RĪGAS PEDAGOĢIJAS UN IZGLĪTĪBAS
VADĪBAS AUGSTSKOLA
Skolvadības fakultāte
REFERĀTS
Izglītības filozofijas vēsturē
Pietisma pedagoģijas filozofija Vācijā
Rīgā 1998
Pietisma izcelšanās
Sākumā, cīnoties
ar katolicismu, protestantisms bija dziļas reliģiozitātes apgarots. Taču, ar
laiku, līdzīgi katolicismam, tas kļuva neiecietīgs un ievirzījās sausa
dogmatisma gultnē, līdz ar to nospiežot garīgo dzīvi ne mazāk kā agrāk
katolicisms. Sausais dogmatisms un neiecietība nevarēja apmierināt cilvēkus ar
vēlmi uz brīvu un cildenu sirdsdzīvi. Tāpēc protestantismā radās reliģiskas
kustības, kas veltīja uzmanību jūtu kultūrai, sirdsdzīvei un vispār iekšējās
dzīves izkopšanai. Šie reliģiskie novirzieni vēsturē pazīstami ar vārdu misticisms.
17.gs. radās praktiski darbīgais misticisma novirziens - pietisms
(pietas - dievbijība), kas nodarbojās ar dievbijības ieaudzināšanu un izkopšanu
sevī un citos cilvēkos. Šī reliģiskā kustība radās arī tāpēc, ka gandrīz visu
17.gadsima otro pusi plosījās briesmīgais 30 gadu karš (1618.- 1648.), kas
galīgi izpostīja lielu daļu vācu zemes. Dabīgi, ka smagu politisku pārdzīvojumu
laikā cilvēka gars bēg no nepanesamās dzīves, nodziļinās sevī, lai rastu
nepieciešamo apmierinājumu.
Pietisma būtība
Pietisti novērsās
no sausajām protestantu reliģiskajām dogmām un formulām un galveno uzmanību
pievērsa cilvēka iekšējās dzīves, jūtu un gribas izkopšanai, jo pēc viņu domām,
reliģijas pamats un galvenais kristiešu uzdevums ir darbīga dievbijība,
cieša tikumu disciplīna, iekšējā atmoda un dvēseles labošana. Bez tam,
pietisms, līdzīgi citiem reliģiski mitiskiem novirzieniem, lūkojās diezgan
drūmi uz cilvēka tikumisko dabu. Pietisti uzskatīja, ka šo dabu grēks tiktāl
samaitājis, pat bērnā, ka to var labot tikai ļoti cieša kristiešu disciplīna.
Skaidrs, ka šai disciplīnai jāiesāk darboties pēc iespējas agrāk, kamēr dabas
kroplība nav paguvusi attīstīties un nostiprināties. No šejienes izriet arī
pietistu uzmanība, kas veltīta audzināšanai, un viņu mācības ietekme uz
audzināšanu.
Pietisti cieši
rūpējas, lai savas mācības garu ievestu bērnu audzināšanas darbā.
Protestantisma vienpusīgās, sausās dogmu iekalšanas vietā pietisms cenšas
ieviest skolā īstu kristiešu sirds un gribas kultūru. Jau Komenskis savā
“Didaktikā” asi uzstājās pret intelektuālismu skolās: “tikai redzama centība
iemācīt daudz zināšanu, saprāta dresūra, bet cilvēka uzvedības un rīcības
vadītājiem sirds un gribas, tikumības un dievbijības attīstībai un
nostiprināšanai, nepiegriež nekādas vērības.” Pietisms pilnīgi pieslienas
Komenskim un mēģina radīt jaunu audzināšanas sistēmu, kurā galvenā vērtība
pievērsta sirds un gribas attīstībai ar kristieši dievbijību pamatā.
Pietisms stāda
audzināšanu augstāk par mācību, sirds un gribas attīstību - augstāk par
izglītību. Kā reliģiski praktisks virziens, atzīstot arī sabiedriskās dzīves
praktiskās intereses, pietisms mēģina arī pašu mācību nostādīt uz citu ceļu,
tuvināt viņu sabiedriskai, praktiskai dzīvei. Jo protestantu zinātniskā
humāniskā izglītība izrādījās gluži nepietiekoša un tā nespēja vairs apmierināt
radušās dzīves prasības. Tāpēc pietisti mēģināja mācībai dot praktisku nokrāsu.
Pretēji tā laika vienpusējai filoloģiskai izglītībai
pietisti ierādīja izglītības programmā redzamu vietu reālām zinātnēm un, bez
tam, mēģināja skolās ieviest amatu mācību. Atpūtas laikā viņi vadāja savus
skolniekus pa darbnīcām, lai skolēni iepazītos ar dažādiem amatiem, iemācītos
strādāt kādu darbu. Sevišķu vērību piegrieza papes, stikla un koka
apstrādāšanas darbiem. Skolās tika ieviesti rokdarbi. Uz šiem pamatiem vēlāk
Pestalocijs radīja savu jauno darba skolu. Tuvinot mācību praktiskai
dzīvei, pietisti balstās uz Komenska atziņām. Viņš prasīja, lai mācās no lietām
un faktiem, savā tautas skolas plānā prasīja, lai skolniekus iepazīstinātu ar
dažādiem amatiem.
Netika atstāta
novārtā arī skolotāja loma audzināšanas procesā. Lai skolniekos vispirms
attīstītu dievbijību un labu gribu, pietisti piegrieza lielu vērību skolotāju
personībai, viņu personīgās dzīves dzīvam piemēram. Nedrīkstēja būt tā, ka
skolotāja dzīve nebalstās uz dziļiem tikumiskiem principiem, pretējā gadījumā,
ko gan viņš varētu iemācīt saviem audzēkņiem. Skolnieku tikumiskā un reliģiskā
audzināšana bija jāsaskaņo ar paša skolotāja pašaudzināšanu un pašizglītību.
Pietisti cieši
turējās pie kristiešu uzskata, ka vajag ieviest vispārīgu mācību un
audzināšanu, neizslēdzot bāreņus, trūcīgos un arī sievietes. Pietisti bija
pirmie, kas atvēra bāreņu patversmes. Viņi uzskatīja, ka arī atstātie bērni un
bāreņi ir jāaudzina un jāmāca, lai viņi varētu pievienoties īstu kristiešu
draudzei. Šo kristiešu sabiedriskās aidzināšanas ideju “par bāreņu audzināšanu”
vēlāk attīsta Pestalocijs.
Lai pilnīgāk
varētu iepazīties ar pietistu audzināšanas būtību un formām, es aplūkošu
visievērojamākā pietistu pedagoga Augusta Frankes darbību un viņa pietiskās
mācību iestādes.
Augusts Franke
Augusts Franke ir
dzimis Lībekā 1663.gadā. Viņš mācījies Gotas ģimnāzijā, studējis teoloģiju un
filozofju Erfurtes un Ķīles universitātēs. Reliģiozitātes iedvesmots un
pietiski noskaņotu draugu iedvesmots, Franke kļuva par dedzīgu pietisma
dibinātāja - Špēnera - piekritēju.
Jēkabs Špēners
(1635. - 1705.), kurš bija mācītājs uz Mainas un Berlīnē, ar savām svētrunām
bija guvis slavu. Viņš dedzīgi cīnījās, lai atsvabinātu baznīcu un skolu no
sholastikas važām. Špēners mācīja, ka īsts kristietisms izpaužas ne zināšanās,
bet izpildījumā. Tāpēc kristieši jāmudina uz “nesavtīgas mīlas darbiem,
apmierināt savas dusmas par ciestām pārestībām, atturēties no atriebības, uz
labsirdību, uz tuvāku mīlestību un iecietību”. Špēners aizstāvēja vienkāršu,
jaunatnes garam atbilstošu mācības metodi (katehizāciju). Viņš vēlējās, lai
skola izglīto ne tikai zinātniekus, bet labus cilvēkus.
Būdams vēl jauns
docents, Franke atver Leipcigā “Collegium philobiblicum”, kurā pa vakariem noturēja
reliģiskas sarunas svēto rakstu paskaidrojumiem pietisma garā.
Meklējot lielāku
brīvību reliģiski pietiskai darbībai, Franke aizbrauc uz Erfurti, kur strādā kā
evanģēliskās draudzes mācītājs, taču ortodoksālo luterāņu spiests viņš drīz
atstāja Erfurti un nokļūst Halles jaundibinātā universitātē par austrumu
valodas profesoru un mācītāju. Te arī iesākās Frankes sekmīgā, labdarīgā
izglītības darbība. Viņš iesāka ar to, ka trūcīgiem bērniem palīdzēja samaksāt
iknedēļas maksājamo skolas naudu. Taču tā kā šo labdarības veidu daži izlietoja
ļaunprātīgi, tad Franke nodomāja pats atvērt skolu trūcīgiem bērniem. Viņš
nopirka grāmatas, pieaicināja par nelielu samaksu trūcīgu studentu, lai tas 2
stundas dienā mācītu bērnus. Drīz vien šinī labi vadītā trūcīgo bērnu skolā
daži pilsoņi vēlējās nodot savus bērnus mācībā par maksu. Tā līdz nākošai
vasarai bērnu skaits pieauga līdz 50. Tad Franke skolai sagādāja sevisķas
telpas, atdalot trūcīgos no maksātspējīgiem. Tādā vaidā no vienas skolas izauga
divas - trūcīgo bērnu skola un “pilsētas skola”. Drīz pie Frankes griezās
vecāki no citām pilsētām, lai ieteiktu viņiem labus audzinātājus. Tā kā tādu
audzinātāju Frankem nebija, viņš ieteica vecākus sūtīt bērnus uz Halli, kur
viņi varēs mācīties viņa vadībā. Mācības iesāka ar trīs bērniem, kurus mācīja
studenti kāda Frankes skolnieka uzraudzībā un vadībā. No šī graudiņa attīstījās
“Paidagogiums” (skola augstāko šķiru bērniem). Taču redzot trūcīgo bērnu
ārpuskolas dzīves tikumību postošos apstākļus, Franke apņēmās bez vecāku
uzraudzības palikušos bērnus pavisam pieņemt savā apgādībā, ierīkojot viņiem
sevišķu patversmi. Tā izveidojās bāreņu nams. Drīz vien Franke atvēra
skolu tādiem bērniem, kuru vecāki vēlējās, lai viņi vēlāk turpinātu izglītību
universitātē. Uz šo skolu pārcēla arī apdāvinātākos bāreņus. Tā radās latīņu
skola “Latinia”. Pēc tam vēl tika atvērta audzināšanas iestāde turīgu
vecāku meitenēm - sievieðu paidagogiums. Visām minētām iestādēm tika
uzcelta māja, tām atvēra arī savu aptieku un tipogrāfiju. Frankes dzīves pēdējā
gadā visās iestādēs kopā mācījās 2000 skolnieku un skolnieču, tajās strādāja
167 skolotāji un 8 skolotājas. Bez tam 200 studentiem katru dienu izsniedza
bezmaksas pusdienas.
Franke miris
1727.gadā. Savus pedagoģiskos uzskatus viņš ir izteicis grāmatā “Īss elementārs
vadonis”, kā izaudzināt dievbijīgus un gudrus kristiešus.
Frankes pedagoģiskie uzskati
Pēc Frankes domām,
audzināšana ir audzinātāja iedarbība uz audzēkņa gribu. Kristiešu audzināšana
ir audzinātāja iedarbība uz gribu, nolūkā, saskaņot tās darbību ar Dieva gribu.
Kā tas izdarāms? Pirmkārt, audzinot bērnus īstā dievbijībā, izveidojot
vajadzīgo sirds un gribas noskaņojumu.
Otrkārt, pamācot un vadot to īstu kristiešu gudrībā.
Dievbijības
ieaudzināšanu bērnos veicina skolotāja, vecāku un citu pieaugušu cilvēku
priekšzīme. Šim nolūkam noder arī katehizācija un pamatmācība kristiešu
reliģijā, šo mācību pavada stāstu lasīšana no vecās un jaunās derības un no
dzīves.
Audzinot jāskatās,
lai audzēkņos neattīstītos tādi trūkumi un netikumi kā skaudība, lepnība, bet
jāveicina patiesības mīlestība, paklausība un uzticība. Arī šeit labākais
līdzeklis ir laba priekšzīme un pasargāšana no sliktas priekšzīmes.
Lai bērni
nepierastu pie slinkuma, jālūko viņu brīvo laiku derīgi un patīkami izlietot.
Taču Franke nepiekrīt ne mūzikai, ne komēdiju izrādēm. Lai ieaudzinātu
dievbijību, viņi jāmāca Dievu lūgt, šai mācībai jābūt patīkamai un mīlestības
apgarotai, sodi reliģijas mācībā nav pielaižami, bet ja bērni uzvedas pārāk
rupji un izlaidīgi, viņus var sodīt.
Kristiešu gudrībā
bērni mācās, iemācīto praktiski izlietojot. Visas zināšanas nāk bērniem par
labu, tās izglīto sirdi un prātu. Šim nolūkam Franke sevišķi ieteic vēsturi un
labu rakstnieku darbus.
Lai piesaistītu
tik ļoti vajadzīgo jaunatnes uzmanību, Franke prasa mācīt skaidri un dzīvi,
lietojot parauga līdzekļus. Iemācītais jānostiprina ar atkārtošanu un dažādiem
vingrinājumiem.
Mācību un audzināšanas iekārta pietistu skolās
Zemākās bāreņu un
mātes valodas skolās bērni mācījās 7 stundas dienā, neizslēdzot svētku dienas.
Arī garāku brīvlaiku nebija. Audzināšanas un mācības uzdevums šeit bija vērst
bērnus pie īstas dzīvas Dieva un Kristus atziņas, izaudzināt viņus par īstiem
kristiešiem. Tāpēc galvenā vērība tika pievērsta reliģijas mācībai. No 7
mācības stundām 4 bija atvēlētas reliģijas mācībai, pie tam katru dienu 1
stundu skolēniem un skolotājiem vajadzēja piedalīties kopējos dievvārdos
baznīcā. Ar nopietno reliģisko
garu saskanēja ļoti stingra disciplīna. Pietisti maz uzticējās cilvēka dabai,
maz paļāvās arī uz ģimenes atbalstu bērnu audzināšanā. Tāpēc skolā bērnus ļoti
cieši uzraudzīja. Visu, kas varēja pamudināt uz izpriecu nepaklausību,
piemēram, mūzika, dažādas teātra izrādes, pat rotaļas, bija cieši noliegtas.
Tāpat no skolas bija izmests viss, kas varētu veicināt skolēnos godkārības
attīstību, piemēram, uzslavas, balvas u.t.t. Bērnus radināja par visu augstāk
stādīt tikumību un dievbijību. Praktiski pietistu skolās no bērniem prasīja
pārāk daudz un pret viņiem izturējās pārāk stingri.
Tā kā tikumības un
dievbijības audzināšanā bērnos lielu lomu izrāda laba priekšzīme, tad bērniem
un skolotājiem vajadzēja padoties vienādai kārtībai. Katru nedēļu notika
pedagoģiskās padomes apspriedes, kas iesākās un beidzās ar lūgšanu, tāpat kā
mācība bērniem. Skolotājiem vajadzēja mīlēt Kristu un stāvēt tālu no pasaules.
Tam vajadzēja izpausties viņu uzvedībā: “viņi nedrīkstēja pārāk skaļi smieties,
jokot, pārāk brīvi sarunāties. Vajadzēja valkāt vienkāršas drēbes, atteikties
no pīpēšanas, nekārot labāku ēdienu, pret sievietēm neizturēties pārāk
familiāri u.t.t.”.
Blakus reliģiskai
mācībai liela uzmanība tika pievērsta reāliem priekšmetiem un praktiskām
zināšanām. Dabas zinātnes skolniekiem tika pasniegtas lielākoties ārpus stundām
- pastaigājoties, apmeklējot darbnīcas un muzejus. Brīvā laikā skolnieki adīja,
vērpa un darīja citus derīgus darbus. Reāliem un praktiskiem darbiem bija
ierādīta vieta arī augstākās pietistu skolās. Halles “Paidagogiumā” bez valodas
mācības skolēnus iepazīstināja ar dabas vēsturi. Te bija ierīkots pat
dabaszinātniskais muzejs, ko allaž papildināja ar misionāru savāktiem retumiem.
Ar fiziku iepazīstināja caur eksperimentiem, ar anatomiju, sagraizot miroņus.
No pietistu pedagoģijas attīstījusies arī vācu reālskola - pirmo ekonomisko
skolu atvēra Frankes skolnieks 1747.g.
Pietisma nozīme izglītības vēsturē
Pietisms
ievērojami iespaidoja skolas organizāciju ne tikai Vācijā, bet arī citās zemēs.
Sekojot Frankes priekšzīmei tika atvērtas bāreņu patversmes Stokholmā, Londonā,
Maskavā un Pēterpilī; augstāka tipa sieviešu skolas, kollēģijas un skolas
trūcīgo ļaužu bērniem - Karalaučos, Nirnbergā un citur. Vācijā atjaunojās
tautas skola, kas bija daudz cietusi 30.g. karā.
Mazāka nozīme
izglītības vēsturē bija pietistu pedagoģiskai sistēmai ar tās īpatnējo
reliģiski tikumisko režīmu un disciplīnu. No sākuma tā gan izpelnījās vispārēju
uzmanību un vācu pietismam tika pareģots ilgs mūžs. Bet dievbijība, kā spriež
audzināšanas vēsturnieki, ir garīgas apdāvinātības veids, kas tikai tad
sasniedz īstu spožumu, kad tās cienītāji ir ar sirdi un dvēseli dievbijīgi, bet
cilvēkos bez vajadzīgas sirsnības un apgarotības viņa izvēršas par liekulību un
šauru formālismu un zaudē nozīmi pie labi domājošiem godīgiem cilvēkiem. Tā arī
notika ar pietismu. Tāpēc pietisma pedagoģijai drīz vien vajadzēja dot vietu
citai pedagoģijai ar citiem uzskatiem par cilvēka dabu. Tā bija filantropistu
pedagoģija ar ticību cilvēka dabai, tās labiem dīgļiem un tīrībai.
Izmantotā literatūra
Obšteins K., Pedagoģijas vēsture, R., 1929,
1.sēj.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru