7.
TEMATS.
Pārvaldības
koncepti.
Koncepts (concept) – vārda vai zīmes jēga; ar šo vārdu
apzīmētās pārvaldības jēdziena saturs, priekšstats, uzmetums.
1. Pārvaldības modeļu jeb sistēmu jēga un veidi.
Modelis – parādības vai objekta vienkāršots atveidojums,
kas atspoguļo tā īpašības vai būtību; paraugs.
Pārvaldības modeļi ir dažādas pārvaldības parādības
procesu satura vienkāršots atvieglojums, atrakcija, kas ļauj saskatīt
būtiskāko. Pārvaldības modeļi ir savdabīgs ietvars, kas nošķeļ Pārvaldības
parādības no citām. Pārvaldības modeļi var būt kā ieteikumi, bet var būt arī
saistošas instrukcijas. Modeļi palīdz konsultantiem analizēt Pārvaldību, dot
padomus vadošā personāla skološanā. Tos rada paši Pārvaldības speciālisti.
Modeļus var iedalīt teorētiskos/praktiskos. Deskriptīvos
(aprakstošos, apraksta Pārvaldības galvenās sakarības)/normatīvos (saistoši
pieraksti; instrukcijas, kas jāpilda Pārvaldības darbiniekiem). Pēc modeļa
satura var iedalīt personālvadības/Pārvaldības tehnoloģijas. Pēc struktūras var
iedalīt modelī vienas nodaļas pārvaldīšanai/modelis visa uzņēmuma
pārvaldīšanai.
2. Stratēģiskā Pārvaldība .
2.1 Stratēģiskās Pārvaldības process.
Stratēģija – vispārīgs, vispusīgs, precīzs, pamatīgs
darbības, pasākumu plāns ilglaicīgu militāru, politisku, psiholoģisku,
saimniecisku u.c. mērķu sasniegšanā.
Stratēģiskā Pārvaldība (strategical management) –
uzņēmuma ilglaicīgas evolūcijas vadīšana un koordinēšana, ņemot vērā tā
Uzņēmējdarbībā tieši un netieši iesaistīto personu intereses.
Galvenā problēma, ar ko ir spiesti nodarboties stratēģi,
ir diskontinuitāte (procesu norise ar pārtraukumiem laikā un telpā).
Stratēģiskās Pārvaldības galvenais uzdevums ir pārvērst šo diskontinuitāti un
būtu kontinuitāte.
Izšķir divu veidu stratēģisko Pārvaldību:
§
Funkcionālā (procesuālā) –
augstākās Pārvaldības instances lēmumu sagatavošana, pieņemšana, īstenošana;
§
Institucionālā – augstākā
Pārvaldības posma ikdienas darbi, rutīna (plānošana, organizēšana, kontrole,
Uzņēmējdarbības politikas noteikšana).
Priekšnosacījumi stratēģiskai pārvaldībai:
§
Augstākajiem vadītājiem jāgrib
un jāvar domāt stratēģiski, galvenajam lēmējam uzņēmumā ir jābūt arī galvenajam
plānotājam;
§
Ieteicams, lai uzņēmumā būtu
štāblīniju Pārvaldības sistēma (priekš analīzes un kontroles);
§
Jāveido ilglaicīgas Uzņēmējdarbības
koncepcijas (uzņēmumam jābūt orientētam uz ilglaicīgiem mērķiem). Uzņēmuma
vadībai jāveicina darbinieka konceptuālo domāšanu ( paredzēt sekas, koriģēt
darbību).
§
Nopietni darbi veicami uzņēmuma
organizācijā. Radīt vienotības sekmējošus apstākļus, lai varētu plānot visos
Pārvaldības posmos. (rodas decentralizētas situācijas – matriču sistēmā).
2.2 Stratēģiskās Pārvaldības īstenošanas problēmas.
Labam vadītājam vajag būt ar labu izjūtu, laikus pamanīt
pārāvuma iespēju un vietu, kā arī spējai novērst to. Jābūt kontaktā ar
realitāti un nākotni, jāspēj paredzēt. Stratēģiskās Pārvaldības īstenošana
uzņēmumā var radīt pretestību no darbinieku puses. Var būt uzvedības vai
sistēmas pretestība:
1.
Uzvedības pretestība –
jaunieveduma liktenis ir atkarīgs no atsevišķu cilvēku gribas sekot un
paklausīt. Katrs indivīds grib iegūt vairāk, dabūt vairāk varas uzņēmumā. Draud
tas, ka likumīgi atzītās varas vietā nāk analītiskā, jeb kompetences (zināšanu)
vara.
2.
Sistēmas pretestība –
darbinieku negatīvā attieksme sakņojas uzņēmuma negatīvajās īpašībās,
darbinieku negribēšanā un nevarēšanā.
Var pielietot dažādus principus pretestības novēršanai:
§
Lokanības, fleksibilitātes
princips – uzņēmuma vadītājam jāveido uzņēmuma darbiniekos lokans domāšanas
veids; uzņēmumā jāveido lokanības potenciāls;
§
Krīzes princips – sastinguma
brīžos izraisot mākslīgu, kontrolējamu krīzi, uzņēmums atkal sāk darboties ar
jauniem spēkiem; dzīvot pa vecam nevar un nedrīkst;
§
Spaidu princips – var pierunāt,
bet var arī piespiest uzņēmuma darbiniekiem domāt stratēģiski. Vara var
izrādīties par mazu, bet tā aug līdz ar gudrību;
§
Mācīšanas princips – dod
darbiniekiem jaunas zināšanas, tad mazināsies viņu pretestība, respektīvi,
jāpievērš uzmanība personālvadībai.
3. Riska Pārvaldība
3.1 Riska būtība
Risks (puck) – iespējamās briesmas; zaudējuma
iespēja; pārdrošs solis vai pasākums (cerībā uz veiksmi); varbūtība, ka
Uzņēmējdarbības faktiskie rezultāti (peļņa) būs mazāka par plānoto.
Lemšana ir risks, jo notikumu
iespējamā gaita ir grūti paredzama. Pret dažiem riska veidiem var
apdrošināties. Tirgus risks ir jāuzņemas pašam uzņēmējam. Riska teorijā izšķir
divu veidu risku:
§
Formālais – Uzņēmējdarbības
subjekta informētības pakāpe kopā ar varbūtību, ka nākotnē var būt kāda no datu
kombinācijām. Risks ir izmērījama nedrošība;
§
Materiālais – risks ir
zaudējumu briesmas. Riskam šajā skatījumā vairākas dimensijas.
§
Kvantitatīvā – lielums, kas
rāda zaudējumu veidu un daudzumu;
§
Intensitātes – lielums, kas
demonstrē zaudējuma rašanās varbūtību.
Riska veidi un riska Pārvaldības koncepti:
Atsevišķi risks ir draudi, kas
var rasties atsevišķā, konkrētā izlemšanas situācijā;
Vispārējs risks – lēmumu
straumē dzimušo atsevišķo risku summa;
Spekulatīvais risks pieļauj gan
zaudējumu, gan peļņas varbūtību;
Tīrais risks pieļauj tikai
zaudējumu iespēju;
Stratēģiskais risks – rodas
ceļā uz tālejošiem, globāliem mērķiem; draudi ir gan uzņēmumam, gan uzņēmuma
daļu pastāvēšanai;
Operatīvais risks rodas
Uzņēmējdarbības ikdienā – īslaicīgs, bieži pat aprēķināmas briesmas. Tas
izpaužas kā finansiālais, preču vai info risks.
3.2 Riska Pārvaldības process.
Riska Pārvaldības procesam ir četras sastāvdaļas:
§
Riska atklāšana;
§
Riska un tā cēloņa analīze;
§
Riska novērtēšana;
§
Riska iespaidošana ar
mērķtiecīgu riska Pārvaldību.
3.3 Riska Pārvaldības pasākumi:
·
Zaudējumu pretpasākumi –
informācija, kas mazina neziņu, palīdz izvairīties no briesmām. Informācija var
mazināt Uzņēmējdarbības traucējumus. Izšķir:
ü
Riska nepieļaušana;
ü
Riska deldēšana.
·
Riska politika:
ü
Riska novelšana, izkliedēšana
(piem., vairākas noliktavas – mazāk skādes, ja sadeg viena);
ü
Riska izlīdzināšana (diversijikācija –
izvēršana, nepakļauties uz kaut ko vienu; ķīla, galvojums);
ü
Riska kompensēšana (vērtspapīru
portfelis; termiņa darījumi);
ü
Riska nodrošināšana
(apdrošināšana pret negadījumu; veidojot rezerves).
3.5 Riska Pārvaldības organizēšana:
Uzņēmumā jābūt
amatpersonai, kuras seko uzņēmuma darbībai, analizē riska pakāpi. Galvenais
riska Pārvaldības uzdevums ir nepieļaut pārrāvumus Uzņēmējdarbībā. Ja ir liels
uzņēmums, tad ir vajadzīga riska Pārvaldības instance. Ja līnijorganizācija,
tad riska Pārvaldība jāveic tai instancei, kura izlemj, respektīvi visām, jo
lemj visas. Štāblīniju sistēmā var veidot riska Pārvaldības štābu.
4. Krīzes Pārvaldība.
4.1 Uzņēmuma krīzes būtība, cēloņi un norise.
Krīze – lūzuma brīdis uzņēmuma dzīve, piepešs,
bīstams pagrieziens, ražošanas sašaurināšana, uzņēmuma krīzes pazīmes varētu
būt neto apgrozījuma samazināšanās; peļņas sarukšana; izzušana; ilgstoši
zaudējumi; pašu kapitāla samazināšanās; parādu pieaugšana; maksātspēju samazināšanās.
Krīzes apraksts:
1)
Krīze ir situācija, kad
apdraudēta uzņēmuma pastāvēšanai nepieciešamo mērķu īstenošana, likviditātes
nodrošināšana, minimālās peļņas gūšana;
2)
Krīzes laikā katastrofāli
samazinās laiks pārdomām un rīcībai, laiks līdz izlemšanai. Krīzes Pārvaldībā
ir steidzama izlemšana;
3)
Apdraudētā uzņēmuma darbiniekus
pārsteidz pēkšņi izmainījusies darbība, rīcības apstākļi;
4)
Krīze ir raksturīga ar to, ka
draudu galarezultāts ir sevišķi neskaidrs.
Krīzes cēloņi:
·
Dabiskie – dabas katastrofas;
·
Ekonomiskie – uzņēmuma
izdzīvošanu apdraud pašu darbinieku darbība vai Uzņēmējdarbības makrovides
faktori:
ü Kļūdaina uzņēmumu vadītāju rīcība;
ü Aplama ražošanas programma;
ü Sagādes un noieta tirgus tendenču nepietiekama novērtēšana un ievērošana;
ü Kļūdainas jauno tehnoloģiju ekonomisko izredžu prognozes;
ü Kļūdaini pamata lēmumi (atrašanās vieta, pašu kapitāla veidošana);
ü Nepilnība plānošanas vai kontroles info sistēmā.
Krīzes ir problēmas, kas apdraud uzņēmuma pastāvēšanu. To
var definēt kā neplānotu, neparedzētu un negribētu procesu, kas spēj būtiski
apdraudēt uzņēmuma tālākpastāvēšanu. Krīzes izšķir:
·
Potenciālā, iespējamā – krīze,
kas reāli nav sākusies, kas pastāv kā fikcija, iespēja;
·
Apslēptā – ir iestājusies
uzņēmumā, bet tas to neapzinās;
·
Aktuālā, akūtā – krīze, kas notiek,
un par ko zina uzņēmuma darbinieki.
4.2 Krīzes risinājumi.
Vislabāk ir izvairīties no krīzes. Uzņēmuma
darbiniekiem jābūt pārliecinātiem, ka viņu uzņēmums varēs stāties pretī visām
grūtībām. Jāeksperimentē ar pārvaldības struktūru, jauniem tirgiem, jaunu produkciju.
Eksperimentēšana, meklējumi ir izdzīvošanas pamatnoteikumi. Krīzes pārvarēšanas
process:
·
Problēmu atpazīšana – uzņēmumu
krīzes simptomu aprakstīšana ar attiecīgajiem rādītājiem (Uzņēmējdarbības
augsmes potenciāls, likviditātes rādītāji);
·
Problēmu analīze – jāizpēta
krīzes sekas, kas apdraud uzņēmuma pastāvēšanu, jāanalizē cēloņi;
·
Mērķu izvirzīšana – jānosprauž
operatīvos, atvasinātos mērķus, ņemot vērā konkrētās krīzes izaugsmes, jo no
galvenajiem mērķiem (minimālās peļņas nodrošināšana, attīstības potenciāla
stiprināšana ilglaicīgā perspektīvā) nevar atvedināt konkrētas darbības
ieteikumus krīzes pārvarēšanai;
·
Procesa plānošana – rīcības
plāna sastādīšana konkrētiem termiņiem;
·
Procesa īstenošana – rīcības
plāna realizēšana ar parastajiem Pārvaldības instrumentiem;
·
Procesa kontrole – jāraugās vai
plāns tiek ievērots praksē, vai plāns tiek koriģēts, ja redzams, ka tas nav
adekvāts (atbilstošs) krīzes faktiskajām norisēm. Plāna īstenotājiem jābūt
lokaniem, spējīgiem improvizēt. To visvairāk vajag, ja pasākums ir absolūti
neatliekams, tūlītējs.
Krīzes fāzes:
·
Stratēģiskā (potenciālā un
apslēptā):
Ø Jāpazūd no tiem tirgus novadiem, kuri nav labi;
Ø Jāpārtrauc ražot produkciju, kura ir savas dzīves nogalē (product life
cicle);
Ø Lielos uzņēmumos pētījumu programmām jāapsteidz ražošanas programmu par 15
gadiem;
Ø Galvenais vadītāja uzdevums krīzes laikā ir samazināt izmaksas;
Ø Mārketinga radikāls kurss (dumpings ( izpārdošana par zemām cenām)…);
·
Operatīvā:
Ø Aktuālā vadāmā:
ü
Vēl radikālāka cenu politika;
ü
Sankcijas ārkārtas programma;
Ø Aktuālā nevadāmā:
ü
Maksātnespēja pastāv faktiski
un tiesiski;
ü
Jāpārskata un jāsecina, kas vēl
ir glābjams no uzņēmuma;
ü
Jāizšķiras – likvidēt
brīvprātīgi vai tiesas ceļā.
Maksātnespējas stāvokļa risinājums:
Maksātnespēja mierizlīgums maksātspējas atjaunošana.
Maksātnespēja nav mierizlīguma sanācija.
Bankrots.
Krīzes Pārvaldības aspekti:
Ø Institucionālais – krīzes Pārvaldību var veidot:
ü
Centralizēti – līnijsistēmās;
ieteic izveidot sistēmu vai štābu, kas izstrādā darbības plānu;
ü
Decentralizēti – var radīt
krīzes projektgrupu operatīvai krīzes Pārvaldībai. Stratēģiskajā krīzes
Pārvaldībā vajadzīgs štābs, komiteja vai kāds cits veidojums. Ar krīzes
Pārvaldību var nodarboties kontrollinga nodaļā.
Ø Procesuālais aspekts – krīzes Pārvaldība ir procesa organizēšana.
4.3 Uzņēmuma sanācijas
pārvaldība
Sanācija ir maksātnespējas stāvokļa risinājums, kas izpaužas kā
plānveidīgu pasākumu veikšana nolūkā novērst parādnieka iespējamo bankrotu,
atjaunot maksātnespēju un apmierināt kreditoru prasības.
Lēmumu par sanācijas piemērošanu pieņem kreditoru
sapulce, balsojot šajā lēmumā tiek norādīta persona vai personu grupa, kurai ir
jāizstrādā sanācijas plāns.
Sanācijas plānā norāda:
ü
konkrētus pasākumus, kuri tiks
veikti parādnieka maksātnespējas atjaunošanai;
ü
šo pasākumu veikšanas termiņu;
ü
nepieciešamos līdzekļus un to
iegūšanas avotus;
ü
paredzētos parādnieka
maksātnespējas uzlabošanas termiņus un apjomus;
ü
termiņus un kārtību, kādā
paredzēts veikt maksājumus kreditoru prasību apmierināšanai.
Pēc sanācijas plāna sastādīšanas sanācija aptver daudzus
pasākumus, no kuriem daļa ir saistīta ar finansu jomu un grāmatvedību.
Sanācija paredz šādus pasākumus:
ü
jaunu akciju vai obligāciju
izlaidi, lai mobilizētu naudas kapitālu;
ü
bankas kredītu palielināšanu un
valdības subsīdiju piešķiršanu;
ü
īstermiņa aizņēmumu pārvēršana
ilgtermiņa aizņēmumos;
ü
nerentabla uzņēmuma likvidāciju
un uz tā bāzes jauna uzņēmuma radīšanu;
ü
uz izputēšanas robežas esošā
uzņēmuma saplūšanu ar citu uzņēmumu.
Sanācijas veikšana kļūst nepieciešama, ja uzņēmums
vairākus pārskata gadus strādā ar zaudējumiem. Viens no sanācijas pasākumiem,
gan ne pats labākais, var būt divu uzņēmumu apvienošana vienā, ja viens no
apvienojamiem uzņēmumiem ir rentabls un ar savu peļņu var segt otra uzņēmuma
zaudējumus. Šāda uzņēmuma apvienošana ir reizē organizatoriskas pārveidošanas
un finansu sanācijas pasākums.
4.4 Uzņēmuma
likvidācijas pārvaldība
Likvidācija ir brīvprātīga uzņēmuma saimnieciskās darbības
izbeigšana. Ar to saprot visu uzņēmuma mantas objektu realizāciju, lai ar
saņemto realizācijas ienākumu varētu segt parādus kreditoriem un atlīdzināt
uzņēmuma dalībniekiem viņu ieguldītās summas.
Likvidācija var notikt vairākos atšķirīgos veidos.
Daļējās likvidācijas gadījumā tiek likvidētas kāda uzņēmuma struktūrvienība, iecirknis vai
ražotne. Tiek novērtēti šīs uzņēmuma daļas līdzekļi, kurus likvidē, iespēju
robežās tos pārdodot, un ar pārdošanas ienākumiem galvenokārt sedz uzņēmuma
saistības.
Formālā likvidācija notiek uzņēmumam apvienojoties ar citiem uzņēmumiem. Pēc formālās
likvidācijas jaunais uzņēmums nepārņem likvidējamā uzņēmuma bilanci kopumā, bet
visus līdzekļus un saistības pārņem katru atsevišķi ar individuālu izvērtējumu.
Materiālā likvidācijā tiek pārtraukta uzņēmuma saimnieciskā darbība, uzņēmuma mantu realizē, ar
iegūto realizācijas ienākumu sedz saistības un iespēju robežās apmaksā
dalībniekiem uzņēmumā ieguldītās summas. Uzņēmums saglabā tiesisko statusu. Pēc
materiālās likvidācijas pabeigšanas, uzņēmumu izsvītro no Uzņēmuma reģistra.
Kad likvidācija ir pabeigta un likvīdo līdzekļu atlikums
sadalīts starp uzņēmuma īpašniekiem jeb akciju īpašniekiem, uzņēmumu svītro no
Uzņēmuma reģistra.
4.5 Krīzes pozitīvo momentu izmantošana.
Krīze ir milzīgs pārbaudījums darbiniekiem, kas
tos pavērš, norūda, noskaņo pārmaiņām. Tāpēc krīzes iesaka kā šoka terapijas
līdzekli – ieraut miegaino uzņēmumu, tā struktūrvienības vadāmā krīzē. Tā ir
ideja, ko var īstenot tikai fantastiski veiksmīgs uzņēmums, ar lielām rezervēm.
Krīzes novārdzinātā uzņēmumā sāksies nevadāma krīze, tāpēc tas ir riskanti.
5. Uzņēmuma līdzdalības pārvaldīšana.
5.1 Kapitāla koncentrācija un centralizācija.
Koncentrācija (concentration) – kapitāla
palielināšanas veids, pārvēršot daļu no nesadalītās peļņas uzņēmuma
pamatkapitālā; kapitāla palielināšana, pievienojot vai apvienojot esošos
uzņēmumus.
Koncentrācijas procesā uzņēmums zaudē saimniecisko
patstāvību, un tiek pakļauti vispāraptverošai centralizētai vadībai. Uzņēmuma
koncentrācija ir process, kad rodas arvien lielāki uzņēmumi, kad tai pašā laikā
samazinās neatkarīgo uzņēmumu skaits kādā noteiktā tirgū vai visā
tautsaimniecībā.
Uzņēmumam pievienojoties, savienojoties notiek
centralizācija.
Ar šiem procesiem saistās savienošanās,
integrācija. Tās mērķi uzņēmumā :
Ø Izejvielu, noieta tirgu nodrošināšana;
Ø Kopīga reklāma;
Ø Konkurences izslēgšana, ierobežošana;
Ø Pagaidu līgumu noslēgšana lielmēra projekta īstenošanai;
Ø Kopīgi pētniecības darbi;
Ø Detaļu tehnoloģiskā kooperācija;
Ø Sadarbība, ieejot pasaules tirgū.
Integrācijas veidi:
Ø Horizontālā – integrācija vienas nozares uzņēmumā – mērķis – tirgus
pozīcijas nostiprināšana;
Ø Vertikālā – no izejvielu iegūstošā uzņēmuma līdz preci ražojošam uzņēmumam;
Ø Konglomerāts – starp uzņēmumiem nav nekādu saistību, tikai nolūks gūt peļņu
(ļoti nestabili). Integrācija var būt mutiska vienošanās, kopuzņēmuma veidošana
ar līdzdalību saplūšanā. Var slēgt Latvijā aizliegto karteli – ( kartel,
kartell) – horizontālās integrācijas veids, kad uzņēmums noslēdz līgumu par
saskaņotu rīcību cenu, ražošanas apjoma regulēšanas un specializācijas,
produkcijas tirgus, darbaspēka izmantošanas, preču cenu u.c. jautājumos.
5.3 Lēmuma rīcības varianti apvienošanas, iekļaušanas un citos reorganizācijas gadījumos.
Reorganizācija (realignment; reorganisation) –
uzņēmuma sadalīšana, apvienošana, veidošana.
Ø Apvienošana – var notikt kā pievienošana vai saplūšana :
ü
Pievienošana ir process, kurā
pievienojamais uzņēmums nodod visu savu mantu citam uzņēmumam, kuru sauc par
iegūstošo uzņēmumu.
ü
Saplūšana ir process, kura divi
vai vairāki uzņēmumi (pievienojami) nodod visu savu mantu jaundibinātajam
uzņēmumam, kuru sauc par iegūstošo uzņēmumu.
Apvienošanas gadījumā pievienojamais uzņēmums
beidz pastāvēt, neveicot likvidācijas procesu. Pievienojamā uzņēmuma tiesības
un saistības pāriet pievienojamajam uzņēmumam. Pievienojamo uzņēmumu īpašnieki
kļūst par iegūstošā uzņēmuma īpašniekiem.
Ø Sadalīšana – process, kurā sadalāmais uzņēmums nodod savu mantu vienam vai
vairākiem iegūstošiem uzņēmumiem sašķelšanas vai nodalīšanas ceļā un beidz
pastāvēt, neveicot likvidācijas procesu. Sadalāmā uzņēmuma īpašnieki kļūst par
iegūstošā uzņēmuma īpašniekiem;
Ø Nodalīšana – sadalāmais uzņēmums nodod daļu savas mantas vienam vai
vairākiem iegūstošiem uzņēmumiem, turpinot pastāvēt. Nodalāmā uzņēmuma
īpašnieki kļūst par iegūstošā uzņēmuma īpašniekiem vai arī par vienīgo
iegūstošā uzņēmuma īpašnieku kļūst sadalāmais uzņēmums. Iegūstošais uzņēmums
var būt jau esošs uzņēmums vai jaundibināts uzņēmums.
Ø Pārveidošana – process, kurā vienas formas uzņēmums (pārveidojamais) tiek
pārveidots par citas formas uzņēmumu ( iegūstošo). Pārveidošanas gadījumā visas
pārveidojamā uzņēmuma tiesības un saistības pāriet iegūstošajam uzņēmumam. Pārveidojamā
uzņēmuma īpašnieki kļūst par iegūstošā uzņēmuma īpašniekiem. Pārveidojamais
uzņēmums beidz pastāvēt bez likvidācijas procesa.
Uzņēmuma integrācijas sekas:
Ø Pozitīvās – cenu krišanās, patērētāju vajadzību labāka apmierināšana,
tirgus pārskatāmības uzlabošana, ražošanas apjoma regulēšana;
Ø Negatīvās :
ü
Var parādīties cenu augsme, jo
ierobežojas konkurence;
ü
Tiek ierobežota konkurences
sakārtojošā, jeb atlases f-ja;
ü
Samainās preču un pakalpojumu
klāsts;
ü
Var tikt kavēts zinātnes
tehniskais progress, jo tiek paglabāti un aizsargāti nīkuļojoši uzņēmumi;
ü
Atklāta, slēpta, nelietīga
agresija pakļaujot uzņēmumu.
Kā paglābties no uzbrukumiem akciju sabiedrībā :
Ø Balsošana kopsapulcē, balsstiesības;
Ø Var regulēt sabiedrību, paredzot vārda akcijas (virsū vārds);
Ø Ierobežotu balsu skaitu jaunpienācējiem;
Ø Var noteikt augstu kvalificēto balsu vairākumu svarīgu jautājumu
izlemšanai;
Ø Ātra amatpersonu rotācija, izvairoties no uzpirktības;
Ø Slēgtā akciju emisija draudīgiem akcionāriem;
Ø Lai mazinātu iebrucēju aktivitāti, uzņēmuma labākās daļas tiek pārdotas vai
ieķīlātas draudzīgiem uzņēmumiem, pēc briesmām tās atpērk.
6. Atjaunināšanas pārvaldība.
6.1 Atjaunināšanas būtība un risinājumi.
Jaunas idejas un teorijas, progresīvas problēmas
risinājums, jauns produkts, paņēmiens, tehnoloģija, ko indivīds uztver kā kaut
ko jaunu, līdz šim nebijušu ir atjaunināšanas rezultāts. Noteicošā pazīme ir
svaigums, oriģinalitāte dotajā laikā, vietā (vienviet jauns, citviet vecs). Bez
atjaunināšanas nevar noturēties tirgū. Tendences pasaulē jaunievedumiem ar
katru gadu pieaug.
Jaunievedumus var iedalīt:
Ø Produktu jaunievedumi;
Ø Procesa jaunievedumi – ražošanas faktori, jauna kombinācija tehnoloģijā;
Ø Sociālie jaunievedumi – personālpolitikā;
Ø Struktūras jaunievedumi – izmaiņas varas, autoritārā Pārvaldībā;
Ø Uzņēmējdarbības filozofijas jaunievedumi.
6.2 Atjaunināšanas īstenošana.
Radīt pašiem jaunumus vai aizgūt citu radītos, kā
izvēlēties? Viss prasa naudu. Ja tirgus mainās lēni, tad var pats meklēt
jauninājumus – atmaksāsies. Ja tirgus mainās strauji, labāk aizgūt, jo
ietaupīsies nauda un laiks.
Kas nepieciešams jauninājumu ieviešanā? – radošs gars un
atvērtība visam jaunajam. Liela uzmanība jāvelta personāla attīstībai. Var
radīt projektu grupas vai kontrollinga apakšnodaļas.
7. Kvalitātes Pārvaldība.
7.1 Kvalitātes jēdziens
Kvalitāte (quality; Kvalität) – objekta vai vienības
raksturlielumu kopums, kas nosaka tā spēju atbilst noteiktajām un paredzētajām
vajadzībām. Kvalitātes nodrošināšana – visi kvalitātes sistēmas plānotie un
sistemātiskie pasākumi, kas nepieciešami, lai nodrošinātu atbilstošu
pārliecību, ka objekts vai vienība izpildīs kvalitātes prasības. Uzņēmuma
ietvaros kvalitātes nodrošināšana ir instruments, lai nodrošinātu uzticību
vadībai (iekšējā kvalitātes nodrošināšana). Darījumos kvalitātes nodrošināšana
veicina klientu uzticību tam, ka uzņēmums kā piegādātājs var sasniegt līgumā
norādīto kvalitāti ( ārējā kvalitātes nodrošināšana). Kvalitāte lielākā mērā ir
atkarīga no augstākā vadības posma.
7.2 Kvalitātes Pārvaldības instrumenti un metodes.
Kvalitātes Pārvaldība (quality management) – darba
paņēmieni un darbības kvalitātes prasību izpildīšanai. Kvalitātes vadības
stadijas:
1)
Kvalitātes plānošana:
·
Klienta noteikšana;
·
Klienta vajadzību noteikšana;
·
Produkta specifikācijas
veidošana;
·
Produkta mērķu veidošana;
·
Procesu veidošana, lai
sasniegtu produkta mērķus;
·
Ražošanas iespēju novērtēšana;
2)
Kvalitātes vadība:
·
Vadības priekšmeta izvēle;
·
Mērinstrumenta izvēle;
·
Mērījumu nodrošināšana;
·
Atbilstības standartu
izveidošana;
·
Mērījumi;
·
Noviržu interpretācija;
·
Koriģējošo pasākumu veikšana;
3)
Kvalitātes uzlabošana:
·
Konkrētā uzlabojuma veikšana;
·
Projekta grupas organizēšana;
·
Cēloņu noteikšana;
·
Novēršanas līdzekļu izvēle;
·
Līdzekļu izmantošanas
efektivitātes novērtējums;
·
Kontroles pasākumu izveidošana
ieguvumu noturēšanai.
8. Haosa Pārvaldība.
Haoss – liela nekārtība, juceklis, pretstats
sakārtotībai, organizētībai – Pārvaldībai. Haosu izšķir destruktīvā un
konstruktīvā. Uzņēmumā ir pieļaujams tikai konstruktīvais haoss. Šādā gadījumā haoss ar kārtību nav pretrunīgi, jo
haoss var būt augstas kārtības sevišķa forma.
Kāpēc Pārvaldībā jābūt haosa elementiem? :
·
Cilvēks ir jūtu un intuīciju
būtne, bet jūtas ir haotiskas, tātad cilvēka lēmumi, darbība arī var būt
haotiski;
·
Cilvēku attiecības ir
komplicētas, mainīgas. Tās vairās pakļauties likumiem un norunām;
·
Ir konflikti starp dažādām
vērtību nostādnēm (vecumu), tie ienes haosu, bet ir regulējami;
·
Lai cik labi Uzņēmums nebūtu
formāli organizēts, tik un tā ir neformālas struktūras, kas ir disciplinētas un
bieži uzvedas haotiski.
Haosa Pārvaldības koncepcija – haosa pārvaldībā
pirms struktūras ir process. Struktūras noteikumi, priekšraksti, sistēma rodas
procesa laikā, tos rada paši procesa dalībnieki. Haosa pārvaldības dzinējspēks
ir intuīcija. Haosa pārvaldības speciālisti piesaista emocijas, kas ļauj rast
atrisinājumu no nekā (neapjaustā). Haosa pārvaldība ietur kursu no stratēģiskās
uz operatīvo, no konceptuālās uz praktisko, no sarežģītās uz vienkāršo un nekad
otrādi.
Haosa pārvaldība darbojas ar transcendentālām (tādām, kas
pārsteidz izziņas vai pieredzes robežas) metodēm un rīcībām. Ar tādām atrod
tagadnes sakarības, kas sakņojas pagātnē un pēc tam atrod arī nākotnes vīzijas.
Kādām vajadzētu būt haosa vadītāja spējām:
1)
Organizēšanā un kompetences
noteikšanā:
ü
Strukturēšanas vietā nepieciešamas
procesa spējas;
ü
Uzņēmuma uzbūves organizāciju
formāli nenosaka, bet tā veidojas, pārveidojas, ir kustībā;
2)
Mērķu noteikšana:
ü
Sadarbība, parasto mērķu
hierarhija nomaina ar sinenerģijas (2+2=6) laukumiem, kopā ar elastīgu štābu.
Lielāks kustīgums, elastība ir vairāk pieprasīta haosa pārvaldībā nekā mērķu
iekalšana;
ü
Galvenais nav mērķis, bet
atrast formas koncentrācijas, kas dod lielāku summu nekā kompetenču aritmētiskā
summēšana;
3)
projektvadība un komunikācija:
ü
uz komandpunktiem nostājas
profesionāļi, eksperti, kas redz sakarības, spēj no misijām un vīzijām
atvedināt konkrētus mērķus. Tas nav iespējams bez augstas komunikācijas
kultūras, bez spējām uztvert nezināmas nākotnes iespējas, paaugstinātu jūtīgumu
pret jebkuriem risinājuma signāliem no Uzņēmējdarbības vides;
4)
stratēģijas un saimniekošanas
kultūras attīstība – nost ar budžeta plānošana, tā vietā koncepciju plānošana,
vadoties no vīzijām (iedomu tēla);
5)
jaunievedumu un radošo
meklējumu rosināšana - mākslīgi
uzkurinātu ideju meklēšana (brain storming) nomaina atraisītība un patiesi
radoši meklējumi;
6)
pārvaldības virsuzdevums –
konfliktēšanas spējas.
Konflikts – uzskatu, spēku, interešu sadursme.
Uzņēmuma konflikti vērojami resursu sadalē, taktikas, stratēģijas un
kompetences jautājumos. Haoss ir nevis noliegt, bet attīstīt sevī konflikta
jūtīgumu. Jāattīsta spēja ātri uztvert konfliktu, jāiegūst spēja ļaut pastāvēt
un iedarboties pretrunīgai spriedzei ilgāku laika posmu. Iesaka izpētīt
konflikta signālus un krīzes. Katram konfliktam uzņēmumā ir sava jēga.
Secinājumi:
Haosa pārvaldība ļauj izvērsties intuīcijai, visam
neparedzētajam un neizskaidrojamam
(-tajam), apzinoties, ka jaunais un problēmu risinošais iznirst ne tikai
no prāta, bet no neaptveramiem dziļumiem, kas atrodas aiz pieredzes, no
intuīcijas dzelmes. Tātad haosa pārvaldība ir radošs pārvaldības koncepts, kas
veicina nepieredzētas pārvaldības apziņas rašanos un attīstību.
9. Loģistika.
Loģistika – uzņēmuma darbība kopumā, kapitālaprite, sākot
ar sagādi, glabāšanu, transportu, beidzot ar preču izsniegšanu un piegādi,
darbības, pasākumi, kas nodrošina uzņēmēja darbību laikā un telpā. Loģistika ir
Uzņēmējdarbības optimizācija. Loģistikas uzdevums ir īsto loģistikas priekšmetu
(lietas, personas, enerģija u.t.t.), vajadzīgo daudzumu, īstajā vietā, vajadzīgajā
laikā, vajadzīgajā kvalitātē, par optimālajām cenām piedāvāt patērētājam.
Uzņēmējdarbības
loģistika nav zinātne tieši un tikai par transportu. Pareiza pārvadājuma
organizēšana ir transporta lietotāju prezumpcija un plānošanas objekts. Taču
mūsdienu transporta ekonomikas galvenais mērķis ir sniegt kvalitatīvus
pakalpojumus, ar tiem saprotot galvenokārt transportēšanas laiku un
regularitāti. Pēdējā laikā bieži lieto terminu “transporta loģistika”. Ja
pieņem, ka transports ir tikai pakalpojuma veids, kas nepieciešams preču
ražotājiem, tirgotājiem vai pasažieriem, tad transporta mācību priekšmetos
atbilstošāks būtu jēdziens “transporta organizācija”, nevis “transporta
loģistika”. Transporta organizācija vai transporta uzņēmējdarbība ietver
ekonomiskās, tehnoloģiskās un organizatoriskās problēmas, to skaitā klientūras
palielināšanu un izmaksu samazināšanu. Uzņēmējdarbības loģistikā milzīga nozīme
ir operatīvajiem sakariem starp uzņēmumu no vienas puses un materiālu
piegādātājiem un produkcijas pārdevējiem no otras puses.
Loģistikas kā mācību priekšmeta un zinātnes nozares
lietošana atbilst arī makrolīmenim, t.i., starpvalstu attiecībām. Arī šādā
aspektā loģistika jāaplūko kā materiālo vērtību pārvietošanas process no
lietotāja (patērētāja) vai starpnieka, nevis no transporta organizācijas
viedokļa, taču ar citiem kritērijiem.
Loģistika un tās loma
uzņēmuma vadīšanā.
Loģistika ir relatīvi jauns uzņēmumu vadīšanas virziens,
kuram pēdējos gadu desmitos zinātniskajā literatūrā par vadīšanas, stratēģiskās
plānošanas un tirgvedības jautājumiem tiek veltīta arvien lielāka vērība.
Vārds “loģistika” ekonomikā ienācis no militārās jomas.
Kā izveidojusies kara māksla loģistika attīstījās jau pagājušā gadsimtā, bet
īpaši plaši tās praktiskie principi realizējās 2. Pasaules kara laikā. Pēc tam
izstrādātie modeļi un iegūtā pieredze izplatījās arī civilajās nozarēs – kā
Amerikā un Japānā, tā arī Eiropā.
Loģistikas objekts ir produktu kustība no tās rašanās
vietas uz patēriņa vietu. Loģistika pati nerada ne produktus, ne pieprasījumu
pēc tiem. Tā ir dažādu darbību, kas reaģē uz klientu pieprasījumu, organizēšana
un vadīšana. Var teikt, ka loģistika rada tiltu starp pieprasījumu un tiem
uzņēmumiem un starpniekiem, kas šo pieprasījumu nodrošina.
Loģistikas vadīšana saistīta ar tādu funkciju īstenošanu
kā pieprasījuma prognozēšana, pasūtījumu veidošanu, krājumu kontrole,
transportēšana, produkcijas uzglabāšana un kravu pārvietošana u.c. Loģistikas
funkcijas ir orientētas uz patērētājiem un viņu vajadzību apmierināšanu.
Loģistiku var uzskatīt par īpašu un specifisku vadīšanas
sistēmu, kas ietver paradoksu - tā
attiecas uz vienu no vecākajām un tajā pašā laikā arī visjaunākajām
uzņēmējdarbības jomām. Loģistikas
definējums: tā ir zinātne par produkcijas ražošanas un sadales racionālu
organizēšanu, kas kompleksi un no sistēmpozīcijām aptver uzņēmuma apgādi un
gatavās produkcijas noieta organizēšanu.
Loģistikas funkciju norisi jāanalizē un jāvada kā
sistēmu, kas saista produkcijas ražotājuzņēmumu ar tā klientiem – piegādātājiem
un patērētājiem. Tradicionālā pieeja loģistikas funkcijām nozīmē to, ka tās
tiek veiktas, vadītas un analizētas katra atsevišķi. Loģistikas sistēmu
analizē, pamatojoties uz dažādām pieejām.
Loģistikas sistēmu var raksturot arī kā dažādu darbības
veidu jeb “izmaksas centru” kopumu. Tas nozīmē, ka produkcijas transportēšana,
uzglabāšana, krājumu vadīšana, kravu pārvietošana un iepakošana jāuzskata par
loģistikas sistēmas elementiem, bet visa sistēma jāvērtē no kopējo izmaksu
viedokļa un/vai pakalpojumu kvalitātes uzlabošanas viedokļa. Loģistikas sistēmu
var raksturot kā apgādes un sadales vadīšanas un koordinēšanas procesu. Tā
sekmīga īstenošana ļauj samazināt mazāk efektīvo fizisko struktūru skaitu kā
ražošanā, produkcijas uzglabāšanā un transportēšanā, kā arī realizācijā.
Ar loģistikas ķēdēm saprot mezglu punktu un starp tiem
esošo saišu kopumu. Mezglu punkti ir izveidojušies telpiski punkti, kuros
produkti apstājas uzglabāšanai vai apstrādei: tie ir ražošanas uzņēmumi,
noliktavas, tirdzniecības vietas u.c. Saites ir transporta tīkls, kas
loģistikas sistēmā savieno mezglu punktus.
Tā kā loģistikas sistēmas analīzē svarīgs ir arī laika
faktors, loģistikas ķēdēs var uzskatīt par shematisku produkcijas vērtības
uzkrāšanas attēlojumu. Saražotajam gatavajam produktam ir noteikta vērtība,
kuru sauc par formas vērtību jeb derīgumu. Loģistikas funkciju norise, padarot
produktu pieejamu pirkšanai un pārdošanai un patēriņam pareizā vietā un laikā,
pievieno vietas un laika vērtības jeb derīgumus. Pārdodot produktu pircējam,
kas notiek galvenokārt tirgvedības pasākumu rezultātā, tiek pievienota vēl
viena vērtība, kuru sauc par īpašuma derīgumu.
Saskaņā ar uzņēmuma mērķiem un tā resursiem,
organizatoriskā struktūra ir jāveido, ievērojot loģistikas daudzveidīgo darbību
iedalījumu piecās funkciju grupās:
ü transportēšanas funkcija ietver kravu ievešanas un izvešanas vadīšanu, kā
arī vedēju un transporta veidu atlasi;
ü ražošanas līdzekļu struktūras veidošanas funkcijas ietver noliktavu sadales
centru plānošanu un darbības vadīšanu, kā arī atsevišķu uzņēmumu, cehu vai
noliktavu atrašanās vietas izvēli;
ü krājumu vadīšanas funkcijas nozīmē izejvielu, detaļu un gatavās produkcijas
krājumu vadīšanu, iepirkšanu, apgādi ar detaļām un nodrošināšanu ar
pakalpojumiem pēc produkcijas pārdošanas, kā arī darbu ar atpakaļ atgrieztajām
precēm;
ü materiālu vadīšanas funkcijas ietver krājumu pārvietošanu uzņēmumā vai
noliktavā, iesaiņošanu un ražošanas atlikumu realizāciju;
ü komunikāciju un informācijas funkciju grupa ietver pasūtīšanas procesu,
pieprasījuma prognozēšanu, kā arī ražošanas procesa grafiku veidošanu.
Katrā uzņēmumā, kas vēlas gūt konkurences priekšrocības nepārtraukti
mainīgajā tirgus situācijā, izstrādājot turpmākās darbības stratēģiju, ir
jāpadomā par loģistikas funkciju sekmīgu integrēšanu un vadīšanu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru