Platona (427 – 347 g.p.m.ē.)
filosofisko uzskatu sistēma iezīmē vienu no augstākajām virsotnēm pasaules
filosofiskās domas attīstībā. Katrs no mums dzīvē ir sajutis augstākās
platoniskās patiesības, pasaules dievišķā izskaidrojuma alkas, kas padara
Platona domas mums tik tuvas. Platons bija ideālists (vārds “ideālists” cēlies
no Platona pamatuzskatiem par ideju pasauli iepretī jutekliskajai) savos
meklējumos un uzskatos. Arī viņa uzskati par cilvēku kopumā, viņa psihiskajiem
procesiem un stāvokļiem ir cieši saistīti ar augstākās ideju pasaules
pastāvēšanu.
Platona ētika vairāk ir orientēta uz ideālas, pilnīgas
cilvēku kopības radīšanu, nevis uz atsevišķas personības audzināšanu. Viņš
nebija individuālists, bet gan sociālists, kuram galvenais ir izveidot
vislabāko, pēc mūsdienu uzskatiem pat mazliet dievišķu, valsts iekārtu, kur
katrai cilvēku grupai ir savs konkrēts uzdevums.
Cilvēkus viņš iedalīja 3 grupās. Pirmās grupas cilvēki ir
valdītāji, viedie, filosofi. Viņi ir taisnīgi, godīgi, patiesi un atturīgi,
viņi tiecas izprast visu skaisto un ideju pasauli. Tālāk nāk cilvēki, kuru
raksturīgākās īpašības ir drošsirdība, vīrišķība, pienākuma apziņa, tādēļ
Platons tiem iedalīja kareivju un sargu uzdevumu. Bet trešā cilvēku grupa
miesiski ir pārāk piesaistīta fiziskajai pasaulei, tādēļ tiem jānodarbojas ar
fizisko darbu – jākļūst par zemniekiem, amatniekiem un jānodrošina valsts
materiālā eksistence. Tā kā pirmās un otrās grupas rokās atrodas visa
likumdošanas un cilvēktiesību vara, viņi nedrīkst būt savtīgi un materiāli ieinteresēti,
līdz ar to viņi nedrīkst precēties. Abām grupām ir jādzīvo kā vienai lielai
ģimenei. Šo ideālistisko un pat grieķu valstīs neispējamo sadalījumu Platons
izvirzīja kā vienīgo pilnīgas valsts pastāvēšanas noteikumu, bet pilnīga valsts
ir nepieciešama, lai izaudzinātu pilnīgus cilvēkus.
Kas pēc Platona domām ir pilnīgs cilvēks? Viņš, pirmkārt,
ir tikumīgs. Daudzos savos dialogos (piemēram “Menons”) Platons ir centies rast
skaidrojumu, kas ir tikumība un nonācis pie nosacīta secinājuma, ka tikumība ir
cilvēkam neimācāma augstā ideja, kura pati par sevi ir absolūti laba. Šī ideja
arī ir visas ideju pasaules pamatā. Pilnīga cilvēka īpašībām jābūt
drošsirdībai, taisnīgumam, atturībai, ētiskai un estētiskai domai, labestībai
u.t.t., kuras arī sevī ietver tikumība, bet kuras pašas par sevi nav tikumība.
Viena no augstākajām pilnīga cilvēka īpašībām ir pašizziņa. Ar to pēc Platona
domām, sākas apzināta cilvēka izglītošanās patiesības izzināšana. Patiesību ir
iemācījies tas, kas to redzējis pats sevī. Cilvēka dvēselē guļ apslēpta
patiesība, zināšanas par labo un ļauno, jo dvēsele to visu jau ir zinājusi.
Pirms iemiesoties cilvēka ķermenī, tā mitusi augstajā ideju pasaulē, kur ir
visu lietu pirmsākums, tā ir patiesā pasaule.
Lai tālāk runātu par dvēseli, ir jānoskaidro, ko Platonam
nozīmē vārds “ideja”. Platonam eksistē divas pasaules, kas ir pilnīgi atdalītas
un atšķirīgi raksturojamas. Viena ir lietu pasaule, kas ir vienmēr mainīga gan
laikā, gan telpā, saistīta ar rašanos un zušanu, tā ir sajūtama ar maņu orgāniem.
Otra ir ideju pasaule – tā nosaka jutekliskās pasaules esamību, tā ir
nemainīga, pastāvīga un neuztverama. Ideju pasauli var aptvert tikai garā.
Tikai lietu idejas ir īstas nevis pašas lietas, tādēļ tikai idejas ir izziņas
vērtas, jo satur sevī lietu nemainīgo būtību. Cilvēks nomaldās neceļos un var
pavisam apjukt, ja mācās izzināt nepilnīgo, lietisko, priekšmetisko pasauli,
kas savas mainības dēļ ir neaptverama un mānīga, tā ir kā kopija. Pašas idejas
arī atrodas uz noteiktas hierarhijas pakāpieniem, jo katra ideja ir padota
kādai citai. Pati augstākā ir absolūti labā ideja, pilnīgā ideja, kura izgaismo
pārējās, piemēram, cilvēka, galda, koka idejas. Šai ideju pasaulē ir pabijusi
un visu pieredzējusi dvēsele.
Dvēsele nav emociju un jūtu haotisks jūklis, noklīdusi
avs, bet gan grēciniece, kura krītot cilvēka ķermenī, gaida atpestīšanu,
attīrīšanos. Cilvēkam ir jāiegremdējas sevī, lai izzinātu pasaules būtību,
palīdzētu to dvēselei atcerēties.
Platons cilvēkā izdala nemirstīgu dvēseli un mirstīgu
ķermeni. Dvēsele ir pielīdzināta idejām, un tā kā tās eksistē pirms jutekliskām
lietām, tad tās ir vienotas un nedalāmas. Arī dvēsele kā ideju zināšana eksistē
pirms cilvēka un ir nedalāma un nemirstīga. Tā ir virsindividuāla un
nemateriāla. Ķermenī ir daudz matērijas, līdz ar to tas ir dalāms un mirstīgs.
Būtībā ķermenis cilvēka eksistencē ir kas nicināms un nosodāms, pat iemieso
visu ļauno, tas kalpo tikai kā cietums dvēselei, no kura tai jāatbrīvojas. Lai
to izdarītu, dvēselei jāattīras, jāapspiež jutekliskās tieksmes, jātiecas pēc
augstākās patiesības. Tādā veidā cilvēks kļūst pilnīgs.
Platons, skaidrojot dvēseli, izmanto līdzību ar pajūgu,
kur kučieris ir prāts, viens no zirgiem ir jutekliskās iekāres, bet otrs –
saprātīgā griba. Viens zirgs tiecas vilkt dvēseli, bet otram tuvāka šķiet zeme,
līdz ar to izvēršas cīņa dvēselē, kas ir mūžīgā cilvēces problēma – dvēsele ir
iekalta mūžīgā spriegumā.
Platons bija reinkarnācijas atbalstītājs un uzskatīja, ka
tikai pēc vairākkārtējas iemiesošanās, kad dvēsele attīrijusies jau vairākās
pakāpēs tā kļūst dievišķa, paceļas augstāk pie ideju pasaules durvīm un zūd
iekšējā pretruna, rodas harmonija un saskaņa virzībā uz augstāko punktu – ideju
pasauli. Bet katrā nākošajā dzīvē dvēsele pārdzimst vai nu cilvēkā vai
dzīvniekā, atkarībā no tā cik tikumīga tā bijusi iepriekšējā dzīvē. Ar tikumību
šeit jāsaprot, kura dvēseles daļa cilvēka dzīvē bija visaktīvākā.
Platons dvēseli iedalīja 3. daļās. Saprātīgās dvēseles
daļas jeb prāta augstākais tikums ir gudrība. Ar šo dvēseles daļu cilvēks
apsver savu rīcību, izglītojas un vadās pēc augstākiem tikumības un ētikas
principiem. Otrā dvēseles daļa ir afektīvā jeb emocionālā, kuras augstākais
tikums ir drošsirdība – ar šīs dvēseles daļas atbalstu cilvēks izjūt un izrāda
emocijas, ir spējīgs uz līdzjūtību, sirsnību, naidu, dusmām, uzupurēšanos
u.t.t. Bet trešā ir zemākā – jutekliskā dvēseles daļa, kas ir vienāda gan
cilvēkiem, gan dzīvniekiem un augiem. Tā ir atbildīga par jutekliskām iekārēm
un baudām, ķermeņa fizisko vajadzību apmierināšanu. Šās dvēseles daļas
augstākais tikums ir pašsavaldīšanās, atturība. Katrā cilvēkā ir visas trīs
augstāk minētās daļas, bet dažos, kādas daļas pārsvars ir lielāks. Balstoties
uz šo principu Platons cilvēkus iedalīja jau minētajās 3 grupās. Dvēseles 3 sastāvdaļu
“ tilpnes ” atrodas dažādās ķermeņa daļās:
1)
saprātīgā jeb prāti, ko raksturo intelektuālā darbība,
atrodas galvā, jo galva ir vistuvāk debesīm;
2)
afektīvā jeb emocionālā ar tai raksturīgajām īpašībām –
vīrišķību, drošsirdību, godīgumu u.c. – atrodas cilvēka krūtīs;
3)
jutekliskā dvēseles daļa atrodas vēdera dobumā.
Vissvarīgākā dvēseles funkcija ir
izziņa, jo izziņa cilvēku noved pie pilnības. Izziņa Platonam ir mācība par
atturēšanos jeb “anamnesis”. Jebkura izziņa ir dvēseles atmiņas par ideju
pasauli, kurā tā mita pirms iemājoja cilvēkā. Ideju pasaule ir visa sākums,
jutekliskās pasaules pamats un dvēseles pirmavots. Platons prātoja :” Ja visa
sākums būtu sadzīviskais, kā uzskatīja Parmenīds, tad visam esošajam būtu
jātiecas pie tā, jo viss nesaraujami saistīts ar savu sākotni. Bet ir redzams,
ka daudziem sadzīviskais neko daudz nenozīmē, viņi tiecas pēc augstākā dievišķā
labuma, ka viss sākums ir vienotā augstā ideju pasaule ”. Platons uzskata, ka
ir divi izziņas veidi:
1)
caur sajūtām;
2)
ar prātu.
Bet abi ir mānīgi un kļūdaini, jo
mūsu jūtas ir jutekliskās pasaules radīto priekšstatu, kā arī telpas un laika
izkropļotas, tādēļ uz sajūtu radīto priekšstatu nedrīkst paļauties, bet prāta
secinājumi, ja tie izriet tikai paši no sevis, izvērtējot jutekļu sniegto
informāciju, kas kā jau minējām, jau pašos pamatos ir kļūdaini. Prāta un domas
virzībai jābūt saskaņā ar augstāko labumu, tai jāattīrās no jutekliskiem
priekšstatiem, ieskatoties dziļi sevī pašā, lai sajustu gara, spēka un ideju
dīgļus, tikai tad tā būs patiesa izziņa. Sofokla traģēdijas varonis Odips,
piemēram, izdur sev acis, lai ieraudzītu nemainīgās patiesības gaismu, kuru
līdz tam atēnojusi vēlmju un viedokļu pasaule.
Ņemot vērā izziņas veidus, Platons izdalīja 2
veidu iespējamos ceļus, kādos cilvēks var nodzīvot savu dzīvi. Pirmā ir izziņas
dzīve, kurā cilvēks par augstāko mērķi uzskata izzināt patiesību, un tāda dzīve
ir laba pati no sevis, jo iemieso platoniskā filosofiskā uzskata kulminācijas
punktu, cilvēka ideālo ceļu. Otrā ir darbīgā dzīve, kas gan nenozīmē, ka
cilvēks dara visu, kas ienāk prātā, nevērtējot izdarītā ļaunumu vai labumu,
derīgumu, bet gan saprātīgas gribas ietekmēts virza darbīgo ķermeni uz iecerēto
mērķi. Šāda dzīve ir laba tādēļ, ka nepieciešama.
Platona uzskatu sistēmā īpašu
vietu ieņēma uzskats par mīletību, par tās iemiesojumu mīlestības dievu Erotu.
Mīlestības izpratne Platonam ir atšķirīga nekā mēs to esam pieraduši
interpretēt. Kā mēs jau noskaidrojām, patiesība jau mīt dziļi cilvēkā, bet
ieraudzīt to var tikai skatoties gara acīm. Spožā pārcilvēciskā patiesības
saule mūsu acīm attaust tikai tad, ja cilvēku pārņēmušas visvarenākās jūtas –
mīlestība. Pamazām atklājot cilvēka un pasaules trūkumus, cilvēkā mostas alkas
pēc vienotas patiesības, augstākā labuma. Šīs alkas dzemdina cilvēkā Erotu –
lielo mīlestības dievu.
Platona mīlestība ir mīlestība uz
idejām, to pasaules pilnība vienīgā dod mīlestībai attaisnojumu un augstāko
ideju. Protams, Platons, neizslēdz arī cilvēku mīlestību, tā pat ir īpaši
veicināma, tikai viņš to izprot citādi, kontekstā ar augsto ideju mīlestību.
Platoniskā mīlestība meklē tikai dievišķo, tā atļauj mīlēt tikai pilnību un
ideālu, mīlēt ar spēcīgu gara un dvēseles tieksmi. Izslāpušo tā nedzirdī,
izsalkušo nepaēdina un neglīto nenoglāsta, jo cilvēks viņam nav pašvērtība,
tikai ideju iemiesotājs un atturīgais skaistuma un pilnības pielūdzējs. Tikai
tā mīlestība, kas ved uz ideju, ir svētīga un īstena, tā ir cilvēka cienīga,
bet ne mīlestība uz lietām vai cilvēkiem, kuri ir gaistoši un nepastāvīgi.
Platons vienmēr domāja, ka mīlēt cilvēka skaistumu nav vērts, lai gan līdz
zināmam laikam tas ir aizrautīgi un jauki, jo skaistums ar laiku zūd un paliek
tukšums. Arī platoniskā mīlestība nav izprotama tādā veidā, kā tas ieviesies
mūsu leksikā, jo Platons pats šādu jēdzienu neieviesa. Tā nav fiziskās
mīlestības nobeigums, bet gan tieši mīlestība uz idejām, uz augstāko patiesību,
kurai viss dzīvnieciskais un jutekliskais ir svešs. Dieva Erota augsto spēku un
varu Platons ir atklājis daudzos “dialogos”, bet jo īpaši dialogā “Dzīres”.
“Bet kas gan tad notiktu, ja tu
būtu skatījies vistīrāko daili un tikai to bez cilvēka ķermeņa un miesas, bez
civēku rotām un krāšņuma, skatoties tikai šo mūžīgo, dievišķo daili. Vai tu vēl
domātu, ka šī dzīve ir nicināma, ja vari uz dievišķo raudzīties un tajā
kavēties? Vai tu nebūtu pārliecināts, ka tikai vērojot tā, kā tas vajadzīgs,
skaisto var radīt nevis patiesā ēna, bet pašu patieso, jo tu vairs neesi
pievērsies ēnai, bet īstenībai.”
Izmantotās literatūras
saraksts.
Platons “Menons. Dzīres” - Zvaigzne ABC 1980. gads
A.Vorobjovs
“Psiholoģijas vēsture” - Rīga, 1998.
gads
A.Dauges
redakcija “Lielas personības II “ - Valters un Rapa, 1938. gads
M. un R.Kūle “
Filosofija “ - Zvaigzne ABC , 1998. gads
“
Введение в философию “
- “Политиздат , Москва, 1989. г.
Платон “Диалоги” - Мысль, Москва, 1986. г
Диоген Лаэрский “ О жизни, учениях и изречениях
знаменитых философов” Мыслъ , Москва, 1979
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru