Ievads.
Publiskās
birokrātijas ir vienas no vecākajām politiskajām institūcijām. Birokrātija ir
radusies un ir bijus pazīstama jau daudzus gadsimtus atpakaļ – viduslaika
feodālisma sairšanas posmā, kad sāk veidoties birokrātijas nozīmīgākais orgāns
– ierēdniecība. Laika gaitā tā ir attīstījusies un ieņem nozīmīgu lomu
sabiedrības uzbūvē. Tā ir ieguvusi lielu varu un pat valdošie politiķi ir
spiesti ar to rēķināties, tiem ir bijušas nopietnas to kontroles sablabāšanas
problēmas.
Birokrātijas
ir modernās politiskās struktūras “vēlziedes”. Tās ir augušas klusi bet
nepielūdzami perifērijās – reti kad pamanītas, maz analizētas un pētītas.
Izdevīgums un nepieciešamība, nevis ideoloģija un likumdošana ir to enerģijas
avots: tās nav mīlētas un cienītas, drīzāk ar tām rēķinās un no tām mēdz būt
atkarīgs[1].
Birokrātijas galvenais uzdevums,
tātad, ir sabiedrības un tajā notiekošo procesu pārvaldīšana. Birokrātija, kā
profesija izveidojusies tādēļ, ka visi sabiedrības locekļi, loģiski, nevar
nodarboties ar pārvaldi, turklāt tā prasa zināmas iemaņas un pieredzi.
Es pētīju B. Guy Peters grāmatu “The
Politics of Bureaucracy”, kurā viņš dod birokrātijas definīciju: “organizācijas
ar piramidālu autoritātes struktūru, kas izmanto piespiešanu un objektīvus
likumus, lai saglabātu šo struktūru un kas uzsver patstāvīgos administrācijas
aspektus”[2]
Pazīstami
vairāki birokrātijas kā organizācijas formas veidi – eksistē t.s. dabiskā
pieeja, kuras pārstāvji uzsver indivīda, personības nozīmīgumu. Tie uzskata, ka
vistiešāk birokrātu darba efektivitāti ietekmē nevis tīri materiāls atalgojums
vai bailes no soda, bet gan indivīdam pievērstā uzmanība, cilvēciskās
attiecības kolektīvā, atbildība un uzticēšanās, līdzdalība lēmumu pieņemšanā
utt. Pastāv arī t.s. racionālā skola, kas birokrātus (organizācijas darbiniekus
vispār) redz kā slinkus, apātiskus, strādāt negribošus, atbildību uzņemties
negribošus cilvēkus. Racionālās pieejas birokrātijās birokrātu rīcība ir
skaidri definēta dažādos noteikumos un instrukcijās. Indivīda radošā darbība
tiek stingri ierobežota, šis birokrātijas veids indivīdu redz tikai kā kāda
noteikta uzdevuma izpildītāju, kas viegli var tiki nomainīts vajadzības
gadījumā. Savukārt sistēmpieeja apskata birokrātiskās organizācijas kā atvērtas
sistēmas (pirmās divas pieejas – racionālā un dabiskā - nodarbojas tikai ar
birokrātijas iekšienē notiekošo preocesu analīzi) – tās pārstāvjus interesē arī
organizācijas ārienē notiekošais, to ietekmējošie faktori.
Birokrāti.
Šeit par birokrātiem sauc zināmu
sociālo grupu (slāni), ko veido pārvaldes darbinieki[3].
Kā uzskata autors, birokrāti savā darbā realizē tiem līdzi nākošos
aizspriedumus, vērtību sistēmas, kā arī dažādas citas individuālās iezīmes, kas
ietekmē to rīcību birokrātiskajā organizācijā.[4]
Tās var būt gan etniskās, gan sociālās, kā arī citas iezīmes. Lai padarītu
birokrātijas darbu pēc iespējas efektīvāku un objektīvāku, noteikti jāvievēro
šis faktors, ka katram darbiniekam var būt savas īpatnības, personīgā
ieinteresētība (uzskatu ziņā) vai aizspriedumi pret kaut ko. M. Vēbera
aprakstītais ideālais ierēdņa tips pilnā apjomā nekur nav īstenojies[5].
Pret to ir jācīnās. Viena no metodēm ir birokrātu apmācība un treniņš, kas ceļ
birokrātu objektivitāti un profesionalitāti. Vēl viena izeja ir pieņemt darbā
profesionāļus, kuriem ir svarīga zināma prestiža saglabāšana un profesionālās
ētikas ievērošana, lai saglabātu savu profesionalitāti. Pieņemot darbā šādus
darbiniekus var rēķināties ar profesionālāku lēmumu pieņemšanu un darba
kvalitātes celšanos.
Svarīgi
ir arī nodrošināt, lai birokrātijā būtu pārstāvētas visas gan etniskās, gan
sociālās minoritātes, kādas atrodamas attiecīgajā valstī, ne tikai vairākuma
pārstāvji. Parasti dominējošā etniskā, valodas vai reliģijas grupa attiecīgajā
birokrātijā sastāda absolūto vairākumu, bet virzoties lejup pa birokrātijas
hierarhijas kāpnēm, etniskajai, reliģiskajai u.c. atšķirībām nevis jāsamazinās,
bet jāpalielinās[6]
(ASV nēģeri un latīņamerikāņi birokrātijā ir pat vairāk pārstāvēti, nekā
sabiedrībā). Protams, jāievēro arī seksuālais līdzsvars. Bet lai to panāktu,
jāpārvar sociālā, izglītības u.c. barjeras. Ja tas tiek panākts, tas padara
birokrātiju tuvāku sabiedrībai un mudina tai vairāk uzticēties, un tas,
savukārt, atvieglo birokrātijas darbu. Zinātnieki ir izpētījuši, ka 55%
amerikāņu, 49% britu un tikai 7% itāļu sociālajā aptaujā piekrituši
apgalvojumam “lielākajai daļai cilvēku var uzticēties”[7].
Novērots arī, ka valstīs, kur šī uzticība ir lielāka, cilvēki vairāk piedalās
dažādās publiskās organizācijās un piešķir tām zināmu varu pār sevi. Nav
noslēpums arī faktors, ka bieži vien lielākā daļa sabiedrības neizjūt
simpātijas pret birokrātiju, lai gan tiem nav tiešu pierādījumu, lai to
pamatotu.
Pilsoņi
nereti pauž savu neapmierinātību ar dažādu organizāciju un iestāžu darbu, jo
birokrāti bieži vien ir neatsaucīgi vai arī viņiem nav pietiekamas pilnvaras
attiecīgā jautājuma risināšanā. Kāpēc cilvēki uzvedas “birokrātiski”? Mūsdienu
birokrātija ir radījusi precīzi noformulētus
noteikumus un tradīcijas, lai nodrošinātu darba efektivitāti un taisnīgu
attieksmi pret klientiem. Turklāt, katrā organizācijā, departamentā tiek
radītas iekšējās normas (neformālie, nerakstītie kārtības noteikumi un
uzvedības normas), kas arī ietekmē cilvēku rīcību[8].
Sistēmas
pieeja birokrātijai.
Savā darbā “The Politics of
Bureaucracy” autors plaši analizē dažādus birokrātiju ietekmējošos faktorus –
sabiedrību, tās attieksmi, valdību, ekonomisko un politisko situāciju utt. B.
Guy Peters var pieskaitīt pie sistēmas pieejas atbalstītājiem.
Viens
no sistēmas teorijas pamatprincipiem ir adaptācija – piemērošanās videi, jo tā
dod resursus. Šeit resursi ir ne tikai vara un nauda, bet arī kontrole pār kaut
ko, ietekme, informācija u.c. Autors pēta publiskās administrācijas problēmas
dažādās pasaules valstīs, analizē publiskās administrācijas globālo situāciju
90-tajos gados. Par vienu no svarīgākajiem birokrātijas resursiem autors min
informāciju un ekspertīzi[9].
Jo informācija bieži vien ir nozīmīgs spēks, vara, piemēram gadījumā, ja
organizācija ir labāk informēta par kaut ko, tai ir vieglāk pieprasīt un arī
realizēt kontroli pār to. Mūsdienās it īpaši liela vara ir informācijai.
Sistēmpieejas
birokrātijas pētnieki lielu uzmanību piegriež arī sabiedrības viedoklim par
birokrātiju, tie nodarbojas arī ar socioloģiskiem pētījumiem. Tie mēģina arī
atrast iemeslus, kāpēc birokrātija kā organizācijas forma līdz šim ir veiksmīgi
spējusi izdzīvot un attīstīties. Man liekas, ka tam ir vairāki iemesli. Viens
no galvenajiem iemesliem varētu būt tas, ka sabiedrība vēl līdz šim nav
izdomājusi labāku, efektīvāku veidu sevis pārvaldīšanai (kas bez šaubām ir
jādara, ja nevēlamies anarhiju). Zināma ietekme ir arī ieraduma faktoram –
sabiedrība jau zināmā mērā ir pieradusi pie birokrātijas un iemācījusies
samierināties ar tās trūkumiem un iemācījusie ar to veiksmīgi apieties. Bez
šaubām, nozīmīgi ir arī tas, ka birokrātija kā sistēma laika gaitā ir vienmēr
spējusi un vēl joprojām spēj veiksmīgi un efektīvi darboties, nedodot iemeslu
tās kritiķiem kritizēt tās neefektivitāti. Birokrātija ir attīstījusies līdzi
laikam un spējusi palikt aktuāla.
Autors
nepiekrīt argumentam, ka birokrātija ir nespējīga mainīties, tādēļ tā lemta
iznīkšanai[10].
Sistēmas pieejas birokrātijas uzdevums ir mainīties līdzi situācijai, sekot tai
līdzi, jo no tās piemērotības videi ir atkarīgs tās iegūto resursu daudzums un
kvalitāte. Sistēmas pieejas pamatprincips ir integrācija. Sistēma ir integrēts
veselums. Birokrātija integrējas sabiedrībā tāpat kā sabiedrība integrējas
birokrātijā. Šīs pieejas pārstāvji saprot, ka to eksistence ir vitāli atkarīga
no sabiedrības, jo ierēdņi tomēr nevar strādāt cits citam, birokrātija nevar
strādāt tikai pati sev, kā to uzskata Pārkinsons, jo tad tās darbībai vairs
taču nebūtu jēgas, tā nevienam nebūtu vajadzīga. Sistēmas pieejai birokrātijas
pārstāšana pielāgoties situācijai un sekot tai līdz liekas tai letāla.
Šīs
sistēmas agrīno autoru kļūda bija, ka viņi sabiedrību un tajā notiekošos
procesus pārāk mēģināja pielīdzināt dabā notiekošajiem bioloģiskajiem procesiem
un darboties pēc to principiem. Protams, zināmas sakarības un līdzības šeit
pastāv, taču arī atšķirības ir pārāk lielas, lai tās neievērotu.
Viena
no problēmām, ar ko birokrātija parasti saskarās, ir saistīta ar indivīdiem,
kas ieņem zināmas pozīcijas birokrātijas hierarhijā, parasti zemākajā tās daļā[11].
Ir pierādīts, ka pārāk liela rīcības brīvība deģenerē, grauj formālās
attiecības. Tas, savukārt, eventuāli var novest pie nepakļaušanās vadībai,
ekstrēmos gadījumos pat līdz anarhijai. Tātad, birokrātu brīvība ir kaut kā
jāierobežo, tomēr nedrīkst pieļaut pilnīgu personas radošās darbības
apspiešanu. Cik tālu, kādā mērā to darīt – šī problēma vēl nav atrisināta.
Par
veiksmīgu, šās teorijas ietvaros, tiek uzskatīta tāda organizācija, kas spēj
ietekmēt vidi, kurā tā eksistē. Tāds arī ir viens no šīs pieejas organizāciju
svarīgākajiem mērķiem – kontrolēt situāciju un mērķtiecīgi to ietekmēt, lai
novērstu sev draudīgas situācijas. Kontrolēt situāciju – tas nozīmē lielisku
iespēju iegūt maksimālo labumu no tās, veiksmīgi turpināt attīstību. Tālākā
attīstība ir arī ir viens no birokrātijas uzdevumiem, kurus tā īsteno.
Savā
darbā B. Guy Peters apspriež arī t.s. Niskanena modeli. Niskanens argumentē, ka
birokrāti, kas ir pastāvīgi ierēdņi ir arī attiecīgās iestādes budžeta
maksimizētāji un viņi izmanto savu kontroli pār informāciju un spēju slēpt
īstās ierēdniecības izmaksas, lai palielinātu sev piešķirtā budžeta līdz apjomiem,
kas vairākkārtīgi pārsniedz vajadzīgos. Niskanens apgalvo, ka likumdošanai ir
ļoti maz iespēju, ja vispār ir, kontrolēt birokrātiju birokrātijas informācijas
monopola dēļ. Taču autors atrod vairākas šā modeļa vājās vietas – indivīdi
birokrātijā personīgi ļoti maz iegūst no lielā budžeta, jo ierēdņiem ir
noteiktas ļoti nelokāmas algu takses, kas ir balstītas uz indivīda formālo
pozīciju un pieredzi, nevis organizācijas lielumu un kas nemainās līdzi
budžetam. Balstoties uz dominējošo stereotipu, ka birokrāts ir ieinteresēts
samazināt savu personīgo darba apjomu prioritāri, palielinoties organizācijai,
var rasties tikai vadības problēmas birokrātam, kas palielinātu šo darba apjomu
– šie abi fakti ir pretrunā.
Šis
birokrātijas modelis par daudz zemu novērtē likumdošanas spējas veidot
neatkarīgu spriedumu. Pat tur, kur birokrātijas ir uzplaukušas, likumdošana ir
organizējusies un reorganizējusies, lai uzlabotu kontroli pār to, lai gan
birokrātijai bieži vien pašai ir savas idejas par to, kas būtu jāpilda valdībai.
Autors uzskata, ka šāda pasīva, nekompetenta likumdošana, kāda rādīta Niskanena
modelī, vairs neeksiste, ja arī kādreiz eksistējusi [12].
Beidzot,
pat ja šie loģiskie un konceptuālie argumenti , kas uzstādīti pret šo modeli
nav pietiekami pārliecinoši, tam ir vēl viens būtisks trūkums. Tas vienkārši
nestrādā. Empīriski pētījumi ir veikti, lai pārbaudītu šo modeli, bet tas nav
realizējies.
Autors
birokrātijas pieaugumu izskaidro ar dabiskās evolūcijas teorijas palīdzību –
aizvien palielinās sabiedrībā aktuālo problēmu klāsts – sociālā drošība,
veselības apdrošināšana u.c. – ar kurām jānodarbojas birokrātijai[13].
Dabiski, ja organizācijai uzticētā darba apjoma palielināšanās gadījumā
palielinās arī pati organizācija. Autors savu nostāju pamato arī no ekonomiskā
viedokļa ar t.s. Vāgnera likumu – tā pamatideja ir, ka jo vairāk attīstības
rezultātā paplašinās ekonomika, jo lielāka tās proporcija tie atvēlēta
publiskajam sektoram[14].
Organizāciju mēģinājumi izveidot impēriju un izplesties var būt arī cieši
saistīti ar aģentūras vēlmi izdzīvot un nodrošināt kvalitatīvu tai uzticēto
funkciju pildīšanu, kuras tā uzskata par svarīgām. Piemēram Pentagonam Amerikā
nevar pārmest tā acīmredzamo vēlmi palielināt sava budžeta apjomus, lai
nodrošinātu tā augošās vajadzības – Aizsardzības ministrijas ierēdņi tiešām
tic, ka tie pilda ļoti svarīgu darbu, aizsargājot sabiedeību, kā tas arī ir.
Šeit
no B. Guy Peters spriedumiem var secināt, ka viņš neatbalstītu Pārkinsona
teoriju, kurā tas apgalvo, ka birokrāti strādā tikai cits citam, palielinot
budžeta apjomus un padoto daudzumu. Autors strīdētos, ka palielinot
organizācijas budžetu un palielinot padoto skaitu, palielināsies organizācijas
sarežģītības pakāpe. Lai ar to tiktu galā, birokrātiem vajadzēs pielikt vairāk
pūļu. Bet tas jau ir pretrunā ar vienu no šās teorijas pamatprincipiem –
birokrāti tiecas samazināt sava darba apjomus.
Tomēr
birokrātiem nevar pārmest publiskā
sektora pieaugumu. Autors nepiekrīt ciniskajam uzskatam, ka aģentūru vienīgais
rūpests ir to budžeta apjomu palielināšana. Bet arī nepiekrīt naivajam
viedoklim, ka tām rūp vienīgi tām konstitucionāli un likumīgi uzticēto uzdevumu
pildīšana. Autors uzskata, ka patiesība ir kaut kur pa vidu starp šiem abiem
apgalvojumiem, prezentē reālistisku viedokli par birokrātiju[15].
Nobeigums.
Savā darbā “The Politics of
Bureaucracy” B. Guy Peters plaši analizē birokrātiju dažādu ārējo faktoru
kontekstā – likumdošanas, izpildvaras, sabiedrības, kā arī pēta pašu
birokrātiju – birokrātu pieņemšanu darbā, risina administratīvās struktūras
problēmas utt. Autors prezentē reālistisku skatu uz birokrātiju, pētī tās
pamatmērķus, izskaidro to vajadzības, pētī arī atsevišķo birokrātu mērķus un
vajadzības, analizē birokrātiju kā sistēmas sastāvdaļu, nevis kā slēgtu,
atsevišķu sistēmu, kā to dara racionālās pieejas un dabiskās pieejas pārstāvji
– autors prezentē birokrātiju no sistēmpieejas viedokļa.
B. Guy Peters pēta arī birokrātijas
darba uzlabošanas iespējas, problēmas ar darbinieku pieņemšanu darbā publiskā
sektora iestādēs, pētī arī birokrātiju ietekmējošo organizāciju – interešu
grupu, politiskās partiju iespējas ietekmēt birokrātiju.
Formāli birokrātija tikai realizē
politiskos lēmumus. Taču īstenot politisko kontroli pār birokrātiju nav viegls
uzdevums[16].
Bibliogrāfija.
1.
B. Guy Peters “The Politics of
Bureaucracy”, Longman Publishers USA, 1995.
2.
Florence Heffron “Organization
Theory & Public Organizations”, Prentice-Hall, 1989.
3.
“Ievads Politikā”, Zvaigzne ABC,
1998.
[1] Samuel Krislov,“Representative Bureaucracy”(Englewood Cliffs, NJ:
Prentice-Hall, 1974), pp. 40-41.
[2] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 3.), Longman
Publishers USA, 1995.
[3] “Ievads Politikā” (page 235.), Zvaigzne ABC, 1998.
[4] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 89.), Longman
Publishers USA, 1995.
[5] “Ievads Politikā” (page 236.), Zvaigzne ABC, 1998.
[6] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 117.), Longman
Publishers USA, 1995.
[7] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 65.), Longman
Publishers USA, 1995.
[8] “Ievads Politikā” (page 235.), Zvaigzne ABC, 1998.
[9] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 225.), Longman Publishers
USA, 1995.
[10] Florence Heffron “Organization Theory & Public Organization” (page
45), Prentice Hall, 1989.
[11] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 291.), Longman
Publishers USA, 1995.
[12] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 26.), Longman
Publishers USA, 1995.
[13] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 22.), Longman
Publishers USA, 1995.
[14] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 23.), Longman
Publishers USA, 1995.
[15] B. Guy Peters “The Politics of Bureaucracy” (page 34.), Longman
Publishers USA, 1995.
[16] “Ievads Politikā” (page 236.), Zvaigzne ABC, 1998.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru