·
Ievads
·
Kas
ir Satversmes tiesa?
·
Satversmes
tiesas kompetence
·
Satversmes
tiesas sastāvs un tā darba kārtība
·
Secinājumi
Par
Satversmes tiesu vēlējos rakstīt, jo mani interesē likumdošana un tās
likumsakarības. Tāpat bieži pilnīgi nesaprotamas izmaiņas likumdošanā un dažādu
grozījumu pieņemšana liekas pilnīgi nesaistīta ar reālo dzīvi, bet tajā pat
laikā redzams, ka arī Saeimu likumdošanas ziņā vada kas augstāks.
Līdz
ar Satversmes tiesas izveidi likumu pieņemšanas objektivitāte, manuprāt, ir
stipri pieaugusi. Tomēr tas, ka mūsdienu likumi tiek pakārtoti Pirmās Latvijas
Satversmei bieži nemaz nenāk par labu: Latvijas iekšējās lietas un ārējās
attiecības ir pārāk stipri izmainījušās, lai Satversmi, kāda tā bija pirms
pusgadsimta, pieņemtu kā atskaites punktu pat ļoti svarīgu un nozīmīgu
starptaustisko līgumu slēgšanā.
Šis
referāts gan nespēs izskaidrot un izanalizēt Satversmes tiesas ietekmi uz
Latvijas politiku un ekonomiku, bet dos priekšstatu par iestādi kā tādu. Pie
tam šī iestāde var zināmā mērā regulēt Saeimas darbu, kas gan viņu ieceļ.
Brīžiem tiešām liekas, ka Saeima likumus pieņem spontāni un bieži nepārdomāti.
Varbūt tad ir labāk, ja Satversmes tiesa likumu izanalizē un konstatē kļūdas,
kas var pārkāpt pat tādas tiesības, kā cilvēktiesības. Ir patiess gandarījums,
ka Satversmes tiesa kā neatkarīga (vismaz teorētiski) tiesu iestāde var anulēt
un regulēt Saeimas lēmumus, kā arī valdības izdotus noteikumus – objektivitāte
pieaug, Latvijas valsts attīstās.Varbūt tas nozīmē lielāku demokrātiju …
Satversmes
tiesa – konstitucionālās tiesas institūcija Latvijā. Pirmo reizi Satversmes
tiesu izveidot bija ierosināts 1934. gadā, pēc tam apspriesta 1990. gada 4.
maija deklarācijā un 1992. gada 15. decembra likumā “Par tiesu varu”. Sākumā
bija paredzēt Satversmes tiesu izveidot Augstākās tiesas sastāvā. Izskata
lietas par likumu atbilstību Satversmei, kā arī citas tās kompetencē nodotās
lietas (sk. tālāk referātā). Satversmes tiesas sastāvs ir 7 tiesneši.[1]
Sīkāk izskaidrojot
augstākminēto: Satversmes tiesa ir neatkarīga tiesu varas institūcija, kas
Latvijas Republikas Satversmē un šajā
likumā noteiktās kompetences
ietvaros izskata lietas
par likumu un
citu normatīvo aktu atbilstību Satversmei, kā
arī citas ar šo likumu tās kompetencē nodotās lietas.[2]
Par Satversmes tiesas
statusu var spriest, apskatot zemāk minētos punktus, kas norāda gan uz
Satversmes tiesas nozīmīgumu, gan arī tās ietekmi:
ü
spriedums ir
galīgs. Stājas spēkā
pasludināšanas brīdī.
ü
tiesas spriedums ir obligāts visām valsts un
pašvaldību institūcijām, iestādēm un amatpersonām, ieskaitot tiesas, kā arī
fiziskajām un juridiskajām personām.
ü
Tiesību norma,
kuru Satversmes tiesa
atzinusi par neatbilstošu
augstāka juridiska spēka tiesību normai, uzskatāma par spēkā
neesošu no Satversmes tiesas sprieduma
pasludināšanas brīža, ja Satversmes tiesa nav noteikusi citādi.
ü
ja Satversmes
tiesa par neatbilstošu
Satversmei atzinusi kādu Latvijas parakstīto vai
noslēgto starptautisko līgumu, Ministru kabinetam nekavējoties jāgādā
par grozījumiem šajā līgumā, šā līguma denonsēšanu, tā
darbības apturēšanu vai pievienošanās atsaukšanu.
Lietu izskatīšanas procesuālo
kārtību nosaka šis likums un
Satversmes
tiesas
procesa likums.
Satversmes tiesas
sēdes notiek atklāti, izņemot gadījumus, kad tas ir pretrunā ar
valsts noslēpuma sargāšanas interesēm. Lēmumu par lietas
izskatīšanu slēgtā tiesas sēdē pieņem Satversmes tiesa. Tiesas spriedums
jebkurā gadījumā tiek pasludināts
publiski. Citādi viss ir tāpat, kā citās tiesu sistēmas institūcijās.
Satversmes
tiesa izskata lietas un ir kompetenta par:
ü
likumu
atbilstību Satversmei;
ü
Latvijas parakstīto
vai noslēgto starptautisko
līgumu atbilstību Satversmei;
ü
Saeimas
lēmumu atbilstību Satversmei un citiem likumiem;
ü
Ministru kabineta
aktu atbilstību Satversmei un citiem likumiem, kā arī Ministru
kabinetam pakļauto institūciju
vai amatpersonu izdoto normatīvo aktu atbilstību Satversmei, citiem likumiem un
Ministru kabineta noteikumiem;
ü
Valsts
prezidenta, Saeimas priekšsēdētāja un Ministru prezidenta aktu atbilstību
Satversmei un citiem likumiem;
ü
citu Saeimas
apstiprināto, iecelto vai
vēlēto institūciju vai amatpersonu izdoto normatīvo aktu
atbilstību Satversmei un citiem likumiem;
ü
pašvaldības domes
(padomes) izdoto saistošo
noteikumu, kā arī citu normatīvo aktu
atbilstību Satversmei, citiem likumiem un Ministru kabineta noteikumiem;
ü
tāda rīkojuma
atbilstību likumam, ar
kuru Ministru kabineta pilnvarotais ministrs ir
apturējis pašvaldības domes (padomes) pieņemto lēmumu;
ü
Latvijas nacionālo
tiesību normu atbilstību
tiem Latvijas noslēgtajiem
starptautiskajiem līgumiem, kuri nav pretrunā ar Satversmi.[3]
Šeit arī saskatāma vislielākā
atšķirība no pārējām tiesu sistēmas institūcijām. Tikai Satversmes tiesa var
zināmā mērā vadīt un koriģēt likumdošanas, kā arī likumdošanas reformu procesu
Latvijā.
Satversmes
tiesas pamatsastāvs ir septiņi tiesneši. Šos tiesnešus apstiprina Saeima. Tomēr pašā Saeimā atšķiras balsojumi par
tiesnešu iecelšanu:
trīs Satversmes tiesas tiesnešus apstiprina
pēc ne mazāk
kā desmit Saeimas
deputātu
priekšlikuma;
divus
Satversmes tiesas tiesnešus - pēc Ministru kabineta priekšlikuma;
un
vēl divus - pēc
Augstākās
tiesas plēnuma priekšlikuma.
Augstākās
tiesas plēnums izvirza kandidātus Satversmes tiesas tiesneša amatam, pie kam no
Latvijas Republikas tiesnešu
vidus.
Par tiesneša kandidātu var būt
persona, kurai ir augstākā juridiskā izglītība, 5 gadu darba stāžs juridiskajā
specialitātē vai zinātniski pedagoģiskajā darbā tieslietu specialitātē
zinātniskajā vai augstākajā mācību iestādē. Kā jau parasti, tiesneša kandidātam
jāatbilst visām likuma “Par tiesu varu” izvirzītajām prasībām (55. pants).
Satversmes tiesas
tiesneša pilnvaru termiņš
ir desmit gadi no dienas, kad viņš
atbilstoši šā likuma 5.pantam sācis pildīt Satversmes tiesas
tiesneša amata pienākumus.
Satversmes tiesas darbu vada
Satversmes tiesas priekšsēdētājs. Satversmes tiesas priekšsēdētāju ievēl
tiesnešu kolektīvs no sava vidus. Pēv ievēlēšanas Satversmes tiesas
priekšsēdētāja pilnvaru laiks ir 3 gadi. Pats Satversmes tiesas priekšsēdētājs
tad sev ieceļ vietnieku. Sk. tālāk priekšsēdētāja pienākumus un tiesības:
ü
Satversmes tiesas
priekšsēdētājs vada Satversmes
tiesas sēdes, organizē tiesas
darbu un pārstāv Satversmes tiesu;
ü
Satversmes tiesas priekšsēdētāja vietnieks palīdz
Satversmes tiesas priekšsēdētājam
pildīt šā panta
pirmajā daļā minētos
priekšsēdētāja pienākumus un aizstāj
Satversmes tiesas
priekšsēdētāju viņa prombūtnes laikā;
ü
atsevišķus Satversmes
tiesas priekšsēdētāja pienākumus
var pildīt viņa norīkots tiesnesis;
ü
Satversmes
tiesas priekšsēdētājam un viņa vietniekam ir tiesības dot rīkojumus
Satversmes tiesas tiesnešiem tikai ar amata pienākumu pildīšanu
saistītos organizatoriskos jautājumos.[4]
Satversmes tiesas sēžu sastāvs
un ko tas var lemt un par ko ir kompetents:
Satversmes
tiesa pilnā sastāvā (vismaz 5 (7) tiesneši) izskata lietas par:
likumu
atbilstību Satversmei;
Latvijas parakstīto
vai noslēgto starptautisko
līgumu atbilstību
Satversmei;
Saeimas
lēmumu atbilstību Satversmei un citiem likumiem;
Ministru kabineta noteikumu un citu Ministru kabineta
normatīvo aktu atbilstību Satversmei un citiem likumiem;
Valsts
prezidenta, Saeimas priekšsēdētāja un Ministru prezidenta aktu atbilstību
Satversmei un citiem likumiem.
Visas
pārējās lietas, kuras augstāk netika minētas, tiek izkatītas 3
tiesnešu sastāvā.
Pārējos
tiesas darbniekus, personālu vada un ieceļ Satversmes tiesas priekšsēdētājs. Uz
šiem darbiniekiem tāpat attiecas Latvijas Darba likumu kodekss.
Visumā Satversmes tiesu var
uzskatīt par Latvijas tautai uzticīgu iestādi (ja aizmirst biežos korupcijas
gadījumus). Tas, ka Saeima ieceļ tiesnešus, manuprāt, īpaši neiespaido tiesnešu
turpmāko darbu, tā kā patiesībā viņi ir Augstākās tiesas Plēnuma izvirzīti.
Vismaz tā tiek parādīta tīri tiesiska interese par Latvijas attīstību un
reformām. No vienas puses, pārspīlēts nacionālisms šajā laikā vairs nav vēlams,
bet toties ir nepieciešama attīstīta likumdošana un likumu realizēšanas kārtība
– un to visu var iespaidot Satversmes tiesa ar savu aktīvu darbību. Bet: arī
Satversme ir jākoriģē līdzi laika garam. 1992. gada 15. februārī tika pieņemta
Satversme (ar ļoti lielu vēlētāju aktivitāti tika ievēlēts t.s. pagaidu
parlaments tieši Satversmes izstrādāšanai), un tās galvenais vadmotīvs tika
deklarēts: neatkarība attiecībās ar ārvalstīm un demokrātija iekšpolitikā.[5]
Šodien gan jāsaka, ka neatkarība attiecībās ar ārvalstīm vairs nav iespējama,
jo nekad pasaule nav bijusi tik ļoti saistīta kā šodien. Vienmēr būs jāmeklē
kompromiss un savstarpējas sadarbības iespējas (īpaši tas vērojams tagad,
Balkānu kara laikā).
Tāpat
arī mūsu likumdošana ir jāsaskaņo ar ES un potenciālajiem Latvijas biznesa
partneriem, atkal jāmeklē kompromiss. Manas cerības ir, ka Satversmes tiesa
spēlēs lielu, un ne sliktāko, lomu šajā procesā.
Izmantotā
literatūra:
·
Juridisko
terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998
·
Latvijas
un latviešu tautas vēsture, Agnis Balodis, Rīga, 1991
·
Satversmes
tiesas likums
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru