Par
pašu privatizācijas procesu Latvijā ir izskanējuši daudz un dažādi viedokļi
tāpēc nav iespējams šo procesu aprakstīt dažos vārdos, jo tas ir diezgan
sarežģīts, bet tomēr ļoti nepieciešams. Galvenokārt tāpēc, lai Latvijas
ekonomiku spētu pārveidot un tuvināt Eiropas standartiem, kuriem valsts pievērš
ļoti lielu nozīmi, jo tas ir viens no priekšnoteikumiem virzībā uz Eiropas
Savienību. Valsts uzņēmumu privatizācija nebūt nenotiek tik gludi kā tai
vajadzētu notikt. Tas it sevišķi ir pamanāms privatizācijas beigu posmā, kad
tās beigas tiek kārtējo reizi atliktas, jo mūsu valsts valdošā elite nav
spējusi vienoties par vairāku lielo uzņēmumu privatizāciju. Tomēr tā vien
šķiet, ka privatizācijas process šogad varētu noslēgties, jo varētu notikt arī
tādu uzņēmumu kā "Latvijas
kuģniecība", "Lattelekom" un "Latvenergo" valsts daļu privatizācija. Kādu ietekmi
privatizācija ir atstājusi uz mūsu
valsts ekonomiku?
Pirmām
kārtām jāsaka, ka privatizācijas procesā nav notikusi ievērojama valsts finanšu
resursu palielināšanās, jo noteicošo maksas daļu par objektiem veido
privatizācijas sertifikāti, kurus mēs nevaram uzskatīt par naudas līdzekļiem.
Tam, ka valsts tik lielos apmēros, ir ļāvusi izmantot privatizācijas
sertifikātus uzņēmumu privatizācijā kļūst saprotams, ja mēs pieņemam, ka
valstij bija būtiski vispirms panākt privatizējamo objektu parādu nomaksu. To
var novērot izvērtējot privatizējamo objektu parādu lielumu, palielinoties
parādiem samazinās latu īpatsvars objekta vērtībā.
(Vērtējums ņemts balstoties uz Centrālās
Statistikas pārvaldes datiem (CSP))
|
Latu īpatsvars
|
Parādu īpatsvars
|
1994.gads
|
75.5 %
|
21 %
|
1995.gads
|
42.1 %
|
39 %
|
1996.gads
|
28.2 %
|
98.4 %
|
1997.gads
|
38.3 %
|
204.2 %
|
1998.gads
|
54.8 %
|
77.5 %
|
1999.gada 1.puse
|
23.4 %
|
292.9 %
|
Tomēr
lai arī kā tas būtu privatizācijas laikā no 1994. - 1999.gadam valsts par privatizētajiem objektiem ir saņēmusi
tikai 77 388 502 latus, bet ir
likusi veikt parādu saistību nomaksu vairāk nekā 250 miljoniem latu, kā arī veikt investīcijas privatizētajos
objektos 123,767 miljonu latu
apmērā. Pēc tā var spriest, ka privatizējamo objektu parādi ir bijuši ļoti
lieli un lielākā daļa investīciju nācās novirzīt tieši šo parādu nomaksai, kas
ir negatīvi no uzņēmuma attīstības viedokļa, bet stāvoklis nav vienāds visās
nozarēs. Elektroenerģijas, gāzes un ūdens apgādes nozarē parādu praktiski
nebija, tāpēc arī gandrīz visi privatizācijas maksājumi tika veikti latos.
Tomēr negatīvais šajā nozarē ir tas, ka neskatoties uz to, ka uzņēmumiem nebija
parādu, nekādas investīcijas arī netika veiktas, kas nekādā veidā nepalīdz
uzņēmumam attīstīties. Pietiekami lielas investīcijas tika ieguldītas apstrādes
rūpniecības nozarē neskatoties pat uz šīs nozares uzņēmumu lielajiem parādiem,
kas ir visnotaļ pozitīvs rādītājs. Pašas lielākās investīcijas privatizācijas
procesā ir saņēmušas šādas nozares: transports un sakari; lauksaimniecība un
mežniecība; apstrādes rūpniecība, tās
sastāda 78% no visām privatizācijas
procesa laikā veiktajām investīcijām.
Tajā pašā laikā, ja mēs aplūkojam šo
nozaru attīstību salīdzinot 1998 gadu un 1999 gadu, var secināt, ka šajās
nozarēs nav notikusi īpaši liela attīstība un apgrozījuma palielināšanās, gluži
otrādi tas ir pat samazinājies, kam par iemeslu var minēt jau daudzkārt
pieminēto "Krievijas krīzi".
Privatizācijas
rezultātā privāto uzņēmumu īpatsvars 1999.gadā rūpniecībā bija 79,5%, bet mazumtirdzniecībā un privātās
ēdināšanas sektorā ~ 95%.
Otrs
ekonomiskais rādītājs valstī ir darbību pārtraukušo uzņēmumu skaits. Šis
īpatsvars Latvijas rūpnieciski aktīvākajos reģionos ir salīdzinoši līdzīgs,
tāpēc nevar teikt, ka ģeogrāfiskajam stāvoklim šajā ziņā būtu liela un
noteicoša loma. Tomēr šādu uzņēmumu, kas ir pārtraukuši savu darbību, tādā
tūrisma pilsētā kā Jūrmalā ir salīdzinoši liels. Tas liecina par to, ka
sabiedriskās ēdināšanas un tūrisma apkalpošanas pakalpojumu bizness ir
salīdzinoši riskants.
Darbību izbeigušo uzņēmumu īpatsvars %
kopējā reģistrēto uzņēmumu apjomā.
Kopumā: 35,3%, to skaitā:
Reģions
|
Darbību izbeigušo
uzņēmumu īpatsvars
%-tos
|
Reģionā reģistrēto
uzņēmumu īpatsvars no valstī reģistrēto uzņēmumu kopskaita %-tos
|
Rīga
|
36.7
|
55
|
Daugavpils
|
31.8
|
3.19
|
Jelgava
|
33.8
|
2.3
|
Jūrmala
|
40.6
|
2.6
|
Liepāja
|
27.1
|
4
|
Rēzekne
|
26.8
|
1.2
|
Ventspils
|
22.3
|
1.9
|
Rīgas rajons
|
34.7
|
4.9
|
Cēsu rajons
|
29.4
|
2
|
Valmieras rajons
|
31
|
1.8
|
Ogres rajons
|
35
|
1.6
|
Tukuma
rajons
|
32.1
|
1.5
|
Tomēr
ja aplūko darbību pārtraukušo uzņēmumu īpašuma formas varam secināt to, ka
valstij un pašvaldībām piederošie uzņēmumi, kuri būtu beiguši pastāvēt ir
salīdzinoši neliels. Tas nenozīmē, ka to saimnieciskā vadība būtu īpaši augstā
līmenī, bet gan to, ka valsts, lai novērstu šo uzņēmumu darbinieku atlaišanu
veic vairāku uzņēmumu parādu kapitalizāciju valstij. Galvenais iemesls, kāpēc valsts
veic šādu parādu kapitalizāciju, ir nepieļaut bezdarba līmeņa paaugstināšanos
valstī. Tas attiecībā pret privātajiem uzņēmumiem ir negodīgi, jo privāto
uzņēmumu sektorā šāda parādu kapitalizācija netiek veikta. Tāpēc mēs nevaram
runāt par pilnvērtīgi vienādu biznesu valsts un privāto uzņēmēju sektorā. No tā
var secināt, ja zudīs šāds atbalsts valsts un pašvaldību uzņēmumiem darbību
pārtraukušo uzņēmumu skaits var palielināties, kā sekas būtu bezdarba līmeņa
pieaugums valstī.
Jāpiemin
arī fakts, ka valstī vēl ir daudz neizmantotu sertifikātu, bet neskatoties uz
to, ka to izmantošanas termiņš beidzas šī gada beigās daudzi sertifikātu
īpašnieki vēl nogaida, kad to cena pieaugs, vai arī vēl nav izlēmuši kur tos
ieguldīt. Pašreizējās zemās sertifikātu cenas (1,70 - 1,75 Ls) nerosina iedzīvotājus tos pārdot. Tie
iedzīvotāji, kas vēlas sertifikātus pirkt, vēl nogaida. Tas ir izskaidrojams ar
finansu līdzekļu trūkumu, kas nepieciešami sertifikātu iegādei. Es pats arī vēl
neesmu izlietojis visus savus privatizācijas sertifikātus, daļu esmu pārdevis,
bet otru daļu ieguldīšu dzīvokļa privatizācijā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru