SAKARU NOZARES ATTĪSTĪBA LATVIJĀ (2000)

Autors: Nezināms


Pagājušais gadsimts cilvēcei deva brīnišķīgus izgurojumus: elektrisko telegrāfu, telefonu un radiotelefonu. Gadsimtu mijā tika likti pamati plašai radiotelegrāfa ieviešanai un radiotelefona izgudrošanai.


Sakaru attīstības vēsture

Telegrāfijas vēsture

Daudzo eksperimentu rezultāta, kurus pagājušā gadsimta sākumā zinātnieki veica, pētot elektromagnētiskā lauka ietekmi uz magnetisko adatu, radās pirmais elektrosakaru veids – telegrāfija. Daudz bija priekšlikumu, kā pārraidīt zinojumus lielos attālumos, bet vislielākos panākumus guva gleznotājs Samuels Morze. Ieviest telegrāfu nebija viegli. Nemaz nerunājot par dazādu aparātu trukumiem, pat 40 gadus pēc elektriskā telegrāfa izgudrošanas sliktās līnijvadu izolācijas dēļ lietus laikā telegrāfa sakari tika pārtraukti. Daļa izgudrotāju uzskatīja, ka elektriskajam telegrāfam nav nākotnes, un tāpēc daudzās valstīs vēl ilgi darbojās optiskās signalizācijas ierīces jeb tahigrāfs. Gadu gaitā telegrāfa aparātu un līniju konstrukcijas uzlabojās. Līdztekus zīmes raidošiem aparātiem tika radīti burtraksta un attēlus uztverošie aparāti. Palielinājās pārraides attālums un ātrums [4].

Latvijai ir senas tradīcijas elektrosakaru līdzekļu ieviešanā un to razošanā. To ir veicinājis Latvijas izdevīgais ģeogrāfiskais izvietojums, labi organizētā apmācība, sakaru līdzekļu razoðana, ārzemju firmu palīdzība u.c.
Telefonizācijas jomā Latvija 1938.gadā apsteidza tādu lielvalsti kā Francija. 1839.gadā tika izbuvēta optiskā telegrāfa līnija Pēterburgs – Varšava. Līnija šķērsoja Latvijas teritoriju [1,7]. Pirmo visgarāko telegrāfa līniju sabiedriskajai lietošanai  Ziemeļeiropā izbuvēja 1852.gadā starp Rīgu un Bolderāju. Latvijas teritoriju šķērsoja 1075 verstis garā, 1855.gadā izbuvētā telegrāfa līnija Pēterburga – Gatčina – Daugavpils – Kauna – Varšava [1,7]. Rīga bija starp tām toreizējās Krievijas piecām pilsētām, kurās 1882.gadā atklāja telefona sakarus.

Telefona sakaru vēsture

1876.gadā Aleksandrs Bells, eksperimentējot ar daudzkanālu telegrāfēšanas ierīci, atklāja telefonēšanas principu [6]. Šodien telefona aparāts ir stipri pārvērties gan pēc ārējā izskata, gan pēc izpildāmo funkciju skaita. Pirmās telefona līnijas montēja ar gaisa vadiem pa namu jumtiem, bet šodien lerto tukstošpāru apakšzemes kabeļus un stikla šķiedras gaismas vadus. Ir izveidotas automātiskās telefona centrāles, kuras butībā ir sarezģīts datortehnikas komplekss.

Latvijā telekomunikāciju attīstība ir ilgusi turpat divus simtus gadus. Šo laika periodu var sadalīt nosacītos posmos:
1.   Latvija Krievijas impērijā (līdz 1913.gadam);
2.   Pirmā pasaules kara gadi (1914 – 1918);
3.   Neatkarīgas Latvijas laiks (1919 – 1939);
4.   Latvijas okupācija un Otrā pasaules kara gadi (1940 – 1944);
5.   Padomju varas gadi (1945 – 1990);
6.   Trešās atmodas un neatkarības atgušanas gadi (no 1991).

Katram minētajam periodam bija savi politiskie, ekonomiskie un sociālie apstākļi. Tie iespaidoja telekomunikāciju attīstību.

Pirmajā periodā formējās telegrāfa un telefona tīkli. Tika ieviests radiotelegrāfs. Latvijā izveidojās telefona tīkla struktura, uz kuras bāzes veidojās vietējo tālsakaru tīkls. Telekomunikāciju pakalpojumi bija ļoti dārgi, tos izmantoja muiznieki, tirgotāji un valsts institucijas. Telekomunikāciju tīkli bija privātīpašums (iznemot Rīgu, Liepāju un Aizputi). Vidējais telefona aparātu skaita pieaugums bija apmēram 60 aparāti gadā.
Rīgā pirmo reizi telefona sakarus izmēģināja 1877.gada 16.novembrī avīzes “Rīgas Avīze” telpās. Pirmā telefona stacija, kurā bija 3000 numuri tika nodota ekspluatācijā Rīgā 1882.gada 13.julijā. Ar gaisa līniju palīdzību tika pieslēgti 53 telefona aparāti. Bet pāri Daugavai nevarēja izbuvēt telefona līnijas [8].
1900.gadā Rīgā jau strādāja 1070 telefona aparāti (4 aparāti uz 1000 iedzīvotājiem). Telefona sakaru attīstība strauji pieauga pēc Rīgas telefona biedrības izveidošanas (1902.g.). Rīgā bija izbuvēta jaunā telefona stacija Audēju ielā, pie kuras varēja pieslēgt 9600 aparātu [8].

Otrais periods raksturīgs ar lieliem tautsaimniecības postījumiem. Sākoties Pirmajam pasaules karam, uz Krieviju tika izvestas rupnīcu iekārtas, dzelzceļu vagoni, tehnikumi un augstskolas inventārs. Kara laikā nopostīja telefona centrāles, telefona un telegrāfa līnijas. 1914.gadā Rīgā jau strādāja aptuveni 10 000 telefona aparāti (5 aparāti uz 100 iedzīvotājiem) [6].

Trešais periods raksturīgs ar visu tautsaimniecības nozaru sekmīgu attīstību. Telekomunikāciju nozarē pirmskara līmenis tika sasniegts apmēram 1925./26.saimnieciskajā gadā. Pirmā pasaules kara laikā Latvijas telefona tīkls tika iznīcināts. Telegrāfa sakaros līdz 1939. gadam neizdevās sasniegt pirmskara līmeni.
 1920.gadā strādāja tikai 34 telefona stacijas (1180 aparāti). Lai attīstītu telefona sakarus valsts pārnēma savā īpašumā visas telefona stacijas. Tika ievesta maksa par vietējām sarunām [4].
Pirmā automātiskā stacija Rīgā tika nododota ekspluatācijā 1926.gadā. 1940.gadā tika pieslēgti 81 373 telefona aparāti. Periodā 1920.-1940.gg. abonentu vidējais ikgada pieaugums bija 5400 abonenti [4]. 
Pasta un telegrāfa departaments kontrolēja visas sakaru nozares – pastu, telegrāfu, telefonu un radiotelefonu. Par sevišķiem sasniegumiem uzskatāmi Rīgas radiotelefona raidītāja montāža (1925) un automātisko telefona sakaru ieviešana Rīgā (1926 – 1928). Lai realizētu minētos pasākumus, PTD Galvenās darbnīcas sanēma pasutījumu radiouztvērēju un telefona aparātu razošanai. Tas sekmēja darbnīcu strauju izaugsmi (1927.gadā PTD GD bija konkurētspējīgas ar 7 ārzemju firmām) un pārtapšanu par Valsts Elektrotehnisko fabriku (1932). 1938.gadā Latvijas visas tautsaimniecības nozares ar saviem rādītājiem starp Eiropas valstīm bija labākajās vietās. Telefona aparātu blīvumā uz 100 iedzīvotājiem Latvija apsteidza Franciju, Rīga – Varšavu [8].
Vidējais telefona aparātu sakaita pieaugums gadā bija apmēram 3800 aparāti. Jaunā tehnika (automātiskās telefona centrāles) bija apmēram 40 % no kopējā iekārtas apjoma [8].

Ceturtais periods beidzās ar Latvijas tautsaimniecības totālu iznīcināšanu. Latvijas telekomunikācijas tīkli, dzelzceļi, tilti, elektrostacijas, Rīgas udensvads, pasta, radiotelefona un telefona centrāļu  ēkas tika saspridzinātas vai nodedzinātas. No Latvijas rupnīcām un fabrikām izveda darbgaldus, dazādas ierīces un razojumus. 

Piektais periods ilga 45 gadus. Telefona tīkla atjaunošana ilga 13 gadus. Tas sākās ar nopostīto telekomunikāciju tīkla atjaunošanu. Pimskara līmenis tika sasniegts 1958.-1960.gadā. Laiks, kad tika atjaunotas telefona centrāles, telefona un telegrāfa tīkli, radiotelefons, jādēvē par sakaru nozares darbinieku varonīgā darba laiku, par fanātiskā darba laiku. Galvenais stimuls bija sakarnieku vēlme atjaunot centrāles, dot iespēju iedzīvotājiem lietot telefona sakarus. 1958.-1993.gg. uzmanība tika pieversta telefona aparātu daudzuma palielināšanai. Sakaru kvalitātes jautājumi palika pēdējā vietā. Rezultātā tika izveidots tīkls ar zemu darba drošumu, novecojošo aprīkojumu un nekvalitativākiem kabeļu līnijām. 1984.gadā – pilnīga vietējo telefona sakaru automatizācija.
Šis periods saistās ar vecās paaudzes (Ulmanlaika) speciālistu pieredzes nodošanu jaunajai paaudzei, saistās ar tieksmi pēc izglītības. Ar katru gadu sakaru nozares iestādēs ienāca jaunā tehnika – pusvadītāju ierīces, koordinātu, kvazielektroniskās un elektroniskās komutācijas sistēmas, pārraides (blīvēðanas) aparatura pilsētu telefona tīklos. Līdzekļu trukumu dēļ cieta telekomunikāciju kvalitātes rādītāji, bet kopējie kvantitātes rādītāji bija labi (daudz labāki nekā bijušajā Padomju Savienībā). Telefona aparātu skaita ikgadējais pieaugums bija 15 600 aparātu (no tiem daļa bija pieslēgta tā laika modernājām koordinātu un kvazielektroniskajām centrālēm). Telefona aparātu blīvums 1990.gadā bija 25 aparāti uz 100 iedzīvotājiem (bijušajā PS – 13 aparāti) [8].

Atmodas gados (nosacīti sestajā periodā) nācās risināt daudzas problēmas. Vajadzēja pārkārtot sakaru nozares vadības sistēmu, atteikties no daudzajiem sīkajiem uznēmumiem, izstrādāt Telekomunikāciju likumu, noteikt tarifus (bez dotācijām nozarei no citu nozaru peļnas), izveidot drošas darbības tīklus (ar apejas virzieniem), nodrošināt starptautiskos sakarus un visam tam atrast finansējumu. Šie uzdevumi tika sekmīgi atrisināti.

Šodien mēs varam salīdzināt telekomunikāciju stāvokli ar to, kāds bija 1990.gadā, ar to, kāds bija 1994.gadā, kad tika izveidots SIA Lattelekom. Mums ir sava starptautisko telefona sakaru centrāle, mums ir drošas darbības tīkls ar daudziem apejas virzieniem. Ikgadējais montētā tilpuma pieaugums bija 39800 numuri. 39,5 % iekārtu ir ciparsignāla centrāles, telefona aparātu blīvums ir 30 aparātu uz 100 iedzīvotājiem. No 1992.gadā Latvijā tika lietoti telefaksa aparāti, tika izveidota pieeja Interneta tīklam, izveidoti datu pārraides tīkli [5].
 Pēc valsts neatkarības atjaunošanas tika izvedots Sakaru Departaments un pasta organizācijas tika atdalītas no telekomunikācijām (izveidots Lattelekoms). 1992.-1993.gg. tika veikti starptautisko sakaru uzlabošanas pasākumi. Izvedoti mobilo telefonu sakaru uznēmumi.

Var izdalīt vairākus faktorus, kuri ir sekmējuši Latvijas telekomunikāciju attīstību. Tie ir: senās tradīcijas, labi organizēta izglītības sistēma un sakaru līdzekļu rupniecība, sadarbība ar ārvalstu firmām un atsevišķu izcilu personību darba ieguldījums.

Ir bijuši vairāki pasākumi Latvijas telekomunikāciju vēstures saglabāšanai – 1937.gadā tika izveidots Sakaru muzejs un vēsturiskais arhīvs, bet vācu sapieri 1944.gada 12.oktobrī aizdedzināja Pasta un telegrāfa departamenta ēku, sadega eksponāti, sadega vēsturiskais arhīvs. 1982.gadā atklāja Rīgas telefona tīkla muzeju, kuru pēc čertriem gadiem ar sakaru ministra rīkojumu likvidēja. 1995.gadā atvēra Lattelekom muzeju, kurš butībā ir Latvijas telekomunikāciju muzejs [8].

Latvijas tautsaimniecība tika postīta divos karos un pārejas periodā no sociālisma ekonomikas uz tirgus ekonomiku. Bet, neraugoties uz grutībām, kādas nācās pāciest pēckara gados un Trešās atmodas periodā, Latvijas telekomunikāciju tīkli ir ne tikai atjaunoti, bet arī modernizēti vēl līdz šim neredzētos apjomos.

Pasta sakaru attīstības vēsture

Pirms gadiem divdesmit visus sakaru līdzekļus iedalīja divās grupās: neelektriskie (pasta, skanas, gaismas) un elektriskie (telegrāfs, telefons, radiotelefons, televīzija). Tagad lieto modernāko vārdu – telekomunikācijas, pie kurām – bez jau minētājiem līdzekļiem – pieskaitāmi modernie – faksimils, teleteksts, peidzers u.c. Dazi terminoloģijas speciālisti terminu “telekomunikācijas” tā arī formulē – “informācijas pārraide vienā virzienā vai abpusēji, pielietojot visa veida informācijas pārveidotājus (ne tikai elektroniskos)”.
Pasta sakaru izveidošanās pirmsākumi meklējami senajā Romā. Vēstules senie romieši rakstīja uz vaska tāfelītēm, papirusa papīra un pergamenta. Īsākām vēstulēm lietoja vaska tāfelītes. Tas izgatavoja no koka, greznākās, elegantākās – no zilonkaula un pārklāja ar krāsota vaska kārtinu.
Parasti lietoja ne vienu vien tāfelīti, bet vairākas. Tās sasaistīja, izurbjot tāfelīšu malās vienu vai vairākus cauruminus, kuros ievra metāla rinķīšus. Atsevišķās tāfelītes sauca “tabellae”, saistītās – “codex”, mazās, saujā sanemamās – “codicilli”. Atkarībā no lapu (tāfelīšu) skaita, kodeksus sauca: duplices – 2 tāfelītes; tripleces –3 tāfelītes utt. Pašu rakstīšanu (pareizāk – raksts ieskrambāšanu) veica ar irbuļiem, izgatavotiem no dzelzs vai kaula [2].
Garākām vēstulēm, ja tām vēl bija jāmēro garš ceļš, lietoja papirusa papīru. Papiruss ir Ēģiptes niedre, kas augusi Nīlas deltas purvainajās sānu attekās. Ēģiptieši papirusu raktīšanai lietojuši ap 2500.gadu p.m.ē. Papīra lapas izmēri bija 15 x 40 cm. Ja vajadzēja lielāku lapu, to salīmēja no 10-20 mazām lapām. Lielo loksni sauca “charta”.
Nosutot uz chartas rakstītu vēstuli, to sarullēja cauruļveidīgi un pārsēja ar saiti. Lielākas drošības labad saitīti izvilka saritinātam vīstoklītim cauri, sasēja un galus apzīmogoja.
Pergamentu – speciāli apstrādātas ādas materiālu – vēstulēm sāka lietot stipri vēlāk. Nosaukumam ir sakars ar Mazāzijas pilsētu Pergamonu. Šai pilsētā, ap otro gadu simtu p.m.ē., sākās jauns ādas apstrādāšanas veids, kas deva iespēju uz ādas (pergamenta) rakstīt. Vispirms pergaments sāka kunkurēt ar vaska tāfelītēm. Pergamenta lētums un izturība izkonkurēja arī papirusu.
Vēstuļu nosutīšana bija katra rakstītāja privātā lieta. Valsts pasts pilsonu personīgās vēstules nepārsutīja. Bagātie ļaudis, vergu turētāji, pasts piegādei izmantoja vergus. Tos sauca par “tabellarii”. Gājuði vini kājām un ne tikai pa pilsētu. Kad Cicerons dzīvojis savā villā Pompeju tuvumā, vinš vēstules no Romas sanēmis 4. vai 5.dienā. Romas lielajiem un bagātajiem vīriem bijuši ātrskrējēji – cursores. Vini varēja dienā noskriet apmēram 89 km. Ķeizaru cursores valkājuši īpašu formas tērpu, privātie skrējēji – īsus priekšautus. Vēstuļu pārnēsāšana biezi vien tikusi uzticēta šiem skrējējiem.
Dazi pētnieki uzskata, ka bez privātiem tabelārijiem Romā bijuši arī profesionālie vēstuļu iznēsātāji. Viniem bijušas noteiktas stāvēšanas vietas. Vēstuļu piegādes laiks nebija reglamentēts, tās dazkārt arī pazudušas. Senajā Romā privātas vēstules nodeva ceļotājiem, tirgotājiem, kuģiniekiem un pazinām [2].

Indriķa hronikā aprakstīta zinnešu (vēstnešu) sistēma Baltijā XII gadsimta beigās un XIII gadsimta sākumā. Par Latvijas senāko pastu var uzskatīt Livonijas ordena pastu (no pils uz pili). To pārzināja tā dēvētais vēstuļu maršals. XIII gadsimtā vācu bruninieku ordenis nodibināja Baltijas juras piekrastē koloniālu valsti Livoniju (tajā ietilpa arī Vidzemes un Kurzemes teritorijas). Livonijā bija organizēta zinnešu satiksme iekšzemē un sakariem ar ārvalstīm (Angliju, Dāniju, Norveģiju, Krieviju, Ungāriju, Romu) [2].
Apskatot pasta sakaru attīstību, vajadzētu atcerēties pasta balozus. Veco laiku vēstures pētījumos varam atrast zinas, ka ir atrasti sienas gleznojumu fragmenti ar pasts baloziem (apmēram 300 gadi pirms musu ēras). Pasta balozi attālumu no Babilonijas līdz Alepo veikuši 48 studās. Kājnekam šī attāluma vaikšanai vajadzēja 4 nedēļas. Tiek apgalvots, ka karā balozus pirmie izmantojoši romieši (43.gads p.m.ē.). Ap 1218.gadu visa Persijas valsts bijusi pārklāta ar labi noorganizētu balozu stacijas.
Pasta balozus audzēja un izmantoja arī klosteros. Tos izmanoja bruninieki, lai pārraidītu zinas no pils uz pili. Dazās Eiropas valstīs tirdzniecības un rupniecības uznēmumi balozu pastu izmantoja savām vajadzībām.

Par regulāru sabiedriskās lietošanas pasta sakaru sākumu Latvijas teritorijā uzskatāms 1632.gada 29.septembris, kad starp Rīgu un Mēmeli (Klaipedu) ierīkoja pasta apmainu tirgotāju, valdības un privātpersonu vajadzībām. Ar Krieviju Rīgas pasta sakari tika noorganizēti 1666.gadā, ar Poliju – 1669.gadā. Zviedru valdības pasts Vidzemē regulāri sāka darboties 1639.gadā. Savu pastu 1685.gadā izveidoja Kurzemes hercogiste. Līdz ar Latvijas pakāpenisku pievienošanu Krievijai Latvijas teritorijā stājās spēkā Krievijas pasta organizācijas struktura un likumi. Pēteris I 18.gadsimta sākumā Maskavā, Pētreburgā un Rīgā izveidoja galveno pastu. Saskanā ar 1830.gada ukazu galveno pastu atstāja tikai Maskavā un Pēterburgā, bet gubernu pisētās (arī Rīgā) izveidoja pasta apgabalus. Rīgas pasts apkalpoja Baltijas valstu teritoriju. Pasts par maksu pārvadāja vēstules, kurjerus un ceļotājus. Galvenais pasta ceļš Latvijas teritorijā gāja no Pēterburgas caur Tērbatu, Rīgu, Jelgavu, Liepāju, Mēmeli [2].
Cēsu aprinķī laika periodā no 1861.gada 19.julija līdz 1903.gada 23.aprīlim bija sava pasta organizācija (zemstes pasts) ar savām pastmarkām. Pēc vairāku dzelzceļa līniju izbuvēšanas 19.gadsimta beigās pasta zemes ceļu nozīme samazinājās. Pirmā pasaules kara laikā vācu okupētajā Latvijas teritorijā visas pasta iestādes bija militāro iestāžu pārzinā. 1919.gadā vācieši no Daugavpils uz Melno juru noorganizēja  pirmo gaisa pasta līniju pasaulē.

Neraugoties uz visu pozitīvo, ko deva pasta sakaru izveidošana, tiem bija savi trukumi – pasta korespondences pārvietošanai bija vajadzīgs ilgs laiks. Tāpēc saprotama tendence izmantot skanu un gaismu informācijas pārraidei, kā arī elektrisko informācijas pārraides līdzekļu izgudrošana.
Latvijā nav izpētīts cauruļpasts (pneimatiskais pasts). Ir zināms, ka tas darbojās starp Galvenā pasta ēku Rīgā Aspazijas bulvārī un Birzas namu. Tas vēl darbojās 1940.gadā [2].
Svarīga nozīme Latvijas pasta kantoriem bija neatkarības gados. Pasta kantoru aprupē bija telefona un telegrāfa sakari. 1920.gadā tika veikti Daugavpils pasta telefona centrāles atjaunošanas pasākumi.
1922.gada 15.maijā atklāja Melluzu pasta kantori. Pāris gadus pasts strādāja tikai vasaras mēnešos. Pastā bija tikai viens  telefona aparāts (gan sarunām publikai, gan dienesta vajadzībām). No 1924.gada 1 oktobra pasts pārgāja uz ziemas telpām Mezsargu ielā 3. Šajās telpās iekārtoja telefona centrāli 10 aparātu pieslēgšanai. Ar gadiem , telefona un telegrāfa kantoris pārauga lielā iestādē. Pieslēgto telefona aparātu skaits 1940.gadā bija 110 [2].

 

Sakaru nozare šodien

Telekomunikāciju nozare šodien

Šodien  nozīmīgākie sociālās sfēras, ekonomikas un razošanas procesi arvien vairāk kļūst atkarīgi no informācijas un komunikācijām (sakariem). Tautas attīstība kļūst atkarīga no tā, cik efektīvi sabiedrība spēj iegut, apstrādāt un pārvaldīt informāciju.
Pagaidam valsts politika nevecina tautsaimniecības pārorientēšanos uz informācijietilpīgām nozarēm. Līdzšinējā telekomunikāciju politika nav radījusi vienādas iespējas visiem Latvijas iedzīvotājiem izmantot jaunās komunikāciju tehnoloģijas un piekļūt pasaules informācijas resursiem.
Sakaru  attīstības tempi un kvalitāte ir atkarīgi no tā, cik mēķtiecīgi valsts veicina sakaru infrastrukturas vaidošanos, likumu normu izstrādi un zinātnes un izglītības attīstību. Šīs nozares attīstību kavē tas, ka trukst vietēju valsts un privāto finansiālo resursu, ir nepieciešamība pēc lielām investīcijām telekomunikāciju infrastrukturas izveidē. Kaut arī gadu no gada valsts investīcijas telekomunikāciju sektorā pieaug (1997.gadā – 1,7 milj.Ls, 1998.g.- 11,8 milj.Ls, 1999.g.- 16,4 milj.Ls), tomēr to apjoms ir daudz mazāks, nekā nepieciešams, lai realizētu iecerētos projektus [5].
Komunikāciju jomas tiesiskā reglamentācija turpina attīstīties atbilstoši tehnoloģiju pārmainām. Vairākus Latvijas likumus, kas tieši neregulē komunikācijas procesus, Ministru kabineta noteikumi vai ministriju ieteikumi papildina, lai nodrošinātu personas datu aizsardzību, piemēram, Likumu par sociālo drošību – Labklājības ministrijas ieteikumi “Par informācijas aizsardzību un konfidencialitātes nodrošinājumu sociālo pakalpojumu sniedzējās iestādēs”.
Likums par telekomunikācijām (stājies spēkā 1993.gadā), kuru papildina Satiksmes ministrijas 1998.gadā izdotie “Publiskā telekomunikāciju tīkla lietošanas noteikumi Latvijas Republikā”, neatbilst ne ES, ne PTO prasībām, ne reālajai Latvijas telekomunikāciju tirgus attīstībai. Likumu piemērot apgrutina tas, ka termini, definīcijas un pat atsevišķas normas izprotamas daudznozīmīgi [3].
“LR Telekomunikāciju sektorpolitika” (apstiprināta LR Ministru kabinetā 1998.gadā) nosprauz telekomunikāciju sektora reformēšanas pamatstratēģiju. Balstoties uz šo dokumentu, tiek izstrādāts jauns telekomunikāciju likums [3].

Moderna telekomuikāciju infrastruktura ir informācijas sabiedrības pamats. Valsts uzdevums ir izveidot tādu infrstrukturu, kas visiem sabiedrības locekļiem neatkarīgi no dzīvesvietas nodrošinātu vienādas iespējas iegut informāciju. Telekomunikāciju pakalpojumiem jābut nepārtrauktiem, labā kvalitātē un par sociāli pienemamu cenu.
1993.gadā pienemtais Likums par telekomunikācijām sabiedrībai ar ierobezotu atbildību Lattelekom uz divdesmit gadiem  (līdz 2013.gadam) piešķira monopolstāvokli telekomunikāciju pamatpakalpojumu sniegšanā. Šās rīcības mērķis bija nodrošināt tādas investīcijas, kas dotu iespēju nomainīt no PSRS mantoto tehnoloģiski atpalikušo un tehniski nolietoto telekomunikāciju tīklu. Šis lēmums sekmēja modernas infrastrukturas izveidi Rīgā un dazās citās Latvijas pilsētās, taču Lattelekom monopolstāvoklis kavē pakalpojumu cenu pazemināšanos un to kvalitātes uzlabošanos. Telefona sarunu tarifu attiecība pret iedzīvotāju ienākumu līmeni Latvijā ir divas līdz trīs reizes augstāka nekā citur pasaulē. 1999.gada pavasarī Telekomunikāciju tarifu padomes izzinota kārtējā tarifu paaugstināšana izraisīja tik plašu sabiedrības neapmierinātību, ka jaunos tarifus nācās pārskatīt.
Telekomunikāciju pakalpojumu augstu cenu attiecība pret iedzīvotāju ienākumiem var kļūt par faktoru, kas kavēs tautas attīstību.

Telekomunikāciju modernizācijas temps nav pietiekams. 1999.gada beigās 498 tukstoši (61 %) no publiskā telekomunikāciju tīkla pamataparātiem bija analogtīklā, 322 tukstoši (39 %) – cipartīklā (sk.1.att). Analogsakari, kam ir zemāka kvalitāte, pārsvarā saglabājušies rajonos, kuros ir mazāka iedzīvotāju biezība un maza uznēmumu koncentrācija [9].
Kopējais nodrošinājums ar tālruna līnijām Latvijā visumā ir labs: 1998.gada beigās vidēji Latvijā bija 34 telefona aparāti uz 100 iedzīvotājiem (Lietuvā – 30, Igaunijā – 34,3, Vācijā – 56,7, vidēji Eiropā – 37,2). Tomēr pilsētās nodrošinātība ar sakariem ir butiski augstāka nekā laukos: 1998.gada beigās pilsētās uz katriem 100 iedzīvotājiem bija 40 telefona aparāti, bet lauku rajonos – tikai 19 [9].
Valdība ir nolēmusi, ka līdz 2003.gadam jārada iespēja telekomunikāciju tirgu ienākt jauniem pakalpojumu sniedzējiem un attīstīties brīvai konkurencei. Šajā nolukā ir sagatavoti attiecīgi grozījumi Telekomunikāciju likumā un izveidota valsts komisija, kam jāpanāk vienošanas ar Lattelekom stratēģisko investoru Tilts Communications (Sonera).
 
1.attēls Pieslēgums cipartīklam [3]

Ļoti strauji Latvijā pieaug mobilo tālrunu lietošana (sk.2.att.). Kopš 1996.gada ik gadu mobilo tālrunu lietotāju skaits gandrīz dubultojas, un 1999.gada beigās tas sasniedza 280 000. Vidēji uz katriem trim parasta telefona aparātiem bija viens mobilais tālrunis jeb 11,5 mobilie tālruni uz 100 iedzīvotājiem. Mobilie tālruni nodrošina ērtas un kvalitatīvas komunikācijas iespējas, taču lielākajai sabiedrības daļai tie joprojām nav pieejami – gan to cenas dēļ, gan arī tāpēc, ka GSM tīkls, ko izmanto visplašāk, nenodrošina dzirdamību visā Latvijas teritorijā, jo tā darbības zona aptver tikai blīvāk apdzīvotās vietas un automaģistrāļu apkaimi [3].
Peidzeru izmanošana pēc staruja kāpuma stabilizējusies. Pēc 1997.gada vairs bijis tikai neliels peidzeru lietotāju pieaugums. 1997.gada nogalē Latvijā uz 100 iedzīvotājiem bija 10,2 peidzeri, 1998.gada beigās – 11 [9].

                 2.attēls Mobilo tālrunu lietotāju skaita pieauguma dinamika [3]
Mobilo tālrunu lietotāju skaita straujais pieaugums un peidzeru lietotāju skaita stabilizācija liecina, ka Latvijas iedzīvotāji, kuru ienākumi ir pietiekami, lai maksātu par mobilajiem sakariem, tos labprāt izmanto.
Valstī tiek piedāvāti gan fiksēto publisko, gan mobilo telefona sakaru pakalpojumi. Fiksēto publisko telekomunikāciju tīkla operators ir Lattelekom, kuram ir monopoltiesības sniegt telekomunikāciju pamatpakalpojumus šajā tīklā. Mobilo telekomunikāciju sfērā darbojas divi operatori: Latvijas Mobilais Telefons un Baltcom GSM.
Lattelekom veic analogo telefonsakaru līniju nomainu ar ciparu līnijām, kuras nodrošina daudz kvalitatīvākus sakarus. Valstī pieauga kā kopējais abonentu skaits, tā ciparu sistēmai pieslēgto abonentu līniju skaits. Kopš 1999.gada sākuma 3 ceturkšnos kopējais abonentu līniju skaits ir palielinājies par 1,2 %. No kopēja abonentu līniju skaita 1999.gada 1.oktobrī 47,3% bija pieslēgtas ciparu sistēmai, un ciparu sistēmas abonentu līniju pieauguma tempi 21,7 % salīdzinājumā ar gada sākumu [9].
1999.gada 1.oktobrī darbojās 3286 telekaršu un monētu taksofoni. Visi uzstādīti taksofoni darbojas ciparu sistēmā [9].
Vairākus gadus pieaug izejošo tālsarunu skaits publiskajā telefona tīklā. 1999.gada 3 ceturkšnos izejošo tālsarunu skaits publiskajā tīklā ir palielināies par 8,8 %, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu, un to lielā mērā noteica iekšzemes tālsarunu skaita kāpums. Iekšzemes tālsarunu skaits palielinājas par 11,3 %, turpretim starptautisko tālsarunu skaits pieauga nedaudz – par 1,4% [9].

Mobilo telefonu sakaru sektors 1999.gadā turpina dinamiski attīstīties, par ko liecina strauji pieaugošais pieprasījums pēc šiem telekomunikāciju pakalpojumiem. Latvijas Mobilais Telefons nodrošina mobilos telefonsakarus GSM un NMT-450 sistēmās, bet Baltcom GSM piedāvā pakalpojumus tikai GSM sistēmā. 1999.gada oktobra sākumā abu operatoru kopējais abonentu skaits bija aptuveni 240 tukstoši, no kuriem apmēram 163 tukstoši bija Latvijas Mobilajam Telefonam un aptuveni 77 tukstoši – Baltcom GSM. Kopš gada sākuma kopējais abonentu skaits ir palielinājies par vairāk nekā 72 tukstošiem. Konkurence ir ļāvusi palielināt piedāvāto pakalpojumu klāstu, kā arī samazināt pakalpojumu tarifus. Minētie faktori un mobilo telefonaparātu cenu kritums veicināja strauju abonentu skaita pieaugumu. Mobilo telefonu kopējais abonentu skaits oktobra sākumā sasniedzis gandrīz 30 % no fiksētā telefona abonentu skaita. Mobilo telefonu abonentu ir jau apmēram 10 % no valsts iedzīvotāju skaita [3].

 

Internets – kā viens no modernajiem sakaru līdzekļiem

Šobrīd internets ir viens no efektīvajiem sakaru līdzekļiem, kura izmantošanā nav ģeogrāfisku un politisku barjeru. Latvijā šodien internets ir pieejams divdesmit četros no 26 rajonu centriem. Reģistrētas interneta adreses ir apmēram 17 tukstoši datoru, bet aptuvens interneta lietotāju skaits ir 80 tukstoši. Latvijā ir īstenoti vairāki nozīmīgi projekti plašākas interneta pieejamības nodrošināšanai. 1998.gada beigās Latvijā lietotāju rīcībā bija aptuveni 180 tukstoši datoru (uz 100 iedzīvotājiem vidēji 7,5 datori) [3]. Galvenais interneta pieslēguma nodrošināšanas līdzeklis Latvijā ir tālruna līnijas. Augstās līniju izmantošanas cenas un analoglīniju zemā kvalitāte lauku rajonos ir faktors, kas butiski kavē interneta izplatīšanos visā Latvijā. Šīs parādības skar arī kopējo tautas attīstības procesu, jo Latvijā veidojas nevienlīdzība starp rīdziniekiem un citu Latvijas pilsētu iedzīvotājiem. Pastāv reāli draudi, ka sabiedrība var sadalīties divās grupās – iedzīvotājos, kuriem informācija ir pieejama, un iedzīvotājos, kuriem tehnoloģisku iemeslu un dārdzības dēļ tā ir liegta.
Interneta pakalpojumus Latvijā nodrošina trīs lieli šo pakalpojumu sniedzēji: Latnet, Apollo, Delfi, un apmēram divdesmit mazākas firmas, kas pārsvarā darbojas ierobezotos reģionos.

Šodien augstais pieprasījums pēc informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem pasaulē paver Latvijai iespēju specializēties tieši šajā nozarē.Telekomunikāciju infrastruktura un interneta attīstība nodrošina pienemamas sakaru iespējas.

 

Pasta sakari šodien

Šodien pasta pakalpojumus visā valsts teritorijā sniedz bezpeļnas organizācija valsts a/s “Latvijas Pasts” ar filiālēm visos rajonu centros un vidēji 40 līdz 50 pasta nodaļām katrā rajonā. Atsevišķus pasta pakalpojumus sniedz licencēti uznēmumi. Tie aiznem nozīmīgu tirgus daļu kurjerpasta pakalpojumos. Privātfirmas ir iestājušās arī preses izdevumu piegādē. Šīs firmas ir spēcīgas pasta konkurentes laikrakstu un zurnālu piegādē ne tikai Rīgā, jo sāk izvērst savu darbību arī ārpus galvaspisētas.
Pastam pieder monopoltiesības uz vētuļu, pastkaršu un banderoļu sutījumiem.Vēstuļu, pastkašu un banderoļu, un paku sutījumi ir samazinājušies nenozīmīgi. Turpretim nosutīto naudas pārvedumu un ar pasta starpniecību piegādāto preses izdevumu skaits 1999.gada 3 ceturkšnos ir samazinājies strujāk (sk.1.tabulu).
1.tabula
“Latvijas Pasta” darbības rādītāji (tukst.) [9]
Pasta pakalpojums
1997
1998
1999.gada 3 ceturkšni
1999.gada 3 ceturkšni salīdzinājumā ar 1998.gada 3 ceturkšniem, %
Nosutītas vēstules, pastkartes, banderoles
Nosutītas pakas
Nosutīti naudas pārvedumi
Piegādāti laikraksti un zurnāli

30350
74
541
71893

29630
73
537
73971

19629
46
351
52831

99,2
99,8
83,1
94,7


Ar 1999.gada 1.janvāri mainījas pasta pamatpakalpojumu tarifi, galvenokārt tie ir paaugstināti, jo nepieciešams saskanot pasta pakalpojumu tarifus ar izmaksu pieaugumu. Gan pasta tarifu paaugstināšana, gan konkurences saasināšanās pasta pakalpojumu sektors, kur pastam nav monopoltiesības, ietekmē pasta darbības rādītāju dinamiku.

 


Biblogrāfija

1.   Ārmanis J. un citi Latvijas tālsakari. – R.: Lattelekom, 1999. – 28 lpp.
2.   Eglīte Biruta Pasta Grāmata. – R.: Nordic, 1999. – 215 lpp.
3.   Latvija. Pārskats par tautas attīstību. – R.: UNDP, 1999. – 132 lpp.
4.   Latvijas elektrosakari un radiotehnika. Tehnikas vēstures rakstu krājums. I daļa. – R.: RTU, 1997. – 96 lpp.
5.   Latvijas statistikas gadagrāmata. – R.: LR Centrālā statistikas pārvalde, 1990-1999.
6.   Ločmelis J. Simts gadu ar telefonu. – R.: Zinātne, 1984.- 134 lpp.
7.   Ločmelis J. Simts piecdesmit gadu ar telegrāfu. – R.: Zinātne, 1986. – 149 lpp.
8.   Ločmelis J. Telekomunikāciju vēsture. – R.: LU zurnāla “Latvijas vēsture” fonds, 2000. – 407 lpp.
9.   Zinojums par Latvijas tautsaimniecības attīstību. – R.: LR EM, 1999. –127 lpp.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru