XIX gadsimteņa otrajā pusē vēstures
filozofijas vietā nāca un guva pārsvaru socioloģiskas teorijas.
Socioloģijas virziena raksturojumu var sākt ar
Ogistu Kontu(Auguste Comte), kas arī izgudrojis vārdu “socioloģija.”
Lai
labāk saprastu Konta (1798.-1857.) pasaules uzskatu un zinātnisko sistēmu, der
ieskatīties viņa personīgajā raksturā un dzīves apstākļos. Viņa dzīve bija
neparasti vienmuļa. Jaunībā viņš bija Sensimona personīgais sekretārs, un viņš
arī savā būtībā ir vistiešākais Sensimona domu turpinātājs. Pēc dažiem kopīga
darba gadiem viņi izšķīrās. Konts vēlāk pat negribēja, lai kāds kaut ko zinātu
par viņu kopējo darbību. Konts no Sensimona aizguvis visas savas galvenās
idejas. Konts dzīvoja sevī noslēdzies, vientuļi nodevās metodiskam darbam,
dzīvoja vienīgi savām teorijām un abstrakcijām. Konts uzrakstījis savus divus
lielos darbus:
1.
“
Pozitīvās filozofijas kurss”
2.
“
Pozitīvās politikas sistēma”
“Pozitīvās filozofijas
kurss” ir īsts tuksnesis; nevienas metaforas, nedz epizodes, gandrīz nemaz nav
konkrētu piemēru. Konts izgudro jaunus mākslīgus vārdus, un tad it kā izveido
neparasti augstas virsbūves un jumolus virs iedomātā faktiskā materiāla. Tie ir
tādi vārdi kā socioloģija, altruisms, statika, dinamika, solidaritāte un citi.
Konts mīl arī latīņu vārdus, ko viņš netulko, bet atstāj ar orģinālgalotnēm –
processus, consensus.
Konta stils – viņš saka: “Zinātnei jāatbild uz
tādiem un tādiem jautājumiem”, ”zinātniekiem jānāk pie tādiem secinājumiem.”
Konts raksta kaut kādā pravietiskā tonī, it kā likteņa vārdā sludinādams
zinātnes ceļus un metodes, kas nākamībā sagaidāmi tikpat droši kā astranomiski
noteikta saules aptumšošanās.
Konta literārās īpatnības tika iztirzātas ne
vien tādēļ, ka tās raksturīgas “socioloģijas tēvam”, bet arī tādēļ, ka tās
uzspiedušas savu zīmogu šās zinātnes vai, pareizāk sakot, šās zinātniskās
filozofijas attīstībai. Konts izturējās ar neuzticību vai arī nevērību pret
faktisko materiālu un bija paradis rīkoties ar abstrakcijām, lietojot tās
līdzīgi algebriskām zīmēm.
Lai
izprastu Konta mācības būtību vispirms jāapskata ko Konts aizguvis no
Sensimona. Konts pilnīgi pārņem Sensimona domu par to, ka jāorganizē modernā
sabiedrība, viņš aizgūst no Sensimona arī nosaukumu “positif”, izprotot
pozitīvo pozitīvo kā kaut ko stingru, kas sociālā un gara organizācijā būtu
pastāvīgs, kalpotu cilvēces progresam. Konts līdzīgi Sensimonam, izturas
naidīgi pret revolūcijas negatīvajām parādībām un XVIIIgadsimteņa apgaismību,
kas sagatavojusi revolūciju. Būdams konservatīvas dabas un jūsmodams par
kārtības, sistēmas, dogmas idejām, Konts tiecas pēc viduslaikiem. Konts uzskata
katoļu baznīcu par varenu un svētīgu audzinātāju spēku pagātnē. Viņa uztverē
katolicisms ir it kā pozitīvisma priekštecis:tas ir pirmais mēģinājums pozitīvi
veidot tiklab ideoloģiju, kā arī sabiedrisko iekārtu. Pēc apgaismības
negatīvisma un pēc revolucionārā laikmeta cilvēcei atkal jāiet jaunā pozitīvā
laikmetā, kas tad būs pēdējais. Kā redzam, Konts aizguvis no Sensimona cilvēces
vēstures iedalījumu trīs laikmetos. Šo iedalījumu viņš papildina citiem
momentiem, ko patapina no slavenā priekšrevolūcijas laikmeta reformatora Tirgo.
Tirgo pētīja cilvēces garīgo attīstību. Viņš
šai attīstības gaitā atzīmēja trīs pakāpes:1. pirmatnīgo ,kad cilvēki
tiecas visu neizprotamo izskaidrot ar brīnumu kā dievišķa spēka tiešu
iedarbību; 2. vidējo laikmetu, kad viņi meklē izskaidrojumu pašā lietu
būtībā vai arī to apslēptajās īpašībās; 3. augstāko pakāpi, kad
zinātnieki pirmajā vietā izvirza noteiktus faktus, savus vērojumus par to,
kādos apstākļos viss noris. Tirgo savā trijdalījumā domāja tikai par pārmaiņām
zinātniskā darba paņēmienos. Konts tam deva jaunus nosaukumus:
pirmo periodu nosauca
par – teoloģisko, otro par metafizisko un trešo par pozitīvisma.
Konts paplašināja šo vārdu nozīmi un jēgu :viņam trīs zinātnes fāzes
pārvērstas trīs vispārējos stāvokļos,
trīs lielos cilvēces garīgās dzīves laikmetos. Tādā veidā Konts apvienojis
Tirgo un Sensimonu iedalījumu: abi divi viņam pilnīgi sakrīt viens ar otru.
Teoloģiskais un pozitīvais laikmets kļuvuši par diviem organiskiem periodiem,
starplaiks – metafiziskais posms – par kritisko periodu. Abi iedalījumu sakrīt
divejādi, ir hronoloģiskā ziņā, ir būtībā. Teoloģiskais periods ir viduslaiki,
kad valda katoļu baznīca, organizējot sabiedrību; baznīca reizē ir viduslaiki,
kad valda katoļu baznīca, organizējot sabiedrību; baznīca ir reizē arī it kā
pirmā zinātniskā sistēma.Metafiziskajā posmā darbojas apgaismotāji ar savām
nihilistiskām mācībām, un laikmets nobeidzas ar revolūciju. Pozitīvais periods
sākas tikai tagad: šai laikmetā zinātnieki sevišķi cenšas pēc kārtības dzīvē un
domās, viņu mērķis ir tāda kārtība, kas balstītos uz zinātniskajiem pamatiem.
Konts domāja, ka zinātņu tehnikā sabiedrisko
zinātņu-vēstures, tautsaimniecības, tieslietu – pārstāvji visvairāk palikuši
iepakaļ. Šai nozarē valda novecojuši ieskati, teoloģiskā un metafiziskā
laikmeta metodes, ko vēl nav skāris jauninājums. Konts redz pozitīvo garu
medicīnā un politehnikā.
Konts sastādījis zinātņu sarakstu, sakārtojot
hierhiski zinātniskās disciplīnas. Tās zinātnes, kas analizē vispārīgākus
likumus, ir priekšgalā. Saraksts sākas ar kosmiskajām zinībām, astronomiju,
fiziku, tām seko zinātnes par zemeslodes neorganisko dabu; saraksta beigās stāv
zinātnes, kas skar organisko dabu un cilvēku pasauli. Šai sarakstā nav
vēstures. Sabiedriskās dzīves parādību pētīšanu viņš uztic zinātnei ko nosauc
par socioloģiju. Konts definē socioloģiju kā zinātni par cilvēku
sabiedrības struktūru un tās attīstību. Saskaņā ar šo divejādo uzdevumu jaunā
zinātne sadalās sociālā statikā un sociālā dinamikā. Statika pētī sabiedrības
uzbūvi, apskata sabiedrības miera stāvoklī, vēro, kādi spēki līdzsvaro
sabiedrību, studē sabiedriskās kārtības harmoniju. Dinamika pētī sabiedrības
kustību un attīstību. Statiskās socioloģijas likumi noteic koeksistences
likumu( dažādo sabiedrības dzīves elementu savstarpējo sakarību. Dinamika
aptver secību kādā cits pēc cita nāk tie elementu kompleksi, no kuriem pastāv
sabiedrība.
Pēc Konta domām viņa jaunajai zinātnei
socioloģijai nav jāpētī atsevišķas, savrupas, individuālas parādības. Tās
uzdevums ir noskaidrot sociālo formu vispārējās līnijas, sociālās dzīves
parādību vispārējās īpašības; tās mērķis ir atklāt un noteikt sabiedrības
eksistences likumus.
Pozitīvisma metodes ietekme vēstures zinātnē
XIX gs. otrajā pusē.
Kad runājam par Kontu kā par pozitīvisma ciltstēvu, tad mums jāpatur
prātā, ka pozitīvās filozofijas patriarhs savu uzskatu ziņā pats lielā mērā
piederēja aizejošai pasaulei: viņš daudzējādā ziņā bija tādos pat ieskatos kā
reakcionāri. Pozitīvisms viņam bija nākotnes stāvoklis, un pozitīvisms
nozīmēja, ka nākotnes cilvēkam būs nelokāma, nesatricināma ticība, dogmatiski
uzskati un ka nākotnes sabiedriskā iekārta būs nekustīga.
Konts savā otrajā lielajā darbā “Pozitīvās
politikas sistēma”, ieteica nodibināt
baznīcu, tiesa gan, tādu reliģisku draudžu, kur dieva kulta vietā stātos
cilvēces kults. Par galveno Konta atbalstītāju Anglijā kļuva Džons Stjuarts
Mills. Viņš saskatīja Konta filozofijā nevis to, ko autors pats bija gribējis
iedvest un izplatīt, bet gan to, kas viņu Millu, valdzināja no angļu
filozofiskās skolas viedokļa. Angļu filozofiskā skola prasīja, lai zinātne būtu
brīva no simpātijas vai antipātijas jūtām, būtu sausa, lietišķi salta. Tā
neprasīja liekties autoritātes priekšā, bet gan patstāvīgu kritisku domu.
Taisni šādā garā Mills izprata pozitīvismu. Viņa pozitīvisms vispirmām kārtām
ir novērojums un pieredze pārbaudītu faktu krāšana, tālāk noteiktība
definējumos.
Mills
nesadzirdēja visu Konta teikto, bet uztvēra tikai apgalvojumu, ka
pozitīvisms atsakās no teoloģijas un metafizikas ceļiem, atsakās meklēt kādus
noslēpumainus ārējus vai iekšējus spēkus, kas it kā virza dabas parādības un
cilvēku pasaules parādības. Mills
negribēja dzirdēt par to, ka jāatmet kritika un analīze, un par to, ka
zinātnei jānoslēdzas ar jaunu dogmatismu. Mills redzēja tikai augšupejošu
nepārtrauktu zinātniskās atziņas līniju.
Pozitīvisms sāka izplatīties Eiropā šai angļu
izpratnē, kas stāv tālu ikkatram reliģiskam noskaņojumam un dogmatismam.
Jau Konts, saceldamies pret metafiziskiem
iztulkojumiem, norādīja uz to, ka laikmetīgam zinātniekam nevajag nodoties
jautājumiem par parādību pirmcēloņiem. Konts norādīja uz to, ka jēdziens par
cēloni kā par darbīgu radītāju spēku jāizslēdz no zinātnisko pētījumu loka.
Piemēram sociologiem doti tikai zināmi fakti, un viņam jānoteic šo faktu secība;
viņš nedrīkst iedomāties, ka šādos virknējumos vai grupējumos būtu kāds
noslēpums vai mistika. Var un vajag izpētīt vienīgi notikumu gaitu. Konts tādēļ
dod šādu zinātnisku likumu: nevajag vaicāt, kādēļ radušies šādi vai tādi
notikumi, bet gan jāvaicā kā tie risinājušies.
Vēsturniekiem nav jāmeklē tos spēkus un
cēloņus, kas saārdījuši antīko pasauli, bet vairāk jānododas konkrētai un tādēļ
arī interesantākai problēmai, proti kādas bija šā sarežģītā procesa formas, kas
nāca cita pēc citas; cēloņu vietā viņš meklēs vēstures gaitas fāzes.
Šis ir viens no veidiem, kā pozitīvisms
ietekmēja vēsturi. Šis vēsturisko
notikumu analīzes paņēmiens norāda, ka analizējot jāatmet jēdziens par
darbīgiem spēkiem, par aktīviem iemesliem, izceļot vēsturiskās ainas skaidrību
un formu.
Otrs moments, kurā izpaužas pozitīvisma
ietekme ir nevis analīzei, bet sintēzei.
Tie pozitīvisti , kas nāca pēc Konta, it
īpaši angļi, pieturējās pie Konta vispārējā principa tikai tai ziņā, ka gribēja
izveidot socioloģiju par ekstatu zinātni, bet viņi izvēlējās citu paraugu, no
kura patapināt socioloģijas metodes. Viņi ņēma paraugam ne vairs mehāniku, bet
gan dabas zinības. Zinātnei par cilvēku sabiedrību, socioloģijai jeb vēsturei,
kas izveidota saskaņā ar socioloģiskiem principiem, jācenšas piesavināties
bezkaislība, dabas zinātņu objektivitāte. Cilvēce ir neatraujama organiskās
dabas sastāvdaļa un pakļauta tiem pašiem noteikumiem un likumiem, kādi regulē
visu pārējo organisko būtņu dzīvi. Ja dabā notiek cīņa zooloģisku grupu un sugu
starpā, tad tāda pat cīņa dabīgi un neizbēgami būs arī cilvēku, cilšu, tautu,
rasu starpā. Cilvēks ir pilnīgi dabas varā.
Šādu zinātniskās domas virzienu ļoti tipiski
izteic angļu vēsturnieka Toma Bokla darbs “Anglijas civilizācijas
vēsture.”(1857.-1862.) Bokls uzsver, ka tautu vēsturiskajos likteņos
izpaužoties vispārējo apstākļu varenā ietekme, ka viss noritot saskaņā ar
nepieciešamības dzelzs likumiem, ka gadījums un cilvēka patvaļa nekā nevarot
grozīt notikumu gaitā. Viņš vispirms gribēja izpētīt citu tautu vēsturi, lai
tad ar salīdzinājumu palīdzību tiktu pie vispārējiem likumiem, kas nosaka
parādību attīstību, un pēc tam viņš gribēja saskaņā ar šiem likumiem izveidot
Anglijas vēsturi. Viņš paguva izstudēt Spānijas un Skotijas vēsturi; viņam
likās, ka, izvēloties šīs divas valstis, kas tik ļoti atšķiras kā rakstura, tā
attīstības gaitas ziņā, viņš izdarīs mēģinājumu, kas visvairāk piemērots
salīdzināmai metodei. Viņš pirmais iedomājās izlietot praksē salīdzināmo
metodi.
Drīz vien viņa sekotāji sāk izlietot
salīdzināmo metodi ar lielāku uzmanību, izvēloties pētījumiem zināmu ierobežotu
jomu. Tāda ir krievu vēsturnieka, jurista un filozofa grāmata par “Tautas
pārstāvības pārvaldes attīstību Eiropas valstīs.”
Vēl Bokls domā, ka tautu politiskās un saimnieciskās
dzīves parādības pilnīgi ir atkarīgas no fiziskiem apstākļiem, klimata,
augsnes, vispārējās dabas ainavas. Šie apstākļi cilvēku ietekmē pret viņa
gribu, ar tiem veltīgi cīnīties. Bokla sacerējumus var nosaukt par vēsturisku darbu, kas rakstīts pēc socioloģijas receptes
un likumiem, bet socioloģija savukārt tiecas uz naturālismu.
70-os un 80-os gados sociologu un vēsturnieku aprindās kļuva ļoti
populārs sabiedrības salīdzinājums ar organismu. Mēģināja sociālās parādības
izskaidrot ar bioloģijas metodēm t.i. ņemt paraugam zinātni par dzīviem
organismiem.
Spensers
uzskatīja organismu par neskaitāmi daudzu sevišķu daļiņu jeb šūniņu
sakopojumu. Sabiedrības iekšējā iekārtā noslāņojumi veidojas tāpat, kā
dzīvnieku organismā šūniņu grupējums saistās ciešos audos. Dzīvnieku organisms
izdala vienu ārējo šūniņu kārtu, ektodermu un iekšējo entodermu.
Spensers šādu sadalījumu atrod jau pirmatnējā cilvēku sabiedrībā. Anoloģijas
sniedzas vēl tālāk: starp ektodermu un entodermu pamazām izvirzās vidējs slāņojums
- mezoderma . Spensers nenogurstoši
meklē un izvirza paralēles starp dzīvo organismu un sabiedrību. Starp darbiem
par atturīgo dabas zinātnieka mieru, ir arī asi raksti par sociālismu “Topošā
verdzība.” Viņš tiecās uz pilsonisko iekārtu slavināja individuālo brīvību.
Spensers ienīst sociālismu tādēļ, ka tas draud darīt galu personības patvaļai
un kaprīzēm.
Dialektikas panākumi Vācijā.
Pēc Hēgeļa nāves dzīvē palika viņa izgudrotā
dialektiskā metode . Apskatot dialektiku no loģisko likumu viedokļa, mums
nepieciešams atzīmēt paša Hēgeļa kļūdu. Loģikā šķiro divejādus negatīvus
spriedumus: ir kontradiktoriskie –pretrunīgie un kontrārie – pretējie
spriedumi.
Hēgeļa dialektika balstās uz kontrāro un
kontrdiktorisko jēdzienu identificēšanu. Viņš apgalvo, ka apziņas attīstības
process iet nolieguma ceļā. Apgalvojums rada noliegumu, uz tā pamatojas visi
strīdi. Hēgelis abstraktajam jēdzienam “noliegums” piešķir konkrētu “pretstata”
jēdzienu. Noliegums kādreiz var būt arī pretstats. Noliegums aizvien ir
viennozīmīgs, bet pretstatā var izrādīties daudz un dažādu veidu atkarība. Tīrā
noliegumā nav patvaļas, nav izvēles. Hēgelis negribēja aprobežoties ar
vienkāršu negāciju. Ja viņa antitēze ikreiz būtu tēzes noliegums un
nākošais etaps būtu antitēzes noliegums, tad nāktos atgriezties
pie pirmās tēzes un nebūtu attīstības un kustības uz priekšu. Bet Hēgelim bija
vajadzīga kustība un kustība rodas tikai, ja nolieguma vietā izvirza pretstatu.
Viņš antitēzi nenosauc viss vienkārši par noliegumu, bet par tēzes pretstatu.
Hēgelis otro tēzi sauc par sintēzi, par vienošanos. Ne Hēgelis ne viņa sekotāji
neievēroja, ka pielietodami dialektisko metodi, viņi nevis mierīgi vēro no
malas dzīves vai domas procesu, bet sāk gudrot par šiem procesiem, iepriekš
noteic procesa plānu.
Iesākot ar
XIX gs. trīsdesmitajiem gadiem, dialektiskā metode iegūst aizvien vairāk
piekritēju – vācu teologu, vēsturnieku, ekonomistu.
Hēgeļa dialektiskās metodes visspēcīgākā
ietekmē darbojās liberālā protestantu teoloģija ar Kristiānu Bauru priekšgalā
un Dāvida Štrausa grāmata “Jēzus dzīve.” Šo
autoru darbi veltīti jautājumiem, kā izcēlusies un attīstījusies agrā
kristietība. Tātad pirmatnējā kristietība ir antitēze antīkajam pasaules uzskatam.
Viļņveidīgā progresa teorija.
Reliģiskā reakcija nevarēja
Eiropā ilgi pastāvēt; par reālu atgriešanos viduslaikiem nevarēja būt ne runas.
Eiropā domāja par tehnikas progresu, mašīnu izlietošanu, industriālo brīvību.
Atkal sāka rasties progress teorijas sludināšanai labvēlīgi apstākļi. Vajadzēja
rast samierinājumu starp progresa sludinātāju un reakcionāru pesimismu. Radās
sensimonistu skola. Sensimons ir ļoti interesanta personība, kas par savu
ciltstēvu uzskatīja Kārli Lielo. Agrā jaunībā Sensimons dodas uz Ameriku gūst
ļoti lielu peļņu un ātri notriec to.Sensimons pieprasa turpināt revolūciju, pēc
viņa domām tā vēl nav pabeigusi savu darbu, jāturpina tās aktīvo spēku
attīstība. Pēc Napoleona krišanas Sensimons uzstājas kā revolūcijas pretinieks.
Demokrātija un brīvība ir tukši vārdi; tie sola, bet tomēr nedod nekāda labuma
zemākajām šķirām. Pēc viņa domām
nepieciešamas spēcīgas organizācijas, kas aizsargātu un nomierinātu tautas masas.
Sensimons un viņa skolnieks Ogists Konts par pozitīvu spēku atzīst katoļu
baznīcu. “Pozitīvisms” apzīmē disciplīnu. Viņš runā par nepieciešamību pāriet
pie jauna pozitīvisma, pie jaunas organiskas iekārtas.Sabiedrības priekšgalā
jānostājas iedzimtiem industrijas ģēnijiem, kurus virzīs zinātnieki. Sensimons
runā par to , ka 19.gs. visas tautas izveidos vispasaules asociāciju un
izplatīsies viena vispasaules reliģija. Sensimonisti uzskata, ka pozitīvajam laikmetam seko
pārtraukums,kura vietā nāk - organiskie un kritiskie laikmeti. Organiskos
laikmetos darbojas asociācija, kritiskos
- antagonisms. Organiskie laikmeti atšķiras ar to, ka uzvar altruisma
ideja un jūtas , valda mīlestība uz
tuvāko. Kritiskie laikmeti arvien ir
pilni egoisma, kas ir neizbēgamas šaubu un vienaldzības sekas. Kritiskos laikmetos cilvēks vairs neizprot
savu sakaru ar citiem cilvēkiem un savas personīgās sūtības sakaru ar kopīgo
likteni. Viņš pāriet no ticības uz šaubām, no šaubām uz neticību. Tais laikmetu
raksturojumos, ko devuši sensimonisti, mēs redzam reakcionāru ietekmi, viņi
nemīl krīzes un cienī autoritātes. Sensimona skolnieki pirmoreiz uzstājās ar
sociālām reformām; viņi meklēja progresa likumu , kad cilvēks māzāk ekspluatēs
cilvēku. Likums izpaudīsies - ģimenē, pilsētu komūnā, nācijā, baznīcā. Indivīda
dzīve norisināsies pakāpeniski visu šo grupu sfērās paralēli vēstures
attīstības gaitai.Vēstures procesā visu laiku notiek cīņa bezdarbīgo šķiru un
strādnieku starpā, šeit pirmoreiz izteikta doma, ka Eiropas vēstures
pamatlikums ir šķiru cīņa (marksistu doma). Sensimonisti attēlo tuvāko nākotni,
kad iestāsies vienīgā reliģija, kas būs
cilvēces kolektīvās domas izpausme. Cilvēce iet pretī finalitātei.
Progress norisināsies ātrāk nekā jebkad, sabiedrība sakārtosies , lai kalpotu tam. Visa pasule dodas pretī vienībai - teorētiskos uzskatos un praktiskā
īstenībā. Savā attīstības gaitā cilvēce iet no krīzes uz krīzi, no vienas
organizācijas pie otras. Liberāļi un sociālisti atjaunoja optimistiskos
pareģojumus par cilvēces progresu. Jānojauc vecais, lai uzceltu jauno. Tikai
krīze var iznīcināt novecojušās formas un dot iespēju izveidoties pinīgākai
iekārtai. 19.gs. vēstures filozofi atkal
atgriezās pie senās ticības progresam un pārliecības par paradīzes iestāšanos zemes
virsū.
Hēgeļa teorija par
pasaules gara progresīvo skrējienu.
Vācu teorijas izveidojās
to pašu sava laikmeta iespaidu ietekmē kā franču domātāju mācības. Atdzīvojās
optimisti, izveidojās kompromiss progresa un regresa teorijas starpā. Vācu
teorijas ir ļoti tuvas franču teorijām. Atšķirība tā, ka Vācijā nav bijis
reālas revolūcijas. Pārmaiņas sabiedriskajā dzīvē un uzskatos norisinājās ne
tik krasi un spilgti. Vācieši pārdzīvo revolūcijas šausmas un ārdošos darbus pa
gabalu un pārvērta tos kritiski satriecošās un graujošās filozofijas aizmākoņu
zibeņos un pērkonos.
Viens no vācu lielākajiem filozofiem Hēgelis (1770.-1831.) bija
Napoleona pielūdzējs. Viņš pieņēma revolūciju kā nepieciešamu vētru, kas
šķīstī, pēc kuras katrā ziņā nāks jauna atveseļošanās, jānāk jaunai stabilai
kārtībai. Hēgelim tuvs ir Sensimons un nonāk pie tā, ka atjauno optimistisko
progresa teoriju viļņveidīgas kustības
veidā, kas iet uz leju un uz augšu. Starp franču un vācu teorijām ir starpība,
ko noteic : katras nācijas temperments, politiskās dzīves trūkums. Vācu
filozofijā evolūcija zaudē skaidras kontūras, viss iegūst abstraktumu. Hēgelis
iedomājas kustību loģikas triumfa veidā. Viņa uzskats ir: pasaule un ideja par
pasauli jeb pasaules izpratne sakrīt. Pasaules dzīve ir pasaules gara skrējiens
, tā ir absolūtā gara kustība pretī sevis pazīšanai. Hēgelis pretēji Herderam
dabas zinātnes atstāj pilnīgi novārtā, viņu interesē tikai cilvēku radītās
kultūras izpausmes - tiesības, valsts, reliģija, māksla, filozofija. Pasaule,
“skaistais kosmoss” visumā nav nekas cits kā mūsu gara reflektīvais domu
process . Hēgelis definē metodi - gara pašpazīšanas attīstību, pasaule
nepārtraukti atrodas kustībā. Šī kustība ir pāreja no vienas galējības otrā, no
tēzes pie antitēzes.Katrs nākošais apgalvojums noliedz iepriekšējo; antitēze ir tēzes noliegums. Trešo
pakāpi jeb trešo fāzi Hēgelis nosauc par
sintēzi. Tas ir trīssoļu likums. Tā ir Hēgeļa loģiskā metode (citiem filozofiem-
dialektiskā) . Vēstures gaitā izpaužas un noguļas absolūtā gara loģiskās
attīstības fāzes. Dažādo tautu vēstures fakti var liecināt par pasaules gara
apziņas nepārtrauktu augšanu. Cilvēks nezina pasaules gara mērķus, neizprot
viņa loģikas zīmes. Pasaules gars iedarbina stihijas, uguni,vēju,ūdeni.
Cilvēkam pašam par sevi nav nekādas vērtības, vēsturei gar viņu nav daļas.
Svarīgi tikai tas, ko no viņiem veido augstākais saprāts, pasaules gars.
Hēgelis tuvojas fatālistu teorijai, mācībai par predestināciju, iepriekš
nolemto likteni. Lielo personību kults Hēgelim novests līdz galējībai, lieliem
gariem jāveic pasaules gara attīstības pagriezieni, ko pārējie neizprot.
Vēstures morāle vispār - stāv augstāk par parasto ikdienas morāli. Tautas
ģēnijs un kultūra veido pasaules gara pamatprincipus, tā ikkatrai tautai ir
sava misija. Tautas patiesā vēsturiskā nozīme izpaužas tikai ar to brīdi, kad
tā sāk sevi apzināties, t.i., sāk rakstīt savu vēsturi; tas nozīmē , ka tai
pieskāries pasaules gars. Pasaules gara vecums ir možs, un tam nav paredzams
gals. Hēgeļa vēstures filozofiju var nosaukt par pēdējo oriģinālo vēstures
filozofijas teoriju.
Vēstures filozofijas un
socioloģija sistēmas 18. un 19.
gadsimtā.
1. Džambatista Viko “Jaunā zinātne” Vēstures
riņķošanas teorija Džambatista Viko(1668.-1744.) ir izcilākais filozofiski
vēsturiskās domas pārstāvis . Viņa galvenais
darbs, kas nāca klajā 1925.gadā, saucas: ”Pamati jaunai
zinātnei par tautu dabu.” Kā jaunā zinātne te ir domāta vēsture, tā, kā to izprata Viko. Savu
sistēmu Viko vērtēja
tāpat kā Dekarts savu filozofiju. Viko ir Platona sekotājs, viņš ir
filozofiskā ideālisma pārstāvis. Viņš
uzskata ideālo pasauli par īsto realitāti, bet redzamo īstenību tikai par
kopiju. Notikumu vēsturiskā gaita iemiesojas konkrētās formās. Viņa uzskats ir, ka vēsturnieks spēj ar savu intelektu
rekonstruēt visu vēsturisko procesu.
Viko ir īsts Darvina un Hekeļa priekšgājējs, viņa cilvēces
kultūras vēsture sākas ar cilvēka zvēra dzīvi. Reliģiju viņš uzskata
par vēsturisku faktu - tā radusies no cilvēka īpašības cildināt
nepazīstamo(bailes no neizskaidrojamām dabas parādībām).
Viko idejas likušas pamatus
etnoloģijai un folklorai un viņu var dēvēt parsocioloģijas un
sociālās psiholoģijas tēvu.
Viņa teorijā senās
reliģijas izcelšanās ir saistīta ar senās sabiedriskās iekārtas rašanos.
Dievību (teokrātijas) laikmets, kuram seko varoņu laikmets, rodas - valsts. Romā novērojam tālāko evolūciju,
pāreju uz cilvēku laikmetu. Tam seko
demokrātijas laikmets, kura
rezultātā iestājas pagrimums un anarhija. Tas ir par iemeslu tautai nodot varu vienam
spēcīgam vadonim- monarham , kurš sargā vājos. Tauta aizmirst lielo, cēlo,
sabiedrība izirst , no jauna iestājas barbarisms. Pagrimušajai romiešu sabiedrībai glābēji bija mežonīgie
ģermāņi , radās jauna interese pret kultūru.
Viduslaiku barbarisms, pēc Viko domām, ir pilnīga dievību laikmeta
atdzimšana.
Atkal stiprie pakļauj dzimtbūšanas
važām vājos. Cilvēki veikuši apli un atkal nonākuši pie tā sākuma. Tāda ir Viko
vēstures filozofija vai arī vēstures riņķošanas teorija. Viņš pirmais izsaka
domu par cilvēces ieražu, jēdzienu
un iestādījumu rašanās, attīstības un
sabrukuma vēsturisko gaitu.
Tas ir sākums historismam - cilvēces dzīves formu pētīšanai. Viko pirmais
izteicis domu , ka cilvēces kultūras
kustība notiek, sociālām grupām cīnoties savā starpā, pie kam vājākie
piesavinās stiprāko paņēmienus, galu galā uzvar ar tās pašas ieročiem.
Viko jāuzskata par
neticīgu filozofu, par
agnostiķi, kas ir antīkās
literatūras studiju rezultāts. Viņš ir pārliecināts humānists seno laiku garā.
Tā riņķveida kustība, pa
kuras līkni cilvēku sabiedrība pakāpeniski izgājusi cauri patriarhātam, aristokrātijai, demokrātijai, republikai,
monarhijai un nonākusi pie
impērijas sabrukuma un
jauno barbaru parādīšanās
- tā ir cilvēces
sociālās dzīves pamatlikums.
Viko ir tipisks
itāliešu gars ; viņš pieder
tai pašai domātāju
grupai kā Dante,
Makjavelli, Džordāno Bruno.
Optimistiskās
nepārtrauktā progresa teorijas 18.gs. otrajā pusē.
Apskatīsim progresa vēstures filozofiju Vācijā 18.gs. otrajā pusē. Vācu dzejnieki un literatūras kritiķi sludina “dabisko” un “tautisko”. Vācijā reliģiju uzskata par ievērojamu dzinējspēku morāles novadā. Teologi turpina reformāciju, kas “vedīs” cilvēku sabiedrību pretī pilnībai. Zinātnē un mākslā valdaentuziasma noskaņojums. Tādos apstākļos izveidojas ticība progresam.
Progress izliekas kā cilvēka
gara strauja kustība uz priekšu, kā sagatavošanās jaunai pārdabiskai
dzīvei. Vācu literāta
Lesinga uztverē reliģija
ir vienīgais cilvēces audzināšanas
faktors. Pēc viņa
raksta cilvēce pārdzīvo trīs pakāpes:
1.Bērnība - Vecajā derībā (attēlota Izraēļa tautas vēsture).
2.Jaunība - Jaunā derība (nevis materiālās, bet garīgās atmaksas
jēdziens).
3.Briedums - Mūžīgā
evaņģēlija laikmets (cilvēks
mīlēs labo paša
labā nevis
atmaksas dēļ). Tomēr Lesingam
bija tieksme asi
kritizēt kristīgās mācības
dogmas.Augsts reliģijas novērtējums
ir arī Herdera darbā. Reliģija,
ir zīme tam , ka Dievs nav
atstājis pasauli nežēlīga
gadījuma varā. Viņa
reliģiozitāte saistīta ar
vislielāko optimismu, pārliecība ,
ka drīz vien
cilvēku starpā beigsies kari.
Herderam arī zemes
dzīves vēsture pāriet
viņpasaulē , cilvēce
evolucionēs tālāk aiz zemeslodes
robežām un cilvēki
pārvērtīsies eņģeļos. Herders domā, ka arvien
pieaugošā kara tehnika novedīs
pie kara izzušanas vispār. Viņš ir priekštecis vienam
no visjaunākajiem Eiropas
zinātnes virzieniem - folklorai. Herders ir
uzmanīgi studējis sava
laika izcilākos dabas
zinātniekus , tāpēc viņam
radušās domas par
materiālo elementu kustību.
Herdera laikabiedrs francūzis Kondorsē
(1743.-1794.) vēstures
progresu tēlo ticībā cilvēces ģēnija laimīgai nākotnei.
Kondorsē sarakstīja Voltēra biogrāfiju , pieslējās ateismam un materiālismam
un kļuva par
republikāni , un
krita par upuri
revolūcijas teroram. Viņš aizstāvēja
politisko brīvību, pašvaldību,
vārda brīvību, līdzīgu tiesību piešķiršanu
sievietēm, vergu brīvlaidi
kolonijās. Viņš domāja
, ka eksakto zinātņu
panākumi cieši saistīti
ar brīvības principu
triumfu sabiedriskajā dzīvē,
ka sociālo progresu
iespējams paredzēt un
aprēķināt. Visam ļaunumam jāiznīkst
zinātniskās patiesības priekšā.
Kondorsē uzrakstīja , tā
sakot, garīgo testamentu
- “Cilvēka prāta
panākumu tēlojumu”. Viņš domā, ka
jāsalīdzina dažādu nāciju
attīstības ceļi, lai
izlobītu iedomātās vienīgās tautas vēsturi
un attēlotu tās
progresa ainu. Pēc viņa
domām gaisma nāk tikai
no augšas, un
vienīgi zinātnes gaisma
organizē pelēko tautas
masu. Neviens vēl nekad
nebija skandinājis tādu
himnu zinātnes visuvarenībai. Cilvēku dabai
būtiski jāpārvēršas, to
kaislības kļūs daudz
rāmākas un tās regulēs
saprāts. No Kondorsē
pareģojumiem piepildījies tikai
viens :izgudrota starptautiska
valoda “esperanto” , bet tās loma kultūras dzīvē ir niecīga. Viss,
kam ticēja Lesings,
Herders, Šillers, Kondorsē
izrādījās māņi, jo zinātne mūsu dienās cītīgi kalpo vislielākajai ļaundarībai – karam.
Pesimistiskās regresa
teorijas franču revolūcijas ietekmē.
Lielā franču
revolūcija deva nāvīgu
triecienu progresa teorijai.
Revolūcijas laikabiedri redzēja
jauna fanātisma vilni, kas
izpaudās agrākās ticības piekritēju vajāšanā. Rakstnieks
Žozefs de Mestrs
(1754.-1823.) apšauba visas
18.gs. filozofijas tēzes,
izturēdamies pret fiziku un citām dabas zinātnēm ļoti naidīgi.
Viņš atgriežas pie
bībeles mācības par pirmo cilvēku grēkos krišanu. Pirmdzimtais grēks,
kas radies aiz nepaklausības pret
Dieva balsi, tā arī palicis
par neizbēgamo cilvēces
īpašību. Nāves sodi, važas,
barga disciplīna, despotiska
vara - lūk, kas ir vajadzīgs, lai pārvaldītu cilvēku barus. Mestram ir skaidrs,
ka nebūs progresa, ka būs
regress. Viss, kas vecāks par mums, jau
tādēļ vien ir labāks.
Savā ačgārnajā centībā Mestrs nonāca
tik tālu, ka
izsludināja par augstāko gudrību
tās zināšanas, kas bijušas pirmatnējiem
cilvēkiem.
Kultūras panikas rezultātā,
daži Vācijas izcili inteliģences
pārstāvji, mainīja ticības.
Spilgts piemērs tam ir Frīdriha Šlēgela piegriešanās katoļu ticībai.
Ar senās un viduslaiku
vēstures piemēriem Šlēgels
rāda, kā pastāvīgi
saduras Dieva draudze un sātana pulki, paradīze zemes virsū ir bijusi
sākumā un palikusi aiz mums. Šim lieliskajam skaistumam pienācis gals. Katra ļaužu grupa, katra tauta vienpusīgi kultivē kādu savu vienu
īpašību (ķīnieši -
prātošanu; indieši izdomu; jūdi
- spēcīgus gribas
impulsus). Tā rodas
tautu raksturu atšķirības,
arī bezgalīgās savstarpējās
sadursmes.
Atdzimst jezuītu
ordenis un raksturīgi
Šatobriāna panākumi ar
kapu dziesmām klasicismam, antīkiem
dieviem un varoņiem
un slavinājumiem kristīgās ticības
skaistumam.
Reakcionāru iedvestā
dievbijība pamudināja zinātniekus pievērst
uzmanību Voltēra izsmietajiem viduslaikiem. Šajā laikmetā dzimst cita
zinātne - lingvistika,
salīdzināmā valodniecība.
Eiropas zinātnieki atklāj
sanskritu valodu, kurā uzrakstītas
indiešu Vēdas (senās indiešu reliģiskās dzejas un filozofijas dokuments).
Gudrība jāmeklē nevis
mums priekšā, bet
gan aiz mums
- senajā mistikā, pareģojumos un
orākulos. Šie maldi
savukārt deva pamudinājumu
valodu salīdzinājumam, ko
tagad izlieto morfoloģijā,
salīdzināmā gramatikā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru