispārsaistoši, jo likums
arī var būt adresēts ierobežotam personu lokam. Tiesības izdot vispārsaistošus
noteikumus pašvaldību padomēm ir deleģēta ar likuma “Par pašvaldībām” 21. pantu.
*
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas. TNA, 1999., 75. lpp.
**
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas. TNA, 1999., 77. lpp.
Normatīvo
aktu hierarhija
Normatīvo
aktu hierarhija tiek veidota pēc to juridiskā spēka. Juridiskais spēks nosaka
normatīvā akta normu virsvadību pār zemāk stāvoša akta normām,vai arī
pakļautību augstākstāvoša akta normām. Normatīvo aktu hierarhijā zemāk stāvošie
normatīvie akti nedrīkst būt pretrunā ar augstākstāvošiem aktiem. Likuma
virsvadības princips paredz pārējo normatīvo aktu atbilstību likumam.
Viens
no tiesiskas valsts kritērijiem ir tiesību vara jeb virsvadība. Tiesību varu
nodrošina tiesību avotu un normatīvo aktu hierarhija. Normatīvo aktu
hierarhijas pamatu veido likuma vara un pirmkārt konstitūcijas likuma vara.
Konstitūcijas likuma varas respektēšana ir svarīga garantija, lai netiktu
pieņemti nelikumīgi un prettiesiski lēmumi.
Detalizētāku
normatīvo aktu hierarhiju var atvasināt no “Satversmes tiesas likuma” (LV,
1996. gada 14. jūnijā) 16. panta. Atbilstoi tam Satversmes tiesa izskata
lietas par:
a.. Likumu atbilstību Satversmei.
b.. Latvijas parakstīto vai noslēgto
starptautisko līgumu atbilstību Satversmei.
c.. Saeimas lēmumu atbilstību Satversmei un
citiem likumiem.
d.. Ministru kabineta aktu atbilstību
Satversmei un citiem likumiem, kā arī Ministru kabinetam pakļauto institūciju
vai amatpersonu izdoto normatīvo aktu atbilstību Satversmei, citiem likumiem un
Ministru kabineta noteikumiem.
e.. Valsts prezidenta, Saeimas priekšsēdētāja
un Ministru prezidenta aktu atbilstību Satversmei un citiem likumiem.
f.. Citu saeimas apstiprināto, iecelto vai
vēlēto institūciju vai amatpersonu izdoto normatīvo aktu atbilstību satversmei
un citiem likumiem.
g.. Pašvaldības padomes izdoto saistošo
noteikumu, kā arī citu normatīvo aktu atbilstību Satversmei, citiem likumiem un
Ministru kabineta noteikumiem.
h.. Tāda rīkojuma atbilstību likumam, ar kuru
Ministru kabineta pilnvarotais ministrs ir apturējis pašvaldības padomes
pieņemto lēmumu.
i.. Latvijas nacionālo tiesu normu atbilstību
tiem Latvijas noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem, kuri nav pretrunā
Satversmei.*
*
Satversmes tiesas likums. LV, 14.06.96., grozījumi LV, 24. 09.97.
No
panta analīzes izriet, ka Satversmes tiesas kompetencē ietilpst
vispārsaistošo
un iekšējo – resoru – normatīvo aktu, kā arī individuālo tiesību aktu
atbilstības kontrole attiecīgiem augstākiem normatīviem aktiem.
Normatīvo
aktu hierarhija tiešā veidā ir dota Ministru kabineta noteikumos
“Administratīvā akta procesa noteikumi”. Tā ir atrodama noteikumu 10. punktā:
10.
1.Satversme;
10.
2. likumi; Ministru kabineta noteikumi ar likuma spēku;
10.
3. Ministru kabineta noteikumi;
10.
4. pašvaldību saistošie noteikumi.*
No
likuma un noteikumu normām ir redzams, ka divdaļīgais normatīvo aktu iedalījums
likumos un likumpamatotos aktos ir vienkāršots. Praksē pastāv diferencētāka
normatīvo aktu hierarhija. Paši likumi un likumpamatotie akti nav viendabīgi
pēc pakļautības. Parastie likumi ir pakļauti Satversmes normām. Likumpamatotie
pašvaldības saistošie noteikumi ir pakļauti likumpamatotiem Ministru kabineta
noteikumiem. Arī individuālos aktus nosacīti var uzskatīt par likumpamatotiem
aktiem.
Pēc
būtības normatīvā akta juridisko spēku nosaka tas, kādu vietu politiskajā
sistēmā ieņem institūcija, kura to izdevusi. Normatīvais akts ar pašu augstāko
juridisko spēku ir Satversme. Vēl ir svarīgi, ka vienas un tās pašas
institūcijas aktiem atkarībā no to pieņemšanas kārtības var būt dažāds
juridiskais spēks. Piemēram, likumiem, kas ir pieņemti Satversmes 76. Panta
kārtībā, ir augstāks juridisks spēks nekā likumiem, kas ir pieņemti Satversmes
23. un 24. panta kārtībā; tāpat arī Ministru kabineta noteikumiem, pieņemtiem
Satversmes 81. panta kārtībā ir augstāks juridiskais spēks nekā Ministru
kabineta noteikumiem, kas pieņemti pārvaldes kārtībā.
Formālajā
hierarhijā nav noteikta starptautisko līgumu vieta. Latvijas likumos tiešā
veidā nav noteikts, ka valstī pastāv moniskā tiesību sistēma, kuras ietvaros
starptautiskie līgumi un nacionālās tiesības veido praktiski vienotu tiesību
sistēmu. Netieši var secināt, ka šāda tiesību sistēma veidojas, un tāpēc ir
pamats normatīvo aktu hierarhijā iekļaut arī starptautiskos līgumus.**
*
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas. TNA, 1999., 82. lpp.
**
Tiesību spogulis I. Zinātnisko rakstu krājums, Turība, Rīga, 1999., 64. Lpp.
Analizējot
Satversmes tiesas likuma 16. panta 9. punktu, var secināt, ka Saeimas
ratificētie starptautiskie līgumi nevar būt pretrunā Satversmei; pārējiem
normatīviem aktiem ir jāatbilst starptautiskajiem līgumiem. Starptautisko
līgumu prioritāte pār parastajiem likumiem izriet arī no citiem likumiem,
tostarp arī no kolīzijas normas, kura ir ietverta likuma “Par Latvijas
Republikas starptautiskajiem līgumiem” 13. Pantā:
“Ja
starptautiskajā līgumā, kuru Saeima ir apstiprinājusi, paredzēti citādi
noteikumi nekā Latvijas Republikas likumdošanas aktos, tiek
piemēroti
starptautiskā līguma noteikumi”. No šīs analīzes redzama faktiskā starptautisko
līgumu vieta, kaut gan formāli normatīvo aktu hierarhijā tie ir novietojami
līdzās likumiem.*
Hierarhijas
gradācijā tādā paša līmenī ir Ministru kabineta noteikumi, kuriem ir likuma
spēks. Izmantojot Satversmes 81. Panta deleģētās likumdošanas tiesības,
Ministru kabinets, ievērojot noteiktus nosacījumus, var grozīt spēkā esošos
likumus vai pieņemt jaunu aktu un noregulēt attiecības, kas ietilpst
likumdevēja darbības jomā.
Uz
normatīvo aktu hierarhijas zemākā pakāpiena atrodas pašvaldību saistošie
noteikumi. Tiem jāatbilst ne tikai likumiem, bet arī Ministru kabinetu
noteikumiem. Saskaņā ar likumu “Par pašvaldībām” pašvaldību darbību pārrauga
valsts pārvaldes iestādes un to amatpersonas (5. pants), pašvaldību funkcijas
ir pildāmas kārtībā, kāda noteikta likumos un Ministru kabineta noteikumos (7.
pants). Šī paša likuma 12. pantā ir noteikts, ka pašvaldības attiecīgās
administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var realizēt savas
iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tas nav Saeimas, Ministru kabineta,
ministriju, citu valsts pārvaldes iestāžu, tiesas vai citu pašvaldību
kompetence, vai arī ja šāda darbība nav aizliegta ar likumu. Pašvaldībām ir
sava kompetence, kas nedublējas ne ar vienu citu institūciju kompetenci.**
Apkopojot
visu iepriekšminēto, var izveidot šādu normatīvo aktu hierarhiju:
a.. LR Satversme.
b.. Konstitucionālie likumi.
c.. Likumi, kas pieņemti referendumā.
d.. Ratificētās starptautisko tiesību normas,
kā arī Likumi par starptautisko līgumu apstiprināšanu.
e.. Parastie likumi.
f.. Ministru kabineta noteikumi ar likuma
spēku (Satversmes 81. panta kārtībā).
g.. Ministru kabineta noteikumi.
h.. Pašvaldību pieņemtie normatīvie lēmumi,
vispirms to saistošie noteikumi.***
*
Tiesību spogulis I. Zinātnisko rakstu krājums. Turība, Rīga, 1999., 64. lpp.
**
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas. TNA, 1999., 85. – 86. lpp.
***
Krastiņš I. Tiesību būtība un forma. Rīga, 1999., 46. lpp.
Normatīvo
aktu hierarhijas nozīme
Ideja
par normatīvo aktu pakāpienveidīgo sakārtošanu pieder austriešu tiesību
zinātniekam H. Kelzenam (1881 – 1973), kurš kā normatīvists normu hierarhiju
uzskatīja par tiesību noteicošo faktoru.*
Ja
normatīvo aktu hierarhiju iedomājas kā piramīdu, tad tās virsotnē atrodas
pamatlikums, bet uz leju pēc svarīguma seko pārējie normatīvie akti. Satversmes
likuma virsvadība nosaka pārējo normatīvo aktu atbilstību šim normatīvajam
aktam.
Normatīvo
aktu vertikālas struktūras ietvaros notiek tiesību normu pakāpeniska
konkretizācija. Līdz ar to normatīvo aktu hierarhija:
a.. Palīdz sakārtot tiesībjaunrades procesu,
veicina likumdošanas pilnveidošanu, palīdz tiesību normu kodifikācijas darbā,
palīdz likumdevējam savlaicīgi atklāt “robus’’ normatīvajos aktos un novērst
tos, atcelt novecojušās tiesību normas, visu laiku normatīvos aktus uzturēt
labā stāvoklī, atbilstoši pašreizējām sabiedrības vajadzībām.
b.. Palīdz sakārtot tiesībrealizācijas
procesu, t.i., dod iespēju praktiskajiem darbiniekiem – juristiem, kā arī
iedzīvotājiem, labāk orientēties spēkā esošajā likumdošanā, izmantojot likumdevēja
paredzēto normu, likumdevēja paredzētajā gadījumā.
c.. Atvieglina tiesību normu pētīšanu, to
atgriezeniskās darbības efektivitātes noteikšanu, kas saistās ar sabiedrisko
attiecību regulēšanu, palīdz zinātniski pareizi noteikt tiesību pilnveidošanas
ceļus.
Ja
normatīvo aktu hierarhija netiek ievērota, starp normatīvo aktu normām rodas
grūti novēršamas kolīzijas, kas apgrūtina to pareizu realizāciju.
*
Mūsdienu tiesību teorijas atziņas. TNA, Rīga, 1999., 80. lpp.
Saturs
Ievads……………………………………………..2
Tiesību
avotu iedalījums………………………….2
Normatīvie
tiesību akti……………………………2
Normatīvo
aktu hierarhija…………………………7
Normatīvo
aktu hierarhijas nozīme………………10
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru