Netradicionālās reliģijas


Ievads


Pirms aptuveni trīsdesmit gadiem sāka parādīties pirmās netradicionālās reliģijas, un kopš tā brīža tās sāka savu uzvaras gājienu visā pasaulē. Pašlaik visā pasaulē pastāv vairāk par tūkstoti dažādu organizāciju ar miljoniem biedru, to popularitāte ir skaidrojama ar neapmierinātību ar esošajām reliģijām, kā arī ar jauno reliģiju pievilcību. Šo fenomenu nosauca par “reliģiju kaleidoskopu”, sakarā ar jauno reliģiju daudzveidīgajiem mācību, paražu un organizācijas formu veidiem.
Attīstītajās valstīs kulminācija jau ir pagājusi, un pakāpeniski interese par tām samazinās. Tas ir saistīts gan ar vilšanos jaunajās reliģijās, gan ar lielāko un ietekmīgāko reliģiju spiedienu un konkurenci. Tomēr jaunattīstības un pēckomunisma valstīs šīs jaunās reliģijas gūst aizvien lielāku popularitāti.
Pastāv gan kulti, kas piedāvā savu kristietības variantu ar “unikālu atklāsmi” un “vienīgo pareizo izglābšanās ceļu”, gan kulti, kas sniedz savu austrumu reliģiju interpretāciju, gan kulti, kas veic garīgus vingrinājumus - psihoterapeitiskos seansus, gan arī dažādi citi.
Tomēr pagānismu būtu kļūdaini pieskaitīt pie iepriekšminētajiem netradicionālajiem kultiem. Pagānisms nav jauna reliģija, sekta vai novirziens, tas ir tikai pirmatnējās reliģijas mūsdienu variants. Tam arī ideoloģiski nav nekā kopīga ar jebkuru netradicionālo sektu, tas pat drīzāk ir sava veida protests visām esošajām reliģijām, sevišķi , netradicionālajām. Tas ir arī protests mūsdienu sabiedrības uzskatiem un rīcībai, tomēr šī neapmierinātība neizpaužas agresīvā veidā.




























Pagānisms


            Pagānisms ir vecākā reliģija pasaulē, kas vien ir zināma cilvēcei. Tā pirmsākumi ir apslēpti, bet pieņem, ka tas ir radies līdz ar cilvēces vēlēšanos izpētīt nezināmo un meklēt vienotību dievišķajos spēkos. Pagānismam nav pamatlicēja vai arī pamatlicēju grupas, nav agrīno līderu, nav praviešu, mesiju, un svēto.
            Vārds “pagāns ir atvasināts no latīņu vārda “paganus”- civilpersona un no “pagus”- ciems. Tas attēlo pagānus kā cilvēkus, kuri nāk no ciema, jeb vēl vienkāršāk- ciemata iemītnieks. Kaut arī mūsdienās lielākā daļa pagānu, kā jau vairums cilvēku, dzīvo pilsētās, šis jēdziens precīzi atspoguļo pagānu mantojumu un simpātijas, ko modernie pagāni jūt pret dabu. Tādejādi modernie pagāni seko reliģijai, kura ir tikpat veca kā cilvēce vispār, bet kuras prakse ir adaptēta, lai iederētos modernās pasaules dzīvē. Lietas, kuras bija vitāli svarīgas, lai izdzīvotu pagājušajos laikos, tiek godātas, un galvenie principi ir saglabāti, tomēr pagāni atzīst, ka mūsdienu dzīves stils prasa arī mūsdienīgus uzskatus.

Vēsture
            Modernā neopagānisma saknes rodamas 19.gadsimta romantismā un aktivitātēs, kuras iedvesmoja romantisms, piemēram, Britu Druīdu ordenis (kuram tomēr ir senākas saknes). Dažreiz, apvienojoties ar ekstrēmo nacionālismu, neopagānu grupas un uzskati bija pazīstami Eiropā pirms otrā pasaules kara. Savukārt pašreizējais neopagānisms galvenokārt ir 20.gadsimta 60-to gadu “produkts”. Ietekmējušies no psihiatra Karla Junga un rakstnieka Roberta Greivsa darbiem, neopagāni vairāk ir ieinteresēti dabā un arhetipiskajā psiholoģijā, nekā nacionālismā.

Neopagānisms

            Neopagānisms pēckara gados pārsvarā ir plaucis ASV, Lielbritānijā un Skandināvijā. Dažas no galvenajām neopagānu grupām ir:
·         Visu Pasauļu Baznīca (the Church of All Worlds)-lielākā no visām pagānu kustībām, kura balstās uz zemes mātes dievības godināšanu,
·         Feraferija (Feraferia)-balstīta uz seno griķu reliģiju, arī koncentrējas uz dieviešu godināšanu,
·         Pagānu Ceļš (Pagan Way)-dabas reliģija, uzsvaru liek uz gadalaiku dieviešu godināšanu,
·         Ziemeļamerikas Reformētie druīdi (the Reformed Druids of North America),
·         Mūžīgā Avota Baznīca (the Church of the Eternal Source)-atjaunojusi seno ēģiptiešu reliģiju,
·         Vikingu Brālība (the Viking Brotherhood)- atjaunojusi seno norvēģu rituālus.
Tāpat kā jēdziens “austrumu reliģijas” ietver sevī gan budismu, gan
hinduismu, gan taoismu, tāpat arī jēdziens “neopagānisms” aptver vairākas atsevišķas reliģijas, kurām ir sekojošas kopīgas iezīmes:
§  viņu ticība bija loti lielā mērā vai pat pilnīgi iznīcināta pagātnē, kopš tā laika to mēģina rekonstruēt no senajiem informācijas avotiem,
§  duoteiska vai politeiska ticības sistēma- viņi atzīst Dievu un Dievieti un (vai) tic daudzām dievībām,
§  daudzi sekotāji ir praktizē savu reliģiju vienatnē, citi iesaistās mazās grupās,
§  viņi katru gadu svin četras galvenās gadalaiku svinību dienas, kuras ir saistītas ar ekvinokcijām un saulgriežiem,
§   viņi svin arī četras papildus dienas- vienu diena starp katriem  saulgriežiem un ekvinokcijām,
§  viņiem labāk patīk vadīt savus rituālus brīvā dabā,
§  daudzi nepraktizē savu reliģiju publiski, jo baidās no dedzīgiem, bet nepareizi informētiem kristiešiem, kuriem viņi asociējas ar nelabo un sātanismu,
§  viņiem nav (vai arī tā ir minimāla) hierarhiskās struktūras,
§  viņi rūpējas par apkārtni un jūt savu tuvumu dabai.

Kas ir modernie pagāni?

            Modernie pagāni ir cilvēki, kas ir izdarījuši pozitīvu izvēli sekot savas   izaugsmes ceļam, kas ir harmonijā ar dabu, kurā mēs dzīvojam. Daudzi  cilvēki ir sākuši apzināties savu garīgo tukšumu un ir atklājuši sev pagānismu kā prieka un mīlestības reliģiju, kas atļauj pašizteiksmi, bet arī mudina uz sabiedrisko un apkārtnes atbildību. Modernie pagāni ir visu vecumu vīrieši un sievietes, visu profesiju un sabiedrisko stāvokļu pārstāvji, no dažādām rasēm un tautām. Starp Pagānu Alianses locekļiem ir gan zinātnieki, gan advokāti, gan studenti, gan mediķi, gan lauksaimnieki. Viss, kas viņus vieno, ir vēlēšanās sekot garīgajam ceļam, kas ir harmonijā ar dabu un kas mudina uz sevis atklāšanu un individuālo atbildību.

Pagānisma novirzieni, tradīcijas.

            Pastāv daudzi novirzieni zem vispārējās pagānisma klasifikācijas. Kaut arī starp viņām pastāv kopēja saikne, tomēr viņu individuālā ticība un prakse var ievērojami atšķirties. Vairums novirzienu uzsver dzimumu vienlīdzību, tomēr dažas var būt orientētas  vairāk uz vīriešiem vai uz sievietēm.
            Populārāko pagānisma novirzienu īss raksturojums:
ü  Norvēģu pagānisms (Asatru). Cēlies Ziemeļeiropā, to tradīcijas praktizē tie, kas radniecību ar norvēģu un teitoņu senčiem un kuri vēlas studēt sāgas, ēdas un rūnas. Asatru veicina garīgo izaugsmi un atbildības sajūtu, bieži vien kontekstā ar seno karotāju tradīcijām.
ü  Ķeltu pagānisms- dzimtā reliģija ķeltu un ģēļu tautām. To praktizē daudzi cilvēki Austrālijā un Jaunzēlandē, kuri vēl joprojām jūt savu piederību ķeltu un ģēļu tautām. Ķeltu reliģijas būtība un mācība tika iekodēta senajās leģendās, kuras mutiski tika nodotas nākamajām paaudzēm. Modernie ķeltu pagāni grib atkal ieviest šos mītus, leģendas, kā arī zināšanas mūsdienu pasaulē.
ü  Diānas burvju māksla (Dianic Witchcraft)- novirziens, kas godina dievišķības sievišķos aspektus. Sievietēm izrāda lielu cieņu, un rituāli bieži vien ir radīti, lai uzlabotu viņu pašvērtējumu un paaugstinātu iekšējo garīgumu.
ü  Druīdisms. Modernās druīdisma tradīcijas uzsver tādas mākslinieciskās spējas kā dzeja un mūzika un iedrošina tā locekļus studēt šos vai citus akadēmiskos priekšmetus.
ü  Apkārtējās vides pagānisms. Mūsdienās daudzi pagāni neseko specifiskam novirzienam, bet aktīvi strādā, lai glābtu dabu no turpmākās izpostīšanas un godā Zemi, kā Dabas Mātes svētu iemiesojumu. Šim reliģijas novirzienam bieži vien nav formālu rituālu vai dievkalpojumu metožu, bet  tas aicina katru indivīdu godāt Zemes Māti, rūpējoties par dabu un par visām tās radībām.
ü  Etniskais pagānisms. Daudzi modernā pagānisma novirzieni ir balstīti uz kādas noteiktas etniskās grupas(modernās vai arī antīkās). Pie antīko etnisko grupu novirzieniem var pieskaitīt grieķu, romiešu un ēģiptiešu pagānismu. Savukārt mūsdienu etniskās grupas turpina savas tradīcijas, piemēram, vudū, santerija un iedzimto Amerikas indiāņu tradīcijas. Šeit var iekļaut arī Klusā okeāna un Austrālijas aborigēnu vietējās pagāniskās tradīcijas. Diemžēl ļoti daudz mītu, tradīciju un zināšanu tika pazaudētas sakarā ar misionāru un ieceļotāju nežēlīgajām darbībām.
ü  Vīriešu mistērija (Male Mysteries). Tas ir praktisko darbību kopums, kas ir kļuvis populārs līdz ar pagāniem- vīriešiem, kuri grib izpētīt savu vīrišķību. Atšķirībā no patriarhālajām reliģijām, šis novirziens koncentrējas uz garīgo izaugsmi, kas sasniedzama dzīvojot savrupi vai mazās grupās .
ü  Šamanisms. Šamanismā tiek izmantotas tādas prasmes kā ceļošana pa garu valstību, zināšanas par kokiem, augiem un par totēma dzīvnieku izmantošanu. Cilts šamanis bieži vien bija atbildīgs par cilts reliģiskajiem jautājumiem, kā arī par lietām, kas saistītas ar dzimšanu, nāvi un ārstēšanu. Šamaņi ir spējīgi sarunāties ar cilts priekštečiem un iegūt zināšanas, kuras izmantojamas cilts labā. Šī pati prakse tiek izmantota arī mūsdienu sabiedrībā, to izmanto daudzi modernie pagāni.
ü  Vikka (Wicca). Tā ir Eiropas senās folkloras un maģisko rituālu moderna atdzimšana. Vikāņi parasti uztver dievību Dieva un Dievietes veidolā, kuriem ir dažādi izpausmes veidi. Vairums vikāņu svin astoņus festivālus katru gadu un satiekas atbilstoši Mēness fāzēm.
ü  Burvestība (Witchcraft). Bieži vien tiek saukta par Veco reliģiju. Modernie sekotāji bieži vien ir prasmīgi ārsti un augu pazinēji, viņu prakse un tehnika ir līdzīga šamaņu darbībām.

Reliģiskā pārliecība.
            Pagānu garīgā un reliģiskā pārliecība ir, ka dievība ir draudoša un izcila reizē, tāpēc dievība ir daļa no cilvēka būtības, no dabas un visa, kas ir apkārt. Dievību uzskata par vīrišķu un sievišķu reizē.
            Pagāni netic duālistiskajam uzskatam par absolūtajiem pretstatiem- “labais pret ļauno”. Pagāni tic, ka katrai lietai ir sava vieta, ka cilvēkam ir jātiecas pēc dinamiska līdzsvara un harmonijas. Pagānu filozofijā nav vietas ekstrēmismam jebkurā formā.
            Daudzi pagāni tic reinkarnācijai. Pastāv liela līdzība ar uzskatu par  dzīves cikliskumu, kura nebeidzas ar fiziskā ķermeņa nāvi. Vairumam pagānu nepastāv tādi jēdzieni kā debesis vai elle, kā to saprot kristieši. Tomēr ziemeļu pagānisma tradīcijas ietver gan debesu, gan elles jēdzienus kopā ar sarežģītu šo valstību filozofiju. Īsumā- debesis ir pēdējā atpūtas vieta un elle ir atpūtas vieta, no kurienes dvēseles var izvēlēties iespēju piedzimt vēlreiz. Ziemeļeiropas tautu tradīcijās elle nav lāstu vieta. Vikāņu reliģijā ir vieta, kas tiek saukta par “vasaras laukiem”- vieta, kur dvēseles rod mieru pirms atkal piedzimt fiziskajā pasaulē. Druīdu ticība reinkarnācijai ir apstiprināta vairākas reizes klasiskajos avotos. Piemēram Poseidonijs (atsaucoties uz Diodoru) raksta: “Druīdi tic tam, ka cilvēka dvēsele ir nemirstīga un ka pēc noteikta laika tās sāk jaunu dzīvi, kad dvēsele nokļūst citā fiziskā ķermenī”. Jūlijs Cēzars raksta: ”Galvenā mācība, ko druīdu priesteri tiecas iemācīt tautai ir uzskats, ka dvēseles ir nemirstīgas, bet pēc nāves tās pāriet no viena cilvēka otrā . Tāpēc viņiem nav bail no nāves, tādejādi viņi ir drošsirdīgi un bezbailīgi kareivji.” Katram pagānu novirzienam ir sava filozofija par pēcnāves dzīvi un reinkarnāciju, katram atsevišķam pagānam var būt arī savi uzskati par šīm lietām, jo pagānu reliģijās nav dogmu vai vispār stingtu mācību, kurām būtu stingri jāseko. Pagānisms ir viens no tā sauktajiem “mistēriju ceļiem”, kur katram indivīdam ir tiešs kontakts ar dievībām, kaut gan aizvien vairāk izplatās prakse, ka pagānu priesteri un priesterienes vada rituālus kādai cilvēku grupai, tomēr individuāls kontakts ar dievībām paliek galvenais mērķis daudziem praktizējošiem pagāniem. Tas krasi atšķiras no vairuma oficiālo reliģiju, kur kāda autoritāte izpilda rituālus un lūdz dievišķos spēkus visas draudzes vārdā. Vairumā pagānisma reliģiju katrs indivīds ir  pats sev priesteris vai priesteriene.
            Pagāni nepielūdz kokus vai akmeņus, tomēr godā dievišķo spēku, kurš atrodas visā- gan kokā, gan akmenī, gan jebkurā citā priekšmetā vai dzīvā būtnē.
            Pagāni negodina pestītājus vai citus garīgos līderus. Uzsvars ir uz katra indivīda garīgo apgaismotību un atbildību, tāpēc nepastāv citu personu godināšana. Pagānu praktiskā darbība ir kā ceļojums uz pašatklāsmi un savas vietas atrašanu dievišķajā valstībā.
            Pagānisms nav kults, jo kultiem ir kāds līderis, bet pagānismam tāda nav. Individuālās grupas parasti vada viens vai divi cilvēki, kuriem ir vislielākā pieredze šajā reliģijā, bet šiem cilvēkiem nav ietekmes ārpus savas grupas.

Reliģiskā prakse: godināšana.
            Pagāni tic, ka ir tiesības pielūgt tā, kā viņš grib, nepastāv likumi,  kuri pieprasītu pagāniem sekot kādai noteiktai lūgšanas manierei. Daži pagāni lūdzas formālā manierē- viņiem ir vairāk instinktīvs un neapzināts veids kā sarunāties un pateikties Dievam un Dievietei. Daži pagāni lūgšanas uzskata par savu personisko lietu, citi sapulcējas grupās un dievkalpojumi notiek sarunājoties savā starpā vai arī ar Dievu un Dievieti. Ka vairumam reliģiju, arī pagānismam ir rituāli, kas saistīti ar laika ritumu, ar dažām tradīcijām dzimšanai, precībām un nāvei. Tām pagānu reliģijām, kuras visvairāk atbilst “mistērijas ceļam”, ir arī iestājceremoniju rituāli, tie ir domāti lai ierosinātu garīgo atmošanos jaunuzņemtajā biedrā. Bet tajos nav tādas prakses kā dzīvnieku upurēšana  vai jebkuras darbības, kas ir pret uzņemamā biedra gribu.
            Rituāli, kas godina piedzimšanu, kuri bieži vien ietver sevī arī vārda došanas ceremoniju, neapsola jaunpiedzimušo tieši šai reliģijai, kā to dara kristietība. Bērna vecāki bieži vien lūdz dievībām aizstāvību un vadību par bērnu , bet neapsola to izaudzināt to kādā noteiktā ticībā.
            Tā ir cieša pagānu pārliecība, ka katram indivīdam ir jāseko savam ceļam. Bērnus māca savu ģimeni un draugus, būt godīgam, uzticīgam un izturēties pret dabu kā pret svētumu, mīlēt un cienīt visas dzīvības formas. Bez šīm pamatmācībām, bērni tiek iedrošināti jautāt un rast sev savu garīgo ceļu. Daudzi pagāni neslēpj, ka viņi bērniem atklāj daudzu reliģiju mācības, tā lai bērns saņem labi sabalansētu garīgo izglītību.

Reliģiskā prakse: svētku dienas.
            Pagāniem katra diena ir svēta, bet, protams, arī noteikts svētku dienu skaits gadā. Svētku dienas, kā arī laiks, kurā tās svin, nav stingri noteiktas. Pastāv tādas svētku dienas, kuras svin vairāku novirzienu pārstāvji, bet tās var nesvinēt citu novirzienu pārstāvji un tam līdzīgi.
            Iespējams vislabāk pazīstams ir svētku dienu cikls, ko svin daudzi pagāni, iekaitot vikāņus un modernos druīdus. Pastāv astoņas svētku dienas: Samhain, Džūli (Giuli,Yule), Imbolg (pazīstams arī kā svecīšu diena), pavasara ekvinokcija (Lieldienas), Beltane, Lita (Litha)-vasaras saulgrieži, un rudens ekvinokcija (Mabon). Šīs svētku dienas ir cēlušās no dažādām ķeltu un sakšu tradīcijām. To būtība modernajā sabiedrībā ir saglabājusies pateicoties pasakām un tradīcijām.
            Citas pagānu tradīcijas atzīmē gadalaiku maiņu ar četrām svētku dienām. Kā jau pagānismā, arī šajās tradīcijās ir uzsvars uz cilvēkam svarīgām lietām, nevis uz nelokāmām  doktrīnām.

Pagānisms Austrālijā un Jaunzēlandē.
            Pagānisma vēsture Austrālijā un Jaunzēlandē ir  gara, jo pirmatnējie iedzīvotāji bija pagāni pirms ieradās kolonisti un viņu pavadoņi- kristiešu misionāri. Vietējo iedzīvotāju pievēršana kristietībai bija nežēlīga. Pirmā atjaunotā Eiropas pagānisma parādīšanās Austrālijā un Jaunzēlandē nav zināma, bet ir ziņas par raganu saietu Kanberā 20.gadsimta 20.-os gados. Daudzi ieceļotāji atveda sev līdzi arī savu reliģiju un tradīcijas. Un kopš 70.-tiem gadiem tika publicētas neskaitāmas grāmatas par atjaunoto pagānu reliģiju un tās praksi.
            Kaut arī dažviet vēl ir saglabājies likums par burvestības praktizēšanas aizliegumu, tomēr modernie pagāni var praktizēt savu reliģiju Austrālijā un Jaunzēlandē bez bailēm. Pagani vēl joprojām paliek dažu fundamentālistu- fanātiķu uzbrukuma mērķis, tomēr aizvien mazāk un mazāk saprātīgi domājošu cilvēku uz tver fundamentālistu muļķības nopietni. Tomēr tieši fanātisma eksistēšanas dēļ, daži pagāni praktizē savu reliģiju privāti un nepublisko savus reliģiskos uzskatus.
            Daži pagāni tiek sagatavoti kā sabiedriskie runasvīri, lai stāstītu par savu reliģiju. Caur tādu organizāciju kā Pan Pacific Pagan Alliance un tam līdzīgām, viņi sniedz precīzu un saprātīgu informāciju masu mēdijiem, policijai, vietējās valdības organizācijām, bērnu aprūpes birojiem par pagānu darbību.

Pagānisms ASV.
            Tā kā amerikāņi turpina dzīves jēgas meklējumus, pagānisms un citas mistikas reliģijas piedzīvo atdzimšanu. Saskaņā ar dažiem informācijas avotiem, ASV ir no 50 līdz 100 tūkstoši pašidentificētu pagānu. Aptaujās daudzi cilvēki sevi uzskata par citas reliģijas pārstāvjiem, tāpēc aptauju rezultāti ir zemāki nekā īstenībā.
            Interese par pagānismu ASV, kā arī Lielbritānijā un Skandināvijā, var tikt interpretēta kā atbilde uz aizvien pieaugošo neapmierinātību ar pasaules ekoloģisko stāvokli un materiālās pasaules pārsvaru pār garīgo pasauli. Cilvēki ir vīlušies vairākuma reliģijās un materiālismā, kas atstāj iekšēju tukšumu.

Pagānu Ētika.
            “Dari, ko tu vien vēlies, bet tā, lai tas nekaitētu citiem.”- tas ir galvenais pagānu sauklis. Tā ir pozitīva morāle, nevis aizliegumu saraksts. Katrs indivīds pats  ir atbildīgs par savas īstās dabas atklāšanu un tās attīstīšanu līdz pilnībai, harmonijā ar apkārtējo pasauli.



  
Pagānu paražas, uzskati.
            Tā kā pagānisms uzsver individualitātes svarīgumu, eksistē maz plaši izplatītu paražu. Dabas svētuma apziņa, rūpes par apkārtni un vienlīdzīga atbildība par jebkuru dzīvu radību- tas viss nosaka paražu saturu.
            Pagānu filozofijā nepastāv nekādu uztura prasību vai aizliegumu. Tie pagāni, kas ir veģetārieši vai kuri atturas no alkohola, tabakas, dara to savas brīvas gribas dēļ, nevis ticības doktrīnu dēļ.
Nepastāv nosodīšanas likuma, un konflikts staro personām paliek uz to atbildības, kuri tajā ir iesaistīti. Nepastāv grēku nožēlošana un reliģiskie sodi. Pagānismā nav likumu vai noteikumu, kas saistīti ar morāli vai ētiku, jo katrs indivīds ir atbildīgs par savu viedokli un lēmumiem. Pagānu reliģija kā tāda ne atbalsta, ne nosoda darbības, kas ir saistītas ar seksuālo aktivitāti, alkohola vai citu prātu aptumšojošu vielu lietošanu. Katrā ziņā katram indivīdam var būt personiskais viedoklis par šīm lietām, bet to nevar uzskatīt par visas reliģijas viedokli.
Pagāniem ir liela cieņa pret dzimumu vienlīdzību, un viņi neapspiež sieviešu tiesības atšķirībā no dažām citām reliģijām. Pagānu priesteriem ir tāds pats statuss kā priesterienēm, dažās tradīcijās sievietēm ir pat priekšroka reliģisko rituālu vadīšanā.
Daudzi pagāni atzīst “vecākā” jēdzienu- tie ir kopienas pārstāvji, kuriem, pateicoties savai pieredzei, ir lielāka izpratne par sabiedriskajiem, morāles un praktiskajiem jautājumiem. Pagāni, kuri pulcējas kopā, bieži vien gaida no šiem “vecākajiem”, kas vada šo grupu, padomus par morāles jautājumiem un par uzvedību sabiedrībā. Tomēr tā ir pagānisma pamatdoma, ka katram indivīdam ir jāuzņemas pilna atbildība par savu rīcību. Nepastāv grēksūdzes vai jebkura cita veida grēku atlaišanas, lai noveltu atbildību uz citu personu vai Dievu un Dievieti.

 Maldīgie  uzskati par pagānismu
Ø  Pagāni nav saistīti ar svēto simbolu, citu reliģiju uzskatu un tradīciju sagrozīšanu.
Ø  Pagāni neizpilda upurēšanu (ja nu vienīgi sava laika un enerģijas).
Ø  Pagāniem nav nekas pretim citu reliģiju uzskatiem.
Ø  Pagāni nekad nav seksuāli uzmākušies bērniem, tieši pretēji- kaut arī daudzi apgalvo, ka mūsdienu raganas un okultisti ir seksuāli uzmākušies bērniem, tomēr to neviens nespēj pierādīt, jo tās ir tikai nepatiesas baumas. Ja kāds pagāns aizskartu bērnu tiesības, tad viņam sekotu mūžīgais lāsts, jo tas ir pilnīgi pretēji pagānisma uzskatiem- bērni ir nākotne un daļa no dievišķās pasaules. Pagānu bērni piedzimst un izaug mīlestībā un vienotībā, viņi ir svēti un pret viņiem tā arī izturas. 
                                                   













Druīdisms


            Modernais druīdisms ir viena no vispopulārākajām neopagānisma reliģijām. Daži mūsdienu druīdi mēģina atjaunot antīkā druīdisma uzskatus un rituālus, savukārt citi sekotāji cenšas radīt jaunu druīdismu ar senču garu un dievu palīdzību.

Vēsture
            Saskaņā ar vēstures hronikām, druīdi apmetās visā Gallijā un Britānijā romiešu iekarojumu laikā. Vēstures avoti liecina, ka dabaszinātnes, ģeogrāfija, teoloģija un astroloģija bija viņu mīļākās nodarbošanās. Druīdi labi pazina medicīnu, sevišķi augus un ārstniecības zāles.
            Druīdi dzīvoja stingrā atturībā, saglabājot pilnīgu slepenību un jaunus biedrus pieņēma tikai pēc ilga  pārbaudes laika. Daudzi ordeņa biedri dzīvoja apstākļos, kas bija līdzīgi klosteriem, un apvienojās askētu grupās. Kaut gan no viņiem neprasīja ievērot celibātu, tomēr tikai nedaudzi no viņiem bija precēti. Daudzi druīdi nošķīrās no ārpasaules un dzīvoja alās vai citās nomaļās vietās, laiku pavadot lūgšanās, pārdomās un veicot rituālus.
            Paša vārda “druīds” izcelšanās joprojām ir neskaidra. Īru vārds “drui” nozīmē “ozolu cilvēki”, bet par “driādām” sauca meža un koku dievības Senajā Grieķijā. Savukārt gallu vārds “druidh” nozīmē “gudrais” vai  “burvis”, bet sanskritā  ar “dru” apzīmē mežu. Lai arī cik atšķirīgi būtu šie vārda skaidrojumi, tomēr pretrunu šeit nav, jo izveidojas sava veida loģiskā secība: mežs- koks- ozols- zintnieks, un visi šie jēdzieni ir druīdu mistērijas būtība.
            Druīdi bija slepenas skolas sekotāji, kura atgādināja Senās Grieķijas Vakhiešu un Elevsiešu mistērijas (“mistērija”- slepenas reliģiskās tradīcijas, kurās varēja piedalīties tikai iesvētītie), kā arī Izīdas un Ozīrisa kultus Senajā Grieķijā.
            Pastāv daudz minējumu par to, vai druīdiem bija slepenas zināšanas. Viņu mācība nekad netika pierakstīta, bet tika nodota no mutiski ar speciāli izvēlētu kandidātu palīdzību. Pastāv uzskats, ka druīdi savas zināšanas ir ieguvuši no feniķiešu un tiriešu jūrasbraucējiem, kuri tūkstoš gadus pirms Kristus dzimšanas izveidoja kolonijas Gallijā un Britānijā. Citi pētnieki uzskata, ka druīdu mistērijām ir austrumnieciska izcelsme, iespējams, ka tās radās no budisma. Druīdu panteons ietvēra sevī lielu skaitu romiešu un grieķu dievu. Šis fakts ļoti pārsteidza Cēzaru savu iekarojumu laikā Britānijā un Gallijā, un tas kalpoja par iemeslu apgalvojumam, ka vietējās ciltis pielūdz Merkūriju, Apolonu, Marsu un Jupiteru tieši tāpat, kā to dara latīņu valstīs. Tomēr druīdu mistērijas nav cēlušās no britu un gallu kultūrām, tās ir cēlušās no daudz senākām civilizācijām. Britu salu tuvums zudušajai Atlantīdai (kā to uzskata daudzi senie vēstures avoti) var būt par izskaidrojumu Saules pielūgšanai, kas ieņēma svarīgu lomu kā druīdu tā atlantu rituālos.
            Druīdu skola. Druīdu skola iedalījās trijās daļās. Pirmā bija Ovātu skola. Tā bija pakāpe, kas neprasīja speciālu attīrīšanos un nodošanos. Ovāti ģērbās zaļas krāsas apģērbos, kas druīdiem simbolizēja mācīšanos. Viņi kaut ko saprata gan no medicīnas, gan no astronomijas, gan dzejas un mūzikas. Pie ovātiem piederēja tie cilvēki, kas tika pieņemti druīdu ordenī pateicoties savām labajām rakstura īpašībām un psiholoģiskajām zināšanām par dzīves problēmām. Pie otras skolas piederēja bardi. Viņi parasti valkāja debeszilas krāsas apģērbu, kas simbolizēja harmoniju un patiesību. Bardiem bija no galvas jāiemācās 20 tūkstoši druīdu svēto dzejoļu. Viņi bieži tika attēloti kā britu vai īriešu arfa, kuras stīgas ir izgatavotas no cilvēku matiem, bet to skaits sakrita ar ribu skaitu cilvēkiem. No bardu vidus tika izlasīti skolotāji, kuri apmācīja tos, kuri gribēja iestāties druīdu mistērijā. Trešo skolu veidoja paši druīdi. Tieši viņi vadīja reliģiskās ceremonijas. Druīdi vienmēr bija ģērbušies baltā, kas simbolizē tīrību un Sauli. Jaunie druīdu ordeņa biedri bija gludi skūti un ģērbušies ļoti vienkārši, savukārt vecākajiem biedriem bija kuplas bārdas un krāšņas zelta rotaslietas. Druīdu apmācības sistēma Britānijā bija daudz augstākā līmenī nekā kolēģiem kuri dzīvoja uz kontinenta, tāpēc daudzi gallu jaunieši tika sūtīti uz Britāniju, lai apgūtu filozofijas mācību un vispārējo sagatavotību.
            Izvēles brīvība. Lai kļūtu par ordeņa biedru, kandidātam bija jābūt no labas ģimenes un jābūt ar labām morālajām īpašībām. Kandidātiem bija jāiztur dažādi pārbaudījumi, kas galvenokārt bija saistīti ar viņu raksturu stiprumu, tikai nedaudziem izdevās to izturēt. Piemēram, kandidātam bija ilgstošu laiku jāpavada zārkā, kas simbolizēja Saules dieva nāvi. Tomēr augstākais pārbaudījums bija, kad kandidātu vienatnē aizsūtīja atklātā jūrā ar laivu. Tas bija ļoti grūts pārbaudījums, un daudzi gāja bojā, savukārt tie, kas izturēja, tika uzskatīti par no jauna piedzimušiem. Tikai pēc šiem pārbaudījumiem kandidātiem uzticēja slepenas druīdu doktrīnas, kuras tika atklātas mežu biezokņos un slepenās alās. Viņiem tika atklāti noslēpumi par Visuma rašanos, par dievu būtību, par dabas likumiem, okulto medicīnu, debess ķermeņu ietekmi, kā arī par maģiju un burvestību. Druīdi ticēja dvēseles nemirstībai un reinkarnācijai. Džeimss F. Klārks savā grāmatā “Desmit nozīmīgas reliģijas” druīdu ticību apraksta šādi: “ Druīdi ticēja trijām pasaulēm un pārvietošanās iespējai no vienas citā. Augstākajā pasaulē valda laime, zemākajā- nelaime, bet pa vidu tām atrodas reālā pasaule. Pārvietošanās no vienas pasaules otrā var būt gan kā soda veids, gan kā apbalvojums, gan kā veids kā attīrīt dvēseli. Reālajā pasaulē labais un ļaunais ir savijušies un atrodas līdzsvarā, tā ka katram cilvēkam ir iespēja vienu no tiem izvēlēties. Tāpat druīdi uzskata, ka katrai lietai ir trīs faktori: tās būtība, iemesls un ietekme. Pastāv trīs lietas, kas pastāvīgi samazinās- tumsa, meli un nāve; kā arī trīs lietas, kas pastāvīgi palielinās- gaisma, dzīve un patiesība.”
            Ozola zari mūs sargā... druīdi pielūdz dabas garus- fejas, rūķus, undīnes- mežu un upju mazos iemītniekus. Kā vēsta leģendas, tad tieši ar viņu palīdzību druīdi savu koku kalendāru, kas ir tik populārs mūsdienās. Mitoloģiskā dievu un koku saistība sastopama ļoti bieži: Atiss un priede, Ozīriss un ciedrs, Jupiters un ozols, Apolons un lauru koks un tā tālāk. Vispārīgākā nozīmē koka simbols nozīmē kosmosa dzīvi. Koks simbolizē arī nemirstību. Tā kā kokiem ir vertikāli izstiepta forma, tas ir arī absolūtās būtības, tas ir, zemes centra, simbols. Koki pastāvīgi tiek pieminēti gan vēdās, gan Jaunajā Derībā, gan daudzu tautu svētajos rakstos.
            Iņ- jaņ. Savā grāmatā “ Visu laiku un tautu slepenās sabiedrības” Čārlzs Hekstons druīdu tempļus apraksta šādi: “Viņu tempļos glabājās svētā uguns, bet tempļi atradās ozolu audzēs. Tempļiem bija dažāda formas, piemēram, olveidīga (saskaņā ar daudzu tautu ticējumiem no olas ir cēlies Visums). Bija arī apaļi tempļi, piemēram, Stounhendžas templis, kur aplis simbolizē bezgalību. Tāpat bija arī čūskveidīgi, krustveidīgi, spārnveidīgi tempļi. Galvenās druīdu dievības parasti saistījās ar divām galvenajām figūrām- vīrieti un sievieti, dižo Tēvu un Māti- Hū un Keridvenu, Ozīrisa un Izīdas, Vakha un Cerēras  analogiem, kas pārstāv divus visas būtības principus.” No šejienes tad arī nāk gallu druīdu Merkūrija pielūgšana. Merkūrijs apvieno sevī divus būtības aspektus un ir hermafrodīts (no vārdiem “Hermejs” un “Afrodite”)

Modernie druīdisma novirzieni.
            Bardu, ovātu un druīdu Ordenis. Pāstāv divas versijas par šis grupas izveides vēsturi. Viena versija ir, ka šīs grupas saknes rodamas Senajā Druīdu Ordenī, kuru ir dibinājis Henrijs Harls Anglijā 1781. gadā. Šī grupa vairākkārt ir sašķēlusies atsevišķās organizācijās savu iekšējo nesaskaņu dēļ. Ap 1918.gadu pastāvēja piecas grupas, kuras mēģināja izpildīt saulgriežu ceremonijas Stounhendžā, un visas tās bija Senā Druīdu Ordeņa daļas. Līdz 1955.gadam visas tās jau bija pazudušas, izņemot “British Circle of  Universal Bond”, kas pēc tam, 1963. gadā, sašķēlās, lai veidotu Bardu, Ovātu un Druīdu Ordeni. Savukārt Bardu, Ovātu un Druīdu Ordenim ir sava versija par savu izcelsmi, kuri uzskata, ka ir cēlušies tieši no Senā Druīdu Ordeņa, ko dibinājis Džons Tolands 1717.gadā.
            Britu Druīdu Ordenis. To 1979.gadā nodibināja Filips Šalkress un Emma Orra. Viņi uzskata druīdismu par patstāvīgas mainīšanās un atjaunošanās procesu, piemēram, tradīcijas tiek patstāvīgi mainītas, lai tās būtu vērstas uz katras paaudzes vajadzībām. Viņiem pašlaik ir 3000 biedru, vairums- Lielbritānijā
            Ziemeļamerikas Reformētie Druīdi. Šī kustība sākās kā vidusskolnieku joks ASV vidusrietumu koledžā (Karlitonas koledža Norfīldā). Tas notika 1963.gadā. Koledžas administrācija pieprasīja, lai visi skolnieki apmeklētu baznīcu. Daži skolnieki izdomāja Ziemeļamerikas Reformēto Druīdu organizāciju, kā atbildi uz šo prasību. Kustības līderi bija pārsteigti, kad skolnieki gribēja turpināt šo kustību, pat tad, kad šī prasība vairs nebija spēkā. No šīs organizācijas atdalījās vairākas neopagānu druīdu kustības:
            Arn Draiocht Fein. To var iztulkot kā “mūsu pašu druīdisms”. To nodibināja Īzaks Bonevits, kas pašlaik ir goda arhidruīds. Arn Draiocht Fein liek uzsvaru uz zinātniskiem pētījumiem un “seno tradīciju un modernās realitātes saplūšanu”. Viņu mērķis ir atjaunot Viseiropas druīdismu, iekļaujot elementus no baltu, ķeltu, ģermāņu, slāvu un pat antīko grieķu un romiešu uzskatus. Arn Draiocht Fein četras reizes gadā publicē žurnālu “Birzs Mātes Ziņas” un divas reizes gadā “Druīdu Progresu”.
            Keltria. Pieci Arn Draiocht Fein locekļi Pagānu Garu sapulces laikā 1986.gadā izvedoja sarakstu ar 13 problēmām, kas ir saistītas ar Arn Draiocht Fein, un, imitējot Mārtiņu Luteru piestiprināja to pie Īzaka Bonevita mašīnas durvīm. Keltria pievērš uzmanību senajai ķeltu reliģijai un veic nepubliskus rituālus. Viņi publicē žurnālu “Keltria: druīdu un ķeltu maģikas žurnāls”.



















Visu Pasauļu Baznīca

Kas ir Visu Pasauļu Baznīca?
             Visu Pasauļu Baznīca ( The Church of All Worlds) ir organizācija, kas uzskata Zemi un visu, kas ir uz tās, par svētu. Tā ir kā jumta organizācija, kas ietver daudzus pagānus, neopagānus un citus cilvēkus ar līdzīgiem uzskatiem. Tā nav noslēgta organizācija un aicina visus pievienoties, lai kopā, mācītos par Zemi, apkārtni, cilvēku un par fizisko un garīgo pasauli, kurā mēs dzīvojam. Viņi cenšas palīdzēt cenšas palīdzēt Zemes atmosfērai, izglīto tos, kuri vēlas kaut ko vairāk iemācīties par pagānismu, Dievu un Dievieti un par viņu dalību Zemes attīstībā. Viņi godina dzīvību visās tās izpausmes formās. Viņi nododas dzīves stilam, kas ir ētisks, labsirdīgs un ekoloģiski saprātīgs. Viņu garīgais ceļš ir balstīts uz personisko atbildību, uz pašu cilvēku un uz dabu kopumā. Viņi tiecas pēc harmoniskas ekofiziskas saprašanās ar visu Svētās Zemes Mātes biosfēru un cenšas izpaust šīs attiecības ar godināšanu daudzos veidos.
            Starp Visu Pasauļu Baznīcas biedriem ir daudz dažādu cilvēku. Viņus visus vieno ticība pozitīvā attieksmē pret dzīvību un biosfēru. Visu Pasauļu Baznīca iekļauj pagānus, kuri sevi uzskata arī par šamaņiem, vikāņiem, vūdū, budistiem, hinduistiem, sufistiem un citiem. Lai atļautu katram biedram pašam sekot savam ceļam, Visu Pasauļu Baznīca ir izveidojusi vairākas apakšorganizācijas, kas specializējas dažādās baznīcas aktivitātēs:
o      Dabas Mātes Miermīlīgais Ordenis ( The Peaceful Order of the Earth Mother) – domāts, lai audzinātu bērnus un ģimenes kopumā.
o      Mūžīgo Mežu Ordenis ( The Order of Forever Forests)- aktīvs ekoloģiski orientēts novirziens.
o      Dzīvesveida Ordenis- palīdz tā biedriem attīstīties caur pašizglītošanos, lai kļūtu par iesvētītiem garīdzniekiem un mācītājiem.
o      Ekosofisko Pētījumu Asociācija ( Ecosofical Research Association)- filozofiskais novirziens, pēta Visumu un tā nozīmi, būtību, kā arī mītu un leģendu izcelšanos.
o      Sarkanā Piecstūra Ordenis (The Order of the Red Pentacle)- novirziens, kas līdzīgs Sarkanajam Krustam.
o      Nemeton- par publicēšanu un naudas sagādāšanu atbildīgs novirziens. Publicē avīzi “Zaļā ola” sešas reizes gadā.
Pastāv arī līdzīgu domājošu cilvēku ģildes, kas izveidotas, lai apmainītos ar zināšanām un kalpotu Baznīcai kopumā: bardu ģilde, meistaru ģilde, mācekļu ģilde un daudzas citas.



Kā ir radusies Visu Pasauļu Baznīca?
            ASV: Visu Pasauļu Baznīcu 1962.gadā Vestminsteres koledžā nodibināja Tims un Marta Zelli un Lenss un Penija Kristiji. Reģistrēta 1968. gadā Misūri, Visu Pasauļu Baznīca kļuva par pirmo Dievu, Dievieti un Zemi godinošo pagānu reliģiju, kas ieguva pilnu federālo varasiestāžu atzīšanu un bija labi pazīstama 70-os gados par “Zaļās Olas” publicēšanu- pirmo un galveno pagānu žurnālu tajos laikos, kā arī mūsdienās. 1978. gadā Visu Pasauļu Baznīca pārcēla savu galveno mītni uz Ziemeļkaliforniju, kur tā turpināja izaugsmi un piešķīra privilēģijas savām apakšorganizācijām.
            Austrālijā: Visu Pasauļu Baznīcas Austrālijas nodaļu 1992.gada martā izveidoja Fiona Džadža un Antors Nomčongs. 1992.gada novembrī tā kļuva par pirmo Austrālijā plaši atzīto pagānu organizāciju. Katru gadu rīko pagānu vasaras sapulces. Visu Pasauļu Baznīcas Austrālijas nodaļa regulāri rīko atvērtus pasākumus, lai svinētu saulgriežus, ekvinokciju, tādus festivālus kā Beltane (Maija dena) un Šamhain (Halovīna diena).

Grāmata uz kuras balstās Visu Pasauļu Baznīca.
            Visu Pasauļu Baznīcas uzskati brīvi balstās uz Roberta Heinleina grāmatu “Svešinieks Svešajā zemē”. Šajā novelē svešinieks Valentīns Maikls Smits bija cilvēks, kas dzimis uz Marsa, un kuru izaudzināja marsieši. Starp viņa daudzajiem piedzīvojumiem, kad viņu atveda uz Zemi, bija arī Visu Pasauļu Baznīcas izveidošana. Šī baznīca tika izveidota ap “ligzdām”- draudžu kopumu. Tās biedri savā starpā parasti sveicinās ar vārdiem “Tu esi Dievs” vai “Tu esi Dieviete”, tādejādi pasvītrojot katrai personai piemītošo dievišķumu.

Visu Pasauļu Baznīcas  kredo:
            Visu Pasauļu Baznīca ir radīta, lai godinātu dzīvību, cilvēka potenciāla maksimālu izmantošanu, lai realizētu pilnīgu individuālo brīvību un personisko atbildību harmoniskās ekofiziskās attiecībās ar visu Svētās Zemes Mātes biosfēru.












Norvēģu reliģija (“norvēģu ceļš”)


            Ir samērā grūti atklāt norvēģu pagānisma būtību, jo latviešu valodai, tāpat kā jebkurai citai, trūkst piemērotu vārdu, lai aprakstītu tās būtību. Piemēram, pirmskristietiskajā Skandināvijā nebija speciāla vārda, kas apzīmētu reliģiju. Kad ļaudis tika iepazīstināti ar kristietību, viņi to nosauca par “jauno ceļu”, pretēji “senajam ceļam”- senajai reliģijai. Tā laika Norvēģijā reliģija nebija atdalīta no ikdienas sabiedriskās uzvedības normām un paražām, vai arī no likumiem un morāles vērtībām.
            Šodien runājot par asatro, asatru vai norvēģu pagānismu, ir jāuzmanās, lai šos terminus nesajauktu, jo cilvēki, kas sevi uzskata par asatru piekritējiem, apgāna un sagroza vārdu “ceļš”, tīši nepareizi lieto svētus priekšmetus un tradīcijas, zaimo svētas vietas, simbolus. Tie nav īstie norvēģu pagāni.        
            Pastāv tādi cilvēki, kas ciena un pielūdz norvēģu dievus, bet neņem vērā visas pārējās norvēģu pagānisma sastāvdaļas- ticību, tradīcijas, kultūru, paražas, uzvedības normas. Daudz šādu cilvēku ir ārpus Skandināvijas, galvenokārt ASV un Austrālijā, bet tie ir  sastopami arī lielākajās Skandināvijas pilsētās. Tieši tāpēc, ka viņiem nav kontakta ar zemes gariem, viņiem trūkst tiešas saiknes ar “ceļu” un skandināvu ticību. Šie cilvēki bieži vien definē asatru ( vai asatro, ja viņi ir skandināvi) kā ticības vecajiem dieviem atjaunošanu.   
            Otrkārt, pastāv “burvji” un “mistiķi”, kuri seko šamaņu ceļam (viņi dažkārt pievieno arī citu “ceļu” un reliģiju elementus). Šie cilvēki cenšas pierādīt, ka maģija bija daļa no “vecā ceļa”, savā ziņā viņiem arī ir taisnība. Tomēr ir liela starpība starp reliģiozas personas un burvja pasaules uzskatiem. Maģija var būt daļa no sabiedrības reliģiskā un kulturālā mantojuma, bet tas nav mantojums pats par sevi.
            Visbeidzot, pastāv tādi cilvēki, kas seko “norvēģu ceļam” vai “senajam ceļam”. Šie cilvēki sevi kļūdaini sauc arī par asatru piekritējiem un pagāniem, bet viņiem ir savādāka pieeja dzīvei un pasaulei, nekā iepriekšminētajiem. Var teikt, ka gan asatru, gan “norvēģu ceļš” balstās uz vienām un tām pašām pamatvērtībām: iecietība, godīgums, lojalitāte, cieņa pret dabu un visu dzīvo. Lietot vārdu “asatru”, runājot par šo “ceļu” tomēr ir nepareizi, jo šī ticība negodina tikai Aesira dievus vien, pastāv arī citi dievi un zemes gari norvēģu mitoloģijā un tautas reliģijā, tāpat pastāv norvēģu tautas kultūra un tradīcijas. Pēdējā laikā ziemeļu zemēs tiek veidotas reliģiskas sabiedzrības, kuras ir atvērtas pret tiem, kuri vēlas atjaunot “seno ceļu”, apgūt kulturālo mantojumu un godāt senos dievus. Šīs sabiedrības var atpazīt pēc vārda “ceļš” to nosaukumā.









Izmantotās literatūras saraksts

ü  Л.Н.Митрохин ²Религии ²Нового века²²,Москва,1985.
ü  СМ-вся неделя 1996.г февраль
ü  ОНС 1996.г май
ü  www.yahoo.com
ü  www.britannica.com
ü  www.askjeeves.com
ü  www.religioustolerance.com
ü  www.caw.com
ü  www.newage.com


























Saturs

Ievads......................................................................................................... 1
Pagānisms................................................................................................. 2
      Vēsture................................................................................................. 2
      Neopagānisms.................................................................................... 2
      Kas ir modernie pagāni?................................................................... 3
      Pagānisma novirzieni, tradīcijas...................................................... 4
      Reliģiskā pārliecība............................................................................ 5
      Reliģiskā prakse: godināšana.......................................................... 6
      Reliģiskā prakse: svētku dienas...................................................... 7
      Pagānisms Austrālijā un Jaunzēlandē.......................................... 7
      Pagānisms ASV.................................................................................. 8
      Pagānu Ētika ...................................................................................... 8
      Pagānu paražas, uzskati................................................................... 8
      Maldīgie uzskati par pagānismu...................................................... 9
    Druīdisms..................................................................................................... 10
           Vēsture.................................................................................................. 10
       Modernie druīdisma novirzieni........................................................ 12
Visu Pasauļu Baznīca............................................................................. 14
       Kas ir Visu Pasauļu Baznīca?........................................................ 14
       Kā ir radusies Visu Pasauļu Baznīca?.......................................... 15
       Grāmata, uz kuru balstās Visu Pasauļu Baznīca........................ 15
       Visu Pasauļu Baznīcas kredo......................................................... 15
Norvēģu reliģija (“norvēģu ceļš”)............................................................ 16
Izmantotās literatūras saraksts............................................................... 17
           

    

     
                        

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru