P o s t M O D e r n i s m s




Savu referātu es rakstīju par postmodernismu - filosofiju, ja to vispār tā var saukt, kas noliedz pati sevi, pārlauž visas iepriekšējās tradīcijas un principus, tai skaitā pārkāpjot pāri jau pirmajam pasaules pārlauzējam Nīčem. Postmodernisms ir un pastāv arī šeit un šodien un tas ir neizbēgams. Ir ļoti grūti to nodefinēt, vēl grūtāk līdz galam saprast. Kaut gan, iespējams, tas nemaz nav vajadzīgs. Postmodernisms nepieder pie tām filosofijas skolām, kas pieprasītu domāšanu, saprāta nostādīšanu pirmajā vietā un izpratni. Postmodernisms nepieprasa neko, jo cilvēks nevalda pār to. Visu pasauli ir pārņēmis neprāts, kurā tiek iesaistīts katrs.

Vārds "postmodernisms" ir atvasināts no vārda "modernisms. "Post" nozīmē atrašanos aiz, pēc. Vācu filozofs Jirgens Hābermāss saka, ka vārds "moderns" pirmoreiz ticis lietots 5.gs. beigās, lai norobežotu oficiālo kristīgo tagadni no pagāniskās romiskās pagātnes. Postmodernisms attīsta "sākotnēji aizmirsto", izvērš to, kas nāk no modernisma laikmeta. Tāpēc, lai saprastu, kas ir postmodernisms, vispirms ir jāzina, kas ir modernisms.

Modernisms tāpat kā postmodernisms ir diezgan izplūdis jēdziens. Katrā laikmetā kaut kas ir moderns un kaut kas ir tradicionāls. Modernais ir jaunais, kas pārtop par novecojošu tad, kad priekšplānā nāk kaut kas jaunāks. Modernais nav tas, kas ir modē, tam ir stabilākas vērtības: novecojot tas nekļūst par vecmodīgu, bet gan par klasisku.
Meksikāņu rakstnieks, Nobela prēmijas laureāts raksta: "Ja mēs esam moderni cilvēki, salīdzinot ar viduslaikiem, vai tad savukārt mēs nedzīvojam kāda topoša modernisma viduslaikos? Modernisms ir termins, kas meklē pats sev jēgu. Vai tā ir ideja, mirāža vai vēstures moments? Vai mēs esam modernisma radītāji vai pēcteči? Neviens to skaidri nezina. Modernisms bija vispārēja aizraušanās. Sākot ar 1850. gadu, tas kļuva par mūsu dievu vai sātanu, un tika runāts par postmodernismu. Bet varbūt postmodernisms nav nekas cits kā vēl modernāks modernisms?" Franču filozofs Mišels Fuko savulaik atzina, ka modernais laikmets aizsācies 18. un 19. gadsimta mijā un turpinājies līdz 1950. gadam. Bet varbūt robežu meklējumiem laikā vispār nav jēgas. Modernisms un postmodernisms attiecas uz ideju krīzes laikmetu. Mainās dzīves stils, vērtības, orientācijas. Nereti kultūrā pastāv vienlaikus gan postmoderniskās noskaņas, gan pavisam tradicionāli uzskati. "Mēs esam nākotnes norieta liecinieki. mēs šobrīd pārdzīvojam būtisku ticējumu un ideju krīzi, kas vadījušas cilvēkus vairāk nekā divus gadu tūkstošus", saka O. Pass.

            Ja par modernā laika aizsākumu uzskata Nīčes filozofiju, tad pie modernisma virzieniem pieder gan pragmatisms, eksistenciālisms, hermeneitika, psihoanalīze, feminisms un citi virzieni. Tie būdami atšķirīgi tomēr pauž kopīgas noskaņas. Tiek atzītas nemitīgas pārmaiņas, kas notiek dzīvē, darbībā, valodā, vēsturē, vairāk tiek uzsvērta konkrētā pieredze, nevis cieši fiksēti, iepriekšpieņemti abstrakti principi.
            Nav nekā cieši noteikta, nemainīga mūžīga. Viss ir plūstošs, mainīgs, pakļauts interpretācijām. Tiek atzītas tiesības blakus pastāvēt dažādiem, pat pretējiem viedokļiem, valda plurālisms. Dzīve tagad līdzinās zviedru galdam ar bezgalīgām izvēles iespējām. Vai nu hobiju, brīvdienas, dzīves stilu, pasaules uzskatu vai reliģiju - kaut ko sev var atrast katrs.. Pārmaiņas kļūst par pašu dzīves būtību. Ja dzīves izpratnē ir dotas tik lielas iespējas izpausties daudzveidībai, pasaule šķiet atvērta. Cilvēka esamības veidi nav viennozīmīgi noteikti. Kā māca eksistenciālisma pārstāvis Žans Pols Sartrs - cilvēks konkrētās situācijās veido pats sevi. Nekas viņa liktenī nav iepriekšnoteikts. Cilvēka pasaule ir atvērta visām iespējamībām.

            Atvērtās pasaules ideja izpaužas arī sociālajās mācībās. 20. gadsimta angļu filosofs Karls Popers, analizējot totalitārisma iekārtas idejiskos pamatus, šķir slēgtā un atvērtā tipa sabiedrības. Pie slēgtā tipa sabiedrībām pieder totalitāriskās sabiedrības. Tajās valda vienādošana, centralizācija, politiskās, garīgās, sabiedriskās dzīves vienpusīga reglamentācija, cenšanās iegūt pilnīgu kontroli par visu. Tā kā arī mēs esam dzīvojuši Padomju laikos, kur pastāvēja totalitārisms, mēs varam atcerēties, kā šīs totalitārisma idejas tika realizētas dzīvē. Totalitārisms balstās uz filozofisku pārliecību, ka visu var vienādot, pakļaut vienam centram un iegūt vienīgo patiesību. Totalitārismam ir idejas par cilvēka dabas uzlabošanu - kas neklausa, to ar varu piespiež būt tādam kā visi. Slēgtā tipa sabiedrībām ir tieksme norobežoties no visa atšķirīgā, izslēgt domu par tāda eksistenci.       Starp citu totalitārisma idejas parādās jau Platona mācībās, vēl vairāk Hēgeļa, jo arī, piemēram, Platons prasa vienotus dzīves un domāšanas standartus, domu un rīcības cenzūru.
            Atvērtā tipa sabiedrībās nav centralizācijas, tiek pieļauti visdažādākie uzskati, veidojas mainīga sociālā politika. Jaunievedumi parasti tiek sekmēti, tiek stimulēta attīstība nevis stagnācija. Atvērtā tipa sabiedrības nenorobežojas no atšķirīgā, bet mēģina gūt kādu labumu. Atvērtās sabiedrības vērtības tiek pamatotas jau Sokrata, Kanta filozofijās, tās izpaužas liberālisma idejās par brīvību, personības pašpietiekamību, brīvo tirgu, privātīpašumu. Mūsdienu Rietumeiropas valstis ir atvērtā tipa sabiedrības, bet sociālisma zemes bija slēgta tipa sabiedrības, pilnīgs totalitārisms valdīja fašistiskajās un boļševistiskajās iekārtās. Karls Popers uzskata, ka Otrais pasaules karš patiesībā bija slēgto un atvērto sabiedrību karš. Vācija un PSRS tolaik pārstāvēja slēgtās sabiedrības, bet Rietumu demokrātijas - atvērtās sabiedrības. Karš bija ne tikai par ietekmes sfērām, par ekonomiskiem un politiskiem risinājumiem, bet arī par idejām, vērtībām un dzīves stiliem. Uzvarēja atvērtās sabiedrības dzīves modelis. Pēc PSRS sabrukuma 1991. gadā atvērtās sabiedrības ideāli pasaulē vēl vairāk nostiprinās.
           
            Modernisma un postmodernisma idejas brīvi var attīstīties tikai atvērtā tipa sabiedrībās, kas garantē pārmaiņu iespējamību, uzskatu daudzveidību. Tas kā cilvēki izprot lietas un notikumus parādās interpretācijās. Nīče 19. gadsimta beigās, vērojot briestošās pārmaiņas pasaules uztverē, konstatēja - nav vairs faktu, ir tikai to interpretācijas. Turklāt pasaules izpratnē nav un nebūs pareizās interpretācijas, vispareizākā viedokļa, jo nevienam netiek dota absolūta priekšroka. Interpretācijas un saprašana veido lietas un notikumus, pasaules ainu. Līdz ar to nav iespējama stingra sistēma un nemainīgi principi.

            Postmodernisms lielā mērā turpina modernisma filosofijas nostādnes, tās vēl vairāk saasinot. Franču filosofs, viens no mūsdienu aktīvākajiem postmodernisma teorētiķiem. Ž. F. Liotārs precizē, ka postmodernisms ir modernisms nevis savā beigu stadijā, bet gan rašanās fāzē un šis stāvoklis ir nemainīgs. Pats jēdziens "postmodernisms", pamatojoties uz savu filosofiju, noliedz pats sevi, liedz sevi vispār definēt kā kaut ko konkrētu.

            Postmodernisms atsakās no vienojošās gaumes. Tas rada attēlojuma veidus, lai liktu sajust neattēlojamā klātbūtni. Postmodernisma rakstniekiem un māksliniekiem ir skaidrs, ka viņu radītā glezna vai teksts principā neiekļaujas iedibinātajiem likumiem par to, kādiem ir jābūt viņu darbiem. Gluži otrādi, viņu darbi šos likumus sagrauj. Māksla vairs netiek uztverta kā sabiedrības dzīves dialektisks pretstats. Tā ir pārvērtusies par postmodernās pasaules galveno izpētes līdzekli. Līdz ar to māksla vairs nav kritiska, utopiska attiecībā pret sabiedrību, bet gan strādā kā dzīves veicinātāja, sabiedrības drošinātājsistēma, zonde īstenības izpētei.
            Ja viens no spilgtākajām Rietumeiropas pārliecībām pēdējos gadsimtos bija ideja par progresu, tad 20. gadsimta vēsture, viscaur liecina par kaut ko gluži pretēju progresam - masu terors, izsūtīšanas, holokausts, rasisms. Pieaug nevis prāts, bet neprāts. Ne velti amerikāņu postmodernisma rakstnieks Kurts Vonnegūts 20. gadsimta vēsturi nosauc par cilvēces muļķības vēsturi. Ticība progresam, cilvēces atbrīvošanai un labklājībai kļūst neiespējama, drīzāk ir jājautā - kā pēc tā visa vēl ir iespējama dzeja, mierīga dzīve un apceroša filosofija?

Postmodernisms ir vēl viens novirziens, kuru izvēršot, tiek palielinātas šaubas par iespējamību atgriezties pie Rietumu tradiocionālās filozofijas izpratnes. Tas principiāli vēršas pret jebkādu iespēju sistematizēt un pašu postmodernismu var definēt vienīgi kā antisistēmu. Žans Fransuā Liotārs savā darbā "Postmodernā situācija" norāda uz tiem sasniegumiem zinātnē, kuri pieteica šo "pamatu" krīzi, tie ir: Einšteina relativitātes teorija, Heizenberga nenoteiktības princips un Gēdela tēze par neiespējamību pilnīgi formalizēt teoriju. Šie atklājumi pilnībā izmainīja priekšstatus par zināšanu viendabīgo struktūru.
Ar "postmodernisma" terminu Liotārs apzīmē nevis jaunu laikmetu, bet gan sabiedrības stāvokli pēc tam, kad noslēgušies "lielie sižeti", tas ir, zudusi ticība tiem. Galvenokārt te domāti Jauno vai moderno laiku projekti, kam bija raksturīga tendence visas mazās darbības pakļaut lielajiem mērķiem (kristietība, apgaismība, kapitālisms, sociālisms, tehnoloģijas attīstība). "Lielo vēstījumu" sabrukums atbrīvo vietu "mazajiem vēstījumiem". Ikdienas dažādās valodas spēles un valodas elementi paver jaunas iespējas uztvert atšķirības un būt jūtīgiem pret tiem. Atšķirības vārdā viņš uzsāk karu pret vienoto, lai atklātu to, kas paliek atšķirīgs un akcentētu to. Liotāra atziņās atbalsojas doma, ka "Dievs bija visvarens autors, bet viņš nomira; tagad neviens nezin sižetu". Tā ir lakoniska formula, lai apzīmētu procesu, ko Nīče aprakstīja kā eiropeisko nihilismu.
Postmodernisms vēršas pret trim galvenajām Rietumeiropas pārliecībām, kuras ir sekmējusi un attīstījusi klasiskā filosofija.
1) antropocentrismu - cilvēka īpašā, izcilā stāvokļa atzīšanu, cilvēka nostādīšanu pasaules centrā;
2) logocentrismu - loģikas un prāta izvirzīšanu priekšplānā, maksimālu uzticību prātam;
3) skaistumu kā absolūtu ideju, tas ir, pārliecību, ka mākslā var radīt viennozīmīgi skaisto.
Postmodernisms noliedz, ka pasaulē valda cilvēks, prāts un skaistais. Vairs nav patiesības un vienotības. Cilvēkam vairs nav vēstures. Nav mērķa. Izzūd filosofija. Izzūd autors.

Ihabs Hasans izdala vienpadsmit raksturīgas postmodernisma īpašības.
1) tā ir nenoteiktība. Tā parādās gan fiziķu teorijās par pasauli kā mūsdienu fizikas princips, gan literatūrteorijā, gan cilvēku dzīves stilā. Nenoteiktība ienāk visur, arī mūsu mērķos, domās, rīcībā.
2) fragmentācija. Viss pasaulē tiek sadalīts un saraustīts, aplūkots pa detaļām un fragmentiem. Modē tagad ir kolāžas, kino aizraujas ar montāžām, skaņdarbi tiek miksēti, dzejoļi tiek rakstīti bez beigām un sākuma. Postmodernisms ir pieteicis karu vienotībai, totalitātei, veselumam.
3) dekanonizācija. Tā ir vēršanās pret visa veida autoritātēm, normām, kanoniem. Netiek pieļauti nekādi aizspriedumi un tradīcijas. Valda izmaiņas un izsmiekls. Literatūras žanri zaudē savu skaidrību un noteiktas robežas. Māksla vairs nepakļaujas kanoniem, normām, grauj visu pastāvošo un klasisku vērtību ieguvušo, un rada savu. Viss tiek darīts citādi nekā agrāk. Pār vecām, cienījamām tradīcijām nolīst izsmiekla šalts.
4) patības trūkums un dziļuma zaudēšana. Autors, mākslas darba radītājs, jebkurš "Es" izzūd no postmodernās kultūras, tā vietā stājas tikai pats autora darbs, taču arī tas pamazām izzūd. Valda nenoteikti fragmenti, šķitumi, nenoturīgi lielumi. "Es" izšķīdina sevi seklā stilā, kas vispār vairs nav nekāds stils, jo necieš stabilitāti un noturīgumu, bet dievina mainīgumu.
5) nereprezentējamība. Reprezentēt nozīmē izteikt, pārstāvēt kopīgo nozīmi, notikumu. Klasiskajā kultūrā, piemēram, viena spilgta grāmata kā "Bovarī kundze" var raksturot 19. gadsimta franču literatūru, jo to izlasot var secināt kaut ko par tā laika literatūras orientāciju kopumā. Postmodernismā tas vairs nav iespējams, jo kanoni, autoritātes, kopīgs stils, vienotība tiek noliegts. Nav vairs prezentējamā objekta un pašai prezentācijai kā tādai zūd jēga. No tās nevar izdarīt nekādus secinājumus.
6) ironija. Prāts un gaume izklaidējas, viss nopietnais tiek apņirgts, par vienotību un stabilitāti tiek runāts ar ironiju. Taču arī ironija nav stabila. Tā ir tikai mirkļa nejaušība, spēle, alegorija un pašrefleksija.
7) hibridizācija. Līdz ar to, ka tiek izjauktas žanru robežas un valda nenoteiktība, uzplaukst dažāda veida eksperimenti, sajaucoties lietām, kas agrāk nebūtu iedomājams. Masu kultūra tiek apvienota ar elitāro. Piemēram, operdziedātājs Pavaroti dzied kopā ar rokzvaigzni Braienu Adamsu, gleznas tiek iznestas uz ielām, noslēpumainā Džokonda uzgleznota uz automašīnas sāniem. Plaģiātisms nevis kaitina, bet bagātina postmoderno darbu.
8) karnevālistisks stils. Tas apvieno visas iepriekšējās postmodernisma pazīmes, tādas kā ironiju, nenoteiktību, fragmentārismu, patības trūkumu un dekanonizāciju. Tiek kultivēta, popularizēta dzīves mežonīga nekārtība, smiekli, spilgtums, graušana. Viegla nekaunība uzvar smagnējo nopietnību, spoža nerātnība izjauc tradicionālo sastingumu.
9) piedalīšanās. Postmodernā māksla visu atstāj atvērtu. Literatūrā tiek radīts nevis pabeigts sižets, bet uzmetums, kas jāpabeidz ir lasītājam. Teātra izrādes nav iedomājamas bez skatītāju piedalīšanās. Skatītāji paši tiek pataisīti par aktieriem nemitīgā spēlē. Reklāma pārdod ne tikai savu preci, bet visai pievilcīgu dzīves stilu, kurā, saprotams, neiztikt bez šīs preces, tādējādi manipulējot ar cilvēku. Pasaule manipulē ar cilvēku un cilvēks pat negribot tiek iesaistīts it visur.
10) konstruktīvisms. Pasaules modeļi, dzīves stili, mākslas veidi, politiskās rīcības tiek konstruētas. Tā ir virzība no kādreiz radītās, vienīgās patiesības uz patiesību dažādību. Postmodernisms tādējādi kļūst sakāpināti tēlains, eksotisks un irreāls.
11) imanence. Ar imanenci Hasans saprot prāta spēju pašam sevi arvien vairāk vispārināt simbolos. Postmodernisms ir simbolisks karnevāls, mēs vairs nesatiekamies ar realitāti, bet spēlējamies paši ar sevi, pat bīstoties būt pārāk vienoti, totāli, nemainīgi, nopietni.
Taču pat šo vienpadsmit īpašību uzskaitīšana vai iemācīšanās no galvas nav pieļaujama, jo nav korekta. Šīs īpašības pašas sevi ir noliegušas, pamatojoties uz to, ka šāda rīcība grib apstādināt procesus, atrast būtiskas īpašības, atņemt postmodernismam tā nenoteiktību, fragmentāciju un ironiju. Postmodernisms neiekļaujas noteiktā shēmā, jo tā misija ir nojaukt visas shēmas, tai skaitā sevi pašu. Tādējādi, arī mans referāts nevar būt par postmodernismu, jo tas neļauj ielikt sevi konkrētos rāmjos, sarakstīt teikumos, sadalīt rindkopās un nodaļās. Postmodernisms noliedz pats sevi. Tas var būt tikai un vienīgi kāda cilvēka interpretācija par kādu tēmu.

Viens no populārākajiem postmodernisma teorētiķiem Žans Brodijārs (1929.) mūsdienu postmodernisma stāvokli salīdzina ar sajūtām, kas rodas pēc orģijām. Viņš saka ”Mēs esam izgājuši visus objektu, zīmju, vēstījumu, iodeoloģiju un izpriecu produkcijas un varbūtējas pārprodukcijas ceļus. Šodien viss ir atbrīvots, spēle izspēlēta, un mums visiem priekšā kopīgais izšķirošais jautājums: ko dara pēc orģijas?
Šodien mēs tikai varam simulēt orģiju un atbrīvošanos, rīkoties tā, it kā aizvien ātrāk kustētos šajā virzienā, kaut gan patiesībā kustamies tukšgaitā, jo visi atbrīvošanās mērķi jau ir aiz mums, un mūsu apsēstība un nelaimes rodas tieši no šīs aizsteigšanās priekšā visiem notikumiem, visu zīmju, formu, vēlmju izmantošanas iespējām. Ko tad dara? Tas ir simulācijas stāvoklis, kurā mēs varam tikai izspēlēt visus scenārijus, jo tie jau ir notikuši - reāli vai iespējami.
Mēs dzīvojam bezgalīgā ideālā, fantasmu, tēlu un sapņu daudzveidīgumā, kas tagad atrodas aiz mums, bet kurus tomēr ar zināmu liktenīgu vienaldzīgu mums jāturpina producēt.”
Lietas turpina funkcionēt, lai gan to idejas jau sen ir izzudušas, visos garīgās dzīves līmeņos notiek nemitīga pašprodukcija, pašatkārtošanās, kurai nav dziļākas jēgas. Pasaule jau ir mainījusies, taču cilvēki to nav pamanījuši.
Žans Brodijārs uzsver vārdu ”simulācija” kā postmodernisma situācijas raksturojumu. Pasaule izliekas, ka to vada idejas, jēgas, sižeti. Īstenībā tas viss jau ir zaudējis nozīmi, jo viss ir kļuvis savstarpēji nomaināms, nav vairs stingru robežu, pretstatu. Nekam vairs nav noteiktu vērtību, notikumam nevar atrast viennozīmīgu jēgu. Situācija ir līdzīga kā elementārdaļiņu fizikā: nav iespējams reizē fiksēt kādas daļiņas atrašanās vietu un ātrumu. Arī cilvēku dzīvē vairs nav iespējams rēķināties ar labā un ļaunā, skaistā un neglītā pretstatiem. Klasiskā filosofija tos prata atdalīt un mācīja cilvēkiem tā dzīvot. Turpretim postmodernā situācija ir konstatējusi apziņas stāvokli, kurā visi šie priekšstati vairs nav spēkā. Mode skaistajam piepin klāt neglīto un nosauc to par šedevru. Politikā mijās labējie un kreisie spēki. Jau kopš Nīčes laikiem filosofija ielūkojas aiz labā un ļaunā robežām. Vai klasiskās morāles normu piemērošana var ko līdzēt mūsdienu situācijā? Valsts uzplaukums, un izrādās - noziedznieki valdībā...
Vērtību maiņa ir jūtama it visās dzīves sfērās - politikas un kultūras dzīvē uz savām tiesībām pastāv nacionālās minoritātes, rietumeiropas jaunatnes vidū arvien vairāk tiek simulēts austrumnieciskais dzīvesveids un reliģijas, veselīgu attieksmi pret seksu nomaina seksuālo minoritāšu kustības.
Realitāte, par ko raizējās Jaunlaiku filosofija un zinātne, ir atdevusi savu vietu šķietamībai. Bez ilūzijām cilvēki nav varējuši iztikt nekad un vēl jo mazāk mūsdienās, kad kopā savijas tehnoloģisks un intelektuāls triumfs un globālas katastrofas draudi. Ilūzijas ienāk mūsu dzīvē līdz ar datoru pasauli, kas atklāj virtuālās realitātes iespējas. Ilūzijas pavada domāšanu un darbību, pagātni un nākotni. Reizēm cilvēks tās spēj uzskatīt par visīstāko patiesību, tomēr tā vienalga ir tikai ilūzija. Nekas vairs nav iespējams un vajadzīgs īsts. Varbūt Maikls Džeksons - nēģeris, kas pārtapis par balto cilvēku, - ar savu fantastisko Mēness gaitu, domām par Nekad-zemi ir ne tikai visu laiku un visu žanru labāk pirktais mākslinieks pasaulē, bet vēl kas vairāk - sava laikmeta vispilnīgākā ilūzija. Ilūzija, kas vajadzīga jaunam dzīves veidam.

Var tikai vēlreiz atgādināt, ka postmodernisms ar savām domām un idejām, noliedz pats sevi kā filosofiju vai ideju apkopojumu. Postmodernisms ir sākums un reizē beigas, tas ir nemainīgs cikls. Pēc tā nav iespējams nekas cits kā postmodernisms.

Diāna Kalniņa, 1999

Izmantotā literatūra:
Maija Kūle, Rihards Kūlis ”Filosofija”, 1996.g., apgāds BURTNIEKS
Māra Rubene ”No tagadnes uz tagadni”, 1995.g., Minerva

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru