Valmieras ģimnāzija
10.A
klase
Pēteris Caune
Nauda latviešu
un
senebreju
mitoloģijā
darba vadītājs:
Inese Ruberte
Valmiera
1999
Saturs
Ievads................................................................................................................................ 3
Nauda latviešu mitoloģijā.................................................................................................. 4
Vārds “nauda”....................................................................................................... 4
Paslēptā nauda....................................................................................................... 4
Naudu glabā kara gadījumā....................................................................... 4
Naudu glabā, nāvei tuvojoties................................................................... 5
Kādēļ naudu slēpa?................................................................................... 5
Nauda, kas žāvējas jeb kaltējas.............................................................................. 5
Naudas saimnieki................................................................................................... 6
Apkārtstaigājošā jeb klejojošā nauda..................................................................... 6
Nolādētā nauda..................................................................................................... 6
Miroņa un apmirtā nauda....................................................................................... 7
Nenotērējamā nauda.............................................................................................. 7
Laimes nauda......................................................................................................... 7
Šūpuļa un zobu nauda........................................................................................... 7
Osainie dālderi....................................................................................................... 7
Nauda sapņos........................................................................................................ 8
Naudas krāšana un tērēšana................................................................................... 8
Naudas ziedošana.................................................................................................. 8
Kopsavilkums........................................................................................................ 9
Nauda senebreju mitoloģijā............................................................................................. 10
Nauda kā maksāšanas līdzeklis............................................................................ 10
Nauda kā nelaimes un posts................................................................................ 10
Kopsavilkums...................................................................................................... 11
Naudas salīdzinājums abās mitoloģijās............................................................................ 12
Secinājumi....................................................................................................................... 12
Izmantotā literatūra......................................................................................................... 12
Ievads
Mitoloģija ir
tautas radītā priekšstatu sistēma, kas izskaidro dabas parādības, dabas spēkus
un cilvēku sabiedrības iekārtu. Mitoloģijā sakopotas cilvēku atziņas –
fantastiski tēli par dabu un sabiedrību, kurus savādāk izprast nevarēja
pieredzes un zināšanu trūkuma dēļ. Tomēr mitoloģijas tēli cilvēku izpratnē bija
reāli, patiesi, piemēram, Dievs nebija abstrakta būtne, tā bija reāla persona,
kas kaut kur dzīvo, ar kaut ko nodarbojas, viņam ir pašam savas problēmas, utt.
Liela daļa teiku un leģendu stāsta par dievību ikdienu, problēmēm, nesaskaņām,
ar tām skaidrojot dažādu lietu, priekšstatu un tradīciju izveidošanos.
Fiziskā darba
ļaužu prātos bieži bijušas domas, kā atvieglināt darbu. Radās teikas un pasakas
par brīnumainiem gadījumiem, kad cilvēki viegli tikuši pie bagātības,
izdarīdami kaut ko atjautīgu, vai vienkārši atraduši bagātību. Tā kā nauda ir
biežāk lietotais bagātības izteikšanas mērs, folklorā tā pieminēta visai bieži.
Šo tematu
izvēlējos pēkšņas iedomas vadīts un nav noteikta pamatojuma. Rakstot darbu,
konstatēju, ka latviešu mitoloģijā nauda pieminēta visai bieži, ir veikti
vairāki pētījumi latviešu mitoloģijā tieši par naudu vai pat par kādu
specifisku tās formu. Daudz grūtāk bija ar cittautu mitoloģiju. Nešaubos, ka
šāda informācija eksistē, tomēr Valmieras bibliotēkās to nevarēju iegūt, jo,
acīmredzot, sevišķi daudz cilvēkus tā neinteresē. INTERNETā atrodamā informācija
aprobežojās ar pāris rindiņu gariem katras mitoloģijas galveno dievību
aprakstiem. Visbeidzot izvēlējos senebreju mitoloģiju, jo Bībelē atradu dažas
vietas, kur pieminēta nauda. Tiesa gan, no šiem fragmentiem bija grūti izlobīt
koncentrētu informāciju, tāpēc būs vairāk citātu un mazāk manu secinājumu.
“Nauda latviešu
un senebreju mitoloģijā” – šis temats nav pārāk aktuāls, ir maz cilvēku, kurus
tas varētu interesēt, tomēr, kā pārliecinājos, šī darba izveide bija
interesanta, un es ieguvu daudz dažādas citas informācijas, kā piemēram, visu
Latvijas naudaszīmju un monētu (arī jubilejas) attēlu kolekciju digitālā
formātā.
Darbam ir 3
daļas – pirmajās divās apskatīta naudas nozīme latviešu un senebreju
mitoloģijā, bet trešā ir salīdzinājums un kopsavilkums.
Nauda latviešu mitoloģijā
Šīs daļas veidošanā pamatā izmantota Janīnas Kursītes grāmata “Mītiskais folklorā, literatūrā, mākslā”, jo šajā grāmatā bija atrodams daudz labi izmantojamas informācijas tieši par mani interesējošo tēmu. Vēl arī sadaļas “Paslēptā nauda” rakstīšanā izmantoju Janīnas Kursītes sastādīto dažādu autoru grāmatu “Literatūras krustpunktu meklējumos”.
Vārds “nauda”
Šī vārda pamatā ir
indoeiropiešu sakne neud – satvert, ņemt lietošanai. Nozīmes attīstība:
‘labums’ -> ‘īpašums’ (arī ‘lops, lopi kā maiņas vērtība’) -> ‘nauda’2.
Ar vārdu “nauda”
sākotnēji varēja apzīmēt jebkuru lietu vai priekšmetu, kas bija derīgs apmaiņai
(piemēram, medu, vasku, kažokādas, dzintaru, lopus, sudraba vai zelta
izstrādājumus).
Citi ļaudis laimes raud
Es
laimītes neraudāju,
Mana
laime kalniņāi
Pelēkā
naudiņā.
LD
28 179
Te un līdzīgos folkloras tekstos saglabājusies senākā vārda “nauda”
nozīme. Taču ne vienmēr nosauktais labums (piemēram, lopi) to arī nozīmē.
Tautasdziesmām raksturīga slēptās nozīmes lietošana, kā piemēram:
Ko,
vīriņ, tu rājies,
Neba
tavu naudu dzēru:
Es
pārdevu melnu jēru,
Melnā
jēra naudu dzēru.
LD
34 878
“Melnais jērs” – tā nozīme jāmeklē
nevis kādās lopkopības dainās, bet gan nerātnajās.
Ir radniecīgas saknes
vārdi citās indoeiropiešu valodās (piemēram, lietuviešu nauda – labums,
derīgums, lietderība; īpašums; senindiešu naut –liellops) kas liecina,
ka “naudai” senāk bijusi plašāka nozīme (īpašums, kas der apmaiņai).
Senais cilvēks vienmēr
centās neatstāt maku pilnīgi tukšu, kaut nedaudz naudas tas tomēr centās
atstāt. Labs naudas piesaistītājs līdzeklis bijis zivju zvīņas, kuras gadu mijā
paslēpa naudas maciņā3.
Paslēptā nauda
Latviešu mitoloģijā attieksmē pret naudu lielu vietu ieņem naudas
veids – paslēptā nauda, kā arī tās paveidi vai līdzīgas formas: nolādētā nauda,
nauda, kas kaltējas utt4.
Naudu glabā karu un ar to saistīto
briesmu gadījumā;
Teikās
par kara laikā aprakto naudu kā konkrēti kari nosaukti vienīgi zviedru vai
zviedru – krievu un krievu – franču kari. Teikās naudu dala vai nu
civiliedzīvotāji, vai karavīri. Ja grib izrakt karavīru norakto naudu, rakšanas
laikā traucē kritušo karavīru gari vai kara troksnis:
“
Ļaudis sarunājuši un gājuši pa nakti naudu rakt. Rokot viņi dzirdējuši, ka
turpat dikti šaujot. Viņi sabaidījušies un dabūjuši mukt mājā. Mājā pārgājuši,
viņi prasījuši, vai viņiem arī bijis tāds troksnis un karš, bet mājinieki
atteikuši, ka nekā nezinot. Viņi domājuši, ka ja nu tā naudas lāde ir kara
laikā paglabāta, tie glabātāji ir to tā apbūruši, lai to neviens nevar izņemt,
jo visiem ir bail no lielā trokšņa.”6
Vairākas teikas stāsta,
ka karapulka nauda vai kara kase aprakta kapulaukā līdz ar kritušajiem
karavīriem. Arī civiliedzīvotāji šādas kara laika kapsētas uzskatīja par drošu
naudas glabāšanas vietu.
“Zviedru
– krievu kara laikā pie Ušuru ezera bijušas niknas kaujas. Kritušos kareivjus
rakuši turpat ezermalā. Vēlāk tur esot atrasti dažādi kara ieroči un cilvēku
kauli. Ļaudis tur bieži redzējuši spokus staigājam. Šai kapsētā daudzi
noglabājuši savu naudu, domādami tur drošu vietu esam.”6
Kapsētas minētas kā
raksturīgas naudas glabāšanas vietas arī neatkarīgi no kara apstākļiem.
Naudu tās īpašnieks paslēpj pirms nāves.
Vecs, bagāts cilvēks, nāvei
tuvojoties, mēģina, neviena nepamanīts, paglabāt savu naudu kādā zīmīgā vietā,
izsakot šķietami neizpildāmu novēlējumu, kas attiektos uz gadījumu, ja kāds
paslēpto naudu gribētu iegūt sev. Slepenajai naudas glabāšanai tomēr gadās
viens jaušs vai nejaušs liecinieks, kas, pateicoties savai attapībai, vai nu
panāk, ka naudas glabātājs mīkstina sākotnējos noteikumus, vai arī atrisina
novēlējumā ietverto mīklu, kas šo novēlējumu padara izpildāmu. Naudas glabātājs
drīz vien nomirst.
Kāpēc, nāvei tuvojoties, nauda jāpaslēpj?
Naudas racēju rīcības
vienkāršākais izskaidrojums ir naudas īpašnieka skopums un nenovīdība, lai
nauda nenonāktu kāda cita rokās.
“Dzīvojis
reiz viens saimnieks, kas bijis ļoti skops. Viņš nenovēlējis ne sev, ne savam
dēlam laba kumosa. Saime mainījās gandrīz ik pāra mēnešu. Ceļniekam vai nabagam
viņš iedot naudu nevarēja.Tādus vazaņķus un dienaszagļus ar suņiem no mājas
izrīdīja. Skopi dzīvodams viņš bija sakrājis krietnu naudas podu, bet neviens
nezināja, kur viņš to glabā. Savu mirstamo stundu manīdams, saimnieks kļuva
nemierīgs.”6
Dažkār mirējam nav radu – naudu
norok, negribēdams, lai tā nonāk svešu rokās. Vēl citkārt par naudas glabāšanas
iemeslu minēts konflikts tēva un dēla starpā viena vai otra sliktā rakstura
dēļ. Tomēr visbiežāk naudas glabāšana tiek uztverta kā tradīcija.
“Bagāts vīrs jūtas, ka tam dienas iet
uz beigām, un taisās uz miršanu. Tas dienā izrok bedri apakš ozola, kur savu
naudu norakt.”6
Dažos tekstos tieši
minēta šādas tradīcijas esamība:
“Senos
laikos bija paraša mirstot naudu kaut kur paglabāt”3
Šādas tradīcijas
izcelšanās saistāma ar norādēm, ka, naudu aprokot, to novēl dvēselēm vai
Velnam.
Nauda, kas žāvējas jeb kaltējas.
Tas ir īpatnējs
starpstāvoklis tādai naudai, kas ilgi gulējusi pazemē un kļuvusi [parasti par]
Velna īpašumu. Šādu naudu iespējams atrast tikai tajā pārejas brīdī, kad tā
kaltējas. – “Nauda kaltējas
tā: ik pa 100 gadiem tai vietā, kur nauda paglabāta, deg zila uguns bez malkas,
bez itin nekā. Nayda kaltējas naktīs, kad cilvēki pie miera, visbiežāk Jāņos.”6 Žāvēšanas brīdī tā parasti rādās kā ugunskurs vai auksta zilgana
liesma, ja paņem no šāda ugunskura ogles, tās vēlāk pārvēršas par zelta naudas
gabaliem. Tautā šādus naudas ugunskurus sauc arī par spīgaiņiem. Nauda, kas
žāvējas, varēja parādīties arī kā kāds lops: “… Piepeši ieraudzījis: pie viena krūma deg uguntiņa.
Aizgājis pie uguntiņas – redzējis: tur sildījies āzis. Satvēris āzi aiz ragiem
un turējis ciet. Kauču āzis raustījies un spārdījies, bet viņš noturējis gan.
Tamēr ar āzi tur staipījies, kamēr puisi nomācis miegs. Rīta gaismiņā puisis
atmostas – un naudas maiss tam rokās.”6
Šajā teikā puisim tiek
liegta iespēja redzēt āža pārvēršanos par naudu – šis noslēpumainais process
notiek, kamēr puisi “nomācis miegs”.
Dažkārt šādu naudu varēja
iegūt tikai tas, kas rīkojās atbilstoši viņsaules loģikai, t.i., darīja visu
ačgārni. – “Ja gribot dabūt šo
naudu, tad, tiklīdz ieraugot šo uguntiņu, vajagot pie tās ačgārni pieiet un
uzmest kreklu. Tad nauda palikšot zem krekla.”3
Naudas “saimnieki”.
Parasti folklorā naudas
īpašnieki ir velni, dažādi htoniski gari (piem. Naudas māte, Ūdens māte), arī
miroņi. Parasti par iedāvināto naudu htoniskās pasaules pārstāvji prasa kādu
upuri. Dažkārt nauda tiek iedota uz noteiktu laiku, kuram apritot, cilvēks
nokļūst aizdevēja ķetnās. Uz to, ka nauda ir piederīga htoniskajai pasaulei un
tās iemītniekiem, bieži norāda tās atrašanās vieta – zem priedēm, eglēm,
paegļiem, arī ābelēm (kokiem, kas saistīti ar sieviešu htoniskajiem gariem un
dievībām), mežā vispār, alās, ūdeņos u. tml. Velni un citi htoniskie gari –
naudas saimnieki diezgan bieži parādās noteiktu dzīvnieku (melna āža, auna,
kaķa, suņa, lāča) veidā.
Kā naudas (parasti zelta
un sudraba naudas) turētāji un īpašnieki folklorā sastopami arī Ūdens māte,
Jūras māte, Naudas māte, Saule:
Ej,
puisīt, mazgā muti,
Tec
upītes apraudzīt,
Es
redzēju Ūdens māti,
Smiltīs
naudu skandinot.
LD 30 731
Apkārtstaigājošā jeb klejojošā nauda.
Tā var parādīties maza bērna,
sievietes vai klejojošas uguntiņas (spīgaiņa), kā arī dzīvnieka (piemēram, melna
kaķa) izskatā. – “Viens
zemnieks gājis mežā lapsas sist. Mežā viņš redzējis uguni. Piegājis klāt, sitis
ugunij, bet, jo vairāk sitis, jo vairāk birušas dzirksteles. Zemnieks visas
dzirksteles salasījis un, mājās pārgājis, redzējis, ka salasītās dzirksteles
bijušas sudraba nauda.”6 Parasti šī klejojošā nauda – sievietes, bērna u.c.
izskatā – lūdzas, lai tai pieskaras, vai arī cilvēkam pašam ir jāsaprot, ka,
lai naudu iegūtu, vajag tai pieskarties. Tā iepriekšējā citātā zemniekam netika
doti nekādi norādījumi, ko ar atrasto uguni darīt. Vajag būt attapīgam, un, ja
nobīstas, naudu nedabū – “Braucējs
panāk vecenīti mežā. Tā lūdzas, lai paved, bet šis nevedis. Tad vecene gājusi
pakaļ līdz Gaujai un tur iesaukusies: “Nauda, gāzies Gaujā uz tūkstoš gadiem!”6 Tūlīt vecene iegāzusies
Gaujā par naudu, tā ka ūdens sarkans palicis.”. Latvieši nebija tik naivi lai
iedomātos, ka naudu var vienkārši “atrast”, tomēr viņi domāja, kā naudu iegūt
bez piepūles, viņi iztēlojās dažādus veidus, kā iegūst naudu un tas atspoguļojas folklorā.
Nolādētā nauda
Tā ir nauda, ko kāds,
ierokot zemē ir nolādējis. Atrodot tādu naudu vajag veikt īpašu rituālu, kas
uzlikto lāstu noņem. “Ja
atrod nolādētu naudu, tad vajaga aizdedzināt trīs sveces, naudu dalīt 3 daļās
un teikt: “Tas tev, tas man, tas viņam!” (Domājot Dievam.) Ja pie kādas naudas
kaudzītes svece dziest, tad tā jādala no jauna uz trīs daļām. Naudas gabali,
pie kuriem dziest svece, jāliek atpakaļ nolādētā vietā, bet pārējo var paturēt”3. Šajā ticējumā spilgti
izpaužas tas, ka cilvēkam bija bail no naudai uzliktā lāsta, tomēr naudu
gribējās. Viņš atrod kompromisa variantu: atrod tos grašus, kuriem tieši lāsts
uzlikts.
Citkārt, lai nolādēto
naudu izraktu, kaut ko jāupurē. Lai uzzinātu, kāds upuris ir nepieciešams,
minētajā vietā jāuzkaisa smiltis vai pelni. No rīta tajā vietā būs kāda
dzīvnieka – aitas, kazas, vērša, vai cilvēka – visbiežāk maza bērna – pēdas.
Attiecīgi tad arī jāupurē. – “Atraikne
uzmetusi akmeni uz uguntiņas, tad uguntiņa palikusi par pelnu čupu un pelnos
maza bērna pēdiņas bijušas redzamas. Atraikne gan nu būtu bijusi laime naudu
pacelt, bet šās pēdiņas rādījušas tur pelnos, ka, naudu izrokot, viņai jāziedo
mazs bērniņš. Pametusi naudu nerakusi, jo zinājusi, ka tikko viņa izraks naudu,
viņas dēls kritīs par ziedu naudas gara nagos.”7
Miroņa un apmirtā nauda
No miroņa daļu dod
mirušajam līdzi, daļu patur tuvinieki, apmirtā nauda pilnībā paliek kādam no
dzīvajiem. Kad mironi mājās apdziedājuši, tad metuši tam kāju galā naudu, pēc
citām liecībām jau kapos, atvadoties no nelaiķa, uzlika tam pa gabalam naudas
uz krūtīm (sava veida atpirkšanās, lai nenāk pa naktīm murgos rādīties vai
citādi kaitēt.) To darīja visi, kas bija klāt (mazus bērnus ieskaitot), citādi
varēja piemesties kāda grūti dziedējama slimība. No saziedotās naudas trīs
gabalus ielika zārkā (pārcelšanai uz viņpasauli), pārējo paturēja tuvinieki. Ja
mirušais tomēr tuviniekiem uzsūtīja kādu nelaimi vai arī pa naktīm lietuvēns
nāca traucēt, tad uz mirušā kapa bija jāuzliek vai pie krusta jāpiesit vēl kāds
naudas gabals. – “Naudu no
krusta neviens nedrīkstējis ņemt, ja to darījis, tad nomirēja gars to briesmīgi
mocījis.”9
Īpašs spēks bijis
monētām, ar kurām aizspieda mirušajam acis. Centās, lai tā būtu sudraba nauda,
ko uzlikt mirušajam uz acīm un turēt līdz pat bēru dienai. Bēru dienā šo naudu
noņēma un paglabāja, nevienam svešam neatdodot. Ar šīm monētām varēja ārstēt
dažādas vainas, kā rozi, augoņus u. tml. Jo vairākiem nomirējiem monētas bij
uzliktas, jo lielāks bija šīs apmirtās naudas dziedējošais spēks.
Nenotērējamā nauda.
Lai iegūtu nenotērējamu
naudas gabalu (grasi, vērdiņu, rubli u. tml.), vajadzēja pārspēt velnu vai kādu
citu naudas saimnieku viltībā. “Tā
reiz viens vecītis ar šādu rubli daudz naudas sakrājies, bet pēdīgi tam sirds
pārmetusi, ka ar vella naudu mantu
guvis, un ar varu gribējis no rubļa vaļā tikt, bet kā atpakaļ, tā atpakaļ. Tad
sadomājis, metis rubli uz mēslu čupu, izsaukdamies: “Lai vells to rauj!” Vells
par to noskaities, ka nesūtījis vairs rubļa atpakaļ”3 Teikas vēsta, ka Rīgas tirgotājiem caur šādu nenotērējamu naudu
cēlušies krietni zaudējumi. Ieņemtā nauda vakarā pārvērtusies vai nu par apšu
lapām, vai vispār izzudusi. Lai novērstu šādu nenotērējamas naudas iekļūšanu,
tirgotāji piesituši uz nama sliekšņa pakavu ačgārni, “tad rublis neticis vairs
pāri tādam slieksnim.”
Laimes nauda.
Tā daļēji sakrīt ar
nenotērējamo naudu, bet šo dāvina nevis Velns, bet Laima. Velns naudu aizdod
vai prasa upuri par to, bet Laima to dāvina kā labvēlības zīmi. Laimas nauda
parasti ir tā, ko cilvēks it kā nejauši atrod. – “Ja atrodot naudu, tā neesot jāizdod, jo tā esot
laimes nauda.”8 Vieni atrasto naudas gabalu
piesita pie durvīm, citi pie sliekšņa, citi noglabāja slepenā maka nodalījumā,
lai nepazūd.
Šūpuļa un zobu nauda.
Mežā cērtot šūpulim līksti, krusstēvs
Meža mātei ziedoja naudas gabalu, ko piesita nocirstā koka celmā. Šūpuļa līksts
naudai derēja kapara (vara) nauda, bet t.s. zobu naudai (lai bērnam izaugtu
veseli, stipri zobi) vajadzēja mest sudraba naudu.
Osainie dālderi
“Svešais to ievedis mežā, parādījis
tam lielu čupu smukas naudas un teicis: “Grāb nu, cik tik vien vari!” Vīram
tīri acis apžilbušas, redzot tik daudz smuku osainu dālderu. Viņš nelicies
divreiz teikties un grābis, ko tik nagi nes.” – “Saimniekam nebija ilgi
jāgaida, pēc brītiņa atkal svešais klāt un atnes pilnu sieku osainu dālderu.”7
Šajās pasakās svešais
(t.i., Velns) aizdod dzīves grūtībās nonākušajam vīram naudu (te – osainus
dālderus), ko tam pēc noteikta laika jāatgriež atpakaļ. Liekas, ka vārds osains
te varētu ietvert divas nozīmes:
1.
dālderis ar caurumu;
2.
ar austiņu vai cilpu
Arheoloģiskajos izrakumos
Latvijas teritorijā atrasts daudz monētu, kurām izdurti caurumiņi vai arī kurām
pielodētas vai piekniedētas dažāda lieluma cilpas jeb austiņas. Parasti gan
šāda veida monētas izmantotas savērtas kopā kā amuleti vai rotaslietas:
Pirc,
tautieti, ko vajaga,
Man
saktītes nevajaga:
Man
pašai mātes sakta,
Mātes
kakla dālderīši.
1552,
19089 Mežmuiža
Tomēr visticamāk, ka pasakās minētie osainie dālderi ir dālderi ar
caurumiņiem, t.i., īpaši iezīmēta nauda.
Nauda sapņos.
Ja sapnī redzēja sīknaudu (daudz
sīknaudas, bet arī daudz apaļu sudraba monētu), as nozīmēja, ka būs asaras.
Vispār sapņot par naudas skaitīšanu vai kādām darīšanām ar naudu bija slikta
zīme. Turpretī, ja sapnī izdevās redzēt zelta naudu, tad tas bija uz bagātību.
Ja sapnī utis vai tās pašas krīt no matiem ārā, tad uz naudas izdošanu vai
zaudēšanu (jo vairāk krīt, jo vairāk zaudēsi). Turpretī, ja sapnī rādās daudz
dzīvu utu, tad varēja cerēt uz kādu lielāku naudas pieplūdi.
Nereti apslēptas naudas atrašanu var nosapņot. Visbiežāk tā ir kāda sieviete, kas parādās sapnī un
atklāj, kur paslēpts naudas pods un kā tas izceļams ārā. – “Kāds vīrs redzējis sievieti sapnī. Tā teikuse, lai viņš ejot tikai uz
mežu un tur pie divām lielām priedēm lai rokot. Vispirms būšot lielu akmeni
uzrakt, to lai izceļot, tad apakš šā akmeņa atradīšot lielu katlu naudas. Bet
tas viņam jāizdarot naktī bārgā laikā un pie tam vēl vienam pašam.”3
Sapnī
piedāvātie noteikumi noteikti jāizpilda. Ja paņem kādu biedros, rok dienā u.
tml., naudas pods vai katls vai nu vispār nedodas rokās, vai atkrīt atpakaļ.
Naudas krāšana un tērēšana.
Tautasdziesmās īpaši
iezīmēts laiks, kad naudu krāj – nelieto, un kad to uz nebēdu tērē. Tērē svētkos
(parasti gadskārtās – Jāņos, Ziemassvētkos, Meteņos, Mārtiņos), bet jaunākos
laikos arī mazāka mēroga svinamās dienās (Annās, Katrīnās u. tml.):
Visu
gadu naudu krāju,
Metenīša
gaidīdams;
Nu
atnāca Metenīts,
Nu
naudiņa jātērē.
LD
32 234
Naudas ziedošana
Folklorā naudu ziedo bieži – bērnam
piedzimstot, krustījot, kāzās, bērēs, gadskārtās, rūpēs par ražību utt.
Ziedošanas pamatā ir gan bailes, ka, ja neziedos, nākamreiz dievība piešķirs
mazāk, tā pateicības jūtas, ja dievība ir bijusi labvēlīga. Visvairāk ziedo
sieviešu kārtas dievībām un gariem, kuru pārziņa likteņa lemšana, daļas
piešķiršana, auglība un ražība, veselības nodrošināšana utt. Zelta naudu
ziedoja Mārai un Laimai dzemdībās:
Netīšām
iesasēdu Gāju
Laimas pirtiņē,
Vecu
sievu soliņā. Zelta
naudu stūrē metu;
Še,
Laimiņa. zelta nauda, Ņem,
Māriņa, zelta naudu,
Vadi
manu augumiņu. Ne\nem
bērna augumiņu.
LD
1097 LD
1096, 4
Ziedojumi pārsvarā notika tajās vietās, kurās, kā cilvēki uzskatīja,
parādījās vai dzīvoja gari un dievības.
Kopsavilkums
No visa
iepriekš aprakstītā varam secināt, ka latviešu mitoloģijā nauda visbiežāk
minēta kā viegls veids kā iegūt bagātības, lai atpirktos no nelaiķiem, izlūgtos
Dievu svētību un palīdzību, un daudz nenozīmīgāku vietu senā latvieša dzīvē
nauda ieņem kā maksāšanas līdzeklis, vērtību mērs.
Nauda senebreju mitoloģijā
Šajā daļā izmantotie materiāli iegūti no Bībelē. Pateicoties tam, ka izmantoju Bībeli elektroniskā formātā(1), bija viegli caurskatīt visu Bībeli, lai atrastu vietas, kur tajā pieminēts vārds ‘nauda’.
Nauda kā maksāšanas līdzeklis
Tāpat kā visur citur, arī Bībelē naudas primārā nozīme ir – maksāšanas
līdzeklis. Tomēr, apskatot konkrētus Bībeles fragmentus, redzam, ka arī
senebrejiem bijusi noteikta attieksme pret naudu, uzskati par tās tērēšanu,
iegūšanu.
Bībelē naudai kā maksāšanas līdzeklim netiek piedēvēts nekas
personisks. Tas ir vienkārši norēķināšanās līdzeklis, nav svarīgi, no kurienes
nadua nāk, jo tās vērtība un būtība nemainās. Arī Jūdass nodeva Jēzu, kā
atalgojumu saņemdams naudu. Mozus 2. grāmatā nauda minēta kā soda samaksāšanas
paņēmiens:
20 Bet, ja kāds
sit ar koku savu vergu vai verdzeni, ka tie no viņa rokas mirst, tad lai tas
tiek riebtin atriebts.
21 Bet, ja tas vēl dzīvo vienu vai divi dienas, tad viņš nav jāsoda, jo tā ir viņa nauda.
22 Bet, ja vīri kaujas un sagrūž grūtu sievu, ka viņas auglis noiet, bet pašai nenotiek nelaime, tad lai tiek uzlikts naudas sods tam, kas to sagrūdis, tik liels, cik viņas vīrs prasa, un lai tiek dots pēc šķīrējtiesneša atzinuma.
21 Bet, ja tas vēl dzīvo vienu vai divi dienas, tad viņš nav jāsoda, jo tā ir viņa nauda.
22 Bet, ja vīri kaujas un sagrūž grūtu sievu, ka viņas auglis noiet, bet pašai nenotiek nelaime, tad lai tiek uzlikts naudas sods tam, kas to sagrūdis, tik liels, cik viņas vīrs prasa, un lai tiek dots pēc šķīrējtiesneša atzinuma.
33 Ja kads atstāj
vaļā aku vai izrok aku un to neapsedz un tanī iekrīt vērsis vai ēzelis,
34 tad akas īpašnieks lai visu nolīdzina; nauda dodama lopa īpašniekam, bet viņam paliek beigtais lops.
35 Bet, ja vērsis bada vērsi, ka tas ir beigts, tad dzīvais vērsis ir jāpārdod un nauda jāsadala, un beigtais vērsis arī jāsadala uz pusēm.
34 tad akas īpašnieks lai visu nolīdzina; nauda dodama lopa īpašniekam, bet viņam paliek beigtais lops.
35 Bet, ja vērsis bada vērsi, ka tas ir beigts, tad dzīvais vērsis ir jāpārdod un nauda jāsadala, un beigtais vērsis arī jāsadala uz pusēm.
Nauda kā nelaimes un posts
Senebreju attieksmē par naudu atrodama atziņa, ka nauda ir ne tikai
pārticības un bagātības simbols, bet arī posts un bēdas. Tā ir spēcīgs līdzeklis un ar to var panākt
ļoti daudz, bet, tajā pašā laikā, šis spēcīgais ierocis var vērsties pret tā
īpašnieku pašu. Daudziem cilvēkiem kārojās naudas un daudzi bija gatavi uz
negodīgu rīcību, lai to iegūtu, līdz ar to naudas īpašnieks visu laiku arī bija
apdraudēts. Tāpat, ja naudas īpašnieks negodīgi izmantoja savās rokās nokļuvušo
varu, viņš varēja tikt Dieva taisnīgās rokas sodīts:
Jāņa Atklāsmes grāmata
27 Kad nu viens no tiem
atvēra savu maisu, lai mājvieta dotu barību savam ēzelim, tad tas ieraudzīja
savu naudu, kas bija viņa barības maisa virsgalā.
28 Un viņš sacīja saviem brāļiem: "Mana nauda ir atlikta atpakaļ, lūk, tā ir mana barības maisā." Un sirds tiem pamira, jo tie bija izbijušies un teica cits citam: "Ko Dievs mums ir darījis?"
28 Un viņš sacīja saviem brāļiem: "Mana nauda ir atlikta atpakaļ, lūk, tā ir mana barības maisā." Un sirds tiem pamira, jo tie bija izbijušies un teica cits citam: "Ko Dievs mums ir darījis?"
29 Un viņi nonāca pie
sava tēva Jēkaba Kanaana zemē un stāstīja viņam visu, kas tiem bija atgadījies,
sacīdami:
30 "Tas zemes
kungs runāja ar mums bargi un turēja mūs par izlūkiem.
31 Bet mēs teicām viņam: mēs esam godīgi ļaudis, mēs neesam izlūki.
32 Mēs esam divpadsmit brāļi, viena tēva dēli, tā viena nav, un tikai jaunākais šobrīd ir pie mūsu tēva Kanaana zeme.
31 Bet mēs teicām viņam: mēs esam godīgi ļaudis, mēs neesam izlūki.
32 Mēs esam divpadsmit brāļi, viena tēva dēli, tā viena nav, un tikai jaunākais šobrīd ir pie mūsu tēva Kanaana zeme.
35 Un, izberot
savus maisus, viņi atrada ikviens savu naudas vīstokli savā maisā; un viņi un
viņu tēvs, ieraudzījuši naudas vīstokļus, sabijās.
36 Un Jēkabs, viņu
tēvs, sacīja viņiem: "Jūs man atņēmāt manus bērnus! Jazepa vairs nav,
Simeona arī nav. Tagad arī Benjaminu jūs gribat paņemt. Viss tas ir nācis pār
mani!"
Bībelē arī minēti gadījumi, kad nauda radījusi postu cilvēkiem, kas
bijuši vientiesīgi, neapzinīgi, utt. Sekojošajā Bībeles fragmentā neapdomīgie
Ēģiptieši un Kanaana zemes iedzīvotāji nokļūst postā, jo visu savu mantību
atdod par naudu, ko ātri notērē:
15
Kad nauda Ēģiptes zemē un Kanaana zemē bija izsmelta, tad visi ēģiptieši nāca
pie Jāzepa, teikdami: "Dod mums maizi! Kāpēc mums mirt? Mums vairs nav
naudas."
16 Un Jāzeps atbildēja: "Atvediet man savus ganāmpulkus, tad es došu jums par jūsu lopiem, ja jums vairs nav naudas."
16 Un Jāzeps atbildēja: "Atvediet man savus ganāmpulkus, tad es došu jums par jūsu lopiem, ja jums vairs nav naudas."
17 Tad viņi atveda
savus lopus pie Jāzepa, un Jāzeps iedeva tiem maizi pret zirgiem, sīklopiem,
liellopiem un ēzeļiem; un tanī gadā viņš tos apgādāja ar labību pret nodotiem
lopiem.
18 Kad gads bija
pagājis, tie arī nākamajā gadā nāca pie viņa un sacīja: "Mēs mūsu kungam
nevaram slēpt, ka nauda ir pagalam, bet liellopi pieder mūsu kungam; mums nekā
vairs cita nav mūsu kunga priekšā kā mēs paši un mūsu zeme.
Posts cilvēkus piemeklējis arī tādos
gadījumos, ja tie kļuvuši par upuri krāpniekiem:
6 Bet to viņš
sacīja nevis tāpēc, ka viņam rūpēja nabagi, bet tāpēc, ka viņš bija zaglis un,
maku turēdams, piesavinājās iemaksas.
Kopsavilkums
Senebreju attieksmē pret naudu būtiski man
šķita tas, ka viņiem nauda asociējas ar nelaimēm un postu. Nauda dod lielu
varu, bet arī sagādā daudz raižu.
Tas, ka nauda ir maksāšanas līdzeklis,
manuprāt, nav tik svarīgi, jo tā ir naudas pamatbūtība un šāda attieksme pret
naudu ir raksturīga milzum daudz tautām, ne tikai senebrejiem.
Naudas salīdzinājums abās mitoloģijās
Protams, naudas pamatnozīme abām
mitoloģijām ir vienāda – tas ir maksāšanas līdzeklis. Tie var būt sudraba
gabali vai zvēru ādiņas, tomēr to mērķis ir vienāds:
1.
iegūt
kāroto;
2.
uzkrāt
bagātību.
Latviešu mitoloģijā vēl nauda bieži tiek
lietota, lai ziedotu, pielabinātos kādai dievībai un izsargātos no nelaimēm.
Senebrejiem tā nav, jo viņu reliģiskās sistēmas pamatā ir Dievs, kuru var ietekmēt ar lūgšanām, pieticību, pazemību
utt., nevis ar naudu. Lielākā daļa latviešu naudu ziedojuši kā pateicību,
dāvanu vai lūgumu. Tomēr bijuši gadījumi, kad viņi ar dievībām “tirgojušies” –
piemēram, lai noņemtu lāstu apraktai naudai, par upuri bijis jādod tieši
dievību norādīto dzīvnieku vai cilvēku.
Neizdevās noskaidrot, vai arī senebreji
mēdz naudu noslēpt, tomēr uzskatu, ka viņi tā nedara, un iemesli ir līdzīgi
iemesliem, kāpēc viņi naudu neziedo.
Tāpat neatradu arī nevienu vietu Bībelē,
kur senebrejiem nauda būtu rādījusies sapņos.
Abās mitoloģijās kopīga ir attieksme pret
naudu kā pret nepatikšanām. Latviešiem sapnī redzēt naudu nozīmēja
nepatikšanas, un senebrejiem arī dienā nauda sagādāja nepatikšanas un
problēmas.
Tāpat kā latviešu, tāpat arī senebreju
mitoloģijā sastopama pārmērīga naudas tērēšana. Bībelē tā ir attiecināta uz
vientiešiem un neapdomīgajiem, bet latvieši naudu tērējuši svētkos, šāda
pārmērīga naudas tērēšana svētkos bijusi raksturīga daudzām tautām.
Secinājumi
Latviešu
mitoloģijā nauda minēta kā viegls veids kā iegūt bagātības, lai atpirktos no
nelaiķiem, izlūgtos Dievu svētību un palīdzību, bet senebrejiem nauda asocējas
ar nelaimēm un postu. Nauda dod lielu varu, bet arī sagādā daudz raižu.
Literatūras saraksts
1. Bībele INTERNETā: http://www.abc.lv
2. Karulis K. Latviešu etimoloģijas vārdnīca
3. Kursīte J. Mītiskais folklorā, literatūrā,
mākslā, R:Zinātne, 123.-141. lpp.
4. Kursīte J. Literatūras krustpunktu
meklējumos -R:
5. Latviešu tautasdziesmas III daļa. –R: LPSR
zinātņu akadēmijas izdevniecība, 1957, - 69.,71., 723.-790. lpp.
6. Latviešu tautas teikas –R: Sprīdītis,
1993, -208.-228. lpp.
7. Latviešu tautas teikas un pasakas,
Waverly, Iowa, 1970, 14. sēj., 518., 525. – 526. lpp.
8. Latviešu tautas ticējumi, 3. sēj., 1311.
lpp.
9. Spriņģis M. Miršana un bēres //
Etnogrāfiskās ziņas par latviešiem. “Dienas lapas” pielikums, 1892, Nr.2,
139.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru