1. Pārvaldības principu būtība un uzdevumi.
Princips (principle; Prinzip) – pamatuzskats, pamatdoma; kādas teorijas,
mācības, zinātnes pamattēze, sākuma punkts; vadošā ideja, pamatlikums nostājā,
darbībā; cilvēka paša nospraustie, svarīgākie noteikumi savai dzīves darbībai.
Pārvaldības principu mērķi:
·
Pārvaldības efektīvāka izmantošana
– katrs posms lai nodarbojas ar savu, nevis vienam uzkrauj visu. Pamatdoma –
atslogot augstāko pārvaldības posmu no sīkākiem darbiem, lai tas varētu risināt
stratēģiskās problēmas. Tātad, ko drīkst un ko nedrīkst uzvelt zemākajiem
posmiem.
·
Personāla rezultatīva izmantošana
– cilvēku no skrūvītes pārvērst radošā, atbildīgā būtnē. Jāsekmē darbinieku
patstāvība, jo tad var cerēt, ka lielākas būs viņa spējas, kas sekmēs
uzņēmējdarbību.
·
Uzņēmuma elastīga un savlaicīga
pielāgošanās uzņēmējdarbības vides pārmaiņām.
2. Pārvaldības izņēmumu (ārkārtas, izņēmumu notikumu) princips.
(management by exception; Management dürch Ausnahmeregeln).
Šis princips balstās uz kibernētikas
atgriezenisko saiti. Augstākā vadība seko notikumiem uzņēmumā un analizē tos,
salīdzina faktiskos rādītājus ar plānotajiem un konstatē novirzes.
Ir divu veidu novirzes:
·
Normālās – tiek nodotas pilnībā
vidējam un zemākam pārvaldības posmam;
·
Ārkārtas – ar tām nodarbojas augstākās
vadības posms.
Priekšnosacījumi, lai īstenotu:
·
Plānošanas un kontroles sistēmām
jābalstās uz kibernētikas principiem;
·
Grāmatvedībai jādod vajadzīgos
datus par plānu rādītājiem;
·
Lai nodrošinātu darbinieku
patstāvīgu rīcību, skaidri jādefinē, jānorobežo atbildības un izlemšanas
kompetence;
·
Jānosaka parametri, ar kuriem tiks
mērītas novirzes, jānosaka pareizā noviržu amplitūda, lai visi posmi varētu
nodarboties ar savas kompetences darbiem;
Trūkumi:
·
Lai rastos labs iespaids par
vidējo posmu, tas var slēpt ārkārtas problēmas un var rasties krīze;
·
Ir jābūt ļoti labai informācijas
sistēmai uzņēmumā, lai augstākā vadība zinātu par visām novirzēm.
3. Pārvaldības “mērķorientācijas” princips.
Management by objectives;
Management dürch Ziele;
Princips balstās
uz atziņu – mērķiem ir centrālā vieta pārvaldības procesā. Šeit pielieto mērķu
hierarhiju, katrai struktūrvienībai tiek noteikti konkrēti mērķi (jācenšas ir
noteikt korektus mērķus).
Pielietojot šo
principu uzņēmuma darbinieks savas kompetences robežās pats var izlemt kā un ar
ko viņš sasniegs šos mērķus. Darbinieku vērtē pēc to sasniegšanas.
Efekts – tiek
atslogota augstākā vadība, jo tā piedalās mērķu sastādīšanā, nevis to detalizē realizēšanā.
Mērķis – izvērst
uzņēmuma darbību, pašiniciatīvu, veicināt jaunradi uzņēmumā.
Priekšnosacījumi:
·
Ļoti
skaidri, saprotami jādefinē mērķi, tie nedrīkst būt izplūduši;
·
Mērķus
ir jāpārbauda, jākoriģē;
·
Precīzi
jānosaka katram uzdevumu apgabalam izlemšanas robežas un kompetence;
·
Jābūt
kontroles un vērtēšanas sistēmai, ar relatīvi īsiem pārbaudes posmiem;
·
Jānodrošina
apstākļi, kuros darbinieki būtu ieinteresēti;
·
Jānostiprina
grāmatvedība, lai tā laikā dotu datus.
Problēmas:
·
Rodas,
ja autoritāri uzspiež mērķus;
·
Ja
mērķi nav precīzi formulēti;
·
Priekšnieki nemitīgi iejaucas padoto lietās.
4. Pārvaldības pienākumu deleģēšanas princips.
Management by delegation;
Management dürch
Aufgabendelegation.
Deleģēšana (delegation; Delegation) – pilnvaru
uzticēšana citas personai vai organizācijai, uzdevuma, pienākuma, darba
izpildīšanas uzdošana citai personai vai organizācijai.
Tiek deleģēta kompetence un atbildība.
Kompetence ir ļoti saistīta ar lēmumiem. Šajā principā lēmumus sadala tādos,
kurus nedrīkst deleģēt (augstākās vadības pieņemamajos lēmumos) un pārējos
lēmumos.
Ja ir lēmums, tad ir arī atbildība par to.
Katrs posms zina, kādus lēmumus viņš var pieņemt un kāda ir viņa atbildība
(spēja apzināties savas rīcības sekas).
Atbildību iedala:
·
Rīcības atbildība – konkrēta
atbildība par noteikta uzdevuma pareizu veikšanu;
·
Pārvaldības atbildība – pieder
augstākās vadības posmam;
Deleģēšanas
izšķir:
·
Seido deleģēšana – padotajiem
atdod tikai atbildību par darba izpildīšanu, bet nekādas lemšanas un rīkošanas
iespējas;
·
Patiesā – deleģē visu.
Priekšnosacījumi,
kas jāievēro:
·
Jārada skaidri un precīzi
norobežoti deleģēšanas apgabali uzņēmumā;
·
Jābūt spējīgai informācijas
sistēmai ar sazarotām vertikālām un horizontālām informācijas plūsmām;
·
Jāaudzina, jāpastiprina darbinieku
atbildība un patstāvīgums;
·
Organizācijas apveidiem jābūt pēc
iespējas lēzenākiem (flat structure), lai nebūtu seido-deleģēšanas;
·
Jābūt labai uzraudzības un
kontroles sistēmai;
·
Jāmaina pārvaldības stils no
autoritārā līdz kooperatīvam:
Ø
Priekšniekam jābūt spējīgam
deleģēt savas pilnvaras un uzdevumus. Ja priekšnieks baidās, ka deleģēšana
iespaidos viņa nozīmi, tad tas ne pie kā laba nenoved;
Ø
Katram pārvaldības darbiniekam
jābūt spējīgam domāt, atbildēt par savu darbību;
Ø
Vajag salāgot prasības ar vadītāju
spējām.
5. Pārvaldības sistemātiskais princips.
Management by Systems
Uzņēmums tiek pārveidots par pašregulējošu
sistēmu. Veidojas apakšsistēmas ar darbiniekiem un mašīnām, tās var pildīt
vienu vai vairākus darbus.
Automātisko jeb pašregulējošosistēmu uzņēmumā
panāk ar automatizēšanu. Šeit rodas pārdomas, jo darbaspējīgas un pat jaunās paaudzes
datorsistēmas nevar pieņemt lēmumus nedrošās situācijās. Šī ir ikdienas
problēma uzņēmumā. MbS tomēr nav jāuzskata par praktizējamu konceptu.
6. Komunikāciju princips pārvaldībā
Management
by Communication
Management
durch Kommunikation
Uzņēmumā pastāv instances, hierarhija, un
starp viņām ir jāpastāv komunikācijai. Komunikācijā ietilpst ziņojumu un
informācijas līmeņi. No augšas uz leju tiek doti rīkojumi, bet no apakšas uz
augšu atpakaļ tiek dotas atskaites.
Galvenais uzdevums ir nodrošināt maksimāli
efektīvu un lētu komunikāciju uzņēmumā. Komunikācijas objekti ir
cilvēki, lietas, procesi, darbības. Komunik ācijas mērķi ir informēšana
ietekmēšana un darbības koriģēšana.
Komunikācijas veidi: personīga saruna; dialogs;
apspriede; konference; vēstuļu sarakste; protokoli; veidlapas.
7. Pārvaldības kontroles princips
Management by control
Management durch controlling
Seko un rīko vai plāni tiek izpildīti.
Kontrole noskaidro cik reāli bijuši plāni. Kontrolē jāatbild kāpēc netika
sasniegts vēlamais? Izzināt un novērst to.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru