Romuls
un Rems, gandrīz katrs šodien zina šo mazo neticamo un tomēr “mežonīgo” leģendu
par dvīņubrāļiem. Bet arī šajā stāstā ir sava daļa apgalvojumi, kuri varētu
atbilst patiesībai, kā piemēram stāsts par iebraucējiem no Trojas, kuri likuši
pamatus kādai pilsētai tagadējajā Itālijā. Bet vai stāsts par diviem brāļiem
kuri likuši pamatus pilsētai Palatīna kalnā, pilsētai, kuru vēlāk nosauca par
Romu, pēc Romula vārda, jo otrs brālis neizdzīvoja divkauju starp abiem brāļiem.
Ja tomēr šajā leģendā ir iepīta patiesība kopā ar pārdabiskām, pat neiespējamām
parādībām, tad kā iespējams, ka divi cilvēki, kopā ar kaujas biedriem, liek
pamatus pilsētai, kura pārtop par varenu impēriju? Kā iespējams, ka viena
pilsēta maina kulturālo dzīvi un uzspiež savus uzskatus visam Vidusjūras
reģionam un gandrīz visai Eiropai?
Romiešu reliģija un kultūra.
Senās Romas kultūras izcelsme.
Senās
Romas kultūrai ir pavisam cits raksturs nekā antīkajai grieķu kultūrai. Grieķi
ir radījuši daudzus mākslas daiļdarbus, likuši pamatus arhitektūrā, kādu mēs to
pazīstam šodien, tēlotāj mākslā, literatūrā. Bet romiešu dzīves stils pavisam
atšķīrās no visām tautām ar attīstīto kultūru. Senais romietis domāja
praktiski, gandrīz nekas no tā ko šī tauta radīja nebija bez praktiska
pielietojuma – ne milzīgais Kolizejs, ne Akvedukti – milzīgie ūdensvadi pāri
upēm un citiem šķēršļiem, ne nabaga koka spieķītis.
Kaut
gan zināms, ka senā Roma bija bagāta ar dažnedažādiem mākslas darbiem, lielām
un mazām statujām, skaistiem laukumiem, tomēr paši romieši nebija to visu
pilnībā radījuši savām rokām. Gandrīz viss, kas bija saistīts ar mākslu, bija
aizgūts no citām tautu kultūrām un sajaukts kopā vienā veselā. Tas ir darīts ar
lielu rūpību, jo romieši bija rūpīgi cilvēki, kas redzams arī viņu rūpīgi
izstrādātajos likumos. Visu apkārtnē esošo tautu kultūras pieminekļi ir
iekopēti Romā. Bet diemžēl senie romieši neuzskatīja par vajadzīgu pilnveidot
mākslu, bet gan iekarot citas civilizācijas.
Seno romiešu
reliģiskie uzskati.
Senākām
ciltīm, kuras apdzīvoja Itāliju, vēl nebija vienota kopīgā reliģija, kopīgas
dievības kā grieķu ciltīm. Katram apvidum bija savas dievības, katrai ģimenei –
savi aizgādņi.
Nonākot
saskarē ar citām tautām, sāka mainīties latīņu reliģiskie uzskati. Sāka
izplatīties ticība konkrētām dievībām ar konkrētiem vārdiem. Italiku ciltīm
apvienojoties Romas valstī, latīņu dievi kļuva par galvenajiem Itālijas
dieviem. Romieši, nonākot aizvien lielākā saskarē ar grieķu kultūru, pārņēma
tos Olimpa dievus, kuri vēl nebija, ar citiem vārdiem.
Dieviem
vēl nebija īpaši tempļi, tiem nesa upurus noteiktās svētbirzēs vai pie
atsevišķiem kokiem un strautiem. Pirmo templi Romā uzcēla valdnieks Tarkvīnijs.
Templis bija veltīts Jupiteram, vēlāk pēc grieķu parauga tempļi kļuva aizvien
lielāki un greznāki.
Paplašinoties
Romas valdījumiem, romiešu dievus iepazina arī provincēs, bet romieši
nenicināja citu tautu dievības, bet ieviesa tās arī savā dzimtenē, uzcēla
svešzemju dievu tempļus blakus savējiem, lūdza tos pārcelties uz Romu un
upurēja tiem.
Šāda
attieksme pret citu tautu reliģiju un dieviem palīdzēja saturēt kopā
lielvalsti.
Kristīgā ticība
jeb kristietība.
Mūsu
ēras trīsdesmitajos gados Jūdejā, Galilejas apgabalā, esot dzīvojis kāds
namdara Jāzepa dēls Jēzus. Jaunībā Jēzus labi iepazinies ar jūdu reliģijas
pamatiem, ar svētajiem rakstiem un sapratis, ka priesteri izmanto savu
priviliģēto statusu savām vajadzībām. Jēzus sāka sludināt jaunu ticību, kas
viņaprāt bija vairāk atbilstoša Dieva gribai. Viņš pārliecināja cilvēkus, ka
daudzie upuri, kurus viņi dod priesteriem ir nevajadzīgi un paši priesteri un
tempļi ir tik pat lieki un nevajadzīgi. Tautai patika šāda ticība, ka Dievs
atrodas visur un jālūdz klusībā pie sevis, savā sirdī. Jēzus mācīja labestību
uzticību un savstarpēju cieņu, pretēji jūdu reliģijai, kura sludināja, ka Dievs
rūpējas tikai par seno izraēliešu pēctečiem. Aizvien vairāk un vairāk cilvēki
pievērsās jaunajai ticībai, kur visi cilvēki ir vienlīdzīgi, kur katram ir
tiesības pielūgt vienīgo dievu, kur nav nepieciešami upuri Dievam un kur
pazemotie un apspiestie cilvēki Dievam ir tuvāki.
Jēzus
turpināja sludināt savu ticību kopā ar saviem mācekļiem, apstaigājot Jūdeju un
dziedinādams slimniekus.
Jūdu
priesteri redzēja, ka no viņiem novēršas, un sāka baidīties par nemieriem un
par savas varas un ienākumu zaudēšanu. Priesteri panāca Jēzus apcietināšanu un
nāvessoda piespriešanu.
Bet
pēc Jēzus nāves viņa mācība nezuda. Viņa mācekļi turpināja sludināt jauno
ticību, bet priesteru vajāti viņi pameta Jūdeju un devās uz citām zemēm. Tajā
laikā ebreji lielākās un mazākās kopienās dzīvoja gandrīz visās Romas impērijas
provincēs. Arī pašā Romā dzīvoja liels skaits jūdu. Atrazdamies tālāk no
dzimtenes, viņi bija iepazinušies ar citu tautu kultūru un reliģiju un vairs
neturējās tik cieši pie savas ticības, tāpēc šeit Jēzus mācībai radās vairāk
sekotāju.
Laika
gaitā Jēzus tēls pārvērtās par to, kāds tas ir šodien. Radās dažādas leģendas
un teikas. Cilvēku iztēlē Jēzus bija Dieva dēls un pat pats Dievs, kurš nācis
zemes virsū aizstāvēt pazemotos un apspiestos. Jēzū dēvēja arī par Kristu –
glābēju, pestītāju, kuram lemts atpestīt zemi no ļaunuma.
Jēzus
Kristus mācības piekritēji sāka apvienoties lielākās grupās – draudzēs.
Draudzēs pulcējās ne tikai jūdi, bet arī citu tautību cilvēki. Kristus draudžu
locekļus sāka saukt par kristiešiem, bet Jēzus mācību – par kristietību.
Draudžu sanāksmes vadīja no pašu vidus izvēlēti cilvēki – bīskapi. Tika
sacerēti dažādi raksti – evaņģēliji (grieķu val. euangelion – laba
vēsts), kuros bija aprakstīta Jēzus dzīve un izklāstīti viņa mācības pamati.
Ievērojamākie draudžu vadītāji – apustuļi (grieķu val. apostolos –
sekotājs) papildināja Jēzus mācību.
Kristietībai
visvairāk pievērsās sīkie amatnieki, tirgotāji, kā arī vergi un brīvlaistie, jo
viņu stāvoklis Romā bija visgrūtākais. Kristiešu skaita pieaugums sāka satraukt
bagātos pilsoņus, un draudžu sanāksmes uzskatīja par slepenām sanāksmēm, kurās
apspriež sacelšanās plānus, tāpēc viņus sāka vajāt visos veidos. Imperators
Nerons apsūdzēja kristiešus Romas dedzināšanā un vairākus simtus sodīja ar
nāvi, kas tomēr neapturēja kristietības tālāku izplatīšanos.
Daži
Romas imperatori izturējās pielaidīgāk pret kristiešiem, daži – ne. Piemēram
Romas imperators Diokleciāns izturējās ļoti nežēlīgi – kristiešus ieslodzīja,
sita krustā, nometa pie plēsīgiem zvēriem, tomēr visus mirušos kristieši
pasludināja par svētiem mocekļiem un kristietības izplatīšanās vairs nebija
apturama. Pat daži bagātie Romas iedzīvotāji pievienojās kristiešiem.
Turīgo
Romas iedzīvotāju ienākšana kristietībā izmainīja to. Šie cilvēki spēja
samaksāt draudzes kasē daudz lielāku summu un tādējādi ieņēma augstākus amatus.
Bīskapi vairs nebija vienlīdzīgi ar citiem draudzes locekļiem: viņi sludināja
bezierunu paklausību bīskapiem un to, ka vienīgi bīskapi ir spējīgi izskaidrot
Jēzus mācību.
Vienkāršajai
tautai un vergiem nācās samierināties ar jauno sistēmu un ticību, ka viņi
nonāks paradīzē.
313.
gadā Romas imperators Konstantīns saprata, ka kristīgā ticība nomierina vergus
un citus apspiestos, tāpēc izsludināja visu reliģiju līdztiesību. Kristīgā
ticība izplatījās arvien straujāk, bīskapi ieguva arvien lielāku varu. Romas
draudzes bīskaps kļuva par visu kristīgo draudžu vadītāju – pāvestu (grieķu
val. pappas – tēvs). Vēlāk pāvestu uzskatīja par dieva vietnieku.
Romas
kultūra.
Renesanses
laikā Rietumeiropā radās un strauji pieauga interese par antīko kultūru.
Renesanses mākslinieki vispirms sāka interesēties par antīko Romu un tās
pieminekļiem: Formu un tempļu drupām, Panteonu u.c. Notika Romas arhitektūras
pieminekļu apmērīšana. Bagātus atradumus deva izrakumi Herkulānā un Pompejos
18.gs. – pilsētās, kas bija gājušas bojā Vezuva izvirdumā. Pompejos izrakumi
notiek vēl šodien.
Celtniecība.
Romieši
attīstīja un pilnveidoja galvenokārt utilitārās arhitektūras formas un līdzās
meistarīgi būvētiem ceļiem un tiltiem radīja vairākus utilitāro celtņu tipus.
Tie ir 1) viadukts – tilts braukšanai; 2)akvedukts – tilts ūdens vadīšanai;
3)cirks – celtne ar slēgtu, nesegtu, garumā izstieptu telpu galvenokārt zirgu
sacensībām; 4)amfiteātris – celtne ar slēgtu, nesegtu elipsveida telpu, kas
kalpoja gladiatoru cīņām; 5) termas – velvētas telpas pirts vajadzībām; 6)
bazilika – līmeniski pārsegta celtne ar iekšējās kolonādes vainagu, tās augstajās
gaišajās telpās notika tirdzniecības procesi un tirdzniecības darījumi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru