Darba autors Rīgas 3.vidusskolas
12.c klases
skolniece
Agnija Grantiņa
RĪGA 2000
Saturs:
Itālija 16.gadsimtā 3.
Spānija 16.gadsimtā 5.
Vācija 16.gadsimtā 6.
Nīderlande 16.gadsimtā 8.
Nīderlande 17.gadsimtā 9.
Spānija 17.gadsimtā 12
Itālija 17.gadsimtā 13.
Anglija 18.gadsimtā 15.
Francija 18.gadsimtā 16.
Krievija 18.gadsimtā 17.
Francija 19.gadsimtā 20.
Krievija 19.gadsimtā 20.
Spānija 20.gadsimtā 22.
Glezniecība Latvijā 23.
Izmantotās literatūras saraksts 28.
Itālija.16.gadsimts.
16.gadsimts
ir visslavenākais laikmets mākslā un viens no nozīmīgākajiem cilvēces
vēsturē.Tas bija laiks, kad Itālijā darbojās Leonardo da Vinči un Mikelandželo,
Rafaels un Ticiāns, Korredžo un Džordžone, Eiropas Ziemeļos – Dīrers un
Holbeins, kā arī daudzi citi slaveni meistari.Var jautāt – kā tas gadījies, ka
visas šīs slavenības dzimušas vienā laikā, taču atbilde nav tik viegli
atrodama.Ģēnija nākšanu pasaulē nevar izskaidrot, prātīgāk ir par to
priecāties.
Izdevīgā ģeogrāfiskā stāvokļa dēļ
Itālija jau kopš 11.gadsimta kļuva par vidutāju starp austrumiem un rietumiem.
13. un 14.gadsimta ekonomiskā dzīve ātri attīstījās un mainījās tās
raksturs.Nauda kļuva par patstāvīgu vērtību.Mākslinieki, kas nāca no pilsētu
amatnieku aprindām, izpildīja pasūtījumus, neidealizējot īstenību, un tādējādi
radīja reālistisku mākslu.
15.gadsimta
otrajā pusē par mākslas darbu pasūtītājiem kļuva pāvesta kūrija, kas parasti
mudināja māksliniekus sniegt kūrijai vēlamo risinājumu.Tomēr progresīvi
noskaņotie mākslinieki, par spīti šiem ieteikumiem, visbiežāk palika pie saviem
principiem.
Visi šie apstākļi 15.gadsimtā, t.s.
agrīnās renesanses laikā, ietekmēja lūzumu mākslas attīstībā.Šī lūzuma kulminācija tika sasniegta 16.gadsimta
dižrenesanses laikā.
Dižrenesansi Itālijā pārstāvēja tādi
izcili mākslinieki kā Leonardo da Vinči, Rafaēls, Mikelandželo un Ticiāns.Šo
četru meistaru daiļrade ir tik varena, ka tā aizēno visu citu šā perioda
gleznotāju sasniegumus.Dižrenesanses mākslā cilvēka tēls kļūst par gandrīz
vienīgo mākslas darbu objektu.Dižrenesanses meistari meklē “vidēji tipisko” un
atrod to kā
visu “ iespējamo harmonisko
variantu vidusmēru” jeb
“ideālo
tipu“. Viens no šīs jaunās metodes konsekventākajiem piekritējiem ir izcilais
Florences gleznotājs, tēlnieks un zinātnieks pētnieks Leonardo da Vinči (1452.-1519.)
Manuprāt, viens no izcilākajiem da
Vinči darbiem ir kādas augstdzimušas florencietes Lizas portrets “Mona Liza”
.Pirmais, kas pārsteidz, ir Lizas apbrīnojamais dzīvīgums.Šķiet, ka viņa
patiešām noraugās mūsos un ka viņai ir pašai savas domas par mums.Gluži kā
dzīva, viņa šķiet maināmies acu priekšā un ikreiz, kad jāatgriežas pie šīs
gleznas, Liza izskatās mazliet citāda.
Leonardo gleznā “Mona Liza”
ļoti mērķtiecīgi lietojis sevis izgudroto SFUMATO( neskaidrās krāsas un
kontūras pārejas ļauj formām saplūst un aizvien atstāj vietu iztēlei).Ikviens,
kurš kaut reizi mūžā mēģinājis uzzīmēt cilvēka seju, zina, ka tas, ko dēvē par
sejas izteiksmi, ir atkarīgs galvenokārt no diviem faktoriem – no lūpu un acu
kaktiņiem.Un tieši šīs abas detaļas Leonardo nav skaidri izcēlis, bet gad
ieslēpis vieglās ēnās.Pateicoties šādam gleznošanas stilam Lizas sejas
izteiksme ir mūžam mainīga un izvairīga.Protams, šo iespaidu rada ne tikai
izplūdušās līnijas, bet gan vēl kāds cits efekts.Leonardo ir pārdroši īstenojis
ieceri, kas varbūt ir pa spēkam vienīgi tik nobriedušam meistaram kā
viņš.Uzmanīgi ielūkojoties gleznā, var pamanīt, ka tās abas puses nav pilnīgi
simetriskas.Sevišķi skaidri tas redzams fantastiskajā dibenplāna
ainavā.Apvārsnis gleznas kreisajā pusē šķiet nedaudz zemāks nekā
labajā.Tādējādi sievietes augums, raugoties no kreisās puses, liekas slaidāks –
vai staltāk izslējies – nekā no labās puses.Un arī Lizas vaibsti šķiet
maināmies atkarībā no novērošanas punkta, jo abas sejas puses tāpat nav pilnīgi
simetriskas.Ļoti smalki ir modelētas arī Lizas rokas un arī sīkās krociņas
tērpa piedurknēs.
Par vislielāko atturību šajā gleznā
liecina krāsu risinājums.Tērps ir brūngans, fons pelēcīgi zaļš, bet figūra
apgaismota ar to dīvaino, neparasto, vienmērīgo gaismu, kas raksturo Leonardo
darbus.Tā nav spilgta un apgaismo tēlu, ko meistars beidzot atradis kā
humānisma ideāla glezniecisko ekvivalentu.
Dižrenesanses glezniecības Venēcijas
posma visspilgtākais pārstāvis ir Ticiāns
Večelio (1477.-1576.).Ticiāna popularitāte laikabiedru vidū galvenokārt
saistījās ar viņa gleznotajiem portretiem.Lai apjaustu to valdzinājumu, pietiek
aplūkot tādu darbu kā tā dēvētais “Jaunā angļa portrets”, bet velti
pūlēties noteikt šīs darba pievilcības avotu. Salīdzinājumā ar senākajiem portretiem
šis izskatās ļoti vienkāršs un nepiespiests.Te nav ne miņas no Leonardo “Monas
Lizas” detalizētā modelējuma, tomēr jaunais cilvēks liekas tikpat
noslēpumaini dzīvs kā slavenā Džokonda.Viņš šķiet raugāmies ar tik ciešu un
apgarotu skatienu, ka grūti noticēt tam, ka šīs sapņainās acis nav nekas vairāk
kā maza piciņa krāsvielas uz raupja audekla gabala.
“Vīrietis ar palmas zaru,
portrets”.Šajā portretā attēlots Antonio Palma.Krāsu kastīte uz palodzes
liecina par šī vīrieša nodarbošanos, bet palmas zars parasti ir simbols.Šī
glezna ir lielisks piemērs Ticiāna nobriedušajai portretu glezniecībai,
attēlotā cilvēka raksturs un poza sasaucas ar viņa dzīves uzskatiem.Ar tādiem
darbiem kā šis, Ticiāns ir devis paraugu visai Eiropas portretu mākslai.Skaidri
redzams, ka šis portrets ir gleznots rūpīgi, bet tai pat laikā arī brīvi, ar
dziļām un sulīgām krāsu kompozīcijām, ar lielisku ainavu gleznas kreisajā pusē.
Spānija.16.gadsimts.
Manierisms.
Šī
stila māksliniekiem bija no svara apliecināt individuālu neatkārtojamību
gleznieciskajā risinājumā, proti, paust savu manieri.Tā bija māksla, kas
neatbilda tajā laikā topošajām, akadēmiskajām prasībām.Mūsdienās to uztver, kā
pārejas rakstura stilu starp renesansi un baroku.Manierisms izplatījās visās tā
laika Eiropas zemēs.Tas sevi visspilgtāk apliecināja glezniecībā, laikā starp
16.gadsimta 20.gadiem un 17.gadsimta 20.gadiem.
Domeniko Teotokopuli (1541.-1614.), īsuma labad saukts vienkārši El
Greko-“grieķis”, kaut gan principā El Greko bija spāņu mākslinieks.El Greko
ievēroja svētbilžu tradīcijas no Bizantijas laikiem, viņam bija lielisks
kolāžista talants.El Greko pievērsās manierismam un pēc pieprasījuma gleznoja
gleznas un portretus.Dominējošās krāsas – zaļā, dzeltenā, zilā.El Greko bija
pēdējais ievērojamais manierisma pārstāvis Eiropā.Savos izcilākajos portretos (“Brāļa
Hortensio Fēliksa Paravačīno portrets”) El Greko var godam mēroties
ar Ticiānu.Nav grūti pamanīt, ka El Greko savos portretos ievieš
netradicionālas asimetriskas kompozīcijas, līnijas, kā arī manierismam
raksturīgās pagarinātās proporcijas, kas viņa portretiem piešķir tādu kā
modernismu.
Vācija.16.gadsimts.
16.gadsimtā
Vācija pieredzēja dziļu krīzi un šīs nopietnās krīzes cēlonis bija
reformācija.Reformācijas notikumi atbalsojās tā laika lielākā vācu gleznotāja Hansa Holbeina Jaunākā (1497.-1543.) dzīvē un daiļradē.Darbos ir satīra, maz
reliģiska satura.Holbeins gleznoja freskas, kuru sižeti bija ņemti no antīkās
kultūras mitoloģijas un sava laika literatūras, taču viņš galvenokārt pievērsās
portretiem, kas viņa daiļradē ieņēma noteicošu vietu.Eksistē Holbeina stils –
formu plastika, brīvs figūru izvietojums telpā, viegls līniju plūdums,
renesanses arhitektūras motīvu izmantošana.Izteiktas vāciskās iezīmes – modeļa
sejas.Īpatnība – precīzs attēlojums un rūpīga detaļu apdare.
Mākslinieka
galvenais uzdevums bija karaliskās ģimenes un galma portretu gleznošana, un
viņa nekļūdīgā acs joprojā ļauj dzīvi iztēloties Indriķa astotā laika ļaudis.”Sera
Ričarda Sautvela portrets” – attēlotais vīrietis ir sers Ričards Sautvels,
galminieks un augsta ranga amatpersona, kas piedalījās klosteru likvidēšanā.
Holbeina portretos nav nekā dramatiska un acumirklīgi uzkrītoša, taču, jo ilgāk
vēro viņa portretus, jo dziļāk tie atklāj modeļa raksturu un personību. Figūras
novietojums gleznas laukumā liecina par prasmīga meistara roku.Liekas, te nav
nekā nejauša, un visa kompozīcija ir tik nevainojami līdzsvarota, ka tā šķiet
ļoti uzskatāma un dabiska.Agrākajos portretos viņš vēl centās izrādīt savu
nevainojamo prasmi detaļu atveidojumā un raksturot
modeli caur vidi un lietām, kuru vidū aizritējusi šī cilvēka dzīvē (“Londonas
vācu tirgotāja Georga Gīzes portrets”).Tomēr, šķiet, ka, gadiem ejot
un meistaram sasniedzot arvien lielāku māksliniecisko briedumu, vajadzība pēc
šādiem paņēmieniem kļuva arvien mazāka.Holbeins negribēja izcelt savu amata
prasmi, novēršot uzmanību no modeļa, un tieši viņa lietpratīgā atturība ir
pelnījusi vislielāko apbrīnu.
“Tomasa
Goldsvela un viņa dēla sera Džona dubultportrets”.Dubultportreti jau bija
pazīstami kopš seniem laikiem, taču vienmēr radās problēma – kā parādīt abu
attēloto cilvēku piederību vienam pie otra.Šis dubultportrets ir tapis laikā,
kad Holbeins pirmo reizi apmeklēja Angliju 1528.gadā.Tātad, attēlots ir notārs
un tiesnesis Tomass Goldsvela un viņa dēls, sers Džons.Gleznā ar ļoti
vienkāršiem glezniecības paņēmieniem ir parādīta abu vīriešu radniecība, bet
tai pat laikā arī raksturu atšķirība.
“Šarla
de Soljē portrets”.Šarls de Soljē bija kareivis un diplomāts četru
Francijas karaļu valdīšanas laikā. Kā Francijas sūtnis, viņš vairākas reizes
bija bijis Anglijā, kad arī tapis šis portrets.Viņš ir attēlots stingri
frontāli, katra detaļa ir izstrādāta līdz sīkākajai niansei.Līdz 1846.gadam par
ši portreta autoru uzskatīja Leonardo da Vinči, bet tad tika atrastas šī
portreta skices, kas bija parakstītas ar Holbeina vārdu.
Nīderlande.16.gadsimts.
Izcilākais
reālistiski demokrātiskās līnijas pārstāvis 16.gadsimtā Nīderlandē ir no
Itālijas mākslas saturā un formā pilnīgi neatkarīgais gleznotājs Pīters Brēgels Vecākais (1525.?-1596.).Pītera Brēgela otai raksturīgs precīzs
zīmējums, sulīgas krāsas un lakoniska kompozīcija.
Par viņa
dzīvi zināms maz – tikai tas, ka, līdzīgi daudziem citiem māksliniekiem, viņš
apmeklējis Itāliju, ka dzīvojis un nodarbojies Briselē un
Antverpenē.16.gadsimta 60.gados, laikā, kad Nīderlandes provincēs ieradās
bargais hercogs Alba, tur arī tapusi viņa darbu lielākā daļa.Mākslinieka gods
un mākslas statuss viņam droši vien rūpēja mazāk kā Dīreram, jo vienā no saviem
brīnišķīgajiem zīmējumiem “Gleznotājs un pircējs” Brēgels skaidri izcēlis
kontrastu starp cieņpilnu mākslinieku un aprobežota izskata briļļaini, kurš,
raudzīdamies pār meistara plecu, neveikli grābstās savā naudas ķeselē.
Nīderlande.17.gadsimts.
Pīters Pauls Rubenss (1577.-1640.) – holandietis, flāmu
mākslas skolas pārstāvis.Rubenss kalpoja vairākiem valdniekiem, kur viņš bija
galma mākslinieks un diplomāts.Mākslas pasūtītāji un atbalstītāji bija
buržuāzijas pārstāvji un pirmām kārtām tie bija tirgotāji.
Rubensa
brīnumainās spējas apveltīt visu ar siltu un spēcīgu dzīvības elpu ir viņa
mākslas lielākais noslēpums.Šo īpašo prasmi vislabāk var novērtēt un apbrīnot
dažos vienkāršos zīmējumos un gleznojumos, ko mākslinieks darinājis pats savam
priekam.Gleznā “Meitenes portrets” redzams mazas meitenes, varbūt
mākslinieka meitiņas Klāras Serēnas, portrets.Te nav izsmalcinātu kompozīcijas
paņēmienu, krāšņu tērpu vai gaismas efektu, tikai vienkārša bērna galviņa
pretskatā.Taču tā šķiet elpojam un izstarojam dzīvas miesas siltumu.
Nepārspētais
talants veidot milzīgas, krāšņas kompozīcijas un piepildīt tās ar kūsājošu
enerģiju Rubensam nodrošināja tādu slavu un panākumus, kādus neviens gleznotājs
līdz tam nebija pieredzējis.Viņa māksla tik lieliski kalpoja piļu greznības
vairošanai un pasaulīgās varas slavināšanai, ka viņš bija ieguvis kaut ko
līdzīgu monopoltiesībām tajās aprindās, kurās apgrozījās goda viesa statusā.
Ceļojot no galma uz galmu, Rubensam bieži nācās veikt smalkus diplomātiskus
uzdevumus, kuru vidū pats svarīgākais bija panākt Anglijas un Spānijas
izlīgumu.Rubensa pašportrets ar aristokrāta zobenu liecina, ka mākslinieks labi
apzinājās savu īpašo stāvokli.Taču viņa vērīgajā acu skatienā nav ne vēsts no
paštīksmes vai iedomības.
Nozīmīgākais
un patstāvīgākais Rubensa daudzo talantīgo skolnieku un palīgu vidū bija Antoniss van Deiks (1559.-1641.).Van Deiks ātri sasniedza Rubensa
virtuozitāti dažādu faktūru atveidošanā, vienlīdz prasmīgi gleznodams tiklab
cilvēka miesu, kā zīda drānu, taču temperamenta un noskaņojuma ziņā viņš ļoti
atšķīrās no sava skolotāja.Šķiet, ka van Deikam nav bijusi stipra veselība, jo
viņa gleznās bieži dominē gurdena un mazliet grūtsirdīga noskaņa.Taču var
gadīties, ka tieši šī viņa daiļrades īpatnība valdzināja skarbi atturīgos
Dženovas augstmaņus un Kārļa pirmā galminiekus.1632.gadā mākslinieks kļuva par
Kārļa pirmā galma gleznotāju, un viņa vārds ieguva savu angliskoto variantu :
sers Entonijs Vendaiks.Pateicoties viņam, ir saglabājusies vizuāla liecība par
šo izaicinoši izsmalcināto un aristokrātisko sabiedrību.Portretā “Anglijas
karaļa Kārļa pirmā portrets”, kurā Kārlis pirmais attēlots tikko izkāpis no
sedliem kādā medību izjādē. Mākslinieks šo Stjuartu valdnieku gleznojis tādu,
kādu viņš pats būtu vēlējies palikt vēsturē, - nepārspējami elegantu augstas
kultūras cilvēku, neapstrīdamu autoritāti un mākslu aizgādni, karaļu dievišķās
varas aizstāvi un vīru, kura dabiskās cieņas apliecināšanai nebija vajadzīgi
ārēji varas atribūti.
Van
Deikam patiesībā bija tik daudz portretu pasūtījumu, ka, gluži kā Rubenss, arī viņš tos saviem spēkiem nevarēja
izpildīt.Meistara palīgi pēc manekeniem gleznoja modeļu tērpus, un pat viss
galvas gleznojums reizēm nebija viņa paša roku darbs.Daži no šiem portretiem
nepatīkami līdzinās vēlāko laikmetu ārišķīgajām modes lellītēm.Taču tas nebūt
nemazina viņa labāko darbu patieso vērtību.Tāpat neklātos aizmirst arī to, ka
tieši viņš lielākā mērā nekā citi mākslinieki ir palīdzējis izkristalizēt
zilasiņu dižciltības un aristokrātiska viegluma ideālus (“Lordu Džona un
Bernarda Stjuartu portrets”).
Franss Halss
(1580.?-1666.) bija pirmais no brīvās Holandes meistariem, kam bija lemta
nedroša eksistence.Halss piederēja pie Rubensa paaudzes.
1616.gadā
gleznotais grupas portrets “Sv.Jura strēlnieku rotas virsnieku
mielasts”, kas gleznots karjeras sākumā, atklāj spožumu un orģinalitāti, ar
kādu viņs risināja šādus uzdevumus.Māksliniekam šis noteikti nebija viegls
darbs, uzdevums – vienā darbā ietvert tik daudz portretu un panākt, lai
rezultāts neizskatītos kokains vai samākslots, kā tas mēdza gadīties agrāk.
Halsa
meistarība varbūt vēl skaidrāk atklājās vienā no daudzajiem individuālajiem
portretiem ( “Pītera van den Brekes portrets”), kas viņa ģimenes budžetā
gan ienesa tikai nožēlojamas summas.Salīdzinājumā ar priekšteču darbiem tas
izskatās gandrīz kā momentuzņēmums.Halsa portreti rada iespaidu, ka gleznotājs
trāpīgi “uzķēris” un fiksējis tieši konkrētajam cilvēkam raksturīgu mirkli.Kaut
arī šis portrets no daudziem agrāko laiku paraugiem atšķirīgas ar simetrijas
trūkumu, tā kompozīcija ir harmoniska.Līdzīgi citiem baroka laika meistariem,
Halss līdzsvara iespaidu prata radīt arī bez sekošanas acīmredzamiem
kompozīcijas likumiem.
Lielākais
holandiešu gleznotājs un viens no visu laiku izcilākajiem māksliniekiem pasaulē
ir Rembrants van Reins (1606.-1669.), kas bija paaudzi jaunāks par Fransu
Halsu un Rubensu.
“Pašportrets”
atklāj Rembranta seju mūža pēdējā cēlienā.Viņš nebija skaists cilvēks un nekad
necentās slēpt savu neglītumu.Viņš vēroja sevi ar patiesu godprātību, un tieši
šī patiesīguma dēļ cilvēki rimās vaicāt pēc skaistuma un elegances.Tā ir īsta
cilvēka sejas, kurā nav ne vēsts no pozas vai liekulības – tikai asredzīgs
skatiens, kas ieurbies pats savos vaibstos un vienmēr gatavs to noslēpumos
ieskatīties vēl dziļāk.Bez šī izpratnes dziļuma Rembrants nebūtu spējis radīt
tādus izcilus darbus kā viņa
drauga, vēlāk Amsterdamas
birģermeistara Jana Siksa
portretu (“Jana Siksa
portrets”).Salīdzinot to ar spilgtajiem Halsa tēliem droši vien būtu
gandrīz netaisnīgi, jo, kamēr Halss piedāvā kaut ko līdzīgu trāpīgam
momentuzņēmumam, Rembrants vienmēr šķiet atklājam personību kopumā.
Spānija.17.gadsimts.
Šajā
laika posmā visvairāk uzplauka literatūra un glezniecība.Šajās nozarēs visilgāk
saglabājās spāņu kultūras demokrātiskās tradīcijas, izpaudās vienkāršā un
lietišķā dzīves uztvere, tāpēc tās attīstījās reālisma virzienā.Ļoti izplatīta
bija reliģiskā glezniecība, vispopulārākais žanrs bija portrets.To lieliski
pārstāv viens no Spānijas redzamākajiem meistariem Djego de Silva Valaskess
(1599.-1660.).
“Seviljas
ūdenspārdevējs” ir viens no viņa agrajiem darbiem.Vecais vīrs ar grumbu
izvagoto seju un noskrandušo apmetni, lielā, vēderainā māla krūka, glazētās
krūzes virsma un gaismas spēle uz ūdens glāzes caurspīdīgā stikla – tas viss ir
uzgleznots tik pārliecinoši, ka, šķiet, šos objektus varētu aptaustīt.Krāsas,
stingri ņemot, pašas par sevi nav īpaši skaistas.Dominē brūngani, zaļgani un
pelēcīgi toņi.Tomēr to sakopojums veido tik bagātu un sulīgu harmoniju, ka
glezna neizbēgami iespiežas atmiņā ikvienam, kas kaut reizi pakavējies tās
priekšā.
Djego
Valaskess bija godāts Filipa ceturtā galma loceklis.Mākslinieka galvenais
pienākums bija karaļa un tā ģimenes locekļu portretēšana.Valaskess studēja
Rubensa un Ticiana glezniecības manieri.
“Pāvesta
Innocetija desmitā portrets”.Šo portretu Valaskess gleznojis Romā – nedaudz
vairāk par gadsimtu pēc Ticiāna darinātā “Pāvila trešā portreta”.Neraugoties
uz Ticiana izteiksmes līdzekļu pārzināšanu, spīdīgā auduma prasmīgais
atveidojums un pāvesta sejas izteiksmes pārliecinošais tvērums labi apgūtas un
atkārtotas formulas vietā atklāj patstāvīga meistara rokrakstu.
Valaskesa
brieduma gadu gleznu iedarbība tik lielā mērā izriet no viņa glezniecības
manieres un smalki saskaņota kolorīta, ka jebkurš attēls spēj sniegt tikai ļoti
attālu nojausmu par to patieso izskatu.
Husepe de Ribeira (1591.-1652.) un Bartolomeo
Muriljo (1617.-1682.).
Ribeiras
daiļradē, kas izveidojās un uzplauka Spānijai piederošajā Neapolē, stipri
jūtama itāliešu glezniecības skolas ietekme.Viņa gleznas ieturētas dzidros,
gaišos toņos, ir reālas un izteiksmīgas.Ribeira gleznās, tāpat kā El Greko
darbos, pārsvarā ir reliģiska satura sižeti.
Bortolomeo
Muriljo bija pēdējais spāniešu renesanses lielais gleznotājs.Viņa daudzās
gleznas par reliģisku tematiku caurstrāvo lirisms un poētiska noskaņa, tās
gleznotas maigos, dūmakainos toņos un bagātas ar vieglu krāsu niansēm.Viņš
uzgleznojis daudzus darbus ar sadzīves saturu, kas attēlo ainas no vienkāršo
ļaužu dzīves viņa dzimtajā pilsētā Seviljā, it sevišķi viņam izdevušies bērnu
tēli.
17.gadsimta
otrajā pusē Spānijas glezniecība zaudēja savu demokrātisma virzienu un
iezīmes.Šis pagrimums raksturīgs visai Spānijas kultūras dzīvei turpmākajā
periodā.
Itālija.17.gadsimts.
Šajā
laika posmā Itālijā attīstās baroks.Baroka mākslai, tā pat kā renesansei
raksturīgs varoņa kults.Baroka mākslinieks izvairījās no horizontālēm,
vertikālēm un simetrijas.Raksturīga ir taisni izstiepta vai pacelta roka, kas
izceļ varoņa emocionālo bagātību.Šim pašam nolūkam kalpo arī formu kuplums,
pārbagāts kroku rakst utt.
Dažus
gadus pēc Boloņas akadēmijas izveidošanās attīstās jauns demokrātisks un
reālistisks virziens – karavadžisms.Tā radītājs ir Mikelandželo Merisi Karavadžo
(1573.-1610.).Šā izcilā meistara māksla ir savdabīga un spilgta parādība
pasaules glezniecības vēsturē.Lielu uzmanību Karavadžo kā renesanses tradīciju
turpinātājs veltī reliģiskajai tēmai.Taču salīdzinājumā ar renesanses mākslu
Karavadžo pievēršas reālisma virzienam.Karavadžo žanra gleznu varonis vienmēr
ir jauneklis – ielas zēns vai ubags.Gleznā “Zīlētājs” viņš sniedz roku
jaunai sievietei, kas pētoši skatās viņam acīs, gleznā “Lautists” viņš
dzied lautas pavadījumā.
Karavadžo
mākslas nozīmi glezniecības tālākajā attīstībā noteic galvenokārt viņa gaismas
tēlojumu īpatnības.Viņa gleznas pilda naktij līdzīga tumsa, bet figūras no
skatītāju puses ir apgaismotas it kā ar prožektora gaismu.Tā, piemēram, gleznā
“Lautists” uz gandrīz melna fona jaunekļa izteiksmīgā, priecīgā seja,
viņa baltais krekls, lauta, rokas, irisi un margrietas vāzē – viss spīd,
gavilē, pauž mūzikas un laimes noskaņu.
Džovanni Frančesko Barbjeri (1591.-1666.) saukts arī par Gverčīno. “Evanģēlists
Lūka” – gaisma uz attēloto cilvēku krīt no augšas pa diagonāli, kas rada
iespaidu, ka attēlotais cilvēks ir apgarots.Glezna ir parādīta nevis kā
virtuozs darbs, bet gan kā cilvēka iekšējais spēks. Gverčīno spēks – vienkāršs,
bet pilns spēka kā Karavadžo.
Anglija.18.gadsimts.
1640.-1660.
gada revolūcijas izraisītais pacēlums ietekmēja angļu mākslu. 18.gadsimtā
pieauga Anglijas aktivitāte tēlotājā mākslā.No glezniecības žanriem visspilgtāk
attīstījās portrets.
Izcilie
angļu portretisti sers Džošua Reinoldss un Tomass Geinsboro tipiskajam dod
priekšroku pār individuālo.
18.gadsimtā
Anglijā piedzima gleznotājs, kura māksla patika 18.gadsimta angļu smalkajai
sabiedrībai – sers Džošua Reinoldss (1723.-1792.).Reinoldss gandrīz visu
savu dzīvi bija uzturējies Itālijā un piekrita sava laika māksls “gardēžiem”,
ka itāļu renesanses milži – Rafaēls, Mikelandželo, Korredžo un Ticians – ir
nepārspēti paraugi īstai mākslai.Viņš bija pieņēmis Karrači piedēvēto atziņu,
ka mākslinieka vienīgā cerība ir atdarināt vecmeistaru izcilos sasniegumus.
Reinoldss
bija intelektuālis.Viņu labvēlīgi uzņēma vadošo aprindu lepnajos lauku un
pilsētas mājokļos.Van Deiks savulaik bija radījis parādes portreta paraugus,
kuriem sekot tiecās visi nākošo paaudžu modes gleznotāji.Reinoldss varēja būt
tikpat elegants un glaimojošs kā viņu spožākie pārstāvji, kas atklāj
portretējamā cilvēka raksturu un sabierisko stāvokli. “Džozefa Bareti
portrets” – perfekts, neuzbāzīgiintīms portretējums te apvienojas ar labas
glezniecības kvalitātēm.
Arī
savos bērnu gleznojumos Reinoldss ar pārdomātu vides izvēli centās pārkāpt
tradicionālā portreta robežas. “Mis Boulza ar sunīti” – Reinoldsa mērķis
ir parādīt meitenītes sirsnīgo pieķeršanos savam mīlulim.Stāsta,ka pirms
gleznošanas viņam nācies krietni nopūlēties, lai iemantotu topošā modeļa
uzticību.Viņš vēlējās parādīt burvīgā bērna raksturu un iedzīvināt viņas
piemīlību un maigumu.Mūsdienu fotogrāfam uztvert bērnu šādā situācijā ir
pavisam parasta lieta, tāpēc šodien varbūt nav viegli pilnībā apzināties
Reinoldsa risinājuma orģinalitāti.
Tomass Geinsboro
(1727.-1788.) ir tikai četrus gadus jaunāks par Reinoldsu.
“Mis
Heiverfīldas portrets”.Mākslinieks mazo lēdiju tēlojis sasienam apmetņa
lentes.Meitenes darbībā nav nekā īpaši saistoša vai saviļņojoša.Var iztēloties,
ka viņa vienkārši pošas pastaigai.Taču Geinsboro šo ikdienišķo kustību pratis
atveidot tik graciozu un daiļu, ka mums tā šķiet tikpat jauka kā Reinoldsa
sacerētā kompozīcija ar meitenīti, kas apmīļo savu četrkājaino draugu.
Apveltīts
ar talantu, viņš nejuta ne mazākās vajadzības pēc vecmeistaru studijām Itālijā.
Daudzi
pasūtījuma portreti gan vienam, gan otram anglim nebija diez ko patīkams slogs
tajās reizēs, kad gribējās gleznot ko citu.Bet, kamēr Reinoldss ilgojās pēc
vaļasbrīža vērienīgu mitoloģisku kompozīciju vai antīkās vēstures epizožu
gleznošanai, Geinsboro sapņoja tieši par to, ko sāncensis noniecināja.Viņš
gribēja gleznot ainavas.Jo, kamēr Reinoldss bija īsts pilsētas cilvēks,
Geinsboro mīlēja lauku mieru, un viens no nedaudzajiem vaļaspriekiem, kas
māksliniekam sniedza īstu baudījumu, bija kamermūzika.
Francija.18.gadsimts.
18.gadsimta
raksturīgākais glezniecības žanrs ir portrets.Rokoko periodā tapa portrets ar
mitoloģiskiem atribūtiem.30.-40. gados nozīmīgs kļuva reālistiskais
portrets.Taču neatkarīgi no tā, kādu no stiliem vai metodēm pārstāvēja
mākslinieks, 18.gadsimta franču portretā parasti tika izcelta ne tik daudz
personība vai indivīds, kā cilvēka tips vispār.Tāpēc visu atveidoto personu
raksturojumi liekas apmēram vienādi : visām sievietēm franču portretos piemīt
grācija, elegance, laipnība, optimisms, visiem vīriešiem – lepna, apvaldīta,
bet stingra stāja.Elegantais apģērbs ir tikai līdzeklis, lai vēl vairāk
pasvītrotu augstākās sabiedrības dāmas vai kunga savam laikam atbilstošu
personības ideālu.Pie tam krāsu risinājums portretos parasti ir maigs, pārsvarā
gaiši zaļie, violetie, pelēcīgie un dzeltenie toņi.Tie liecina par pārliecīgu
izsmalcinātību un, tāpat kā gaistošas kontūras un portretā attēloto sejas
panti, pasvītro, ka gudrs cilvēks neko neņem pārāk nopietni, visam paiet garām
ar vieglu ironiju, nekur neapstājas, nekur neiedziļinās un tādējādi izsargā
sevi no nepatīkamiem pārdzīvojumiem.Spilgts piemērs tādam portreta risinājumam
ir viena no lielākajiem 18.gadsimta portretistiem Kantena de Latūra (1704.-1788.) gleznotais “Marķīzes Pompadūras reprezentatīvais
portrets” (1755.).Tajā
mākslinieks ir radījis ļoti raksturīgu galma dāmas tipu.Taču skatītājs šajā
gleznā nejūt cilvēku, sievieti ar viņas domām, emocijām, pārdzīvojumiem, neredz
noteiktu raksturu, nenolasa no vaibstiem viņas pagātni un nākotni, kā tas bieži
bija nolasāms no Ticiāna vai Valaskēza gleznoto personu sejām.Otra izcila
rokoko perioda gleznotāja Ž.Perono “Sorkenvila kundzes portretā”
jūtams dzīvāks viņas personības atspoguļojums.
Krievija.18.gadsimts.
Tāpat kā
Rietumeiropā 18.gadsimtā, arī Krievijas mākslā šajā laika posmā portretam ir vadošā nozīme.Sevišķu uzmanību pievērš
godazīmēm : ordeņiem, to lentām, sīki detalizēti attēlo greznas rotas ar
dārgakmeņiem, dāmu medaljonos bieži redzams ķeizarienes portrets.
Krievu
portrets kļuva slavens ar Dmitrija Levicka (1735.-1822.) darbiem.
Levicka
reprezentatīvā portreta spilgts piemērs ir Pēterburgas akadēmijas ēkas projekta
autora un tās pirmā direktora “A.Kokorinova portrets”. Viss violeti
brūnganā. Uz izšūtā kamzoļa uzģērbti, ar melnas zvērādas uzšuvēm rotāti balti
svārki.Tie izceļas kā gaišs plankums uz gleznas brūnā fona.Kreisajā pusē
redzams klasicisma stila sekretērs.Portretā attēloto raksturo droša sejas
izteiksme un stāja, tālumā vērsts skatiens un žests, ar kuru viņš liek
ieskatīties gleznas dziļumā, kur uz galda redzams akadēmijas projekts.
Pie
nozīmīgākajiem Levicka darbiem pieder aristokrātu mācību iestādes – Smoļnija
institūta – audzēkņu portretu sērijas, kurā ir 7 audekli.
Audzēknes ir attēlotas teātra kostīmos, izpildot
dažādus priekšnesumus.Uzvedumiem ir reprezentatīvs raksturs, jaunavas demonstrē
savus talantus ar galma cilvēkiem piemītošu smalkumu.Mākslinieks ir pratis
saskatīt katras attēlotās meitenes individuālās īpašības, radīt katrā portretā
savu īpatnēju noskaņu un tai pašā laikā ar kompozicionālu un koloritisku
meistarību pieskaņot gleznas 18.gadsimta interjeram.Viens no iespaidīgākajiem
šīs sērijas darbiem ir ap 10 gadu veco audzēkņu “Hruščovas un Hovanskas
portrets”. Abas meitenes izpilda
18.gadsimta populāro postrāli.Hruščova tēlo ganiņu, kas cenšas pārāk ātri iegūt
Hovanskas tēlotās kautrīgās ganītes labvēlību.Abas figūras ir rietošas saules
gaiši apgaismotas un izteiksmīgi izdalās uz tumšo koku fona.
Taču līdzās reprezentatīva rakstura
darbiem krievu mākslā radās arī cita
veida portreti, kuros augstākās sabiedrības kungs vai dāma tēloti vienkāršākā
skatījumā.Uz krūtīm dāmai rotas lietu vietā ir ziedi, visbiežāk blāva roze.Tas
nozīmēja, ka modeļa garīgās kvalitātes tiek vērtētas augstāk nekā tērpu
greznuma parāde.Šādos portretos nav arī aksesuāru.Fons ir gluds un tumšs, tas
izteiksmīgi aptver gaišo sejas laukumu.Šķiriskais raksturojums nav uzsvērts.Tā
vietā gleznotājs cenšas atsegt modeļa emociju pasauli.Tāds, piemēram, ir
Levicka gleznotais “M.Djakovas portrets”. Attēlota jauna, ļoti
pievilcīga sieviete zaļgani iedzeltenā zīda tērpā ar dziļu izgriezumu un lentu
pušķi. Uz kreisā pleca krīt gari, sprogaini mati, saņemti ar tādas pašas krāsas
lentu.Seja, kakls un krūtis maigi modelētas viegliem, gaiši iesārtiem toņiem un
veido gleznas galveno krāsas laukumu.To līdzsvaro kreisajā stūrī redzamais no
pleciem noslīdzējušais sārtais apmetnis.Maigā krāsu gamma panākta vairāk ar
tonālām gradācijām no gaismas uz tumsu, nekā ar krāsu attiecībām.Tas ļauj
dziļāk izjust modeļa jūtu svaigumu, dabiskumu, emocionālās pasaules
viengabalainību.Sievietes tikko manāmais smaids like domāt par to, ka viņai ir
pilnīga saskaņa pašai ar sevi, ar saviem tikumiskajiem principiem.
Francija.19.gadsimts.
Romantisms
radās kā pretmets klasisma mākslas principiem un izpaudās Žeriko, Delakruā un
citu autoru daiļradē, kur atklājās mākslas nostāja : atzīt jau minētos
kritērijus, atmetot jebkurus etalonus un uzsverot kolorīta kā emocionālā
faktora primaritāti.Francijā pirmais redzamākais šā romantisma glezniecības
pārstāvis bija Teodors Žeriko (1791.-1824.), taču viņa gleznošanas lauks bija
Napoleona armijas atveidošana, nevis portretu glezniecība.
Visnozīmīgākais
romantisma gleznotājs Eižens Delakruā (1789.-1863.) turpina Žeriko kaismīgās
mākslas līniju.Delakruā koloritiskais meistarības piemērs ir neliela glezna “Sieviete
ar papagaili” – kailķermeņa studija vēsturiskajai gleznai “Sardanapals”.Slaidas,
jaunavīgi tievas graciozas pussēdošas meitenes kailķermenis veido galveno
diagonāli gleznā.Pie viņas kājām pa grīdu staigā zeltains papagailis.
Delakruā
kolorītiskā meistarība iedvesmoja franču nākamās paaudzes gleznotājus.”Tā ir
Francijas labākā palete,”teica P.Sezans.
Krievija.19.gadsimts.
Krievijā
romantisms par vadošo virzienu nekļuva.Tā ieskaņas manāmas pazīstamā O.Kiprenska (1782.-1863.)
daiļradē, piemēram, “Davidova portrets”, kā arī vēsturiskās un portretu
glezniecības meistara Karla Brilova (1799.-1852.) sniegumā, piemēram, gleznā “Turciete”.
Vasilijs Repins
(1844.-1930.).Ļoti plaša bija Repina portretista darbība.Mākslinieks
portretējis gandrīz visus ievērojamākos laikabiedrus – rakstniekus, aktierus,
mūziķus, māksliniekus, zinātniekus.Viens no spilgtākajiem ir “M.Musorgska portrets”.
Komponista figūra iezīmējas uz gaišas, vieglas sienas fona.Repins viņu
attēlojis it kā ieklausāmies mūzikas skaņās.Gaisīgais triepiens, kas veido
fonu, gaiša, saskaņota krāsu gamma rada dvēseles dzīves daiļrades iespaidu.No
sieviešu portretiem pie Repina daiļrades pērlēm pieder aktrises “P.Strepetovas
portrets”, dzejiskums un lirisms raksturo viņa meitas portretus, piemēram,
“Spārīte” u.c.
Holande.19.gadsimts.
Vincents van Gogs (1853.-1890.) bija holandietis, kas veidojās kā
mākslinieks franču vidē. Īsa, mākslinieciski intensīva, traģiska
dzīve.Atsevišķa triepiena tehnika, gaiša krāsa, pēdējos gadus gleznoja un
zīmēja ar spalvu.Gleznoja tuvāko vidi.Krāsas bija gaišas, spožas, bet arī
intensīvas un kontrastainas.Dekoratīvs spilgtums ieguva dramatiska nemiera
nokrāsu, ko pastiprināja arvien pieaugošā neregularitāte.
Spānija.20.gadsimts.
Pablo Pikaso
(1881.-1973.) pēc izcelšanās ir spānietis.
Kad
Pablo bija trīspadsmit gadu, tēvs, juzdams, ka dēls mākslā viņu ir pāraudzis,
uz visiem laikiem pārstāja gleznot un savas krāsas un gleznošanas piederumus
svinīgi nodeva dēlam.
Ar
pirmajiem gadiem Parīzē sākās tā sauktais “zilais periods” mākslinieka
daiļradē.Viņa darbos šai laikā pārsvarā ir zili pelēkas vēsas krāsas, un šo
darbu saturs ir dzīves pabērni – klaidoņi, ubagi, bezdarbnieki.Pikaso darbos
nav nejauša.
1907.gadā
jaunu ceļu meklējumos top glezna “Aviņonas skaistules”, kas kļuva par
robežšķirtni tēlotājas mākslas attīstības gaitā.
Pablo
Pkaso arī ir uzgleznojis savu “Pašportretu”, kurā izmantojis sev tik
raksturīgo gleznošanas stilu – košas krāsas un modeļa veidola pakļaušana
emocijām.
Glezniecība Latvijā.
Latviešu
profesionālā glezniecība, tāpat kā visa latviešu tēlotāja māksla, sāka
veidoties vēlu – tikai 19.gadsimta otrajā pusē.Par latviešu profesionālās
glezniecības šūpuli kļuva Pēterburga.
19.gadsimta
otrajā pusē pieauga latviešu tautības gleznotāju skaits, kam bija akadēmiskā
izglītība (J.S.Roze, K.Hūns, J.Feders, K.Pētersons).Viņi lika pamatus portreta,
ainavas, sadzīves un vēsturiskā žanra attīstībai.Minētā mākslinieku paaudze
bija spiesta dzīvot un strādāt ārpus Latvijas.
Latviešu
stājglezniecības skolas veidošanās procesā liela nozīme bija tai mākslinieku
paaudzei, kas savu radošo darbību sāka 19.gadsimta 90.gados.Visi šie
mākslinieki bija saistīti ar pulciņu “Rūķis”.Šis pulciņš tika nodibināts
80.gadu beigās , un tajā bija apvienota latviešu jaunatne, kas tolaik studēja
Pēterburgas Mākslas akadēmijā, konservatorijā un Štiglica Centrālajā tehniskās
zīmēšanas skolā.No topošajiem gleznotājiem pulciņā darbojās Ā.Elksnis,
J.Rozentāls, V.Purvītis, J.Valters u.c.Daži no minētajiem “Rūķa” paaudzes
gleznotājiem saskaņā ar pārliecību, ka ikvienai mākslas skolai jāattīstās savas
tautas vidē, pēc mācībām Pēterburgas Mākslas akadēmijā atriezās Latvijā un
apmetās šeit uz dzīvi.
Latviešu
jaunā glezniecības skola 19.gadsimta beigās – 20.gadsimta sākumā lielākā vai
mazākā mērā uzņēma sevī vairākus lielus strāvojumus, kas tolaik valdīja
Rietumeiropas mākslā,-impresionismu, jūgendstilu, simbolismu.
Portreta
glezniecības raksturīgākās tendences bija demokrātisms, padziļinātas
psiholoģiskas izteiksmes meklējumi.Vislielākie nopelni portreta žanra attīstībā
20.gadsimta pirmajos gadu desmitos bija J.Rozentālam
20.gadsimta
sākumā latviešu stājglezniecībā pirmo reizi ienāca ekspresionisma, kubisma un
konstruktīvisma ietekme.
Pretrunīgi
20.-30.gados attīstījās portreta glezniecība.No vienas puses, šai žanrā
turpināja sevi apliecināt demokrātiski psiholoģiskās portreta tradīcijas, kas bija
stingri iedibinātas 20.gadsimta pirmajos gadu desmitos.Tām uzticīgi savos
lasbākajos darbos palika Kārlis Miesnieks, Jānis Tilbergs u.c.Izcils portreta
meistars bija Voldemārs Tone.Ar viņu latviešu glezniecībā ienāca noskaņās un
kolorītā izsmalcināts intīmais portrets.
Tomēr
20.-30.gados latviešu portreta glezniecībā zināmu vietu ieņēma arī parādes
portrets, kura galvenais uzdevums bija atbilstoši valdošās šķiras ideoloģijai
slavināt sabiedrības virsotnes.
Ādams Alksnis (1864.-1897.)
Ā.Alkšņa
vadībā darbojās pirmais latviešu mākslinieku pulciņš “Rūķis”, kas apvienoja
Pēterburgas latviešu māksliniekus.
Slavenākie
portretu gleznojumi :
“Tēva
portrets” – ar savu individualitāti, atšķirīgo risinājumu un personas
pārliecinošo raksturojumu ir īpaša šī glezna.Aturīgi klusinātiem izteiksmes
līdzekļiem sniedzis pašcieņas pilnu latviešu zemnieka tēlu.Šis portrets ir ne
tikai konkrētas personības atveids, bet arī vispārināts tēls.
“Meitenes
portrets”
Kārlis Hūns (1830.-1877.)
K.Hūns
ir viens no lielākajiem talantiem latviešu mākslinieku pirmajā
paaudzē.Izglītību guvis Rīgas Domskolā un tad Pēterburgas Mākslas
akadēmijā.Papildinājies arī Parīzē. Augstu vērtējamas viņa gleznas ar vēstures
sižetiem, portreti un ainavas.
“Sievietes
portrets” – gleznots atturīgi un izsmalcināti romantiskā noskaņā.Apgaroto
vaibstu cēlā savaldība un maigais modelējums, pozas un roku izteiksmība piešķir
personības individualitāti un pievilcību.
“Veča
galva”
“Jaunā
čigāniete”
“Bruņinieks”.
Jānis Staņislavs Roze (1823.-1897.)
J.S.Roze ir pirmais
ievērojamais portreta meistars, kas sava talanta uzplaukuma gados radīja
daudzus topošās latviešu inteliģences pārstāvju, redzamu kultūras darbinieku un
sabiedrisko darbinieku portretus, kuriem šodien ir ikonogrāfiska nozīme.Viņa
darbos panākta liela līdzība ar modeli, visumā izkopts ir portretu plastiskais
modelējums.
“Sieviete ar vistu”
“H.Cimzes portrets”
“Sievietes portrets”
“Filipa Johana Šulca portrets”
Janis Rozentāls (1866.-1917.)
Kā visi tā laika
latviešu mākslinieki, J.Rozentāls izglītojās Pēterburgas Mākslas
akadēmijā.Rozentāla mākslas saturā bija latviešu tautas dzīve, zemnieku,
pilsoņu, kultūras darbinieku portreti, Latvijas daba, mitoloģija un vēstures
motīvi.
“Pašportrets”
“Vijolnieka R.Miķelsons
portrets”
“Sievas portrets”
“Zem pīlādža”
“Profesora
P.Federa portrets”
“V.Purvīša
portrets”
“Dziedātājas
M.Vīgneres-Grīnbergas portrets”
Oto Skulme (1889.-1967.)
O.Skulmes darbu saturs
parasti ir viņa tuvākā apkārtne un cilvēki.Sirsnīgums, vienkāršība un skaidrība
tajos apvienojas ar spēcīgu plastiku un monumentalitātes izjūtu.O.Skulmes
gleznu pilnību vairo augstā gleznieciskā kultūra, sulīgais un iejūtīgais
gleznojums.
“Klejojošais
muzikants”
“Džemmas
portrets”
Jānis Roberts Tilbergs (1880.-1972.)
J.R.Tilbergs ir viens
no ievērojamākajiem latviešu portretistiem.Stingrus profesionālos pamatus
J.R.Tilbergs ieguvis Pēterburgas Mākslas akadēmijā.Mākslinieks lielisko
portretu pamatā ir perfekts zīmējums, pilnīga iedziļināšanas modeļa personībā.
“J.Raiņa portrets”
“Aktiera Kristapa Lindes portrets”
“Mātes portrets”
Voldemārs Tone (1892.-1958.)
Mākslinieks gleznojis
portretus, klusās dabas, ainavas, aktus.Viņš centies atveidot harmoniskus,
viengabalainus tēlus, ieskatīties viņu garīgās dzīves sfērā, panākot izjustu
noskaņu.Viņa glezniecību raksturo izkopta forma ar izsmalcinātiem ēnas
risinājumiem, vecmeistariem raksturīgu kompozīcijas stabilitāti.
“Anna”
“Pie loga”
“Portreta
studija”.
Jānis Valters (1896.1932.)
J.Valtera daiļradē
valdzina viņa gleznu apgarotība, paša mākslinieka neparasti spilgtā
personība.Lūzums viņa dzīvē un jaunradē notika 1906.gadā, kad mākslinieks
nonāca asā konfliktā ar vietējām reakcionārajām aprindām, pameta dzimteni un
tajā vairs neatgriezās.Viņa glezniecība ir saulaina, gaiša, harmoniska, palete
– krāsaina un bagāta.
“Pašportrets”
“Sievietes portrets”
“Sieviete sarkanā”
“Sievas portrets”.
Leonardo radīja
Džakondu, Ticiāns gleznoja pāvestu Pāvilu Trešo, Valaskess Innocetiju Desmito
un visu spānijas karaļa galmu, Rembrants – doktora Tulpa audzēkņus “Anatomijas
stundā” un veselu gruou strēlnieku slavenajā “Naktssardzē”, Saksiju, kad viņu
mīlēja, un pats sevi visu mūžu neskaitāmas reizes – tad, kad nebija neviena
pasūtījuma.Savukārt kubisti rotaļājās ar plaknēm un formām, gleznoja vairs
tikai savas mīļākās, draugus un domubiedrus, kas to varēja saprast.Un tā arvien
tālāk uz priekšu, jo tuvāk mūsdienām, jo brīvāks, neatlaidīgāks ir mākslinieka
gars.Tomēr pasūtījuma portrets ir pastāvējis un pastāv vēl arvien.
Iedvesmu savam darbam
es smēlos no Ievas Jurjānes izstādes “Seriāls”.Man gribējās radīt pašai savu
seriālu un savus varoņus.Un tā radās šīs trīs sievietes un divi vīrieši.Būtībā
no Ievas Jurjānes es aizguvu tikai to domu, kā noformēt savu darbu, bet pašā
radošajā darbā man bija jāiepazīstas ar vecmeistaru darbiem un arī ar jaunāko
laiku mākslinieku darbiem un gleznošanas tehniku.
No Leonardo es
iemācījos darba detalizētu izpildi, bet no Ticiāna, savukārt, noslēpumainību un
jūtu izteiksmības attēlošanu gleznā.
Manu māksliniecisko
zināšanu bagāžu noteikti ir papildinājuši tādi mākslinieki kā Rembrants un
Rubenss.Viņu darbos es atklāju siltumu un māku nedaudz arī idializēt pasauli un
cilvēku, kas man noteikti palīdzēja, veidojot savu “Seriālu”.
Bet par savu lielāko skolotāju
es uzskatu Pablo Pikaso.Mani ļoti iedvesmoja viņa darbi (“Raudošā sieviete”,
“Aviņonas skaistules”) un tādēļ arī nolēmu savus darbus veidot uz kubisma
principa.Nav jau tā, ka mani darbi ir veidoti kubismā, bet zināmu līdzību es
tomēr saskatu.Ir protams arī atšķirības.Es mazliet vairāk atļāvos spēlēties ar
krāsu un formu, bet maniem darbiem piemīt kubismam raksturīgās ģeometrizētās
līnijas un dekoratīvi elementi, kas nereti bija sastopami arī Pikaso darbos.
Savus varoņus es veidoju pēc noskaņojuma.Es spēlējos ar
sejas izteiksmēm un krāsām.Es gribēju parādīt, ka dusmas un skumjas nav tikai
melnā krāsa, bet arī zilā, dzeltenā vai baltā.Sāpes nav nomācošas.Sāpes es
redzu caur zilu krāsu.Bet zilais var izteikt arī skumjas vai prieku.Ar vienu
vārdu sakot, es centos parādīt, ka katrai krāsai var piesaistīt pārdzīvojumu un
katram pārdzīvojumam var piesaistīt atbilstošo krāsu.Viss ir atkarīgs no
mākslinieka iekšējās pasaules.Manā pasaulē katrai krāsai nav noteiktas
izteiksmes.Katra no viņām var izteikt vienu un to pašu vai arī kaut ko pilnīgi
pretēju.
Manā seriālā ir skaidri
redzama mana nostāja krāsas un formas ziņā- jebkura krāsa var izteikt vienu un
to pašu, bet tai pat laikā arī pilnīgi atšķirīgu viedokli.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru