Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskola
Vakara un neklātienes studiju daļa
Ventspils nodaļa
Profesionālās programmas
“Komercdarbība un uzņēmumu vadība”
2. kursa students
Aivars Šmidebergs
Referāts mācību priekšmetā
“ Latvijas tautsaimniecības vēsturē “
“ Rīga 13.-20.gs “
2001
Rīga
13.–20.gs.
Latvijas
Republikas galvaspilsēta. Tā atrodas pie Daugavas ietekas Rīgas
jūras līcī. Indriķa hronikā Rīga minēta 1198
gadā, bet arheoloģiskie atradumi liecina par to, ka šajā vietā jau 10.–11.gs. dzīvojuši lībieši, kurši, latgaļi un sēļi. 1201. gadā Rīga kļuva par bīskapa rezidenci. 13.gs. sākumā izveidojās Rīgas
komūna un Rīgas rāte, Rīga ieguva
pilsētas tiesības, kas tās iedzīvotājiem nodrošināja dažādas priekšrocības, un
Rīgas patrimonālo apgabalu, kas pilsētniekus apgādāja ar pārtiku un papildināja
pilsētas kasi. Kopš 13.gs. pirmās
puses Rīgai ir savs karogs un ģerbonis. Tāpat kā citās Eiropas viduslaiku
pilsētās, Rīgas sabiedriskajā un saimnieciskajā dzīvē liela nozīme bija Rīgas ģildēm un Rīgas cunftēm,
kas vēlāk izveidoja nozīmīgas pilsētnieku dzīves organizētājas – Lielo ģildi un Mazo ģildi. No ārzemēm iebraukušos tirgotājus kopā turēja melngalvju brālība.
Melngalvju brālība. Šī brālība
sastāvēja no gados jauniem un neprecētiem ārzemju tirgotājiem. Sākumā viņu
aizbildnis jeb patrons bija Sv.Juris,
bet vēlāk, tāpat kā ordeņa melngalvjiem, Sv.Maurīcijs,
kuru iedomājās kā Āfrikas mori. No tā cēlies brālības nosaukums
"melngalvji". Ar nosaukumu "melngalvji"
tā pirmoreiz Rīgā minēta 1416 gadā,
kur tai piederēja Melngalvju nams. Vēlāk brālība kļuva par Rīgas
neprecēto vācu tirgotāju klubu un pastāvēja līdz 1939 gadam.
Rīgas uzplaukuma un tās iedzīvotāju labklājības galvenais
pamats bija tirdzniecība. Rīga pakāpeniski izveidojās par nozīmīgu Baltijas
jūras tranzīttirdzniecības centru un, iekļaudamās Hanzā, kļuva par vācu tirdzniecības pilsētu savienības pilntiesīgu
locekli.
Hanza. Tā kā Ziemeļeiropā nebija stipras
valstis, Baltijas jūras reģionā 13.–14.gs.
Hanza kļuva par Ziemeļeiropas,
Austrumbaltijas, Skandināvijas un daļēji pat Anglijas tirgu monopolisti. 14.–15.gs. Hanzas pamatu veidoja 70
pilsētas, bet pavisam tā apvienoja ap 200
pilsētas. Galvenās Hanzas pilsētas bija vācu pilsētas Baltijas jūras un
Ziemeļjūras piekrastē – Lībeka, Hamburga, Brēmene, Rostoka, Vismāra,
Štrālzunde. 16.gs. Hanza sāka sairt.
Rīgai bija liela nozīme arī Livonijas valstu savstarpējās
cīņas par varu Livonijā. No 1201
gada rīdzinieku virskungs bija Rīgas bīskaps, bet no 1221 samazinājās Rīgas politiskā atkarība, bet pēc 1330.gada tā nokļuva Zobenbrāļu ordeņa atkarībā. Pēc 1452 gada par Rīgas virskungiem
vienlaikus kļuva Livonijas ordenis un Rīgas arhibīskaps. Tomēr pilsēta ar to nesamierinājās un turpināja
cīņu par neatkarību ar mainīgām sekmēm līdz pat Livonijas karam. Pēc Livonijas sabrukuma 1561–1581 Rīga uz laiku kļuva par brīvpilsētu. No 1581.–1621. gadam Rīga nonāca
Žečpospolitas (Polijas) atkarībā, bet no 1621.–1710.
gadam Rīga izveidojās par Zviedrijas nozīmīgāko cietoksni. Ziemeļu kara laikā 1701.gada vasarā Rīgā ieradās Kārlis
XII, uzbrūkošais sakšu un krievu karaspēks tika sakauts. 1710. gadā, gandrīz pēc gadu ilgās
Rīgas blokādes, Lielā mēra piemeklēto pilsētu krievu karaspēks tomēr ieņēma un
tā bija spiesta parakstīt padošanās līgumus. Rīgas “atslēgas” ieguva Krievija. Pēteris I sāka vietējās vāciskās
pilsētas pārvaldes pārveidošanu. Šajā laikā Rīga kļuva par Rīgas guberņas (no 1796 Vidzemes guberņas) centru. Rīgas pilī apmetās ģenerālgubernators, kura uzdevumos ietilpa arī pilsētas ienākumu un
izdevumu pārraudzīšana.
Krievijas
pārvaldes laikā pamazām Rīgas tirdzniecība atjaunojās – 1725. gadā Rīgā iebrauca 388
ārzemju kuģi. Galvenās eksportpreces bija kaņepāji, lini, linsēklas, labība, audekls un dažāda veida vērtskoksne. Joprojām tika ievests sāls, siļķes, vīns, cukurs, krāsainie metāli
un galantērijas preces. 1/3 pilsētas iedzīvotāju bija saistīti
ar tirdzniecību. Jau 17.gs. beigās
sākās latviešu tautības iedzīvotāju mēģinājumi kļūt par pilntiesīgiem pilsētas
namniekiem.
Namnieki. Viduslaiku pilsētu iedzīvotāji, kuriem
pilsētā bija savs namīpašums un pilsētas pilsoņa tiesības. Livonijā pirmie
namnieki minēti 13.gs. Rīgā. Sākumā par namnieku varēja kļūt ikviens, kurš
apmetās uz dzīvi pilsētā, vēlāk bija jāmaksā īpaša nodeva. Pilsētās tikai
namniekiem bija atļauts patstāvīgi nodarboties ar amatniecību un tirdzniecību.
Gan Rīgā, gan citās Livonijas pilsētās lielākā daļa namnieku bija vācieši.
Svarīga nozīme vācu tirgotāju privilēģiju
atcelšanā bija Krievijas Pilsētu
nolikumam.
Tas bija pilsētu
pašvaldības reformas likums. Viduslaiku Latvijas pilsētās ekonomiskā, sociālā
un politiskā vara piederēja pilsētas patriciātam. Tā pārziņā atradās arī rāte.
Vēlāk tiesības uz līdzdarbību pilsētas pārvaldē ieguva arī Lielā ģilde un Mazā
ģilde.
Jauna pilsētas
pārvaldes reforma sākās ar 1877.
gada noteikumiem par 1870. gada
Krievijas pilsētu nolikumu piemērošanu Baltijas guberņām. Saskaņā ar nolikumu
pilsētas vēlētāju sapulce ievēlēja pilsētas domi, kas izveidoja savu
izpildorgānu – pilsētas valdi, ko vadīja pilsētas galva. Pēc maksājamo nodokļu
lieluma vēlētāji tika iedalīti trijās kūrijās. Katra kūrija ievēlēja 1/3 no domniekiem. Svarīgākos domes
lēmumus vajadzēja apstiprināt gubernatoram vai iekšlietu ministrijai. 1889. gadā aizliedza vācu valodas lietošanu
pilsētu pašvaldību iekšējā lietvedībā.
Savu agrāko nozīmi zaudēja Lielā
ģilde, tās galvenās funkcijas pārņēma Rīgas biržas komiteja. Vietniecības laiks
Rīgā pilnīgi nojauca pilsētas viduslaiku struktūru, taču drīz vien jaunais cars
Pāvils I atjaunoja agrāko pilsētas pārvaldes sistēmu.
19. gadsimts sākās Rīgai nelabvēlīgi. Pēc zaudētā kara
Krievija bija spiesta pievienoties kontinentālajai blokādei pret Lielbritāniju.
Tirdzniecības ierobežojums radīja zaudējumus tās ostām un saimniecībai kopumā,
tāpēc Krievija noslēgto līgumu neievēroja. 1812.
gadā sākās Napoleona I karagājiens
uz Krieviju. Kaut arī ienaidnieks līdz Rīgas vaļņiem pat nenonāca, panikas dēļ
tika nodedzināts bagātākais Ārrīgas rajons – Pēterburgas priekšpilsēta. Par
spīti šiem apstākļiem Rīgas iedzīvotāju skaits strauji pieauga, galvenokārt gan
uz iebraucēju rēķina. To veicināja zemnieku brīvlaišana un rūpniecības
attīstība. 1810. gadā darbu sāka Zasulauka vadmalas manufaktūra, 1811. gadā Rīgas apkaimē
tika nodibinātas piecas niedru cukura manufaktūras (Sarkandaugavā,
Ķengaragā, Bišumuižā, kā arī Allažu un Belles muižā). Taču no Krievijas
ievestā lētā biešu cukura dēļ drīz tās bija spiestas darbību pārtraukt. Toties
veiksmīgi attīstījās kokapstrādes,
ķieģeļrūpniecības un metālapstrādes
uzņēmumi. 1843. gadā sāka darboties Kuzņecova fajansa rūpnīca. 19.gs. vidū Rīgā bija 55 dažādi rūpniecības uzņēmumi un
gandrīz visi tie atradās priekšpilsētās.
Līdz 19.gs. 60-jiem gadiem, kamēr Rīga vēl bija cietoksnis, tās teritoriālo
attīstību ietekmēja militārstratēģiskie apsvērumi. No 1857.–1863. gadam pilsētas
vaļņi tika nojaukti, vēlāk nojauca arī Citadeles
vaļņus. Daļu zemes izlietoja Vecrīgas
ielu līmeņa pacelšanai, kā arī Bastejkalna
un Kanālmalas apstādījumu
izveidošanai. Tomēr Pārdaugavas
attīstību joprojām kavēja Kobronskansts,
kuru atļāva nojaukt tikai 1904. gadā
pēc jauno brīvnoteikumu pieņemšanas. No 1858.
gada tika atcelts aizliegums
priekšpilsētā celt mūra ēkas un atļāva paaugstināt priekšpilsētas mājas līdz 2
stāviem agrāko vienstāva koka apbūvju vietā. Bulvāru lokā aizliedza celt
rūpniecības uzņēmumus, tur drīkstēja būvēt vienīgi mūra ēkas ar ierobežotu
augstumu (21,3 m). Pastāvēja arī citi apbūves ierobežojumi un aizliegumi.
Liela nozīme
Rīgas rūpniecības un tirdzniecības attīstībā bija dzelzceļa izbūvei. 1861. gadā
tika atklāta Rīgas–Daugavpils
dzelzceļa līnija, 1868. gadā sāka darboties Rīgas–Jelgavas
dzelzceļa līnija, 1877. gadā dzelzceļš savienoja Rīgu ar Tukumu, bet 1889.
gadā vilcieni sāka kursēt Rīgas–Valkas–Pleskavas dzelzceļa
līnijā. Dažus gadus vēlāk šīs dzelzceļa līnijas pagarināja tālu aiz Latvijas
robežām. 1818. gadā Bolderājā, pie ieejas Rīgas ostā, uzcēla
pirmo bāku. 1852. gadā tika ierīkota
Rīgas–Bolderājas telegrāfa līnija (tolaik pirmā Krievijas impērijā). Īsā laikā uzcēla arī lielas preču
noliktavas un izbūvēja dzelzceļa atzarus ostas vajadzībām. 1872. gadā pāri Daugavai uzcēla Dzelzs
tiltu. No 1887.–1891. no Dzelzs tilta
līdz Andrejostai veco, koka pāļiem
nostiprināto Daugavas krastu izbūvēja granītā. Jau kopš 16.gs. galvenā rīdzinieku iepirkšanās vieta bija Daugavmalas tirgus. Satiksmi starp abiem
Daugavas krastiem uzlaboja arī 1896. gadā uzbūvētais Pontontilts, kas nomainīja veco Plosta
tiltu. Par tilta lietošanu bija jāmaksā tilta nodoklis. Agrāko zirgu tramvaja
satiksmi pa tagadējo Brīvības ielu un Maskavas ielu 1901. gadā nomainīja elektriskais
tramvajs. 1862. gadā netālu no Bastejkalna tika uzcelta gāzes fabrika
un eļļas lampu vietā Rīgas ielām gaismu sāka dot gāze, bet 80-jos gados gāzi nomainīja elektriskais apgaismojums. No 1874. gada Rīgā kursēja omnibusi un
vieglie ormaņi. Tika uzlabota arī rīdzinieku apgāde ar dzeramo ūdeni. Bukultos
tika atrasti lieli gruntsūdeņu krājumi, un 1904.
gadā šo ūdeni sāka pievadīt Rīgai. Pēc vaļņu nojaukšanas sāka veidot arī
Rīgas pazemes atūdeņošanas sistēmu. 1894.
gadā darbu sāka sistemātiskā kanalizācija. Tomēr visi šie labiekārtojumi notika
galvenokārt pilsētas centrā, dzīve priekšpilsētās ritēja pa vecam.
19. gs. otrajā pusē Rīgas strādnieku skaits bija pieaudzis
8 reizes. Grūto dzīves apstākļu dēļ
jau 60-to gadu beigās strādnieki
sāka dibināt savstarpējās palīdzības un bēru kases, kā arī citas apvienības un
biedrības, kas veicināja strādnieku apvienošanos un kultūras un izglītības
darbu. Marksistisko ideju izplatībā liela nozīme bija Jaunajai strāvai.
Veidojās pirmie nelegālie strādnieku pulciņi. Par sevišķi nozīmīgu protesta
akciju kļuva 1899. gada Rīgas
dumpis.
Rīgas iedzīvotāju
skaits:
Gads
|
Skaits
|
1710
|
~ 10 000
|
1711
|
~ 5 000
|
1767
|
19 500
|
1800
|
29 500
|
1840
|
60 000
|
1867
|
102 600
|
1881
|
169 300
|
Pēc iedzīvotāju skaita 20. gs. sākumā Rīga
bija trešā lielākā pilsēta Krievijas impērijā. No 1900.–1913. gadam Rīgas
iedzīvotāju skaits gandrīz dubultojās (1913 – vairāk nekā
500 tūkst. cilvēku). Taču tikai 40%
rīdzinieku bija latvieši. No 1909. gada
Rīgā sākās strauja dzīvojamo namu un ēku celtniecība. Līdz 1913. gadam pilsētā tika uzceltas aptuveni 2 000 dzīvojamo namu.
Lielu daļu koka apbūves, it īpaši Rīgas centrā, nomainīja mūra ēkas. Attīstījās
pilsētas labiekārtošana. 1900. gadā
jaundibinātā Rīgas tramvaja akciju sabiedrība sāka elektriskā tramvaja
ierīkošanu un nākamā gada vasarā atklāja pirmo tramvaja līniju, bet rudenī vēl 5 līnijas. 1914. gada aprīlī atklāja jaunu divsliežu dzelzceļa tiltu. 1905. gadā sāka darboties pilsētas
elektrostacija (līdz tam darbojās 16 privātās elektrostacijas). Tika
paplašinātas Rīgas ielas, kas izrādījās par šaurām strauji augošai satiksmei.
Rīgā koncentrējās lielākie rūpniecības uzņēmumi un bankas.
1905. gada revolūcija sākās ar 13. janvāra
notikumiem Rīgā. Rīgas strādnieki inteliģence un studenti aktīvi iesaistījās
revolucionārajos notikumos.
Sākoties 1. pasaules karam, sākās Rīgas rūpnīcu
evakuācija. Reizē ar uzņēmumiem pilsētu atstāja liela daļa tur nodarbināto
rīdzinieku. Tuvojoties frontei, daudzi kļuva par bēgļiem. 1917 janvārī Rīgas
pievārtē risinājās asiņainās Ziemassvētku kaujas, kas beidzās ar lieliem
zaudējumiem. 1917 gada septembrī Rīgu
ieņēma Vācijas karaspēks Pēc Brestas miera līguma noslēgšanas Rīga un tās
apkārtne tika iekļauta tā sauktajā Ķeizariskajā Rīgas guberņā. Šajā sarežģītajā
situācijā Rīgā 1918. gada 18. novembrī notika svinīga Latvijas Republikas pasludināšana.
Rīga kļuva par tās galvaspilsētu. Tika izveidota Latvijas Pagaidu valdība.
Jaunās valsts
pastāvēšanu apdraudēja Vācijas okupācijas karaspēks un lielinieciskā Krievija,
kas centās atgūt bijušo impērijas provinci. 1919. gada janvārī Rīgā ienāca
Stučkas valdības karaspēks. Tika nodibināta padomju vara Latvijā. Rīgā
tā pastāvēja līdz 1919. gada maijam, kad pilsētu ieņēma Rīdigera fon der Golca
karaspēks un sāka teroru pret pilsētas iedzīvotājiem. Tikai ar Strazdumuižas
pamiera līgumu 1919. gada jūlijā Rīgā ienāca Latvijas armijas daļas un
atgriezās Pagaidu valdība. Taču 1919.
gada oktobrī, novembrī Rīgu nācās aizstāvēt no Pāvela Bermonta-Avalova
karaspēka.
Rīgā darbojās Satversmes
sapulce, Saeima, Ministru kabinets. Valsts prezidenta rezidence atradās
Rīgas pilī.
Pilsētu pārvaldīja
Rīgas dome, kas sāka darbu pēc 1920.gada
sākumā notikušajām vēlēšanām. Domes valdes darbību vadīja pilsētas galva un
divi viņa biedri. Pēc 1934. gada 15. maija apvērsuma Rīgu
pārvaldīja iecelts pilsētas lielvecākais un viņa vietnieki – vecākie.
Pilsētbūvniecība
Rīgā bija galvenokārt saistīta ar apbūves regulācijas jautājumiem, transporta
attīstībai nepieciešamo jauno ielu izbūvi un esošo ielu paplašināšanu. 1924.
gadā sāka izstrādāt Rīgas kopējo apbūves plānu. Visas arhitektoniski
mākslinieciskā ziņā vērtīgās celtnes 20.–30. gados tika celtas pēc vietējo
speciālistu projektiem. Tika uzceltas arī vairākas sabiedriskas ēkas (Tiesu pils, Finansu ministrijas ēka,
Centrāltirgus, Armijas ekonomiskais veikals, Kara muzejs u.c.).
20.–30. gados Rīga kļuva latviskāka. 1935. gadā latviešu
īpatsvars pilsētas iedzīvotāju vidū bija 63%. Lielākās etniskās minoritātes
Rīgā bija ebreji (11%), vācieši (10%), krievi (8,6%) un poļi (4%). Rīgā darbojās
nozīmīgi rūpniecības uzņēmumi, lielākās kredītiestādes, kā arī trīs no četrām
latvijas augstskolām.
Pēc Latvijas okupācijas 1940. gada 17. jūnijā
Rīga kļuva par Latvijas PSR galvaspilsētu.
Tajā atradās Latvijas PSR Augstākā Padome
un valdība – Ministru padome.
Pilsētas pārvalde tika izveidota pēc PSRS pilsētu parauga. 1941. gada janvārī
Rīgā tika izveidoti 6 rajoni (Ļeņina, Staļina, Kirova,
Maskavas, Proletāriešu un Sarkanarmijas rajons).
1941. gada jūlijā Latviju okupēja nacistiskās Vācijas
karaspēks. Latvija kļuva par reihskomisariāta Ostland sastāvdaļu un Rīga par tās centru. 1944. gada oktobrī Rīgu
atkal ieņēma Sarkanā armija.
Pēckara gados Rīgā
strauji pieauga iedzīvotāju skaits, galvenokārt uz migrācijas rēķina. Savukārt
latviešu īpatsvars strauji samazinājās (no aptuveni 45% 1959. gadā līdz 36% 1989. gadā). 80-to gadu vidū
Rīgā dzīvoja vairāk nekā 1/3 no
Latvijas iedzīvotājiem. Mainījās arī pilsētas administratīvais iedalījums.
1946. gadā Rīgai pievienoja Jūrmalas rajonu. Taču
vēlāk to apvienoja ar Ķemeriem un Sloku, izveidojot patstāvīgu pilsētu – Jūrmalu. Arī turpmāk samērā bieži
mainījās Rīgas rajonu skaits, to robežas un nosaukumi. Pēc Latvijas Republikas neatkarības
atgūšanas 1991. gadā sākās
Rīgas pašvaldības reforma – Rīga tika iedalīta sešos administratīvajos rajonos (Centra
rajons, Kurzemes rajons, Latgales priekšpilsēta, Vidzemes priekšpilsēta,
Zemgales priekšpilsēta, Ziemeļu rajons). Saskaņā ar 1994. gada februāra lēmumu
Rīgā izveidota vienas pakāpes pašvaldība ar vienu lēmējvaru – Rīgas domi (60
deputātu); priekšpilsētas (rajonus) pārzina iecelti
izpilddirektori.
Industrializācijas gaitā Rīga kļuva
par hipertrofētu Latvijas rūpniecības centru (tajā
koncentrējās ap 52% rūpniecībā
nodarbināto iedzīvotāju, tika saražots vairāk nekā 52% produkcijas).
1960.–1980. gados
Rīgā uzcēla jaunus dzīvojamos rajonus galvenokārt neapbūvētajās pilsētas
nomalēs. Radās tā sauktie "guļamrajoni" Āgenskalnā, Juglā, Purvciemā un citur. Tika uzceltas arī vairākas
nozīmīgas sabiedriskas ēkas (Rīgas
stacija, lidosta "Rīga", Dailes teātris, Kongresu nams, vairāki
sporta nami un citas).
Rīgas iedzīvotāji 1897–1995:
Gads
|
Skaits tūkstošos
|
Procenti no Latvijas iedzīvotājiem
|
1897
|
282,2
|
14,6
|
1913
|
517,5
|
20,2
|
1925
|
337,7
|
18,3
|
1935
|
385,1
|
19,7
|
1943
|
308,3
|
17,9
|
1959
|
580,4
|
27,7
|
1989
|
915,0
|
34,2
|
1995
|
810,4
|
32,4
|
Literatūras
saraksts
“Rīga 1860-1917” 1978.gads
“Feodālā Rīga” 1978.gads
“Rīga sociālisma
laikmetā” 1980.gads
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru