1.Izvēlētā produkta
tirgus vispārējs raksturojums
Savā referātā es vēlētos atspoguļot kāda
produkta ceļu pie pircēja no pārdevēja
vidokļa. Ðeit apskatīšu tikai galvenos aspektus kam būtu jāpievērð uzmanība
pārdevējam, lai veksmīgāk pārdotu savu preci.
Uzkatāmības labad kā piemēru izmantoðu
visiem pazīstamu produktu - tosteri (garauzdētāju).
1.1
Produkts.
Mūsu patērētāju uzvedības modeļa pētīšanai izvēlētāis produkts ir tosteris.
Sadzīvē un tautsaimniecībā cilvēki sastopas ar
lielu preču klāstu. Visas preces klasificē pēc dažādām pazīmēm, galvenokārt pēc
preču pielietojuma !
Pēc pielietojuma preces iedala :
Ø patēriņa preces – cilvēka
personisko vajadzību apmierināšanai ;
Ø preces rūpnieciskai
ražošanai – tālākas ražošanas vajadzībām;
Tā kā tosteris
nepārprotami ir patēriņa prece, jo patēriņa produkti ir preces un pakalpojumi,
kas domāti individuālā patērētāja vlēmju un vajadzību apmierināšanai,
apskatīsim arī divas marketingā pastāvošas patēriņa preču klasifikācijas
formas:
Ø pirmā forma -
pēc preču patēriņa rakstura
1)
īstermeņa
lietošanas preces, lietojamas vienu vai
vairākas reizes (ziepes, sērkociņi)
2)
ilgtermeņa
lietošanas preces, lietojamas vairākkārt (leduskapis, atomašīna)
3)
pakalpojumi
– darbība kas sniedz cilvēkam apmierinājumu
Pēc pirmās
patēriņa preču klasifikācijas formas tosteris ietilpst ilgtermiņa lietošanas
preču daļā , jo ir lietojams ilgstoši un vairākkārt.
Ø otrā forma – pēc patērētāju
rīcības ieradumiem
1)
ikdienas pieprasîjuma preces
2)
speciāli pērkamas preces
3)
īpaðas preces.
Pēc
otrās patēriņa preču klasifikācijas formas tosteris ietilpst speciāli
perkamajās precēs (tā dēvētājos
“SHOPING” precēs). Jo tosteris ir tāda prece kuru pircējs rūpīgi izvēlas, vērtē atbilstoši
savam prekštatam par kvalitāti un vēlamo cenu.
1.2
.
Tirgus – patēriņa tirgus
Vienu un to pašu
produktu var pirkt daudzi un dažādi cilvēki un organizācijas un izmantot tos dažādiem mērķiem. Lai varētu
gūt peļnu apmierinot savu patērētāju vajadzības mums precîzi jāzin mūsu preces
(tostera) tirgus raksturojumu.
Vispār tirgus kā
tāds ir preču un pakalpojumu esošo un potenciālo pircēju kopums. Jo divi
galvenie tirgus veidi ir:
Ø patēriņa tirgus
Ø izmantotāju tirgus
Šie divi tirgus
veidi ir pilnīgi atšķirīgi gan pēc cilvēku un organizāciju grupām, gan arī pēc
viņu pirkšanas motīviem. Tā kā tosteris, kā jau noskaidrojām ir patēriņa prece,
tad loģiski tas ir patēriņa tirgus produkts
tādēļ tālāk apskatīsim šo konkrēto tirgu.
Patēriņa tirgu var definēt kā tirgu, kura
dalībnieki ir atsevišķi indivīdi un ģimenes, kas pērk preces un pakalpojumus
personisko vajadzību apmierināšanai.
Patēriņa tirgus ir
milzīgs. Latvijā pēc Valsts Statistikas Komitejas datiem dzīvo aptuveni 2,6
milij. cilvēku. Iedzīvotāju skaits pieaug un pastāvīgi mainās. Arī
patēriņa tirgus visu laiku mainās. Katru gadu cilvēki strādā un pelna sev
naudu. Katru gadu parādās jaunas patēriņa preces un pakalpojumi (vel pavisam
nesen , Latvijā tosteri bija samērā jauna, tikko ienākusi patēriņu prece).
Katru gadu mainās cilvēku vidējie ienākumi, ka arī patēriņa struktūra: cik
naudas tiek tērēts pārtikai, dzīvoklim, utt. Patēriņa tirgus galvenā
sastāvdaļa: patērētāji, atšķiras viens no otra ņemot vērā vecumu, ienākumus,
izglītību, ieradumus, tieksmi mainīt dzīves veitu un stilu .
Mûsdienu patçriņa
tirgus raksturīgākās iezīmes ir:
Ø liels preču skaits;
Ø dominē relatīvi vidēja preces un pakalpojuma
vērtība;
Ø pirkšanas motīvs ir vairāk emocionāls nekā
sociāls;
Ø pērk relatīvi bieži;
Ø preces relatīvi vienkāršas (standarta –
preces)
Ø relatīvi īss lietošanas laiks;
Ø liela reklāmas ietekme;
1.3
Tostera patēriņa tirgu ietekmējošie faktori
Trīs galvenie
patēriņa tirgu ietekmējošie faktori ir:
Ø iedzīvotāju skaits un raksturojums;
Ø naudas daudzums ko cilvēki izmanto savu
vajadzību apmierināšanai;
Ø kādā veidā cilvēki tērē savu naudu;
Mums jāiegūst dati par iedzīvotāiem, viņu ienākumiem
un izdevumu struktūru. Šī informācija palīdzēs attīstīt tostera kvalitāti un
pārdot to tā, lai apmierinātu patērētāju vajadzības.
1.3.1.
Jiedzivotāji.
Pasaulē gatsimta beigās ir paredzēts iedzīvotāju pieaugums. Tas
palielinās arī patēriņa tirgu. Ja mēs salīdzinām šodienu ar gadsimta sākumu,
tad arī redzam, ka notikušas lielas izmaiņas gan iedzīvotājos gan patēriņa
tirgū. Gadsimta sākumā paterētāji nemaz
nepazina tādu preci kā TOSTERIS. Izmaiņas rada jaunas prasības un jaunas
iespējas.
Iedzîvotâju raksturojums ietver vairākus faktorus:
1)
Iedzivotāju skaits, gimeņu (mājsaimniecību ) skaits.
Svarīgs apstāklis, kā jau bija minēts, ir iedzīvotāju skaita augšana,
jo līdz ar to palielinās vajadzības. Uz katru firmu dažādi iedarbojas
iedzīvotāju skaita pieaugums un katra firma atšķirīgi reaģē uz to. Mūsu Tostera
ražotājs ir firma “SEVERIN”. Latvijas iedzīvotāju skaits šobrīd sasniedzis
aptuveni 2.6 milijoni cilvēku. Salīdzinot 1935.
gadā bijā 1.9 milij. Pieaugums pa šiem gadiem bija ļoti nevienmērīgs,
tas bija atkarīgs gan no dabiskā pieauguma gan no migrācijas faktora. Tā piemēram 1951. – 1960.g. dominēja dabiskais pieaugums, bet 1961. –
1988.g. – migrācijas pieaugums. Sākot ar 90.gadu Latvijā dabiskais pieaugums ir
negatīvs! 1993.gadā Latvijā ir tikai 3 rajoni kur dabiskais pieaugums ir
pozitīvs, tas ir: Saldus, Talsu un Ventspils rajons. Viss zemākais dabiskai
pieaugums bija Ludzas rajonā (uz 1000 iedzīvotāju 10 piedzima, 22 nomira).
Vidējais mūža ilgums 67.2 gadi.
Tik pat svarīgi ir iegūt arī informāciju par mājsaimniecību (gimeņu)
pieaugumu, jo ir daudzas preču un pakalpojumu grupas, kuru patēriņš ir vairāk
atkarīgs no mājsaimniecību (ģimeņu) skaita nevis no iedzīvotāju skaita. Pie tādas patēriņu grupas pieder arī tosteri
– to patēriņš.
2)Vecuma grupas:
Vecuma grupu iedalîjums katrâ valstī ir atšķirīgs. Latvijas iedalījums
dažādās vecuma grupās:
q līdz 6 gadiem;
q 6 – 12;
q 13 – 19;
q 20 – 29;
q 30 – 39;
q 40 – 49;
q 50 – 59;
q 60 - …
Galvenais tosteru pircēju skaits tirgū
svarstās vecuma grupās no 20 līdz 60
gadiem.
3)
Iedzīvotāju ģeogrāfiskais izvietojums.
Iedzīvotāju izvietojums Latvijā ir nevienmērīgs. Trešā daļa no Latvijas
iedzīvotāju dzīvo Rīgā. (33%). Šobrīd Latvijas pilsētās dzīvo 69,2% no visiem
Latvijas iedzīvotājiem. Lielu iespaidu uz ģeogrāfisko izvietojumu atstāj
migrācija. Svarīgs ir arī iedzīvotāju blīvums, pilsētu lielums, klimats. Jo
piemēram tosters nevarētu būt diezko iecienīts siltajās zemēs (Āfrikā),
turpretī Latvijā un citās ziemeļvalstīs
karstās toster-maizītes īpaši aukstā laikā kļūst aizvien populārākas. Un tās ir
vietas kur firmas SEVERIN tosteri patēriņa tirgū iesoļo droši un pārliecinoši.
1.3.2 Ienākumi.
Lai kļūtu par patērētāju, personai jābūt naudai ko tērēt.
1)
Ienākumu
lielums
Mūs, kā firmas mārketinga speciālistus tostera tirgošanā, patēriņa tirgū
interesē kāda ir rīcībā esošo un brīvo ienākumu tendence. Šie ienākumi konkrēti
nosaka , cik daudz naudas cilvēks var izdot par preci – tosteri.
Pedējos gados šie ienākumi Latvijā pieaug ļoti lēni, jo cenas pat uz
pirmās nepieciešamības precēm un pakalpojumiem daudziem liekas augstas.
2)
Ienākumu izvietojums
Informācija par iedzīvotāju ienākumu līmeni dažādos ģeografiskos
rajonos palīdz mums kā mārketinga speciālistiem noteikt, kādu naudas summu
dotajos rajonos paterētājs ir gatavs maksāt par tosteri.
3)
Patērētāju sadale
Mūsu tostera pircēji ir pircēji ar vidēiem ienākumiem un tādi ir
Latvijā 45%.
2. Patērētāju uzmanību ietekmējošie faktori.
2.1 Pircēju rīcības modelis tirgū.
Izvērsts pircēju rīcības modelis.
Mārketinga ierosinošie faktori
|
Cita veida
kairinātāji
|
|
“Melnā kaste”
pircēja apziņa
|
|
Pircēja atbildes reakcija
|
|
Prece, cena,
sadales metodes, stimulēšana
|
Ekonomiskie, zinātniskie, tehniskie,
politiskie, kultūras, sociālie
|
Pircēja raksturojums, psiholoģiskie
faktori
|
Pircēja lēmuma pieņemšanas process
|
Pircēja atbildes reakcija
|
||
Mārketinga ierosinošie faktori ir saistīti ar
visiem četriem pamatelementiem: preci, cenu, vietu un virzību tirgū. Citi
kairinātāji veidojās no apkartējās vides spēkiem un notikumiem. Kad visi šie
karinātāji iziet caur tostera pircēja “melno kastīti ” – apziņu tie izraisa
pircēja atbildes reakciju. Kuras ir novērojamas shemas labajā stūrī.
Mūsu uzdevums ir saprast kas notiek pircēja
apziņa – “melnajā kastē”.
Jebkuras rīcības modelis sastāv no stimula, motīva un atbildes. Stimuls arī
nosaka atbildi. Pircēja rīcību nosaka tas pats modelis, kas nosaka visu pārējo
rīcību. Askatīsimies nākoðo tabulu :
Stimuls
|
Motīvs
|
Atbilde
|
Vajadzības vai
vēlmes apzināšanās
|
Vēlēšanās vai
pamudinājums mainīt stāvokli
|
Rīcība
|
2.2. Virzīšana tirgū – tas ietekmē patērētāju uzmanību
!
Virzīšana tirgū ir viens no mārketinga “mix”
elementiem. Preces virzīšanai tirgū galvenais mērķis ir, lai cilvēki pirktu šo
tirgu. Virzīšana satāv no reklāmas,
propogandes (sabiedriskās domas ietekmēšana), pārdošanas veicināšana utt. Katrs
no šiem faktoriem ir svarīgs un spēlē savu lomu.
2.2.1. Reklāma
Reklāma ir īpaša komunikācijas veids, ko persona vai uzņēmējs izmanto
informācijas izplatīšanai ar maksas līdzekļu palīdzību. Reklāma izveido preču
iegādei nepieciešamo psiholoģisko bāzi. SEVERIN tosteru reklāma iedarbojās uz
cilvēka apziņu un veido šo tosteru pieprasîjumu. Bet tieši mūsu izvēlētē firma
nav tik populāra un ne tik bieži pārādās reklāmā kā, piemēram
"ELECTROLUX" vai "SIEMENS". Tas nozīmē to ka vienkārši jāpalielina
reklāmas apjomu, lai cilvēkam būtu vēlēšanās iegādāties MŪSU tosteri.
1)
Reklāmas
līdzekļi
Izvēloties reklāmas līdzekļus, jāņem vērā kontaktauditorija – tās ļaužu
grupas īpatnības, kurai reklāma domāta. Tā kā SEVERIN tosteru reklāma ir domāta
plašam iedzīvotāju lokam, izmantojam tādu argumentāciju , kas var
interesēt visus piemāram laika ekonomija
(pagatavoðanas procesa) .
Izkatīsim tabulu ar kuras palīdzību mēs noskaidrosim reklāmas procesā
izmantojamus līdzekļus:
Reklāms līdzeklis
|
Izmantoðanas
vieta
|
Reklāmas veids
|
Sludinājumi,
reklāmas raksti, ielikņi avīzēs
|
Preses izdevumos
|
Iespiestā reklāma
|
Katalogi, plakāti
|
Veikalā
|
Iespiestā reklāma
|
Speciālas TV
pārraides, reklāma
|
Sabiedriskās
vietas, dzīvokļi
|
TV reklāma
|
Sludinājumi,
reklāma
|
Sabiedriskās
vietas, dzīvokļi
|
Radio reklāma
|
Preču paraugi,
cenu zīmes
|
Vekalu vitrīnas
|
Skatlogi, vitrīnu
reklāma
|
Preču paraugi
|
Tirzniecības zālē
|
Preču
demonstrācija
|
Lapiņas,
prospekti, katalogi
|
Dzīvokļos,
iestādēs
|
Pasta sūtijumi
|
Tātad mēs nolemjam ievietot sava tostera SEVERIN reklāmu kādā no
augšminētajām vietām un noteiktā veidā. Tagad mums jānoskaidro mūsu reklāms
mērķus.
2)
Reklāmas
mērķi
Vispārejie reklāmas mērķi ir informēšana, parliecināšana un
atgādināšana. Informēšana ir nepieciešama, kad prece tikai ienāk tirgū, bet
pārliecināšana un atgādināšana ir nepieciešama, kad precē jau ir tirgū . Tātad
mums ir vajadzīga pārliecinoša reklāma.
Parliecinošā reklāma:
·
Veido
priekðtatu par firmas SEVERIN tosteru, priekšrocībām;
·
Stimulē
pārslēgšanos uz jauno SEVERIN tostera marku;
·
Maina vai
apstiprina pircēju priekštatus par SEVERIN tosteru īpatnībām;
·
Parliecina
pircējus par pirkuma tulīteju izdarīšanu;
·
Pārliecina
pircējus būt atsaucīgiem pret firmas SEVERIN piedāvājumu.
2.2.2.
Propoganda
(sabiedriskās doms ietekmēšana)
Propoganda
ir bezmaksas reklāma. Bieži gadās , ka par kāda uzņēmuma preci vai darbību
interesējas prese, radio , TV. Avīzē “Diena” ir rubrika “Saimniecībā nodarīgas
lietas”, kur iepazīstina lasītājus ar dažādām precēm – piemēram jaunajiem
SEVERIN tosteriem. Šādai informācijai, kas dota nevis reklāmas, bet ziņu veidā,
lasītāji uzticās vairāk. Līdz ar to firma SEVERIN, kas pardod un ražo šos
tosterus, iegūst bezmaksas reklāmu, kas ir efektīvāka par dārgo MEDIJU reklāmu,
jo pircēji uzticas avīzēi. Diemžēl propogandai ir arī savs trūkums - firma nevar kontrolēt ne ziņu saturu, ne
arī to kādā informācijas līdzeklī tā parādīsies. Lielas kompānijas, tādas kā
firma SEVERIN darbojās speciālas nodaļas, kas ietekmē sabiedrisko domu. Šīs
nodaļas galvenais uzdevums ir stiprināt firmas reputāciju sabiedrībā. SEVERIN
sabiedriskās domas ietekmēšanas nodaļa arī gatavo informāciju presei, reaģē uz
nelabvēlīgu informāciju.
2.2.3.
Pārdošanas
veicināšana
Salīdzinot
ar reklāmu, tā ļauj ātri iedarboties uz pieprasījumu. Pardošanas veicināšanai
ir īslaicīgs raksturs.
1)
Pārdošanas
veicināšanas metodes. Firmas SEVERIN izmanto trīs pārdošanas veicināšanas
metodes virzot tirgū un veicinot tosteru pardošanu, pircēju rīcības
ietekmēšanu:
·
Vispārējā
veicināšanas metode – pielieto tieši pārdošanas vietā. Firma to lieto tikai
īpašās gadadienās, jaunu veikalu atvēršanas ceremonijās un līdzīgos pasākumos.
Tas izpaužas gan kā tosteru realizācija par pazeminātām cenām, gan preču
demonstrēšana (toster-maizîðu cepðana), loterijas, reklâmas kampaņas presē,
atlaižu kuponu izplatīšana, konkursi;
·
Atlases
vai izvēles veicināšanas metode – firmas SEVERIN tosteru novietošana atsevišķi
no pārējās produkcijas izdevīgākā, labāk pamanāmākā vietā;
·
Individuālā
veicināšanas metode – tiek realizēta SEVERIN firmas veikalos ekspozīciju
vietās. Reklāmas afišas, planšetes, dažādas norādes signalizē par to, ka uz
noteikto tosteru marku tiek īstenota preču veicināšanas metode.
2)
Pārdošanas
veicināšanas līdzekļi
Līdzekļu izvēle ir atkarīga no mērķiem. Tos
var apvienot trīs grupās:
Ø cenu piedāvājums;
Ø piedāvājums dabīgā formā;
Ø aktīvie piedāvājums;
2.2.4.
Tieša
pārdošana
Tiešā pārdošana ir orientēta uz
klientu. Galvenā tiešas pārdošanas priekšrocības ir iespēja pielāgot
informāciju konkrētajām tostera pircējam, viņa velmēm un vajadzībām. Tiešās
sarunas laikā mūsu pardevējs var nekavējoties atbildēt uz jautājumiem, reaģēt
uz pircēja iebildumiem.
3. Pirkšanas lēmuma pieņemšana
3.1. Patērētāju rīcība ietver sevī lēmu pieņemšanu, kas mūsu gadijumā nosaka ļoti daudz. Vai
kliēnts iegādāsies tieši mūsējo tosteru SEVERIN vai kādu citu. Mums jādomā ne
tikai par to, vai mūsu tosteru pirks , bet arī par to – pie kādiem nosacijumiem
to pirks!
3.1 Pātērētāju lēmuma pieņemšanas procesa
posmi
Ir pieci posmi, caur kuriem iziet pircējs,
lai nonāktu pie pirkšanas lēmuma pieņemšanas:
Ø Problēmas izzināšana;
Ø Informācijas meklēšana;
Ø Informācijas vērtējums;
Ø Pirkšanas lēmuma pieņemšana;
Ø Novērtējums pēc pirkšanas izdarīšanas;
Tagad pircējam ir ļoti grūti izvēlēties un pieņemt
gālējo lēmumu par kādas mantas pirkšana. Kapēc? Atbilde ir vienkārša – izvēle
ir liela. Cilvēks ieiet veikālā… viņam patīk, gan tas, gan tas bet tas maksā
dārgi. Tad viņš var izvēlēties preci lētāk, bet tai vairs nav tik labs dizains,
kvalitāte. Pircējam priekšā ir dilemma ko pirkt! Te arī sākās pircēja lēmuma
pieņemšana.
Šajā brīdī patērētāji ir apzinājušies vajadzību,
sapratuši kā vēlās iegādāties tosteri, veikuši preces izpētīšanu un
salīdzināšanu un ir gatavi pieņemt pirkšanas lēmumu. Pirkšanas lēmumu ietekmē
daudzi faktori, kā piemēram, tostera cena salīdzinājumā ar to naudas summu ko
pātērētājs var atļauties izdot, draugu, ģimenes viedoklis, par SEVERIN tosteru,
veikals, pat pārdevēja izskats.
Sveiki,
AtbildētDzēstVai jums ir nepieciešams steidzami aizdevumu, lai finansētu savu uzņēmējdarbību vai jebkādam mērķim? Mums ir sertificēti aizdevumu aizdevējs apliecība Mēs piedāvājam starptautiskos aizdevumus komercuzņēmumi, uzņēmumiem un privātpersonām par pieņemamām procentu likmi. Tas varētu būt aizdevumu īstermiņa vai ilgtermiņa, un pat tad, ja jums ir slikta kredītu vēsture, kas apstrādāt savu aizdevumu, tiklīdz mēs saņemsim jūsu pieprasījumu. Mēs esam neatkarīga finanšu institūcija, sazinieties ar mums šodien E-pasts; oceanlenders05@gmail.com
Vai jums ir nepieciešams 100% Finance?
AtbildētDzēstPersonas aizdevums, biznesa aizdevums, mājas pirkuma aizdevumi, un mēs varam noteikt jūsu finanšu vajadzībām ar muguras problēmas algu, kas ir iemesls, kāpēc mēs finansētu jums tikai 2,5% Neatkarīgi no Jūsu apstākļiem, pašnodarbinātajiem, pensionāriem, ir slikta kredītu reitingu, mēs varētu palīdzēt . elastīgu atmaksas, sazinieties ar mums Sazinieties us.Please ignorēt šo e-pastu, ja jums nav nepieciešams aizdevums. Uzziņām un piemērošanai, tikai piliens mums ziņu pie; asdaservices@yahoo.com
Paldies un Dievs jūs svētī.
Sveiki,
AtbildētDzēstVai esat ieinteresēts saņemt aizdevumu? Mēs piedāvājam aizdevumus, sākot no personīgiem līdz rūpnieciskiem aizdevumiem, ieinteresētajām personām un uzņēmumiem, kuri meklē finansiālu palīdzību vai izaugsmi. Mūsu klientiem piedāvājam lielu un mazu aizdevumu summu. Mēs piedāvājam arī ilgtermiņa un īstermiņa aizdevumu ar uzticamu garantiju. Mūsu kredīta procentu likmes ir ļoti zemas un pieejamas ar apgrozāmu ilgumu. Mēs piedāvājam mūsu aizdevumus saviem klientiem USD ($), GBP (?) Vai Euro (?) Un šādās kategorijās.
Auto aizdevumi
Hipotekārie aizdevumi
Biznesa aizdevumi
Personas aizdevumi
Nekustamā īpašuma aizdevums.
Es gaidu jūsu atbildi šodien. Lai iegūtu vairāk informācijas, lūdzu, sazinieties ar: collinsmark640@gmail.com
Do you need a Loan?
AtbildētDzēstAre you looking for Finance?
Are you looking for a Loan to enlarge your business?
I think you have come to the right place.
We offer Loans at low interest rate.
Interested people should please contact us on
For immediate response to your application, Kindly
reply to this emails below only.
Whats app +918586038302
neadneadloan@gmail.com
Please, do provide us with the Following information if interested.
1) Full Name:………
2) Gender:………
3) Loan Amount Needed:………
4) Loan Duration:………
5) Country:………
6) Home Address:………
7) Mobile Number:………
8)Monthly Income:…………………
9)Occupation:………………………
)Which site did you here about us…………………
Thanks and Best Regards.
neadneadloan@gmail.com
+918586038302