Latvijas Universitātes
Teoloģijas fakultāte
Pārejas no lopkopības uz zemkopību
pirmsākumi Eiropā
Referāts
Autors:
XXX
Apl.
Nr. XXX
1999
Ievads
Ievads
Neolīta
laikmeta otrajā pusē arī Eiropā sāka izplatīties no Rietumāzijas ienākušās
tendences iekopt laukus, audzēt labību. G.Čailds šim procesam devis nosaukumu
"neolītiskā revolūcija", kas gan tomēr neatspoguļo tā cēloņus un
būtību, jo liek visai maldīgi domāt, ka jaunievedumi pārtikas ražošanā
ieviesušies galvenokārt akmens darbarīku tehnoloģisko priekšrocību dēļ.
Pārejot
uz augkopību, mainījās ne tikai cilvēku dzīvesveids (no klejotājiem viņi tapa
par vietsēžiem), bet arī domāšana, reliģija, kultūra, māksla, tradīcijas un
parašas. Tomēr šīs pārejas cēloņi arvien vēl paliek miglā tīti, jo medniecība
un lopkopība atstāja cilvēkam daudz vairāk brīva laika, kā arī bija mazāk
sarežģīta un vienmuļa.
"Neolītiskā revolūcija"
"Neolītiskā
revolūcija" iesākās 9. - 8.gadu tūkstotī p. m. ē. Rietumāzijā, tā sauktajā
"auglīgajā pusmēnesī" (Irānas, Irākas, Sīrijas, Izraēlas valstu
teritorijas). Ap 6.gadu tūkstoti p. m. ē. Zemkopība ne tikai kļuva par galveno
cilvēka eksistences veidu šajās vietās, bet arī sāka iekarot visu pasauli. Tā
ap 5000. gadu p. m. ē. zemkopība pilnīgi neatkarīgi radās Ķīnā un Amerikā, tālāk
turpināja izvērsties Āzijas Tālajos Austrumos un izplatījās pa visu Rietumu
puslodi. No Rietumāzijas zemkopības gudrības šai pat laikā aizceļoja uz
Dienvidaustrumeiropu (uz Balkāniem) un no turienes virzījās pāri visai Eiropas
teritorijai, līdz ap 3500.g. p. m. ē. sasniedza Skandināviju, Eiropas dabisko
robežu. Kopš šā laika zemkopība Eiropā ieņēmusi galveno vietu.
Lai
arī pāreja no savācējsaimniecības uz ražotājsaimniecību tiek saukta par
revolūciju, tā notika "pēkšņi" un "strauji" tikai runājot
vēsturisko laikaposmu mērogā. Šai pārejai bija nepieciešami vismaz 3 - 4
tūkstoši gadu, turklāt tā notika ļoti pakāpeniski, neskaitāmu paaudžu laikā.
Tāpēc arī ir grūti spriest par iemesliem, kas būtu pamudinājuši pamest cilvēka
brīvo dzīvi mežos, stepēs, kopā ar dzīvniekiem un dabu, un norobežoties no tā
visa, iekopjot laukus un aizsargājot tos no tiem pašiem meža dzīvniekiem, kas
pirms tam tika godāti kā cilvēka senči un aizstāvji.
Pastāv
hipotēze, ka tas notika klimata maiņas un demogrāfiskā faktora dēļ. Šai laikā
bija nesen kā beidzies ledus laikmets, tas ir, dzīvnieki, kas varēja dzīvot
ledus laikmeta apstākļos, izgāja līdzi ledājiem vai arī izmira, to kļuva arvien
mazāk. Cilvēkam neatlika nekas cits, kā doties līdzi migrējošajiem dzīvniekiem
vai arī palikt kādā vietā, kur pārtikas vēl bija pietiekami - piekrastes
rajonos un ezeru krastos bija attīstīta zvejniecība, jo ūdens iemītnieku bija
daudz. Šādi paradīzes dārza apstākļi neparedzēti ietekmēja iedzīvotāju
dzimstību. Te noteicošais liekas fakts, ka sieviete spēj piedalīties
pārceļošanā, ja viņai nesams ir tikai viens bērns, bet droši vien divus panest
varētu būt visai grūti un pat neiespējami, kā arī tas, ka sievietei veicot
ceļojumu gŗūtniecības periodā, šī grūtniecība visticamāk beidzas neveiksmīgi.
Apmetoties uz pastāvīgu dzīvi vietā, kur visa ir pārpilnībā (atklāts, ka
dzīvnieku un augu valsts šādos krastu rajonos tai laikā bijusi ļoti bagāta un
daudzveidīga), šādu problēmu vairs nebija un cilvēku skaits sāka pieaugt arvien
straujāk.
Nepagāja
ne pāris gadsimtu, kad arī šie bagātie rajoni vairs nespēja dabiski uzturēt tik
daudz cilvēku. Cilvēkam nācās iet citu ceļu, jo pārceļošana vairs nebija ne
iespējama, ne iedomājama. Droši vien jau līdz šim laikam cilvēks bija iepazinis
savvaļas graudaugu ražību, jo nobriedušās sēklas itin lielos daudzumos varēja
ievākt pāris nedēļu laikā un pēc tam atkal pievērsties citiem darbiem -
turpināt medības.
Pārapdzīvotība
vedināja cilvēku domāt, kā racionālāk izmantot jau esošo - cilvēks varēja
ievērot, ka graudaugi labāk aug tad, ja starp tiem nav citu augu (nezāles), vai
arī to, ka arī no paša zemē iemestām sēklām izaug tādas pašas vārpas, tātad var
šīs sēklas iemest zemē tur, kur šie augi paši nav spējuši nokļūt, tādējādi
paplašinot lauku. Visticamāk, ka cilvēks pats pat nepamanīja, kā viņš jau sāk
iekopt lauku, jo visas šīs lietas uzskatīja tikai par mazām viltībiņām sava
vēdera labā. Un tā pamazām viņš iekļuva "slazdā" un klejotāja dzīvi
nomainīja pret vietsēžu tikumiem un netikumiem.
Eiropā
gan zemkopība pati no sevis neradās, tā tika pārņemta no kaimiņiem - no
Rietumāzijas zemkopība ielauzās Grieķijā, no Grieķijas tālāk virzījās gan uz
Vidusjūras piekrastēm, gan dziļāk Eiropā: vispirms uz Austrumeiropu, tad
pārceļoties arī uz rietumu daļu.
Zemkopībai
kļūstot par dominantu, mainījās arī cilvēku kopienu pārvaldes sistēmas,
reliģija, sabiedriskās attiecības un parašas. Ja savācējsaimniecība neļāva
radīt nekādus īpašus krājumus ceļošanas un gadalaiku dēļ, tad tagad bija
iespējams izaudzēt vairāk nekā uz doto brīdi var patērēt un radās
nepieciešamība izaudzēto uzglabāt, tādējādi radot iespēju palikt uz vietas arī
laikā, kad it kā pārtika nekur nav iegūstama. Uzkrājumi rada privātīpašumu, kas
paredz tā aizsardzības un dažādu likumu rašanos.
Mazinājās
sievietes loma saimnieciskajā dzīvē, jo zemes apstrādāšana bija smags darbs,
kas sievietei nedeva iespēju sevi pierādīt kā dzimtai nepieciešamu strādājot.
Sabiedriskajā dzīvē tātad par galvenajiem noteicējiem kļuva sabiedrības
vērtīgākā daļa - vīrieši. Tie, kuri bija uzņemti pieaugušo kārtā, piedalījās
tautas sapulcēs, kur pulcējās visa cilts un izlēma visus svarīgākos jautājumus:
strīdus dzimtu starpā, karus ar citām ciltīm. Tautas sapulcēs sprieda arī
tiesu, vēlēja dzimtu vecāko padomi, kas vadīja cilti, un cilts vadoni, kurš
sākumā pildīja tikai karavadoņa pienākumus cilšu savstarpējo karu laikā.
Vairākas kaimiņos esošas ciltis apvienojās cilšu savienībās. Cilšu savienības
bija aizsākums tautībām. Tām veidojās kopīga valoda, sadzīves un kultūras
tradīcijas un apdzīvotā teritorija.
Zemkopība
spēja uzturēt stabilas saimes. Tās kļuva noslēgtākas un nepieejamākas
svešajiem. Arī pēc mantas cilvēki noslāņojās dažādās grupās. Daudzas dzimtas
labākas saimniekošanas rezultātā kļuva turīgākas par citām. Tas viss radīja
iespēju maiņas tirdzniecībai, kad kāda dzimta, kam labāk padevās, piemēram,
trauku, kur uzglabāt produktus, veidošana, varēja par šiem pašiem traukiem
iemainīt pārtiku no kādas citas dzimtas, kur varbūt ir vairāk vīriešu un tātad
plašāki apstrādātie lauki un vairāk labības.
Izmainījās
arī cilvēku apģērbs. Ja mednieki bija tērpušies nomedīto dzīvnieku ādās, tad
zemkopis ātri vien atklāja linu un citu šķiedraugu vērtīgās īpašības. Tāpat
sāka izmantot pieradināto dzīvnieku vilnu. Cilvēks izgudroja aužamos stāvus un
stelles.
Medniekiem
nebija nepieciešami trauki - viņiem bija tikai primitīvi to pašu zvērādu maisi
ūdenim, pīti grozi, varbūt vēl koka trauki. Zemkopim toties bija nepieciešami
trauki, kas nebaidās no uguns, lai varētu gatavot pārtiku no izaudzētajiem
graudiem, tādēļ viņi sāka meklēt dažādas iespējas, kā to panākt. Šo meklējumu
rezultātā radās māla trauki, keramika.
Reliģija, māksla un tradīcijas
Mednieku
ciltis pielūdza savus senčus - dzīvniekus. Par senci parasti tika turēts
lielākais un stiprākais dzīvnieks konkrētajā reģionā (mamuts, taurs, sumbrs,
lācis), tāpēc to bez vajadzības nemedīja - liela dzīvnieka gaļu tik un tā nācās
neizmantotu pamest, jo mednieku kopienas bija ļoti nelielas. Svēto dzīvnieku
medīja tikai tad, ja bija nepieciešams tā atribūtus - kaulus, zobus, ilkņus - iedot līdzi kādam
mirušam kopienas loceklim, lai sencis viņu apsargātu arī pēc nāves. Ar šo
senci-dzīvnieku saistīti arī auglības un atdzimšanas jēdzieni.
Rodoties
zemkopībai šo vietu aizņem grauds, labības kūlīši, graudu produkti. Sākotnēji
graudi un maize vispār tikai izmantoti tikai reliģiskiem mērķiem dažādos
rituālos, tā ka varētu teikt, ka zemkopība attīstījusies tieši šīs dievību jeb
reliģisko pārliecību maiņas dēļ. Grauds pats par sevi ir klasisks atdzimšanas
piemērs - grauds tiek iemests zemē, kur tas uzglabājas zināmu laiku, tad no
viņa izaug vārpa, no tās atkal izkrīt grauds un tā tas cikliski var atkārtoties
mūžīgi. Cilvēkam bija viegli nonākt pie slēdziena, ka viņš tad arī pēc nāves
varētu dzīvot savos pēcnācējos, tāpat kā grauds dzīvo vārpā, kas no tā izaug.
Zemkopju apbedījumi kļuva arvien sarežģītāki. Mirušajiem līdzi deva dažādus
priekšmetus. Lielu nozīmi pievērsa upurēšanai dieviem un senčiem. Veidojās
asinsatriebības tradīcijas, kas pieprasīja, lai dzimta atriebjas par sava piederīgā
noslepkavošanu. Dzimtai bija svarīgas senču dievības, kuras saistīja ar mājas
pavarda un piederīgo sargāšanu. Radās daudzdievība - zemkopji pielūdza dabas
spēkus: sauli, vēju, lietu, jo no tiem bija atkarīga raža, kā arī personificēja
dažādus dabas objektus: kokiem, strautiem, akmeņiem bija savi gariņi, kas
līdzinājās cilvēkam, tos varēja pielabināt dažādā veidā. Tas liecina tikai par
to, ka cilvēks arvien vairāk attālinājās no dabas, baidījās no tās, un tādējādi
centās to padarīt kaut mazliet līdzīgāku sev, tātad arī labvēlīgāku cilvēka
dzimumam.
Ar
kulta lietām pakāpeniski sāka nodarboties īpaši cilvēki - priesteri, šamaņi un
burvji, kuriem bija autoritāte apkārtējo vidū.
Pilnveidojās
arī akmens laikmeta cilvēku mākslas izpratne. Darbarīkiem, traukiem un apģērbam
bez to praktiskās nozīmes vēl centās piešķirt arī ārēju skaistumu. Pastāv
uzskats, ka arī tas attīstījas no misticisma - rakstiem vajadzēja sargāt
priekšmetu no ātras bojāšanās, tāpat kā rotām vajadzēja sargāt cilvēku.
Nobeigums
Tā
palēnām no pirmatnējām un nelielām klejotājciltīm, kuru galvenā problēma bija
atrast pārtiku, izveidojās civilizācija ar ciematiem, ciemiem, pilsētām, radās
cilšu apvienības, tautas, cilvēki iepazina lielākas teritorijas pateicoties
sakariem starp dažādu reģionu iedzīvotājiem. Cilvēkam nācās daudz vairāk
strādāt, lai apgādātu sevi ar pārtiku, bet tomēr zemkopības augļi ļāva uzturēt
vairāk cilvēku ar viena darbu, sekmēja mākslas, skaistuma izpratnes, kā arī
tehnikas attīstību, jo nemainot dzīvesvietu cilvēks varēja atļauties izdomāt un
radīt dažādas lietas, kas palīdz saimniecībā, "apaugt ar lietām". Šai
ziņā pāreja no savācējsaimniecības un ražotājsaimniecību tiešām dēvējama par
revolūciju, jo tieši tā ir pirmais solis uz mūsdienu civilizāciju, pamatakmens
progresa attīstībai.
Izmantotā literatūra:
1. Kurlovičs G. Pasaules
vēsture I. Senie laiki / Spīdolas skola - ģimnāzija; red. I.Stašulāne - Rīga:
Izglītība - 88.lpp.
2. Pāvulāne V., Vijups A.
Aizvēsture un seno laiku vēsture / red. R.Riekstiņa - Rīga: Zvaigzne ABC, 1997
- 167.lpp.
3. Radiņš A. Ceļvedis
Latvijas senvēsturē / red. J.Goldmanis - Rīga: Zvaigzne ABC, 1996 - 299.lpp.
4. Ralfs F.L., Lerners R.,
Mičems S., Berns E.M. Pasaules civilizācijas, to vēsture un kultūra. 1.sējums.
Senie laiki. / W.W.Norton & Company, Inc.; red. R.Cimdiņa - Rīga: RaKa,
1998 - 376.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru