1990. gadā
Peugeot atzīmēja savas ražotnes 100 gadu jubileju. Taču nosaukums Peugeot
parādījās jau ievērojami agrāk: pionieru
laikā, kad 1810. gadā tika dibināts pirmais metālapstrādes
cehs, tam sekoja darba rīku izgatavošana un velosipēda uzvaras gājiens.

Pēc pirmā pasaules kara nu jau nobriedušais auto pāriet modernisma
laikā: Peugeot no neliela auto izgatavotāja kļūst par nopietnu
ražošanas uzņēmumu. Peugeot turpina iespaidot ar uzvarām sacīkšu braucienos un
padara daudzu cilvēku sapni par automašīnas iegādi par realitāti.
Taču tad pie debesīm parādās mākoņi. Sākās otrais pasaules karš un iestājas
aizliegumu
un ierobežojumu laiks. Šajos drūmajos laikos Peugeot sāk nodarboties
ar pretestības kustību.
Dzimstības bums un pēckara optimisms veicina patēriņa
pieaugumu. Šī ir progresa
ēra. Peugeot kļūst par vienu no nopietnākajiem auto ražotājiem pasaulē un
šīs automašīnas pērk miljoniem cilvēku no visas pasaules.
19. gadsimts -
1904: pionieru laiks
19.gadsimta
iezīme bija progress: apgaismības laikmets un Lielā franču revolūcija ienesa
būtiskas pārmaiņas sabiedrībā. Vienkāršie pilsoņi kļuva par uzņēmējiem un
jaunās pasaules cēlējiem. No laminātmetāla līdz pat auto izgudrošanai Peugeot
bija viens no būtiskākajiem līdzdalībniekiem šajā izgudrojumu un jauninājumu
laikmetā.

Brāļi Pežo (Peugeot) ir nākuši no Francijas Dubsas rajona
Montebeljāras melderu ģimenes. 1810.
gadā jaunekļi nolēma savās dzirnavās sāk ražot metālu, lai apgādātu vietējo
pulksteņu rūpnīcu ar atsperēm.
1824 - 1882 tiek celtas jaunas Peugeot rūpnīcas un dažādota piedāvātā produkcija:
atsperes, darba rīki, korsešu gatavojamās mašīnas, kafijas dzirnaviņas (1840)
un šujmašīnas (1867).


1882. gadā parādās pirmie velosipēdi, kuru riteņi nav vienādi (1.86 m
priekšpusē un 0.40 m aizmugurē). Arī Peugeot ātri sāk velosipēdu ražošanu.




. 1894. gadā franču žurnāla
"Petit Journal" korespondents organizē motora mašīnu sacensības. 21
dalībnieku vidū piedalās sešas Peugeot automašīnas. Peugeot un Panhard-Levassor
dala pirmās vietas.
Nākamajā gadā
Peugeot gūst uzvaru Parīze-Bordo-Parīze sacīkstēs, kas ir pirmās autosacīkstes
vispār. Vēsturē ir pieminēts, ka Peugeot auto ar iesauku Dzirkstele, jo tai
piemita tendence braukt zigzagveidā, pirmo reizi izmantoja brāļu Mišelinu
(Michelin) gumijas riteņus.

1898. gadā Parīzes prefekts Lepine kungs iedibina pirmos satiksmes noteikumus un
ātruma ierobežojumu: 12 km/h.
1899. gadā Džovanni Agnelli (Giovanni Agnelli) dibina Itālijā firmu Fiat.
1899. gadā Džovanni Agnelli (Giovanni Agnelli) dibina Itālijā firmu Fiat.
Gadsimtu mijā
Peugeot ir kļuvis par lielāko autoražotāju: 1899. gadā Peugeot katalogā ir 15 modeļi, kuriem ir 2 -12 sēdvietas.
1900. 1902: ASV piedzimst Cadillac.
gadā tiek saražoti 500 auto un 20 000 velosipēdi.
1903 : Parīzes-Madrides sacīkstes tiek pārtrauktas Bordo pēc negadījuma, kur bojā
gāja vairāki vadītāji un skatītāji. Jaunajam autosportam jāgaida vairāki gadi,
iekams tas attopas no savas pirmās traģiskās nelaimes.
1905-1918: ātruma
laikmets
Naivā Eiropa
gatavojas Pirmajam Pasaules karam. Gadsimta eiforijas pilnajos gados dominēja
jauni tehniski atklājumi: aeroplāns un automobīļi bija pirmajā vietā.
1905 gadā tirgū ienāk pirmais vieglais viena cilindra auto "Bebé" par
pieņemamu cenu.
1905 gadā auto tiek aprīkots ar automātisko ieroci un rodas militārais auto.
Divi lieliski
sacīkšu braucēji Gū (Goux) un Buijo (Bouillot) kļūst par šī sporta līderiem, ar
1905. gada Lion Peugeot 1908 gadā uzvarot Targo Florio sacensības un iegūstot trešo ceturto vietu
Francijas Autokluba Grand Prix izcīņā.
1908 gadā Amerikā parādās
Ford T-modelis. 1927 gadā ir saražoti jau 15 miljoni šī modeļa, liekot pamatus masveida
konveijera produkcijai, ko izveido pēc inženiera Teilora (Taylor) principiem
Dažādi ASV
autoražotāji apvienojas koncernā General Motors Corporation.
1911 gadā Indianapolē notiek pirmā Grand Prix izcīņa 500 jūdžu distancē.
1913 gadā Peugeot izlaiž jaunu "Bebé", kuras elegantā dizaina autors
ir Ettore Bugatti un kura sacīkšu automašīnas un prestižie auto drīzumā kļūst
par pasaules standartiem.
Tajā pašā gadā
dienas gaismu ierauga speciāli sacīkstēm izstrādātais Peugeot, kuram ir 7,6 l motors un kuru vada
Buijo. Viņš izcīna Francijas Autokluba Grand Prix balvu Dieppē
Puse no 1913.gadā Francijā saražotajām automašīnām ir Peugeot. Šajā periodā
Peugeot ir vadošais un lielākais autoražotājs pasaulē. Tajā pašā laikā Peugeot
sasniedz jaunu ātruma rekordu - 187 km/h,
kur Gū izcīna Grand Prix Indianpolisē
Kad sākas Pirmais
Pasaules karš, Peugeot ražo arī kara tehniku. Tiek ražoti automātiskie ieroči,
lidmašīnu motori, kravas automašīnas vai bumbas. Militārās ražošanas vajadzības
vairo fabriku produktivitāti un Peugeot nolemj pārņemt Amerikas
konveijersistēmu praksi, nosūtot uz Detroitu savu delegāciju mācīties Teilora
metodes. Kad viņi atgriežas, Peugeot cehu ražošanas apjomi pieaug no 3 500
mašīnām 1914.gadā līdz 5 000 auto 1917.gadā.
1914: Lai varētu pārvietot karavīrus uz Marne kaujuām, Parīzē sāk izmantot
taksometrus.
1916: Frontē
parādās jauna kaujas tehnika: pirmais tanks.
1919-1935:
modernisma laiks
Pirmais Pasaules karš nozīmē vienas ēra beigas. Centrāleiropas impēriju
sabrukums, Krievijas revolūcija un ASV izaugsme skaidri pierāda to, ka 19.
gadsimts tiešām ir beidzies. Pirms 30. gadu ekonomiskās krīzes Peugeot paspēja
palielināt savus ražošanas apjomus un 20. gados tas ir lielākais autoražotājs
pasaulē.
1919: Peugeot pirmskara modelis "Bebé" ir pierādījums tam, ka pēc
viegliem un lētiem automobiļiem ir pieprasījums. Peugeot sāk ražot jauno
"Quadrilette", auto ar 2 sēdekļiem, trim pārnesumiem, 4 zirgspēkiem,
kurš spēj sasniegt līdz 60 km/h. Turpmākajos gados šis kļūst par īpaši
populāru, visekonomiskāko divvietīgo auto pasaulē.
1919 Citroën sāk ražot automašīnas pēc konveijera metodes un izveido A-tipa
auto, kas ir vienkāršs, uzticams un izturīgs ģimenes auto. Šī modeļa uzdevums ir
pievilināt vidusslāņa cilvēkus iegādāties auto.
Pirmās autoapkalpes stacijas tiek atklātas pa visu
Franciju.
Meklējot aizvien jaunas idejas, Peugeot 1920. gadā sāk ražot Peugeot 156. Šis auto
ātri sasniedz vairākus ātruma rekordus.
20. gados
automašīnu attīstība turpinās. Amerikā tiek izlaisti pirmie superspēcīgie 12
vai 16 cilindru automobīļi, kas tiek izgatavoti pēc pasūtījuma filmu zvaigznēm,
gangsteriem un miljonāriem. Šos auto izgatavo leģendārās firmas Packard,
Lincoln, Pierece-Arrow un Duesenberg.
Anglija rada savus personiskos aristokrātiskos automašīnu
modeļus Bentley, Daimler un nepārspējamo Rolls Royce, Itālija izgudro sporta
mašīnas Alfa Romeo un Lancia.
Francijā
"Bebé" radītājs Ettore Bugatti izgatavo automobili
"Royale", kas ir unikāls un ko izgatavo tikai trijos eksemplāros.
Tajā pašā laikā Francijā tiek iedibināta kredītsistēma,
kas par automašīnas īpašnieku ļauj kļūt arī vidusslāņa cilvēkam
1921: Francijā tiek pieņemts Lielceļu kodekss
1923. gadā Peugeot ražošanas apjoms pārsniedz 10 000 robežu.
1923: Notiek pirmās 24 stundu
Lemansas autosacensības, kas ātri kļūst par pasaules slavenāko izturības
ralliju. Gadu gaitā šajās sacensībās Peugeot vairākkārt sasniedz ievērojamus
panākumus un 1993.gadā iegūst pirmās trīs vietas - skat. Peugeot sport. Peugeot sport.
1929. gada Parīzes autošovā tiek izrādīts Peugeot 201 un tiek iedibināta
Peugeot tradīcija numurēt savus modeļus ar trīsciparu skaitļiem, kur vidējais
vienmēr ir nulle. Visi numuri 101 - 909 ir reģistrēti kā preču zīmes.
1931: 201 priekšējie riteņi ir patstāvīgi. Šo sistēmu ātri pārņēma arī citi
autoražotāji un 1939. gadā jau 80% automašīnu ir būvēti uz līdzīgiem
principiem.
1933 : Izpūtēji un superdegvielas attīstība pieļauj lielāku elastību un jaudu
mazo motoru gadījumā.
1934: Citroën izraisa revolūciju, piedāvājot priekšējo piedziņu, viengabala
šasiju un atsevišķu kabīni. Neraugoties uz to Citroën bankrotē un to pārņem
Michelin.
1935. gadā Parīzes Autošovā tiek likti pamati nu jau slavenajai sērijai 402,
kas Francijā kļūst pazīstama kā "Sochaux līnija".Šis modelis ir
luksus versija, tāpat kā divvietīgais modelis un vaļējs sporta auto, kurā ir
izmantota elektrosistēma jumta nolaišanai.
20-ajos Itālijā
un Vācijā parādījās pirmie ātruma lielceļi.
1936 - 1949: Ierobežojumu laiks
1936 ir juku gads. Spānijā plosās pilsoņu karš, Tautas fronte pārņem varu Francijā un nosaka strādājošajiem algas atvaļinājumus. Hitlers piedalās Berlīnes Olimpiskajās spēlēs un Eiropa kopā ar visu pasauli sper pirmo soli kara un pasaules kārtības izmaiņu virzienā.
1936: Pēc 402 Peugeot sāk ražot 302, tādejādi ieviešot jaunu pieeju automašīnu ražošanā. Šim modelim tiek izstrādātas tikai divas versijas, pieliekot punktu luksus auto pasūtījumu ērai.
Tobrīd auto ir
kļuvis jau par patēriņa preci. Neraugoties uz to, autotirgotājs Emīls Darlmats
(Emile Darl`Mat) izstrādā dizainu lieliskajam 302 sporta modelim, kas piedalās
1937. gada Lemansas rallijā.
1936 : Ferdinand Porsche Vācijā dibina Volkswagen
Itālija sāk ražot Fiat 500.
Īsi pirms kara sākuma Peugeot iepazīstina ar jaunu,
ekonomiskāku modeli 202, kas ir mazāks par 302 versiju. Kara laikā šī modeļa
izgatavošana tiek apturēta, taču atsākas tūlīt pēc kara beigām.
Sochaux cehs ražo jau 50 000 auto gadā
1940: Francijā sāk darboties ierobežojumi un benzīna motora automašīnas var
izmantot tikai sabiedriskās apkalpošanas sfērās. Taču franči ar viņiem
piemītošo izdomu izgudro auto ar gāzes motoru un velosipēdu taksometrus.
1941. gadā Peugeot inženieri izgudro VLV - vieglu pilsētas braucamo, jocīgu mazu elektrisku trīsratu riteni, kurš tiek ražots no 1941 - 1945, kopumā tikai 377 gabali.
1941. gadā Peugeot inženieri izgudro VLV - vieglu pilsētas braucamo, jocīgu mazu elektrisku trīsratu riteni, kurš tiek ražots no 1941 - 1945, kopumā tikai 377 gabali.
Pēc vācu
okupācijas Francijā vairāki Peugeot cehi strādā Vācijas kara rūpniecības labā.
Pretestības kustība rīko sabotāžas, bombardējot Sochaux cehu 1943.gada
16.jūlija naktī.
1941: Amerikas armijas vajadzībām tiek radīts Jeep, kas kļūst par ievērojamu
sabiedroto spēku simbolu.
Pēc Francijas atbrīvošanas pamazām atjaunojas arī ražošana un 1949. gadā iznāk 203. Ar vidēja lieluma motoru automašīnai nav konkurentu un tā kļūst par standartu drošai un ērtai ģimenes automašīnai.
1949 - mūsdienas:
Progresa ēra
Pēc Eiropas atkopšanās pasaules ekonomika sāk attīstīties neticamā ātrumā.
50. gados ražotājiem jāspēj piemēroties arvien pieaugošajam patērētāju
pieprasījumam. Peugeot ar pilnu jaudu piedalās šajos aizraujošajos notikumos.
Eiropas valdības
iedrošina autoražošanas atdzimšanu, izveidojot izdevīgus apstākļus automašīnu
masveida ražošanai. Vairākums autoražotāju turpina modeļu ražošanu pēc
pirmskara modeļu parauga vai izstrādā savu produkciju atbilstoši kara laikā
izveidotajiem prototipiem. Daži automobīļi kļūs ļoti populāri: Volkswagen
Beetle Vācijā, Fiat 500 Itālijā, Morris Minor Lielbritānijā, Renault 4cv un
Citroën 2cv Francijā.
1952.
gadā Peugeot saražo savu miljono auto. 203 vēl ir firmas
pamatmodeleis, taču slepenībā jau tiek izstrādāts arī jauns.
1955. gadā Parīzes autošovā Peugeot izrāda savu jauno auto: 403. Modeļa izteikti
modernais dizains pieder itālim Pininfarina, kurš līdzšinējās apaļās Peugeot
formas nomainījis pret daudz aerodinamiskākām. Tā sākās sadarbība, kura
turpinās līdz pat mūsdienām. Neraugoties uz to visu, 1955. gadā Parīzes
autošova lielākais notikums ir Citroën DS, kura dizainu izstrādājis otrs
slavens itālis Flamino Bertoni. Pirmās dienas laikā iedvesmotie klienti pasūta
12 000 auto.
403 vaļējais
automobīlis Francijā kļūst par luksusa etalonu. Šis pats auto kļūst slavens
kaut vai ar to, ka ar to braukā inspektors Columbo, kuru attēlo aktieris Peters
Falks (Peter Falk).
1956. gadā
lielākās Detroitas autofirmas General Motors, Ford un Crysler kontrolē 96%
Amerikas autotirgus.
1957.
gadā Peugeot sāk ražot jaunu, vēl modernāku modeli: 404. Šo
modeli ražo līdz 1975.gadam un tas kļūst par vienu no sešdesmito un septiņdesmito
gadu sākuma simbolu. Kopumā tiek saražots 1 492416 šādi modeļi.
1959.
gadā Peugeot izveido 403 dīzeļmotora variantu
1959. gadā
Anglija iepazīstina ar miniatūro auto Mini un izjauc tikai lielo automašīnu
ražošanas tradīcijas. Šis auto ar ļoti mūsdienīgo dizainu ir populārs vēl
šodien.
Laiki mainās,
satiksme kļūs intensīvāka un auto novietošana pilsētā paliek sarežģītāka. Mazie
automobīļi kļūst arvien nepieciešamāki. 1965. gadā Peugeot izstrādā 204
modeli, kas papildina 404. No šī auto ar priekšējo piedziņu tiek gatavots
sedans, divvietīgs auto, kabriolets un universālā versija un tam ir vismazākais
dīzeļmotors pasaulē.
Jauni modeļi seko
viens otram un atbilstoši pieaug arī ražošanas apjoms:
1967.
gadā ir saražoti jau 4 miljoni Peugeot automašīnu, sākot no
preču zīmes izveidošanas. Divus gadus vēlāk šis skaitlis sasniedz jau 5
miljonus.
1968.
gadā Peugeot 404 vietā sāk ražot 504 un izveido šim modelim
pavisam jaunu virsbūvi, atkal laužot tradīcijas. 504 ir luksus sedans un
kabrioleta variants, lieliskas braukšanas īpašības garantē tam panākumus
vairākos sacīkšu braucienos. Lieliskie divvietīgie auto un kabrioleti, kuriem
dizainu izstrādājis atkal Pinifarina, kļūst par prestiža simboliem.
1969.
gadā pēc 204 veiksmīgās karjeras (5 gados pārdoti 1 604 296
auto) Peugeot izveido 204 dvīņumāsu 304, kas pārņem vairākas 204 veiksmes
pamatā esošās līnijas.
1972.
gadā Peugeot saražo 2 000 000 404 un izrāda Parīzes autošovā
visīsāko sedanu pasaulē - 104.
1974.
gadā Peugeot un Citroën apvienojas PSA Peugeot Citroën grupā.
Tagad Peugeot ir
partneris, ar ko turpināt
piedzīvojumus.



1982. gadā tiek dibināta Peugeot Adventure Association. Tās uzdevums ir rūpēties par Lion brenda pārmantošanu. Mērķis ir izveidot Peugeot muzeju Sochaux Francijā, kur būtu pārstāvēti visi Peugeot modeļi sākot no firmas dibināšanas un tajā varētu iepazīstināt apmeklētājus ar Peugeot attīstību no paša sākuma līdz mūsdienām.
Peugeot F-1
1. februāra pusdienlaikā, Montmelo sacīkšu trasē
Barselonā, Prost Peugeot komanda vairāk nekā 300 starptautiskajiem žurnālistiem
un viesiem demonstrēja savu 2000.gada F1 superauto - Prost Peugeot AP03. 
AP03 prezentācijā Alēns Prosts (Alain Prost) paziņoja, ka ar Prost Grand Prix saistīto tik godājamu starptautisku firmu sarakstam pievienojusies vēl internetifirma Yahoo ! Inc. Yahoo ! Inc. ir globāla interneta mediju firma, kas piedāvā informācijas, saziņas un iepirkšanās pakalpojumus vairāk nekā 100 miljoniem interneta lietotāju dienā. Tims Kūgls (Tim Koogle), Yahoo ģenerāldirektors, līgumu komentēja sekojoši: "Yahoo ! ir dinamisks, ātri augošs globāls uzņēmums - tās ir īpašības, ko Prost Grand Prix novērtē. Jaunās partnerattiecības mums ļauj kontaktēties ar plašo un pieaugošo F1 publiku." Alēns Prosts piebilda: " Mums ir patīkami, ka izdevās piesaistīt tik ievērojamu partneri kā Yahoo !. Tas ļauj mums sākt 2000.gada sezonu ar lielāku pašpārliecinātību. Esmu pārliecināts, ka mūsu komandas vienotība, mūsu ilgstošo partneru lojalitāte un jauno partneru cerības šosezon tiks atalgotas."

AP03 ar jauno Peugeot V10 A20 dzinēju ir vairāk nekā vienkārši tā priekšgājēja AP02 uzlabots variants. Katrs mehāniskais un aerodinamiskais elements ir izpētīts un uzlabots, ļoti labus rezultātus ir devusi motora un ātrumkārbas kombinētās paketes izmantošana. Tas tika panākts, pateicoties ciešai Prost Grand Prix un Peugeot Sport inženieru sadarbībai.

"Abi mūsu piloti papildina viens otru " - izteicās Prost Grand Prix īpašnieks un vadītājs Alēns Prosts, " Žanam (Alezī) ir ievērības cienīga pieredze un motivācija, bet Niks (Haidfelds) ir talantīgs braucējs, kuram mēs šogad ceram ieraudzīt ļoti labus rezultātus. Kopā ar testu braucēju Stefanu Sarazēnu (Stéphane Sarrazin) mēs veidosim spēcīgu komandu, kas spēj sasniegt augsta līmeņa rezultātus. "
Francūzis Žans Alezī (Jean Alesi) un vācu F1 jaunpienācējs Niks Haidfelds (Nick Heidfeld) ir komandas oficiālie piloti 2000.gada sezonā.
Izmantotā literatūra
Internets.www.peugeot.lv
www.peugeot.com

Priekuļu vidusskolas
11.b klases skolnieka
Māra Bruģa
referāts ģeogrāfijā
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru