Rokoko- fr.
Rokoko< rocaille gliemežvāku ornaments)- 18. gs. Eiropas un Amerikas valstu
mākslas, arhitektūras, modes stils; saistīts ar vēlo baroku un agro klasicismu.
Arhitektūra un lietišķā māksla(rokoko_)
Iezīmējoties
absolūtisma krīzei, zināmās franču aristrokrātijas aprindās jau 17. gs. Beigās
sāka attīstīties skepticisms, radās neticība cēliem ideāliem un ētikas normām.
Sāka dievināt tikai sievietes skaistumu un vīrieša aso prātu. Humors,
rotaļīgums, laipnība kļuva par galanta vīrieša raksturīgākajām īpašībām. Taču
Luijs 14. turēja aristrokrātiju stingrā paklausībā, un šīs tendences nevarēja
brīvi izpausties. Brīvdomīgā aristrokrātija varēja izvērsties tikai pēc karaļa
nāves(1715). Līdz tam aristrokrātijas sabiedriskā dzīve noritēja galvenokārt Versaļas pilī karaļa uzraudzībā,
tagad, kad valsts lietas vadīja Orleānas hercogs(1715-1723) un kardināls Fleri(1723-1743),
- aristrokrātijas pārstāvju jaunceltajās savrupmājās Parīzē. Šīs pārmaiņas
atspoguļojas laikmetīgajā arhitektūrā un lietišķajā mākslā.
Iepriekšējā gadsimtā vadošais celtnes tips
bija lauku pils- rezidence, 18. gs. Par tādu kļūst aristrokrātu pilsētas
dzīvojamā māja (hotelis). Eksterjerā tā maz atšķiras no agrākajām celtnēm,
tikai retāk tiek pielietots orderis un lielāki ir kļuvuši logi. Bet interjerā
nekas vairs neatgādina sen apnikušo “lielā stila” patosu un heroiku. Celtnes
izveidi nosaka nevis reprezentācija, bet lietderīgums. Mājas ceļ nelielas, bez
plašām zālēm, bez telpu anfilādēm. Istabas atbilstoši ģimenes locekļu vajadzībām
iegūst dažādu formu. Pretēji klasicisma taisnajām līnijām tagad pārsvaru gūst
liektās līnijas, pat istabas tiek plānotas ovālā formā, vai vismaz noapaļoti
kvadrātiskas telpas stūri, griestiem liekot saplūst ar sienām. Rokoko pilnīgi
atsakās no ordera izmantošanas. Klasicismā iemīļoto marmora inkrustāciju vietā
tagad sienu apdarei izmanto koka vai ar zīda audumu apvilktus un ar ornamentu
rotātus paneļus, kas mijas ar logiem un spoguļiem. Tādējādi telpā smago ritmu
vietā rodas viegli, dinamiski, kinemātiski, zibenīgi ritmi. Krāsu iespaidu
noteic sienu foni: tīri baltais vai tam tuvie bālie toņi- zaļganais, sārtais,
pelēkais, dzeltenais. Uz šāda fona aplodu ornamenti tiek izcelti ar mazliet
tumšākiem toņiem vai ar apzeltījumu. Vēlīnās renesanses un baroka telpās
griestu un sienas gleznu ietvariem izmantotās pasmagās regulāras formas aplodas
rokoko telpās pārvēršas vieglos, tievos, izlocītos rāmīšos, kas apņem ne tikai
gleznojumus, bet arī sienas paneļus, spoguļus, kā arī logu un durvju atveres.
Ap tiem pinas akantu zaru un lapu, dīvaini izlocītu gliemežvāku, puķu pušķu,
putnu spārnu un lentu veidots sarežģīts asimetrisks raksts, kas īpaši bagātās
kombinācijās koncentrējas sienu un griestu sateku vietās, griestu plakni
visbiežāk atstājot tukšu. Šā dekora lineārismu nosaka izstīdzējušo akanta zaru
un lapu asie pavērsieni. Arī dzīvē šajā
laikā sevišķi cienīja cilvēkus, kas nebaidījās no asiem pavērsieniem
savā liktenī. Par elegantu uzskatīja pārdrošību, risku, rotaļāšanos ar dzīvību
un vienlaikus maigumu, grāciju. Varonis bija tas, kas ar smaidu raudzījās nāvei
sejā un pat traģiskā brīdī prata būt mierīgs, cēls un elegants.
Rokoko stilam
attīstoties, dekora ornamentālais komplekss sarežģījās arvien vairāk, arvien
pārliecinošāk sāka izpausties rokoko līnijai raksturīgais straujais pagrieziens
gandrīz diametrāli pretējā virzienā un atpakaļ. Šāda līnija atgādina zibens
līkloci vai čūskas sliedi smiltīs.
Jauno dekoratīvo
iekštelpu stilu izplatīja arhitekti- zīmētāji, flāmu baroka ietekmētie Ž. M.
Openors, Ž. O. Meisonjē un citi meistari, kas pārpludināja Parīzi un
pēc tam visu Eiropu ar gravētiem rokoko ornamenta paraugiem.
Risinot jaunā interjera
problēmas, franču dekoratīvās mākslas meistari sāk tiekties pēc apžilbinošas
feerijas iespaidiem. Telpu spožumu kāpina ar stikla virsmu un dabiskā un
mākslīgā apgaismojuma efektiem. Spoguļus, kas sniedzas no grīdas līdz
griestiem, izvieto nevis pret logiem, kā Versaļas spoguļu galerijā, bet citu
citam pretī, ar daudzajiem atspulgiem radot iluzoru anfilāžu rindas. Lielie
logi ļauj saules stariem brīvi rotaļāties telpās. Vakarā tās apgaismo lustras,
kas nolaistas no griestiem gandrīz līdz cilvēka galvas augstumam un atrodas uz
vienas ass ar spoguļiem, un vijīgiem zariem līdzīgi svečturi- žirondoles.
Lustras ar žirondoles rotā kristālstikla karekļi ar gludām, spožām skaldnēm un
asām, taisnām šķautnēm. Saules vai sveču gaismā karekļi spīguļo visās
varavīksnes krāsās, bet, lustrai sakustoties, iemirdzas simtiem dzirkstelīšu.
Tās uzdzirkstī un dziest tāpat kā cilvēku dzīvības. Viss mainās, viss irst,
viss atdzimst. Šāda rokoko telpa pilnīgi pretēji stabilitātes jēdzienam pauž
Heraklīta pamanīto dzīves nepārtrauktā mainīguma ideju.
Tipiska franču rokoko iekštelpa ir
arhitekta Ž. Bofrana (1667-1754) izveidotajā prinča de Subisa savrupmājā
(1730). Ja barokā pasaules uztveres galvenais simbols bija bumba- planētas
forma, tad par rokoko raksturīgāko simbolu kļuva dimants- laimes un uzvaras
simbols. Par dimanta brīnumspēku tika izplatītas leģendas. Grāfs Kaliostro esot
rakstījis ar dimanta spalvu. Viņš esot atradis “filozofisko akmeni”- tādu
dimantu, kas dod veselību un spēku tiem, kas tam pieskaras. Arī cilvēka
raksturam, pēc rokoko uztveres, vajadzēja būt kā dimantam- gaišam, cietam,
asam.
Taču franču aristrokātu sabiedrība arvien
vairāk notrulinājās, un samazinājās tās ietekme galmā. Dzīvojot greznumā un
izpriecās, aristrokrāti zaudēja rakstura varonību, pārvērtās par nevarīgiem,
inteliģentiem, kam bieži īstas inteliģences vietā attīstīts tikai salonisms.
Rokoko, kas pēc būtības ir ass, dzirkstošs, temperamentīgs, svaigs stils, ļoti
ātri degradējās savā pretstatā- tukšu formu sakopojumā, tādā kā plīvurā, ar ko
noslēpt neatrisināmas sociālas problēmas.
Rokoko uzplaukuma laikā
var runāt par lietišķās mākslas un arhitektūras īpaši spilgtu zintēzi, jo
rokoko iekštelpa nav atdalāma no mēbelēm, grīdu paklājiem, porcelāna(tā
ražošana Francijā tika apgūta tikai 18. gs. ) utt. Stila iezīmes šajos
priekšmetos ir jūtamas pat skaidrāk nekā arhitektūrā. Mēbeļu formas kļūst vēl
trauslākas un izsmalcinātākas nekā arhitektūras formas. Iepriekšējā posmā
iemīļoto masīvo kabinetu tagad nomaina grezni rotāta lāde uz zemām kājiņām-
kumode. Lietišķās mākslas meistari sāk vērtēt dabisko materiālu. Koks vairs
netiek apzeltīts, kā tas mēdza būt Luija 14. laika mēbelēs, meistari vairs
neslēpj tā dabisko toni un kārtainās tekstūras rakstu, bet to veiksmīgi
izmanto. Viņi ļoti labprāt strādā ar dažādām koku šķirnēm: sarkankoku, rožkoku,
citronkoku, palisandru, veidojot no tiem smalkus, inkrustētus ornamentus. Šo
intarsijas tehniku rokoko laikā sāk dēvēt par marketriju. Bez koko
inkrustācijās izmanto arī porcelāna ieliktņus, bet laukumu norobežojumiem-
bronzu. Krēslu, dīvānu un atzveltnes krēslu pārvilkuma audumi kļūst
vienkāršāki. Francijas audēju ražojumi nosaka audumu ornamentācijas stilu visā
Eiropā(labākos audumus ražoja Lionas manufaktūras).
Francija paliek
nepārspēta arī tādu rokoko iekštelpai raksturīgu apzeltītas bronzas
izstrādājumu ražošanā kā kandelabri, brā, pulksteņi utt.
Šajā laikā metus
mēbelēm, audumiem, sienas panno ornamentiem un arī sienu gleznām, ko reizēm
izvietoja sienas un griestu satekās, radīja redzamākie laikmeta mākslinieki,
piemēram, F. Bušē(1703-1770), N. Lankrē(1690-1745) u. c. Tikai
viens meistars varēja mēroties ar 17. gs. Pirmās puses vadošajiem gleznotājiem.
Šis vīrs bija Antuāns Vato(1684- 1721). Ieradies no Flandrijas novada,
ko dažus gadus pirms viņa dzimšanas bija iekarojusi franču armija, Vato apmetās
Parīzē, kur nodzīvoja līdz pat savai nāvei trīsdesmit septiņu gadu vecumā. Viņš
sāka attēlot savas iedomu vīzijas, kurās nebija ikdienas rūpju un raižu, - tādu
pasaku pasauli ar priecīgiem brīvdabas svētkiem teiksmainos parkos, kur vispār
nav lietainu dienu, visas dāmas ir daiļas un kavalieri eleganti, ar ļaudīm,
kas, tērpdamies mirdzošā zīdā, tomēr neizskatās ārišķīgi, pasauli, kur gani un
ganītes aizvada savas dienas kā nebeidzamā menuetā. Šāds apraksts var radīt
iespaidu, ka Vato māksla ir pārsmalcināta un samākslota. Daudziem tā iemieso
18. gs. Sākuma franču aristokrātijas gaumi, ko saista ar rokoko vārdu. Rokoko
raksturīga mīlestība uz viegliem pasteļtoņiem un dekoratīvu smalkumu, kas
nomainīja baroka pilnasinīgo smagnējību un atklājās rotaļīgā frivolitātē. Taču
Vato bija pārāk liels mākslinieks, lai vienkārši kalpotu par laikmeta gaumes spoguli.
Drīzāk jau notika tā, ka viņa paša sapņi un ideāli līdzdarbojas rokoko
veidošanā. Tieši tāpat kā Deiks bija palīdzējis radīt tos priekšstatus par
džentelmentisku vieglumu, kas mums asociējas ar labdzimuša kavaliera tēlu.

Antoniss van Deiks. Lordu Džona un Bernarda Stjuartu portrets.
Reprodukcijā nav viegli
saglabāt Vato triepiena maigumu un niansētā kolorīta smalkumu. Viņa neparasti
smalkjūtīgās gleznas un zīmējumus nudien vajadzētu aplūkot oriģinālos. Līdzīgi
viņa apbrīnotajam Rubensam, arī Vato ar vieglu krīta vai otas pieskārienu spēja
radīt dzīvības elpas iespaidu. Taču viņa darbu emocionālais skanējums ir tikpat
tāls no Rubensa kā no Jana Stēna. Šajās skaistuma vīzijās jaušas grūti
aprakstāmas, netveramas skumjas. Kas Vato mākslu paceļ pāri triviāla glītuma un
rutinētas meistarības līmenim. Vato bija cilvēks ar vāju veselību, kas agri
mira no diloņa. Iespējams, tieši domas par dzīves skaistuma gaistošo raksturu
viņa mākslai piešķīra to intensitāti, ko nespēja sasniegt neviens no daudzajiem
cienītājiem un sekotājiem.

Antuāns
Vato. Svētki parkā. Ap 1719.
Gleznotāji risināja
galvenokārt idillisko tematiku- mīlas sižetiku, ko pasniedza bez konfliktiem
gaišā, optimistiskā atmosfērā. Tika attēloti “simboliski mīlētāji”; Bušē
uzskatīja sevi par Vato sekotāju, taču viņa idillēs nav Vato bezkonfliktu
sižetu lirisma, patiesi cilvēcīgas dailes un siltuma, tāpēc viņa māksla likās
nozīmīga tikai laikabiedriem, turpretī Vato daiļradē guva ierosinājumus gan 18.
gs. Otrās puses slavenie mākslinieki- buržuāzijas dzīves tēlotājs reālists Ž. Šardēns(1699-
1799), portretists Ž. Perono (1715- 1783) un daudzpusīgais,
temperamentīgais Ž. Fragonārs (1732- 1806)- , gan 19. gs. Impresionisti.
18. gs. Vidū tieksmi
ērti pavadīt laiku intīmā vidē sāk izrādīt ne tikai aristrokrātija, bet arī
karaļa galms. Iepriekšējā gadsimtā celto grandiozo rezidenču teritorijās būvē
nelielus parka paviljonus, kas iegūst Ermitāžu (vientuļnieka mītnes), Solitūdu
(vientulības), Sansusī (bez rūpēm) nosaukumus. To iekštelpas arī izveido rokoko
stilā. Ap šādiem paviljoniem ierīko t. s. angļu parku ar dabiskas formas brīvi
izstādītiem kokiem, jo apgaismotāja Ž. Ž Ruso (1712- 1778) ideju ietekmē
arī aristrokrāti cenšas atgriezties pie dabas. Nerokoko iezīmes sastopamas arī
20. gs. Dekoratīvi lietišķajā mākslā gk. Mēbeļu darinājumos, dažkārt arī
interjeru risinājumā(tag. Kinoteātris “Rīga”, 1923, arhit. F. Skujiņš,
mākslinieks H. Grīnbergs).
Rokoko.
F. Bušē. “Veneras triumfs”. 1740
![]() |
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru