"Vispārinātu atziņu kopums par pasauli saistībā ar
attieksmi pret to. Pasaules uzskata zinātniskā struktūra veidojas īstenības
izziņas procesā. Rodoties pasaules uzskata vērtības iedabai sabiedrības zinību
potenciāls iekļaujas ideālu, principu, interešu, centienu, noskaņojumu
kontekstā. Pasaules uzskats izpaužas pārliecībā, realizējas darbībā,
vērtīborientācijas veidā un ir atkarīgs no laikmeta aktualitātēm, no zinātnes
un kultūras attīstības. Pasaules uzskatu cilvēks nespēj mainīt pēc savas
iegribas. Pasaules uzskats veidojas sociālā stāvokļa, izglītības, audzināšanas
rezultātā."*
Cilvēka pasaules uzskata veidošanās tieši atkarīga no
vecāku pasaules uzskata. Šis process sākās jau no pirmajām dienām bērniņa
dzīvē, ja ne vēl agrāk. Arī tas, ar kādām emocijām vecāki uztver jaunas
dzīvības rašanos, ietekmē bērna attīstību, mikroklimatu ģimenē. Bērns, pirmajos
dzīves gados, mācās no vistuvākajiem cilvēkiem, parasti mātes un tēva. Viņš
pārņem vecāku domāšanas modeļus un redz pasauli tādu, kādu vecāki viņam to
atspoguļo. Tādēļ tik svarīgi ir ģimenē uzturēt saprotošas un gaišas attiecības,
lai bērns neraudzītos pasaulē caur prizmu, kuru vecāki ar savu negatīvo
pasaules uztveri darījuši tumšu un izkropļotu jau agrā bērnībā
Tikpat svarīga ir izglītojošo iestāžu attieksme pret vēl
nepieaugušā, taču jau diezgan patstāvīgi domājošā mūsdienu bērna garīgo
attīstību. Ja skolotāji ļauj jaunajam cilvēkam darboties radoši un pastāvīgi,
paturot zināmu kontroli, viņš pasauli uztver elastīgāk un arī attiecības ar
sabiedrību veidojas vieglāk, iecietīgāk tiek uztverts sabiedrības viedoklis.
Pusaudžu gados radikāli mainās cilvēka pasaules uztvere, veidojas patstāvīgāki
spriedumi, paplašinās redzesloks, taču grūtāka kļūst saskarsme ar to
sabiedrības daļu, kurai jau izveidojies savs pasaules uzskats autoritāšu un
līdzcilvēku iespaidā, kā arī mācoties no savas pieredzes, tai skaitā kļūdām. Šo
cilvēku dzīvesveids, morālās un ētiskās vērtības tad arī ir mūsu pasaules
uzskata pamatā, kas bieži vien nav pieņemami vēl nenobriedušajiem prātiem.
Pasaules uzskata veidošanās pamatā ir arī sociālās atšķirības, kas būtiski
ierobežo vai atvieglo pasaules izzināšanu. Kā piemēru var minēt trūcīgo pilsoņu
iespējas apmeklēt kultūras pasākumus, muzejus, izstādes, operu, kas pasaules
uzskata pilnveidošanā ir ļoti būtiskas sastāvdaļas. Tādējādi pasaules uzskata
veidošanā netieši piedalās arī valsts – no tās nabadzības vai bagātības
atkarīga tās iedzīvotāju materiālā labklājība.
Sabiedrības pasaules uzskats daudzos gadu simteņos
mainījie – gan paplašinājies, gan arī sašaurinājies. Alu cilvēks attīstījās –
viņa pasaules uzskats paplašinājās tālāk par viņa alu, kas vienlaicīgi bija arī
viņa pils. Senajā Romā un Grieķijā jau bija vērojams krietni plašs pasaules
uzskats, radās filozofi, zinātnieki, mākslinieki, kas atklāja arvien jaunas
patiesības, kuras sabiedrība pieņēma par normām. Savukārt mūsu ēras
viduslaikos, vismaz vienkāršajai tautai, jebkāda pasaules izzināšana bija
liegta. Reliģiskās dogmas bieži robežojās ar murgiem. Ja cilvēks ar loģiskās
domas palīdzību, ar atšķirīgāku, pilnīgāku pasaules uztveri spēja izdarīt
lietas, kas tika pasludinātas vai uzskatītas par neiespējamām, pretrunīgām
Dieva noliktajam, viņam piesprieda nāvessodu. Mūsdienās pasaules uzskats ir
mainījies tik krasi, ka cilvēki, kas spējīgi, ar plašu, elastīgu domāšanu
paveic ko tādu, kas citiem liekas neiespējami, reizēm neticami un nesaprotami,
tiek apbrīnoti un atbalstīti. Mūsu laikā pasaules uzskats, attīstoties
zinātnei, tehnikai un arī cilvēka paša vērtību skalai, mainās tik strauji, ka
cilvēkiem reizēm grūti izsekot tā attīstībai. Atklāts paliek vienīgi jautājums:
"Vai tiešām mūsu pasaules uzskats attīstās pasaulei vēlamajā
virzienā?"
Mans
pasaules uzskats veidojies bērnībā iegūtās diezgan vispusīgās informācijas un
vecāku savstarpējās uzticēšanās un mīlestības gaisotnē. Tiesa gan, nedaudz tas
mainījās, kad man bija deviņi gadi. Tēva aiziešana no dzīves (labprātīga)
atstāja smagu iespaidu. Bija izveidojies pieradums pie noteiktiem dzīves
apstākļiem, materiālās nodrošinātības un mīlestības. Pēc tēva nāves no visa tā
bija jāatsakās. Arī mūzika devusi lielu ieguldījumu manas estētiskās pasaules
uztveres veidošanā. Mācoties to deviņus gadus, bija iespēja uzzināt daudz ko
interesantu par garīgi stipriem un talantīgiem cilvēkiem, kas spējuši sevi
ziedot nāvei. Taču – mana pasaules uztvere joprojām ir pozitīva un
optimistiska. 17 gadus dzīvojot kopā ar vecvecākiem iemantoju dziļu cieņu pret
vecākiem cilvēkiem un viņu zināšanām. Tādēļ esmu spējusi novērtēt savu
vecvecāku pašuzupurēšanos bērnu un mazbērnu labā. Tas man liek domāt, ka saviem
bērniem es gribētu dot to pašu. Diemžēl nevaru sacīt, ka vēlētos, lai mani
bērni dzīvo sabiedrībā, kurai ir tik materializēts pasaules uzskats, kuri
uztver pasauli tikai caur taustāmām vērtībām, neredzot dabas, mākslas un citu
garīgo vērtību skaistumu. Diemžēl, mūsu bērni aug par tehnokrātiem un noliedz
iespēju, ka viņu dzīve varētu būt pakārtota humanitārām nevis materiālām
vērtībām.
Ļoti gribētos novēlēt gan sabiedrībai, gan arī pašai sev –
neaizmirst par ko mums vajadzētu cīnīties. Ne jau par to, lai nopirktu sev vēl
5, 10. Datorus, lai iznīcinātu simtiem hektāru mežu , nosusinātu arvien vairāk
upju, iegūtu arvien vairāk materiālo vērtību. Cīnīties vajadzētu par tiem
miljoniem cilvēku, kuri nekad nevarēs paust savu pasaules uzskatu simtiem mums
nezināmu iemeslu dēļ.
Cīnīties par garu, gaismas uzvaru pār tumsu…
"Kālab gan pasaulē puķes?
Tikai tālab, lai ziedētu."
J.M.Zimmels
*Latvijas
Padomju Enciklopēdija
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru