

Mākslinieciski
vēsturiskais apraksts



Laukums de Mirocoli
(Katedrāles laukums)
Tas ir domu laukums:
monumentāls komplekss – viens no pazīstamākiem itāļu arhitektūrā – Katedrāle
(Doms), Pizas tornis (Kampanila), Babtistērija. Tā celtniecība ilga 3.gs.
dažādu arhitektu vadībā. Laukuma ārējais izskats nav mainījies un mūsdienās tas
ir apskatāms visā savā krāšņumā.
Katedrāle


ü Arkāde
– Itāļu romantikai raksturīgs izsmalcināts un skaidrs arkādes risinājums, kāds
vērojams galvenās fasādes augšājos stāvos.
ü Galvenā
fasāde – fasāžu arkādes ritmika kopā ar krāsainā marmora apšuvuma rakstu
katedrālei piešķir neatkārtojamu savdabīgumu.
ü Arkāde
– ārējās arkādes formas romantikas būvmākslā attīstījās kā klasiskās fasādes
elementu dekoratīva interpretācija.
ü Karkass
– arkādes motīvs eksterjera risinājumā parādās kā vienkārša un skaidri nolasāma
struktūrvienība, kuras atkārtojums mazina nesošo sienu vienviedību un iezīmē
attīstību gotikai raksturīgo mūra karkasa konstrukciju virzienā.
ü Marmora
josla – katedrāli rotā horizontālu krāsaina marmora joslu raksts. Tas ir
Vidusitālijas arhitektūrā izplatīts dekoratīvs paņēmiens.
ü Centrālais
krustojums – baznīcas garenjomu un šķērsjoma krustojumā sākotnēji, iespējams,
pacēlās slēgts tornis, kas vēlāk tika nojaukts, lai atbilstoši 14.gs. Florencē
radītās Toskānas sakrālās arhitektūras modes vēsmām atklātu skatienam mūra
kupolu.
ü Kupols
– ķieģeļu un akmeņu mūra kupols (1090.g.) ir Florences babtistērijas
vienaudzis. Kupola arkādes izveide tika pabiegta 1383. gadā.
ü Dievnama
iekštelpas – abās pusēs vidusjomam stiepjas sānjomi, kur koncentrēti sakrālie
tēli un izveidotas svētajiem viedotas veltītas kapelas. Šāds plānojums radies,
izmantojot akmens velves un arkādi, kas balsta vidusjomu sienas.
Pizas tornis


ü Torņa
pamati – torņa ievērojamā augstuma dēļ tā pamatiem vajadzēja būt apjomīgākiem,
tāpēc tiem jāuzņem lielāka slodze, nekā buvniecības praksē tas pieļaujams.
Torņa rotējošo nosēšanos izraisīja nevienmērīgā grunts raksturojums.
ü Torņa
nosēšanās – torņa tendences svērties sāņus un nosēsties kļuva redzama jau
celtniecības gaitā. Cenšoties līdzsvarot pieaugošo slīpumu, diviem augšējiem
stāviem pat tika piešķirta ķīļveida forma.
ü Slīpais
tornis – pizas torņa (1174 – 1271) nobīde no vertikālās ass jau sasniedza 4,2m,
un celtne joprojām turpina svērties par 1,1 minūti dekāte, radot reālas
sagāšanas briesmas. Patlaban tornis sasvēries apmēram par 5 metriem. Kopš 1911. gada tornis katru gadu tiek apsekots.
Inženieri cer, ka viņi spēs apturēt
torņa tālāko sasvēršanos, lai kādā dienā tas neapgāstos pavisam
Babtistērija


Katedrāles mākslas
muzejs
Ēka,
kurā izvietots muzejs atrodas laukuma DA pusē.
Ēka sākumā tika celta kā katedrāles mācītāja nams, kuru tie mitinājās no
1100.g. līdz 17.gs. sākumam, vēlāk namu izmantoja citiem mērķiem. Tagadējais
izskats attiecas uz 17.gs., kad bija pilnībā pārveidots. 1784.g. šeit atrodas
smalko mākslu akadēmija un literāta Džovonī Rozīnī dzīvesvieta. 1887.g. sāka
mitināties mūķenes, pārveidojot ēku par klosteri. Muzejs šeit tika atklāts
1986.g. Tā galvenais uzdevums ir sniegt ziņas par izmaiņām Pizas arhitektūrā un
pilsētas kūltūras un mākslas vēsturi.
Komposanto
Liela marmora
taisnstūra formas mūris, kas apslēpj laukuma D pusi. Mūra celtniecība
tika sākta 1277.g. Komposanto bija domāts Pizas iedzīvotāju pīšļū glabāšanai,
kas tika atvesti kuģos 13.gs. sākuma no Golgofas. Tā bija arhibīskapa Ubaldo de
Lanfrankī iniciatīva. 1944. g. jūlijā karadarbību rezūltātā Kopnosanto jumts
iegāzās un izkusa, sabojājot freskas, skūlptūras un sarkofāgus, no kuriem dažus
neizdevās glābt. Ilgstošie restaurācijas darbi
tika pabeigti 1969.g. Atjaunotās freskas, kuras bija noņemtas no
Komosanto sienas tika izvietotas blakus muzejā.
Kavalieru laukums
Viduslaikos
tas saucās "Septiņu ielu laukums". Tieši tāds skaits ielu sagāja kopā
uz laukuma. 1561.g. laukums tika restaurēts. Šajā laika posmā ap laukumu bija
gotiskā stila ēkas, tai skaitā Torre de Gvalandī tornis. Mūsdienās ietverte
17.gs. pulksteņi pils – palaco del Orolodži, kurā bija ieslodzīts un nomira
kopā ar bērniem un mazbērniem gfāfs Ugalīno.1561.g. Pēc Kozimo I Medičī pavēles
laukums tika atjaunots ar mērķi dažas jaunas ēkas atdot Sv.Stefanijas ordeņa
bruņiniekiem. Laukumā paceļas Kozimo I Medičī, ordeņa dibinātāja, skulptūra. Tā
pat šeit atrodas universitāte, kura ir viena no vecākajām itālijā.
Sv.Stefānijas del Kavaljērī baznīca
Lielā
baznīca tika uzcelta 1569.g. Baznīcas fasāde tika izveidota dažus gadus vēlāk,
kas ir Džovanī Medičī radījums. Bazmīcas abās pusēs nelielas celtnes, kuras
agrāk bija bruņinieku ģērbtuves, bet 17.gs. tika pārveidotas par lūgšanas
telpām.
Nams dei Kavaljērī


Sv. Katerīnas baznīca
Baznīcas
fasādes apakšējā daļa raksturīga 13.gs., kas sastāv no 3 arkām un durvīm, kuras
atrodas centrālajā arkā. Augšējā daļā divas rindās gotiskās lodžijas. Baznīcā
tiek saglabāti visvērtīgākie māksas šedevri.
Sv. Matveja nacionālais muzejs
Muzejs aizņem senā Benekdiktiešu klostera 38
zāles, kuras tika atrestaurētas un sakārtotas 1949.g. Kolekciju vākt iesāka
bīskaps Cukketī 18.gs. un 1796.g. tā tika uzdāvināta katedrāles mākslas
muzejam. Vēlēkajos gados kolekcija tika papildināta ar dāvinājumiem un mākslas
darbiem, kas nonāca no sēgtiem klosteriem.
Sv.Marijas dellas Spinas baznīca
Banīca
tika uzcelta 1323.g. un ir Pizas gotiskās mākslas ievērojamākā celtne. Sākumā
baznīca atrodas upes Arno krastā, bet tā kā regulāri iekļuva ūdens, tad 1870.g.
baznīca bija pilnībā izjaukta un no jauna salikta ielas līmenī. Nelielā marmora
celtnes ārējais veidols lepni rotāts, īpaši, no Lungardo ielas puses. Baznīcas augšdaļu
rotā 13 dekoratīvie tornīši, kuros izvietotas Kristus un Apustuļa skūlptūras.
Baznīcu vainago izsmalcināti torņo, robi un Svēto un Eņģeļu figuras. Baznīcas
fasādes centrā Madonna ar jaundzimošo un diviem Eņģeļiem.
Sv.Franceska baznīca
Baznīcas
celtiniecība sākās 13.gs. Celtniecības darbos piedalījās arī Komposanto autors
Džovonī di Simone. Viņam arī pieder drosmīgais Pizas torņa projekts. Baznīcas
interjērs sastāv tikai no lielas zāles, kas pārklāta ar spārēm. Četri altāri
pie labās sienas Sv.Frančesko 16.gs. darbs (Santo di Tito). Ir saglabājušies
griestu zīmējumi, kuri attēlo Kristus vēsturi.
Objektu izvietojums Katedrāles laukumā

1. Laukums de Mirocoli,
katedrāle, Pizas tornis, babtistērija, komposanto, katedrāles mākslas muzejs

2. Kavalieru laukums, Nams dei Kavaljērī, Sv. Stefānijas del Kavaljērī baznīca
3. Sv. Franciska
baznīca
4. Sv.Marijas dellas
Spinas baznīca
5. Sv. Katerīnas baznīca
Izmantojamā literatūra:
ü www.itwg.com/en_pisa.asp
ü www.bluffton.edu/~sullivanm/pisa/pisacathedral.html
ü Rkfelbj Gtij ²Gbpf² – yjdsq gentdjlbntkm gj ujhjle
ü Latviešu Padomju enciklopēdija 7(728lpp)
Laukums
de Mirocili (Katedrāles laukums)
Pizas
tornis
Pizas
tornis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru