Uzņēmuma uzdevums ir ražot preces, kurām ir pieprasījums. Uzņēmumu
pasaulē, kura attīstās arvien dinamiskāk, šis process nedrīkst tikt atstāts
pašplūsmā. Tas ir jāvirza uz noteiktu mērķi un tā jāizveido, lai mērķis tiktu
sasniegts.
Vadība ir mērķa orientēts veidojums. Šis veidojums var attiekties gan
uz personām, gan uz uzņēmumiem, tāpēc jāšķir personālvadība no uzņēmuma
vadības.
Personālvadībā jēdziens “veidojums” bieži tiek aizstāts ar jēdzienu
“ietekme”, jo personālvadība tiek virzīta uz uzņēmumā strādājošo personu
uzvedības ietekmi. Priekšnieku ietekmes pakāpe uz padotajiem vai arī strādājošo
participācijas pakāpe vadības orgānu pasākumos var tikt veidota dažādi. Ar
atšķirīgiem izturēšanās piemēriem var izteikt dažādus vadības stilus.
No iepriekšējiem izskaidrojumiem kopsavilkumā var izveidot sekojošu
definīciju: Vadība ir mērķorientēts uzņēmuma veidojums (uzņēmuma vadība) vai
arī mērķorientēta personu ietekme (personālvadība). Personālvadības pētījumu
priekšplānā ir uz izturēšanos orientēti aspekti. Personālvadības teorētiskos
pamatus sniedz, piemēram, psiholoģija un socioloģija. Uzņēmuma vadība darbojas
mērķorientētu uzņēmuma veidojumu robežās, pamatā ar vadības procesa aspektiem,
vadības tehnikām un vadības instrumentiem. Vadības process (bieži saukts par
menedžmenta procesu) sastāv no atsevišķiem posmiem – plānošanas, plāna
realizācijas un kontroles. Šo procesu var uzlabot un atvieglot ar vadības
tehnikām, kā piemēram, kompleksā informācijas analīze un raksturojošo skaitļu
sistēma. Vadības tehniku lietošanu vadības procesu veidošanā izmanto personas
attiecīgajā organizācijā. No tā izriet, ka jēdziens “vadība” apzīmē ne tikai
darbību (vadība kā funkcija), bet arī personu grupu, kas pilda vadības
uzdevumus (vadība kā institūcija). Gan vadības procesu ievērošanai, gan arī
vadības tehniku lietošanai un organizatoriskai vadības veidošanai vajadzīga
informācija.
Plānošana, kontrole, organizācija un informācija tiek nosauktas par
vadības instrumentiem.
Vadība ir indivīdu un grupu darbības virzīšana uz iepriekš izvēlētu
mērķu realizāciju. Vadība satur sociālās hierarhijas attiecības. Līdzās
indivīdu un grupas darbības orientācijai uz mērķu sasniegšanu organizācijās
pastāv vadības funkcijas līdzstrādnieku (padoto) motivācijas un grupas saliedētības
nodrošināšanai. Pārvaldība tiek aplūkota kā psiholoģiska un sociāla kādas
personas spēja apieties ar cilvēkiem. Bez priekšnieka rakstura īpašībām
izšķiroša nozīme veiksmīgai vadībai ir arī citiem faktoriem, kā piemēram,
profesionālajai autoritātei, situatīvajiem nosacījumiem, vadība tehniku
lietošanai un sociālajām attiecībām. Tādejādi vadība kļūst par ļoti kompleksu
sociālu procesu.
Vadības kompetenci ierobežo un definē formālā organizācija (formālā
vadība). Darba grupās var izveidoties informālā vadība. To veido darbinieki bez
formālajām vadības pozīcijām, taču kurus viņu personības un pieredzes dēļ
sevišķi respektē un kuriem tādēļ ir ietekme. Tāpēc tie attiecīgos apstākļos var
radīt īpašas problēmas formālajiem vadītājiem panākumu gūšanai.
Pārvaldības funkcijas
20.gs. sākumā cilvēku vadīšanas pirmais pamatojums cēlās no patriarhālā
pamatojuma veida: vadīšana ir nepieciešama, jo cilvēki grib, lai tos vada.
Šādas ir nepilngadīgas, pakļaujamas, bezpalīdzīgas un aizsardzību meklējošas
personas, kam nepieciešama “stingra roka”. 20 un 30 gados patriarhālais
vadīšanas pamatojums tika mainīts. Vadīšana tagad tika pamatota šādi: cilvēkus
jāvada, lai pārtrauktu haotisku, bezmērķīgu darbību.
Funkcijas ir spējas un uzdevumi, kas ir ļoti ciešā
saiknē. Izšķir četras vadīšanas funkcijas, kas veido kopīgo vadības sistēmu.
Šīs funkcijas ir: plānošana, organizēšana, motivēšana un kontrole.
ü
Plānošana. Katras uzņēmīgas
darbības sākuma punkts ir uzņēmuma darbības veidošana: plānošana. Tiek
izveidots pamats uzņēmīgai nākotnes darbībai, tiek izstrādāti mērķi. Pirmais
solis un vienlaicīgi arī plānošanas pamatdarbība ir uzņēmuma situācijas
analizēšana. Tā uzzina par uzņēmuma attīstības iespējām, par uzņēmuma
stratēģiju un darbības lauku. Katra plānošana ir orientēta uz mērķu sasniegšanu.
Plānošana ietver arī problēmu, kas var rasties ceļā un mērķa sasniegšanu,
analizēšanu. Plānošana ieņem primāro vietu menedžmenta funkcijās.
Izlemšana.
Izlemšana nozīmē labākās rīcības izvēlēšanos no iespējām, kas ir lemšanas
situācijā. Ar izlemšanu tiek noslēgtas domu fāzes, tiek pieņemts konkrēts
lēmums. Izlemšana nepastāv kā individuāla lieta, tā ir plānošanas sastāvdaļa.
ü
Organizēšana. Nākamā fāze
vadīšanas sistēmā ir organizēšana. Tā attiecas uz rīcības struktūras
noteikšanu, tādas struktūras noteikšanu, kas garantētu plānu sekmīgu
realizēšanu. Realizēšanu var apskatīt pat nevis kā pārvaldības daļu, bet kā
atsevišķu nozari. Un vienkāršākās problēmās šos divus jēdzienus var pat
apskatīt kā radniecīgus.
ü
Motivēšana. Uzņēmums nav
iedomājams bez darbiniekiem. Mūsdienās augstāk par sekmju spējām augstāk tiek
vērtēta strādātgriba. Tāpēc cilvēku jāmotivē strādāt, jādod tam konkrēti
izpildāmi uzdevumi, jāstimulē viņa strādātgribu. Motivācija un informēšana ir
ļoti svarīgas vadīšanas funkcijas, kas prasa vadītāja patstāvību un kompetenci.
ü
Kontrole. Apgrozība, kas ietver
pavēlēšanu, deleģēšanu, motivēšanu, rada
priekšnoteikumus vadības procesa pēdējās fāzes noteikšanai, tā ir kontrole.
Kontroles uzdevumi ir vajadzības un būšanas salīdzināšana, novirzīšanās un to
iemeslu analīze, kā arī korektūras un nodokļu pasākumu ievadīšana. Tā kā
realizācija tiek kontrolēta un plāni tiek realizēti, tad izriet, ka plānošana
un kontrole ir radniecīgas lietas, ļoti tuvas un saistītas darbības.
Kopā ar plānošana fāzi izšķirīga nozīme problēmas
izzināšanā ir kontroles fāzei.
Pārvaldības modeļi
Pārvaldības modeļu saturs tiek noteikts pēc
vadītāju vispārīgās izturēšanās. Pārvaldības uzvedības paraugi tiek apzīmēti kā
pārvaldības stili. Principā tiek izdalīti divu pretēju veidu pārvaldības stilu
tipi:
Ø autoratīvais stils – pārvaldības personas dod rīkojumus, nejautājot skartās
personas;
Ø kooperatīvais stils – pie kooperatīvā pārvaldības stila ir manāma vadīto
līdzdalība ar gribas veidošanas procesu un izvēles delegāciju.
Uzņēmumā praktizētais pārvaldības modelis un viņa ietvaros pielietotais
pārvaldības stils atsevišķos uzņēmumos tiek turēts par pārvaldības
pamatnoteikumiem. Viņi pārvaldības personām sniedz rakstiski formulētus
norādījumus. Viens piemērs no praksē pielietotā pārvaldības pamatmodeļa ir:
“Uzdevumi jāveic pēc iespējas decentralizēti”.
Sistemātisku pārvaldības modeļu atveidošanu literatūrā atrast gandrīz
nav iespējams. No vienas puses modeļu skaitu un viņu variantu nav iespējams
pārskatīt, no otras puses trūkst pietiekami spēcīgu aprakstu kvalifikāciju
iespēju. Iedala divu veidu modeļus:
Ø parciālie modeļi;
Ø totālie modeļi.
Kamēr parciālie modeļi tikai daļēji apraksta pārvaldību, totālie modeļi
aptver pēc iespējas vairāk pārvaldības veidošanas parametrus.
Tulkojumā no angļu valodas “partial” nozīmē daļējs, un “total”
vispārējs, tātad ir daļējie un vispārīgie modeļi. Šajā referātā tiek lietoti
vārdi parciālie un totālie modeļi.
Parciālie modeļi ir:
¨ Pārvaldība caur iejaukšanos izņēmuma gadījumos
(Management by Exeption-MbE)
¨ Pārvaldība caur
uzdevumu nodošanu
(Management by Delegation-MbD)
¨ Pārvaldība caur
lēmumu ierobežojumiem
(Management by
Decision Rules-MbDR)
¨ Pārvaldība caur
rezultātu pārraudzību
(Management by
Results-MbR)
Totālie modeļi ir:
¨ Pārvaldība caur mērķu saskaņošanu
(Management by
Objectives-MbO)
¨ Harcburgas
pārvaldības modelis
(Pārvaldība ar
darbinieku saskarsmi)
¨ Svētā Gallera
pārvaldības modelis
¨ Likerta Grupu
koncepts
(integrēta grupu
izlemšana)
Management by-Konzepte
Ir mēģinājums radīt receptes ar teorētiski atbrīvotiem trāpīgiem
formulējumiem par menedžmenta darbībām.
Management by burtiskais tulkojums ir “Pārvaldība caur…”. Daudzpunkti tiek
aizstāti ar attiecīgu lozungu. Tādā veidā angļu - amerikāniskais veids ne tikai
tuvs prakses vienkāršojums, bet arī bieži tirdzniecības veicināšanas faktors
gan uzņēmuma iekšējā vidē, gan uzņēmuma ārējā vidē. Šī mērķu noteikšana pie Mb
- konceptiem ļauj pamatoties uz trijiem iepriekš pieminētajiem komponentiem:
vienkāršojums, trāpīgums, tirdzniecības veicināšana.
Parciālie modeļi
Pārvaldība caur iejaukšanos izņēmuma gadījumā (Management by Exeption -
MbE) noteikti pieder pie populārākiem pārvaldības modeļiem. Šis uz personālu
orientēts modelis mēģina novelt no vadošajiem spēkiem darba slodzi, tā ka
darbinieki var tik ilgi izlemt, kamēr netiek pārsniegtas paredzētās tolerances
robežas vai neiestājas neparedzēti gadījumi, t.i., izņēmuma gadījumi.
Pārvaldības instances nosaka mērķus un vadlīnijas, lai noteiktu, kad iestājas
izņēmuma gadījumi. Parastos gadījumos darbinieks saņem izvēles kompetenci un
atbildību. Darbiniekam, kuram neuztic veikt darbību izņēmuma gadījumos, un
kuram visu laiku ir jārēķinās ar “iejaukšanos no augšas”, draud ar motivāciju.
Vadlīnijas un mērķu noteikšana caur pārvaldības instancēm sabojā darbinieka
kreativitāti un iniciatīvu.
Lexikon
Sekmīga šī koncepta pielietošana ir saistīta ar sekojošiem
priekšnoteikumiem:
¨ skaidru virzienu
līniju noteikšana, lai varētu pateikt, kad iestājas izņēmuma gadījumi un, kad
iestājas parastais gadījums;
¨ mērķu handikapi, kā
piemēram novērtēšanas priekšnoteikumi, novirzīšanās tolerance un izņēmuma
gadījumu definēšana, kuri ir jāzina visām iesaistītām personām;
¨ skaidra kompetences
sadale un kompetences noteikšana;
¨ pakārtoto
pārvaldības pakāpju kontrole starp jābūt-ir-salīdzinājumu un noraidīšanas
analīzi. Šis prasa izstrādātu informācijas sistēmu, kas var apstrādāt kontroles
un ziņojuma informāciju.
Pārvaldība caur uzdevumu nodošanu (Management by Delegation-MbD), tas
ir, delegācija uz pakārtotām hierarhijas kāpnēm ir vispārējs pārvaldības
princips, kas gandrīz neizbēgami pieaug ar darba dalīšanu un uzņēmuma
paplašināšanos. Konkrētāku izveidošanos šis princips panāk tikai pie turpmākiem
modeļiem kā Management by - Prinzipien, Management-by-Decision Rules un
Management by Results.
Lexikon Vidējo un zemāko pārvaldības pakāpienu darbinieki saņem skaidri
definētu “uzdevuma apgabalu”, kurā viņi var patstāvīgi darboties un izlemt.
Vadītāja atbildība ierobežojas uz pārvaldības atbildību, t.i., uz dienesta
uzraudzību un rezultātu kontroli. Management by Delegation uzsver hierarhijas
pakāpju vertikāles, bet tai pašā laikā atstāj novārtā horizontālo saskaņošanu.
Neskatoties uz šo kritiku, šis koncepts, it sevišķi vāciski runājošās valstīs,
ir atradis izplatību kā Harcburgas pārvaldības modeļa sastāvdaļa.
Princips pārvaldība caur lēmumu noteikumu handikapu (Management by
Decision Rules-MbDR) kombinē pozitīvu stimulu (pamudinājumu) caur delegāciju ar
domu darbiniekus vadīt ar precīziem noteikumiem. Deleģētos uzdevumus nevar
veikt patstāvīgi, bet tie ir jāizpilda attiecīgajiem darbiniekiem attiecīgajās
noteikumu robežās. Jautājums ir vai darbinieki tik ierobežotos noteikumu
handikapos vēl ļaujas motivēties. Kopīga uzņēmuma mērķu virzība tomēr tiek
nodrošināta.
Lexikon Šis koncepts ir dabisks lēmumu loģikā, t.i., tas pamatojas uz
to, ka saskaņošanas problēmas var novērst ar uzņēmuma kopīgu mērķu radīšanu,
tādā veidā visi lēmumi tiek pieņemti kopīgā mērķu sistēmā. Bet netiek ņemts
vērā izturēšanās zinātniskais aspekts.
Tīri loģiskas pārdomas noved pie rezultāta, ka pilnīgu lēmumu noteikumu
handikapi pie katras izvēles situācijas ir iespējami tikai pie pilnīgas
paredzēšanas. Tādā veidā ierobežojas šī koncepta pielietošanas iespējas uz
izvēles situāciju pareģošanu, tātad lēna lēmumu pieņemšana.
Pārvaldība caur mērķu uzraudzību (Management by Results-MbR) nozīmē uz rezultātiem orientēta uzņēmuma
pārvaldību, kuri darbiniekiem liek sasniegt skaidrus darba rezultātus, parasti
tie ir sasniedzamā apgrozījuma, eksemplāru skaita vai ieturētā budžeta formā.
Handikapus nosaka uzņēmuma pārvaldība un neatkarīgi no ceļa kā viņi to
sasniedz, tiek vairāk vai mazāk pārraudzīti. Šī principa organizatoriskais
izteiciens ir “profitcenter-Organisation”. Šim pārvaldības principam pamatā ir
skeptiska pamatnostāja pret padoto darbinieku gribasspēku. No tā tiek novirzīta
patstāvīgā nepieciešamā kontrole savienojumā ar autoratīvo pārvaldības stilu.
Lexikon Salīdzinājumā ar Management by Objectives, kura galvenā
sastāvdaļa arī ir rezultātu kontrole, MbR kā parciālmodelis ir vienpusīgāks un
autoritatīvāks. Šis modelis stāv pretstatā ar zinātniskām izturēšanās atziņām,
kuras parāda, ka autoritatīvais vadības stils var darboties kavējoši.
Totālie modeļi
Pārvaldība caur mērķu saskaņošanu (Management by Objectives-MbO) ir
noteikti vispazīstamākais pārvaldības koncepts teorijā un praksē. Tas tika
izveidots angļu - amerikāņu pārvaldības praksē un pamatojas uz Drucker (1945)
un Odiorne (1965) darbiem. Ar akcentu uz mērķu saskaņošanu, pretēji detalizētām
uzvedības normām un pamācībām, atsevišķiem darbiniekiem kļūst zināmi
apsvēršanai labvēlīgie apstākļi, kuri attiecīgi iekārtoti ceļam uz mērķu
sasniegšanu.
Atšķirībā no Management by Results, pie kuriem mērķus nosaka
pārvaldības institūcijas, pie MbO pārvaldības institūcijas un darbinieki kopīgi
nosaka mērķus. Rezultātam jābūt precīzai izteiksmei saturā, apmērā un izturēt
laikā vērtības apgabalu. Mērķi nav tikai pilnvērtīgi jāformulē, bet tiem ir
jāpielāgojas patreizējam vietas īpašniekam kā izaicinājumu interpretēt.
Periodiski tiek noteikti jauni mērķi un tie netiek vienkārši nolikti malā, lai ņemtu vērā
situācijas izmaiņas. Pārvaldības spēja
ierobežojas uz mērķu saskaņošanu ar darbiniekiem, un mērķu kontroli.
Darbiniekus nevērtē pēc tā, kādā veidā viņi sasniedz mērķus.
Šī pārvaldības modeļa panākumi ir atkarīgi no tā, kādā veidā darbinieki
piedalās pie mērķu veidošanas un pie mērķu kontrolēšanas. Uzņēmuma mērķi, kuri
saplūst ar darbinieku personīgiem mērķiem, ir ideāli priekšnoteikumi priekš
sasniegumu gribasspēka un gatavības. Skaidru, precīzu, reālu un pēc iespējas
elastīgu mērķu veidošana izraisa problēmu. Ja vērtē sasniegumus un nevis
priekšnoteikumu kreativitāte uz mērķu sasniegšanu, tas var novest pie
motivācijas trūkuma, it sevišķi, ja sasniegumi neatbilst mērķu handikapiem. Tas
ir tāpēc svarīgi, ka priekšnieki un darbinieki apspriež kopīgi novirzes no
rezultātiem.
Kad Reinhards Hons, Bad Harcburgas Pārvaldības akadēmijas dibinātājs un
vadītājs izveidoja Harcburgas pārvaldības modeli, to nosauca par “pārvaldību ar
darbinieku saskari”. Pēc kara laika tas tika izveidots kā pretstats
autoritārpatriarhālam pārvaldības stilam. Harcburgas pārvaldības modeli vada
pēc pamatdomas, ka darbinieku motivāciju var panākt caur delegāciju ar
atbildību un patstāvīgu uzdevuma apjoma pārnešanu. Katrs darbinieks saņem
stingri ierobežotu uzdevuma apjomu ar kompetenci un pašatbildīgu lēmumu un
rīcību pilnvarām. Par šo uzdevuma izpildi viņš nes pilnu atbildību. Vadītājs
nedrīkst iejaukties uzdevuma veikšanā, tikai izņēmuma situācijās.
Galvenā šī modeļa sastāvdaļas ir aptveroši pārvaldības norādījumi un
darbavietas pase. Pārvaldības norādījumi satur detalizētas(dalītas) vadītāja
tiesības un pienākumus, attiecīgi uz darbinieku informētību, kontroli un
novērtēšanu. Šī detalizētība izpaužas piemēram pie daudzveidīgām norādēm
veidojot darbinieku pārrunas. Darbavietas pase satur aptverošus izteicienus
katreizējai kompetencei un atbildības apjomu vietas īpašniekam.
No vienas puses Harcburgas pārvaldības modelim pārmet to, ka
darbiniekiem tiek dots pārāk daudz brīvības un patstāvība pielēmumu pieņemšanā,
un no otras puses caur daudzveidīgiem noteikumiem izveidot birokrātisku
uzņēmuma vidi.
Lexikon
Pie MbO nodala sekojošas galvenās sastāvdaļas:
¨ pārvaldība uz mērķu
orientēšanu;
¨ regulāra mērķu
pārbaude un pielāgošanās mērķiem;
¨ šajā gadījumā
darbinieku piedalīšanās mērķu izstrādē un mērķu izvēlē;
¨ mērķu realizācijas
kontrole, piemēram, vadītāja sasniegumu novērtēšana pēc principa
jābūt-ir-salīdzināt.
Lai efektīvāk novērtētu MbO balstās uz šādiem punktiem:
1) nodokļu ietekme uz
mērķiem tiek vispārīgi pārvērtēta;
2) tiek pareģota augsti
attīstīta plānošanas- un kontroles sistēma;
3) MbO ir tikai ar
dažām organizācijas sistēmām saistīts;
4) neatlaidīga
sasniegumu- un vērtēšanas spiedienā tiek samazināta motivācijas iedarbība;
5) MbO elastība ir
liela;
6) darbinieku
līdzdalību var panākt tālākejoši.
70 gadu sākumā Hans Ulrihs ar savu skolotāju Valteru Kriegeru uz tai
laikā izplatītā sistēmas daļas fona izveidoja St. Gallera pārvaldības modeli.
Tam vajadzētu integrēt personālsaimniecību un uzņēmuma pārvaldības aspektus,
sniegt skaidru jēdziena aparātu un jābūt praksē viegli iesaistāmam. Tiešām tas
sniedz lielu skaitu sistēmteorētiski ciešus un modeļa ietvaros darinātus
jēdzienus, kuri apskata pārvaldību no visiem veidošanas aspektiem. Tādā veidā
modelis sniedz problēmu sensibilitāti, kuri nododas uz uzņēmuma apkārtējās
vides izmaiņām; tas nodrošina arī aptverošu pārskatu par visiem pārvaldības
sistēmas instrumentiem (plānošanas, kontroles, analīzes, organizācijas,
informācijas un personālattīstības sistēmām). St. Gallera pārvaldības modelis
atšķirībā no iepriekšminētajiem konceptiem nesatur normatīvus izteicienus par
uzvedības veidiem vai darbībām un ir drīzāk tiktāl saprotams kā saspiesta
satura pārskats par noteiktu pārvaldības teorijas skatu.
Pašlaik tiek strādāts pie St. Gallera menedžmenta koncepta tālāk
attīstības.
Likerta grupas koncepts (1961) atveido personu grupu, pie kuriem
galvenokārt lēmumi tiek pieņemti grupās. Atkarīgi no personām uz apakšējām
hierarhijas kāpnēm katrs darbinieks ir divu grupu biedrs (linking pin). Vienā
grupā attiecīgā persona ir zemāk stāvošais biedrs, otrā grupā augstākstāvošais
biedrs.
Lēmumi ir tik ilgi jāpārvieto uz leju, ka tieši attiecīgajā grupā ir
vēl nepieciešamais profesionālisma daudzums, lai spētu pieņemt
lēmumus(subsidaritātes princips). Caur tīklu katrā grupā būtu jāpalielina
komunikācijas un integrācija.
Bet grupu darbam ne vienmēr ir jādarbojas motivējoši. Grupas lēmuma
pieņemšana prasa daudz laika, bet tiek pie vairākuma izvēles, no grupu biedriem
nests un iespējami efektīvāk realizēts. Šī koncepta panākumi ir atkarīgi no
biedru spējas darboties kopā grupā un viņu vēlme pieņemt kopīgu lēmumu.
Nelabvēlīgs konformisms ir ar pozitīvām motivācijām novērst uz komandu
orientētu darbu. Praktiska modeļa pielietošana ir reti sastopama.
Beigās vēl jāpiezīmē, ka pārvaldības modeļa ieviešana vai modeļu
elementu kombinēšana praksē līdzi nes iesaistīšanas problēmas.
Definīcijas:
Pārvaldības modeļi (Führungsmodelle) (tiek saukti arī par pārvaldības
konceptiem vai pārvaldības principiem) ir izteicienu sistēma, kura satur
teorētiskus un instrumentālus izteicienus par veidošanas procesa struktūrām un
izveides procesiem.
Pārvaldības stils (der Führungsstil) principā ir uzņēmumā vienveidīgs
personāla uzvedības (izturēšanās) paraugs, un tādā veidā veido vēlamo iepriekš
noteiktu paņēmienu, kā tiek veikta personāla pārvaldība.(lexicon)
Management by Results (MbR) šī koncepta raksturīgākā iezīme ir
orientēšanās uz rezultātiem.
Management by Objectives (MbO) ir noteikti vispazīstamākais pārvaldības
koncepts teorijā un praksē. Tas tika izveidots angļu - amerikāņu pārvaldības
praksē un pamatojas uz Drucker (1945) un Odiorne (1965) darbiem. Šī modeļa
raksturīgākā iezīme ir, ka pārvaldības institūcijas un darbinieki nosaka kopīgi
mērķus.
Management by Decision Rules (MbDR) Šis koncepts ir dabisks lēmumu
loģikā, t.i., tas pamatojas uz to, ka saskaņošanas problēmas var novērst ar
uzņēmuma kopīgu mērķu radīšanu, tādā veidā visi lēmumi tiek pieņemti kopīgā
mērķu sistēmā.
Management by Results (MbR) nozīmē uz rezultātiem orientēta uzņēmuma
pārvaldību, kuri darbiniekiem liek sasniegt skaidrus darba rezultātus, parasti
tie ir sasniedzamā apgrozījuma, eksemplāru skaita vai ieturētā budžeta formā.
Likerta grupas koncepts (1961) atveido personu grupu, pie kuriem
galvenokārt lēmumi tiek pieņemti grupās. Atkarīgi no personām uz apakšējām
hierarhijas kāpnēm katrs darbinieks ir divu grupu biedrs (linking pin). Vienā
grupā attiecīgā persona ir zemāk stāvošais biedrs, otrā grupā augstākstāvošais
biedrs.
Lēmumi ir tik ilgi jāpārvieto uz leju, ka tieši attiecīgajā grupā ir
vēl nepieciešamais profesionālisma daudzums, lai spētu pieņemt lēmumus
(subsidaritātes princips).
St. Gallera pārvaldības modelis- modelis sniedz problēmu sensibilitāti,
kuri nododas uz uzņēmuma apkārtējās vides izmaiņām; tas nodrošina arī aptverošu
pārskatu par visiem pārvaldības sistēmas instrumentiem (plānošanas-,
kontroles-, analīzes-, organizācijas-, informācijas- un personālattīstības
sistēmām).
Harcburgas pārvaldības modelis sniedz problēmu sensibilitāti, kuri
nododas uz uzņēmuma apkārtējās vides izmaiņām; tas nodrošina arī aptverošu
pārskatu par visiem pārvaldības sistēmas instrumentiem (plānošanas-,
kontroles-, analīzes-, organizācijas-, informācijas- un personālattīstības
sistēmām).
Pie MbO nodala sekojošas galvenās sastāvdaļas:
¨ pārvaldība uz mērķu
orientēšanu;
¨ regulāra mērķu
pārbaude un pielāgošanās mērķiem;
¨ šajā gadījumā
darbinieku piedalīšanās mērķu izstrādē un mērķu izvēlē;
mērķu realizācijas kontrole, piemēram, vadītāja sasniegumu novērtēšana
pēc principa jābūt-ir-salīdzināt.
Management by Exeption noteikti pieder pie populārākiem pārvaldības
modeļiem. Šis uz personālu orientēts modelis mēģina novelt no vadošajiem
spēkiem darba slodzi, tā ka darbinieki var tik ilgi izlemt, kamēr netiek
pārsniegtas paredzētās tolerances robežas vai neiestājas neparedzēti gadījumi,
t.i., izņēmuma gadījumi.
Pārvaldības
instrumenti
Lai spētu pieņemt
pārvaldības lēmumus, iesākumam par nepieciešamiem tiek uzskatīti šādi elementi:
Ø
Plānošana,
Ø
Kontrole,
Ø
Organizēšana,
Ø
Informācija.
Šie četri elementi tiek
dēvēti par pārvaldības elementiem.
Plānošana un kontrole
Plānošanu
sīkāk var iedalīt mērķu veidošanā, problēmu analīzē, prognozēšanā, alternatīvas
atrašanā, novērtēšanā un izlemšanā. Plānošanas uzdevums ir izstrādāt projektus,
kas nosaka, kādi lielumi (instrumenti) būtu jāizmanto tālredzīgi nospraustu
mērķu īstenošanai. Ar šo projektu palīdzību ir laicīgi jāparedz izredzes un
risks, kā arī jāveic piemēroti pasākumi mērķu realizēšanai.
Plānošanai
seko plānu realizācija, to kontrole un novērtēšanas analīze. Kontroles procesā
ir jākonstatē novirzīšanās no plāna, jāveic tās analīze un jāizdibina
novirzīšanās cēloņi.
Kontrole
un analīze savukārt ir būtiska informācija tālākam plānošanas procesam.
Organizēšana
Organizēšanas
uzdevums ir strukturēt attiecības starp procesiem uzņēmējdarbībā, personām un
lietām uzņēmumā tā, lai tiktu garantēts optimālais mērķa sasniegums. Tāpēc ir
vesela rinda ar rīcībā esošām alternatīvām. Tās tiek apzīmētas kā organizēšanas
formas jeb modeļi. Jūsu izvēle ir orientēta uz mērķi, ņemot vērā patreizējās
apkārtējās vides noteikumus.
Informācija
Informācija
ir mērķtiecīga zinātne, kura ir nepieciešama katras organizācijas vadīšanas
procesā un tās veidošanā. Plānošana un kontrole procesu informatīvo apstrādi.
Organizācija savukārt nodarbojas ar informācijas strukturēšanu uzņēmējdarbībā.
Uzņēmuma informatīvā saimniecība ir reizē arī vienojošais posms vadības
instrumentu, tas ir – plānošanas, kontroles un organizēšanas – integrācijā, kā
arī vadības sistēmas un izpildes sistēmas sasaistīšanai.
Izmantotā literatūra
Bea,
Dichtl, Schweitzer. Allg. BWL. Band 2. 6.A. 1993.g. Stutgart
Bea,
Dichtl, Schweitzer. Allg. BWL. Band 3. 6.A. 1993 Stutgart.
Prof.
Dr.Erwin Dichtl und Prof. Dr.
Ortmar Issing. Vahlens Großes Wirtschaftslexikon 2.Auflage 1993.
Corsten,
Reis Handbuch Unternehmungs Fürung.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru