LLU Ekonomikas fakultātes
Neklātienes 4.kursa studenta
Arņa Laškova kursa darbs
Lauksaimniecības ekonomikā
Matrikulas Nr.9638379
Pasniedzējs: profesors V.Kozlinskis
20.09.1999.
NODOKĻU POLITIKA
SATURA RĀDĪTĀJS
Ievads 4.lpp.
1. Maksājamie nodokļi. 6.lpp.
2. Nodokļu veidi. 7.lpp.
3.Aprēķināto un iemaksāto nodokļu struktūra
lauksaimniecībā 1996.gadā 11.lpp.
4. Subsīdijas 12.lpp.
5. Ieņēmumu un izdevumu analīze 12.lpp.
Secinājums 13.lpp.
Izmantotā literatūra 14.lpp.
IEVADS.
Valsts
ekonomikas pamatā ir valdošā īpašuma forma, sociālekonomiskās attiecības,
ekonomiskie resursi, kā arī ieņēmumi un izdevumi. Lauksaimniecība ir cieši
saistīta ar citām tautsaimniecības nozarēm. Veicot zemes reformu LR apvidos tās
rezultātā pirmajā kārtā tika izveidotas 73.9 tūkst. Zemnieku saimniecības un
124.9 tūkst. Piemājas saimniecību. Zemes reformas otro kārtu vadīja likums “Par
zemes privatizāciju lauku apvidos”, kas tika pieņemts 1992.gada 9.jūlijā. Līdz
1996.gada 1.janvārim zemes komisijas Latvijā bija pieņēmušas 125301 lēmumu par
zemes atjaunošanu. Tātad var secināt, ka laukos pamatā pastāv šādas
uzņēmējdarbības formas : zemnieku saimniecības, paju sabiedrības, kooperatīvās
saimniecības kā arī citas uzņēmējdarbības formas – SIA, IU. Par piemēru minēšu
uzņēmējdarbības formas Jelgavas pilsētā un rajonā 1998.gadā.
Uzņēmējdarbības
formas Jelgavas pilsētā un rajonā.
Tabula Nr.1
Uzņēmējdarbības veids
|
Skaits |
Valsts uzņēmumi
|
36
|
Paju sabiedrības
|
23
|
Filiāles
|
56
|
Sabiedriskās organizācijas
|
32
|
Kooperatīvas sabiedrības
|
65
|
Akciju sabiedrības
|
30
|
Pašvaldības uzņēmumi
|
48
|
Pārējie maksātāji
|
174
|
SIA
|
1222
|
Individuālie uzņēmumi
|
911
|
Zemnieku saimniecības
|
869
|
Pavisam kopā:
|
3466
|
No kopējā uzņēmējdarbības formu īpatsvara
SIA aizņem 35%
IU 23%
Zemnieku saimniecības 25%
Kooperatīvās sabiedrības 2%
Paju sabiedrības 1%
Pārējie maksātāji 5%
Pašvaldības uzņēmumi 2%
Akciju sabiedrības 2%
Sabiedriskās organizācijas 1%
Valsts uzņēmumi 2%
Diagramma Nr.1.
Pēc
1.daigrammas redzam, ka pēc SIA un IU vislielāko īpatsvaru sastāda zemnieku
saimniecības, kas liecina par to, ka lauksaimniecība ieņem svarīgu vietu LR
tautsaimniecībā, kā arī ir saistīta ar nodokļiem, kā arī nodokļu sistēma
ietekmē lauksaimniecību. Tas viss kopumā nosaka un veido valdības politiku. Kā
viens no fiskālās politikas aspektiem ir valsts budžets, caur kuru tiek
noteikti ienākumi un izdevumi lielākajai sabiedrības daļai. Un kā viens no
ieņēmumu veidiem ir nodokļi.
Tātad valsts
tautsaimniecības ekonomiskās un sociālās politikas īstenošanai, kā svarīgs
aspekts ir valsts nodokļu politika.
LR
5.saeima 1995.gada februārī pieņēma jaunu likumu “Par nodokļiem un nodevām”,
kas stājās 1990.gada pieņemtā līdzīga nosaukuma likuma vietā. tā galvenie mērķi
-stimulēt uzkrājumu veidošanos Latvijas tautsaimniecībā un ieguldījumus
uzņēmējdarbībā, samazināt nodokļu negatīvo ietekmi uz uzņēmējdarbību , veicināt
LR integrēšanos Eiropas Savienībā, novērst legālas iespējas izvairīties no
nodokļu maksāšanas un citi mērķi.
Kā
jau minēju, ekonomikā svarīgu vietu ieņem arī lauksaimniecība. Tā pirmkārt ir
saistīta ar pārējām tautsaimniecības nozarēm – tā dod izejvielas, ražo pārtiku.
Lauksaimniecību atšķirībā no citām tautsaimniecības nozarēm raksturo vairākas
īpatnības:
1.
Ražošanas priekšmeti un ražošanas līdzekļi ir dzīvas
būtnes – augsne, augi, dzīvnieki, izņemot - ēkas, būves, mašīnas.
2.
Zeme – tā ir darba līdzeklis, gan darba priekšmets.
3.
Apgrozāmo līdzekļu lēna aprite – ražošanai
raksturīga sezonalitāte, darba un ražošanas procesa nesakritība (nepieciešams
ieguldīt vairāk investīciju – nepieciešams vairāk kapitāla).
4.
Lauksaimniecībā saražotā produkcija pārvēršas jaunos
ražošanas līdzekļos.
5.
Klimatisko un metereoloģisko apstākļu ietekme uz
lauksaimniecisko ražošanu.
6.
Ekonomikas un dabas likumu saistība. Lauksaimniekam
nepieciešamas zināšanas, lai orientētos ekonomikas un dabas likumos.
No šīm īpatnībām var secināt, ka
lauksaimniecība ir saistīta ar citām tautsaimniecības nozarēm un tā ieņem arī
savu vietu ekonomikā.
1.MAKSĀJAMIE
NODOKĻI.
LR noteikti šādi valsts nodokļi:
1.
Uzņēmuma ienākuma nodoklis.
2.
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis.
3.
Nekustamā īpašuma nodoklis.
4.
Pievienotās vērtības nodoklis.
5.
Akcīzes nodoklis.
6.
Dabas resursu nodoklis.
7.
Sociālās apdrošināšanas iemaksas.
8.
Muitas nodoklis.
Nodokļus tālāk apskatīšu no lauksaimniecības
viedokļa.
2. NODOKĻU VEIDI.
Uzņēmuma
ienākuma nodoklis.
Uzņēmuma ienākuma nodokļa likme ir 25 %.Uzņēmuma
ienākuma nodokli maksā tie uzņēmumi un uzņēmējdarbības, kuru ieņēmumi
taksācijas periodā , tas ir gada laikā sasniedz Ls 45000. Arī zemnieku
saimniecībām, kuru gada ieņēmumi sasniedz Ls 45000 ir jāreģistrējas kā uzņēmuma
ienākuma nodokļa maksātājam. Tām zemnieku saimniecībām, kuru ienākumi gadā
nepārsniedz Ls 45000 ir tiesības izvēlēties kļūt par uzņēmuma nodokļa
maksātājām vai iedzīvotāju ienākuma nodokļu maksātājām.
Lauksaimniecības uzņēmumiem pastāv
iespēja saņemt uzņēmuma ienākuma nodokļa atlaidi, tas ir samazināt aprēķināto
uzņēmuma ienākuma nodokli.
Uzņēmuma
ienākuma nodoklī pastāv šādas nodokļa atlaides:
1.
Ls 10 uz 1 ha lauksaimniecībā
izmantojamās zemes.
Lai saņemtu šo
nodokļa atlaidi jābūt pagasta apstiprinātai izziņai par lauksaimniecībā izmantojamo
zemi un zemes plānam.
2.
20 % atlaide kā mazam uzņēmumam.
No šīm divām
atlaidēm var piemērot tikai vienu nodokļu atlaidi. Tātad lauksaimniecības
uzņēmumam būtu jāizvēlas, kura no šīm nodokļu atlaidēm būtu piemērotāka.
Iedzīvotāju
ienākuma nodoklis.
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme ir
noteikta vienota 25 %. Par iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem var
reģistrēties tās zemnieku saimniecības, kuru ieņēmumi gada laikā nepārsniedz Ls
45000 .
Būtiski ir divi nosacījumi.
Ja zemnieku saimniecībām ir tikai
lauksaimnieciskā ražošana, tas ir, papildus netiek veikts vēl kāds darbības
veids kā tirdzniecība, pakalpojumu sniegšana vai mežizstrāde, tad par
saimniecisko gadu piemērojas nodokļa atvieglojums Ls 3000. Tas ir par gūto gadu
samazina apliekamo ienākumu par Ls 3000 . Tas varētu būt nozīmīgs nodokļu
atvieglojums mazām zemnieku saimniecībām, kā arī tām zemnieku saimniecībām,
kuras nodarbojas tikai ar lauksaimniecisko ražošanu.
Tām zemnieku saimniecībām, kurām bez
lauksaimniecības vēl ir papildus nodarbošanās, nevar piemērot iedzīvotāju
ienākuma nodokļa atvieglojumu Ls 3000. Tā piemēram, uz 01.01.98.gadu. Jelgavas
rajona Sesavas pagastā no 73 reģistrētajām zemnieku saimniecībām, 71 zemnieku
saimniecība nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, bet divas vēl bez
lauksaimnieciskās ražošanas nodarbojas ar tirdzniecību. Tas nozīmē, ka šīm
zemnieku saimniecībām jāved atsevišķi ieņēmumu – izdevumu uzskaite par
atsevišķiem darbības veidiem, lai piemērotu nodokļu atvieglojumu. Tām zemnieku
saimniecībām, kuras neved atsevišķu ieņēmumu – izdevumu uzskaiti nevar piemērot
šādu nodokļu atvieglojumu.
Nekustamā
īpašuma nodoklis.
Līdz
1997.gada beigām spēkā ir likums “Par īpašuma nodokli”, kurā teikts, ka
īpašums, kurš tiks izmantots lauksaimnieciskā ražošanā ar nodokli netiek
aplikts. Ar 2001.gada 1.janvāri stājas spēkā likums ”Par nekustamā īpašuma
nodokli”.
Pievienotās
vērtības nodoklis.
PVN
likums pieņemts 1995.gada 01.05. Ar 1998.gada 01.01. ir stājušies spēkā
grozījumi likumā par PVN.
Pievienotās
vērtības nodokļa likme ir 18 %.
ar
PVN apliekamie darījumi ir:
1.
Preču piegāde;
2.
Pakalpojumu sniegšana;
3.
Preču imports;
4.
Pašpatēriņš.
Ar
nodokli apliekamā persona ir fiziska vai juridiska persona un šādu personu ar
līgumu vai norunu saistītas grupas vai to pārstāvji, kas veic minētos darījumus
un ir reģistrēti ,kā PVN maksātāji vai tiem bija jāreģistrējas kā PVN
maksātājiem. Tātad šis likums arī attiecas uz zemnieku saimniecībām:
1.
Zemnieku saimniecības, kurām ar nodokli apliekamo darījumu vērtība iepriekšējo
12 mēnešu laikā ir Ls 30000, nepieciešams 30 dienu laikā reģistrēties par PVN
maksātājām.
2.
Zemnieku saimniecībām, kurām iepriekšējo 12 mēnešu laikā apliekamo darījumu
vērtība svārstās no Ls 10000 līdz Ls 30000 ir tiesības nereģistrēties par PVN
maksātājām pie šādiem nosacījumiem:
·
ja ar nodokli
apliekamo darījumu vērtība iepriekšējo 12 mēnešu laikā ir pašu ražotā
produkcija un sastāda 90 % no lauksaimnieciskās ražošanas;
·
apliekamā darījumu vērtība nepārsniedz Ls 30000.
PVN
var apskatīt saimniecības, kuras nav reģistrējušās kā PVN maksātājas, nododot
pašu ražoto lauksaimniecības produkciju, ir tiesības saņemt pievienotās
vērtības nodokļa kompensāciju 12 % apmērā. Tā piemēram, uz 01.01.98. no
Jelgavas rajona Sesavas pagasta 73 zemnieku saimniecībām 13 ir reģistrējušās
par PVN maksātājām.
Tabula
Nr.2.
Nosaukums
|
Skaits
|
Zemnieku saimniecību skaits tsk.:
|
73
|
PVN maksātājas
|
13
|
Nav reģistrējušās par PVN maksātājām
|
60
|
Diagramma Nr.2
No
kopējā skaita PVN maksātāju īpatsvars ir 18%. Zemnieku saimniecības , kuras nav
reģistrējušās par PVN maksātājām 82%. No pozitīvās puses ir tāds moments, ka
zemnieku saimniecības, kuras reģistrējušās par PVN maksātājām ievedot
pamatlīdzekļus pāri LR robežai tiek atbrīvotas no maksājumiem uz muitas, tas
ir, saņem nodokļu atvieglojumu, ja ievestie pamatlīdzekļi nekonkurē ar LR
ražotajiem pamatlīdzekļiem. Taču problēmas rada pievienotās vērtības nodokļa
maksātājiem noteiktais termiņš. Līdz likuma par PVN izmaiņām, kuras stājās
spēkā, bija noteikts viens nomaksas termiņš, ne vēlāk kā 15 dienas pēc
taksācijas perioda beigām. Tagad sakarā ar izmaiņām, kuras stājušās spēkā
01.01.98. zemnieku saimniecības uz iesniegumu pamata var mainīt PVN atskaišu
iesniegšanas termiņu un nomaksas termiņu , tas ir , ne vēlāk kā 25 dienas pēc
taksācijas perioda beigām. Tā kā lielākā daļa realizācijas parādās rudens
mēnešos un lauksaimniecības pārstrādes uzņēmumi ne vienmēr norēķinās uzreiz par
nodoto produkciju, zemnieku saimniecībām nav brīvu apgrozāmo līdzekļu, līdz ar
to radot problēmas par norēķiniem ar budžetu.
Akcīzes
nodoklis.
Ar
13.05.97. stājās spēkā LR MK noteikumi, kuros noteikts, ka par lauksaimniecībā
izmantojamo zemi tiek noteikta akcīzes nodokļa kompensācija Ls 0,08 par katru
litru dīzeļdegvielas un dīzeļdegvielas atmaksas norma uz 1 ha lauksaimniecībā
izmantojamās zemes ir 120 litri. Ar 01.01.98. ir noteikta akcīzes nodokļa
kompensācija Ls 0,10 par litru dīzeļdegvielas. Pēc attaisnojošu dokumentu
iesniegšanas akcīzes nodokļa atmaksa notiek 2 nedēļu laikā.
Ar
17.03.98. stājas spēkā jaunie noteikumi “Kārtība kādā lauksaimniecības
produkcija ražotājiem par izlietoto dīzeļdegvielu (gāzeļļu) atmaksājams akcīzes
nodoklis naftas produktiem”, kuros 1.un 2.punktos ir norādīts, ka akcīzes
nodoklis tiek atmaksāts par izlietoto dīzeļdegvielu .’ Tiesības iesniegt dokumentus dīzeļdegvielas atmaksai ir ne tikai
juridiskām personām, bet arī fiziskām personām. 1997. gadā salīdzinot ar
1996.gadu pēc nepublicētiem datiem ir palielinājies to fizisko personu skaits,
kuras bija iesniegušas dokumentus uz akcīzes nodokļa atmaksu.
Tā piemēram, salīdzinot Jelgavas rajona
Sesavas pagasta 1997.gadu ar 1996.gadu:
1. 1996.gadā fizisko personu skaits, kuras
iesniegušas dokumentus uz dīzeļdegvielas atmaksu - 2, bet 1997.gāda -14. Var
secināt, ka 1997.gadā ir palielinājusies 7 reizes to fizisko personu skaits,
kas ir iesniegušas dokumentus uz akcīzes nodokļa atmaksu salīdzinot ar
1996.gadu.
Sociālais
nodoklis.
1997.gadā
pastāv vienotā sociālā nodokļa likme 37 %. Tas ir 9 % maksā darba ņēmējs, 28 %
maksā darba devējs. 1997.gadā zemnieku saimniecības kas skaitās vēl kā
pašnodarbinātas personas. Taču ar 1998.gada 1.janvāri stājas spēkā likums “Par
valsts sociālo apdrošināšanu”, kur 2.punktā ir noteikts, ka zemnieku
saimniecības skaitās kā darba ņēmējas.
Taču lielai daļai zemnieku saimniecību nav brīvo apgrozāmo līdzekļu, lai
noteiktu sev minimālo darba algu un veiktu sociālās apdrošināšanas maksājumus.
Ar 1998.gada 1.janvāri mainās arī sociālā nodokļa likme, tā ir 37,09 %.
3. APRĒĶINĀTO UN IEMAKSĀTO NODOĻU STRUKTŪRA LAUKSAIMNIECĪBĀ
1996.GADĀ.
Tabula
Nr.3.
Nodokļu veids
|
%
|
Sociālais nodoklis
|
41,61
|
Ienākuma nodoklis
|
20,96
|
PVN
|
26,26
|
UIN
|
3,53
|
Īpašuma nodoklis
|
0,42
|
Dabas resursu nodoklis
|
0,10
|
Diagramma
Nr.3
Kā
redzam, no aprēķinātajiem nodokļiem vislielākais īpatsvars ir sociālajam
nodoklim. Tas izskaidrojams ar to, ka lielākā daļa zemnieku saimniecībās
1996.gadā skaitījās kā pašnodarbinātās personas, tas ir, maksāja sociālo
nodokli par sevi un saviem ģimenes locekļiem, līdz ar to iegūstot tiesības uz
valsts pensiju, slimības, maternitātes un citiem valsts sociālās apdrošināšanas
pabalstiem.
Kā
nākošo aiz sociālā nodokļa var minēt PVN - 26,26 % , un tad iedzīvotāju
ienākuma nodokli 20,96 %. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa īpatsvaru 20,96 % no
kopējā aprēķinātā un iemaksātā nodokļu īpatsvara var izskaidrot ar to, ka
lielākā daļa zemnieku saimniecību ir reģistrējušās kā iedzīvotāju ienākuma
nodokļa maksātājas. Par piemēru var minēt Jelgavas rajona Sesavas pagastu - uz
01.01.98. gadu no 73 reģistrētām zemnieku saimniecībām, 70 ir reģistrējušās par
iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājām un 3 reģistrējušās par UIN nodokļa
maksātājām.
No
kopējā aprēķinātā un iemaksātā nodokļu īpatsvara nelielu daļu aizņem īpašuma
nodoklis. Nelielais īpatsvars izskaidrojams ar to, ka īpašuma nodoklis no
lauksaimniecībā izmantojamā īpašuma nav jāmaksā..
Dabas
resursu nodokļu īpatsvars ir pavisam mazs.
4. SUBSĪDIJAS.
Liela
nozīme ir lauksaimniecības uzņēmumu kreditēšanai, investīcijām un subsīdijām.
Pēdējā
laikā, lai piešķirtu kredītus Latvijai privātā sektora lauksaimnieciskās
ražošanas uzņēmumu attīstībai, iesaistās arī pārstrādes uzņēmumi (labības,
piena un gaļās pārstrādes uzņēmumi, cukurfabrikas, kā piemēram, A/S “Jelgavas
cukurfabrika”. Pēc statistikas datiem līdz 1997.gada sākumam komercbankas bija
izsniegušas kredītus aptuveni 260 miljonu latu apmērā, no tiem 10% ir saņēmuši
lauksaimnieki. Pēc Zemkopības Ministrijas gada pārskata ziņoju par 1998.gada LR
no 40000 darbojošām zemnieku saimniecībām 3000 ir ņēmušas aizdevumus, no kopējā
īpatsvara tas ir 8%, tas ir niecīgs skaitlis, to varētu izskaidrot ar to , ka
zemnieki baidās ņemt kredītu, ņemot kredītu jāsastāda biznesa plāns, jāzina vai
spēs to atmaksāt, kā arī , vai spēs atmaksāt kredīta procentus.
Subsīdijas
tiek piešķirtas iekšējā un ārējā tirgū konkurētspējīgas produkcijas ražošanai,
ciltsdarbam, šķirnes sēklkopībai, kultūrvides aizsardzībai. tā piemēram,
1998.gadā subsīdijas tika piešķirtas 4,02 Ls miljonu apmērā.
5.IEŅĒMUMU UN
IZDEVUMU ANALĪZE VIDĒJĀS LAUKU IEDZĪVOTĀJU SAIMNIECĪBĀS.
Pēc
VSK datiem 1998.gadā kopumā no viena lauksaimniecībā izmantojamās zemes hektāra
gadā ieņēmumi sastādīja Ls 77,35. Lielākie ieņēmumi ir no piena ražošanas un
pārstrādes (32,2 %), gaļas ražošanas un pārstrādes (24,1 %), graudkopības (18,3
%). Ieņēmumi palielinājušies salīdzinot ar 1997.gadu. Tie ir palielinājušies
piena ražošanas (23 %), graudiem (46 %), saražoto zāģmateriālu realizācijas
(8,1 reizi).
Vienā
lauku iedzīvotāju saimniecībā kopējie ieņēmumi naudā no realizētās produkcijas
ir Ls 473,45 , bet izdevumi Ls 513,64. Redzam, ka ieņēmumi nesedz izdevumus.
Tas ir izskaidrojams ar to, ka palielinās izdevumi ražošanas vajadzībām.
Līdzekļu
patēriņš:
Smērvielām 15,3
%
Mēslojuma un augsnes uzlabotājiem 7,5 %
Elektroenerģijas apmaksai 6,9 %
Darbaspēka atalgošanai 7,9 %
Tehnikas iegādei 5,7 %
Jāatzīmē,
ka salīdzinot 1997.gadu ar 1996.gadu ir mainījušās nepieciešamo resursu cenas
dīzeļdegvielai, elektroenerģijai, mēslojumam. tas nozīmē, ka pieaug izdevumi.
Šo faktoru ietekmē var samazināties vidējie ieņēmumi naudā no 1 ha
lauksaimniecībā izmantojamās zemes. Pēc Zemkopības Ministrijas sniegtajiem
datiem:
1997.gadā
Ieņēmumi
uz I ha LIZ ir 69,06 Ls
Izdevumi
uz 1 ha LIZ ir 67,28 Ls
1998.gadā
Ieņēmumi
uz 1 ha LIZ 77,35 Ls
Izdevumi
uz 1 ha LIZ 83,92 Ls.
Salīdzinot
1997.gadu ar 1998.gadu ieņēmumi pieauguši par 12%, izdevumi palielinājušies par
24%. No kā var secināt, ka izdevumi nesedz ieņēmumus.
SECINĀJUMI.
Nodokļu
politikai ir liela ietekme uz lauksaimniecību. Katru gadu tiek samazināti
nodokļu atvieglojumi lauksaimniecībā. Ar nodokļu atvieglojumu samazināšanos
mainās arī ekonomiskā situācija.
Lai
prasmīgi saimniekotu un attīstītu turpmāko attīstību ir nepieciešamas
zināšanas, taču pēc Lauksaimniecības gada ziņojuma, laukos no ekonomiski aktīvo
iedzīvotāju kopskaita tikai 9 % ir ar augstāko izglītību. Lai varētu vest
zemnieku saimniecību ieņēmumu un izdevumu uzskaiti, nomaksāt nodokļus, strādāt
tā lai gūtu peļņu, nepieciešamas ir zināšanas. Kā tika uzsvērts Lauksaimniecības
gada ziņojumā, ir jāpiesaista kredīti, investīcijas, lai veiktu lauku
iedzīvotāju profesionālo izglītību. 61 % zemnieku nav ne lauksaimnieciskās, ne
mežsaimnieciskās izglītības.
Kā
otru svarīgāko momentu varētu uzskaitīt zemnieku saimniecību reģistrēšanu par
juridiskām personām. Mazās zemnieku saimniecības, kurām lauksaimniecībā
izmantojamā zeme ir no 1 ha līdz 50 ha, reģistrējoties kā juridiskās personas
tās pakļaujas likumdošanai neatkarīgi no ha skaita, ka tām arī ir jāved
ieņēmumu - izdevumu uzskaite un attiecīgi jāmaksā nodokļi.
kā
arī visur tiek uzsvērts, lai zemnieku saimniecībās varētu izdzīvot, tām ir
jāapvienojas kooperatīvos.
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA.
1. “Uzņēmējdarbība laukos” - Rīga 1996.gads
K.Špoģis, A.Vedļa, L.Mihejeva, A.Asajeva, S.Ruskule, A.Dobele, U.Viekals.
2. Zemkopības Ministrijas gada ziņojums
1998.g.
3. Lauku avīzes Nr.66 -1997.22.08.
4.Likums”Par nodokļiem un nodevām” - spēkā no
01.04.95.g.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru