IEVADS
Pievienotās vērtības nodoklis ir viens no pasaulē visizplatītākajiem
netiešiem nodokļiem .
Par pievienotās vērtības aplikšanas objektu kalpo
ienākuma summa no preču, produkcijas realizācijas un pakalpojumu sniegšanas. Šī
nodokļa summa vienmēr iekļaujas preces, produkcijas un pakalpojuma pārdošanas
cenā. Nodokļa likmes nosakāmas (procentos) no apgrozījuma vai ienākuma summas
pirms nodokļu aplikšanas, minēto summu parasti sauc par neto ienākuma summu.
Pievienotās vērtības nodokļa likme
nav nemainīga. Mūsu valstī sākotnēji, kad bija spēkā apgrozījuma nodoklis,
nodokļa likme bija 6 un 12 procenti, kā arī pastāvīga nodokļu papildu likme
atsevišķām republikas pilsētām.Pēc tam nodokļa likme tika izlīdzināta un
pacelta līdz 18 procentiem. Pašlaik kad darbojas pievienotās vērtības nodoklis,
šī nodokļa likme saglabāta 18 procentu apmērā. 0 procentu nodokļu likme tiek
piemērota eksporta piegādēm, starptautiskajam transportam un ar eksporta preču
piegādi saistītiem pakalpojumiem.
Ārēji par pievienotās vērtības nodokļa aplikšanas nodokļa objektu kalpo ienākuma
summa no preču, produkcijas realizācijas un pakalpojumu sniegšanas. Patiesībā
pievienotās vērtības nodokļa aplikšanas objekts ir vērtības summa, kas tiek
pievienota pārdodamo preču, produkcijas un sniedzamo pakalpojumu vērtībai. Tas
izriet no likuma nosaukuma.
Budžetā iemaksājamā pievienotās vērtības nodokļa aprēķinam tiek izmantota
netiešā aprēķināšanas jeb ieskaites metode kontos. Šeit budžetā iemaksājamā
summa ir starpība starp nodokļa summu, kas saņemta no realizācijas vai
pakalpojumu sniegšanas ienākuma, un nodokļu summu kas nomaksāta, apmaksājot ar
minētā ienākuma saņemšanu saistītās izmaksas.
Ārēji pievienotās vērtības nodokļa aplikšanas subjekts ir preču gatavās
produkcijas vai pakalpojumu pārdevējs, bet patiesībā nodokļu maksātājs ir
fiziska persona (pircējs) - visu preču un pakalpojumu galīgais patērētājs.
Pārdevējs šeit būtībā uzstājas kā nodokļa iekasētājs no fiziskajām personām-
pircējiem valsts labā, jo to viņš pēc tam atdod budžetam.Taču budžetā preču,
produkcijas vai pakalpojumu pārdevējs pārskaita nevis visu pārdošanā ieņemtā
nodokļa summu, bet gan tikai tās daļu, kas nosakāma kā starpība starp nodokļa summu, kas saņemta no pircēja,
un nodokļu summu, kas nomaksāta, iegādājoties nepieciešamās preces un
pakalpojumus.
Kursa darba mērķis bija iepazīties ar pievienotās vērtības nodokli un PVN
audita procesa norisi un konstatēt vai saskaņā ar spēkā esošiem likumdošanas
aktiem:
1)piemērotie pievienotās vērtības nodokļa atvieglojumi atbilst likumam;
2)izrakstītajos maksājumu rēķinos pievienotās vērtības nodoklis ir uzrādīts
atsevišķā rindā;
3)uzņēmums, kas atbrīvots no pievienotās vērtības nodokļa samaksas,
nepārsniedz neapliekamo apgrozījumu;
4)pievienotās vērtības nodoklis noteiktajā laikā ir aprēķināts un iemaksāts
budžetā.
Tiek apskatīts audita pārskats Nr.XXX, kuru sastādīja Lielo nodokļu
maksātāju pārvaldes Audita daļas galvenie nodokļu inspektori, veicot komplekso
nodokļu auditu akciju sabiedrībā “X” par 1996. un 1997.gadu.
Lai izvērtētu, kā ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā persona savā
darbībā ievēro pievienotās vērtības nodokļa aprēķināšanu, uzskaitīšanu un
nomaksu valsts budžetā, jāpārbauda, vai tas veikts saskaņā ar pastāvošiem
likumdošanas aktiem:
* “Par pievienotās vērtības nodokli” (09.03.95.g)
* “Par uzņēmumu gada pārskatiem” (14.10.92.g.)
* “Par grāmatvedību” (14.10.92.g.)
* “Par nodokļiem un nodevām”(02.02.95.g.)
1.SAGATAVOŠANAS PROCESS
PIEVIENOTĀS
VĒRTĪBAS NODOKĻA AUDITAM
Uzsākot pievienotās vērtības nodokļa auditu, jāveic auditējamo uzņēmumu
atlase. Analīzes rezultātā no kopējo uzņēmumu skaita atlasa uzņēmumus, kuros
pēc auditora domām pastāv lielāks risks, ka iesniegtās deklarācijas Valsts
ieņēmumu dienestam neatbilst patiesībai.
Auditoram jāpievērš uzmanība sekojošai informācijai par auditējamo
uzņēmumu:
1)
kādas nozares uzņēmums, vai nav mainīta juridiskā adrese;
2)
ar ko faktiski nodarbojas uzņēmums, vai ir saistītie
uzņēmumi;
3)
vai Valsts ieņēmumu dienestam iesniegtas visas
deklarācijas, vai tajās ir labojumi, vai tās ir aizpildījusi viena un tā pati
persona;
4)
vai ir kādi nenomaksāti nodokļi vai soda naudas;
5)
vai uzņēmums iepriekš ir auditēts,ja jā, tad, kas tika
pārbaudīts un kādi bija konstatētie pārkāpumi;
6)
vai uzņēmums veic norēķinus skaidrā naudā;
7)
vai uzņēmumam ir norēķinu konti bankās;
8)
vai ir kāda informācija, kas ir nozīmīga audita
veikšanai.
Analīzei jāizmanto
uzņēmuma iesniegtie aprēķini un deklarācijas:
·
pievienotās vērtības nodokļa deklarācijas un pielikumi pie tām;
·
bilanci un pielikumu pie tās, peļņas un zaudējumu
aprēķinu;
·
muitas deklarācijas;
·
skaidrās naudas darījumu deklarācijas.
Pievienotās vērtības
nodokļa analīzē var izmantot arī saņemto informāciju no:
·
preses materiāliem;
·
muitas datiem;
·
statistikas datiem;
·
pretpārbaudes materiāliem
·
trešās personas,
u.c.
Auditora uzdevums sagatavošanās laikā ir izveidot novērtējumu par uzņēmumu
iesniegto deklarāciju atbilstību likuma prasībām saskaņā ar iesniegtajiem
uzņēmuma gada pārskatiem, peļņas un zaudējumu aprēķiniem, uzņēmuma ienākuma
nodokļa avansa aprēķiniem:
a)
vai uzņēmuma preču piegādes un sniegto pakalpojumu kopējā
vērtība iepriekšējo 12 mēnešu laikā sasniedza vai pārsniedza Ls 10 000;
b)
vai zemnieku saimniecības kopējo preču piegāžu un sniegto
pakalpojumu vērtība iepriekšējo 12 mēnešu laikā:
·
no pašu ražotās lauksaimniecības produkcijas piegādes un
pašpatēriņa vērtības ir 90%;
·
pārsniedz 30 000 latu, bet ar pievienotās vērtības
nodokli apliekamo preču piegāžu un sniegtā pakalpojumu vērtība ir mazāka
par Ls 30 000;
c)
vai ārvalstu fiziskās, juridiskās personas vai pārstāvji,
veicot ar nodokli apliekamus darījumus, neatkarīgi no darījumu kopējā apjoma,
reģistrējušies kā ar pievienotās vērtības nodokli apliekamas personas;
d)
vai uzņēmums savlaicīgi reģistrējies Valsts ieņēmumu
dienestā kā pievienotās vērtības nodokļa apliekama persona un izmantojis
priekšnodokļa atskaitījumus, sākot ar reģistrācijas dienu.
Uzņēmumu analīzē pielieto datu salīdzināšanas metodi par auditējamo
periodu, izmantojot uzņēmumu iesniegtās deklarācijas (mēnesis, ceturksnis,
pusgads, gads) par iepriekšējiem taksācijas periodiem.
No pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām sagatavo kopsavilkumu par:
1.
priekšnodokļa vērtību:
·
par iekšzemē ievestajām precēm savas saimnieciskās
darbības nodrošināšanai (deklarācijas 22.aile);
·
preču piegādēm, sniegtajiem pakalpojumiem iekšzemē savas
saimnieciskās darbības nodrošināšanai (deklarācijas 23.aile);
·
zemnieku saimniecībām izmaksātā PVN 12% kompensācija
(25.aile);
·
neizskaitāmais priekšnodoklis (deklarācijas 26.,27.aile).
2.
kopējo darījumu vērtību (deklarācijas 1.aile):
·
ar PNV neapliekamie darījumi (deklarācijas 4.aile);
·
ar PVN 0% likmi apliekamie darījumi (deklarācijas
3.aile);
·
ar PVN 18% likmi apliekāmie darījumi, arī pašpatēriņš
(deklarācijas 2.aile).
3. Aprēķināto pievienotās
vērtības nodokli, kas iemaksājams vai atmaksājams no budžeta (deklarācijas 14.,15. aile).
Izmantojot šos rādītājus auditors izvēlas auditējamo uzņēmumu auditējamo
periodu.
Kopējo darījumu un pirkumu vērtība jāsalīdzina ar attiecīgiem skaitļiem
nodokļu maksātāja uzņēmuma ienākuma nodokļa avansa maksājumu norēķinos un
deklarācijās.
Uzņēmuma iesniegto pievienotās vērtības nodokļa deklarāciju kopējā darījumu
vērtība, kuru nosaka, saskaitot pievienotās vērtības nodokļa deklarāciju
1.ailes summas par gadu, ir vienāda ar neto apgrozījumu peļņas un zaudējumu
aprēķinā, izņemot gadījumus, kad uzņēmums saņem avansa summas par preču un
pakalpojumu piegādēm, un uzņēmumam ir pārējie saimnieciskās darbības ieņēmumi
un ārkārtas ieņēmumi, kuri apliekami ar pievienotās vērtības nodokli.
Ja gada laikā reģistrētā apliekamā persona pieprasījusi atmaksāt
pievienotās vērtības nodokļa pārmaksu, t.i., starpību starp budžetā maksājamo
nodokli un samaksāto priekšnodokli, tad
auditors pārbauda un pierakstos atzīmē:
·
vai uzņēmums savos iesniegumos minējis to pašu norēķina
kontu, no kura pirms tam izdarīti nodokļu maksājumi budžetā;
·
ja uzņēmuma pievienotās vērtības nodokļa pārmaksa tiek
pārskaitīta uz cita uzņēmuma norēķina kontu, tad auditoram jāpārliecinās par
uzņēmumu savstarpējām finansu attiecībām.
Auditors salīdzina pievienotās vērtības nodokļa saldo, kas uzrādīts
pievienotās vērtības nodokļa deklarācijā, ar bilances posteņa “Debitoru” vai
“Kreditoru” saldo, kas atšifrēts pielikumā pie bilances.
Uzņēmumi, pirms preču ievešanas Latvijas Republikas teritorijā, nomaksā
pievienotās vērtības nodokli. Auditoram jāsalīdzina muitas statistikas
informācijas datus par preču importu ar uzņēmuma iesniegtajām pievienotās
vērtības nodokļa deklarācijām.
Ja analīzes gaitā konstatē summu starpības, tad audīta laikā noskaidro
cēloņus. Novirzes, piemēram, varētu būt, ka maksātājs pievienotās vērtības
nodokļa deklarācijās uzrāda saņemto preču un pakalpojumu vērtības pašizmaksu,
bet muita noteikusi statistisko cenu, no kuras aprēķināts pievienotās vērtības
nodoklis, kā arī, pievienotās vērtības nodoklis aprēķināts, bet
nenomaksāts
(pamatlīdzekļu ievešana, ieved preces uz pārstrādi u.c.)
AUGSTĀKA RISKA PAKĀPE IR TIEM
UZŅĒMUMIEM:
I.
kuriem ir bijušas izmaiņas pievienotās vērtības nodokļa
budžeta maksājumos:
1)negatīvais pievienotās vērtības nodokļa saldo, t.i.
·
eksporta preču piegādes, starptautiskā transporta un ar
eksporta preču piegādes saistīto pakalpojumu gadījumos;
·
iepirkti lieli preču krājumi (bilancē palielinājušies
apgrozāmo līdzekļu krājumi salīdzinājumā ar iepriekšējiem periodiem);
·
par preču piegādēm un pakalpojumiem ražošanas procesa
nodrošināšanai samaksātais pievienotās vērtības nodoklis (pēc peļņas un
zaudējumu aprēķina uzņēmumam ir zaudējumi);
2)uzņēmumi, kuri saviem veiktajiem darījumiem ir piemērojuši pievienotās
vērtības nodokļa izņēmumus un atvieglojumus, jo pastāv varbūtība, ka auditējot
uz vietas, tie varētu būt nepamatoti;
3)uzņēmumi, kuriem pieauguši pievienotās vērtības nodokļa parādi, kad
saņemot apmaksu par preču piegādēm un pakalpojumiem, saņemtais pievienotās
vērtības nodoklis netiek pārskaitīts budžetā;
4)uzņēmumi, kuri uz iesnieguma pamata tiek izslēgti no apliekāmo personu
reģistra un nav veikuši pārrēķinu par nomaksāto un no budžeta atmaksāto
priekšnodokli par atlikumā esošām preču un materiālām vērtībām, kā arī pamatlīdzekļu
atlikušām vērtībām;
5)neapliekamas personas kļuvušas par apliekamām personām;
6)uzņēmumi, kuriem priekšnodokļa attiecība pret
aprēķināto pievienotās vērtības nodokļi par apliekamiem darījumiem ir konstanta
ilgāku laiku.
II.
kuru finansiāli-saimnieciskā darbība ir
vairumtirdzniecība;
III.kuri norēķinus veic skaidrā naudā
vai skaidro naudu iemaksā citu uzņēmumu norēķinu kontā;
IV.kuriem ir notikusi administratīvā
personāla nomaiņa, kā arī dibinātāju maiņa.
Uzņēmumiem, kuriem visu preču piegādes un sniegto pakalpojumu vērtība ir ar
nodokli apliekami darījumi, kā arī nodokļu likmes ir nemainīgas, izmantojot
bilancē un peļņas un zaudējumu aprēķinā uzrādītās summas, auditors var aprēķinu
rezultātā noteikt uzņēmuma iespējamo budžetā iemaksājamo pievienotās vērtības
nodokļa summu.
Aprēķinos iegūtās summas jāsalīdzina ar uzņēmuma iesniegtās pievienotās
vērtības nodokļa deklarācijas summām. Lielu noviržu rezultātā uzņēmums
iekļaujams auditējamo uzņēmumu sarakstā.
Veicot aprēķinu izmanto:
1) peļņas un zaudējumu aprēķinā uzrādītās summas:
·
neto apgrozījumam;
·
pārdotās produkcijas izmaksām;
·
bruto peļņai.
2) iesniegtajās pievienotās
vērtības nodokļu deklarācijās uzrādīto darījumu kopējo vērtību, sadalījumā -ar nodokli
apliekamo un ar nodokli neapliekamo darījumu vērtību.
Neto apgrozījuma, pārdotās produkcijas izmaksu un bruto
peļņas īpatsvaru procentuāli aprēķina, izmantojot pievienotās vērtības nodokļa
deklarāciju kopsavilkuma datus (par gadu) par darījumu vērtībām, kuras ir
apliekamas vai neapliekamas ar pievienotās vērtības nodokli.
Analizējot pievienotās vērtības nodokļa deklarācijā
uzrādītās summas saistībā ar peļņas un zaudējuma aprēķinu, bilanci un tai pievienotiem pielikumiem,
paskaidrojumiem, auditors nosaka un atzīmē savos pierakstos konstatētās
novirzes, ko izmanto sastādot nodokļa audita programmu un veicot nodokļa
auditu.
Audita programmu sastāda rakstiskā veidā, pamatojoties uz
analītisko apskatu, riska analīzi, atspoguļojot visus specifiskos jautājumus,
kurus nepieciešams auditēt.
Programmā paredz pārbaudes secību, nosaka pārbaudes
mērķi, veidu, līdzekļus, kā arī norāda laiku, kadā nodokļu auditors veiks
pārbaudi.
Auditoram, uzsākot audītu, vēlams pārskaitīt pievienotās
vērtības nodokļa likuma un metodisko norādījumu daļas, kas tieši attiecas uz
doto uzņēmumu, un kas būtu svarīgas nodokļu audita laikā.
2.PIEVIENOTĀS VĒRTĪBAS NODOKĻA
MAKSĀTĀJA AUDITS.
2.1.SĀKUMSARUNA AR
NODOKĻA MAKSĀTĀJU.
Sākumsarunas mērķis ir saņemt pamatinformāciju par
nodokļa maksātāju un par to, kā tiek veikta uzņēmējdarbība.
Jautājumu veidi, kādus varētu uzdot nodokļu maksātājam:
1. Par uzņēmumu:
·
kāda veida uzņēmums (ražošanas, starpnieka,
mazumtirdzniecības vai vairumtirdzniecības utt.);
·
vai uzņēmumam ir struktūrvienības, saistītie uzņēmumi
u.c.(noskaidrojot to nosaukumus un atrašanās vietu);
·
kādas preces un pakalpojumus uzņēmumus piedāvā;
·
kādas preces eksportē, uz kurieni;
·
kādas preces iepērk, ko kurienes;
·
kādas preces importē, no kurienes.
2. Darījumu veidi
·
kādā veidā darījuma partneri norēķinās par pirktajām
precēm (ar bankas starpniecību, ar norēķinu kartēm, skaidrā naudā, ar
barterdarījumiem);
·
kā tiek noteikta preču pārdošanas cena;
·
vai preces tiek pārdotas saistītiem uzņēmumiem, kādu
pārdošanas cenu izmanto;
·
vai uzņēmums iepirktās, ražotās preces un pakalpojumus
izmanto pašpatēriņam;
·
kādi transporta līdzekļi pieder uzņēmumam, kas vada šīs
automašīnas un kādiem nolūkiem tās izmanto.
3. Uzskaites sistēma
grāmatvedībā:
·
kā tiek kārtota pievienotās vērtības nodokļa uzskaite
grāmatvedībā;
·
kādās bankās atrodas norēķinu konti, to numuri un kā
norēķinu konti tiek izmantoti;
·
vai ieņēmumus no darījumiem nogulda bankas kontā.
2.2.NODOKĻU MAKSĀTĀJA
TELPU APSKATE.
Telpu apskates mērķis ir noskaidrot uzņēmuma atbilstību
uzņēmējdarbības veidam un informācijai, kas iegūta sākumintervijā.
Ražošanas uzņēmumā auditors iepazīstas ar ražošanas
procesu no sākuma līdz beigām, noskaidrojot, kādas izejvielas, iekārtas un
mašīnas tiek izmantotas ražošanas procesā. Kā tiek uzskaitītas ražošanas
procesa nodrošināšanai nepieciešamās izejvielas, ražošanas komponenti un
saražotā prece. Vai ir uzrādītas tāmes vai kalkulācijas produkcijai.
Tirdzniecības uzņēmumā auditors noskaidro, kā tiek
uzskaitītas izejošās vai ienākošās preces noliktavā un veikalā, vai visa
pirkuma vērtība tiek ievadīta EKA. Jāpievērš uzmanību, kā un kādā veidā preces
tiek uzglabātas noliktavā.
Jānoskaidro uzņēmumā, cik bieži un kāda veida preču
inventarizācija notiek (gada pārskata posteņu, papildus, periodiskās vai
pēkšņās inventarizācijas).
Auditoram vajadzētu veikt pēkšņo inventarizāciju,
identificējot preču un materiālās vērtības esamību noliktavā (lielu preču
apjoma gadījumā izvēlas noteiktu preču sortimentu). Auditoram inventarizējot
preču un materiālās vērtības, kuras pieder citam uzņēmumam un atrodas
auditējamā uzņēmuma atbildīgā glabāšanā, jāsastāda atsevišķs saraksts, kurš
jānosūta attiecīgo preču krājumu īpašniekam datu salīdzināšanai un
apstiprināšanai.
Auditors noskaidro-par kādām cenām preces tiek saņemtas
un par kādām cenām uzņēmums realizē preces, kā mainās preču realizācijas cenas,
vai tirdzniecības uzcenojums precēm ir nemainīgs, ja mainīgs, tad, cik bieži tas
mainās un kādām precēm tas tiek mainīts.
Pēc tam, atsevišķu iepirkšanas un pārdošanas dokumentu
kopijas nosūta uz preču vai pakalpojumu pārdevēja (pircēja) Nodokļu inspekciju,
lai veiktu rēķinu savstarpējo pārbaudi par pievienotās vērtības nodokli.
Bez tam, konstatējot lielu preču daudzumu pārdošanu
fiziskai personai, dati nosūtāmi uz attiecīgo pircēja Nodokļu inspekciju.
Ja uzņēmumā ražošanas procesa nodrošināšanai izmanto
jaunas iekārtas un mašīnas, kurām piemērots pievienotās vērtības nodokļa atvieglojums
par ievedamiem pamatlīdzekļiem, tad jāparbauda kad tie tika iepirkti.
2.3.PIEVIENOTĀS VĒRTĪBAS NODOKĻA AUDITS NODOKĻA MAKSĀTĀJA GRĀMATVEDĪBĀ.
Pirms audita veikšanas jānoskaidro, vai dokumentos, kas
iesniegti pārbaudei, uzrādītās ziņas ir ticamas. Auditoram jāsaņem
apliecinājums no uzņēmuma, ka iesniegti visi nepieciešamie dokumenti pārbaudei.
Saskaņā ar PVN likumu, Ministru Kabineta noteikumiem un
VID izstrādāto metodiku, ar pievienotās vērtības nodokļa apliekama persona nodrošina
aprēķināto un nomaksāto summu uzskaiti grāmatvedībā.
Ja nodokļu maksātājs veic ar pievienotās vērtības nodokli
apliekamus un neapliekamus darījumus, tad apliekamā persona uzskaiti
grāmatvedībā kārto atsevišķi par apliekamiem un neapliekamiem darījumiem.
Auditors salīdzina kopsummas uzņēmuma grāmatvedībā,
saskaitot konta 5721 debeta un kredīta summas, ar pievienotās vērtības nodokļa
deklarācijā uzrādītiem datiem.
Salīdzina uzskaites kopējos skaitļus grāmatvedībā ar
pievienotās vērtības nodokļa deklarācijās uzrādītiem skaitļiem.
Uzņēmumiem, uz kuriem neattiecas likums “ Par uzņēmuma gada pārskatiem” un
kuri nekārto grāmatvedību divkāršā ierakstu sistēmā, savu darījumu vērtību
uzskaiti jāveic preču iepirkuma un realizācijas uzskaites žurnālos.
Nodokļu auditors salīdzina:
1)
pievienotās vērtības nodokļa summu, kas uzrādīta
deklarācijas 8.ailē, nosakot to no preču realizācijas žurnāla 15.ailes
kopsummas;
2)
taksācijas perioda priekšnodokļa summu, par kuru
apliekamai personai ir tiesības samazināt budžetā maksājamo pievienotās
vērtības nodokļa summu, kas uzrādīta deklarācijas 22., 23., 25., 26., 27.ailē,
nosakot to no preču iepirkuma uzskaites žurnāla 20.ailes kopsummas;
3)
taksācijas periodā budžetā maksājamo pievienotās vērtības
nodokļa summu, kas aprēķināta kā starpība starp preču realizācijas žurnāla
15.ailē uzrādīto summu un preču iepirkuma uzskaites žurnāla 20.aelē uzrādīto
summu;
4)
ja samaksātais priekšnodoklis par taksācijas periodu ir
lielāks nekā aprēķinātais pievienotās vērtības nodoklis par šo periodu, tad
starpību attiecina uz nākamo taksācijas periodu un nodokļa deklarācijā tā tiek
atspoguļota 14.ailē;
5)
ja samaksātais priekšnodoklis taksācijas periodā iz
mazāks nekā aprēķinātais pievienotās vērtības nodoklis par šo periodu, tad
nodokļa starpību iemaksā budžetā un nodokļa deklarācijā atspoguļo 15.ailē.
Uzņēmumi, kuri grāmatvedību kārto saskaņā ar izvēlēto
konta plānu divkāršā ierakstu sistēmā, pievienotās vērtības nodokli atspoguļo
grāmatvedības kontos:
1) 2311 “Pievienotās
vērtības nodoklis par saņemtām precēm un pakalpojumiem”
·
2311 debetā atspoguļo aprēķinātā pievienotās vērtības
nodokļa summas par iegādātiem materiāliem un pakalpojumiem, kas nodrošina
ražošanas procesu, korespondējot ar 5.grupas kontu kredītiem;
·
2311 kredītā atspoguļo pievienotās vērtības nodokļa summu
tikai pēc nodokļu rēķina samaksas, un pievienotās vērtības nodokļu summas daļu,
kas attiecas uz apliekamiem darījumiem, korespondējot ar konta 5721 debetu;
2) 5210 “Norēķini par
saņemtiem avansiem”:
·
5210 debetā atspoguļo aprēķināto pievienotās vērtības
nodokļa summu, kas aprēķināta uz nodokļu rēķina pamata par saņemtiem avansiem,
korespondējot ar 5721 konta kredītu.
Nosūtot produkciju, vai izpildot pakalpojumus,
pievienotās vērtības nodokļa summa, kas agrāk uzskaitīta, vispirms ieraksta
atgriezenisku ierakstu (konta 5721 debets un konta 5210 kredīts), bet pēc tam
atspoguļo visas operācijas, kas saistītas ar produkcijas realizāciju (konta
5210 debets, korespondējot ar kādu no 6.grupas kontu kredītiem).
Ja pircējs iepriekš samaksājis par precēm un
pakalpojumiem, bet tās nav saņēmis un pieprasa naudu atpakaļ, tad piegādātājs
atmaksā visu samaksāto summu, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.
3) 7110 “Izejvielu
materiālu iepirkšanas un piegādes izdevumi”
7120 “Preču iepirkšanas un piegādes
izdevumi”
·
7110, 7120 debetā atspoguļo saņemto preču summu, kā arī
konta 2311 debetā Pievienotās vērtības nodoklis par saņemtām precēm un
pakalpojumiem nodokļu rēķinos ieslēgto pievienotās vērtības nodokļa summu un
kreditē 5310 kontu Norēķini ar piegādātajiem un darbuzņēmējiem kā par preču, tā
arī par nodokļu summu.
4) 5721 “Norēķini par pievienotās vērtības nodokli”.
Kredīta saldo pārskaitāms budžetā par
attiecīgo taksācijas periodu un grāmatvedībā atspoguļojas- konta 5721 debets,
korespondējot ar konta 2610, 2620 kredītiem.
Salīdzina pievienotās vērtības nodokļa rēķinus ar
pievienotās vērtības nodokļa deklarācijās uzrādīto pievienotās vērtības
nodokli.
Uzsākot priekšnodokļa rēķina pārbaudi, auditoram
jāizvēlas auditējamos mēnešus. Izvēloties auditējamos mēnešus, jāizvēlas tie,
kuri labāk atspoguļo uzņēmuma darījumus. Katrā izvēlētajā mēnesī auditors
pārskata visus mēneša laikā izrakstītos un saņemtos nodokļa rēķinus, pārbauda
nodokļu aprēķināšanas pareizību un saskaita visas nodokļa summas kopā,
salīdzinot tos ar
pievienotās vērtības
nodokļa deklarācijā uzrādīto kopējo nodokļu summu.
Auditors datu patiesumu pielikumos pie pievienotās
vērtības nodokļa deklarācijas par darījuma partneriem un viņiem samaksātās
pievienotās vērtības nodokļa rēķinu summas salīdzina ar auditējamā uzņēmumā
saņemtiem nodokļu rēķiniem, un pēc tam pārbauda vai pārskatā uzrādītā
pievienotās vērtības nodokļa summa atbilst grāmatvedības datiem. Pēc kases un
bankas dokumentiem var secināt vai ir notikusi samaksa par saņemtām precēm un
sniegtajiem pakalpojumiem, ņemot vērā bartera vai klīringa darījumus.
Ja reģistrētā apliekamā persona iesniedz pieprasījumu VID
nodaļai atmaksāt pievienotās vērtības nodokļa pārmaksu (starpību starp
maksājamo nodokli un samaksāto priekšnodokli), tad tiek sastādīta izziņa par
pievienotās vērtības nodokļa deklarācijā uzrādīto datu atbilstību un veikta
atzīme uz iesnieguma par atmaksu, ja uzņēmumam nav nodokļu parādi.
Jebkurā aizdomu gadījumā par uzrādīto datu nepatiesumu
pievienotās vērtības nodokļa deklarācijās, auditors salīdzina preču
pavadzīmju-rēķinu numuru atbilstību un pieprasa no nodokļu maksātāja
attaisnojuma dokumentus, kas apliecina darījumu.
Ja piegādātāji nav reģistrējušies kā pievienotās vērtības
nodokļa maksātāji, vai ir nepareizi aprēķinājuši nodokli, jānosūta ziņas uz
attiecīgo Valsts ieņēmuma dienesta nodaļu, kur reģistrēts darījuma partneris,
lai pārbaudītu vai darījums ir noticis.
Par nelikumīgu nodokļu rēķinu izsniegšanu un pievienotās
vērtības nodokļa saņemšanu, pārdevējam piemēro soda sankcijas, bet pircējs
samaksāto pievienotās vērtības nodokļa summu nedrīkst uzrādīt deklarācijā kā
priekšnodokli.
Bez tam, auditors izlases veidā izvēlas pirkuma
rēķina paraugus, nokopē saņemtos lielāko
piegādātāju nodokļa rēķinus un veic pretpārbaudes, salīdzinot šo rēķinu kopijas
ar preču pavadzīmju-rēķinu 2.eksemplāriem, kas atrodas pie piegādātājiem
Lai pievienotās vērtības nodokļu audits būtu efektīvāks,
jāveic pirkšanas (pārdošanas) nodokļu rēķinu savstarpējā pārbaude līdz pat pirmajam pārdevējam (pircējam), kurš
saražojis, importējis vai sniedzis pakalpojumus. Iegūtā informācija par visiem
konstatētiem finansiāli saimnieciskiem darījumiem, nosūtāmi uz attiecīgo
darījumu partneru Nodokļu inspekcijām.
Auditoram jāpārbauda:
a)
Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētā ar nodokli apliekamā
persona ir izmantojusi priekšnodokļa atskaitījumus, sākot ar reģistrācijas
dienu, ko tā ir samaksājusi par precēm un pakalpojumiem ar pievienotās vērtības
nodokli apliekamai personai, lai nodrošinātu savu ar pievienotās vērtības
apliekamu darījumu veikšanu;
b)
vai ar nodokli apliekamā persona iekšzemē iegādājoties
preces vai saņemot pakalpojumus no ar nodokli neapliekamās personas, nav
veikusi priekšnodokļa atskaitījumus par šīm precēm;
c)
vai uzņēmuma uzskaites grāmatvedībā ir priekšnodokļa
samaksas apliecinoši dokumenti par preču importu (muitas kravas deklarācijas ar
atzīmi, ka PVN ir samaksāts, un nomaksas apliecinošs dokuments), kurā kā
pasūtītājs vai importētājs ir uzrādīta ar PVN apliekama persona;
d)
vai priekšnodokļa atskaitījumus veic tikai par
apliekamiem darījumiem un priekšnodokļa neizskaitāmo daļu aprēķina kā
proporciju (saskaņā ar PVN likuma 10.panta 10.daļu), ja ar nodokli apliekamā
persona veic ar nodokli apliekamus un neapliekamus (izņēmumu vai atvieglojumu)
darījumus;
e)
ja ar nodokli apliekamā persona tiek izslēgta no
apliekamo personu reģistra, tad auditoram jāpārbauda, vai uzņēmums iesniedzis
iesniegumu VID nodaļā par tā izslēgšanu no apliekamo personu reģistra. Vai
pareizi veikts pārrēķins un iemaksa budžetā par pamatlīdzekļiem un atlikumā
esošajām preču materiālajām vērtībām, par kurām ir samaksāts pievienotās
vērtības nodoklis un atmaksāts priekšnodoklis no budžeta;
f)
vai grāmatvedībā, izdarot labojumus, stornējumus,
nepastāv varbūtība, ka uzņēmums materiālos resursus ir norakstījis(stihiskas
nelaimes, zādzības, nocenošanas u.tml. gadījumos), un pie to iegādes samaksāto
pievienotās vērtības nodokli nepārrēķinājis (pārrēķinājis).
g)
vai apliekamā persona, ieguldot savu īpašumu
(pamatlīdzekļus) citas ar nodokli neapliekamas personas uzņēmuma statūtu fondā,
nav veikusi priekšnodokļa atskaitījumus. Šajā gadījumā budžetā jāiemaksa
pievienotās vērtības nodoklis, ja iepriekš tas tika iekļauts atskaitāmā
priekšnodokļa summa;
h)
vai apliekamā persona , veicot avansa maksājumus par
precēm un pakalpojumiem, nav priekšnodokļa summu atskaitījusi pirms galīgā
norēķina un preču un pakalpojumu saņemšanas;
i)
vai jaundibināmā uzņēmumā, kas reģistrēts kā ar
pievienotās vērtības nodokli apliekama persona, gada laikā ievesto
pamatlīdzekļu, iegādāto preču un saņemto pakalpojumu kopējā vērtība nav lielāka
par darījumu kopējo vērtību, kas apliekama ar nodokli. Šajā gadījumā neatmaksā
pārmaksāto nodokli vai nesamazina budžetā iemaksājamo pievienotās vērtības
nodokļa summu arī pēc dienas, kad ar nodokli apliekamu darījumu vērtība sasniedz
Ls 10 000;
j)
vai preču piegādēm un pakalpojumu sniegšanai tiek
piemērotas sekojošas PVN likmes:
·
ja preču piegādes un pakalpojumu sniegšana, pašpatēriņš
sākas un beidzas iekšzemē, neatkarīgi no tā, vai piegāde notikusi tikai
iekšzemes teritorijā, vai arī šķērsojot valsts robežu (imports), tiek piemērota
18procentu likme.
·
ja preču piegādes un ar tiem saistītie pakalpojumi sākas
iekšzemē, bet beidzas citā valstī (eksports), tiek piemērota nodokļa 0procentu
likme;
·
ja preču piegāde un pakalpojumi netiek aplikti ar
nodokli(izņēmumi, atvieglojumi), vai ja tie sākas un beidzas ārvalstīs
(tranzīts).
Preču piegādes vērtībā ietilpst atlīdzība, kas samaksāta, iegādājoties
preci vai muitas vērtība, kā arī visi papildus maksājumi par preču piegādi,
apdrošināšanu, iesaiņošanu, transportēšanu, akcīzes un muitas nodokli (ja to
paredz likums).
Jāpārbauda vai grāmatvedībā iegādātā prece atspoguļota
pēc iegādes pašizmaksas (iegādes cena ar piegādes izmaksām) saskaņā ar
likuma “Par gada pārskatiem” 30.pantu.
Auditējot pievienotās vērtības nodokļa deklarācijās
uzrādīto apgrozījumu, pārbauda vai apliekamās personas taksācijas periodā
pilnīgi uzrādījušas deklarācijās pievienotās vērtības nodokli pēc izrakstītiem
nodokļu rēķiniem, jo par jebkuru ar nodokli apliekamu preču piegādi vai
pakalpojumu jāizsniedz rēķins ne vēlāk, ka septiņu dienu laikā no darījuma
brīža.
Izrakstot nodokļa rēķinu, vēlāk nekā septiņas dienas pēc
preču nosūtīšanas vai pakalpojumu sniegšanas brīža, pievienotās vērtības
nodoklis jāiekasē no preču piegādes vai pakalpojumu sniegšanas dienas.
k)
rūpīgi jāpārbauda katra klīringa, barterapmaiņas darījuma
uzskaite uzņēmuma grāmatvedībā, jo norēķinus par bartera darījumiem jāuzskaita
atsevišķi no pārējiem norēķiniem, un finansu uzskaite tiek veikta par katru
konkrētu bartera darījumu atsevišķi. Jāpārliecinās, vai pievienotās vērtības
nodoklis samaksāts par preču piegādēm, kas atbilst tirgus vērtībai darījuma
brīdī. Gadījumos, kad viena no darījuma pusēm ir ar pievienotās vērtības
nodokli apliekama persona, bet otra nav, tad darījumu vērtība jāpārrēķina
tirgus cenās;
l)
Nodokļa 0procentu likmes piemērošana.Saskaņā ar spēkā
esošā likuma “Par pievienotās vērtības
nodokļa” 7.panta prasībām un Ministru
Kabineta noteikumiem, auditējamā periodā jāveic nodokļu rēķinu audits par
preču piegādēm un
sniegtajiem pakalpojumiem par 0 procentu likmes piemērošanu, atbilstoši katra
konkrētā gadījumā.
Jāpārbauda vai uzņēmumā attaisnojošie dokumenti pamato 0 procentu likmes
piemērošanu, kas apliecina par preču piegādēm ārpus Latvijas Republikas
robežām, kā arī par sniegtajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar šo preču
piegādēm.
Preču eksporta
apliecinoši dokumenti ir:
·
ar ārvalstu personu noslēgts līgums;
·
starptautiskās preču transporta pavadzīmes;
·
preču specifikācija;
·
muitas kravas deklarācija ar atzīmi, ka prece izvesta no
valsts;
·
ārvalstu partnera apkalpojošās bankas izdots maksājuma
dokuments.
Nepieciešamības gadījumos
papildus izmantojami:
·
pieprasījums kuģu un lidmašīnu apgādei;
·
kuģu un lidmašīnu krājumu deklarācijas
·
citā valstī izdotas muitas kravas deklarācijas kopija,
kas apliecina, ka preces ievestas šajā valstī(kokmateriālu eksporta gadījumā)
·
jūras transporta pārvadājuma pavadzīme -konosoments;
·
vai kāds cits eksporta apliecinošs dokuments.
Pārbaudot eksporta apliecinošus
dokumentus, auditoram jāpārbauda arī muitas kravas deklarācijas noformēšanas
pareizība.
Nodokļu auditors, saņemot paskaidrojumus no nodokļu maksātāja par
atklātajām nepilnībām un izprotot problēmu būtību, izlemj jautājumu par audita
turpināšanu vai pārtraukšanu.
Ja izvēlētajos mēnešos, auditējot nodokļu rēķinus, nav atrastas nekādas
kļūdas, tad nodokļu audits tiek pārtraukts, pieņemot varbūtību, ka nodokļu
maksātājs pareizi aprēķina nodokli par preču piegādēm un pakalpojumiem, un nav
nepieciešama tālāka rēķinu pārbaude.
2.4. NODOKĻA MAKSĀTĀJA ATBILDĪBA
PAR NODOKĻU LIKUMA PRASĪBU NEIEVĒROŠANU.
Apliekamās personas atbildību par nodokļu pareizību un
savlaicīgu nenomaksāšanu budžetā nosaka saskaņā ar republikas likumdošanas
aktiem:
I.
ja ar nodokli apliekamā vērtība tiek slēpta vai ja
nodokļa summa nav aprēķināta un nodokļa deklarācijā uzrādīta nepareizi, tiek
piemērotas soda sankcijas saskaņā ar likuma
Par nodokļiem un nodevām 32.pantu,
t.i., iestājas atbildība par nodokļu bāzes samazināšanu;
II.
ja apliekamā persona nav reģistrējusies kā pievienotās
vērtības nodokļa maksātājs, bet veic ar nodokli apliekamus darījumus, tā tiek
pakļauta pievienotās vērtības nodokļa un soda naudas maksājumiem no tā brīža,
kad tai bija jāreģistrējas kā pievienotās vērtības nodokļa apliekamai personai;
III.ja apliekamā persona nelikumīgi
izsniedz nodokļa rēķinus, saņem pievienotās vērtības nodokli, ko tai nav
tiesību saņemt, vai arī ar nodomu veic citas pievienotās vērtības nodokļa
likumā neatļautas darbības, tad nelikumīgi saņemtās nodokļu summas VID ir
tiesības bezstrīdu kārtībā piedzīt valsts budžetā un iekasēt soda naudu 200%
apmērā no nelikumīgi saņemtās nodokļu summas.
3.KOMPLEKSAIS NODOKĻU AUDITS
MAKSĀTNESPĒJĪGĀ AKCIJU SABIEDRĪBĀ “X”
Lielo nodokļu maksātāju pārvalde
Audita daļa
Smilšu iela 12, Rīga, LV-1978,
tel.7028793
Maksātnespējīgā
akciju sabiedrība “X”
uzņēmuma nosaukums
Nr.xxxxxxxxx, 1992.gada xx.maijā
reģistrācijas numurs, datums
Jūras ielā 46, Jūrmalā, LV-2015
juridiskā adrese
AUDITA PĀRSKATS Nr.XXX
Auditoru vārds,
uzvārds:
|
|
|
Audita veids:
|
kompleksais nodokļu
audits
|
|
Laika posms par kuru
veikts audits:
|
1996.gads un 1997.gads
|
|
Datums, kad audits
iesākts:
|
1998.gads xx.februārī.
|
|
Datums, kad audits
pabeigts:
|
1998.gads xx.februārī.
|
|
Pārskata sastādīšanas
datums:
|
1998.gads xx.marts.
|
|
Pārskata lappušu skaits
|
|
|
Pielikumā tabulas
|
|
Valsts ieņemumu dienesta (VID) Lielo nodokļu maksātāju pārvaldes (LNMP)
Audita daļas galvenās nodokļu inspektori saskaņā ar VID LNMP 1997.gada
xx.februāra rīkojumu Nr.x veica komplekso nodokļu auditu akciju sabiedrībā “X”
par 1996. un 1997.gadu.
No uzņēmuma puses auditā piedalījās un paskaidrojumus sniedza bijusī
galvenā grāmatvede un kontaktpersona.
Audits veikts sabiedrības telpās Rīgā.
Sabiedrības vispārējos darbības principus regulā 1993.gada 18.maija
Latvijas Republikas likums “Par akciju sabiedrībām” un turpmākie grozījumi,
citi likumdošanas akti, kā arī Statūti un akcionāru pilnsapulces lēmumi.
VISPĀRĒJA INFORMĀCIJA
A/s “X” reģistrēta Latvijas Republikas uzņēmumu reģistrā 1992.gada xx.maijā
ar reģistrācijas numuru Nr. xxxxxxxxx,
sakarā ar statūtu grozījumiem atkārtoti reģistrēta 1995.gada xx.augustā,
juridiskā adrese Jūras ielā, Jūrmalā.
A/s “X” pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā reģistrēta
1995.gada xx.maijā, pārreģistrēta 1996.gada xx.augusta ar PVN reģistrācijas
Nr.LVxxxxxxxxxxx.
VID Lielo maksātāju pārvaldes uzskaitē sabiedrība stājusies 1995.gada
xx.novembrī.
Akciju sabiedrības “X” reģistrētais pamatkapitāls ir Ls 1 112 000.
Pamatojoties Latvijas Republikas likuma “Par akciju sabiedrībām” 20. Panta
6.punktu,”akciju sabiedrībai statūtos noteiktais reģistrētais pamatkapitāls
sabiedrībai jāizveido piecu gadu laikā no sabiedrības reģistrācijas brīža”.
Apmaksātais pamatkapitāls ir Ls
1042790, kas pārreģistrēts 1995.gada xx.septembrī Latvijas Republikas Uzņēmuma reģistrā. Akciju
sabiedrība emitējusi parastās akcijas ar dažādām kategorijām, akciju
nominālvērtības iz Ls 250 un Ls 1.
Akciju sabiedrības “X” galvenie darbības virzieni:
·
ārējā ekonomiskā darbība;
·
eksporta un importa operācijas;
·
visa veida tirdzniecība;
·
starpniecība;
·
celtniecība.
Pamatojoties uz Latvijas Republikas likuma “Par uzņēmumu un uzņēmējdarbību
maksātnespēju” 38. Un 43.pantu a/s “X”
1997.gada xx.oktobrī pieteica Rīgas
apgabaltiesai prasību atzīšanai par maksātnespēju.
Pamatojoties uz Latvijas CPK 285.28.pantu Rīgas apgabaltiesas Civillietu
tiesas kolēģija akciju sabiedrībai “X” administratora funkcijas uzdod veikt SIA
“Y”.
A/s “X” 1995.gada xx.novembrī ar Rīgas apgabaltiesas Civillietu kolēģijas
1997.gada xx.decembra spriedumu civillietā Nr.xxx akciju sabiedrība “X” atzīta
par maksātnespējīgu no 1997.gada xx.oktobra.
Laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” 1998.gada xx.februārī publicēts, ka a/s “X”
atzīta par maksātnespējīgu.
A/s “X” grozījumi statūtu
fondā par 1996. un 1997.gadu
Saskaņā ar 1996.gada xx.februāra a/s “X” akcionāru pilnsapulces protokolu
sabiedrība nolēma palielināt sabiedrības statūtkapitālu ar mantisko ieguldījumu
- zemi Rīgā, ko Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma vērtēšanas centrā
novērtēja par Ls 95 392.
Latvijas Republikas Uzņēmuma reģistrā 1996.gada xx.februārī pārreģistrētas
a/s”X” grozījumi par statūtkapitālā palielināšanu Ls 1216392, ar samaksāto
pamatkapitālu Ls 1 138 182. Akciju sabiedrība ir emitējusi parastās akcijas ar
dažādām kategorijām, akciju nominālvērtības ir Ls 250 un Ls 1. Akcionāru
ieguldījumi pamatkapitālā sadalās šādi (1.tabula):
Akciju sabiedrības akcionāru
ieguldījumi saskaņā ar statūtiem.
1.tabula
Akcionārs
|
Akciju
skaits
|
Summa
|
%
|
|
|
Vērtība, Ls
250
|
Vērtība, Ls
1
|
|
|
XXX1
|
416
|
778 645
|
882 645
|
77.5
|
XXX2
|
348
|
69 537
|
156 537
|
14
|
XXX3
|
116
|
-
|
29 000
|
2.5
|
XXX4
|
280
|
-
|
70 000
|
6
|
KOPĀ
|
1 160
|
848 182
|
1 138 182
|
100
|
A/s “X”, turpmāk akciju sabiedrība 1996.gada xx.jūnija akcionāru
pilnsapulcē nolēma samazināt statūtkapitālu, pārdodot akciju sabiedrības
pamatkapitāla daļu, akcionāri XXX2 un XXX4 izstājās no akciju sabiedrības
dalībnieku skaita.
Latvijas republikas Uzņēmumu reģistrā 1996.gada xx.jūnijā reģistrētas a/s
”X” statūtu fonda kārtējie grozījumi-izmaiņas, nosakot, ka sabiedrības
reģistrētais pamatkapitāls ir Ls 1 207 474. Samaksātais akciju sabiedrības
pamatkapitāls uz pārreģistrācijas brīdi ir Ls 1 129 264. A/s”X” akcionāru
ieguldījumi pamatkapitālā sadalās (2.tabula):
Akciju sabiedrības
akcionāru ieguldījumi saskaņā ar statūtiem.
2.tabula
Akcionārs
|
Akciju
skaits
|
Summa
|
%
|
|
|
Vērtība, Ls
250
|
Vērtība, Ls
1
|
|
|
XXX1
|
764
|
667 241
|
858 241
|
76
|
XXX2
|
396
|
115 560
|
214 560
|
19
|
XXX3
|
-
|
56 463
|
56 463
|
5
|
KOPĀ
|
1 160
|
839 264
|
1 129 264
|
100
|
A/s”X” 1997.gada xx.septembra akcionāru pilnsapulcē nolēma ka tiks
samazināts sabiedrības samaksātais
statūtu fonds, dzēšot akcionāra XXX1 akcijas par kopējo summu Ls 616
392.
Latvijas republikas Uzņēmumu reģistrā 1997.gada xx.novembrī reģistrētas
a/s”X” statūtu fonda kārtējie grozījumi, nosakot ka akciju sabiedrības
reģistrētais pamatkapitāls ir Ls 591 082, bet akciju sabiedrības samaksātais pamatkapitāls pārreģistrācijas
brīdī ir Ls 425 474. Pamatkapitālā nav iemaksāta XXX2 daļa par Ls 165 608. A/s”X” akcionāru ieguldījumi
pamatkapitālā sadalās šādi (3.tabula):
Akciju sabiedrības
akcionāru ieguldījumi saskaņā ar statūtiem.
3.tabula
Akcionārs
|
Akciju
skaits
|
Summa
|
%
|
|
|
Vērtība, Ls
250
|
Vērtība, Ls
1
|
|
|
XXX2
|
1 160
|
244 619
|
369 011*
|
87
|
XXX3
|
-
|
56 463
|
56 463
|
13
|
KOPĀ
|
1 160
|
839 264
|
425 474
|
100
|
*pamatkapitālā nav
iemaksāta summa Ls 165 608, kura uzrādīta bilancē par 1996.gadu.
Akciju sabiedrības “X” filiāles:
·
Valmieras filiāle Stacijas
laukums xx, Valmierā
·
Kuldīgas filiāle Virkas ielā xx, Kuldīgā
·
veikals “Z” Ģertrūdes ielā xx, Rīgā
Akciju sabiedrības “X” vadību veido padomes un valdes locekļi.
Akciju sabiedrības “X”
meitas uzņēmums:
A/s”XY” reģistrācijas Nr.xxxxxxxxx adrese Dzirnavu ielā xx, Rīgā. 1996.gada
līdzdalības daļa pamatkapitālā 60.8%, akciju
summa - Ls 608 154, pamatdarbības veids - poligrāfija.
Akciju sabiedrības “X” 1996.gada pārskatā ņemti vērā konsolidācijas
principi, savstarpēji tiek izslēgta mātes uzņēmuma ieguldījumu vērtība Ls 608
154 un atbilstoši dalības daļas vērtība meitas uzņēmuma kapitālā Ls 608 154. Peļņas un zaudējumu aprēķinā
meitas uzņēmuma a/s “XY” zaudējumi uzrādīti atbilstoši ieguldītā kapitāla
īpatsvaram procentos, kas ir Ls
114 849.
Akciju sabiedrības “X”
noslēgtie nomas līgumi.
A/s “X” un SIA”BB” noslēdza 1996.gada xx.augustā līgumu par automašīnu
nomu, darbības termiņš līdz 1997.gada xx.augustam.
A/s “X” un SIA”BB” noslēdz 1996.gada xx.augustā līgumu par kravas
pieņemšanu un glabāšanu, darbības termiņš līdz 1997.gada xx.decembrim.
A/s “X” un SIA”BB” noslēdza 1996.gada xx.decembrī nomas līgumu par
transportlīdzekļa nomu ražošanas vajadzībām, līguma darbības termiņš līdz
1997.gada xx.decembrim.
Akciju sabiedrība “X” 1996. un 1997.gada ieņēmumos uzrādīti ieņēmumi no
automašīnu un muitas noliktavas nomas.
GRĀMATVEDĪBAS UZSKAITE.
A/s “X” grāmatvedības uzskaite veikta ar “Sun System” datorprogrammu, bet
izstrādātā datorprogramma kvalificētai trešajai personai nesniedz skaidru
priekšstatu par saimnieciskajiem darījumiem grāmatvedības uzskaitē, kā tas
noteikts Latvijas Republikas likumā “Par grāmatvedību” 2.pantā, kurš nosaka, ka “grāmatvedība ir jākārto tā lai
kvalificēta trešā persona varētu gūt skaidru priekšstatu par uzņēmuma
finansiālo stāvokli un tā saimnieciskajiem darījumiem noteiktā laika posmā, kā
arī lai varētu konstatēt katra saimnieciskā darījuma sākumu un izsēkot tā
norisei”.
Peļņas un zaudējumu aprēķins sastādīts pēc apgrozījuma izmaksu metodes.
Vienotais grāmatvedības kontu plāns tiek izmantots saskaņā ar Latvijas
Republikas Finansu ministrijasn1993.gada 13.maija pavēli Nr.63 “Par uzņēmumu,
uzņēmējsabiedrību un organizāciju vienoto grāmatvedības kontu plānu”.
Grāmatvedības uzskaiti uzņēmumā 1996.gadā saskaņā ar noslēgto darba līgumu
veica grāmatvedis.
Pārbaudē izmantoti uzņēmuma iekšējie dokumenti: apgrozījumu bilance -
virsgrāmata, bankas un kases dokumenti, avansa norēķini, pamatlīdzekļu
uzskaites izdrukas, PVN deklarācijas, krājumu un pamatlīdzekļu inventarizācijas
akti, līgumu, akcionāru pilnsapulču protokoli, grozījumi, kas reģistrēti
Uzņēmumu reģistrā ; ārējie dokumenti - VID Muitas pārvaldes informācija, muitas
kravas deklarācijas.
A/s “X” grāmatvedības reģistri nav izdrukāti un sistemātiski sakārtoti, kas
apgrūtināja audita veikšanu. Atsevišķi kases ieņēmumu un izdevumu orderi,
avansa norēķini kā arī valūtas kases grāmata nav noformēti pamatojoties uz
Latvijas Republikas likuma “Par grāmatvedību” 2. un 7.panta prasībām un
1995.gada 7.novembra Ministru kabineta noteikumu Nr.330 15. punktu.
A/s “X” konti bankās:
banka
|
kods
|
konta nr.
|
valūta
|
a/s Saules banka
|
310101702
|
xxxxxxxxxx
|
Ls
|
a/s Parex banka
|
310101708
|
xxxxxxxxxx
|
Ls
|
a/s Parex banka
|
310101708
|
xxxxxxxxxx
|
Ls
|
a/s Parex banka
|
310101708
|
xxxxxxxxxx
|
USD
|
A/s “X” pamatlīdzekļi iegrāmatoti atbilstoši to iegādes vērtībai, no kuras
atskaitīts nolietojums.
Nodokļu audita laikā izlases veidā tika pārbaudīta saimniecisko operāciju
grāmatvedības uzskaites kārtība, kā arī tika veikta bilances posteņu analīze.
SECINĀJUMI:
A/s “X” grāmatvedības uzskaite kvalificētai trešajai personai nesniedz
skaidru priekšstatu par saimniecisko darījumu uzskaiti grāmatvedībā kā tas
noteikts Latvijas Republikas likumā “Par grāmatvedību” 2. un 7.pantā un
Ministru kabineta 1995.gada 7. novembra
noteikumu Nr.330 15.punktā.
Iepriekšējās pārbaudes
A/s “X” 1996.gada pārskata revīziju veikusi un atzinumu devusi auditorfirma
“Invest - Rīga”.
Iepriekšējo komplekso nodokļu auditu veica VID Jūrmalas nodaļas inspekcijas
auditori. Pārbaude tika veikta par laika periodu no 1992.gada līdz 1993.gadam.
Pamatojoties uz VID Jūrmalas nodaļas 1994.gada xx.jūlija lēmumu un saskaņā ar
Latvijas Republikas Augstākās tiesas senāta Civillietu departamenta spriedumu
lietā Nr. SKC -xxxx, valsts budžetā jāiemaksā peļņas nodoklis parāda summa Ls
29 394.18.
Sakarā ar naudas apgrozāmo līdzekļu trūkumu akciju sabiedrība 1996.gada
xx.jūlijā lūdza LNMP pagarināt peļņas nodokļa parāda Ls 29 394.18 samaksas termiņu par
vienu gadu, garantējot parāda nomaksu līdz 1997.gada xx.jūlijam. Pamatojoties
uz LR likuma “Par nodokļiem un nodevām” 24.panta 1.daļu Valsts ieņēmumu
dienesta LNMP ar 1996.gada xx.jūlija lēmumu Nr.xx nolēma pagarināt samaksas
termiņu peļņas nodoklim Ls 29 394.18 līdz 1997.gada 20.jūlijam. A/s “X”
1996.gadā pārskaitījusi valsts budžetā tikai Ls 5 627.25; parāds 1997.gada
xx.decembrī Ls 23 761.36.
NODOKĻU APRĒĶINĀŠANAS
PAREIZĪBA
·
Pievienotās vērtības nodoklis
Pārbaude veikta pamatojoties uz Latvijas
Republikas 1995.gada 9.marta likumu “Par pievienotās vērtības nodokli”,
Ministru kabineta noteikumiem Nr.331 un Valsts ieņēmumu dienesta metodiskajiem
norādījumiem.
A/s “X” pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā reģistrēts
1995.gada xx.maijā, pārreģistrēts 1996.gada xx.augusta ar PVN reģistrācijas
Nr.LVxxxxxxxxxxx.
Uzņēmums PVN deklarācijas ir iesniedzis VID Lielo nodokļu maksātāju
pārvaldē likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” 11.pantā noteiktajos
termiņos.sPārbaudē konstatēts, ka a/s “X” PVN deklarācijās par 1996.gadu nav
iekļauti visi taksācijas perioda darījumi (sk. 4.tabulu).
Pievienotās vērtības
nodokļa deklarāciju kopsavilkums
4.tabula
Rādītāji
|
Pēc uzņēmuma
iesniegtajām PNV
deklarācijām, Ls
|
Pēc LNMP
pārbaudes datiem, Ls
|
Starpība, Ls
|
Kopējā darījuma vērtība
(PVN deklarācijas 51.aile
|
1 973 633.84
|
2 026 073.34
|
52 439.50
|
Ar PVN apliekamie
darījumi (54.aile)
|
1 886 947.51
|
1 942 434.95
|
55 487.44
|
Ar PVN neapliekamie
darījumi (52.aile)
|
86 686.33
|
83 0638.39
|
-3 047.94
|
Aprēķinātā PVN summa
(56.aile)
|
339 650.55
|
349 63.29
|
9 987.74
|
Priekðnodoklis
(33.aile)
|
247 994.51
|
247 839.25
|
-155.26
|
Pamatojoties uz Latvijas Republikas likuma “Par pievienotās vērtības
nodokli” 4.panta 7.daļu 3.punktu a/s “X” nav aplikusi ar PVN izmaksas
nerezidentiem, kuras izmaksātas līdz 1996.gada 1.jūlijam par konsultāciju
pakalpojumiem kopsummā Ls 32 538.50, papildus aprēķinātā PVN summa Ls 5 856.93
(Ls 32 538.50*18%).
Pārbaudes laikā a/s “X” neuzrādīja visas muitas kravas deklarācijas, tās
nebija sakārtotas hronoloģiskā secībā.
Pārbaudot PVN deklarācijās iekļauto ar 0% likmi apliekamo darījumu apjomu
pēc uzņēmuma iesniegtām atskaitēm Ls 86 686.33 un salīdzinot ar Muitas
pārvaldes statistikas datiem Ls 83 638.39, konstatēta starpība Ls 3 047.94.(sk. 5.tabulu). Budžetā
uzņēmumam papildus jāiemaksā aprēķinātais pievienotās vērtības nodoklis Ls
548.63 (Ls 3 047.94*18%).
Ar PVN neapliekamie
darījumi
5.tabula
Mēnesis
|
Pēc uzņēmuma datiem
|
Pēc Muitas pārvaldes
datiem
|
Starpība
|
Februāris
|
12 923.01
|
11 186.61
|
1 736.40
|
Marts
|
7 545.25
|
9 062.90
|
-1 517.65
|
Aprīlis
|
7 726.28
|
7 377.18
|
349.10
|
Maijs
|
25 994.88
|
25 874.06
|
120.82
|
Jūnijs
|
7 988.40
|
7 244.01
|
744.39
|
Jūlijs
|
11 413.95
|
11 586.65
|
-172.70
|
Augusts
|
2 409.16
|
1 394.54
|
1 014.62
|
Septembris
|
9 729.44
|
9 912.44
|
-183.00
|
Oktobris
|
167.21
|
0.00
|
167.21
|
Decembris
|
788.75
|
0.00
|
788.75
|
KOPĀ
|
86 686.33
|
83 638.39
|
3 047.94
|
Pārbaudot Latvijas Republikas likuma “Par pievienotās vērtības nodokli”
10.panta “priekšnodokļa atskaitīšana un budžetā maksājamā nodokļa
aprēķināšanas” ievērošanas pareizību, konstatēts, ka nepareizi noformēti
dokumenti t.i. nav ievērots likuma 8.panta 6 un 7.punkts par nodokļu rēķinu
(sk. 6.tabula), tādēļ priekšnodokļa (PVN deklarācijas 33aile)summa tiek
samazināta par Ls 155.26.
Nepareizi noformēto
dokumentu saraksts.
6.tabula
N.p.k.
|
Nosaukums
|
Pamatojums
|
Summa, Ls
|
PVN, Ls
|
1
|
SIA “A”
|
PPR nr.2;1996.g.
|
661.86
|
119.14
|
2
|
SIA “B”
|
PPR nr.6;1996.g.
|
200.68
|
36.12
|
|
|
KOPĀ
|
862.54
|
155.26
|
Pārbaudē konstatēts, ka a/s “X” PVN
deklarācijās uzrādītā priekšnodokļa
summa ir apstiprināta ar samaksu apliecinošiem dokumentiem.
Audita pārbaudē konstatēts, ka a/s “X”, saskaņā ar Latvijas Republikas
likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” 8.panta 1.daļas normu, nav
aprēķinājusi un pārskaitījusi valsts budžetā pārskata mēnesī pievienotās
vērtības nodokli saņemot avansa maksājumu par summu Ls 92 000.00 pēc 1996.gada xx.janvāra
maksājuma uzdevuma Nr.xxxx; preces piegādātas 1996.gada martā.
Salīdzinot preču atlikumus pēc bilances datiem 1996.gada 1.janvārī un
inventarizācijas aktiem, konstatēta starpība. Pēc bilances uzrādītajiem
datiem,preču krājumu atlikumi ir Ls 291 380.00, pēc inventarizācijas aktiem -
Ls 271 479.00, starpība - Ls 19 901.00. Pamatojoties uz Latvijas Republikas
1992.gada 14. Oktobrī pieņemtā likuma “Par uzņēmuma gada pārskatiem” 32.pantu
par starpību Ls 19 901 tiek palielināti ieņēmumi 1996.gadā un budžetā papildus
jāiemaksā aprēķinātais pievienotās vērtības nodoklis Ls 3 582.18 (Ls 19 901.00*
18%).
Pārbaudē konstatēts, ka a/s “X” PVN deklarācijās par 1997.gadu starpības
nav konstatētas ( sk. 7.tabula).
Pievienotās vērtības
nodokļa deklarāciju kopsavilkums
7.tabula
Rādītāji
|
Pēc uzņēmuma PVN
deklarācijas, Ls
|
Pēc LNMP pārbaudes
datiem, Ls
|
Kopējā darījumu vērtība
(PNV deklarācijas 51.aile)
|
538 845.84
|
538 845 84
|
Ar PVN apliekamie
darījumi (54.aile)
|
52 108.82
|
52 108.82
|
Aprēķinātā PVN summa
(56.aile)
|
82 782.89
|
82 782.89
|
Priekðnodoklis (33aile)
|
11 868.15
|
11 868.15
|
A/s “X” pievienotās vērtības nodokļa aprēķināšanā par 1997.gadu pārkāpumi
nav konstatēti.
SECINĀJUMI:
Pārbaudē veikta pamatojoties uz Latvijas Republikas 1995.gada 9.martā
pieņemto likumu “Par pievienotās vērtības nodokli”, tā grozījumiem un
papildinājumiem, Ministru kabineta noteikumiem Nr.331 un Valsts ieņēmumu
dienesta metodiskajiem norādījumiem.
Maksātnespējīgā a/s “X” nav nomaksājusi pievienotās vērtības nodokļa
parādus 1997.gadā, 1997.g. 31.decembrī tie ir Ls 47244.25.
Akciju sabiedrībai “X” papildus aprēķinātās pievienotās vērtības nodokļa
summas, pēc pārbaudes datiem par 1996.gadu
ir Ls 10 143.00 (5 856.93+548.63 + 155.26 + 3 582.18).
Ja nodokļa summa PVN deklarācijā nav uzrādīta pareizi, tad pamatojoties uz
Latvijas Republikas likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” 15.panta 2.daļu
un “Par nodokļiem un nodevām” 32.pantu nodokļu administrācija piedzen
nesamaksāto pievienotās vērtības nodokļa summu Ls 10 143.00 un soda naudu tās
apmērā Ls 10 143.00. Saskaņā ar iepriekš minēto, a/s “X” budžetā jāiemaksā
pievienotās vērtības nodokļa kopsumma
Ls 20 286.00.
Pārbaudot pievienotās vērtības nodokli par 1997.gadu neatbilstības Latvijas
Republikas Likuma “Par pievienotās vērtības nodokļa “ prasībām nav konstatētas.
· Uzņēmuma ienākuma
nodoklis
Pārbaude veikta pamatojoties uz Latvijas Republikas 1995.gada 9.februāra
likumu “Par uzņēmuma ienākuma nodokli”, tā grozījumiem un papildinājumiem.
Pārbaudē apgrozījuma bilances dati salīdzināti ar bilances kontiem.
Analizēti atsevišķi bilances posteņi, pārbaudīti debitoru un kreditoru konti.
Izlases veidā pārbaudot autotransporta izdevumus, konstatēts, ka nobrauktie
kilometri tiek uzskaitīti saskaņā ar uzņēmuma direktora apstiprinātām
ceļazīmēm. Piemērotās benzīna patēriņa normas atbilst transporta tehniskajās
pasēs uzrādītajām; par benzīna patēriņu šoferi norēķinās, iesniedzot
grāmatvedībā degvielas uzpildes staciju čekus. Pārkāpumi degvielas norakstīšanā
nav konstatēti.
Peļņas un zaudējumu aprēķins sastādīts pēc apgrozījuma izmaksu metodes.
A/s “X” peļņas un
zaudējumu aprēķins par 1996.gadu.
8.tabula
Rādītāja nosaukums
|
Pēc uzņēmuma datiem, Ls
|
Pēc pārbaudes datiem,
Ls
|
neto apgrozījums
|
1 833 312
|
1 833 312
|
pārdotās produkcijas
ražoðanas izmaksas
|
1 760 448
|
1 759 819
|
bruto peļņa
|
77 864
|
73 493
|
administrācijas
izmaksas
|
93 250
|
93 250
|
pārējie uzņēmuma
ieņēmumi
|
- 449
|
- 513
|
ieņēmumi no līdzdalības
kapitālos
|
- 114 849
|
- 114 849
|
ieņēmumi no
vērtspapīriem
|
24
|
24
|
pārējo % ieņēmumi un
tamlīdzīgi ieņēmumi
|
211 539
|
211 539
|
% maksājumi un
tamlīdzīgas izmaksas
|
229 474
|
229 474
|
peļņa vai zaudējumi
pirms ārkārtas posteņiem
|
- 153 595
|
- 153 030
|
ārkārtas ieņēmumi
|
2 772
|
2 772
|
ārkārtas izmaksas
|
198 360
|
198 360
|
peļņa vai zaudējumi
pirms nodokļiem
|
- 198 360
|
- 198 360
|
pārējie nodokļi
|
11 314
|
11 314
|
pārskata peļņa vai
zaudējumi
|
- 360 497
|
- 359 932
|
Izlases veidā pārbaudīta atsevišķu izdevumu posteņu atbilstība
attaisnojošiem dokumentiem. Pārbaudot kontu 2380 (avansa norēķinu personas)
konstatēts, ka izmaksu kontā 7730 (juristu pakalpojumu apmaksa) iekļauti
darbinieku apdrošināšanas izdevumi braucieniem uz ārzemēm par kopsummu Ls
557.38. Akciju sabiedrība nav ievērojusi Ministru kabineta noteikumus Nr.233
“Kārtība kādā atlīdzināmi darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi”
1.daļas 2.punktu “ par komandējumu uzskatāms ar institūcijas vadītāja
rakstisku rīkojumu apstiprināts darbinieka brauciens uz noteiktu laiku uz citu
apdzīvotu vietu Latvijas Republikā vai uz ārzemēm…” tādēļ samazinātas
pārdotās produkcijas ražošanas izmaksas par Ls 557.38.
Audita laika koriģējot 1996.gada peļņas un zaudējumu aprēķinu konstatēti
uzņēmuma zaudējumi pirms nodokļiem Ls 348 618, kas tiek koriģēti uzņēmumu
ienākuma nodokļa deklarācijā, rezultātā koriģētais apliekamais ienākums ir Ls
359 932.
A/s “X” valsts budžetā uzņēmumu ienākuma nodokļa avansa maksājumus par
1996.gadu nav veikusi.
SECINĀJUMI:
Pamatojoties uz 1995.gada 9.februāra likuma “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”
un Ministru kabineta noteikumu Nr.233 “Kārtība kādā atlīdzināmi darbinieku
darba braucieniem saistītie izdevumi” 1.daļas 2.punktu samazinātas pārdotās
produkcijas ražošanas izmaksas par
Ls 557.38. A/s “X” 1996.gadā ir zaudējumi tāpēc neietekmē uzņēmumu
ienākuma nodokli.
*
Īpašuma nodoklis
Pārbaude veikta pamatojoties uz Latvijas Republikas 1990.gada 18.decembra
likumu “Par īpašu nodokli”, tā grozījumiem un papildinājumiem.
Pamatlīdzekļu uzskaiti un to nolietojuma aprēķinus a/s “X” veic atbilstoši
Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām.
Pārbaudes laikā izmantoti pamatlīdzekļu inventarizācijas akti, atskaites
par faktisko īpašuma nodokli.
A/s “X” valsts budžetā maksājamais īpašuma nodoklis atbilst pārskatam par
faktisko īpašuma nodokli 1996.gadā - Ls 3 243.22, parāda atlikums atbilst
apgrozījuma bilancei Ls 1 872.72. Pēc deklarācijas par paredzamo īpašuma
nodokli 1997.gadā, veikti avansa maksājumi valsts budžetā kopsummā Ls 195.40.
Pārskats par faktisko īpašuma nodokli 1997.gadā nav iesniegts.
SECINĀJUMI:
Pamatojoties uz minēto un saskaņā ar 1990.gada 18. Decembrī pieņemto
Latvijas Republikas likumu “Par īpašuma nodokli”, tā grozījumiem un
papildinājumiem maksātnespējīgā a/s “X” audita pārbaudē kļūdas īpašuma nodokļa
aprēķināšanā par 196.gadu nav konstatētas, bet avansa maksājumi par 1997.gadu valsts budžetā
ieskaitīti Ls 195.40 apmērā.
*
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis
Pārbaude veikta pamatojoties uz Latvijas Republikas 1993.gada 11. Maijā
pieņemto likumu “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, tā grozījumiem un papildinājumiem.
Auditējot iedzīvotāju ienākuma nodokli maksātnespējīgai a/s “X” pārbaudītas
strādājošo personīgo kontu kartes pēc datorizdrukām, pārbaudīti kases
dokumenti, bankas dokumenti, algu aprēķini un ieturējumi, kas salīdzināti ar
grāmatvedības uzskaites datiem par 1996 un 1997.gada janvāra līdz jūlija
mēnesim. Algas nodokļu grāmatiņas nevarēja pārbaudīt, jo akciju sabiedrība
izbeigusi uzņēmējdarbību.
Pārbaudot iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanas un ieturēšanas kārtību
1996 un 1997.gadā pārkāpumi netika atklāti, bet konstatēts, ka nav ievērota
iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārskaitīšanas kārtība.
Pamatojoties uz likumu “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 31.pantu un šā
likuma grozījumiem, ir noteikts, ka par termiņā ieturēto, bet šā likuma
17.panta 5.daļā noteiktajā termiņā budžetā neiemaksāto nodokļu summu
(pamatparāds) tiek aprēķināta nokavējuma nauda no laikā neiemaksātā pamatparāda
0.1 procenta apmērā par katru nokavēto nodokļa samaksas dienu.
Likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 17.panta 5.daļa nosaka, ka algas
nodoklis iemaksājams budžetā reizi mēnesī, kad bankā tiek saņemta nauda
iedzīvotāju ienākumu izmaksai.
Pamatojoties uz šo likuma pantu aprēķināta nokavējuma nauda par 1996.gadu
Ls 7 571.19; par 1997.gadu Ls 658.74.
SECINĀJUMI:
Pamatojoties uz minēto un Latvijas Republikas 1993.gada 11.maija likumu
“Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” jāpārskaita valsts budžetā iedzīvotāju
ienākuma nodokļa parāds par 1996.gadu Ls 16 664.75 un par 1997.gadu Ls 2
115.25. A/s “X” kopējais parāds par 1996 un 1997.gadu ir Ls 18 780. Saskaņā ar
likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 31.pantu un tā turpmākajiem
grozījumiem a/s “X” jāiemaksā valsts budžetā nokavējuma nauda Ls 8 229.93
*
Dabas resursu nodoklis
Pārbaude veikta pamatojoties uz Latvijas Republikas 1990.gada 12.decembra
likumu “Par dabas resursu nodokli”.
A/s “X” importējot un atmuitojot preces par iesaiņojumu maksā dabas resursu
nodokli. Pārbaudot muitas deklarācijas par 1996 un 1997.gadu aprēķins un
maksājumi budžetā atbilst likumā noteiktajai kārtībai.
Aprēķinātais un budžetā samaksātais dabas resursu nodoklis par 1996.gadu ir
Ls 439.35; par 1997.gadu Ls 184.25.
SECINĀJUMI:
Pamatojoties uz minēto un Latvijas Republikas 1990.gada 12.decembra lielumu
“Par dabas resursu nodokli” dabas resursu nodokļa aprēķināšanā un nomaksā
kļūdas nav konstatētas.
SKAIDRĀS NAUDAS DARĪJUMI
Pārbaude a/s “X” veikta pamatojoties uz 1995.gada 2.februāra likuma “Par
nodokļiem un nodevām” 30.pantu, tā turpmākajiem papildinājumiem un grozījumiem,
Ministra kabineta 1995.gada 2.maija noteikumiem Nr.125 “Noteikumi par skaidrā
naudā veikto darījumi deklarēšanu” un Ministra kabineta 1997.gada 11.februāra
noteikumiem Nr.66.
Pārbaudot kases pirmdokumentus nedeklarēti skaidrās naudas darījumi virs Ls
1 000 1996.gadā, kas apkopoti 9.tabulā.
Nedeklarētie skaidras
naudas darījumi
9.tabula
Darījuma datums
|
Darījuma partneris
|
Darījumu apliecinošs
dokuments
|
Darījuma summa, USD
|
Darījuma summa pēc LB
kursa, Ls
|
17.04.96
|
AUp
|
kio nr.38
|
3 520.00
|
1 946.56
|
17.04.96
|
AUp
|
kio nr.37
|
4 806.00
|
2 657.72
|
|
|
|
KOPĀ
|
4 604.28
|
|
|
|
soda nauda – 5%
|
230.21
|
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 30.pantu, ja nav deklarēti
skaidrā naudā veiktie darījumi, kuru summa
pārsniedz Ls 1000 maksājama soda nauda 5 procentu apmērā no šo darījumu
summas. Aprēķinātā soda nauda par nedeklarētajiem skaidras naudas darījumiem ir
Ls 230.21.
SECINĀJUMI:
A/s “X” pamatojoties uz 1995.gada 2.februāra likuma “Par nodokļiem un
nodevām” 30.pantu, jāiemaksā valsts budžetā soda nauda par nedeklarētiem
skaidras naudas darījumiem Ls 230.21.
PĀRSKATA PRIEKŠLIKUMU
KOPSAVILKUMS
Pamatojoties uz nodokļu audita rezultātiem, kas apkopoti šajā audita
pārskatā saskaņā ar likuma ‘Par nodokļiem un nodevām” 17.,18.,30 un 32.pantu un
1993.gada 28.oktobra likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” a/s “X” jāiemaksā
valsts budžetā šādas papildus aprēķinātās summas.
A/s “X” papildus aprēķinātās
nodokļu summas
10.tabula
Maksājuma veids
|
Summa, Ls
|
Pievienotās vērtības
nodoklis
|
10 143.00
|
Pievienotās vērtības
nodoklis
|
10 143.00
|
Iedzīvotāju ienākuma
nodokļa nokavējuma nauda
|
8 229.93
|
Nedeklarētie skaidras
naudas darījumi
|
230.21
|
KOPĀ
|
28 746.14
|
A/s “X” nodokļu parādi
par iepriekšējiem gadiem
Nodokļa veids
|
Pamatparāds,Ls
|
Pamatparāda
palielinājums
|
Nokavējuma nauda
|
Kopā, Ls
|
Peļņas nodoklis
|
23 761.36
|
2 417.97
|
6 059.15
|
32 238.48
|
Īpašuma nodoklis
|
97.07
|
0.27
|
1.21
|
98.55
|
PVN
|
47 244.25
|
146.89
|
658.36
|
48 049.50
|
Sociālais nodoklis
|
48 072.09
|
8 426.68
|
29 091.95
|
85 590.72
|
Iedzīvotāju ienākuma
nodoklis
|
18 780.00
|
-
|
-
|
18 780.00
|
KOPĀ
|
137 954.77
|
10 991.81
|
35 810.67
|
184 757.25
|
Pavisam valsts budžetā jāiemaksā nodokļu parādi par iepriekšējiem gadiem
kopsummā Ls 184 757.25 un papildus aprēķinātās nodokļu summas pamatojoties uz
iepriekš minēto Ls 28 746.14
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Uzsākot pievienotās vērtības nodokļa auditu jāveic auditējamo uzņēmumu
atlase. Analīzes rezultātā atlasa tos uzņēmumus, kuros pastāv lielāks risks, ka
pievienotās vērtības nodokļa deklarācijas
neatbilsts patiesībai.
Nodokļu auditora uzdevums sagatavošanas laikā ir izveidot novērtējumu par
uzņēmumu iesniegto deklarāciju
atbilstību likuma prasībām.
Uzņēmumu analīzē pielieto datu salīdzināšanas metodi par auditējamo
periodu.
Uzņēmuma iesniegto pievienotās vērtības nodokļa deklarāciju kopējā darījuma
vērtība, kuru nosaka, saskaitot pievienotās vērtības nodokļa deklarāciju
1.ailes summas par gadu, ir vienāda ar neto apgrozījumu peļņas un zaudējumu
aprēķinā, izņemot gadījumus, kad uzņēmums saņem avansa summas par preču un
pakalpojumu piegādēm, un uzņēmumam ir pārējie saimnieciskās darbības ieņēmumi
un ārkārtas ieņēmumi, kuri apliekami ar apliekami ar pievienotās vērtības
nodokli.
Ja analīzes gaitā konstatē summu starpības, tad audita laikā noskaidro
cēloņus.
Augstāka riska pakāpe ir tiem uzņēmumiem:
1.
kuriem ir bijušas izmaiņas PVN budžeta maksājumos;
2.
kuri finansiāli saimnieciskā darbība ir
vaimurtirdzniecība;
3.
kuri norēķinus veic skaidrā naudā vai skaidro naudu
iemaksā citu uzņēmumu norēķinu kontā;
4.
kuriem ir notikusi administratīvā personāla nomaiņa, kā
arī dibinātāju maiņa.
Analizējot pievienotās vērtības nodokļa deklarācijā uzrādītās summas
saistībā ar peļņas un zaudējumu aprēķinu, bilanci un tai pievienotiem pielikumiem,
paskaidrojumiem nodokļu auditors nosaka un atzīmē savos pierakstos konstatētās
novirzes, ko izmanto, sastādot nodokļu audita programmu un veicot nodokļu
auditu.
Audita programmu sastāda rakstiskā veidā, pamatojoties uz analītisko
apskatu, riska analīzi, atspoguļojot visus specifiskos jautājumus, kurus
nepieciešams auditēt. Programmā paredz pārbaudes secību, nosaka pārbaudes
mērķi, veidu, līdzekļus, kā arī norāda laiku, kādā nodokļu auditors veiks
pārbaudi.
Auditoram, uzsākot pievienotās vērtības nodokļa auditu, vēlams pārskatīt
PVN likuma un metodisko norādījumu daļas, kas tieši attiecas uz doto uzņēmumu,
un kas būtu svarīgas nodokļu audita laikā.
PVN audits pie nodokļa maksātāja jāuzsāk ar sākumsarunu, kurā jāsaņem
pamatinformācija par nodokļa maksātāju un par to, ka tiek veikta
uzņēmējdarbība.
Tālāk seko nodokļa maksātāja telpu apskate, kurā jānoskaidro uzņēmuma
atbilstība uzņēmējdarbības veidam un informācijai, kas iegūta sākumsarunā.
Maksātāja grāmatvedībā nodokļu auditors salīdzina kopējos skaitļus
grāmatvedībā ar PVN deklarācijās uzrādītiem skaitļiem. Salīdzina pievienotās
vērtības nodokļa rēķinus ar PVN deklarācijās uzrādīto pievienotās vērtības
nodokli.
Nodokļu auditors, saņemot paskaidrojumus no nodokļa maksātāja par
atklātajām nepilnībām un izprotot problēmu būtību izlemj jautājumu par audita
turpināšanu vai pārtraukšanu.
Apliekamās personas atbildību par nodokļu pareizu un savlaicīgu
nenomaksāšanu budžetā nosaka saskaņā ar likumdošanas aktiem.
IZMANTOTIE AVOTI
1. LR likums “Par uzтзmuma gada
pвrskatiem”
Ziтotвjs.- 12.11.92.g.Nr.44
2. LR likums “Par grвmatvedоbu”
Ziтotвjs.- 12.11.92.g.Nr.44
3. LR likums “Par nodokпiem un
nodevвm”
Ziтotвjs.- 13.04.95.g.Nr.7
4. LR likums “Par pievienotвs
vзrtоbas nodokli”
Ziтotвjs.-11.05.95.g. Nr.9
5. Par pievienotвs vзrtоbas
nodokli.- Latvijas Republikas Valsts ieтзmumu dienesta metodiskie
norвdоjumi.-1995.-1997.g.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru