Preču sadales kanāli.



Sadale – ir pasākumu kopums, ko īsteno uzņēmums, veidojot un virzot produktu plūsmu pie pircēja (lietotāja).(I.zīm.)
Sadales kanālu līmenis – ir ikviens jebkura veida starpnieks, kas izpilda jebkuru darbu preču kustībā, kā arī tās īpašuma tiesību nodrošināšana galējam patērētājam. (II.zīm).
Sadales kanāls – ceļš, pa kuru produkts virzās no ražotājiem pie pircējiem (lietotājiem). Sadales kanāli ir kā cauruļvadi, kas vajadzīgā daudzumā “nes” vajadzīgos produktus uz vajadzīgo vietu vajadzīgā laikā, lai lai apmierinātu pircēju vai lietotāju vajadzības.
Tātad sadales kanālu dalībnieki var:
·         pārgrupēt preces tā, lai sadalē nodrošinātu plašāku sortimentu;
·         uzkrāt vai uzpirkt no mazajiem ražotājiem;
·         šķirot daudzveidīgās preces;
·         atlasīt preču grupas, kādas vajadzīgas mērķa tirgū.
Visi dalībnieki jebkurā sadales kanālā izpilda vienu vai vairākas funkcijas:
·        pētniecības darbs;
·        preču virzīšana tirgū;
·        kontaktu dibināšana;
·        preču pielāgošana;
·        pārrunu organizēšana;
·        preču fiziska pārvietošana;
·        finansēšana;
·        riska uzņemšanās.
Sadales kanāla ķēdes darbību ietekmē sekojoši faktori:
·        preču raksturojums;
·        uzņēmumu raksturojums (kuri pieņem lēmumu par kanālu sadali);
·        starpnieku raksturojums (sadales kanāla dalībnieki);
·        konkurentu stāvoklis sadales kanālos;
·        sadales kanālu ārējais raksturojums.

Trīs veidu sadales:
·        intensīvā sadale – ikdienas pieprasījuma precēm;
·        sadale ar sevišķām tiesībām – automobiļiem, liela gabarīta sadzīves precēm;
·        selektīvā sadale – ir kaut kas vidējs starp iepriešējiem diviem veidiem.
Lai būtu normālas attiecības sadales kanāla dalībniekiem, jāņem vērā:
·        cenu politika – galīgā cena, atlaide;
·        realizācijas noteikumi – apmaksas termiņi, garantijas;
·        starpnieka tiesības – viņa tiesības, privilēģijas, kredīti;
·        abpusējie pakalpojumi – piešķirtās neordinārās tiesības.
Pēc lēmuma par sadales kānāla izveidošanu, ir jāveido kanāla vadības sistēma, un šajā procesā ir jāveic:
·        sadales kanāla dalībnieku atlase;
·        sadales kanāla dalībnieku motivēšana;
·        sadales kanāla darbības novētēšana.
Preču pārvietošanas pamatelementi:
·        transportēšana;
·        ievietošana noliktavās;
·        izdevumi, kas saistīti ar preču krājumiem vairumtirdzniecībā;
·        pasūtījumu apstrāde un klientu apkalpošana.
Vēl svarīgi jautājumi ir preču krājumu līmenis un lēmums par pasūtāmo preču daudzumu jeb optimālā pasūtījuma apjomu noteikšana.
Kā arī svarīgi ir izvēlēties piemērotāko transportu, kur jāņem vērā:
·        piegādes ātrums (piegādes laiks);
·        sūtīšanas biežums (pēc ieplānotā laika);
·        uzticamība (piegādes laika ievērošana);
·        mobilitāte (iespēja pārvest dažādas kravas);
·        pieejamība (apkalpojošo tirgu skaits);
·        izdevumi (uz vienu tonnu). (III.zīm.)






I.zīm. Tiešo kontaktu samazināšana, izmantojot starpniekus.



Dažādu transporta veidu vērtējums no pasūtītāja viedokļa
Transporta veids
Piegādes ātrums
Sūtījumu biežums
Uzticamība
Mobilitāte
Pieejamība
Cena
Kopā
Dzelzceļš
3
4
3
2
2
3
17
Cauruļvads
5
1
1
5
5
2
19
Ūdenstransports
4
5
4
1
4
1
19
Autotransports
2
2
2
4
1
4
15
Gaisa transports
1
3
5
4
3
5
21
*Ekspertu vērtējums pēc piecu baļļu sistēmas, ņemot vērā, ka vislabākais rādītājs ir 1
III.zīm.


II.zīm.Dažādu līmeņu sadales kanāli patēriņa tirgū.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru