Protokols
Nr.1.
Pirmsskolas
vecuma bērna izpēte.
Darba uzdevumi:
1. Kontakta dibināšana.
2. Krāsu, formas, laika, telpas uztveres izpēte.
3. Psihisko procesu - atmiņas, domāšanas, uzmanības izpēte.
4. Emocionālās un saskarsmes sfēras izpēte.
5. Katras izpētes rezultātu analīze.
6. Kopsavilkuma veidošana.
Demogrāfiskie dati.
Jānis - 5 gadi un 2 mēneši. Apmeklē bērnudārza vecāko grupiņu.
Kontakta dibināšana.
Jānis uzreiz, ar prieku veido kontaktu ar mani - svešu cilvēku,
labprāt, aizrautīgi atbild uz uzdotajiem jautājumiem un iesaistās sarunā.
Saruna:
Es:Sveiki, mani sauc Knuts, kā sauc tevi?
Jānis: Jānis Caune(mainīts vārds, arī turpmākie vārdi ir mainīti).
E.:Cik tev ir gadu?
J.: Man nesen palika pieci gadi.
E.:Pastāsti kā sauc un ko
dara tava mama?
J.:Viņu sauc Santa Caune, viņa ir pārdevēja kafejnīcā.
E.:Pastāsti par savu tēti.
J.:Viņu sauc Kaspars Caune. Viņš ir taxi šoferis un vadā cilvēkus,
kur viņiem vajag.
E.: Vai tev ir kāds brālis vai māsa?
J.:Man ir brālis. Viņam ir desmit gadi un viņš iet skolā. Viņš ir
šitik garš (rāda sev virs galvas).
Uz jautājumiem par ķermeņa shēmu, labo, krieso pusi, Jānis var visu
parādīt, dara to ar prieku, aizrautīgi.
Secinājumi.
·
Jānis droši, labprāt iesaistās
konaktā ar svešu cilvēku. Atsaucīgs.
·
Ir vecumam atbilstošas
zināšanas par sevi, ķermeņa shēmu.
·
Ir vecumam atabilstošas
zināšanas par savu ģimeni.
Laika izpratne.
E.:Kas tagad ir, diena vai nakts?
J.:Diena.
E.:Bet kā Tu to zini?
J.:Dienā ir gaišs, bet naktī tumšs.
E.:Vai tu zini, kas šodien par dienu?
J.:Piektdiena.
E.:Un vakar?
J.:Ceturtdiena.
E.:Un kas par dienu būs rīt?
J.:Sestdiena.
E.:Vai tu zini cik nedēlā dienas un kādas?
J.:Jā, .........(nosauc visas dienas pareizā secībā).
E.:Vai tu zini kāds šodien datums?
J.:Nezinu.
E.:Bet mēnesis?
J.:Oktobris.
E.:Kurā mēnesī tev ir dzimšanas diena?
J.:Augustā, 15.augustā.
E.:Nosauc, kādus vēl tu zini mēnešus?
J.:(Nosauc mēnešus mazliet neprecīzā secībā)
E.:Kāds tagad ir gadalaiks?
J.:Rudens
E.:Nosauc man pārējos gadalaikus.
J.:.........(nosauc visus gadalaikus pareizā secībā)
E.:Vai tu zini cik tagad ir pulkstens?(parādu)
J.:Es nezinu.
E.:Ja tu no rīta ēdi brokastis, tad ko tu ēdīsi pusdienlaikā un
vakarā?
J.:Pusdienas un vakarīņas.
Secinājumi.
·
Jānim ir laba laika izpratne
lielajās laika vienībās - gadalaikos, mēnešos, dienās, nepazīst pulksteni, kas,
manuprāt, ir normāli šajā vecumā.
·
Zināšanas par laika sadalījumu
spēj pielāgot patreizējam laika stāvoklim.
Telpas izpratne.
Jānis pilnībā izprot labās, kriesās puses jēdzienus, kā arī
vārdu uz, zem, aiz , pie nozīmi.
Secinājums.
·
Jānim ir ļoti laba telpas
izpratne reālajā telpā.
Krāsu izpratne.
Jānis pazīst visas pamatkrāsas, kā arī atšķir lillā, oranžo, pelēko.
Secinājums.
·
Jānim ir savam vecumam
atbilstoši ir ļoti laba krāsu izpratne.
Skaita izpratne.
Jānis spēj nosaukt , cik viņam gadu, cik būs nākošajā, aiznākošajā
dzimšanas dienā. Prot parādīt palūgto pirkstu skaitu. Prot saskaitīt, atņemt,
izmantot redzamus priekšmetus - klučus. Galvā prot skaitīt un atņemt nelielus
skaitļus.
Secinājumi.
·
Jānim ir ļoti laba skaitlisko
jēdzienu izpratne.
·
Precīzi saskaita un atņem
izmantojot nelielus priekšmetus.
·
Galvā spēj veikt vienkāršākas
darbības.
Krāsas un formas uztvere.
Piramīdas(9 stāvi).
Salīdzināšana notiek galvā.
Segana dēlis.
Spēj salikt pēc parauga.Figūru un iedobīšu salīdzināšana notiek
galvā.
''Zilonītis''.
Jānis norāda pareizi. Uz jautājumu kāpēc, Jānis atbild:''Meitenīte
sēž un skatās no šitās puses un puika sēž un skatās no otras puses, tāpēc
viņiem sanāca tā.''
·
Veicot uzdevumu, kurā
nepieciešama adekvāta telpiskā orientācija, Jānis ievēro būtiskās pazīmes -
telpiskās attiecības.
Attēlu atpazīšana.
Jānis visu nosauc precīzi, vienīgi attēlā ar atvērtām šķērēm, nosauc
gan šķēres, gan nazi.
Secinājumi.
·
Jānis spēj atšķirt vairākas
figūras, ja tās sazīmētas kopā vai sasvītrotas.
·
Ir zināšanas par sadzīves
priekšmetiem.
Secinājumi par krāsas un formas uztveri, valodu.
·
Jānim ir ļoti laba telpiskā
uztvere un domāšana.
·
Ir zināšanas par sadzīves
priekšmetiem.
·
Bagāts aktīvo vārdu krājums.
Uzmanības pārbaude.
Labirinti.Sajauktās līnijas.
Jānis veiksmīgi tiek galā ar abiem uzdevumiem. Uzdevumu veikšanas
laikā uzmanība sakoncentrēta tikai uz uzdevumu.
Attēlu salīdzināšana.
Piedāvātajos divu attēlu komplektos, Jānis no 10 esošajām atšķirībām
atrod visas. Uzmanība sakoncentrēta tikai uz uzdevumu.
Korektūru proves modifikācijas ar figūrām.
Rezultāti.
Vajadzīgās figūras tiek iegaumētas uzreiz. Visa matrica, izņemot
pirmo - izmēģinājumu rindu, tiek izpildīta 2min.35sek.
T
|
N
|
n
|
1.min.
|
50
|
-
|
2.min.
|
54
|
-
|
35sek.
|
27
|
-
|
T- laiks N-izskatīto zīmju skaits. n-kļūdu skaits.
Secinājumi.
·
Jānim neilgā sprīdī ir augsts
darba temps
·
augstas koncentrēšanās spējas
·
augsta precizitāte
·
tā kā laiks ir samērā īss, nav
iespējams precīzi noteikt darba tempa dinamiku.
Domāšanas pārbaude.
Notikumu secības
à
par sivēnu, kurš ēd torti.
Jānis saliek attēlus un stāsta:''Viņš sēž un domā kaut ko, izdomā
uztaisīt torti, uztaisīja torti un tad to ēda.''
à
Par suni kurš nozog vistu.
Saliek un sāk stāstīt:''Suns iet aiz viņiem, palecās un paņem vistu,
un tad cilvēki aiziet uz parciņu un grib ēst vistu, bet ierauga,ka vista ir
pazudusi. ''
à
par sniegavīru un zaķi.
Saliek un izstāsta:''Zaķis izjauca sniegavīru, apēda burkānu , tad
sēdēja un domāja, un izdomāja uztaisīt jaunu, labāku sniegavīru.''
à
Saliek un izstāsta:''Putnīņš
būvē mājiņu, tad pasilda oliņas un izšķīlās cālīši.''
Secinājumi.
·
Jānis ar izpratni vērtē
apkārtējas pasaules likumsakarības.
·
Loģiski izklāsta savas domas.
·
Bagāts aktīvo vārdu krājums.
·
Izteiksmes līdzekļu -
intonācijas izmantošana.
Sagrieztie attēli.
Veikli un precīzi , salīdzināšanas operācijas veicot galvā, saliekot
15 gabaliņu puzli, vēlāk saliek pat 100 un vairāk gabaliņu puzli. Mēģinājumu -
kļūdu metode tiek pielietota tikai pāris reizes daudzo gabaliņu puzlī.
Secinājums.
Jānis ļoti labi prot galvā analizēt atsevišķas detaļas un savienot
tās veselumā.
Kļūdainie zīmējumi.
·
par taureni akvārijā.
Turentiņš ir iekšā ūdenī, ........ bet taurentiņi vienmēr ir ārā no
ūdens.
·
par begemotu, kurš ganās kopā
ar mājdzīvniekiem.
''Begemots nekad nav kopā ar govīm un aitām.''
·
Par ziemu un pavasari vienā
atttēlā.
''Šitais bērns ir pliks, bet citi saģērbušies.''
·
Par dejotāju, kurai katra kurpe
ir savādāka.
''Dejotājai viena kurpe ir citādāka''
·
Par vāveri un ezi kokā.
''Ezim nevajag būt kokā, viņš nemaz nevar tur uzrāpties.''
·
Par pēdām sniegā aiz bērniem.
''Bērni iet , bet te viss ir pareizi!''
·
Par bumbieriem dadzī.(tika dots
paskaidrojums, ka attēlā ir domāti bumbieri un dadža lapas)
·
Par dūmiem un karogu vēja laikā
uz pretējām pusēm.
''Tur ir rūpnīca. Un te nekas nav nepareizi!''
Secinājumi.
·
Uzdevuma būtība tiek uztverta
jau sākumā. Atjautīgs.
·
Loģiski spēj pamatot atrastās
kļūdas.
·
Zīmējumus izprot pēc būtības ,
uztver būtiskās pazīmes.
·
Bagātīgs aktīvo vārdu krājums.
·
Tiek lietoti valodas izteiksmes
līdzekļi.
Trūkstošās detaļas.
·
Zēnu bez ausīm.
''Viņam nav piezīmētas ausis!''
·
Ritenis bez spieķiem.
Norāda uz spieķiem un saka, ka trūkst dubļu bleķi.
·
Gailis bez sekstes
Norāda pareizi.
·
Telefons bez ripas.
''Te nav kur griezt ciparus''norāda pareizi.
·
Gaisa balons otrādi.
Griež lapu otrādi un saka:''Te ir otrādi uzzīmēts!''
·
Ķerra bez roktura.
Norāda pareizi.
·
Dejotājas dažādās kurpes.
Viņa nevarēs dejot, ja katra kurpe ir cita.''
·
Par pēdām sniegā .
''Bērni pastaigājas un viss!''
Secinājumi.
·
Uzmanība tiek pievērsta uz būtiskajām
pazīmēm.
·
Ir zināšanas par apkārtējās
pasaules likumsakarībām.
Klasifikācija.
Tiek piedāvātas šādas 5 grupas:
·
Cilvēki - bērns, pavārs,
policists, muzikants.
·
Augļi - apelsīns, banāni,
vīnogas, ābols.
·
Mēbeles - grāmatplaukts, gulta,
krēsls, skapītis.
·
Transporta līdzekļi -
automašīna, motocikls, kuģis, tramvajs.
·
Dzīvieki - kaķis, suns, lauva,
stirna.
Jānis precīzi veic šo uzdevumu - gan kartiņas pielikšanu pie
attiecīgās grupas, gan vispārināšanu. Spēj nosaukt, kas attēlots katrā kartiņā.
Secinājumi.
·
labas vispārināšanas spējas.
·
Ir zināšanas par šiem
priekšmetiem.
''4 liekā tests''
Kartiņas Nr.
|
Abstrahētā lieta.
|
Vispārinājums.
|
1.
|
Zaļais kvadrāts
|
pārējie ir zili
|
2.
|
Māja
|
dzīvnieki
|
3.
|
Mazais kvadrāts
|
pārejie ir lieli
|
4.
|
Televizors
|
cilvēks
|
5.
|
Baltmaize
|
kārumi
|
6.
|
Četrstūris
|
tie ir spicāki
|
7.
|
Gailis
|
mēbeles
|
8.
|
Zaķis
|
dārzeņi
|
9.
|
Ritenis
|
drēbes
|
10.
|
Zemenes
|
puķes
|
11.
|
Bitte
|
putni
|
12.
|
Svece
|
pārejie neizkūst
|
13.
|
Kāja
|
kurpes
|
14.
|
Norāda uz mežragu
|
tie nav tik lieli
|
15.
|
Bērzs
|
augļi
|
Kopā
|
86,66%
|
86,66%
|
Secinājumi.
·
Jānim ir labas absrahēšanas un
vispārināšanas spējas.
·
Bagātīgs aktīvo vārdu krājums.
Ravēna tests.
Sēr./Nr.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Kopā
%
|
A
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
-
|
-
|
75
|
AB
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
+
|
-
|
+
|
+
|
-
|
75
|
B
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
+
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
41,6
|
Kopā
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
63,9
|
Testa veikšanas laiks - 7 min. 25.sek.
Sērija A.
Jānis ir sasniedzis augstus rezultātus.Tas nozīmē, ka viņam ir
adekvāta formas, lieluma uztvere, spēja analizēt iekšējo telpisko struktūru.
Sērija AB.
Jānis ir sasniedzis ļoti augstus rezultātus, atbilstoši viņa
vecumam. Tātad, Jānim, savam vecumam atbilstoši, ir ļoti labas, adekvātas
telpisko attiecību analīzes un sintēzes spējas , gan pēc formas, gan
izvietojuma.
SērijaB.
Sarežģītākajā sērijā nedaudz mazāk kā puse piemēru ir veikta
pareizi, jo šie piemēri prasa sarežģītākas spējas , t.i. analīzes un sintēzes
spējas daudzpazīmju situācijā. Vienkāršākajos piemēros Jānis saprot figūrās
variējošo visu pazīmju savstarpējo sakarību, veicot analīzi un sintēzi
vairākpazīmju situācijā.
Secinājumi.
·
Jānim, atbilstoši savam vecumam
ir ļoti laba , adekvāta formas un lieluma izpratne , spēja analīzēt iekšējo
telpisko struktūru.
·
Jānim,atbilstoši savam vecumam,
ir ļoti labas , adekvātas telpisko attiecību analīzes un sintēzes spējas , gan pēc formas , gan
izvietojuma.
·
Jānim ir pamatiemaņas analīzes
un sintēzes spējas daudzpazīmju situācijā.
·
Jānim, atbilstoši savam vecumam
, ir ļoti labās telpiskās izpratnes, spējas, ne tikai reālajā telpā, bet arī
abstraktās situācijās, t.i. attēlos.
Secinājumi par domāšanas īpatnībām.
·
Jānim ir izpratne par
apkārtējās pasaules likumsakarībām.
·
Loģiski izsaka savas domas.
·
Ļoti labas spējas atsevišķu
detaļu analizēšanā un to savienošanā vienā veselā, veicot šīs operācijas galvā.
·
Ļoti labas būtisko pazīmju
izdalīšanas spējas
·
Ļoti labas abstrahēšanas un
vispārināšanas spējas.
·
Jānim, savam vecumam atbilstoši
, ir ļoti labas telpiskās izpratnes spējas, ne tikai reālajā telpā, bet arī
abstaktās situācijās, t.i. attēlos.
·
Bagātīgs aktīvo vārdu krājums.
Atmiņas pārbaude.
10 vārdu tests.
Vārds/atk.reize
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Gulta
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Kāja
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Nazis
|
|
3
|
3
|
3
|
3
|
Egle
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
Papīrs
|
|
6
|
5
|
5
|
5
|
Sēta
|
5
|
7
|
|
6
|
6
|
Mute
|
6
|
5
|
6
|
7
|
7
|
Siena
|
|
8
|
|
8
|
8
|
Mēness
|
|
|
7
|
9
|
9
|
Kaķis
|
3
|
9
|
8
|
10
|
10
|
Pirmajā reizē tiek
reproducēti 6 vārdi, kas ir labs rezultāts. Turpmākajās reizēs ir ļoti labi
rezultāti, vārdi tiek nosaukti līdzīgā secībā, kā dots.
Secinājums.
·
Jānim ir izcila īslaicīgā -
mehāniskā verbālā dzirdes atmiņa.
Redzes atmiņas pārbaude.
Jānis precīzi nosauc visus piedāvātos augļu attēlus un precīzi tos
reproducē.Starp 14 attēliem bija jāatpazīst 6.
Secinājums.
·
Jānim ir ļoti laba īslaicīgā
redzes atmiņa.
·
Precizitāte reproducēšanā.
Nosauktais
vārds
|
Izvēlētais
vārds
|
Paskaidrojums
|
Reproducētie
vārdi, nosaukšanas kārtība.
|
Ziema
|
Sniegavīrs
|
Sniegavīru ceļ
ziemā
|
Ziema+
|
Piens
|
Govs
|
Gotiņa dod
pienu
|
Piens +
|
Braukt
|
Tramvajs
|
Tramvajs brauc
|
Braukt +
|
Spēlēties
|
Lelle
|
Ar lelli var
spēlēties
|
Spēlēties +
|
Vakars
|
Lampa
|
Vakarā dedz
lampu
|
Vakars +
|
Griezt
|
Šķēres
|
Ar šķērēm griež
|
Griezt +
|
Muša
|
Taurenis
|
Taurenis un
muša abi lido
|
Muša +
|
Ola
|
Vista
|
Vista dēj olas
|
Olas +
|
Kompots
|
Ķirši
|
No ķišiem var
taisīt kompotu
|
Kompots +
|
Zobi
|
Zobu birstes
|
Ar zobu birsti
mazgā zobus
|
Zobi +
|
Skolnieks
|
Tāfele
|
Skolnieks
raksta uz tāfeles
|
Skolnieks
|
Mācīties
|
Grāmatas
|
No grāmatām
mācās
|
Mācīties +
|
Precīzi reproducēti 100%
Secinājumi.
·
Loģiski spēj pamatot izvēlētā
attēla piemērotību iegaumēšanai.
·
Ļoti laba, precīza īslaicīgā
atmiņa, izmantojot pastarpināšana.
Secinājumi par atmiņas īpatnībām.
·
Izcila īsalaicīgā - mehāniskā verbālā atmiņa.
·
Ļoti laba, precīza īslaicīgā
redzes atmiņa.
·
Ļoti laba pastarpinātā
iegaumēšana, reproducēšana.
·
Loģiski prot pamatot savas
domas.
Kopsavilkums.
Jānis ir piecus gadus un divus mēnešus vecs, savam vecumam
atbilstoša auguma, akurāts zēns. Apmeklē bērnu dārza vecāko grupiņu . Viegli un
ātri atrod kontaktu ar svešu cilvēku, labprāt iesaistās sarunā un piedāvāto
uzdevumu risināšanā. Uzdevumus veic aizrautīgi , ar entuziasmu. Augstas
darbaspējas. Jānis labprāt sadarbojas ar citiem bērniem, iesaistās rotaļās .
Aktīvs, kustīgs, labā garastāvoklī.
Jānis pilnigi izprot sevi un savu ģimeni, prot saprotami un loģiski
izstāstīt par šīm lietām.
Jānim ir laba laika izpratne. Ir zināšanas par dažādiem laika
sadalījumiem un prot tos pielāgot atbilstošajam laika momentam.
Jānim ir ļoti laba krāsu izpratne, ne tikai pamatkrāsās, bet arī
dažās papildkrāsās.
Jānis pilnībā izprot labās un kreisās puses jēdzienu nozīmi, savu
ķermeņa shēmu. Savam vecumam atbilstoši, Jānim ir ļoti labi attīstīta telpiskā
domāšana , uztevere un izpratne.
Jānis pilnībā izprot skaitlisko jēdzienu nozīmi. Prot saskaitīt un
atņemt, izmantojot redzamus palīgmateriālus. Galvā spēj veikt vienkāršākās
darbības.
Jānim ir ļoti labas koncentrēšanās spējas , augsta precizitāte uzdevumu
veikšanai, neilgā laika sprīdī, jo pēc komplicētāku uzdevumu veikšanas jāim ir
nepieciešama pauze. Šādā vecumā tas ir pilnīgi normāli un atbilstoši.
Jānis izprot apkārtējās pasaules likumsakarības. Loģiski prot
izteikt un pamatot savas domas. Ļoti labas analizēšanas , sintezēšanas
abstrahēšanas un vispārināšanas spējas . Šīs spējas Jānim ir vienlīdz labi
attīstītas.
Jānim ir izcila īslaicīgā mehāniskā atmiņa, kā arī loti laba precīza
īslaicīgās redzes atmiņa un pastarpinātā iegaumēšana , reproducēšana. Visi šie
atmiņas veidi ir vienlīdz labi attīstīti , tādēļ nav iespējams izdalīt vadošo
atmiņas veidu.
Jānim ir bagātīgs aktīvo vārdu krājums. Jāņa valoda ir saprotama,
loģiska ,bagātināta ar dažādiem valodas izteiksmes līdzekļiem. Arī pats Jānis
uzreiz saprot viņam dotās instrukcijas.
Grūti kaut ko pateikt par kritiskumu , savu kļūdu atzīšanu, jo Jānim
tādu, var teikt nebija.
Par uzslavām Jānis ir lepns , pasmaida, priecājas. Pārliecināts par
savām spējām.
Kopumā varētu teikt , ka Jānim ir ļoti labi attīstīti visi psihiskie
procesi. Viņa psihiskās attīstības līmenis, pēc manām domām , ir augstāks par
vidējo psihiskās attīstības līmeni 5 gadīgiem bērniem.
Piezīmes.
Pavisam man ar Jāni bija divas tikšanās , kuras ilga katra apmēram 2
stundas. Tikšanās vieta bija Jāņa bērnu dārzs. Līdz tam , Jānis un es pazīstami
nebijām. Jānis pats man pienāca klāt un sāka runāt. Šajās divās tikšanās
reizēs mēs ne tikai veicām uzdevumus,
bet arī Jānis izrādīja man savasmantas un darinājumus, par kuriem pats ļoti ir
lepns, kopīgi rotalājāmies ar klučiem un citām mantām.
Testu veikšanas secība.
1.diena.
·
Iepazīšanās un informatīvie
jautājumi
·
Piramīdas
·
Atēlu atpazīšana
·
Kogana dēlis
·
Korektūru proves modifikācijai
ar figūrām . Pauze.
·
Zīlonītis
·
Kļūdainie attēli
·
10 vārdu atmiņas tests.
·
Labirinti, sajauktās līnijas.
2.diena.
·
Aprunāšanās par nedēļā
notikkušo
·
Puzles
·
Klasifikācija
·
Notikumu secības.Attēlu
salīdzināšana.Pauze.
·
Trūkstošās detaļas.
·
Redzes atmiņas pārbaude.
·
''4 liekā'' tests.Pauze.
·
Pastarpinātā iegaumēšana.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru