Perudžīno biogrāfija



 



Perudžīno
(1446 – 1524)
          Perudžīno īstais vārds bija Pjetro di Kristoforo Vanuči. Viņš bija itāliešu gleznotājs, kurš nāk no Perudžas pilsētas Umbrijas, kas atrodas Toskānas dienvidos. No Perudžas arī cēlies Perudžīno pieņemtais vārds.
Cik dažreiz nabadzība palīdz talantīgiem cilvēkiem sasniegt pilnību jebkurā lietā, visskaidrāk redzams no Pjetro Perudžīno darbības. Viņš pārcēlās no Perudžas uz Florenci, kur viņam nebija citas guļvietas kā kaste un, kur viņš pa naktīm bez pārtraukuma mācījās savu amatu, pielāgojoties savai mītnei. Viņš nejuta citu baudu, kā strādāt un patstāvīgi nodarboties ar glezniecību. Pateicoties šausmīgai nabadzībai, viņš darīja tādas lietas, uz kurām iespējams neskatītos, ja būtu iztikas līdzekļi eksistencei. Viņš pastāvīgi atkārtoja kādu sakāmvārdu: "Pēc sliktiem laikiem būs labi laiki, un māja ir jāceļ labos laikos, lai tajā dzīvotu sliktos."
          Perudžas pilsētā vienam nabagam, kuru sauca par Kristopāno piedzima dēls. Viņam tika dots vārds Pjetro, kurš tika atdots par mācekli vienam Perudžas māksliniekam, kaut gan viņš nebija īpaši talantīgs, bet izturējās ar lielu cieņu pret mākslu un labiem māksliniekiem. Viņš visu laiku atkārtoja: "Pjetro, cik izdevīgi un cienīgi ir nodarboties ar mākslu, nemitīgi skaitot gan veca, gan jauna mākslinieka ienākumus." Tādā veidā virzot Pjetro mākslas pasaules izzināšanai. Un pamazām viņā radās tieksme, kļūt par vienu no tādiem māksliniekiem, ja tik liktenis viņam palīdzēs. Tādēļ viņš bieži izjautāja visus, kas braukājuši pa pasauli, par to, kur vislabāk dzīvot mākslas cilvēkam. Viņa skolotājs atbildēja vienu un to pašu, ka tieši Florencē cilvēki sasniedz pilnību visos mākslas veidos, bet it īpaši glezniecībā, trīs iemeslu dēļ: 1) Florences gars ir tāds, ka tajā talanti dzimst brīvi un neviens mākslinieks nav apmierināts ar  viduvējiem veikumiem, 2) katram, kurš dzīvo šajā pilsētā jābūt darbu mīlošam, tas nozīmē, ka viņam regulāri jāattīsta savs talants un gaume, un visbeidzot jāmāk pelnīt nauda, jo Florencē nav tik daudz plašu bagātu zemju, lai varētu neko nedarot, pabarot katru iedzīvotāju, 3) milzīga tieksme uz slavu un cieņu jebkuras profesijas pārstāvjos, nav iespējams palikt vienā attīstības līmenī ar citiem cilvēkiem vai pat zemāk. Ja cilvēks tur pietiekami mācījies un sapņo ne tikai par to, lai dzīvotu kā lops, un ja viņš grib palikt bagāts, tad viņam ir jāizbrauc no Florences un jātirgojas aiz robežas ar saviem labas kvalitātes izstrādājumiem, kuri nes pilsētas vārdu. Visu šo padomu iespaidā Pjetro devās uz Florenci ar mērķi sasniegt pārākumu un pareizi izdarīja, jo viņa darbi vēlāk tika vērtēti ļoti augsti.
          Mācījās viņš Andreā Verrokkio vadībā. Klosterī San Mantīno  viņš uzgleznoja Sv.Jeronimu, saņemot augstu florenciešu  vērtējumu, un slavinot viņu par to, ka attēlojis šo Svēto kā tievu izžuvušu veci, un tik novājinātu, ka izskatās kā anakomizēts līķis. Dažu gadu laikā mākslinieks ieguva tādu slavu, ka ar viņa darbiem tika piepildītas ne tikai Florence un Itālija, bet arī Francija, Spānija un citas valstis. Un tā kā darbi ieguva slavu un neaprakstāmu vērtību, tad tos iepirka tirgotāji un veda pārdot uz ārzemēm uz dažādām valstīm ar lielu izdevību sev.
          Sv.Klāras mūķenēm viņš uz  koka virsmas uzgleznoja mirušo Jēzu Kristu. Tik brīnišķīgi un neparasti, ka lika māksliniekam noticēt, ka viņš (Perudžīno) tik tiešām ir apbrīnojams un izcils meistars.
          Jēzus Kristus brāļu klosterī ir saglabājušies tikai tie  Perudžīno darbi, kuri tika izpilditi uz koka. Freskas bija Florences aplenkuma laikā iznīcinātas, bet koka plāksnes tika paslēptas.
          San Džovannī baznīcā un klosterī uz šīm koka plāksnītēm bija attēlots Jēzus Kristu dārzā un guļošie apustuļi, bet uz citas – Kristus raudas, kā arī Makdalīna sišana krustā. Šīs trīs koka plāksnītes stipri cietušas un sasprēgājušas, tur kur ir tumša vieta un ēnas. Tas notika tāpēc, ka pirmais krāsu slānis (tiek uzklāti trīs krāsu slāņi) nav līdz galam izžuvis, un ar laiku žūstot savelk augšējās kārtas un izraisa tajās plaisas. Perudžīno to zināt nevarēja, jo tikai viņa laikā sāka gleznot ar eļļas krāsām. Dažas savas gleznas klāja ar gaišzilu krāsu, kas padarīja darbus krāšņākus un pilnīgākus. Pateicoties daudziem saviem darbiem Perudžīno kļuva tik slavens, ka viņu uzaicināja uz Semu, kur San Frančesko baznīcā viņš uzgleznoja lielu altāra gleznu, San Augustīno baznīcā vēl vienu savu darbu, kur attēloja Jēzus sišanu krustā un vēl dažus Svētos. Drīzumā arī San Gallo baznīcā – Sv. Jeronima grēku sūdzēšanu – uz koka plāksnes, kuras šodien atrodas Sant. Jakobo Trofossī baznīcā.  San Pjetro Madžorī baznīcā virs kāpņu sānu durvīm tika uzgleznots – mirušais Jēzus Kristus ar Sv.Jāni un Dievmāti. Darbs tika izpildīts tik rūpīgi, ka tas ir saglabājies, neskatoties uz lietiem un vējiem, kā jauns. Perudžīno gadu laikā ir apguvis gan fresku, gan eļļa krāsu daudzpusību, un prasmi strādāt ar šīm krāsām. Santa Kročē baznīcā, kuras vārdā ir nosaukta arī pilsēta, ir uzgleznojis – Raudas par Jēzu Kristu –, kurā attēlots mirušais Jēzus Kristus divu figūru rokās. Izbrīna, ka krāsa uz freskas ir saglabājusies tik spilgta un tik svaiga.
          Bernandīno de Rossī, Florences pilsonis, pasūtīja Perudžīno uzgleznot Sv.Sebastiānu, lai to nosūtītu uz Franciju. Viņi abi norunāja par cenu simts monētas zeltā, bet pēc tam Bernandīno pārdeva šo gleznu Francijas karalim par četrsimt zelta dukātiem.
          Vallambrozā viņs uzzīmēja uz koka plāksnes tēlu altārim, bet mācītājam Simonam del Borgo lielu gleznu uz koka plāksnes. Darbs tika izpildīts Florencē, glezna tika aiznesta uz San Džiljo baznīcu uz nesēju pleciem,kas maksāja lielu naudu. Uz Boloņju uz San  Dženī baznīcu  Perudžīno nosūtīja koka plāksni ar dažādām figūrām visā augumā un lidojošo Madonnu. Visa iepriekš minētā rezultātā Perudžīno slava Itālijā un aiz tās robežām ātri izplatījās, un viņu uzaicināja viņa augstība Siksts ceturtais uz Romu darbam kapellā, kopā ar citiem lieliskiem māksliniekiem. Tur Perudžīno attēloja vienu dzīves epizodi ar Jēzu Kristu, kurā viņš nodod atslēgas Sv.Pēterim, kuram blakus stāv divi svētie (šī glezna ir saglabājusies, bet divas tālāk minētās nav); kā arī Jēzus Kristus dzimšanu un kristīšanu; Mozus dzimšanu, kur Farona meita izņem no ūdens grozu, kurā atrodas jaundzimušais, bet uz tās sienas,kur atrodas altārs viņš uzgleznoja uz koka plāksnes Dievmātes tēlu, kur arī attēlots pāvests Siksts uz ceļiem, taču šie darbi tika iznīcināti, kad pāvesta Pāvila trešā laikā siena tika gatavota Mikelandželo gleznai – Pasauls gals. Perudžīno turpināja apgleznot baznīcas Romā. Ar šiem mākslas darbiem viņš nopelnīja milzīgas naudas summas. Pēc šī laika parioda viņš nolēma vairs neuzkavēties Romā, un atgriezās savā dzimtajā Perudžas pilsētā, kur daudzās pilsētas daļās agleznoja koka plāksnītes, zīmēja freskas, īpaši jāizceļ pils kapellas glezna, kas uzgleznota ar eļļas krāsām uz koka plāksnes, kurā attēlota Dievmāte un citi Svētie. San Frančesko del Montē baznīcā Pjetro apgleznoja divas kapellas ar freskām. Tādu pašu darbu viņš veica San Frančesko baznīcā. Bet tā kā tās ir sliktākas par viņa iepriekšējiem darbiem, tad var arī uzskatīt, ka tie pieder pie pirmajiem gleznojumiem. San Lorenco viņš ir uzgleznojis dažādas freskas. Uz sānu sienām lielu daudzumu Svēto, un zem katras figūras viņš parakstījies ar dažādu izteicienu palīdzību, kas, viņaprāt, atbilst tēmai, bet vienā no rāmjiem viņš izveidoja savu pašportretu, kurā Pjetro šķiet kā dzīvs, lejā parakstot savus vārdus "Pjetro – lieliskais Perudžīnas mākslinieks. Ko zaudēja māksla, to no jauna radīja viņš, gleznojot. Tas, kas viņā nebija, viņš no jauna izveidoja" (DMD – 1500.g,) Tas ir vislieliskākais darbs, kuru slavē un cildina visvairāk, un kas tiek augstu vērtēts arī šodien, kā tik izcila mākslinieka piemiņa. Pjetro strādāja tik daudz (vienmēr bija aizņets darbā), ka ļoti bieži gleznoja vienu un to pašu un galu galā visām figūrām piedēvēja vienu un to pašu sejas izteiksmi. Bet tā kā tajā laikā parādījās Mikolandželo, Pjetro padzirdot par viņu no citiem māksliniekiem, ļoti vēlējās ieraudzīt Mikekandželo uzgleznotās freskas, bet, kad viņš tās ieraudzīja, tad saprata, ka tās aptumšo viņa slavas lielumu. Viņš sāka apvainot asiem vārdiem visus māksliniekus, kas bija godīgi strādājuši, par to Mikelandželo visu klātbūtnē teica, ka Perudžīno mākslā ir dumiķis. Pjetro nevarēja piedot šo apvainojumu, un abi devās uz Goda tiesu, no kurienes mākslinieks atgriezās bez uzvaras.
          Šajā laikā Florencē mūki vēlējās, lai viņiem būtu apgleznots glavenais altārs, ko veiktu pazīstams mākslinieks. Tā kā šajā laikā Leonardo da Vinčī aizbrauca uz Franciju, viņš vērsās pie mākslinieka Filipīno, kurš, uzgleznojot pusi vienas gleznas, paredzēto divu gleznu vietā, nomira. Tad mūki piedāvāja darbu pabeigt Perudžīno. Šodien šie darbi ir novākti un pārlikti pie citiem altāriem šajā pašā baznīcā. No visiem daiļdarbiem saglabājušās tikai sešas gleznas ar dažiem Svētiem baznīcas nišās, kuras uzgleznojis Perudžīno. Kad darbs tika pabeigts jaunie mākslinieki viņu asi kritizēja, par to, ka viņš ir uzgleznojis tās pašas figūras, kuras jau ir gleznojis agrāk. Pjetro draugi teica, ka viņš nespēj labi strādāt skopuma vai laika trūkuma dēļ. Uz to viņš atbildēja šādi: " Es taču uzgleznoju tās figūras, kuras jūs agrāk slavējāt un, kuras jums bezgalīgi patika. Bet, ja jums tagad tās nepatīk un jūs neslavējat, ko es varu darīt?" Taču tie turpinājā sāpīgi kritizēt gan ar sonetu, gan ar publisku apvainojumu palīdzību. Jau būdams vecs, Pjetro aizbrauca no Florences uz Perudžu, kur veica dažu fresku gleznojumus San Severo klosterī, kur arī strādāja viņa skolnieks Rafaels Urbinskis. Perudžīno strādāja vairākās Perudžas vietās. Viņš tāpat strādāja Fraltā un dažās citās Perudžas apgabala vietās, īpaši Santas Marijas del Andželas baznīcā, kur viņš aiz Madonnas kapellas uz sienas ar fresku palīdzību attēloja Jēzus Kristus noņemšanu no krusta. San Pjetro baznīcas Melno mūku abatijā, Perudžā, viņš uzgleznoja uz galvenā altāra darbu, kurā var redzēt apustuļus, kas pavēruši skatu uz debesīm. Šo gleznojumu var uzskatīt par vislabāko darbu eļļā Perudžā. Šajā gleznā ir attēlotu trīs notikumi no Kristus dzīves. Divi no tiem ir: kristības un augšāmcelšanās.
Tā kā Pjetro nevienam neuzticējās, viņam bija paradums, dodoties uz iepriekš minēto Kastello un, atgriežoties Perudžā, vienmēr nēsāt līdzi visu naudu, kāda tik viņam bija. Šī iemesla dēļ viņš tika aplaupīts vienā no ceļošanas reizēm, bet tā kā viņš ļoti lūdzās laupītājiem, tad viņu atstāja dzīvu. Vēlāk, pateicoties draugiem un sakariem, Perudžīno tika atlīdzināta naudas summa, kura viņam tika nozagta. Taču neskatoties uz to, viņš gandrīz no bēdām nomira. Pjetro bija diezgan neticīgs, un viņu nekādi nevarēja piespiest ticēt dvēseles nemirstībai. Pretēji tam viņš ļoti spītīgi atteicās no dzīves bez grēkiem. Visas cerības viņš atstājā likteņa ziņā, un par naudu būtu gatavs noslēgt jebkādu darījumu, pat vismuļķīgāko. Dzīves laikā Pjetro sapelnīja lielas bagātības. Tādēļ viņš Florencē cēla un pirka mājas, bet Perudžā un Kastello iegādājās daudz nekustamā īpašuma. Par sievu viņš apņēma visskaistāko meiteni un kopā izaudzināja bērnus. Viņš tik ļoti mīlēja savu sievu, ka, kā baumo, pats viņu  pucēja pirms iziešanas uz ielas. Pjetro nomira 78 gadu vecumā, mēra epidēmijas laikā un ar lielu godu tika apglabāts 1524. gadā (vecums nav precīzi zināms).
Pjetro savas dzīves laikā bija izmācījis savā gleznošanas manierē  daudzus meistarus, tai skaitā vienu izcilu mākslinieku, kurš vēlāk pārspēja savu skolotāju, Rafaelu (1483 – 1520), kurš daudzus gadus strādāja kopā ar Pjetro un Džovannī del Santī, savu tēvu. Viņa māceklis bija arī Pinturikkio, Perudžīnas mākslinieks, kurš pilnībā pieturējās pie Perudžīno gleznošanas stila. Rokko Džopo, viņa māceklis, Florences mākslinieks ir uzgleznojis daudzas gleznas ar Madonnas tēlu, portretus, kā arī Siksta kapellā Romā. Pjetro audzēknis bija arī Montevarkī, kurš ir uzgleznojis daudz gleznu San Džovannī di Valderdo un konkrēti Madonnas baznīcā "Piena brīnuma notikumu". Pjetro audzēkņu vidū bija arī Džeriono no Pistojas, kā arī florencietis Baččo Ubertīno, kura palīdzību ļoti plaši izmantoja pats Pjetro. Kā piemēru var minēt Ubertīno gleznojumu ar spalvu "Jēzus Kristus – sodāmais". Pjetro skolnieks tā pat bija Baččo brālis Frančesko. Viņš izveidoja sīkas skūlptūras, patika groteskas, un tādēļ hercogam Kozimam viņš apgleznoja visu kabinetu ar dzīvniekiemun retu augu attēliem. Tā pat viņš veica  dažādus uzmetumus paklājiem, kuri pēc tam tika veidoti no zīda Viņa augstības pilij. Viens cits Pjetro audzēknis, Džovanī, kurš pēc tautības bija spānis, vislabāk no visiem māksliniekiem, kuri bija palikuši Perudžā pēc Pjetro nāves, gleznoja ar krāsām, taču citu skaudības dēļ, ka viņš nav itālis, viņam nācās pārcelties uz Spoleto, kur uzgleznoja daudz gleznu. Apprecējās ar meiteni no labas ģimenes un ieguva šīs pilsētas pilsonību, kaut gan bija spānis. Bet vislabākais no visiem Pjetro mācekļiem bija Andrea Luidžī ar pseidonīmu Indžeņjo, kurš jaunībā konkurēja ar Rafaelu Urbinski. Pjetro vienmēr iesaistīja viņu vissarežģītākajos projektos. Visi gaidīja, ka Andrea pārspēs savu skolotāju, taču smagas slimības dēļ kļuva akls. Tomēr viņš nodzīvoja garu mūžu (līdz 86 gadiem), saņemot naudas pabalstu no Pāvesta Siksta.
Nevienam no lielā daudzuma Pjetro Perudžīno audzēkņiem neizdevās sasniegt to prasmi, centību un krāsu izmantošanas tehniku, kādu bija sasniedzis viņš. To centās mācīties mācekļi no Francijas, Spānijas, Vācijas un citām tālām zemēm. Pjetro darbi bija ārkārtīgi populāri, dārgi, profesionāli un arī pieprasīti. Tie tika pārdoti uz visām pasaules malām līdz brīdim, kad parādījās Mikelandželo ar viņam raksturīgo gleznošanas stilu.



Pjetro dzīves un daiļdarbu apraksts pierāda, ka jebkurš mākslinieks, kurš nemitīgi strādā un mācās, pēc sevis atstāj mākslas darbus, kuri dzīvo ilgāk pa mākslinieku, kurš dzīves laikā sev ieguvis slavu, draugus un bagātību.


Izmantotā literatūra:
1.     Джорджо Вазари "Жизнеописания", М.,"Искусство",1970
2.     "Большая советская энциклопедия" 19,М.,"Сов. энциклопедия",1963
3.     "Latviešu konversācijas vārdnīca" 16.sēj., 31811–31814lpp., Rīga,1992
4.     E.H.Gombrihs "Mākslas vēsture", 314 –317lpp., Rīga: Zvaigzne ABC,1997
Attēli:
1.     http://www.kfki.hu/~arthp/bio/p/perugino/biograph.html
2.     http://www.artcyclopedia.com/artists/perugino_pietro.html
3.     http://www.abcgallery.com/P/perugino/perugino.html
4.     http://gallery.euroweb.hu/html/p/perugino/sistina/egypt.html

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru