Pasaule mainās arvien straujāk,
nesot ne tikai jaunas iespējas, bet arī jaunus sāncenšus. Pasaules tirgus ir
kļuvis piesātināts un izņēmums nav arī Latvija. Šodien uzņēmumiem jārēķinās ar
vissīvāko konkurenci.
Lai izturētu
konkurenci, ir nepieciešams apšaubīt un pilnveidot visu, kas darīts līdz šim.
Ir strauji jāmainās, jāatmet visu lieko, jāmeklē jauni ceļi un iespējas.
Attiecībā uz personālu ir jāmaina veids
un attieksme, kā izglītot cilvēkus un organizēt procesus uzņēmumā. Bieži vien
vadītājs nav mācījies, kā to jādara. Viņš ienāk uzņēmumā kā inženieris un pirmām kārtām nodarbojas ar produkcijas
ražošanu. Diemžēl jāatzīst, ka Latvijā vēl joprojām daudzos uzņēmumos pastāv
vecās vadīšanas un organizēšanas metodes, bet es domāju, ka laiks un augošās
prasības sabiedrībā iznīdēs visu neproduktīvo un rezultātus nenesošo.
Tāpēc šajā
darbā gribētu apskatīt un izvērtēt personāla nozīmīgumu jebkurā uzņēmumā. Kaut
arī uzņēmuma produktīvs darbs ir atkarīgs no attīstītām tehnoloģijām, tomēr
cilvēks ir tas, kas veic intelektuālo darbu. Vadītājam ir jāprot iesaistīt
indivīdu komandā, lai viņu savstarpējā sadarbība nodrošinātu nepieciešamo
vērtību radīšanu. Uzņēmuma personāls ir jāuzskata par sava veida investīcijām.
Uzņēmuma veiksmīgai darbībai darbinieku potenciāls un zināšanas tiek uzskatītas
par galvenajiem pamatnoteikumiem.
Visi
uzņēmumu vadītāji domā par to, lai viņiem būtu vislabākie darbinieki -
patstāvīgi, kompetenti, ar augstu atbildības sajūtu un daudzām citām
lietderīgām īpašībām. Bet, lai tādus darbiniekus dabūtu ir jāveic ļoti liels
darbs. Šim darbam ir jāsākas uzņēmuma iekšienē. Nav noteiktu likumu vai
priekšnosacījumu kādam ir jābūt ideālam darbiniekam, jo katram vadītājam ir
savi priekšstati un prasības attiecībā uz labu darbinieku. Veicot darbinieku atlasi,
pirmais iespaids paliek kopumā par cilvēka īpašībām un zināšanām, bet darbs it
kā paliek tikai otrajā plānā.
Pats galvenais
un būtiskākais priekšnosacījums ir un paliek darbinieku nozīme uzņēmumā.
Šodienas apstākļos darbiniekiem vajadzētu apzināties, ka viņi ir svarīgs
faktors visā ražošanas procesā. Uzņēmuma peļņa un pašu darbinieku labklājība ir
atkarīga no viņu darba ražīguma. Tas nozīmē, ka vadītājam ir jānodrošina
darbinieku tālāka izglītošana, pilnveidošana. Ja būs šī savstarpējā sapratne starp
darbinieku un darba devēju, tad tas noteikti sekmēs uzņēmuma attīstību un līdz
ar to paaugstināsies ekonomiskie un sociālie rādītāji valstī.
Mūsu uzņēmējdarbības grāmatās trūkst šāds uzņēmuma definīcijas papildinājums: Uzņēmums ir arī sociāla sistēma, kuras galvenais elements ir cilvēks, kurš ir uzņēmuma radošais gars, un cilvēka radoša pieeja ir pamats uzņēmuma attīstībai.
Savu personālu sākam veidot jau
tad, kad apzināmies kādi speciālisti mums ir nepieciešami un kad izvēlamies
darbiniekus, kas liecina par to, ka uzņēmums attīstās. Pieņemot darbā jaunus
darbiniekus, ir ļoti svarīgi nekļūdīties un izdarīt pareizo izvēli. Ir jāņem
vērā ne tikai profesionālā kvalifikācija, bet arī personības iezīmes un cilvēka
priekšstati par vērtībām.
Labi apmācīts un motivēts darbinieks ir būtisks priekšnoteikums tālākai ekonomiskai izaugsmei. Personāla apmācības procesā nepieciešams apgūt komunikācijas prasmi, spēju strādāt darba grupās, apgūt radīt prasmi, konfliktu novēršanas menedžmentu un lēmumu pieņemšanas iemaņas.
Arvien vairāk
cilvēku saprot, ka visai profesionālajai karjerai ar vienreiz iegūtu profesionālu kvalifikāciju mūsdienu un
nākotnes mainīgajos apstākļos diezin vai pietiks. Taču ar šīs problēmas
apzināšanu ir par maz, nepieciešams arī kaut ko darīt lietas labā.
Ir daudz
uzņēmumu, kuros personāla veidošana beidzas ar to, ka darbinieki ir pieņemti
darbā, tie nāk uz darbu un viss ir kārtībā. Tāda attieksme pie nekā laba
nenovedīs. Vadītājam jāsaprot, ka personāla veidošana ir ilgstošs process. Tam
jābūt aktuālam visu uzņēmuma pastāvēšanas laiku.
Formāla kvalifikācija, ko
iegūstam skolās, cilvēkam, uzsākot darba gaitas, arvien vairāk pāriet
aizmugures fonā un ir tikai pati par sevi saprotama prasība. Profesionālā
sākumizglītība jāpilnveido ar kvalifikācijas celšanu un mācībām, kas orientētas
uz attiecīgi veicamo darbu. Turklāt nepieciešamā un pietiekamā kvalifikācija ir
uzlūkojama nevis kā konstants zināšanu apjoms, bet gan kā vispārējs spēju
kopums, kas ļauj darbiniekam uztvert problēmas un pareizi rīkoties dažādās,
pastāvīgi mainīgās situācijās.
Statistikas dati liecina, ka 30%
Latvijas strādājošo izjūt garīgu stresu darba vietā. Tas nozīmē, ka trešā daļa
nestrādā produktīvi. Vadītājam ir jārada viss lai novērstu šādu situāciju savā
uzņēmumā, brīva gaisotne, kas ļauj
darbiniekiem normāli strādāt un maksimāli izmantot savas spējas. Protams ar
normāliem darba apstākļiem vien nepietiek. Vadītājam jādomā arī par darbinieku
atalgojumu, kas ir ļoti svarīgi priekš strādājošā, taču ar algas paaugstināšanu
vien arī nekas nebūs līdzēts. Visam ir jābūt sabalansētam.
Pastāv daži nosacījumus kā iegūt padoto atbalstu, lai uzņēmējdarbība
ritētu veiksmīgi, kas varētu būt noderīgi mums kā topošajiem menedžeriem un
vadītājiem:
Ø Vadītājs var iegūt padoto uzticību par vadītāja rīcības
pareizību, ja viņš rīkojas pamatoti un rezultatīvi, ja objektīvi vērtē
notikumus un izvirza pareizus darbības mērķus.
Ø Vadītājam jābūt pārliecinātam, ka izvirzītie mērķi ir
pareizi.
Ø Vadītājam ir jārada priekšstats , ka viņam ir kopējas
intereses ar organizācijas darbiniekiem.
Ø Strīda situācijā vadītājs nedrīkst pieļaut, ka tie
beidzas ar attiecību pārtraukšanu, darbinieku savstarpējo saišu saraušanu.
Ø Vadītājam jāprot uzklausīt savus darbiniekus.
Ø Vadītājs nedrīkst atteikt sarunu ar padoto, un jārūpējas par
to lai saruna noritētu nepiespiestā gaisotnē.
Ø Ja darbiniekam rodas problēmas, jāliek manīt, ka vadītājs
tās izprot un mēģina sekmēt to savlaicīgu atrisināšanu.
Rakstot šo referātu es
pārliecinājos, ka vadītājs vada netikai uzņēmumu, bet galvenokārt cilvēkus, kas
īsteno uzņēmuma un savus mērķus. Taču tikai personālvadīšanas izzināšana
negarantē panākumus, tikai mērķtiecīga darbība var dot rezultātus. Šodien
Latvijas uzņēmēji arvien vairāk sāk novērtēt personāla nozīmi, un tas vieš
cerību, ka smadzenes neaizplūdis ārpus Latvijas robežām.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA:
Ø A.Līdumnieks, “Vadīšana”, Rīga,
1996.
Ø Žaneta Ilmeta,
J.A.Roišs, “Personāla vadīšana Latvijā: problēmas un risinājumi”, Rīga, 1997.
Ø I.Forands, “Personālvadīšanas
menedžments”, Rīga, 1997.
Ø I.Praude, I.Beļčikovs,
“Menedžments”, Rīga, 1996.
Ø I.Forands, “Personālvadība”, Rīga, 1997.
Ø Žurnāls “Biznesa
partneri”, 11/97.
Ø Žurnāls “Kapitāls”,
11/98.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru