Latvijas
Lauksaimniecības Universitāte
Humanitārais
institūts
Filosofijas
katedra
……..
Rīcības motivācija un izvēle
Ekonomikas
fakultātes maģistrantes
referāts
filosofijā
Jelgava
1999
Annotation
Annotation
We always try
to unerstand the our and other persons motivation of our and their actions.
I wished in
this article to give a detailed analyse of the motive which conduct person
choosing the work and doing it. I also tried examine both employees and
employers motivation of the action in their interrelation process.
I hope, that
I was finding some answers to some of
questions, who I was setting in this article.
Satura rādītājs
Anotācija 2
Ievads
4
I
daļa
Cilvēka
vajadzības, to piepildījums 5
II
daļa
Izvēles
izdarīšanas iespējas 7
Noslēgums
14
Izmantotās
literatūras saraksts 16
Curriculum
Vitae 17
Ievads
Cilvēks visos laikos ir mēģinājis
noskaidrot vietu, kādu viņš ieņem šai pasaulē, tiecies iedziļināties savā
būtībā, izprast un izdibināt savas dzīves jēgu. Bet kā zinām mēs paši un kā to
ir atzinuši arī šīs pasaules gudrie –jautājumi arvien rada jaunus jautājumus un
katrs no tiem ir arvien grūtāk atbildams. Zinām tāpat arī to, ka uz visiem
jautājumiem vēl neviens nav atbildējis.
Kas virza mūsu darbību, kas dzen mūs
darīt tieši tās lietas ko darām un ne citas? Manuprāt spēcīgākais motivējošais
spēks ir cilvēka mēģinājumi atrast savas eksistences cēloni un darbības jēgu.
Svarīgi ir atrast un izdarīt pareizo izvēli.
Šajā darbā centos kaut nedaudz
ielūkoties dziļāk un atklāt iemeslus, kuri mūs pamudina izdarīt konkrēto
izvēli, nedaudz apskatīt argumentus ar kuriem mēs motivējam savu izvēli, pamatā
liekot pavisam ikdienišķu situāciju – cilvēku darba meklējumos, cilvēku izvēles
priekšā, cilvēka vajadzības, to apmierināšanai nepieciešamos faktorus. Šis
darbs ir mēģinājums sīkāk izanalizēt motīvus, kuri vada cilvēku izvēloties
darbu un darot to. Tāpat arī – aplūkot abu pušu, gan darbinieka, gan darba
devēja rīcības motivāciju viņu savstarpējo attiecību procesā.
I Cilvēka vajadzības, to piepildījums
Cilvēks spēj sevi apzināties un atbilstoši
sava prāta spējām un iztēles attīstības pakāpei aptvert un risināt savas
problēmas, radīt jaunus savas garīgās un materiālās darbības rezultātus.
Pašapziņa un prāts var tikt lietoti risinot
dzīves problēmas, vienlaikus tie liek arī apzināties ierobežojumus,
ieskaitot faktu, ka cilvēks neizbēgami ir mirstīgs. Apzinoties zināmo dzīves
traģiku, katrs no mums pieņem gan konstruktīvus gan destruktīvus lēmumus.
Cilvēka prāts ļauj tam apzināties arī citu un citas problēmas, piemēram ka mēs
nevaram paspēt realizēt visas mūsu potences mums atvēlētajā dzīves laikā. Prāts
liek rēķināties ar veselību, organisma īpatnībām un nepieciešamību
iekļauties sīvā cīņā par dzīvi.
Šie faktori konfrontē katru cilvēku ar
fundamentālu izvēli: varam izvēlēties
veselīgu un produktīvu (radošu) dzīvi, attīstot savas potences, vai izvēlēties
bēgšanu no brīvības, pakļaujoties citiem cilvēkiem un spēkiem, vai arī mēģinot
citus pakļaut sev. Savas brīvības izmantošana var sāpināt, bet tā var dot arī
īstu apmierinājumu. Bēgšana no brīvības aklā vai varbūt arī daļēji apzinātā pakļautībā rada bezpalīdzības sajūtu, ir bēdu
un baiļu pilna neproduktīva iešana skatoties atpakaļ. Tā neapšaubāmi smacē
cilvēka būtību.
Analizējot šo problēmu un ielūkojoties
vairāku filosofijas pētnieku darbos, redzam, ka tai ir atrisinājums. Katram
nepieciešams dziļi un nopietni ieskatīties cilvēka eksistences skaudrākajai
patiesībai acīs un apzināties:
-
savu
vientulību pasaules izplatījumā
-
ka
neeksistē citi spēki, kuri uzņemtos atrisināt mūsu problēmas, tas jādara pašam
-
ka
jāuzņemas atbildība pret sevi un savu dzīvi
-
ka
tikai ar paša spēkiem veidotā dzīve iegūst jēgu.
“Ja cilvēks
bez panikas analizēs īstenību, tad sapratīs, ka dzīve iegūst jēgu, ko viņš pats
tai piešķir, veltot visus spēkus, dzīvojot aktīvi, neatlaidīgi un produktīvi
iekļaujoties cīņā par savu eksistenci.” [1]
Ir nepieciešams radoši un produktīvi
saistīties savstarpējās attiecībās, lai katrs varētu dzīvot cilvēka cienīgu
dzīvi. Šīm attiecībām ir kopīgs vienojošs pamats – mums katram piemīt kādas
vajadzības un mums katram ir savs veids kā mēs šīs vajadzības apmierinām,
katram mums ir sava rīcības motivācija.
Vairumā gadījumu motivācija – tas ir
process, kas mūs mudina kaut ko darīt, kādu konkrētu darbu, lai apmierinātu
savas vajadzības. Mēs varam izdalīt vairākus vajadzību veidus, sākot no
viszemākajām un pakāpeniski it kā veidojot piramīdu virzīties uz augšu.
Vajadzība pēc pašnoteikšanās varētu
veidot šīs nosacītās piramīdas virsotni, soli zemāk atrodas vajadzība pēc
apkārtējo cieņas, tad – sociālās vajadzības, vēl soli zemāk ir pašsaglabāšanās
vajadzība un šo piramīdu uzsāk, vai pareizāk teikt – pašā tās apakšā atrodas
mūsu fizioloģiskās vajadzības.
Mēs nevaram censties uzreiz sasniegt
šīs piramīdas virsotni, ja neesam kāpuši pa visiem šīs piramīdas pakāpieniem un
apmierinājuši tās savas vajadzības, kuras atrodas pašā šīs celtnes apakšā.
II Izvēles izdarīšanas iespējas
Šajā mana darba nodaļā es gribētu
aplūkot cilvēka rīcības motivāciju sasaistot to ar viņa apkārtējo vidi, kurā
viņš ikdienā atrodas – un tas ir – ar viņa darbu.
Visos laikos darba devēji ir bijuši
ieinteresēti, lai viņa darbinieki strādātu ar lielāku atdevi, lai cilvēki būtu
ieinteresēti strādāt uzņēmuma labā, tādējādi apmierinot gan pašnoteikšanās
vajadzību gan arī nepieciešamību pēc apkārtējo cieņas. Šeit, protams, es
nerunāju par to darbinieku slāni, kuram rūp tikai savu fizioloģisko vajadzību
apmierināšana, kuri neizjūt vajadzību pēc sevis pilnveidošanas. Saprotot, ka ir
nepieciešams, lai cilvēks strādātu ar lielāku atdevi, darba devēji bieži vien
kļūdās domājot, ka šī mērķa sasniegšanai pietiek tikai ar vienkāršu materiālo
atlīdzību.
Es vēlētos kaut nedaudz kliedēt
uzskatu, ka tikai nauda ir tā, kas cilvēku mudina strādāt centīgāk, tāpat arī
es vēlētos apskatīt patiesos dzinuļus, kas cilvēku pamudina izvēlēties kādu
konkrētu darbu.
Pieņemsim, ka cilvēks ir atradis
darbu, kas atbilst viņa iespējām, zināšanu līmenim un apmierina arī viņa
izvirzītās prasības attiecībā uz darba samaksu. Parakstot darba līgumu, viņš uz
laiku aiziet no kopējā darba meklētāju pūļa, bet viņš neaiziet no vispārējām ekonomiskajām
attiecībām. Mainās tikai problēmu raksturs: darba devējam tagad ir viena
galvenā problēma – kā panākt, lai šis darbinieks dotu iespējami augstāku darba
ražīgumu un tai pašā laikā arī atbilstošu kvalitāti; darbiniekam – kā saņemt
pretī maksimāli vairāk viņu apmierinošus darba apstākļus.
Tradicionālais uzskats ir – ja
darbinieks saņem algu, tātad viņam ir jābūt apmierinātam un, ja viņš tāds nav,
tad viņu var atlaist, vietā pieņemot citu. Šis gan ir visai primitīvs
situācijas izklāsts, bet dzīvē mēs visbiežāk sastopamies tieši ar šādu
filosofiju.
Cilvēce savā attīstības gaitā ir
izgudrojusi vairumu veidu, kā stimulēt cilvēka darbu, tomēr apskatīsim tās
pamatmotivācijas, kuras darbiniekam var rasties darba procesā:
-
darba
alga,
-
veicamā
darba saturs,
-
darba
intensitāte,
-
darbinieku
tiesību aizsardzība,
-
uzņēmumā
valdošā kārtība,
-
administrācijas
attieksme pret darbinieku,
-
kolektīvā
valdošās savstarpējās attiecības,
-
kvalifikācijas
paaugstināšanas iespējas.
Runājot par terminoloģiju – atalgojumu
nosacīti var sadalīt ārējā un iekšējā. Ārējais – tā ir samaksa par darbu, alga,
kuru mēs katrs par savu darbu saņemam; iekšējais atalgojums - tie
ir uzmundrinājumi, izvirzīšana pa karjeras kāpnēm, prēmijas par labi paveiktu
darbu.
Darba alga ir visnotaļ viens no svarīgākajiem
faktoriem, kas vada darbinieku. Jebkurš indivīds vēlas saņemt tādu darba algu,
kura apmierinātu viņa garīgās un materiālās vajadzības.
Visizplatītākās un tradicionālākās
samaksas formas ir vai nu par nostrādāto laiku vai arī gabaldarba samaksa. Pirmajā
gadījumā darbinieks saņem algu par savu pienākumu izpildi kādā noteiktā laika
posmā un samaksas lielums pieaug tieši proporcionāli šim laikam. Turpretim,
eksistējot gabaldarba samaksai, darbinieks saņem kādu noteiktu summu par katru
produktu vai darinājumu, kas nācis no viņa rokām. Jo vairāk viņš ir izdarījis,
jo lielāka būs naudas summa, ko viņš par to saņems. Abi šeit pieminētie
samaksas veidi ir diezgan primitīvi, jo gadījumā ja vienā uzņēmumā darbinieks
saņem algu par nostrādāto laiku, bet otrā tieši par tādu pašu darbu tiek
maksāta gabaldarba samaksa, tad kurš būs ieinteresēts darīt vairāk? Un vai gan
visu mēs varam novērtēt “gabalos”? Kur tad paliek cilvēki, kas veic
intelektuālo darbu, kuru smadzenes dod mums savus “produktus”, kurus mēs nevaram
novērtēt ”gabalos”.
Mūsdienās arvien lielāku izplatību
iegūst jaunas darba samaksas metodes. Liela daļa no saņemamās algas ir atkarīga
no darbinieka personīgā ieguldījuma uzņēmumā, kurā viņš strādā, kā arī no
uzņēmuma kopējā ekonomiskā stāvokļa, no tā peļņas vai zaudējumiem.
Šī samaksas forma ir cieši saistīta ar
vadītāju vēlmi pēc iespējas vairāk ieinteresēt darbiniekus uzņēmuma, kurā viņi
strādā, uzplaukumā un ne tikai savu personīgo darba rezultātu uzlabošanā.
Šobrīd daudzu uzņēmumu menedžeriem ir
problēmas ar atalgojuma sistēmas noteikšanu. Manuprāt šeit būtu vietā kāds
salīdzinājums. ASV uzņēmumu vadītāji bieži vien ir neizpratnē, kāpēc viņu
vadīto iestāžu darbinieki nav tik centīgi un uzticīgi savam darbam kā līdzīgas
nozares darbinieki Japānā. Atbilde ir diezgan skaidra – ja mēs salīdzinām ASV
un Japānas atalgojuma sistēmas. Vairumā gadījumu Japānas darbiniekiem tiek
garantētas darba vietas gandrīz mūža garumā un vairāk nekā 30% no saņemamās
algas ir atkarīga no uzņēmuma kopējā ekonomiskā stāvokļa. Tāpēc katrā tehniskā
jauninājumā Japānas darbinieks redz savu nākotnes peļņu un sasniegumus.
Darbiniekiem ASV vairumā gadījumu netiek garantēts stabils darbs un ja
uzņēmumam klājas slikti, tad pirmie, kuri tiks atbrīvoti no darba būs tieši
ierindas darbinieki. Tādēļ katrā tehniskā jauninājumā, par kuru nav zināms,
nesīs tas peļņu vai ne, amerikānis redz draudu gan sev gan saviem kolēģiem.
Turklāt vairumā ASV uzņēmumu darba alga tiek maksāta ne par galarezultātu, bet
gan par nostrādāto laiku, kas ir diezgan bieži sastopams arī pie mums un
vairumā postsociālisma valstu.
Veicamā darba saturs – tas ar ko
darbiniekam nākas nodarboties savā darba
vietā. Šis ir nenoliedzami pietiekami svarīgs cilvēka rīcības motivācijas
paveids, no veicamā darba satura un darbinieka attieksmes pret to ir atkarīgs
darba rezultāts un darbinieka centība izpildot konkrēto darbu. Ļoti liela
nozīme ir tam, vai mēs darām darbu, kurš mums patīk, darbu, kuru esam paši
izvēlējušies, apguvuši un izpratuši vai arī mūsu ikdienas darbs ir tikai apstākļu
sakritības izvēlēts vai arī mums uzspiests no ārpuses. Svarīgi ir, vai mēs
gūstam morālu gandarījumu no padarītā darba, vai arī tas mums ir tikai veids kā
nopelnīt naudu savu ikdienas fizioloģisko vajadzību apmierināšanai. Nevar
noliegt to apstākļu nozīmi, kādos tiek veikts darbs, vai tas ir smags un netīrs
darbs vai arī tas ir darbs labiekārtotā birojā. Neapšaubāmi vienmēr ir bijuši
un būs cilvēki kuri dos priekšroku fiziskam darbam un nejutīsies ērti, sēžot
pie rakstāmgalda un organizējot lietišķas tikšanās. Tādēļ svarīgi ir mums
pašiem sev nodefinēt ko un kur mēs gribam strādāt un darba devējam ir jācenšas
izprast šī darbinieka vēlme. Varbūt, ka darbā pieņemts apkopējs, kurš savu
darbu dara ar nepatiku, jo savā laikā ir mācījies pavisam ko citu un patreizējo
darbu uzņēmies vajadzības spiests, uzņēmumam var daudz labāk noderēt kādā citā
darba vietā, kurā tajā pat laikā atrodas kāds neproduktīvs darbinieks.
Darba intensitāte ir svarīgs mūsu
rīcību virzošs faktors izvēloties darbu. Darba režīms, kurā mums nāksies
strādāt, piepūle, kuru nāksies pielikt, lai izpildītu uzticētos pienākumus.
Darba dienas intensitāte – vai jāstrādā būs pilna diena ar pastāvīgu slodzi vai
arī būs iespējami atslodzes brīži, tos
vēlāk kompensējot ar intensīvāku darbu. Visi šie faktori ietekmē mūsu izvēli.
Darbinieku tiesību aizsardzība. Mūsu
izvēli ietekmē arī apstākļi, vai uzņēmumā, kurā gatavojamies strādāt,
darbiniekiem tiek nodrošināta pietiekama
sociālā aizsardzība, vai ir iespējams
izvairīties no savu tiesību ierobežošanas. Svarīga ir uzņēmuma attieksme pret
darbinieku, tā nodrošināšana ar nepieciešamajiem servisa pakalpojumiem.
Pieminot uzņēmumā valdošo kārtību kā vienu no
pamatmotivācijām, es runāju par darba disciplīnas un tās ievērošanas prasībām uzņēmumā. Svarīgs
ir uzņēmuma darbības kopējais modelis, vai tur valda stingra kārtība, kura ir
visiem viena, vai arī disciplīna attiecas tikai uz kādu noteiktu darbinieku
slāni.
Administrācijas attieksme pret
darbinieku, citiem vārdiem sakot –
uzņēmuma vadības modelis. Vai uzņēmumā valda autoritatīva kārtība, kura ietver
sevī stingru kontroli un vienpersonisku lēmumu pieņemšanas kārtību, vai arī
uzņēmums tiek vadīts, izmantojot demokrātiskas vadības metodes, kuru ietvaros
notiek kopīga lēmumu pieņemšana, to kopīga apspriešana un objektīva kontroles
mehānisma ieviešana. Tas viss ietekmē attieksmi pret darbu, ieinteresētību darba galaiznākumā un
attieksmi pret uzņēmumā valdošo disciplīnu.
Kolektīvā valdošās savstarpējās
attiecības rodas darba procesā un tās ir atkarīgas no ļoti daudziem faktoriem –
sākot ar vispārcilvēciskiem, tādiem kā katra cilvēka komunikabilitāte,
atraisītība pret citiem, kolektīva kopējā sastāva (vecuma, dzimuma faktori)
līdz pat pašam darba procesam, administrācijas attieksmei, vadības modelim un darbu
raksturam. Ja kolektīvā strādājošie ir ar diametrāli pretējiem temperamentiem,
dzīves uzskatiem un arī dažādu attieksmi pret veicamo darbu, tad produktīvu
darbu no šāda kolektīva panākt būs ļoti grūti. Cilvēks ir tāda būtne, ka
apkārtnei un pārējiem cilvēkiem, kuri ir viņam visapkārt ir ļoti liela ietekme
uz viņa darba galaiznākumu. Nenoliedzami, ka patīkamāk mēs jūtamies kolektīvā,
kurā valda saticība un savstarpēja uzticēšanās. Un, ja izvēloties darbu,
nokļūsim mums svešā kolektīvā, tad jau tas vien var kalpot kā motivācija, un
diezgan pamatota motivācija, mūsu darba zemajai kvalitātei, sliktajai
pašsajūtai un vispārējai diskomforta sajūtai.
Kā ļoti svarīgu apstākli izvēloties
darbu es gribu nobeigumā minēt iespēju izpēti izvirzīties pa karjeras kāpnēm,
iespēju uz personīgo izaugsmi, pašizteikšanos. Tas, cik šis apstāklis ir
svarīgs un nozīmīgs, protams būs atkarīgs no katra konkrētā indivīda ambīcijām
un iekšējās nepieciešamības pēc šo vajadzību realizācijas. Svarīgi ir, lai būtu
iespēja indivīdam radoši darboties, sevi izteikt. Apveltīti ar prātu un iztēli,
vairums no mums nevaram uz ilgu laiku samierināties ar esošajiem apstākļiem,
mēs tiecamies tos pārvarēt, radoši pārveidojot, liekot lietā savas zināšanas un
dzīves pieredzi. Ja mūsos esošais potenciāls nevar izvērsties, tas tiek
bremzēts un tam tiek liegta spēja radīt, mūsu iekšienē var mosties agresīvi
impulsi, pieaugt griba iznīcināt jau radīto un zust interese pret darbu ko
darām.
Šodien sāk rasties jaunas darba
stimulācijas metodes, kuru rezultātā darbinieki personīgi piedalās uzņēmuma
peļņas sadalē, izjūt līdzdalību panākumu
gūšanā. Vairumam no mums nepietiek tikai ar augošu materiālo labklājību, mēs
gribas justies arī kā daļa no kopējiem panākumiem, gribam justies kā
līdzatbildīgi, gribam tikt uzklausīti un novērtēti, gribam just apkārtējo
cieņu.
Visi šie it kā sīkumi ietekmē gan mūsu izvēli, gan tālākajā darba
procesā nosaka mūsu darba rezultātu un kvalitāti. Protams, ka ikviena no
iepriekšminētajām pamatmotivācjām, kas nosaka mūsu izvēli darba meklējumos ir
subjektīva un atkarīga no katra indivīda
temperamenta un pielāgošanās spējām. Viens var produktīvi strādāt neizjūtot
vajadzību pēc cieša un saliedēta kolektīva, otram turpretim tas varbūt ir viens
no galvenajiem darba rezultātu ietekmējošiem faktoriem.
Noslēgums
Ikvienam no mums, ikvienai personībai
jābūt spējīga pateikt “Es esmu es,” un nevis “es esmu, ja jūs tā vēlaties”.
Katram ir jāizdara sava izvēle un pēc tās izdarīšanas cilvēkam nebūtu
pieļaujami kā iemeslu nekvalitatīvi padarītam
darbam minēt kādas no šajā darbā aplūkoto pamatmotivāciju trūkumu. Bieži
vien kā attaisnojumu paviršam darba rezultātam mēs minam piemēram to, ka darba
devēja attieksme pret mums nav tāda kā mēs vēlētos, vai samaksa nav atbilstoša
mūsuprāt ieguldītajam darbam.
Bet, vai izdarot izvēli, mēs šos
apstākļus neapzinājāmies, vai arī, ja mēs to esam atskārtuši jau pēc izvēles
izdarīšanas, vai mūsu pašnoteikšanās vēlme nav pietiekami spēcīga, lai mēs
sarautu attiecības, kuras mūs neapmierina un neuzsāktu jaunu meklējumu, vai arī
meklētu problēmas atrisinājumu mūsu iekšienē.
Katram cilvēkam piemīt noteikta pašapzināšanās pakāpe un zināšanas
par savām spējām, gaidām, stiprajām pusēm. Ē. Fromms savos darbos uzsver,
ka jāapzinās spēju vērtība un jāizmanto tās produktīvi.
Ja mēs uzskatām sevi par personību,
mums ir jāprot noraidīt savas
identitātes balstīšana uz citu gaidām, jo tādas identitātes ir nestabilas un
rada problēmas. Mēs neviens nedrīkstam izvēlēties savas nākotnes saistīšanu ar
kādu profesiju pamatojot izvēli tikai ar argumentu – tā vēlas mani vecāki, vai
- tā dara vairums manu draugu, ja mēs paši to nevēlamies un patiesi pēc tā
nealkstam. Identitāte, kura balstās uz
pakļaušanos videi, uz konfromitāti, diemžēl ir plaši izplatīta. Bērni izvēlas
kādu noteiktu amatu tikai lai izpatiktu vecākiem bet savā dziļākajā būtībā
varbūt vēlēdamies kaut ko pavisam diametrāli pretēju. Nenoliedzami – ir
gadījumi, kad vēlāk šis dzīves veids tiek pieņemts, un tajā gūst pat zināmus
panākumus, bet lai to izdarītu cilvēks ilgāku laiku ir bijis pretrunā ar sevi,
ar savu būtību, ar savu identitāti, uzspiežot tai svešu identitāti un svešu
gribu, svešu – ne savu izvēli. Bieži sastopama nekritiska pieeja citu
spriedumiem, nekritiska autoritāšu pieņemšana, citu izteikto patiesību atkārtošana
bez savas domas un pozīcijas.
Kāpēc mēs to darām, kāpēc pieņemam
citu spriedumus, citu izteiktās patiesības? Vieniem tā varbūt ir nevēlēšanās
domāt par viņuprāt nevajadzīgām lietām, citiem tā varbūt ir slēpšanās pašiem no sevis, bailes
atzīt kaut ko kas varētu izskanēt pretēji tam ko runā vai dara vairums
apkārtējo un vieglākā ceļa izvēlēšanās. Cik gan bieži mēs dzirdam frāzes ”jā es
pilnīgi Jums piekrītu” vai ”jā, tās ir arī manas domas” un vai aizdomājamies
kāpēc?
F. Nīče māca: neuzskatīt neko
(arī viņu pašu) par pēdējo vārdu, par pēdējo attīstības etapu, bet iet tālāk,
augstāk, dziļāk. Pašiem meklēt patiesības, pašiem radīt savus ideālus. Tad
varbūt ieklausīsimies šī dižā cilvēka vārdos, kurš būdams slimības
novārdzināts, tomēr turpināja dalīties ar mums savās atziņās un savās domās.
Izmantotās literatūras saraksts
Sūna U., Oļševskis G. Ievads Filozofijā, Rīga 1993
Берн Э. Игры, в которые играют люди.
Психология человеческих взаимоотношений. Люди, которые играют в игры.
Психология человеческой судьбы. Москва, "Прогресс", 1988.
Фромм Э.
Человек для себя, Москва, 1993
Тарасов В.
Персонал - технология: отбор и подготовка менеджеров. Ленинград,
"Машиностроение", 1989.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru