SATURA RĀDĪTĀJS.
Kopsavilkums----------------------------------------------------------------------2
Pusaudži----------------------------------------------------------------------------3
Ērika Ēriksona teorija------------------------------------------------------------3
Pusaudžu gadu krīze--------------------------------------------------------------5
Skolas vecuma bērnu
īpatnības-------------------------------------------------6
Attīstības zonas un
galvenie attīstības uzdevumi
pusaudža
vecumā-----------------------------------------------------------------7
Attiecības
ģimenē-----------------------------------------------------------------8
Kas ir jāsaņem
meitenei?-------------------------------------------------------12
Tēvs un
dēls----------------------------------------------------------------------13
Vecāki nesaprot, vecmāmiņa
– jā---------------------------------------------13
Dusmas----------------------------------------------------------------------------14
Depresija--------------------------------------------------------------------------14
Kur paliek brīnumbērni--------------------------------------------------------16
Vainas
apziņa--------------------------------------------------------------------16
Pusaudžu
seksualitāte-----------------------------------------------------------17
Kāpēc 14 gadu meitenes pārguļ
ar zēniem?---------------------------------17
Vai homoseksualitāte ir
normāla?---------------------------------------------18
Pirmais
tramplīns----------------------------------------------------------------18
Secinājumi------------------------------------------------------------------------20
Literatūras
saraksts--------------------------------------------------------------22
pUSAUDŽI.
pusaudži ir bērni pārejas vecumā. Viņi nav jauni pieauguši cilvēki. Viņu
emocionālās vajadzības ir tādas pašas kā bērniem. Viena no visparastākajām
kļūdām attiecībās ar pusaudžiem ir tā, ka vecāki, skolotāji un citi uzskata
viņus par jauniem pieaugušiem cilvēkiem.
Mūsdienās pusaudžus dēvē par “apātisko paaudzi”, jo viņi paši sevi
vērtē negatīvi, kā arī apkārtējiem bieži nākas ciest no viņu negatīvās
attieksmes. Depresija un sacelšanās pret jebkādu autoritāti ir visparastākais
rezultāts, ko izraisa šāda apātija. Apātiski pusaudži bieži kļūst par upuri
negodīgiem cilvēkiem, kas izmanto jauniešus savtīgos nolūkos.
Pusaudzis
var būt augumā lielāks, apķērīgāks, stiprāks par saviem vecākiem, taču
emocionāli viņš ir bērns – viņam ir nepieciešama vecāku mīlestība un labvēlība.
Ja viņš to neizjūt, tad arī nevar maksimāli attīstīt savas spējas.
Pusaudža
dzīvē svarīgākais jautājums ir “Vai tu mani mīli ?” Un to viņi uzdod ar savu
izturēšanos.
Ērika Ēriksona teorija.
Vienu
no produktīvākajām personības attīstības teorijām vecumposmu cikla aspektā ir
izvirzījis amerikāņu psihologs Ēriks Ēriksons. Viņa teorijas nosaukums ir
“Epiģenētiskā personības psihosociālās attīstības koncepcija”. Epiģenēze ir
teorija par organisma attīstības procesu, kas norisinās pakāpeniski,
veidojoties jaunveidojumiem. Katrā vecumā sabiedrība izvirza cilvēkam zināmas
prasības. Kad cilvēks pirmoreiz sastopas ar jaunajām sabiedrības prasībām, viņš
pārdzīvo krīzi. Ēriksons izdala 8 krīzes etapus un 8 krīzes situācijas
personības attīstības posmā no dzimšanas līdz vecumam.
Mani
interesē piektais etaps (11 – 20gadi), pusaudža un agrās jaunības laiks,
dzimumnobriešanas periods cilvēka dzīvē. Sava dzīves ceļa meklējumu posms,
pašizvēles situācija, kurā cilvēks cenšas atbildēt uz jautājumu: “Kas un kāds
es būšu?” Jaunās identitātes meklējumu etaps. Identitāte ir cilvēka priekšstats
par savu “es” stabilitātes un nepārtrauktības izjūta, kas saglabājas līdzās
visām ārējām izmaiņām. Bērnam identitāte parādās apmēram 2 – 3 gadu vecumā, kad
bērns sāk runāt par sevi pirmajā personā. Līdz pusaudža vecumam identitāte jau
ir izveidojusies, bet tā ir veidojusies ,galvenokārt, citu cilvēku ietekmē.
Agrās jaunības vecumā cilvēks ir pilnībā nobriedis, lai pats plānotu savu
tālāko dzīvi. Identitātes krīzes jautājumi var būt divi personības
jaunveidojumi – jaunās identitātes atrašana (profesionālā un morālā) pašnoteikšanās
kā to nosauc krievu sociologs Igors Kons kā pozitīvs iznākums un identitātes
difūzija kā negatīvs. Identitātes difūzija nozīmē to, ka cilvēka morālā un
profesionālā pašnoteikšanās nav notikusi, viņu raksturo gremdēšanās sevī,
neizvēlīgums, haoss pasaules uzskatā un dzīves principos, mešanās no vienas
galējības otrā.
Šajā
periodā indivīds no vienas ouses apzinās sevi kā noteiktas šķirās, slāņa,
nācijas, valsts pārstāvi, no otras puses, apzinās sevi kā unikālu personību un
izvēlas tieši sev atbilstošu vietu sabiedrības sociālās stratifikācijas
(statusu un lomu) sistēmā. Cilvēks jūt sociālo ietekmi, kas prasa no viņa
pašnoteikšanos, pāreju no bērnības uz pieaugušo dzīvi, kas ir saistīta ar divu
galveno uzdevumu veikšanu – atrast darbu un nodibināt savu ģimeni.
Lai
kļūtu par pieaugušu, jaunietim ir “jāizrauj saknes” no vecāku ģimenes – no
atkarīga, emocionāli vecākiem “piederīga” cilvēka jāpārtop par personību, kas
spējīga dzīvot pastāvīgi un veidot savu ģimeni.
Jaunība
ir emocionāli piesātināts un psiholoģiski ļoti grūts etaps cilvēka dzīvē, ko
visai bieži pavada sociāli konflikti un lomu konfrontācijas.
Personīgā
sociālā pieredze ir neliela, tāpēc, lai kļūtu par relatīvi stabilu personību,
jaunietis cenšas konfrontēt un vienlaikus integrēt ģimenē, skolā, ārpus skolas
nodarbēs un draugu pulkā. Cilvēks vairs negrib, ka viņam diktē noteikumus, un
viņš meklē ceļu ar draugu un vienaudžu palīdzību, risinot bezgalīgas sarunas
par satraucošiem tematiem.
Būtiska
šī etapa iezīme ir negatīvisms – visu veco autoritāšu (vecāku, skolotāju u.c.)
noliegšana, kategorisms vērtējumos un rīcībā, jaunības maksimālisms, sociālās
uzvedības neelastība. Rezultātā rodas konflikts ar vecākiem, kuri mēģina
saglabāt kontroli pār bērnu uzvedību. Pēc aptaujas rezultātiem, kura izdarīta
1994.gadā no 198 studentiem 55 atzina, ka viņu dzīves nozīmīgākie konflikti ir
ar vecākiem, kuru izraisa vecāku nevēlēšanās rēķināties ar indivīda tiesībām uz
personīgo dzīvi, lēmumiem, drauga vai mīļotā izvēli. Raksturīgākā taktika no
abām pusēm bija tieksme visiem līdzekļiem piespiest oponentu padoties.
Agrās
jaunības etapā veidojās personības galvenie komponenti – personības virzība uz
kādām sociālām vērtībām (vara, materiālais komforts, intīmā saskarsme) pasaules
uzskats, individuālais dzīves stils, morālais veidols, nacionālā pašapziņa.
Personības
pašnoteikšanās tipi var būt dažādi:
a)
Ģimeniskais – “pa mātes vai tēva pēdām”. Tā veidojas profesionālās dinastijas (ārstu,
aktieru u.c.)
b)
Pasīvais – “apstākļi izvēlas cilvēku”. Pašnoteikšanās ir objektīvu apstākļu
uzspiesta. Piemēram, meitene nevar turpināt mācības augstskolā ģimenes slikto
materiālo apstākļu dēļ un ir spiesta meklēt darbu.
c)
Spontānais – ar “mēģinājumu un kļūdu metodes”palīdzību. Šāds pašnoteikšanās tips
realizējas tad, kad ģimenes un citu sociālo institūtu ietekme uz jaunieti ir
vāja. Šis variants korelē ar zemu pašapzināšanās līmeni, kad cilvēks vienkārši
izmēģina dažādas lomas un profesijas, meklējot sev piemērotāko, kuru nevienmēr
atrod. Pašnoteikšanās var arī nenotikt, jo tas prasa spēku, laiku,
iedziļināšanos sevī, sabiedrības vajadzību izpratni. Par tādu cilvēku latvieši
saka: “Deviņi amati, desmitais – bads.”
d)
Orientācija uz “supervērtīgām idejām”, kas personībā ir “ieliktas” vai arī pašas
izfantazētas, bet kuru realizācijai nav objektīva pamata. Piemēram, māte
nekļuva par slaveno operdziedātāju, meitai jākļūst. Vai arī – zēns no bērnības
sapņo par aviāciju, bet viņa veselības stāvoklis neatbilst lidotāju prasībām.
e)
Agri parādījušos spēju attīstība. Ar šo pašnoteikšanās tipu saistītas “radošās
karjeras” – mākslinieka, sportista, zinātnieka matemātiķa karjeras.
f)
Referentais variants. Pašnoteikšanās notiek pēc referento personu
vai grupu uzvedības šablona. Piemēram, labākā draudzene nolēmusi studēt vadības
zinātni, studēšu arī es. Vai arī – patlaban modē bizness, iešu arī es uz
biznesa skolu.
g)
Pašreferences variants – jaunietis apzināti izvēlas sava turpmākā
dzīves ceļa virzību, apsverot savas intereses un reālās iespējas.
PUSAUDŽA GADU KRĪZE.
Pašlaik
psiholoģijas literatūrā var atrast vismaz divu veidu izpratni par šo krīzi. No
vienas puses akcents tiek likts uz pārlaustības ideju, pēkšņām izmaiņām
attīstības gaitā, kas tiecas aiz sevis atstāt ievērojamas izmaiņas uzvedībā,
domāšanas veidā un iespaidos vispār. No otras puses krīzes situāciju izprot kā
psiholoģisku pārkāpumu, kuru pavada ciešanas, trauksmes, nomāktība, īsāk sakot,
vesela virkne grūtību.
Līdzīgs
priekšstats par pusaudža gadiem kā par emociju vētru, kurai seko iekšēja
nospiestība, nestabilitāte un konflikti, ienesa Stenlijs Holms. Viņam formula
“stress and storm” vairāk vai mazāk adekvāti atspoguļo pusaudžu psiholoģisko
pieredzi, ar plosošiem un instinktīviem izrāvieniem un sabiedrības noteikumiem.
Skolas vecuma bērnu
īpatnības.
Pamatskolas vecums 11 – 14
gadi sakrīt ar vecuma periodu, ko sauc par pusaudžu vecumu. Pusaudžu vecums ir
pārejas periods no bērnības uz pieauguša cilvēka dzīvi. Šis process skar visas
attīstības puses – garīgo, fizisko, tikumisko, fizisko utt.
Pamatskolas vecuma bērnu
audzināšana svarīguma ziņā ir daudz lielāka nekā jebkurā citā grupā, jo tas ir
trešais pārejas vecums bērna attīstībā.
Šeit mēs sastopamies ar
anatomiski – fizioloģiskām izmaiņām organismā, kuras galvenokārt ir saistītas
ar iekšējās sekrēcijas dziedzeru darbības aktivizēšanos. Bet, tā kā endokrīnā
sistēma darbojas haotiski, arī citas organisma sistēmas strādā nesabalansēti.
Tas savukārt ir iemesls psiholoģisko procesu nestabilitātei un emocionālās
sfēras uzbudinājumam.
Pamatskolas vecumā
palielinās uztveres apjoms, uztvere kļūst plānveidīga, patvaļīga, secīga un
vispusīga. Taču vienlaicīgi ar to, uztvere var būt dziļa, bieži tā ir nejauša
tiek izcelta objekta tikai viena pazīme, pie tam ne katrreiz būtiskākā. Jāņem
vērā, ka šajā vecumā rīcību daudzos gadījumos vada emocijas, kuru rašanās bieži
vien ir impulsīva un neparedzama.
Ļoti raksturīga ir pusaudžu
vēlme pierādīt, ka viņi ir pieauguši, viņi tiecas pēc neatkarības, asā reakcija
uz pieaugušo cilvēku izturēšanās veidu pret viņiem var radīt daudzus
konfliktus.
Tikpat raksturīga ir
pašapziņas rašanās, tendence izvērtēt savas personīgās īpašības un iezīmes.
Līdztekus tam pusaudžus nodarbina pašaudzināšanas jautājumi. Pašapziņas trūkums
var izpausties gan kā pazemīgums, nemitīga piekrišana, piekāpība vai gluži
otrādi – kā agresivitāte, uzbrukums…Grib paņemt to, kas viņam it kā pienākas,
bet ko citādi pats nevar sasniegt. Vai arī – nav pārliecināts par savām spējām,
vienīgo ceļu saskatot spēka pozīcijā. Tas var būt ļoti destruktīvi it īpaši
pusaudžu vecumā. Piemēram, ja viņam liekas, ka mājās mīl nevis viņu, bet gan
mazo brālīti, viņš dodas prom, klīst pa ielām, pagrabos osta līmi, dara pāri
sev un citiem. Arī tas ir pašapziņas trūkums vēl pie tam ļoti saasināts.
Gadījumos, kad pusaudži
izvirza plānus pašaudzināšanai, viņi cenšas izveidot viņu pašu priekšstatos
īsteni pieaugušam cilvēkam raksturīgās iezīmes – bravūra, rupjība u.c.. Nezinot
pareizus pašaudzināšanas paņēmienus, izdomā kaut kādus nevajadzīgus, citreiz
pat kaitīgus.
Īpašs dzīves etaps ir arī skolnieku vecums
no astotās līdz desmitai klasei, to mēdz saukt arī par agrīno jaunību. Gadu
ziņā tas aptver laika posmu no 14 vai 15 līdz 17 vai 18. Šajā posmā mēs
sastopamies ar akselerāciju, tā ir paātrināta augšana. Ja gadsimta sākumā
jaunieši auga no 20 – 22 gadiem, tad tagad parasti tikai līdz 16 – 18. Notiek
dzīves mērķu, ideālu, rīcības motīvu – hierarhizācija, salīdzionājumā ar
pusaudžu vecumu domāšanā ir novērojamas izmaiņas. Domāšana kļūst organizētāka,
sistematizētāka, ar lielāku pamatīgumu, dziļumu un ptastāvību. Nozīmīgs ir viņu
pašu atoritātes stāvoklis – ja neizdodas attiecīgajā klases kolektīvā gūt,
izpaust autoritāti, jaunieši meklē, citreiz visādiem līdzekļiem rada priekš
sevis grupu, kurā viņi būtu autoritatīvi.. Arī orģinalitāte tiek augstu
vērtēta, lai to izceltir lietoti tādi ārējie līdzekļi kā frizūra, apģērbs,
žesti, valoda, u .c..
ATTĪSTĪBAS
ZONAS UN GALVENIE ATTĪSTĪBAS UZDEVUMI PUSAUDŽA VECUMĀ.
1. Puberitātes attīstība.
Īsā laika
periodā, vidēji tas ilgst četrus gadus, bērna ķermenī notiek zināmas izmaiņas.
Puberitātes attīstība vairāk kā jebkurš cits vecuma periods atrodas mantoto
bioloģisko faktoru ietekmē. Ģenētiskais potenciāls ietekmē augumu, svaru,
reproduktīvās sistēmas attīstību un endokrīno mehānismu.
2. Kognitīvā attīstība.
Attīstība intelektuālajā
sfērā pusaudzim zīmējas ar kvalitatīvām un kvantitatīvām izmaiņām, kuras atšķir
viņa domāšanu no bērna pasaules uztveres. Kognitīvo spēju noteikšana atšķiras
ar diviem galveniem sasniegumiem: rodas spēja domāt abstrakti un laika
perspektīvas paplašināšanās.
3. Socializācijas pārveidošanās.
Pusaudža vecumā tapat notiek arī svarīgas
izmaiņas socializācijā un sociālajos sakaros, pārmaiņas notiek arī attiecībā
par ģimenes ietekmi, to pakāpeniski nomaina vienaudžu grupas ietekme. Šīs
izmaiņas virzās uz divām pusēm:
q Atbrīvoties no vecāku varas,
q Iekļauties vienaudžu grupā.
4. Identitātes noteikšana.
Pusaudža vecumā pakāpeniski formulējas jauna subjektīvā realitāte,
pārveidojas attieksme pret sevi un citiem.
Psiholoģiskās identitātes noteikšana gulstās uz pusaudža pašapziņu, un
tā iekļauj trīs uzdevumus:
q Laicīgu sava ES apzināšanos, ieskaitot pagātni bērnībā un nākotnes
projekciju,
q Sevis atšķiršana no vecāku tēla,
q
Attīstās izvēles sistēma, kas nodrošina personības vērtību.
ATTIECĪBAS ĢIMENĒ.
Analizējot pusaudžu vecumu, psihologi
parasti akcentē fiziskās pārmaiņas, pieaugošo seksualitāti, jauno sociālo lomu
apgūšanu, emocionālos kāpumus un kritumus, stresus un pārslodzes, taču aizmirst
vai mazāk pievēršas kaut kam vēl būtiskākam – pārmaiņām attiecībās ar vecākiem.
Šis periods ir tik grūts tāpēc, ka
pusaudzis kļūst arvien neatkarīgāks no saviem vecākiem un no citiem
pieaugušajiem. Kļūst neatkarīgs no viņu sprieduma, vērtējuma un ieteikumiem. Ar
viņu ir arvien grūtāk tikt galā, izmantojot vecās, pierastās ietekmēšanas
metodes – sodus, draudus vai iebaidīšanu, vai arī dāvanas, uzpirkšanu utt.
Jāatzīst, ka vairumam vecāku šīs metodes ir vēl cieņā. Pusaudzis pēkšņi sāk
atbildēt ar neatkarīgu uzvedību, nepakļaušanos, pat naidīgu uzvedību, nesavaldīgām
dusmām, kas vērstas pret vecāku varu. Daudz pieaugušo uzskata, ka tas šajā
vecumā ir normāli, ja mājās starp abām paaudzēm valda nemitīgs “kara
stāvoklis”.
Ko darīt, lai
tuvinātos un samazinātu spriedzi ?
Pirmais solis, kas jāsper vecākiem, - jāatzīst,
ka vecās audzināšanas un ietekmēšanas metodes vairs neder: ar sodīšanu un
draudiem gandrīz neko vairs nevar panākt. Pusaudzis ir uzkrājis pietiekami
daudz enerģijas un dzīves pieredzes, lai prastu daļēji apmierināt savas vēlmes,
viņam pašam ir pietiekami daudz spēka, lai nebaidītos no vecāku varas.
Pusaudži saceļas ne jau pret vecākiem, bet
gan galvenokārt pret viņu neierobežoto varu. Ja vecāki kopš mazotnes attiecībās
ar bērniem izmantotu metodes, kas nebalstās uz bezierunu paklausību, diktātu un
autoritārismu, bērnam tīņa gados būtu mazāk iemeslu protestēt, tā pierādot
sevi. Jāņem vērā, ka autoritārām metodēm ir īss mūžs. Vecāki nenovēršami zaudē
savu ietekmi, turklāt daudz ātrāk, nekā viņi paši to vēlētos. Ar varu un
bezeirunu paklausību var iemācīt dažas lietas – teikt “lūdzu” un “paldies”,
neaiztikt vecākiem piederošas lietas bez atļaujas. Taču šīs metodes nav
efektīvas, lai radītu vēlēšanos mācīties, lai ieaudzinātu mīlestību, godīgumu
attiecībās ar citiem. To mācās, gūstot pieredzi dažādās dzīves situācijās un
reālās attiecībās ar vecākiem. Neierobežota bezierunu vara un citas autoritārās
metodes vecāku arsenālā apbrīnojamā kārtā saglabājas paaudžu paaudzēs
neatkarīgi no vecāku izglītības līmeņa, sociālā stāvokļa un personīgās bērnības
pieredzes.
Interesants fakts, ka, vaicājot
pieaugušajiem, kādu iespaidu uz viņiem atstājusi bērnībā piedzīvotā vecāku
autoritārā uzvedība, visi min tās lielo negatīvo ietekmi uz attiecībām arī uz
personīgo attīstību. Uz jautājumu:”Kāda bija jūsu reakcija, kad vecāki lietoja
savu autoritāro varu?”, atbildes bija šādas:
q Pretošanās, nepakļaušanās un negatīvisms.
q Naids, dusmas.
q Meli, savu patieso jūtu slēpšana.
q Citu vainošana, apmelošana.
q Slimīga tieksme būt uzvarētājam, paniskas bailes zaudēt.
q Apvienošanās ar vienaudžiem, kuriem ir līdzīgas problēmas, lai vērstos
pret vecākiem.
q Pakļāvība, zema pašcieņa, neticība saviem spēkiem.
q Atslēgšanās, izolācija un ieraušanās sevī.
Daudzi pusaudži, lai protestētu pret vecāku
varu, cenšas darīt tieši pretējo tam, ko pavēl vecāki. Minēšu kādu piemēru:
Izmantojot savu varu un prasot bezierunu paklausību, mēs ar vīru kopš bērnības
meitai centāmies ieaudzināt trīs lietas: būt tīrīgai un kārtīgai, svētdienās
iet baznīcā un atteikties no alkohola. Tagad, kad viņa ir pieaugusi, zinām, ka
viņa ir slikta mājsaimniece, baznīcā savu mūžu vairs kāju nespers un,
visbeidzot, katru vakaru mīl iedzert.
Kāds puisis atzinās:”Es pat necenšos
skolā gūt labas sekmes tāpēc, ka vecāki jau kopš mazotnes mani spieda labi mācīties.
Ja es tagad sāktu labi mācīties, viņi būtu pārāk laimīgi, un es it kā būtu
atzinis, ka viņiem ir taisnība. Negribu viņiem sagādāt to prieku, tāpēc arī
turpmāk necentīšos labi mācīties”.
Bērni tāpat kā pieaugušie aizstāv savu
brīvību, bet vecāku neierobežotā vara to apdraud. Ir normāli, jo arī pieaugušie
izjūt dusmas un naidu pret tiem, kas izrāda savu varu un pārākumu, no kuru
labvēlības ir atkarīga viņu vajadzību apmierināšana. Darbojas vienkārša loģika:
tu esi aizvainojis mani, es tāpat izrīkošos ar tevi; varbūt citreiz tu tā vairs
nedarīsi.
Ja ir grūti cīnīties ar vecāku
autoritāro varu, pusaudzis var ieiet sevī. Tas parasti notiek gadījumos,
kad bērnu pārāk nežēlīgi soda vai solītis atalgojums ir pārāk grūti sasniedzams
un prasības – gandrīz neizpildāmas. Tad pusaudzis atmet domu “piedalīties šajā
spēlē”, viņš pārstāj pūlēties tikt galā ar realitāti, jo process ir pārāk
sāpīgs vai pazemojošs. Viņš jūtas zaudētājs, tāpēc “iekšējā balss” māca, ka
visdrošāk ir “aiziet” Izolēšanās formas var būt dažādas:
q Sapņošana vaļējām acīm, lidināšanās mākoņos,
q Apātija, pasivitāte,
q Pārlieku ilstoša sēdēšana pie datora, televizora vai romānu lasīšana,
q Slimošana,
q Aiziešana no mājām,
q Narkomānija,
q Depresija,
q Pašnāvība.
Viss minētais nenozīmē – dot pusaudžiem
pilnīgu brīvību un nedrīkst izvirzīt prasības un norādīt robežas. Patiesībā
pusaudži paši neapzināti tiecas pēc tā, lai pastāvētu zināmi nerakstīti likumi
un robežas. Tā viņi jūtas vairāk aizsargāti. Ja tas netiek darīts, pusaudzim
šķiet, ka viņš ir lieks un nemīlēts. Viņam ir nepieciešams zināt, cik tālu kas
ir atļauts, kāda ir vecāku attieksme, pirms viņa uzvedība vai rīcība nav
kļuvusi vecākiem nepieņemama. Pusaudzis tiecas pēc uzvedības neatkarības, nevis
pēc pilnīgas emocionālas neatkarības.
Vairumam pusaudžu pretestību un dusmas
izraisa šādā veidā izteikti ierobežojumi:
q Līdz tumsai tev obligāti jābūt istabā – tas ir mans noteikums.
q Aizliedzu manā prombūtnē aiztikt mašīnu.
q Mēs esam spiesti pieprasīt, lai tu vairs nedraudzējies ar šo zēnu.
q Es nevaru pieļaut, ka nestāsti kurp dodies.
Bērni vēlas saņemt
informāciju par vecāku ierobežojumiem, taču tādu informāciju, kas paskaidrotu
vecāku izjūtas par viņu uzvedību tā, lai viņi paši varētu pieņemt lēmumu mainīt
vecākiem nepieņemamo uzvedību. Pusaudzis nevēlas, lai to darītu, izmantojot
autoritāro varu. Pusaudži, tāpat kā pieaugušie, grib būt savas dzīves un arī
uzvedības regulētāji.
Ja vecāki teiks:” Es nevaru aizmigt,
kad tevis vakaros ilgi nav mājās. Es uztraucos, tāpēc, ka ārā ir tumšs un tev
kaut kas var atgadīties. Vienosimies, ka tu būsi mājās līdz desmitiem vai
piezvanīsi, ja kavēsies”, pusaudzis respektēs viņu izjūtas.
Ģimene – tas ir
ideāls informācijas apmaiņas modelis: pieaugušie cilvēki pastāvīgi nodrošina
bērnus ar informāciju, bet bērni saviem vecākiem dod pretī visvarenāko šīs
informācijas katalizatoru – mīlestību.
Bērnus un pusaudžus var uzskatīt par
spoguli. Ja bērni saņem mīlestību, tad viņi arī to spēj atdot, bet pretējā
gadījumā viņiem nav ko atdot.
Pusaudzis var mēģināt pārbaudīt mūsu uztveres spēju ar “dūmu
aizsega” palīdzību, sniedzot informāciju, kuras mērķis ir sakaitināt vai
sarūgtināt mūs, lai pārliecinātos vai var mums uzticēt īstās domas. Jāpiebilst,
ka pusaudži dara to neapzināti, bet mūsu uzdevums būtu uztvert šos signālus. Ja
mēs reaģējam ar dusmām un nosodījumu, pusaudzis pieņem, ka tāda pat reakcija ir
gaidāma arī uz viņam svarīgu jautājumu. Vecākiem ir ārkārtīgi svarīgi saglabāt
savu emocionālo pašsavaldību. Pārmērīga emocionālā reakcija var traucēt jūsu
attiecībām ar pusaudzi:
q Pārmērīgas un nevaldāmas dusmas neļaus pusaudzim griezties pie jums,
q Ja jūsu emocionālā reakcija ir pārspīlēta, jūs varat zaudēt cieņu
pusaudža acīs – tā ir dabiska attieksme pret vilvēku, kas zaudē pašsavaldību,
q Zaudējot aukstasinību var sekmēt vienaudžu ietekmi uz jūsu pusaudzi.
Attiecības ar pusaudžiem var ietekmēt arī
problēmas starp laulātajiem, tas ir, starp tēvu un māti. Šis ir tas laiks, kad
pusaudzis piesaka:”Parādi man piemēru kā dzīvot !” Pusaudzim ir nepieciešams
abu vecāku piemērs.
Jebkurā cilvēkā tiklab vīrietī, kā
sievietē, ir abu veidu enerģijas, vīriešiem dominē vīrišķās sākotnes enerģija,
bet sievietēm – sievišķās sākotnes enerģija. Tiem cilvēkiem, kuri bērnībā nav
saņēmuši pietiekami daudz vai nu vīrišķās, vai sievišķās sākotnes enerģijas
vēlāk ir dažādas psihiskās novirzes, kuras pēc tam projicējas cilvēka uzvedībā
un gūst izpausmi viņa neadekvātajā rīcībā.
Personiskais paraugs, prasīgums un kontrole
– tie ir trīs vaļi, uz kuriem balstās jaunās paaudzes audzināšana. Kontrolējot
un mācot pusaudžus, ir jāatceras divas lietas, pirmkārt, brīvībai ir jābalstās
uz uzticēšanos, un, otrkārt, ir jāpārliecinās, ka pusaudzis pratīs pienācīgi
rīkoties attiecīgajā situācijā.
Bērni ir ārkārtīgi vērīgi, uzmanīgi un
saprātīgi. Neies cauri tas numurs, ka cilvēks runā vienu, bet dara otru. Bērni
ļoti labi atceras pieaugušo solījumus. Tētis kaut ko pateica, aizmirsa, bet
bērns to atcerēsies gandrīz vai visu mūžu.
Ģimenē vajadzētu ievērot tiklab vecākā, kā
arī jaunākā bērna intereses un tiesības, un atcerēties, ka jaunākais bērns ir
tāda pati personība kā vecākais. Cienīdama jaunākā bērna lēmumus, ģimene
pakāpeniski veido tādu personību, kura vēlāk liks sevi cienīt arī citiem
sabiedrības locekļiem, spēs aizstāvēt savas pozīcijas, spēs argumentēt savus
lēmumus.
Vecākais bērns ir pirmais ģimenē un kādu
laiku vienīgais. Ar brālīša vai māsiņas parādīšanos viņš šo stāvokli zaudē un
bieži vien to pārdzīvo. Viņam šķiet, ka vecāki viņu vairs nemīl kā agrāk, jo uzmanība
tiek pievērsta mazulītim. Ja vecāki nemana bērna pārdzīvojumus, tie var
pārvērsties greizsirdībā. Pirmajam bērnam ir svarīgi saprast, ka vecāki noņemas
ar zīdainīti ne tādēļ, ka viņu mīl vairāk, bet tādēļ, ka viņam pašlaik vairāk
nepieciešama vecāku palīdzība.
Otram bērnam ģimenē ir citi apstākļi. Viņam
priekšā ir vecākais, un viņš to vēlas panākt. Pat pastaigas laikā notiek īstas
sacensības, jo katrs grib būt pirmais. Jaunākā bērna priekšrocības ir tās, ka
viņu nekad nevar gāzt no troņa. Viņš vienmēr būs mazākais, pēdējais bērns
ģimenē. Viņš ir enerģisks, cenšas panākt brāļus un māsas, grib darīt to, ko
dara viņi. Taču reizēm viņam trūkst drosmes, negrib uzņemties atbildību.
Bieži vien ir tā, ka otrais bērns ģimenē
ienāk, tāpēc, ka brālītim vajag māsiņu vai otrādi, bet būtu jāatceras, ka viņš
nebūs ieradies šajā pasaulē ar uzdevumu izkliedēt brālīti vai novalkāt viņa
drēbītes. Viņam būs tieši tādas pašas prasības pēc uzmanības, mīlestības un
atzinības, pēc rūpēm un gādības.
Aptaujājot pieaugušos, uz jautājumu, kāds
ir optimālais bērnu skaits ģimenē, vairākums respondentu atzina, ka vismaz
divi, trīs. Iemeslu šādam viedoklim minot, ka, dzīvojot kopā ar brāli vai māsu,
bērni labāk iemācās veidot attiecības ar citiem, dzīvot grupā, dalīties,
ievērot citu vēlmes.
Psiholoģiskos testos ir konstatēts, ka
vienīgie bērni dvēseliski un prāta ziņā attīstās un nobriest ātrāk, jo viņiem
ir biežāk iespējama saskarsme ar pieaugušajiem. Vienīgie bērni biežāk uzrāda
labas sekmes mācībās un labi prot saprasties ar pieaugušajiem. Taču vienīgie
parasti ir vairāk izlutināti, mazāk pastāvīgi, jo tiek pārlieku aprūpēti.
Personības veidošanos un attīstību iespaido
tas, kādā secībā bērni ir dzimuši un kāda dzimuma viņi ir. Kaut arī nemainās
ģimenes sociālie apstākļi, neiespējami ir apstādināt laiku. Nozīme ir visam –
gan mātes un tēva vecumam, gan bērnu gadu starpībai, līdz ar to katru ģimenes
locekli tas ietekmēs citādāk, veidojot pilnīgi atšķirīgas personības.
Vajadzētu panākt, lai bērniem ir labāka
bērnība, nekā tā bija kādreiz vecākiem
Kas ir jāsaņem meitenei ?
Meitenei dzīvē ir vissvarīgāk sagatavoties
tam, lai nākotnē viņa būtu normāla sieviete.
Meitenei ir jāzina, ka grīdas mazgāšana,
slaucīšana, atkritumu izmešana un daudzi citi tamlīdzīgi darbi ir parasti un
vienkārši sievietes pienākumi. Nekādā gadījumā to nedrīkst pārvērst par sodu.
Ja parastie sievietes pienākumi meitenei asociējas ar sodu, tas nozīmē, ka tiek
audzināta nepilnvērtīga sieviete, kura nekad nespēs apmierināt vīrieti.
Pusaudzei meitenei vajadzētu visur iet kopā
ar savu māti un mazo brālīti vai māsiņu, viņas uzdevums būtu palīdzēt mātei,
kad mazais slimo, kad viņu vanno, apģērbj, izģērbj. Visas šīs zināšanas
meitenei jāapgūst it kā spēlējot rotaļu, kurā viņa mātes lomu uzņemas pati pēc
savas vēlēšanās, nevis tā viņai tiek uzspiesta kā patstāvīgs darbs.
Meitenei ir jāapzinās savas personības
nozīme, jāzina sava vērtība, viņai katrā ziņā ir jābūt savam personiskajam
viedoklim un tas jāpauž, kā arī jāpanāk ne vien tas, ka cilvēki šo viedokli
tikai uzklausa, bet ņem arī vērā.
Apmēram 17 – 19 gadu vecumā meita sāk
veidoties par īstu sievieti, kurai ir pašai sava stipri izteiktā sievišķā
sākotne. Tādēļ pastāvīga saskarsme noslēgtā un ierobežotā telpā var novest pie
tā, ka rodas vesala virkne tīri sievišķīgu problēmu. Visu vēl vairāk sarežģī
tas, ka meita attiecībās ar māti pati sevi vēl joprojām uzskata par bērnu un
domā, ka mātes pienākums ir viņai kaut ko sagādāt, padot, sagatavot utt. Māte
savu meitu jau uzskata par patstāvīgu cilvēku un cenšas visus pienākumus
taisnīgi sadalīt, rzultāts – strīds. Mātes un meitas attiecības pavisam
normālas būs tad, ja pilnīgi pietiks dzīvojamās telpas, materiālo līdzekļu un
ja abām sievietēm būs katrai sava ģimene.
Tēvs un dēls.
Tikai tēvs var palīdzēt dēlam izjust un
apzināties savu spēku, savas vīrieša iespējas gan fiziskajā, gan garīgajā
sfērā. Blakus tēvam dēls veidojas par tādu cilvēku, kurš savās tīri
cilvēciskajās izpausmēs būs normāls un daud viengabalaināks, nekā viņš būtu
tad, ja augtu bez tēva.
Tēvs nodod savam dēlam uzvedības
stereotipus, kuri ir mantoti no tālākiem senčiem.
Daudzi tēvi kļūdās rādīdami piemēru savam
dēlam, ka vīrieša uzdevums ir būt stipram un noslēgtam, un, vairīdamies izrādīt savas tāva jūtas,
viņi liedz dēlam savu mīlestību, kura pusaudža vecumā ir visvairāk vajadzīga.
Šāda iekārta varēja pastāvēt gadsimta sākumā, bet mūsdienās tai vajadzētu būt
pagātnei.
Vecāki nesaprot, vecmāmiņa – jā.
Kad bērni ir pusaudžu vecumā, parasti viņu
vecāki pārdzīvo dzīves vidusposma krīzi. Viņi kļūst skeptiskāki nekā pirms kāda
laika bijuši, jo ir jau šo to savā dzīvē zaudējuši, varbūt nav izdevies iekarot
tās virsotnes par kurām ir sapņots astoņpadsmit gadu vecumā. Tāpēc viņi diezgan
neizprotoši un neiecietīgi reaģē uz pusaudžu izdarībām, kuriem savukārt attieksme
pret dzīvi ir – ah, man jūra līdz ceļiem! Pusaudzis uzliek rozā brilles un
īpaši neiedziļinās apkārtējās problēmās. Tas ir izšķirīgs vecums, kad meitenes
un zēni mēģina atrast savu ceļu dzīvē. Būdami vēl bērni, viņi daudzmaz pieņem
vecāku un skolotāju izvēli, viedokļus, vērtības. Pusaudži cenšas visu apšaubīt
un paši visu pārbaudīt, izbauda gan veiksmes, gan sakāves, cenšoties iekarot
paši sevi. Tajā laikā bērnu un vecāku savstarpējās attiecības pasliktinās. Un
tieši tad, lai arī cik dīvaini tas būtu, vecvecāki ir tie, kas spēj tuvināties
pusaudžiem, jo viņiem jau nav jāuzņemās galvenā atbildība par viņu likteni kā
vecākiem. Lai arī vecmāmiņa purpina par trakiem laikiem un tikumiem, bet viņa
ir pacietīgāka nekā vecāki un spēj izturēt pusaudžu attieksmi pret dzīvi – man
jūra līdz ceļiem. Vecvecāki tik ļoti neuztraucas un netracinās par mazbērnu
uzvedību, jo reiz jau ir kaut ko tādu pieredzējuši, un zina, ka pusaudžu gadi
ir kā slimība, kas jāizslimo un pāriet. Šādos brīžos vecmāmiņas klāatbūtne ir
nenovērtējama.
DUSMAS.
Daudzi
vecāki uzskata, ka bērna dusmas ir slikta vai nenormāla parādība, un to
izpausmes ir vai nu jāaizliedz vai jāapspiež, tā vietā, lai palīdzētu savam
bērnam izprast dusmu cēloni.
Dusmas pašas par sevi nav ne sliktas ne
labas. Tā ir normāla parādība.
Pusaudži var neklausīt vecākus, nākt vēlu
mājās, nevis pakļaujoties normālai tieksmei pēc neatkarības, bet cenšoties
sabojāt vecākiem garastāvokli un izrādot savas dusmas.
Sarežģītākos gadījumos pusaudži savas
apvaldītās dusmas novada uz sevi, kas rada psihosomatriskas problēmas –
galvassāpes, čūlas un ādas iekaisumus. Vēl briesmīgāks rezultāts ir pašnāvība
kā dusmu izpausme.
DEPRESIJA.
Pusaudžu
vecumā depresiju ir grūti konstatēt, jo tās simptomi atšķiras no klasiskiem
pieauguša cilvēka depresijas simptomiem. Pusaudzis slēpj nospiestību
neapzināti. Tad, kad ir apkārt cilvēki to nevar novērot, kad viņš paliek viens
maska nokrīt, notiek pārsteidzoša pārmaiņa viņa sejas izteiksmē. Depresija rada
virkni dažādu mokošu sajūtu, arī mazvērtību, eksistences bezjēdzību, pastāvīgas
skumjas. Dažkārt tām ir dabisks pamats, bet citos gadījumos depresiju nevar
saistīt ar kādiem ārējiem faktoriem. Depresijai var būt arī kāds fizisks
pamats. Savu ieguldījumu var dot slikts ēdiens, ģenētiski nosacījumi, bieža
slimošana, izmaiņas hormonālā līmenī. Speciālisti uzskata, ka depresija,
pirmkārt, ir kāda zaudējuma pārciešana, un cilvēks pusaudža vecumā daudz zaudē,
daudz arī iegūst.
Dženiferas izjūtas depresijas laikā:” Visas
manas domas bija negatīvas. Ja es domāju par sevi, es sevi ienīdu; ja es domāju
par citiem, es ienīdu viņus. Es nevarēju sevi apgrūtināt, kaut ko darot, tādēļ,
ka nekas nelikās tā vērts. Es nevarēju paciest citu cilvēku klātbūtni un ienīdu
vientulību. Es visu laiku domāju vienas un tās pašas domas. Zināju, ka cilvēki
cenšas man palīdzēt, bet viņi tikai kaitināja mani. Es zināju, ka uzvedos
nesaprātīgi, bet nevarēju apstāties.“
Viegla pusaudža depresija izpaužas
fantazēšanā un sapņainībā. To var konstatēt, ja aptuveni ir zināma domu ievirze
un saturs.
Arī mērenas depresijas gadījumā pusaudzis
rīkojas un runā normāli, taču runā dominē tēma – nāve, pataloģiskas problēmas
un krīzes. Pieaudzis cilvēks, kas slimo ar mērenu depresiju izskatās briesmīgi,
jūtas nožēlojami un viņa funkcionālās spējas ir traucētas. Visbiežāk pusaudzis
tikai smagas depresijas gadījumos izskatās nomāksts.
Depresijā ieslīdzis pusaudzis ir ļoti
uzņēmīgs pret neveselīgu spiedienu no vienaudžu puses, viņš var pievērsties
narkotiskām vielām, alkoholam, noziedzīgām darbībām, nepiedienīgiem un
izlaidīgiem seksuāliem sakariem, arī pašnāvībai. Zēniem ir noslieksme uz
vardarbību - kautiņi, ielaušanās u.c. Meitenēm ir nosliece uz seksuālo
izlaidību. Taču pēc notikušā dzimumakta ir vēl briesmīgāk, jo nu jau ir
iedragāta arī pašcieņa, kauns, bailes utt.
Pašnāvību skaits jauniešiem vecumā no 15 –
19 gadiem ir satraucoši augsts. Saskaņā ar informāciju, katru mēnesi trīs
cilvēki, kas ir 16 gadu veci vai jaunāki izdara pašnāvību. Daudzi pašnāvības
mēģinājumi beidzas neveiksmīgi. Psihiatri tos uzskata par palīgā saucieniem un
mēģinājumiem pievērst sev uzmanību.
Kādas ir depresijas pazīmes:
q Mazas koncentrēšanās spējas. Tas izpaužas, piemēram, skolā stundu laikā
novērojama sapņainība,
q Fantazēšana,
q Sliktas atzīmes, neizpildīti mājasdarbi,
q Apnikums, tas ir normāli, ja tas ilgst pāris stundu, pusaudži var būt
garlaikoti, tas var vilkties arī dienu, bet, ja tas velkas vairākas dienas, tad
vairs nav normāli,
q Somatiskā depresija, šajā stadijā sāpes ir kā sekundāra parādība,
visbiežāk tās ir galvas sāpes un vēdera sāpes,
q Noslēgšanās sevī, pusaudzis izvairās no saviem draugiem, rezultātā viņš
paliek vientuļš.
Lai
saprastu kā rodas lielākā daļa pusaudžu problēmu ir svarīgi pazīt sabiedrību.
Pusaudžu sabiedrība ir kompleksaina, taču tā pirmāmkārtām balstās uz
popularitāti un atzīšanu. Ir svarīgi aptuveni zināt, kādu vietu ieņem pusaudzis
šajā sistēmā, jo vissāpīgākās problēmas ir saistītas ar vienaudžu attieksmi un
tādām sajūtām kā vaina, depresija, dusmas un skaudība.
KUR PALIEK BRĪNUMBĒRNI ?
Pusaudža vecums ir
pārmaiņu laiks, bieži notiek tā, ka bērnā notiek pēkšņas garstāvokļa maiņas,
viņš kļūst apātisks, un nekas vairāk viņu neienteresē, ir gadījumi, kad tā nav
depresija, bet enerģētisko fāžu maiņa. Lai to izskaidrotu ņemšu piemēru no
Millera grāmatas «Ģimenes un laulības karma».
Kāda paciente stāsta, ka
pēdējā gada laikā dēls ir noslēdzies sevī kļuvis nesabiedrisks, pametis novārtā
visu, ar ko līdz šim aizrāvās. Pret mācībām ir vienaldzīgs, lai gan skolā
tuvojās nobeiguma eksāmeni. Lai gan tūlīt būs jāstājas augstskolā !.. Mātei ir
briesmīgi to atzīt, bet viņai dēls šķiet pastulbs. Taču bērnībā viņš bija
brīnumbērns.
Jā, viņš bija
brīnumbērns, kā nereti pie mums sauc spējīgus un spriganus bērnus. Jau no
pirmās klases pirmais skolnieks. Neapšaubāms intelektuālais līderis. Šaha
spēle. Matemātikas novirziena skola. Papildus vēl mūzika un basketbols. Plus
grāmatas – bija savācis labu fantastiskās literatūras bibliotēku. Matemātikas
olimpiāžu uzvarētājs. Šķita, ka atliek tikai taisnā ceļā uz universitāti.
Bet pēdējā gada laikā
puisis patiešām stipri nolaidies. Viņš vairs nav līderis. Viņš vairs
nenodarbojas ar sportu un nelasa, pametis novārtā mūziku. Ir redzams, ka
jaunekli moka ar viņu notikušās pārmaiņas. Viņš nesaprot, kas par lietu un
baidās runāt ar vecākiem. Mātei ir aizdomas, ka dēls sevi uzskata par psihiski
slimu, briesmīgi pārdzīvo un nomoka sevi.
Pavisma nepiemērotā brīdī
viņš no aktīva introverta fāzes ir pārgājis uz «Obmolova fāzi». Šajā gadījumā
viņam var palīdzēt vienīgi pasīvā ekstraverta sociālā adaptācija.
VAINAS
APZIŅA.
Ja pusaudzis ir konfliktā ar vienaudzi,
kurš sabiedrībā ieņem zemāku vietu, viņam radīsies vainas apziņa, bet, ja
vienaudzis ieņem augstāku vietu, radīsies skaudība.
Bieži ir sastopama tāda parādība kā
manipulēšana ar vainas apziņu. Jo pusaudzis ir jūtīgāks, jo viņš ir uzņēmīgāks
pret šo manipulēšanu, un otrādi.
Šis paņēmiens ir visai vienkāršs.
Manipulētājs atrod iespēju panākt, lai manipulētais justos vainīgs, ja viņš
nedara to, ko manipulētājs grib. Par manipulētāju var būt gan vienaudži, gan
vecāki, gan vecvecāki, gan skolotāji.
Pusaudzim vajadzētu saprast trīs lietas:
q Kā atpazīt manipulēšanu ar vainas apziņu,
q Jāapzinās, ka šis paņēmiens ir neveselīgs un neētisks,
q Ka dusmas ir normāla reakcija uz manipulēšanu.
Pusaudžu seksualitāte.
Pusaudža vecums ir krustceles, no kurām ved
dažādas seksuālas tendences. Šai laikā pēc ilga miera vētraini mostas
seksuālais instinkts, kas tiek apmierināts visādos veidos.
Meitenei zēns un zēnam
meitene šķiet kā aizliegts auglis, kurā tā vien gribas iecirst zobus un
nogaršot. Pareizi, ja mātes un tēvi, plaši un atklāti runā ar saviem lolojumiem
par dzimumattiecībām. Šajā vecumā apkampiens, skūpsts, glāsts sniegs tīkamus
pārdzīvojumus un vilinošākus satraukumus, nekā nemākulīgs dzimumakts
padsmitgados. Daļa padsmitnieku cer, ka TAS padarīs viņus pieaugušākus, bet tā
tas diemžēl nav. Padsmitgadīgo sekss ir sirsnīga maiga izturēšanās vienam pret
otru, dejas soļi mūzikas ritmā, tīrs neviltots prieks, kad tu viņu ieraugi.
Šajā vecumā cilvēks vēl nav
gatavs seksam, jo viņiem dominējošais ir ķermenis, un tikai vēlāk pievienojas
un atveras sirds, prāts un jūtas. Pusaudžiem ir jāizskaidro pārejas vecumam
raksturīgā fizioloģija. Viņiem ir jāzina par “hormonu vētrām”, kas vadīs viņu
organismu, psihi, uzvedību. Tādā gadījumā būs mazāk kļūdu un pārkāpumu no
pusaudžu puses.
Kāpēc
14 gadu vecas meitenes pārguļ ar zēniem?
Gadās, ka šai vecumā
meitenes jau ir sākušas dzimumattiecības ar zēniem. Tomēr visbiežāk viņas nebūt
nemeklē baudu.
Meitenes jūtas vientuļas, un viņām trūkst
emocionālās saites vai vismaz šķiet, ka tās trūkst. Viņām ir vajadzība
pārliecināties, ka viņas spēj patikt citiem. Bieži vien tā var būt arī pusaudža
depresija.
Šīs meitenes, kas pārguļ ar
zēniem parasti ir nelaimīgi bērni, kas neapzinās savu pašvērtību. Viņas ubago
emocijas pretim sniedzot savu ķermeni. Daudzi psihologi uzskata, ka neizvēlība
partneru ziņā jaunām meitenēm ir sauciens pēc palīdzības. Agri seksuālie
kontakti jaunām meitenēm var būt par samulsuma, apjukuma un pat ciešanu
iemeslu, īpaši, ja viņām nav nekādu zināšanu par seksu un nav arī neviena ar ko
pārrunāt savus pārdzīvojumus.
Šādas meitenes, starp citu
arī zēni, dažkārt aizbēg no mājām un nododas prostitūcijai vai nu dzīvesapstākļu
vai pieaugušo spiestas, kuri izmanto bērnu trūcīgumu un garīgo apjukumu.
Vai homoseksualitāte ir
normāla ?
Šajā vecumā arī ir grūti atrsast labu
partneri, tāpēc bieži vienkāršāk ir draudzēties ar sava dzimuma partneri. Šī fāze ir normāla un pat vēlama. Ar šādu
draugu var dalīties domās, šaubās iecerēs. Viņi viens otram palīdz pilnīgoties
kā personībām.
Tomēr ir zēni un
meitenes, kas dažādu iemeslu dēļ nekad nepārvar šo homoseksuālās draudzības
fāzi:
q Viņiem vai nu ir bail no pretējā dzimuma
pārstāvjiem, un viņi no tiem izvairās;
q Vai arī kādi īpaši apstākļi viņus izolējuši no
pretējā dzimuma būtnēm, piemēram, ilgstoša uzturēšanās internātā;
q Vai arī viņi savos vecākos nav atraduši
pieņemamus modeļus, ar ko identificēties.
Tāpēc šo pusaudžu seksuālā orientācija un partnera izvēle kādu laiku var
būt nenoteikta un ievirzīties homoseksuālā gultnē.
Mūsdienās mediķi ir
svītrojuši homoseksualitāti no psihisko slimību saraksta. Par laimi
diskriminējošie likumi, kas homoseksuali padarīja par noziedzinieku vai
spitālīgo, ir atcelti. Arī pusaudži kļūst aizvien iecietīgāki pret
homoseksualitāti.
Tomēr pusaudžu vidū bieži
ir sastopamas paniskas bailes kļūt par homoseksuālistu. Šīs bailes dažkārt
pastiprina vecāku attieksme un brīdinājumi, vēršoties pret pusaudža draugiem.
Vecākiem un bērniem vajadzētu zināt, ka 14 – 16 gadu vecumā pusaudzis pārdzīvo
fizioloģisku pārejas posmu, kam raksturīga seksuālā divējādība. Viņam
nepieciešams paust savu identitāti daudzās jomās, kas rada spilgtākas emocijas
nekā sekss un kas notiek ar abu dzimumu pārstāvjiem.
Zināšanas varētu palīdzēt
viņiem pārvarēt bailes no homoseksualitātes. Homoseksuālās attiecības šai
vecumā visbiežāk liecina par vēlēšanos aizņemties no otra vīrišķību vai
sievišķību, kas pašam trūkst.
Pirmais
tramplīns.
Sievietei ir trīs
tramplīni no kuriem viņa var ielēkt vēl pašai nezināmās ģimenes attiecībās.
Pirmais tramplīns: 17 – 21 gads.
Šis ir pats
brīnišķīgākais laiks: uz acīm rozā brilles, pie pleciem spārni, viss ir
lieliski, problēmu nav, ir tikai viņas sirdsmīļotais - cilvēks, kas ir mīļš, godīgs, labs,
skaists, stiprs, mazliet noslēpumains, bet katrā ziņā labāks un gudrāks par
citiem, īpaši jau par večiem, tas ir, vecākiem. Un nevienam nav tiesību runāt
par viņu ko sliktu – tāpēc, ka tas viss ir meli, kāds viņam grib sabojāt dzīvi,
un topošā sieviete nekad neko tādu nepieļaus, viņa var pat atteikties no saviem
stulbajiem vecākiem. Vai arī izdarīt kaut ko citu tādā pašā garā, jo viņas
izredzētais tik un tā ir labāks un gudrāks par visiem.
Lai arī kā būtu un kā
attīstītos turpmākie notikumi, šajā vecumā apprecēties ir visvieglāk. Laimējas
vai nelaimējas – 50 : 50.
Attiecībā uz vīrieti
tautas gudrība ir īsa un neapstrīdama: ja līdz 15 gadiem prāta nav, tad arī
nebūs, ja līdz 30 gadiem sievas nav, tad arī nebūs.
KOPSAVILKUMS.
Pusaudža
vecums zīmējas ar 11 – 14 gadu vecumu.
Pusaudži
ir bērni pārejas vecumā. Viņu emocionālās vajadzības ir tādas pašas kā bērniem.
Svarīgākais jautājums šiem cilvēkiem ir “Vai tu mani mīli?”, kuru viņi uzdod ar
savu uzvedību. Daudzi vecāki un pedagogi pieļauj kļūdu, uzskatot pusaudžus par
jauniem pieaugušiem cilvēkiem.
Pusaudžu
vecums ir jaunās identitātes meklējumu etaps. Būtiska šī etapa iezīme ir
negatīvisms – visu veco autoritāšu (vecāku, skolotāju) noliegšana, kategorisms
vērtējumos un rīcībā, jaunības maksimālisms, sociālās uzvedības neelastība.
Agrās
jaunības etapā veidojas personības galvenie komponenti – personības virzība uz
kādām sociālām vērtībām – pasaules uzskats, individuālais dzīves stils,
morālais veidols, nacionālā pašapziņa.
Pusaudža
vecumā ļoti svarīgs ir ģimenes atbalsts.
Šajā
vecumā būtiski četru gadu laikā notiek būtiskas izmaiņas. Ģenētiskais
potenciāls ietekmē, augumu, svaru, reproduktīvās sistēmas attīstību un
endokrīno mehānismu.
Kad
bērni ir pusaudžu vecumā, viņu vecāki parasti pārdzīvo vidusposma krīzi.
Pie
pusaudžiem bieži ir novērojama depresija. Tā var būt trīs līmeņos: viegla
pusaudžu depresija, kuru var konstatēt, ja apmēram ir zināms par ko bērns domā,
mērenas depresijas gadījumā, pusaudzis savu stāvokli slēpj, depresijas pazīmes
ir konstatējama, kad pusaudzis ir vientulībā un smagas depresijas pazīmes ir
acīmredzamas pēc pusaudža ārējās uzvedības.
Zēniem ir noslieksme uz vardarbību – kautiņi, ielaušanās. Meitenēm ir tieksme
uz seksuālo izlaidību.
Saskaņā
ar informāciju katru mēnesi trīs cilvēki, kas ir 16 gadu vecumā vai jaunāki,
izdara pašnāvību.
Pusaudži
mēdz sirgt ar vainas apziņu, anoreksiju un bulēmiju.
Literatūras saraksts.
1) Līvmane A. Skolas vecuma bērnu psiholoģiskās
īpatnības, - Rīga: RPI tipogrāfija,
1975,
2) Kalniņa
N. Pamatskolas bērnu psiholoģiskās īpatnības, - Rīga: LSPA, 1995,
3) Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā, Rīga: Kamene,
1996,
4) Žurnāls “Santa” 3/1998,
5) Žurnāls “Zeltene” 8/1996,
6) Žurnāls “Una” 6/1999,
7) Žurnāls “Veselība” 1/1998,
8) Žurnāls Veselība/Sveiks un vesels 1999 Nr.6,
9) Žurnāls Sveiks un vesels 1998 Nr.5,
10) Volkovs A. Dzīves psiholoģija un mistika, Rīga:
Vieda, 1998,
11)Dr. Ross Kempbels Kā patiesi mīlēt pusaudzi, -
Rīga: Ogres tipogrāfija, 1991, 113 lpp.
12) Deinova Šeila Kā pārdzīvot jūsu bērna tīņa
gadus, - Rīga: Asja, 1996,
13)Klē Mišels Pusaudža psiholoģija, - Maskava:
Pedagoģija, 1991,
14) Zinātniskais izpētes institūts kopā ar PSRS
pedagoģijas psiholoģijas akadēmiju Mūsdienu pusaudža psiholoģija, - Maskava:
Pedagoģija, 1987.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru