REFERĀTS KULTŪRAS VĒSTURĒ
Edgars Dāvids
23. grupa
Ventspils
1999
Renesanse.
Renesanse – periods viduslaikos, kuram raksturīga savdabīga, augsti attīstīta
kultūra R-Eiropā (Itālijā 14.- 16. gs., citās valstīs 15. gs. b. - 16.
gs.). Nosaukums
renesanse radās Itālijā 15.-16. gs.; ar to
apzīmēja kultūras uzplaukumu, ko
laikabiedri raksturoja kā antīkās kultūras atdzimšanu pēc ilgstoša kultūras
pagrimuma. Renesanses zinātnieku izpēte sākusies 19. gs. v. un turpinās mūsu
dienās. F. Engelss rakstīja : «Tas bija
vislielākais progresīvais apvērsums, kādu vien līdz tam cilvēce bija
piedzīvojusi..» (Dabas dialektika. R., 1979, 27. lpp.). Renesanses
sociālekonomiskais un politiskais saturs bija agrīno kapitālistisko attiecību
rašanās feodālisma ietvaros, straujais pilsētu uzplaukums. Sāka veidoties
jaunas šķiras - agrīnā buržuāzija un priekšproletariāts. Agrīnajai buržuāzijai
bija jauna pastāvēšanas uztvere, mentalitāte, ideoloģija, kas noteica
renesanses kultūras saturu un būtību. Renesanse bija progresīvs, bet vienlaikus
arī dziļi pretrunīgs periods. Novājinātā, bet vēl neiznīcinātā feodālistiskā
iekārta joprojām ietekmēja sabiedrības raksturu un kultūru. Augošās buržuāzijas
ideoloģija objektīvi bija visas tautas antifeodālās cīņas izpausme, lai gan
asas pretrunas starp buržuāziju un tautas masām pastāvēja ari šajā periodā.
Renesanses laikmeta cilvēks uzskatīja sevi par sava likteņa noteicēju, viņam
piemita aktivitāte, uzņēmība, drosme, cīņas gars. Renesanses kultūras veidotājs
bija cilvēks ar daudzpusīgām un plašām interesēm. F. Engelss rakstīja, ka
renesanse bija «.. laikmets, kam bija
vajadzīgi titāni un kas radīja titānus pēc domāšanas spēka, dedzības un
rakstura, pēc daudzpusības un zināšanām» (Dabas dialektika. R., 1979, 27.
lpp.).
Renesanses kultūras idejiskais saturs bija humānisms.
Humānisma teorētiķi, t.s. humānisti, izstrādāja un pakāpeniski pilnveidoja
jauno ideoloģiju, kam bija vienota pamatkoncepcija, kaut arī pastāvēja dažādi
strāvojumi. Atšķirībā no feodālās teocentriskās ideoloģisma humānisms ir
antropocentrisks. Cilvēka indivīds kā garīga un ķermeniska vienība atrodas
uzmanības centrā, kļūst par visu parādību mērauklu. Humānisms slavina cilvēka
ķermeņa skaistumu, jūtu bagātību, prāta iespējas, cilvēka brīvību un
neierobežotās darbības iespējas; cilvēka diženumu nosaka nevis izcelšanās, bet
viņa paša darbība. Humānisma ideāls bija garīgi attīstīts, izglītots cilvēks.
Orientācija uz cilvēka individualitāti bija saistīta ar interesi par reālo
pasauli un tieksmi to izzināt, ar racionālisku pieeju dzīves parādībām un to
izskaidrošanai, ar kritisku attieksmi pret feodālisma ideoloģiju un tās
sludinātājiem - garīdzniekiem un mūkiem. Reliģijas pārliecība saglabājās, bet
mainījās tās raksturs un nozīme - radās vienaldzīga un kritiska attieksme pret
reliģiju. Humānismu ideju piesātinātā renesanses kultūra bija laicīga,
optimistiska, dzīvi apliecinoša. Šās kultūras veidošanos lielā mērā ietekmēja
antīkā filozofija un māksla, ko uzskatīja par paraugu, no kura mācījās un kuru
radoši izmantoja. Uz humānisma ideoloģijas pamata radās jauna pedagoģija,
reāliskā literatūra un māksla, jauna zinātne, kas pakāpeniski atbrīvojās no
reliģijas ietekmes, kritiski vērtēja pagātnes mantojumu, balstījās uz pieredzi
un eksperimentu. Renesanses zinātne lika pamatus mūsdienu vēstures zinātnei,
filoloģijai., astronomijai., medicīnai., anatomijai, ģeoloģijai., fizikai.,
botānikai u.c. zinātniskām nozarēm.
Visspilgtāk renesanses kultūra
uzplauka Itālijā, kur agrais kapitāls veidojās visagrāk un visstraujāk un kur
bija saglabājies antīkais mantojums. Itālijas renesanse ietekmēja arī citu
zemju kultūras attīstību. Dažādās R-Eiropas zemēs renesanses kultūras īpatnības
nosacīja attiecīgās zemes sociālie un vēsturiskie apstākļi. Francijā renesanses kulminācija bija 16. gs.
1. p.; tur renesanses kultūra bija aristokrātiskāka nekā citās zemēs. Anglijā
renesanse bija 16. gs.; tur izveidojās renesanses kultūras demokrātiskākais un
aristokrātiskākais novirziens. Spānijā renesanses kultūra uzplauka 16. gs. 2.
p. - 17. gs. 1. p.; humānistiskās idejas visspilgtāk izpaudās literatūrā un
mākslā. Vācijā renesanse bija 15. gs. 2. p. - 16. gs. sāk.; renesanses kultūru
ietekmēja asās sociālās un politiskās pretrunas, nacionālās un antiklerikālās
tendences. Arī Nīderlandes humānismam raksturīga asa politiska ievirze, spēcīgi
nacionālistiski un demokrātiski motīvi.
Renesanses filozofija
Daži
renesanses filozofijas elementi radās jau 14. gs., bet vispusīgi tā attīstījās
15. - 16. gs. Daudzi renesanses filozofi, it īpaši 16. gs., labi pazina ne vien
antīko filozofu, bet arī literātu un vēsturiskus sacerējumus, piedalījās to
izdošanā un tulkošanā (M. Fičīno, Roterdamas Erasms). Stipra Pseidoareopagitiku
tekstu ietekme jūtama Nikolaja Kūzieša sacerējumos. Aristoteļa un viņa
komentētāju (Aleksandra Afrodisiādieša un Ibn Rušda) rakstus studēja Paduļas
skolas filozofi, it īpaši P. Pomponaci. Platona un neoplatoniķu tekstus
analizēja Florences akadēmijā (M. Fičīno, Dž. Piko della Mirandola). Platoniķu
un arī seno atomistu mācības ietekmēja Dž. Bruno uzskatu veidošanos. Seno
skeptiķu un stoiķu darbus bija rūpīgi iepazinis M. Montēņs.
Renesanses
filozofu pasniedzēju uzskatā nebija stingras konsekvences. Zinātņu
nepietiekamās attīstības dēļ renesanses filozofijā atsevišķos zināšanu
elementus spēja apvienot tikai natūrfilozofiskā formā. Daži renesanses filozofi
tuvojās ateismam, citi palika reliģijas ietekmē. Renesanses autoru darbos
visvairāk izplatīta bija panteistiska attieksme, kuras ietvaros tika paustas
gan materiālās atziņas, gan misticisms. Izziņā renesanses filozofi nosodīja
aklu sekošanu autoritātēm, aicināja pievērsties dzīves pieredzei un cilvēku
prātam. Leonardo da Vinči akcentēja eksperimentus un matemātikas nozīmi. Kopumā
renesanses filozofijai vēl trūka vienotas, teorētiski pamatotas izziņas
metodes. Ētikā renesanses filozofi noraidīja askētismu. Uzsvēra zinātnes un
mākslas vērtību. Neatzina feodālajā sabiedrībā pastāvošo laužu dalījumu kārtās.
Renesanses filozofu uzskatos par sabiedrību sastopams gan elitārisms,
individuālisms, egoisms un konkurences gars, gan egalitārisms, kas visspilgtāk
izpaudās T. Mora un T. Mincera uzskatos. Līdztekus renesanses filozofijai
R-Eiropā 15. un 16. gs. pastāvēja un joprojām attīstijās arī sholastika, kas
oficiāli saglabāja kundzību garīgajā dzīvē, taču tās ietekme stipri mazinājās.
Renesanses literatūra
Renesanses literatūra radās un uzplauka 14. -
16. gs. Itālijā (Dž. Bokačo,
F. Petrarka, L. Ariosto, T. Taso), Francijā (R. Vijons, K. Maro, Z.
Dibelē, P. de Ronsārs, F. Rablē), Vācijā (S. Brants, U. fon Hutens, J.
Reihlins), Nīderlandē (Roterdamas Erasms), Anglijā (T. Nešs, E. Spensers, V.
Šekspīrs), Portugālē (L. di Kamoišs), Spānijā (M. de Servantess, L. F. de Vega
Karpio), Polijā (J. Kohanovskis). Literatūrā veidojās t.s. renesanses reālisms.
Rakstnieki pievērsās galvenokārt sava laika cilvēkiem un viņu dzīves tēlojumam.
Cilvēku jūtu bagātību un daudzveidību, dzīvesprieku vistiešāk pauda renesanses
dzeja (F. Petrarkas, F. Vijona, P. de Ron-sāra, J. Kohanovska lirika), cildeni
varoņdarbi un brīvības ideāli tika apdziedāti poēmās (L. Ariosto, L. di
Kamoiša, T. Taso darbi). Renesanses reālisma literatūrai raksturīgās
antifeodālās un antiklerikālās tendences īpaši vērojamas satīriskās ievirzes prozā
(Dž. Bokačo, Navarras Margeritas novelēs, T. Neša, F. Rablē, daļēji arī M. de
Servantesa romānos, S. Branta satīriskos dzejojumos, U. fon Hutena, Roterdamas
Erasma publicistiskajos darbos). Nereti renesanses prozā izmantoti folkloras
motīvi, tēli, tautas brīvdomība (Dž. Bokačo, F. Rablē darbi). Humānisma ideālu
krīze un renesanses noriets atspoguļots izcilāko renesanses autoru daiļradē -
V. Šekspīra dramaturģijā un M. de Servantesa prozā (romānā «Dons Kihots»).
Renesanses arhitektūra un māksla
Arhitektūrā un mākslā renesanses principi
izpaudās īpaši spilgti un noturīgi, veidojot stilu, kas Eiropā nomainīja
gotiku. Vispilnīgāk tie realizēti Itālijas tēlotājā mākslā un arhitektūrā, kas
stipri ietekmēja citu zemju mākslu. Atbrīvošanās no viduslaiku spirituālisma un
reliģiskām dogmām, pievēršanās īstenības izzināšanai, interese par cilvēku un
ticība tā spējām, antīko kultūru tradīciju atdzīvināšana nosacīja renesanses
reālisma attīstību, cilvēka tēla izvirzīšanu priekšplānā, harmoniju,
līdzsvarotu, tekton. kompāniju radīšanu, antīkās mākslas tēlu, motīvu, formu
lietojumu. Tēlotājā mākslā reliģiju, mitoloģiju tēlu traktējumā cilvēku tēliem
un apkārtējai videi tika piešķirta reāla konkrētība, uzsvērts apjoms un
telpiskas attiecības, balstoties uz dabas, cilvēka ķermeņa studijām,
perspektīvas likumībām; vienlaikus renesanses mākslinieku darbos atspoguļojās
arī viņu priekšstati par pilnvērtīgu, skaistu cilvēku. Ar renesanses
antropocentrismu saistīts portreta uzplaukums; cilvēka vides izpēte nosacīja
patstāvīga ainavas un klusās dabas žanra attīstības sākumu. Arhitektūra
pievērsās galvenokārt dažādu laicīga rakstura ēku (piļu, birģeru dzīvnieku
māju, rātsnamu) celtniecībai. To arhitekton. veidojumā (arī sakrālajā
arhitektūrā) būtiska nozīme bija antīko ordera formām un dekoratīviem motīviem.
Antīkie dekoratīvie motīvi tika plaši lietoti arī daudz lielāku laicīgumu
ieguvušajā dekoratīvi lietišķajā mākslā (mēbeles, audumi, keramika, stikla
izstrādājumi, juvelierizstrādājumi). Renesanses ornamentā antīko rotājumu tradīcijas
(groteska) tika saistītas ar Austrumu motīviem (arabeska). Renesanses
stilistisko formu izplatību sekmēja estampa (kokgriezuma, vara gravīras)
popularitāte. Renesanses arhitektūra un māksla visagrāk izveidojās Itālijā; to
13. gs. 2. p. - 14. gs. 1. p. sagatavoja protorenesanse. Renesanse
Itālijā raksturīga racionalizēta, teorētiski pamatota daiļrades metode
(traktāti par mākslu un arhitektūru), organ.
saite ar antīkām tradīcijām. Agrajā renesansē (15. gs.) galvenais
mākslas centrs bija Florence. Arhitekti (F. Brunelleski, Mikeloco di
Bartolommeo, B. Rosellīno, brāļi da Majāno, Dž. Sangallo) cēla pilis,
sabiedriskās ēkas, villas, baznīcas, kapelas, veidojot loģiskas, skaidras, ar
cilvēku samērojamas kompozīcijas., aktīvi lietojot antīko orderi. Atsevišķi
ans. (Pjencā) ieguva pilsētbūvniecisku nozīmi. Tēlnieki (L. Giberti, Donatello,
Jakopo della Kverča, A. del Verrokjo) renesanses mākslinieciskās idejas
realizēja apaļskulptūrās, ciļņos, krūšutēlos, kapa pieminekļos, jātnieku
monumentos, majolikas tēlniecībā (L. della Robia), gleznotāji (Mazačo, Fra
Filipo Lipir A. del Kastanjo D. Girlandajo, S. Bo-tičelli Florencē, Pjēro della
Frančeska Urbino, A. Mantenja Mantujā, Džovanni Bellīni Venēcijā) - monumentāli
dekoratīvos glezniecības darbos un stājgleznās, radot daudzveidīgas (dramatiski
spriegas, liriski, žanriski stāstošas) kompozīcijas un tēlus. Dižrenes. laikā
(15. gs. b. - 16. gs. sāk.), kad līdzās Florencei par ievērojamu mākslas c.
kļuva Roma, arhitektūrā pastiprināti izpaudās monumentalitāte, ordera formu
plastiskums (D. Bramante, Rafaēls, A. Sangallo Jaunākais), tēlotājā mākslā
palielinājās sintēzes un vispārinājuma nozīme (Leonardo da Vinči, Rafaēls,
Mikelandželo). Venēcijā, kur visilgāk saglabājās renesanses ideāli, uzplauka
koloristiskā glezniecība (Džordžone, Ticiāns). 16. gs. vidū un beigās
renesanses māksla Itālijā (Mikelandželo vēlinā daiļrade; arhitektūri Dž Vinjola, A. Palladio, gleznotāji P.
Veroneze, Tintoreto, tēlnieks A. Sansovīno) kļuva pretrunīga; tās krīze rada
izpausmi manierismā. Itālijas renesanses dekoratīvi lietišķajā mākslā bija
izplatītas kokgriezumiem rotātas mēbeles, apgleznoti majolikas trauki,
metālizstrādājumi, ornamentēti audumi, Venēcijas stikls. Uz Z no Alpiem
renesanses mākslā lielāka nozīme bija gotikas tradīcijām. Tēlotājā mākslā
reālajam tēlojumam bija lielāka individualizācijas pakāpe, arhitektūrā
klasiskie, no Itālijas nākušie motīvi tika savienoti ar gotikas celtņu
struktūru. 15. gs. patstāvīga un spēcīga renesanses glezniecība izveidojās
Nīderlandē (J. van Eiks, Rogirs van der Veidens, D. Bautss, H. van der Gūss, H.
Memlings); 16. gs. šo glezniecību (K. Maseiss, Lukass van Leidens, J. Patinirs,
H. Boss, P. Brēgels Vecākais) sāka ietekmēt it. renesanses māksla (romānisms)
un manierisms. Renesanses principi spēcīgi izpaudās arī 16. gs. vācu
glezniecībā un grafikā (A. Dīrers, M. Grmevalds, A. Altdorfers, L. Krānahs
Vecākais, H. Holbeins Jauākais), 15.gs. 2. p. - 16. gs. tēlotājā mākslā (Z.
Fukē, F. Kluē, Z. Gužons) un arhitektūrā (P. Lesko, F. Delorms, Z. Bilāns). renesanse
bija arī A-Eiropā (Polijā). Latvijā renesanses stils 16. gs. 2. p. pieminekļos
maz izteikts, grūti atdalāms no manierisma. Renesanse spēcīgi ietekmēja vēlākos
Eiropas mākslas periodus (neorenesanse).
Renesanses mūzika
Pretstatā viduslaiku mūzikas reliģiskajam
teocentrismam renesanses mūzikā priekšplānā izvirzījās individuālie faktori -
komponista mākslinieciskā personība, radošā izdoma, jūtas un pārdzīvojumi.
Ievērojamāko komponistu daiļradē izveidojās bagāta mūzikas valoda. Tā radīja
priekšnosacījumus harmoniski pilnskanīgai vokālai daudzbalsībai, kam bija
galvenā nozīme visā renesanses mūzikā. Pirmās renesanses iezīmes rodamas
virzienā ars nova Itālijā (F. Landīni) un Francijā (G. de Mašo) 14. gs.
Turpmākajos gs. izvirzījās vairākas polifonistiskās skolas: angļu skola (15.
gs., Dž. Danstebls), Niderlandes skola (15.—16. gs.), Romas, Venēcijas,
kā ari citas nacionālistiskās skolas (16. gs.). Attīstījās mūzikas teorija (F.
de Vitri, Dž. Carlino). Baznīcas mūzika zaudēja savu noteicējas lomu profesionālajā
mūzikā. Patstāvīgi attīstījās vairāki laicīgās mūzikas žanri - frotola,
villanella (Itālijā), viljansiko (Spānijā), balāde (Anglijā), dziesma (Vācijā).
Daudzās zemēs plaši izplatījās itāliskais madrigāls (J. Arkadelts, L. Marencio,
Džezualdo) un franču šansons (O. di Laso, K. Zankēns) un dažādi šo žanru
paveidi. renesanses laicīgās humāniskās tendences sevišķi spilgti izpaudās
franču un flāmu komponistu (O. di Laso, Zoskēna Deprē) motetēs un mesās. Tautas
masu atbrīvotības kustības ietvaros radās protestantu himnas. 15. - 16. gs.
strauji attīstījās instrumentālā mūzika (dažādu žanru skaņdarbi dažādiem
instrumentiem un ansambļiem). Pakāpeniski izkristalizējās mažora-minora
skaņkārtu sistēma un homofoniskās rakstības stils, kas sagatavoja operas, oratorijas,
kantātes un solo dziesmas žanru izveidošanos.
Renesanses teātra māksla
Renesanses teātra māksla lielo uzplaukumu
sasniedza 16. - 17. gs. sāk. Itālijā, Spānijā, Anglijā. Uzmanības centrā
izvirzījās sarežģītu raksturu, spēcīgu individualitāšu iekšējās pasaules
atklāsme. Teātrim bija raksturīgs dzīvi apliecinošs patoss, traģiskā un komiskā
sintēze, poētiskuma un laukuma teātra bufonādes elementu apvienojums. Sākās
teātru profesionalizēšanās, radās dramaturģijas un aktiermākslas teorija, tika
uzceltas pirmās teātru ēkas. Renesanses teātra uzplaukums saistīts ar itāliski
delartisko komēdiju, L. F. de Vegas Karpio un V. Šekspīra daiļradi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru