Latvijas Lauksaimniecîbas
universitâte
HUMANITÂRAIS INSTITÛTS
referâts
filozofijâ
renesanses laikmeta filozofija
Jelgava 1999
SATURS
Ievads ..................................................................................................................................................... 3
Renesanses
laikmets un tâ periodizâcija........................................................................................... 4
Cilvçka
izpratne renesansç ................................................................................................................. 6
Petrarka un Bokaèo ...................................................................................... 6
Piko della Mirandola ................................................................................... 7
Nikolo
Makjavelli filozofiskâ un politiskâ mâcîba ........................................................................ 8
Miðela
de Monteòa filozofiskie uzskati ........................................................................................... 10
Reformâcija
........................................................................................................................................... 12
Izmantotâ
literatûra ............................................................................................................................. 13
IEVADS
Renesanses
laika filozofiskâ doma veidojâs kâ pretstats viduslaiku sholastikai. Ðis laiks
raksturîgs ar to, ka pavçra cilvçkiem plaðâkas iespçjas sevis apliecinâðanâ.
Tika radîti brîvâki apstâkïi, un tas izskaidrojams arî ar to, ka Dievam ðajâ
laikâ vairs nebija tik liela ietekme kâ viduslaikos, kad visa pamatâ bija Dieva
vârds.
Renesansi
var raksturot arî kâ "atdzimðanas" periodu, jo godâ tiek atkal celti
antîko autoru darbi, kuriem viduslaikos nebija vçrtîbas. Baznîca nicinâja
antîko autoru darbus un centâs tos iznîcinât pavisam, taèu tas viòai neizdevâs,
jo no antîko autoru darbiem klosteru skolâs jaunie garîdznieki apguva latîòu
valodu. Iemesls ir arî tas, ka tieði Itâlijâ antîkâs kultûras tradîcijas bija
visspçcîgâkâs.
Dante un
Petrarka, kâ arî citi tâ laika dzejnieki un rakstnieki, kas darbojâs 13. un 14.
gadsimtâ, bija tie, kas pirmie pavçrsa ceïu uz jaunajiem laikiem un radîja
renesanses iedîgïus. Kaut arî viòos vçl valdîja viduslaiku domâðana, tie prata
atklât ceïu jaunai domu attîstîbai.
Renesanses
raðanos garîgajâ dzîvç sekmçja izglîtîbas attîstîba, dabaszinâtòu sasniegumi,
humânisms un brîvdomîba. Renesanses laikmeta filozofijai ir panteisma raksturs.
Tas izskaidrojams ar to, ka ðî laikmeta domâtâji Dieva bûtîbu saskata dabâ un
uzskata, ka tâs noslçpumus ir iespçjams izzinât.
Renesanses
periods rada pagriezienu cilvçku izpratnes jçdzienâ, kâ arî filozofiskajos
uzskatos. Cilvçks vairs nav nostâdîts cietçja lomâ, bet ieòem gandrîz Dieva
vietu, jo viòð ir tas, kas nosaka savu rîcîbu, un viòa spçjâs ir paveikt to, ko
viòð vçlas.
Baznîcas
autoritâte krasi samazinâjâs, jo cilvçki saprata, ka vairums baznîctçvu izmanto
tautu, lai gûtu sev materiâlu labumu. Reformâcijas pârstâvji uzrâdîja baznîcas
kïûdas, un tas ïaudîs radîja vçlmi pretoties pret pasâvoðo iekârtu, kurâ
baznîcai bija liela ietekme.
Ðis
laiks un tâ filozofiskâs idejas ir daudz devuðas tautu attîstîbai un to domu
gaitai. Renesanse "atvçra" cilvçkiem acis, un tie sâka apzinâties, ka
katrs ir vçrtîba, kuram nav jâpakïaujas kaut kam noteiktam. Jebkurð ir
valdnieks pâr savu dzîvi, un to realizçt palîdz gûtâs zinâðanas.
Renesanses laikmets un tâ periodizâcija
15. gs.
izveidojâs jauna kultûras sistçma. Kopð 19. gs. vçsturnieki to dçvç par renesansi."
Renesanse " nozîmç atdzimðana. Ðî jaunâ kultûra izpauþas kâ antîko vçrtîbu
"atdzimðana". Tâ veidojas kâ pretstats viduslaikiem.
Renesanses
laikmetâ galveno lomu ieòçma cilvçks nevis Dievs - veidojâs antropocentriska
orientâcija.
Renesanses
pirmssâkumi meklçjami Itâlijâ sâkot ar 14. gs. Ar laiku renesanse aptvçra arî Franciju, Vâciju, Spâniju,
Holandi un Angliju. Renesanses laikmeta attîstîbu sekmçja Itâlijas
sadrumstalotîba. Centralizçtas varas apstâkïos tik straujð kultûras uzplaukums
nebûtu iespçjams.
Renesansi
uzskata arî kâ ievadu jauno laiku sâkumam. Pirmssâkumos ðis laikmets saistîjâs
vienîgi ar daiïliteratûru, taèu ar laiku radâs doma pârveidot visu cilvçku kâ
izglîtotu indivîdu.
Dantes
daiïrade 13. un 14. gs. mijâ rada pavçrsienu, kas raksturîgs ar humânisma
aizsâkumu, kaut gan autors vçl pieder pie viduslaiku kultûras tipa. 14. gs. ar
saviem darbiem izceïas Petrarka un Bokaèo. "Par pirmo rakstnieku humânistu
un pirmo jaunâ laika ideologu dçvç Franèesko Petrarku. Viòð asi vçrsâs pret
viduslaiku filozofiskajiem uzskatiem un baznîcas ideoloìiju, pçc kuras visas
pasaules centrs bija Dievs un kura noliedza cilvçka un reâlâs dzîves
nozîmîgumu." (1, 167) Viòu dçvç par pirmo cilvçku, kurð novçrsâs no
viduslaikiem un apzinâjâs jauno laiku sâkumu. Bokaèo savukârt sludina harmoniju
starp cilvçku un dabu, kâ arî miesu un garu.
19. gs.
filozofi renesansi uzskatîja kâ pretstatu viduslaikiem. Taèu mûsdienâs uzskati
ir mainîjuðies. Renesanse nav kâ pretstats viduslaikiem, bet izriet no tiem.
Arî viduslaiku nozîme ir bûtiska, un ne viss, kas notika renesanses laikmetâ ir
labs.
Renesanses
laika cilvçks Dievu nenoliedz. Viòð saskata Dieva radîto skaistumu visâ
apkârtçjâ pasaulç, taèu visvairâk tas izpauþas cilvçkâ, jo tas radîts pçc Dieva
lîdzîbas. Taèu Dievs vairs neieòem svarîgâko lomu cilvçka dzîvç. Cilvçks vairâk
sâk pievçrsties apkârtçjai pasaulei, neuzsverot debesu vai elles nozîmîbu.
Viduslaikos cilvçks savu dzîvi pavadîja ar grçcîbas izjûtu, taèu renesansç tas
apzinâjâs savu vienreizîgumu un guva paðapziòu. Viduslaikos cilvçki centâs
nodzîvot savu dzîvi tâ, lai pçc nâves nokïûtu paradîzç, taèu renesansç cilvçks
paradîzi vçlçjâs sasniegt jau laicîgajâ pasaulç, negaidot nâvi.
Dieva
bûtîba renesansç tiek saskatîta dabâ. Daba ir tas, ko Dievs ir radîjis un tâdçï
daba ir jâizzin. Tâpçc renesanses filozofija pârtop natûrfilozofijâ un
dabas pçtniecîbâ, kâ arî teosofijâ, kas ir ielûkoðanâs Dieva augstâkajâ gudrîbâ.
Renesanses filozofija par savu galveno mçríi izvirza atgrieðanos pie dabas.
Renesanses
periodizâcijai nav noteikts viens konkrçts variants. "Mûsdienu zinâtnes
piedâvâts laikmeta periodizâcijas variants:
Protorenesanse 1250 - 1330
Treèento 1330
- 1400
Agrâ
renesanse 1400 - 1500
Augstâ
renesanse jeb
"klasiskais
stils"
Zelta
laikmets 1500
- 1525
Vçl
viens no periodizâcijas variantiem ir:
agrâ renesanse no 1420. - 1500. ar centru
Toskânâ
augstâ renesanse no 1500. - 1530. ar
centru Româ
vçlînâ renesanse ar centru Vençcijâ" (4-darba nr.p.k.izm. lit., 67
- 68-lpp)
Ðie abi
renesanses periodizâcijas varianti nav vienîgie. Pastâv vçl citi, jo gandrîz
katrs ðî laikmeta pçtnieks izveido savu periodizâcijas variantu.
Cilvçka izpratne renesansç
Renesanses
laikmetâ cilvçks ieguva pavisam citu nozîmi salîdzinot ar viduslaikiem.
Viduslaiku periodâ visa centrâ bija Dievs, kurð nosteica, kâ cilvçkiem
jârîkojas un kas ir pareizi, kas nepareizi. Cilvçks sevi izjuta kâ grçcîgu un
niecîgu bûtni Dieva priekðâ, jo Dievs bija visuvarens, taisnîgs un arî nosodoðs
pret grçcîgajiem. Tas ieviesa cilvçkos bailes, un tâpçc tie centâs dzîvot
tikumîgi, pçc Dieva ieskatiem, lai pçcnâves dzîvç atrastos paradîzç nevis ellç.
Cilvçks jutâs savâ ziòâ apspiests, jo baznîca bija visa noteicçja.
Taèu
renesansç cilvçks atgûst savu paðapziòu un sâk ticçt saviem spçkiem. Dievs un
baznîca vairs nav noteicoðie, kas vada cilvçka dzîvi. Dieva pastâvçðana netiek
izslçgta, taèu tas vairs neieòem galveno lomu ïauþu dzîvç. Cilvçks spçj paveikt
visu, ko grib. Nekas viòam nav neiespçjams, ja viòð prot un vçlas ko izdarît.
Cilvçks apzinâs savas spçjas, talantu, arî lepnumu.
"Cilvçku
uzskatîja par ne ar ko nesalîdzinâmu vçrtîbu, pretçji viduslaiku uzskatam par
to, ka cilvçks ir zemes niecîba, grçcinieks. Indivîds ieguva lielâku patstâvîbu
un visus sasniegumus piedçvçja sev. Uzskatîja, ka prâta spçjas un tikumîba ir
sasniegta neatkarîgi no vecâkiem un iedzimtîbas. Talantîgi cilvçki renesansç
tika pielûgti - lîdzîgi kâ viduslaikos pielûdza svçtos. " ( 4,129 - 130)
Uzskatîja,
ka Dievam nav noslçpumu no cilvçka, jo cilvçks ir kosmosa centrs, debesu un
zemes viduspunkts. Renesansç Dievs cilvçkam ir devis pilnîgi brîvu izvçles
iespçju - tas drîkst rîkoties pçc saviem ieskatiem. Cilvçks ir nostâjies it kâ
Dieva vietâ. Pastâvçja uzskats, ka cilvçka spçkos ir mainît savu likteni.
Petrarka un Bokaèo
"Petrarka
lauza viduslaiku priekðstatu par cilvçka dabu kâ kaut ko grçcîgu un netîru.
Viscçlâkais uz ðîs zemes viòam ðíita reâlais un iekðçji brîvais cilvçks"(1,
88 - 89)
Franèesko
Petrarka izjuta sevî uzskatu atðíirîbu un apzinâjâs sevi par jaunâ laika
cilvçku. "Atteikðanâs no askçtisma un pievçrðanâs jaunâ laika uzskatiem
bija grûts un mokoðs process".( 1,
) Par ðo problçmu autors runâ savâ traktâtâ "Par lîdzekïiem pret
jebkuru likteni". Tajâ minçts, kâ cilvçkam ir iespçjams saglabât iekðçjo
mieru esot gan laimç, gan nelaimç. Viòð uzskata, ka cilvçka dzîvi vçrð skaistu
in laimîgu daba - tâs skaistums un dabas parâdîbu saskaòotîba. Par vissliktâko
no ïaunumiem Perarka ðajâ darbâ uzsver atteikðanos no dzîves, no zemes lietâm.
Cilvçkam ir jâpriecâjas un jânovçrtç tas, ko zeme un daba tam sniedz. Par
atzîstamâku viòð uzskata to cilvçku rîcîbu, kuri paildzina savu dzîvi saskaòâ
ar dabas likumiem.
Savukârt
Bokaèo savâs novelçs ataino cilvçkus, kuri paði veido savu dzîvi un nepakïaujas
liktenim, jo ir tâ noteicçji. Ðie cilvçki ir asprâtîgi, viltîgi, enerìiski,
apòçmîgi un ðîs îpaðîbas nodroðina to, ka viòu spçkos ir veidot savu dzîvi pçc
saviem ieskatiem. Tâ arî ir jâuztver renesanses pârstâvju iedomâtais jaunâ
laika cilvçks.
Piko della Mirandola
Renesanses
pârstâvis Piko della Mirandola savos darbos paudis atziòas par cilvçku un tâ
vietu pasaulç. Mirandolas darbâ "Runa par cilvçka cieòu" Dievs
saka:""Tu, ko nenomâc nekâdas robeþas, noteiksi savu veidolu pçc sava
prâta, kura varâ es tevi nododu. Es tevi nolieku pasaules centrâ, lai no
turienes tev bûtu çrtâk pârredzçt visu, kas vien ir pasaulç. Es tevi neesmu
padarîjis ne par debesu, ne zemes bûtni, ne mirstîgu, ne nemirstîgu, lai tu
pats, brîvs un teicams meistars, noformçtu sevi veidolâ, kâds tev ðíiet
labâks.""( 2, 239)
Ðajâ
autora darbâ minçts, ka dzîvniekiem un citâm bûtnçm ir dots noteikts uzdevums
ðajâ pasaulç. Dievs tos radîja ar konkrçtu nolûku. Turpretî, kad vajadzçja
radît cilvçku, radîtâjs nezinâja, kâdu materiâlu lai òem un tâpçc radîja to,
paòemot no visa jau radîtâ. Tâdçï arî cilvçkam ir brîva izvçle, kâdu sevi
veidot pçc piedzimðanas visas savas dzîves laikâ.
Piko
uzskata, ka cilvçks savâ bûtîbâ ir mûþîgi mainîgs un veido sevi tâdu, kâdu
iedomâjas saskaòâ ar brîvîbu, kuru tam devis Dievs. Viens no renesanses cilvçka
izpratnes elementiem ir individuâlisms, kas renesansç rada tâdas slavenîbas kâ
Leonardo da Vinèi, Mikelandþelo un citus.
Renesanses
cilvçks uzskata, ka pastâv iespçja, kâ atminçt Visuma dieviðíos noslçpumus. Lai
to izdarîtu, vajadzîgi tikai attiecîgie lîdzekïi. Kad ðie noslçpumi tiktu
atklâti, tos varçtu izmantot cilvçku labâ, iedarbojoties uz gariem vai citâm
mistiskâm bûtnçm. Tâdçjâdi vçrojams misticisms cilvçku uzskatos.
Nikolo Makjavelli filozofiskâ un
politiskâ
mâcîba
Nikolo
Makjavelli vçlçjâs, lai sadrumstalotâ un novâjinâtâ Itâlija atgûtu Romas
slavenîbu. Itâlijas neveiksmçs viòð vainoja kristîgo baznîcu, jo uzskatîja, ka
tâ cilvçkos ieviesa tieksmi tikai uz aizsaules pasauli. Cilvçki nejutâs
piederîgi kâdai no tautâm. Kristietîba cilvçkus, kuri pievçrsâs ticîbai,
ietekmçja arî ar to, ka cieðanas tie pacieta nepretojoties un pacieðot tâs.
Tâdçï tie necentâs pretoties arî saviem pâridarîtâjiem, un valsts tika
izputinâta.
Makjavelli
radîja atðíirîgu pieòçmumu par pareizu un labu valdnieku. Viòð personîgi
neatbalstîja vardarbîbu, taèu dotajâ situâcijâ, lai glâbtu Itâliju, viòð
uzskatîja, ka vispiemçrotâkais bûtu diktators. Pçtot cilvçku uzvedîbu,
noskaidrojies, pçc Makjavelli domâm, ka to uzvedîba gadsimtu gaitâ nav
mainîjusies. Cilvçks vienmçr par svarîgâko ir uzskatîjis materiâlo labumu nevis
garîgo pasauli. Ja kâds viòam dara pâri, tad seko atlîdzîba. Cilvçks ir labs tikai
tik ilgi, lîdz tam kaut kas nav atòemts. Patiesîbâ, lai radîtu Itâlijâ labâkus
apstâkïus, nepiecieðams diktators, kurð tautu apspiestu un savaldîtu, lai
notiktu valsts augðupeja.
Pçc
Makjavelli uzskatiem, labs valdnieks ir tas, kurð iecerçto mçríi sasniedz gan
ar labiem, gan sliktiem darbiem, izmantojot tos pçc vajadzîbas un dotâs
situâcijas.
"Makjavelli
raksta, ka politikâ visi lîdzekïi ir briesmîgi. Lai tajâ sasniegtu vçlamo,
valdniekiem jâbût viltîgiem, neþçlîgiem, ja vajadzîgs, jâlauþ zvçresti. Pats
viòð ðâdu rîcîbu neatbalsta, bet, ja valdnieki vçlas gût panâkumus, tad
pasaulç, kâdâ viòi dzîvo, tas savâdâk nav iespçjams.
Viòð
uzskata, ka cilvçki ir ïauni un savas labâkâs îpaðîbas parâda vieglâkajâs
situâcijâs, kad viòus nekas neapdraud. Makjavelli uzskata, ka nav vçrts pret
cilvçkiem attiekties labvçlîgi, jo tie ir nepateicîgi, alkatîgi un bçg no
bîstamâm situâcijâm."( 4, 155 - 156)
Autors
pieòem, ka valdnieks nedrîkst saviem pavalstniekiem dâvât papildus bagâtîbas.
Tas var novest pie mantas izðíieðanas un valsts no tâ cietîs. Skopums un
taupîgums ir labâkas valdnieka îpaðîbas, jo tâdâ veidâ neviens netiek
aizvainots un sabiedrîbâ neizceïas nevajadzîgi strîdi. Tas savukârt stiprina
valsts varu. Valsts varu stiprinâs arî tas, ja valdnieks savos pavalstniekos
iedzîs bailes. Varçtu jau tas izturçties pret tiem labvçlîgi, taèu tâ tas
ilgstoði nebûtu iespçjams. Reiz arî kâds pâridarîjums tautai varçtu tikt
radîts, un tad savukârt tauta bûtu neapmierinâta un censtos atriebties, jo visi
cilvçki pçc Makjavelli domâm ir ïaunprâtîgi un nepateicîgi. Tâdçï arî valdnieks
nav spiests vienmçr turçt dotos solîjumus, jo cilvçki arî parasti nav godîgi.
Pçc
renesanses laikmeta pârstâvja domâm, ïauni darbi var tikt novçrsti ar vçl
ïaunâkiem. Tas izskaidrojams ar to, ka tur, kur ïaunums skar nedaudzus,
pretestîba vçrojama lielâka nekâ tur, kur tâ neskar tik daudz ïauþu. Lielas
cilvçku masas kopumâ labâk pârcieð pâridarîjumus.
Tâ kâ
pavalstniekiem esoðais valdnieks nekad nebûs pietiekami labs, tad valdniekam
par sevi nav jârada labs priekðstats. Autors par labu neþçlîbu uzskata to, kura
tiek veikta vienu reizi, bet no tâs ir gûts maksimâls labums. Starp ðîm
neþçlîbâm nedrîkst bût liela laika atstarpe, jo tad tauta bûs neapmierinâtâka
nekâ tad, ja tâs tiks veiktas vienlaicîgi.
"Makjavelli
ietekme uz jauno laiku politisko teoriju un praksi ir saistîta ar faktu, ka
viòð proklamçja un attaisnoja tai laikâ topoðo moderno valstu veidoðanâs
procesu, kur, tiklîdz bija runa par varu, tika izslçgtas visas citas intereses
un politiskie lçmumi pieòemti tikai, vadoties no valsts interesçm. Pat
absolûtisma teorçtiíi strikti distancçjâs no Makjavelli."(4, 158)
Makjavelli
lîdz ar to ir daïçji licis arî pamatus turpmâko laiku valdnieku varas veidam,
kur galvenokârt dominç despotiskums un varmâcîga pakïauðana. Viòð loìiski
pamato to, kâpçc valdniekam jâbût neþçlîgam pret pavalstniekiem.
Miðela de Monteòa filozofiskie
uzskati
Miðels
de Monteòs ir renesanses beigu posma domâtâjs. Viòð sniedza vçrtçjumus par sava
laikmeta zinâtnes un izglîtîbas stâvokli. Autors izmantoja gan sava laikmeta,
gan arî antîko laiku pieredzi skaidrojumu sniegðanâ. Viòð, kâ daudzi renesanses
pârstâvji, uzskatîja, ka cilvçks ir dabas sastâvdaïa un nav augstâks par to, kâ
uzskatîja viduslaiku posmâ. Dzîvnieku psihe no domâtâja viedokïa ir lîdzîga ar
cilvçka apziòu. Cilvçks nav atrauts no dabas, tas pastâv vienlîdz ar to.
"Par
zinâðanu sâkumu Monteòs uzskatîja sajûtas. Ikvienam sajûtu veidam ir liela
nozîme, jo ïoti daudz mçs uzzinâm salîdzinâdami daþâdu sajûtu datus. Tajâ paðâ
laikâ viòð atzina sajûtas arî par zinâðanu robeþu."(3, 9 - 10)
Viòð
uzskatîja, ka sajûtas nosaka zinâðanas, taèu tajâ paðâ laikâ sajûtas var bût
arî maldîgas. Tâs var neatbilst îstenîbai, un cilvçks sevi it kâ mâna ðâdos
brîþos. Un tâdâ gadîjumâ dvçsele sajûtâm atriebjas. Piemçram, ja cilvçks kâdu
stipri mîl, tad nespçj vairs tajâ saskatît sliktâs îpaðîbas.
Prâts ir
dots katram, taèu ne visiem tas ir vienâdi attîstîts un spçjîgs. Labs prâts pçc
Monteòa domâm nav saistîts ar atmiòu, jo atcerçties cilvçks var daudz
neprâtojot. Turpretî prâts rada kaut ko jaunu, savu, vçl nebijuðu. Kâ saka
Miðels de Monteòs - "radoðs prâts nekad neapstâjas pie sasniegtâ, bet
arvien tiecas uz priekðu."(3, 11) Pçc autora domâm, prâts ir kustîgs, bez
robeþâm, kaut arî gasdimtu gaitâ to centuðâs ierobeþot daþâdas reliìijas,
likumi un paraþas.
Asi viòð
vçrðas pret meliem un uzskata tos par nodevîbu pret visu sabiedrîbu. Ja cilvçki
sâk viens otram teikt nepatiesîbu, nav iespçjama pilnîga to savstarpçjâ
kontaktçðanâs un sadarbîba. Melu rezultâtâ cilvçks nesaprot, kam lai îsti tic.
Domâtâjs
negatîvi vçrtç to, ja cilvçkam nav dota iespçja paðam spriest un veidot savus
spriedumus uz droðiem pamatiem. Tas viòaprât nav iespçjams, jo jebkurð
pieòçmums, ko cilvçks zina, var bût arî nepatiess. Taèu ðo pieòçmumu noliegðana
varçtu izsaukt pârmetumus par to, ka ðis cilvçks noliedz principus. Tâdçjâdi
pasaulç arî veidojas meli un maldi, jo pieòçmumi netiek pârbaudîti un cilvçki
tâlâk tos pâròem cits no cita.
Par
diskusijâm Monteòs domâ, ka tâs ir vçlamas, kad nepiecieðams atbrîvoties no
maldiem, ja ðo diskusiju mçríis ir patiesîba. Lai atrastu taisnîbu, jâapskata
vairâku cilvçku viedoklis, lai ðî patiesîba bûtu îstâka. Vissvarîgâkais,
Monteòs uzskata, ir spçt pieòemt arî pretinieka patiesîbu. Arî tâ ir jâciena.
Visbeidzot
par Miðelu de Monteòu var minçt, ka viòð uzskatîja, ka zinâtne nepârtraukti
progresç. Zinâtni un mâkslu gadsimtu gaitâ ir iespçjams izzinât. Ja kâds to
nespçj pilnîbâ, tad viòð savukârt var radît labvçlîgus apstâkïus nâkamajiem
zinâtnes pçtniekiem, kuri turpinâs risinât aizsâkto. Cilvçks var izzinât visu
tâpat kâ viòð izzina atseviðíâs lietas, tikai tam visam ir nepiecieðams laiks
un pacietîba.
Reformâcija
Reformatori
izvçrsa kustîbu, kas bija par baznîcas iekârtas uzlaboðanu un pielâgoðanu
Svçtajiem rakstiem. Tautâ pieauga neapmierinâtîba par baznîcas uzliktajâm
nodokïu maksâm. Atklâjâs, ka baznîcai piemît vairâki trûkumi. Pret tiem tad arî
cînîjâs reformâtori.
Reformâcijas
mçríis bija atjaunot kristietîbu tâs sâkotnçjâ tîrîbâ, atklât Svçto rakstu
bûtîbu. Kustîbas pârstâvji uzskata, ka ticîba ir cilvçka glâbðanas ekvivalents,
tikai îsti ticot cilvçkam tiek piedots. Reformâtori skaidro, ka to, kas ir
baznîca, nosaka Raksti, taèu katoïu doktrînâ ðis uzskats izpaudâs pilnîgi
pretçji.
"Pasaule
nav kârtîba, ko pârkâpj Dieva brînumi, bet pati ir viens vienîgs
brînums."(4,168) Tâdçjâdi pasaule tiek uzsvçrta kâ tik pat nozîmîga kâ
Dievs, tâ nav zemâk stâvoða. Viss, kas atrodas dabâ un citur uz zemes, ir kâ
brînums, kas ir apbrînas vçrts.
No
reformâtoru puses Raksti tiek uzskatîti par brîvu ticîbas avotu. Tos nekas
nenosaka. Tâpçc cilvçks var kïût brîvs no baznîcas dogmatisma.
Mârtiòð
Luters vçsturç pazîstams ar savâm 95 tçzçm, kuras tika piesistas pie
Vitenbergas klostera durvîm. Pirms tam Luteru ilgi nomocîja jautâjums "kâ
es saòemu Dieva þçlastîbu?" Ar laiku viòð rada atbildi uz ðo jautâjumu.
"Ja agrâk viòð domâja, ka dievs ir taisnîgs un tâpçc soda grçciniekus, tad
tagad viòð vadîjâs no domas, ka Dieva taisnîgums, par ko runâ evaòìçlijs,
izpauþas kâ þçlastîbas dâvana, ar kuru Dievs attaisno grçciniekus."(4 ,
174) Luters nosodîja baznîcu tirgoðanos ar atlaidâm, ar kuru palîdzîbu cilvçki
izpirka savus grçkus.Tas arî viòu pamudinâja sacerçt ðîs 95 tçzes.
Reformâcijas
pârstâvis uzsâka veidot baznîcas pârveidi, kas noteica mâcîtâju atalgojuma
uzraudzîbu un citas lietas, kas saistîtas ar taisnîgâku baznîcu sistçmu.
Reformâcijas
laikâ tika veiktas lielas pârmaiòas, taèu vçlâk, pçc kontrreformâcijas tika
atkarotas katoïu baznîcas tiesîbas.
Izmantotâ literatûra
1. Agrâ
Renesanse. - R.,1981, 300 lpp.
2. Kûle
M. Kûlis R. Filosofija. - R., 1996, 653 lpp.
3. de
Monteòs M. Esejas. -R.:Zvaigzne, 1984, 228 lpp.
4.
Rubenis A. Dzîve un kultûra Eiropâ Renesanses un Reformâcijas laikmetâ. - R.,1995, lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru