Piza starp
Toskānas mākslas pilsētām ieņem nozīmīgu vietu. Laika gaitā Piza uzkrāja
mākslas darbus, visvairāk viduslaikos. Ekonomisko un politisko virsotni
sasniedza 12.–13.gs. Šajā laikā aktīvi notika tirznieciba ar tālajam zemēm, kā
rezultātā pilsēta kļuva bagāta ar glezniecības, skulptūras un arhitektūras
šedevriem. Starp tiem izciliem pieminekļiem ir Katedrāles laukums – apbrīnojams
monumentāls komplekss, izdzīvojis cauri gadsimtiem līdz mūsdienām nemainīdama
izskatu ar savu populāro torni – mākslas un statiskā līdzsvara brīnumu. Bez tam
pilsēta piesaista ar saviem laukumiem, kuros iestādīti daudzi koki, ar
elegantajām ieliņām gar upi Arno un arhitektūras pieminekļiem Sv. Marija bella
Spina baznīcu un Kavalieru laukumu.
Mākslinieciski
vēsturiskais apraksts

Laukums de Mirocoli
 (Katedrāles laukums)
Tas ir domu laukums:
monumentāls komplekss – viens no pazīstamākiem itāļu arhitektūrā – Katedrāle
(Doms), Pizas tornis (Kampanila), Babtistērija. Tā celtniecība ilga 3.gs.
dažādu arhitektu vadībā. Laukuma ārējais izskats nav mainījies un mūsdienās tas
ir apskatāms visā savā krāšņumā. 
Katedrāle 
Katedrāles
celtniecība sākās 1064.gadā Busketo vadībā. Katedrāles iesvētības notika
1118.gadā, kad celtniecība vēl nebija pabeigta. Celtniecības darbi turpinājās
arī 12.gs. un arī vēlēkajo gadsimtos. Katedrāle ir izcilākais arhitektūras
piemineklis Romāņu stilā. Visa katedrāle ir no ārpuses veidota no daudzkrāsainā
marmora. 
ü Arkāde
– Itāļu romantikai raksturīgs izsmalcināts un skaidrs arkādes risinājums, kāds
vērojams galvenās fasādes augšājos stāvos.
ü Galvenā
fasāde – fasāžu arkādes ritmika kopā ar krāsainā marmora apšuvuma rakstu
katedrālei piešķir neatkārtojamu savdabīgumu.
ü Arkāde
– ārējās arkādes formas romantikas būvmākslā attīstījās kā klasiskās fasādes
elementu dekoratīva interpretācija.
ü Karkass
– arkādes motīvs eksterjera risinājumā parādās kā vienkārša un skaidri nolasāma
struktūrvienība, kuras atkārtojums mazina nesošo sienu vienviedību un iezīmē
attīstību gotikai raksturīgo mūra karkasa konstrukciju virzienā.
ü Marmora
josla – katedrāli rotā horizontālu krāsaina marmora joslu raksts. Tas ir
Vidusitālijas arhitektūrā izplatīts dekoratīvs paņēmiens.
ü Centrālais
krustojums – baznīcas garenjomu un šķērsjoma krustojumā sākotnēji, iespējams,
pacēlās slēgts tornis, kas vēlāk tika nojaukts, lai atbilstoši 14.gs. Florencē
radītās Toskānas sakrālās arhitektūras modes vēsmām atklātu skatienam mūra
kupolu.
ü Kupols
– ķieģeļu un akmeņu mūra kupols (1090.g.) ir Florences babtistērijas
vienaudzis. Kupola arkādes izveide tika pabiegta 1383. gadā.
ü Dievnama
iekštelpas – abās pusēs vidusjomam stiepjas sānjomi, kur koncentrēti sakrālie
tēli un izveidotas svētajiem viedotas veltītas kapelas. Šāds plānojums radies,
izmantojot akmens velves un arkādi, kas balsta vidusjomu sienas.
Pizas tornis
Viens no pilsētas
simboliem. Pazīstams pasaulē ar savu īpašo torņa slīpumu. Katru gadu slīpums
palielinās par 1mm gadā. No ziemeļu puses torņa augstums ir 55,22m, no dienvidu
puses 54,52m. No torņa virsotnes Galileo Galilejs vieca savus eksperimentus.
Šodien no turienes var apbrīnot brīnišķīgu pilsētas panorāmu. Pizas torņa
celtniecība sākās1173. gadā. Jau tajā laikā notika pirmās zemes nosēšanās un
darbi tika pārtraukti tikai uzceļot trīs stāvus. Celtiniecību atjaunoja pēc 100
gadiem – 1273.g. Tāpat kā katedrālē arī šeit pamatos ir arkas. Torņa augšdaļā
ir torņa nodalījums.
ü Torņa
pamati – torņa ievērojamā augstuma dēļ tā pamatiem vajadzēja būt apjomīgākiem,
tāpēc tiem jāuzņem lielāka slodze, nekā buvniecības praksē tas pieļaujams.
Torņa rotējošo nosēšanos izraisīja nevienmērīgā grunts raksturojums.
ü Torņa
nosēšanās – torņa tendences svērties sāņus un nosēsties kļuva redzama jau
celtniecības gaitā. Cenšoties līdzsvarot pieaugošo slīpumu, diviem augšējiem
stāviem pat tika piešķirta ķīļveida forma.
ü Slīpais
tornis – pizas torņa (1174 – 1271) nobīde no vertikālās ass jau sasniedza 4,2m,
un celtne joprojām turpina svērties par 1,1 minūti dekāte, radot reālas
sagāšanas briesmas. Patlaban tornis sasvēries apmēram par 5 metriem. Kopš  1911. gada tornis katru gadu tiek apsekots.
Inženieri cer, ka viņi spēs apturēt 
torņa tālāko sasvēršanos, lai kādā dienā tas neapgāstos pavisam
Babtistērija
Babtistērijas
projekts tika izstrādāts 1152.gadā, ņemot verā blakus atrodošās Katedrāles
arhitektūras stilu izejmateriālu izvēlē. Darbi turpinājās vairākus gadsimtus.
Celtniecība tika pabeigta »
14. gs beigās. Ēkai taisnstūra forma. Pirmais stāvs sastāv no arkām un četrām
lielām durvīm, pretīm katedrālei kolonna. Augšējā daļā lodžija izrotāta ar
dažādām skulptūrām. Ārējais kupols sedz visu apaļā babtistērija telpu, bet tās
vidū uz īpašas kolonādes paceļas arī augsts iekšējais kupols. Kupols sadalīts
astoņās daļās ar marmora rotājumiem. Pašā virsotnē uzstādīta Sv. Jāņa
kristītāja bronzas statuja.
Katedrāles mākslas
muzejs
          Ēka,
kurā izvietots muzejs atrodas laukuma DA pusē. 
Ēka sākumā tika celta kā katedrāles mācītāja nams, kuru tie mitinājās no
1100.g. līdz 17.gs. sākumam, vēlāk namu izmantoja citiem mērķiem. Tagadējais
izskats attiecas uz 17.gs., kad bija pilnībā pārveidots. 1784.g. šeit atrodas
smalko mākslu akadēmija un literāta Džovonī Rozīnī dzīvesvieta. 1887.g. sāka
mitināties mūķenes, pārveidojot ēku par klosteri. Muzejs šeit tika atklāts
1986.g. Tā galvenais uzdevums ir sniegt ziņas par izmaiņām Pizas arhitektūrā un
pilsētas kūltūras un mākslas vēsturi.
Komposanto
          Liela  marmora 
taisnstūra formas mūris, kas apslēpj laukuma D pusi. Mūra celtniecība
tika sākta 1277.g. Komposanto bija domāts Pizas iedzīvotāju pīšļū glabāšanai,
kas tika atvesti kuģos 13.gs. sākuma no Golgofas. Tā bija arhibīskapa Ubaldo de
Lanfrankī iniciatīva. 1944. g. jūlijā karadarbību rezūltātā Kopnosanto jumts
iegāzās un izkusa, sabojājot freskas, skūlptūras un sarkofāgus, no kuriem dažus
neizdevās glābt. Ilgstošie restaurācijas darbi 
tika pabeigti 1969.g. Atjaunotās freskas, kuras bija noņemtas no
Komosanto sienas tika izvietotas blakus muzejā.
Kavalieru laukums
          Viduslaikos
tas saucās "Septiņu ielu laukums". Tieši tāds skaits ielu sagāja kopā
uz laukuma. 1561.g. laukums tika restaurēts. Šajā laika posmā ap laukumu bija
gotiskā stila ēkas, tai skaitā Torre de Gvalandī tornis. Mūsdienās ietverte
17.gs. pulksteņi pils – palaco del Orolodži, kurā bija ieslodzīts un nomira
kopā ar bērniem un mazbērniem gfāfs Ugalīno.1561.g. Pēc Kozimo I Medičī pavēles
laukums tika atjaunots ar mērķi dažas jaunas ēkas atdot Sv.Stefanijas ordeņa
bruņiniekiem. Laukumā paceļas Kozimo I Medičī, ordeņa dibinātāja, skulptūra. Tā
pat šeit atrodas universitāte, kura ir viena no vecākajām itālijā.
Sv.Stefānijas del Kavaljērī baznīca
          Lielā
baznīca tika uzcelta 1569.g. Baznīcas fasāde tika izveidota dažus gadus vēlāk,
kas ir Džovanī Medičī radījums. Bazmīcas abās pusēs nelielas celtnes, kuras
agrāk bija bruņinieku ģērbtuves, bet 17.gs. tika pārveidotas par lūgšanas
telpām.
Nams dei Kavaljērī
          Viduslaikos tas bija tautas vecāko
nams. Šajā namā bruņiniekiem vajadzēja iziet iesvētības. 1562.g. nams
arhitektoniski uzlabota. Fasāde ir ieliektas formas un priekšplānā divpusējas
kāpnes. Nama priekšā ir Kozimo I Medičī, pēc kura rīkojuma tika restaurēts viss
laukums, skūlptūra. Starp 3 un 4 stāvu ir izvietoti krūštēli. Mūsdienās pils
telpās atrodas prestiža universitāte.
Sv. Katerīnas baznīca
          Baznīcas
fasādes apakšējā daļa raksturīga 13.gs., kas sastāv no 3 arkām un durvīm, kuras
atrodas centrālajā arkā. Augšējā daļā divas rindās gotiskās lodžijas. Baznīcā
tiek saglabāti visvērtīgākie māksas šedevri.
Sv. Matveja nacionālais muzejs
           Muzejs aizņem senā Benekdiktiešu klostera 38
zāles, kuras tika atrestaurētas un sakārtotas 1949.g. Kolekciju vākt iesāka
bīskaps Cukketī 18.gs. un 1796.g. tā tika uzdāvināta katedrāles mākslas
muzejam. Vēlēkajos gados kolekcija tika papildināta ar dāvinājumiem un mākslas
darbiem, kas nonāca no sēgtiem klosteriem.
Sv.Marijas dellas Spinas baznīca
          Banīca
tika uzcelta 1323.g. un ir Pizas gotiskās mākslas ievērojamākā celtne. Sākumā
baznīca atrodas upes Arno krastā, bet tā kā regulāri iekļuva ūdens, tad 1870.g.
baznīca bija pilnībā izjaukta un no jauna salikta ielas līmenī. Nelielā marmora
celtnes ārējais veidols lepni rotāts, īpaši, no Lungardo ielas puses. Baznīcas augšdaļu
rotā 13 dekoratīvie tornīši, kuros izvietotas Kristus un Apustuļa skūlptūras.
Baznīcu vainago izsmalcināti torņo, robi un Svēto un Eņģeļu figuras. Baznīcas
fasādes centrā Madonna ar jaundzimošo un diviem Eņģeļiem.
Sv.Franceska baznīca
          Baznīcas
celtiniecība sākās 13.gs. Celtniecības darbos piedalījās arī Komposanto autors
Džovonī di Simone. Viņam arī pieder drosmīgais Pizas torņa projekts. Baznīcas
interjērs sastāv tikai no lielas zāles, kas pārklāta ar spārēm. Četri altāri
pie labās sienas Sv.Frančesko 16.gs. darbs (Santo di Tito). Ir saglabājušies
griestu zīmējumi, kuri attēlo Kristus vēsturi.
Objektu izvietojums Katedrāles laukumā

1. Laukums de Mirocoli,
katedrāle, Pizas tornis, babtistērija, komposanto, katedrāles mākslas muzejs

2. Kavalieru laukums, Nams dei Kavaljērī, Sv. Stefānijas del Kavaljērī baznīca
3. Sv. Franciska
baznīca
4. Sv.Marijas dellas
Spinas baznīca
5. Sv. Katerīnas baznīca
Izmantojamā literatūra:
ü www.itwg.com/en_pisa.asp
ü www.bluffton.edu/~sullivanm/pisa/pisacathedral.html
ü Rkfelbj Gtij ²Gbpf² – yjdsq gentdjlbntkm gj ujhjle
ü Latviešu Padomju enciklopēdija 7(728lpp)
Laukums
de Mirocili (Katedrāles laukums)
Pizas
tornis
Pizas
tornis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru