Sākumskolas bērnu
psihiskās attīstības robežas nosaka bērna individuālās attīstības līmenis un
īpatnības. Iestājoties skolā, bērni un skolotāji var sastapties ar vairākām
problēmām: bērniem ir atšķirīgas gatavības pakāpes skolai, nesagatavotība
jaunajai psiholoģiskajai lomai, atšķirīga motivācija iet skolā, dažāds prasmju
un iemaņu, kā arī dotību līmenis.Saskarsmē par galveno autoritāti kļūst
skolotājs, šī perioda beigās – vienaudži.Sākumskolā bērnam izveidojas
pašvērtējums.
FIZISKAIS RAKSTUROJUMS
Izteikti
paaugstināta kustību aktivitāte, kas vēl
raksturīga pirmsskolas periodam. Tāpēc bērniem ir lielas grūtības ilgu laiku nosēdēt
mierīgi solā, ir grūti pakļaut savu uzvedību gribas kontrolei. 1 klasē piespiedu sēdēšana ilgu laiku var
novest pie neirozes – nagu, zīmuļu graušanā, pirkstu laizīšanā, matu
virpināšanā, piedurkņu staipīšanā vai
atsākas slapināšana gultā naktīs.
Lielie muskuļi ir
labāk attīstīti nekā sīkā muskalatūra, tāpēc bērni var ātri nogurt, ja ilgi
jāraksta vai jāpiepūlē rokas pirksti precīzās kustībās.
Redzes sajūtas fizioloģiskās sistēmas
attīstība pilnībā beidzas apmēram 8 gadu
vecumā, tāpēc šajā vecumā ilgstoša lasīšana un TV skatīšanās var būt kaitīga
acīm. Iesaka dot bērnam lasīt tekstus tikai ar lieliem burtiem.
Lielo aktivitāšu un
nemierīguma dēļ sākumskolas bērniem ir daudz traumu, jo bērni pārāk paļaujas uz
savām prasmēm un ir spontāni, neaprēķināmi, vēl nepilnīgāk ir attīstīta
paškontrole. Bērniem iesaka vairāk kustēties attīstīt fiziskās dotības, taču
kontrolējot bērnus.
KOGNITĪVĀ ATTĪSTĪBA
Ar iestāšanos skolā
sākas bērna izziņas procesu pārkārtošanās.
Šī perioda beigās
bērniem vsajadzētu spēt pašiem kontrolēt savu uzmanību, iegaumēšanu,
reproducēšanu utt.
Skolas uzdevumi ir
šādi:
1. ātrāk adaptēt bērnus skolai;
2. iemācīt bērnus mācīties;
3. vingrināt gribasspēka noturīgumu, paškontroles spējas;
4. veidot pozitīvu attieksmi pret sevi un citiem;
5. rosināt jaunrades spējas.
2.
Pirmajā skolas gadā
lielākā skolotāju problēma ir dažāda bērnu sagatavotība. Sekmīgai prasību
apguvei ir nepieciešams noteikts prasmju un iemaņu līmenis, neatlaidība,
līdzsvarotība, spēja koncentrēties un noturēt uzmanību.
Pieauguši veltī
lielas pūles, lai bērnus iemācītu iekļauties režīmā, turēt lietas kārtībā,
pabeigt uzdevumu līdz galam utt. Ja
bērns to nespēj, tad viņš ir enerģētiski vājš, jo viss prasa no viņa piepūli,
tāpēc koncentrēties viņiem ir grūti. Sos bērnus sauc par hiperaktīviem bērniem
Cēloņi var būt agrīni CNS bojājumi, iedzimtība, problēmas grūtniecības laikā,
traumas, slimības vai noteiktu fermentu nepareiza funkcionēšana, nervu sistēmai
raksturīga ātra ierose un vāja bremzēšana. Šim bērniem uzmanība ātri pārslēdzas
no viena objekta uz citu, viņiem ir grūti koncentrēties, vāji attīstīta
motorika.
Sasprindzinājums bērnus nomāc, nogurdina, viņi
nereti ar grūtībām spēj sevi fiziski regulēt. Sākotnēji ir jāadaptējas
grūtībās, jo nav pierasts pie jaunajām grūtībām, ko nemitīgi izvirza
pieaugušie.
Taču kopumā šī
vecuma bērniem ir visaugstākā mācīšanās motivācija salīdzinājumā ar vēlākiem
skolas gadiem.
IZZIŅAS ATTĪSTĪBA
Nostiprinās
uztveres, uzmanības, atmiņas, iztēles, domāšanas un runas procesi. No dabiskās
spontanitātes izzziņas procesi pamazām piemērojas sociālajām ievirzēm, normām
un etaloniem.
No izziņa procesiem dominē iztēle, vairāk
raksturīga reproduktīvā iztēle.
Uzmanība pamazām kļūst tīša
Atmiņa. No 6 līdz 14 gadiem galvenokārt attīstās mehāniskā atmiņa, lielākā
daļa bērnu iegaumē mehāniski vai uz emocionālā pārdzīvojuma pamata.
Domāšana. Notiek strauja prāta un intelekta attīstība. Domāšana attīstās no
uzskatāmi konkrētās uz abstrakti loģisko. Būtiski ir iemācīt bērnam meklēt
loģiskās kopsakarības starp informācijas vienībām, salīdzinot, atrodot līdzīgās
un atšķirīgās pazīmes, nosaukt jēdzienus, kas attiecināmi uz lietām. Svarīgi ir
iemācīt plānot savu darbību, iemācīt mācīties, loģiski spriest. Būtiska ir
radošās domāšanas attīstīšana. Tās pamatā ir iztēle, asociāciju veidošanās,
uztveres subjektivitātes, fantāziju un sapņu mijsakarības
Runa. Šinī vecumā bērniem vairāk patīk runāt nekā rakstīt.
Pieaugušajiem būtu maksimāli daudz
jāsarunājas ar bērnu, jo bērns šajā vecumā ir ļoti atvērts, empātisks,
sensitīvs pret morāli, pret ētikas
jautājumiem. Pieaugušajiem ir liela iespēja ietekmēt, veidot un attīstīt bērna
uzskatu sistēmu, kas var būt jau par vēlu pusaudžu vecumā.
Runa arvien vairāk kļūst par pašregulācijas
līdzekli.
1.
klasē bērni spēj veikt darbību
tikai pēc parauga, bet 3. – 4. klasē – arī pēc mutiska apraksta.
Runa, pārrunas, abstraktu jēdzienu apguve
palīdz arī ētikas, morāles normu izpratnē un apguvē, tātad runa palīdz arī
socializēties.
3.
Ž. Piažē nosaucis sākumskolas perioda bērnus
par “morālajiem reālistiem”. Bērni no pieaugušajiem pārņem morāles normas,
kuras iemācījuši pieaugušie, un tās arī bez ierunām cenšas pildīt.
SOCIĀLĀ ATTĪSTĪBA
Sociālā attīstība
saistās ar saskarsmi. Šajā periodā saskarsmes “nozīmīgais cits” ir skolotājs,
kurš kļūst par galveno autoritāti, bet sākumskolas perioda beigās pieaug
vienaudžu nozīme. Šajā periodā jauns ir tas, ka bērni sāk apgūt lietišķo
saskarsmi.
Sākumskolā bērni
sāk veidot psihiskās sistēmas “draugs – nedraugs”, sāk dominēt vajadzība iegūt
sev draugu, izveidot grupiņu vai iekļauties kādā grupiņā un atrast tajā savu
vietu. Par draugiem 7 gadus vecie bērni sauc tos, ar kuriem viņi ir visbiežāk
kopā. Draudzības saites šajā vecumā ir nestabilas un nepastāvīgas. 8 – 12 gadus vecie bērni par draugiem uzskata
tos, kuri palīdz, dalās, atsaucas uz jautājumiem un kuriem ir līdzīgas
intereses.
Vienaudžu
attiecībās var vērot grupējumu veidošanos. Sāk parādīties atstumto un līderu
problēmas, zēnu un meiteņu “kari “. Būtībā lielāko daļu šo procesu izraisīšanos
nosaka bērnu vajadzība meklēt savu vietu grupā – savas identitātes meklēšana.
Sākumskolā bērni apgūst sociālās lomas vienaudžu vidū.
Šajā periodā
sacensība un lielīšanās bieži kļūst par dažādu darbību motivācijas pamatu. Šeit
var veidoties bērnā pazemināts pašvērtējums vai agresivitāte pret tiem, kam ir
labāki panākumi, tāpēc vecākiem un skolotājiem iesaka nesalīdzināt bērnus savā
starpā publiski. Labāk veicināt bērna sacensību pašam ar sevi.
Nozīmīgu vietu
ieņem bērna attiecības ar skolotāju – jauno autoritāti. Kā bērni izprot
autoritātes stadijas?
1.
stadija – izprot autoritātes
nozīmi.
2.
stadija - iziet cauri pakļaušanās
stadijai.
3.
stadija - “morālā reālista”stadija, ko saka pieaugušie,
tā ir patiesība pēdējā instancē.
4.
stadija – veco autoritāšu
noliegšana un brīvperātīga savas autoritātes izvēle.
8 gadu vecumā
bērniem lielākoties ir jau izveidojosies tā saucamā “iekšējā pozīcija”-
noteiktas attieksmes pret sevi, pret citiem un pasauli kopumā. Bērna paziņā
veidojas morāles un tikumisko normu sistēmas, kuras bērns cenšas izpildīt.
Bērni neizprot kādas rīcības nejaušības, sagadīšanos, atkāpes, ja tās ir
pretrunā ar normu, ko viņš ir paspējis pieņemt kā “iekšējo pozīciju”.
L. Kolbergs , kurš
par attīstības kritēriju izvirzija morāli, uzskata, ka vispirms bērni uzvedību
saskaņo ar tās sekām tālāk – normām pakļaujas tāpēc, ka var saņemt apbalvojumu,
vēlāk – iemācās novērtēt cilvēku rīcību, analizējot rīcības cēloņus, motīvus,
saturu un sekas. Īpaši nozīmīgs ir skolotāja dotais vērtējums bērnu
pašvērtējuma un motivācijas attīstībā.
4.
Tāpēc skolotājiem
iesaka nekādā gadījumā nekritizēt bērnus, neizteikt publiskas piezīmes, jo
skolotāja vērtējumam ir liela nozīme bērna pašvērtējuma izveidē.
ES KONCEPCIJAS ATTĪSTĪBA
ES koncepcija
sākumskolas periodā iegūst jaunas kvalitātes – iegūst sociālu nozīmi. Bērniem
veidojas izpratne par savu vietu sabiedrībā, grupā.
Sākumskolā
pašvērtējums veidojas pamatos. Pašvērtējums nozīmē to cilvēka rakstura, īpatnību
izpratni, kuras cilvēks atzīst par savējām. Sākumskolā bērni pašvērtējumā sāk
izmantot arī psiholoģiskus terminus, lai raksturotu sevi, diferencē fizisko
raksturojumu no garīgā, iemācās raksturot savas rīcības motivāciju. Bērni
iemācās atšķirt sevi no citiem, uztvert sevi kā pilnīgi atšķirīgu un unikālu,
kaut arī dominē tendence nemitīgi sevi salīdzināt ar citiem.
Beidzot sākumskolu bērni sevi identificē sevi
ar noteiktu dzimumu, piederību noteiktai grupai, izprot dažādas sociālās lomas,
bērniem ir paškontroles iemaņas, viņi spēj distancēties no sava “es”, spēj būt
empātiski un izprast citu domas un jūtas.
ES koncepciju
veido vairāk aprakstošie priekšstati,
bet pašvērtējumu veido attieksmju sistēmas. Ir izpētīts, ka daļai bērnu
sākumskolas vecumā ir paaugstināts pašvērtējums, ka bērni sev piedēvē tādas
īpašības, kuras citi bērni un pieaugušie viņiem nepiedēvē, ka pašvērtējums
atšķiras no citu dotā vēretējuma. Paaugstināts pašvērtējums raksturīgs
afektīvajiem bērniem. Bērni piedēvē sev
tādas īpašības, kuras atbilst viņu nerealizētajām vajadzībām un pretenzijām,
kas var novest pie agresivitātes vienaudžu grupā, strīdiem un rupjībām vai pie
izvairīšanas no saskarsmes. Psiholoģijā pašvērtējumu saista ar emocionālo
attīstību.
Pašvērtējums
saistās arī ar paškontroles prasmju un iemaņu izveidošanos. Tieši paškontroles
attīstību uzskata par galveno sākumskolas perioda psihiskās attīstības
jaunveidojumu.
BĒRNA PSIHISKĀ ATTĪSTĪBA ĢIMENĒ
Ģimenes nozīme
vislielākā ir tieši līdz pusaudžu vecumam. Kādas kļūdas bija pieļautas līdz
tam, tādas visspēcīgāk izpaudīsies pēc tam.
Katrā ģimenē veidojas sava audzināšanas
sistēma, kas nosaka vecāku un bērnu attiecības, kā arī brāļu un māsu
attiecības.
Vispārīgie modeļi
ir šekojoši:
1. uz vecāku autoritāti balstīta audzināšana;
2. varas audzināšana;
3. pieļāvīga audzināšana;
4. vienaldzīga audzināšana;
5. nonkonformmiska audzināšana.
5.
Ir divas taktikas audzināšanā – varas
izmantošana vai induktīvā taktika.
Kā vēlamo psihologi atzīst 1. modeli, jo tad bērni būs vislabāk
sagatavoti dzīvei.
Bērnu attīstība
ģimenē ir saistīta arī ar apbalvojumiem un sodiem – ar tiem mēdz manipulēt ar
bērna uzvedību. Vissliktāk ir, ja bērns pierod reaģēt tikai uz sodiem vai
apbalvojumiem, tā bērni neiemācās patstāvīgi domāt un rīkoties.
PROBLEMĀTISKA UZVEDĪBA SĀKUMSKOLAS BĒRNIEM
Sajā vecumā bērni
vēlas būt tieši tādi, kādi ir viņu vecāki, kaut arī palielinās citas
autoritātes nozīme.
Kā var izpausties slikta uzvedība ? Grūtības var izpausties sekojoši – kārtīgs
bērns, grūtības koncentrēties, slapināšana gultā, melošana, zagšana, pārmērīga
noslēgšanās sevī.
Tā kā bērni ārkārtīgi mainās no 5 līdz 10
gadiem, pareiza pedagoģiskā pieeja vēl var palīdzēt tikt galā ar problēmām
uzvedībā.
Daži padomi:
1.
izvirzīt noteikumus, kurus
nemainīt pārāk bieži, lai nebūtu nekonsekvence, kas rada bērnos nedrošību;
2.
ar bērnu pārrunāt noteikumus un
ierobežojumus;
3.
paturēt vadību savās rokās, būt
autoritātei;
4.
ļaut būt bērnam kopā ar
vienaudžiem.
Izmantotā literatūra:
G. Svence “Attīstības psiholoģija” Zvaigzne
ABC
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru