Augstskola, universitāte, akadēmija, skola, ģimnāzija
Vakara un neklātienes / dienas studiju daļa
(Ventspils nodaļa)
Vārds Uzvārds
Profesionālās
studiju programmas
“Programmas
nosaukums”
x.
kursa students
Sokrāts
Referāts filozofijā
Ventspils 2000
Ievads
Sokrāts
– mīkla un traģēdija
Cilvēks, kas bija
mīkla saviem laikabiedriem, ir neizprotams arī daudziem mūsdienu pētniekiem.
Sokrāta mīklainība laikabiedriem, kuri ik dienas satika viņu Atēnas ielās,
klausījās viņa sarunās, izpaudās vispretrunīgākos vērtējumos.
Pat Sokrāta
skolnieki nebija vienprātīgi atzinumos par savu skolotāju, jo izcilākais no
tiem – Platons (427.-347. g.p.m.ē.) tiecās parādīt viņu kā domātāju, kas
pievērsies Visuma un cilvēka esamības pamatproblēmām, bet cits skolnieks –
filozofs, vēsturnieks un karavadonis Ksenofonts (ap 430.-354. g.p.m.ē.) –
centās pārliecināt lasītājus, ka Sokrātu galvenokārt interesējis cilvēks tā
ikdienas dzīves priekos un bēdās, cilvēks ar alkām pēc taisnības un laimes.
Sokrātam laikabiedru vidū bija uzticami piekritēji un nesamierināmi pretinieki,
bet maz tādu cilvēku, kas pret viņu būtu vienaldzīgi.
Diametrāli
pretējie vērtējumi gadu simtu un gadu tūkstošu ritumā – tas viss padara Sokrātu
par mīklu, kas ietver divus jautājumus: pirmais – kāds bijis Sokrāts, un ko
viņš mācījis; otrais – ar ko izskaidrojama sengrieķu domātāja vispārcilvēciskā,
visus laikmetus aptverošā nozīme, viņa apbrīnojamā mūsdienība, ko apliecina arī
tas, ka Sokrāts ir daudzu mūsdienu literāru sacerējumu varonis. Piemēram, F.
Radzinska lugu “Sarunas ar Sokrātu”.
Kā atsevišķa
cilvēka mūžā, tā visas cilvēces vēsturē mēdz būt tā saucamās zvaigžņu stundas,
kad cilvēka un cilvēces jaunrades spējas un spēki uzliesmo sevišķi spilgti.
Cilvēces vēsturē “zvaigžņu stundu” bijis daudz, bet par vienu no spilgtākajām
un cilvēces tālākai attīstībai nozīmīgākajām uzskatāms 1. g.t. vidus p.m.ē.,
kad milzīgā teritorija no Klusā okeāna līdz Adrijas jūrai, aptverot tādus mūsu
civilizācijas šūpuļus kā Ķīna un Indija, Vidusāzija un Persija, Divupe un
Sīrija, Palestīna un Ēģipte, Mazāzija un Balkānu pussala, notika dziļas
pārmaiņas visās sabiedrības un atsevišķa cilvēka dzīves jomās.
Mitoloģisko
domāšanu, kas neierobežoti valdīja visā pirmatnējā sabiedrībā, 3.-2. g.t.p.m.ē.
dominēja civilizētajā pasaulē, atdzima viduslaikos un nebūt nav izzudusi arī
mūsdienās, raksturo Visuma kā kvalitatīvi nedalīta un nedalāma veseluma
uztvere. Subjekts un objekts, materiālais un ideālais nav stingri norobežoti un
norobežojami, cilvēks nešķir sevi no dabas. Mitoloģiskā domāšana ir tēlaina,
priekšmetiska, to raksturo ļoti vāja abstraktu jēdzienu attīstība. Lai gan
ikdienas pieredzes līmenī mitoloģiskās domāšanas cilvēks atšķir cēloni no
sekām, viņš, pirmkārt, cēloni vienmēr uztver kā personificētu ar gribu un
apziņu apveltītu spēku un, otrkārt, ārpus ikdienas pieredzes samierinās ar
parādību un lietu daudz konkrētāk un tāpēc viņa izpratnē nozīmīgāku saskarsmi
laikā un telpā, apvieno parādības un lietas pēc to ārējās līdzības utt.; tas
apliecina mitoloģiskās domāšanas asociatīvo dabu. Mitoloģiskā domāšana ir
domāšana pēc analoģijas; saskaroties ar kaut ko jaunu, cilvēks prasa: “Kam šis
jaunais līdzinās?” – un meklē tam analoģiju savā, bet it īpaši savu senču
pieredzē. Tāpēc viņš orientējas uz tradīciju, atturīgi un aizdomīgi uzņem visu
jauno, neierasto. Šāds cilvēks dzīvo absolūto patiesību pasaulē, jo tradīcijai,
senču pieredzei piemīt absolūts patiesīgums, ko nedrīkst apšaubīt vai
apstrīdēt. Tāpēc arī mitoloģiskās domāšanas radītajā pasaules modelī, t.i.,
cilvēka priekšstatu sistēmā par pasauli un sevi, valda dievi, kuri iemieso un
sargā šīs absolūtās vērtības.
Zinātniski
loģiskā domāšana, kura dominēja antīkajā pasaulē 6.-5. gs.p.m.ē. – m.ē. 2.-3.
gs. un atdzima Renesanses laikmetā, uzskata, ka Visums sastāv no kvalitatīvi
atšķirīgām lietām un parādībām, noteikti norobežo subjektu no objekta, ideālo
no materiālā utt., it īpaši cilvēku no dabas. Zinātniski loģiskā domāšana operē
ar abstraktiem jēdzieniem, veltī lielu uzmanību šādu jēdzienu izveidošanai, tiecas
pēc viennozīmīguma jēdzienos un vārdos. Šāda domāšana ir kauzāla, un šā
domāšanas tipa cilvēks, sastopoties ar kaut ko jaunu un tiecoties noskaidrot
parādību, meklē cēloņsakarību. Tāpēc viņš vairs neorientējas vienpusīgi uz
tradīciju, uz pagātnes pieredzi, bet pievēršas jaunajam, viņa piemīt
novatoriska nosliece, kura tomēr nenozīmē pilnīgu noliegumu. Atšķirībā no
stabilā, pat sastingušā vecā jaunais vienmēr ir kustīgs, mainīgs. Tāpēc
zinātniski loģiskajā domāšanā absolūtās vērtības zaudē dominējošo lomu un
cilvēks sāk atzīt savu zināšanu ierobežoto, relatīvo raksturu, ko tik spilgti
pauda sokrātiskā formula: “Es zinu, ka nekā nezinu” (Platons, Apoloģija 6.
u.c.). Reizē ar patiesību nozīmīguma mazināšanos sašaurinās arī to iemiesotāju
– dievu loma. Zinātniski loģiskā domāšana stiprina indivīda patstāvības un
autonomijas apziņu, akcentē indivīda intelekta, saprāta nozīmīgumu.
Pāreja no
mitoloģiskās domāšanas uz zinātniski loģisko domāšanu bija ilgstošs process,
kas sākās ilgi pirms “zvaigžņu stundas” iestāšanās un noslēdzās, kad tā jau
bija sen izskanējusi. Taču tieši zvaigžņu stundā iezīmējās izšķirošais
pagrieziens no viena domāšanas tipa uz otru, un to sekmēja vesela plejāde
izcilu domātāju: Konfūcijs un Lao-czi Ķīnā, Sidhartha Gautama-Buda Indijā, Zaratuštra-Zoroastrs
Vidusāzijā – Persijā, Vecās derības pravieši Palestīnā un 6.-5.gs. grieķu
filozofi, kuru vidu viens no spilgtākajiem bija Sokrāts.
Viņi bija ļoti
atšķirīgi, taču visiem kopīga bija kritiskā nostāja pret pagātnes tradīcijām un
griba tās pārveidot un pilnveidot, apņēmība ieviest jaunas atziņas, kuru pamatā
bija atzinums par cilvēku kā Visuma centrālo parādību un saprātu kā Visuma un
cilvēka pamatīpašību. Kopīga viņiem bija arī pārliecība, ka vienīgais ceļš uz
pareizu, tikumīgu un laimīgu dzīvi ir pareizas, uz saprātu balstītas zināšanas,
kas vislabāk apgūstamas mutvārdu sarunā starp skolotāju un skolnieku. Tāpēc
visi viņi noraidoši izturējās pret rakstīto vārdu un, tāpat kā Sokrāts, neko
vai gandrīz neko nerakstīja. Kopīgs viņiem bija arī atzinums par sevi kā par
dievu vai likteņa izredzētajiem, kuriem lemts būt par cilvēku skolotājiem. Šāda
savas izredzētības apziņa lika viņiem asi izjust un apzināties savu
neikdienišķumu un pārākumu pār citiem cilvēkiem. Tas atsvešināja viņus no tiem,
radīja viņu “vientulību pūlī” un pat izraisīja laikabiedros neizpratni un
naidu, padarot šos “zvaigžņu stundas” veidotājus par traģiskām personībām.
Šīs pazīmes
visspilgtāk iemiesojās Sokrātā un ne jau tāpēc, ka viņš būtu bijis dižākais šo
dižgaru vidū, bet gan tāpēc, ka visas 1 g.t. vidū notikušās sociāli ekonomiskās
un politiski ideoloģiskās pārmaiņas – it īpaši pāreja no mitoloģiskās domāšanas
uz zinātniski loģisko domāšanu – sevišķi spilgti izpaudās Grieķijā, nelielā
zemē (65 000 km2) Balkānu pussalas dienvidos, Egejas jūras salās un
Mazāzijas rietumpiekrastē.
Atēnas kā polisa[1]
izveidoja īpašu ētisku priekšstatu un normu sistēmu, kuras kodols bija atzinums
un prasība, ka ikviena pilsoņa dzīves galvenā jēga un galamērķis ir pēc
iespējas labāk un pašaizliedzīgāk kalpot savai polisai, šā uzdevuma īstenošanai
pilnveidojot visas savas fiziskās un garīgās dotības. Uz to aicināja arī
Sokrāts: “... centos ikvienu no jums pārliecināt, lai viņš nerūpējas nedz par
savu mantu, pirms nebūs parūpējies par sevi pašu, proti, lai viņš kļūtu jo
krietnāks un prātīgāks, nedz par valsts dzīves jautājumiem, pirms nebūs
parūpējies par pašu valsti.” (Platons, Apoloģija, 26.)
Grieķu klasiskās
kultūras “galvenais varonis” ir cilvēks – grieķis, brīvais polisas pilsonis,
kuram maksimāli jāattīsta savas fiziskās un garīgās potences, bet tas prasa
spēju sevi pazīt, sevi kritiski novērtēt. Grieķu klasiskās kultūras būtiska
iezīme ir kritiskā pašapziņa, kas izteikta uzrakstā “Pazīsti pats sevi” Apolona
tempļa frontonā Delfos. Tas ir ievērības cienīgas fakts: vislielākajā godā
esošo templi rotāja ne vien suminājumi dievam, bet arī aicinājums cilvēkam
ielūkoties sevī, izprast un novērtēt sevi, lai pilnveidotu sevi atbilstoši
ideālam. Cilvēka ideāla būtiskā iezīme ir tas, ko senie grieķi raksturoja ar
vārdu kalokagathia; šis vārds izsaka ķermeņa skaistuma un tikuma,
saprāta iegrožoto jūtu un jūtu iedvesmotā saprāta harmoniski līdzsvarotu
vienotību (Ksenofonts. Atmiņas par Sokrātu, III, 8, u.c.).
Ar Visuma kā skolas izpratni un
cilvēka kā skolotāja – skolnieka uztveri saistīta vēl viena grieķu klasiskās
kultūras, grieķu etnosa raksturīga īpatnība – neizsīkstošā un nepiesātināmā
zinātkāre, kura mudināja grieķus doties tālos un bīstamos ceļojumos,
iedziļināties vissarežģītākajās Visuma un cilvēka esamības problēmās, bet
Sokrātu – staigāt pa Atēnu ielām un uzdot atēniešiem jautājumus, jautājumus,
jautājumus ...
Jebkuru no tā
laika dižajiem atēniešiem – dramaturgu Eiripīdu, tēlnieku Feidiju, filozofu
Platonu un citus – varam iedomāties dzīvojam un darbojamies ārpus Atēnām, un tā
tas reizēm arī notika. Taču Sokrāts nekad nebija atstājis savu pilsētu,
atskaitot karagājienus, un “.. tev (Sokrātam) nekad nav bijusi vēlēšanās
iepazīties ar citām pilsētām un citiem likumiem, jo tev pietika ar mums un mūsu
pilsētu” (Platons. Kritons, 14, u.c.).
Atēnu agora bija
paliels, ar iesarkanām ķieģeļu šķembām noklāts četrstūrains laukums, kura vienā
sektorā dienas pirmajā pusē atradās tirgus. Atēnieši ļoti mīlēja savu tirgu,
lepojās ar tā preču bagātību, taču visvairāk viņus vilināja tirgus
daudzkrāsainā un skaļā burzma. Ap agoru pacēlās daudzas stoas – segtas
galerijas vai kolonādes, kas bija atēniešu iemīļotās pastaigu vai satikšanās
vietas. Šeit satikās draugi, klausījās
rakstnieku un runātāju priekšnesumus, te notika filozofu - arī Sokrāta – sarunas ar skolniekiem.
Atēnu un citu
grieķu polisu sarežģītā struktūra un daudzpusīgās funkcijas, komplicētie
iekšējās pārvaldes un starptautisko attiecību jautājumi prasīja no pilsoņiem,
it īpaši no tiem, kuri tiecās pēc aktīvas politiskās lomas, pēc vadošiem
amatiem valstī, tādu zināšanu un sagatavotības līmeni, ko tradicionālā
izglītības sistēma nespēja nodrošināt. Kā reakcija uz šo polisas attīstības
vajadzību 5.gs. otrajā pusē veidojās sofistu kustība – sofistika, kuras nosaukums
atvasināts no vārda sophia, kas nozīmē “prasme, zināšanas, izveicība
jebkurā darbības jomā; viltība, gudrība, pieredze; gudrība, zināšanas
intelektuālajā darbībā; augstākā, patiesā gudrība”, bet vārdam sophistēs
ir nozīme “prātnieks, meistars, mākslinieks, lietpratējs savā nozarē; prasmīgs
runātājs; lielībnieks, viltnieks, krāpnieks”. Šajā vārdu daudznozīmībā
atspoguļojās gan sofistu kustības iekšējais pretrunīgums, gan tās pretrunīgais
vērtējums laikabiedru vērtējumā.
Visiem sofistiem
kopīgs bija atzinums, ka cilvēkam no dzimšanas nepiemīt tās zināšanas, tā
prasme un gudrība, kas nepieciešamai, lai dzīvotu polisā un – vēl jo mazāk –
lai to vadītu. Šīs zināšanas cilvēkam jāapgūst, un filozofa sofista pienākums
ir to mācīt, jo viņam ir vajadzīgās zināšanas, prasme un gudrība, ir sophia.
Šī sofista sophia ir gluži tas pats, kas amatnieka, tēlnieka utt. Māka –
technē, un, tāpat kā tie par šīs mākas vai tās produkcijas nodošanu
citiem saņem atlīdzību, arī sofistam ir tiesības saņemt atlīdzību par savu
zināšanu tālāknodošanu skolniekiem.
469. gadā p.m.ē.
dzimušā Sokrāta tēvs bija akmeņkalis vai tēlnieks, māte – bērnu saņēmēja.
Sokrāts vienmēr ar lepnumu uzsvēra savu piederību pie šīs Atēnām tipiskās
sociāli profesionālās vides un sevi
dēvēja par “amatnieku”, kurš līdzīgi tēlniekam veidojot cilvēku un līdzīgi
bērnu saņēmējai palīdzot ieraudzīt gaismu gudrībai.
Tai pašā laikā
Sokrātam piemita īpašības, kas viņu atšķīra no
pārējiem pilsoņiem un no visa tā,
ko atēnieši atzina par “pareizu, vispāratzītu”. Sokrāts bija ļoti neglīts –
neliela auguma un drukns, ar īsām kājām un lielu vēderu, pliku galvu, platu
degunu un izliektu pieri. Gan Sokrāts pats, gan viņa skolnieki mērķtiecīgi
akcentēja šo neglītumu kā Sokrāta savdabīguma apliecinājumu. Tam arī kalpoja
skolnieku aprakstos izplatītais Sokrāta salīdzinājums ar Silēnu –
puscilvēcisku, pusdzīvniecisku mitoloģisku būtni ar atbaidoši neglītu ārieni,
bet neizsīkstošu jaunrades spēku; šis salīdzinājums ietvēra sevī arī norādi uz
Sokrāta ne gluži cilvēcisko, pat pārcilvēcisko dabu, kas izpaudās viņa
daimonijā.
“Tā ir kāda
dievišķa, daimoniska zīme.. Jau kopš bērnības dzirdu kādu balsi, kura ikreiz,
kad tā liek sevi manīt, tikai atrunā mani no tā, ko dziros darīt, bet nekad
nemudina uz to.” (Platons. Apoloģija, 19; sal.: Ksenofonts. Atmiņas par
Sokrātu, I, 1., 2-4; Plūtarhs. Par Sokrāta daimoniju.) Šis un citi līdzīgi
Sokrāta daimonija apraksti neļauj to interpretēt kā metaforu sirdsapziņai.
Sokrāta daimonija bija kāda patstāvīga parādība, kāds pārdabisks spēks, taču ne
kaut kas ārpus Sokrāta esošs, bet viņam iekšēji piemītošs, viņa būtības
iemiesojums un viņa dievišķās izredzētības apliecinājums, par kura “realitāti”
vienādi pārliecināti bija gan Sokrāta skolnieki – ar atzinīgu bijību - , gan
“cilvēks no agoras” – ar nosodošu bijību.
Izejas punkts un
kodols Sokrāta pārdomām par cilvēku bija formula ”Izzini pats sevi”, kuras
sokrātisko izpratni Ksenofonts raksturo šādi: “Kas pazīst sevi, tas zina, kas
viņam noderīgs, un prot labi izšķirt, ko viņš spēj un ko ne. Nodarbodamies ar
to, ko prot, viņš sev sagādā visu, kas vajadzīgs, un gūst panākumus.”
(Ksenofonts. Atmiņas par Sokrātu, IV, 2., 25-26.) Taču šāda šauri utilitāra
pieeja neizsmēla principa “Izzini pat sevi” sokrātisko izpratni, un Platona
dialogā “Harmīds” Sokrāts precizēja, ka “dzīvot pareizi un laimīgi nozīmē
dzīvot nevis ar vispārīgām zināšanām.., bet tikai ar tām, kas attiecas uz labo
un ļauno”. Šāda Delfu tempļa uzraksta interpretācija bija vērsta pret sofistu
sludināto viszināšanu, tās orientāciju uz ārējo noderīgumu un pauda Sokrāta
mācības nākamo svarīgo atzinumu – ka “tikumība ir zināšana”.
“Sokrāts nešķīra
gudrību no tikumības.. Arī taisnīgums un ikviena cita laba īpašība, pēc Sokrāta
atzinuma, esot gudrība.” (Ksenofonts. Atmiņas par Sokrātu, III, 9., 4.-5.) Tas liecina
par Sokrāta ētiskās koncepcijas racionālistisko, intelektuālo būtību. Sokrāts
atzina, ka tieši saprāts ir tas, kas atšķir cilvēku no dzīvnieka, paceļ viņu
pāri visām dzīvajām būtnēm. Taču atšķirībā no visaptverošās, izsmeļošās
dievišķās gudrības cilvēks nevar būt gudrs, zinošs visos jautājumos. Tāpēc
cilvēka gudrības mērķis ir zināt robežu starp savu zināšanu un nezināšanu, kā
arī izraudzīties savu zināšanu objektu. Katrs cilvēks, ja viņš ir saprātīgs un
gudrs, zina kaut ko savu: amatnieks prot savu amatu, dzejnieks prot dzejot,
valstsvīrs – risināt valsts dzīves jautājumus utt. Taču šīs zināšanas, lai cik
tās noderīgas un vajadzīgas, vēl nav īstenās zināšanas – tādas ir vienīgi labā
un ļaunā, pareizā un nepareizā zināšana. “Cilvēku, kurš, zinādams, kas ir labs
un cildens, atbilstoši rīkojas un, saprazdams, kas ir nekrietns, no nekrietnuma
vairās, viņš [Sokrāts] dēvēja par gudru un tikumīgu.” (Ksenofonts. Atmiņas par
Sokrātu, III, 9., 4.)
Polisa, mācīja
Sokrāts, ir reizē dievišķs un cilvēcisks iestādījums, dievu augstākās gudrības
iemiesojums un cilvēku veidojums, viņu saprāta veikums. Ar šo atzinumu Sokrāts
novērsa sofistu relatīvismu polisas izpratnē, kā arī izcēla polisas stabilo,
objektīvo vērtību, tās pārākumu par atsevišķo pilsoni. Polisas dievišķā un
cilvēciskā esamība atkārtojās arī likumos, jo pastāv nerakstītie dievišķie
likumi un rakstītie cilvēku likumi, kuriem kopīga ir kardinālā iezīme, ka to
pamatā ir taisnība, ka likumi ir taisnība. “Kas ir likumīgi, tas ir taisnīgi,”
mācīja Sokrāts (Ksenofonts. Atmiņas par Sokrātu, IV, 4., 12.), noraidīdams
sofistu tēzi par likumu – it īpaši cilvēku rakstīto likumu relatīvo vērtību.
Likums un taisnības identitāte ir nepieciešamais priekšnoteikums pilsoņu
vienprātībai, bez kuras polisa nevar pastāvēt.
Taču reālās
polisas, to vidū arī Atēnas, maz atbilda šim ideālam, tāpēc tik asa bija
dilemma: kā rīkoties labajam, tikumīgajam pilsonim, ja polisas pārvaldes forma,
tās valdītāju lēmumi, cilvēciskie likumi nav īsti labi, tikumīgi vai pat
slikti, netikumīgi? Labā, tikumīgā pilsoņa pienākums tādā gadījumā ir ietekmēt
polisu, tās vadītājus un likumus, lai tos labotu, bet, ja tas neizdodas,
pilsonis nedrīkst novērsties no savas polisas, pamest to, jo dievišķā un
cilvēciskā polisa ir absolūtais labums, turpretī nepareiza pārvaldes forma,
nepareiza rīcība, netaisnīgs tiesas spriedums – tikai pārejošs ļaunums. Tāpēc
arī Sokrāts kategoriski noraidīja Kritona piedāvājumu izbēgt no cietuma, jo vai
viņš, Kritons, nezinot, “.. ka dievu un visu prātīgo cilvēku acīs dzimtene ir
dārgāka, svētāka un cienījamāka par tēvu un māti un pārējiem priekštečiem? Ka
pret dzimteni, ja tā ir dusmīga, jāizturas ar lielāku bijību nekā pret tēvu? ..
Ka vajag to vai nu pārliecināt, vai darīt, ko tā prasa, mierīgi paciešot, ko tā
mums liek ..? .. Ka lietot varu pret māti vai tēvu un vēl jo vairāk pret
dzimteni ir noziegums?” (Platons. Kritons, 12.) Un tāpēc arī Sokrāts izdzēra
indes kausu, jo “šo ceļu mums norāda dievība” (turpat, 16).
Visas liecības
par Sokrātu, viss, ko saka gan viņa apsūdzētāji, sākot ar Aristofonu un beidzot
ar Melētu, gan viņa aizstāvji, norāda, ka “cilvēku no agoras” mulsināja un
kaitināja ne tik ļoti tas, ko Sokrāts mācīja, ne viņa filozofijas
priekšmets, bet vislielāko sava niecīguma un nepilnvērtības izjūtu “cilvēkā no
agoras” izraisīja tas, kā Sokrāts mācīja, viņa filozofijas metode
(Ksenofonts. Atmiņas par Sokrātu, IV, 2., 40, u.c.).
Sokrāta ētiskās mācības kodols bija atzinums “Tikumība ir zināšana”,
tomēr viņš atzina, ka cilvēks, kurš zin, var arī nebūt tikumīgs. Sokrāta
eirōneja – ironija, rūpīgi pārdomātā jautājumu sistēma, ar kuru Sokrāts
atsedza nepareizības un pretrunas sarunbiedru spriedumos, lika pašiem atzīt
savu iepriekš par pareiziem uzskatīto spriedumu nepareizumu, savu par
izsmeļošiem atzīto priekšstatu nepilnīgumu. Sokrāta ironija bija iedarbīgs
līdzeklis, kas palīdzēja atraisīties no ierastā un vispārpieņemtā, pārvarēt
tradīcijas inerci un sagatavot cilvēku radošās, pareizās domas meklēšanai.
Tāpēc arī Sokrāta galvenā tēze: “Es zinu, ka nekā nezinu” nebija vienpusīgs
sofistu skepticisma un relatīvisma atkārtojums, bet ietvēra nepareizu,
nepilnīgu zināšanu noliegumu un augsnes sagatavošanu īstenajām, pareizajām
zināšanām, kuru meklēšanu un apgūšanu Sokrāts pielīdzināja savas mātes, bērnu
saņēmējas, prasmei – “majeitikai” (gr. maieutikē) un arī nosauca tādā
pašā vārdā, kas Sokrāta izpratnē apzīmē pareizu, pilnīgu zināšanu, viennozīmīgu
un nepretrunīgu jēdzienu saņemšanas prasmi.
Ironija un
majeitika kopā veidoja sokrātiskās metodes kodolu – viņa dialektiku, par kuras
nozīmīgumu Sokrāts norādīja, ka tādā kārtā “..cilvēki kļūstot tikumiski
pilnvērtīgi, ļoti laimīgi un ļoti spēcīgi dialektikā” (Ksenofonts. Atmiņas par
Sokrātu, IV, 5., 12). Jēdzienu “dialektika”, kas tika atvasināts no darbības
vārda dialégein, dialégesthai (atlasīt, izmeklēt, izdalīt; pārrunāt,
pārdomāt, pārspriest; aprunāties, sarunāties), lietoja gan sofisti, gan
Sokrāts, taču sokrātiskā dialektikas izpratne bija tiešs pretstats
sofistiskajai: sofistiem dialektika bija prasme polemizēt, Sokrātam – prasme
domāt, spriest; sofistiskā dialektika vienmēr bija monologs, kas virzījās no
aktīvā runātāja – sofista uz pasīvo klausītāju; Sokrāta dialektika vienmēr bija
dialoģiska.
Dialogam ir
raksturīga “orientācija uz pašu domāšanas procesu, uz strīdu tā iekšējā
attīstībā”. Taču dialogs pilda šo funkciju tikai tad, ja tā ir sauna starp
vienlīdzīgiem sarunbiedriem. Sokrātiskie dialogi šai ziņa ir paraugs, jo tajos
nav skolotāja, kurš “māca”, un skolnieka, kas “mācās”, bet ir divi gandrīz
līdzīgi partneri, kuri kopā meklē un atklāj īstenību, taisnību, - “gandrīz
līdzīgi”, jo viens no viņiem, Sokrāts, jau dialoga pašā sākumā zina meklēto
patiesību. Sokrāts par sevi teica: “Un vispār nekad neesmu nevienam bijis par
skolotāju” (Platons. Aploģija, 21), t.i., šā vārda parastajā nozīmē: skolotājs
ir skolotājs tad, kad viņš saviem skolniekiem ir nevis tas, kas māca vai
pamāca, bet gan tas, kas kopā ar viņiem mācās. Sokrāts bija viens no visu laiku
izcilākajiem skolotājiem, un arī tas nosaka viņa vietu un nozīmi cilvēces
vēsturē, - taču viņa tieksme visus mācīt un audzināt neapšaubāmi bija viens no
cēloņiem 399. gada traģēdijai.
Dažkārt apgalvo,
ka cēlonis Sokrāta nemirstīgajai slavai ir ne tik daudz viņa mācības nozīmīgums
kā viņa traģiskā nāve. Šajā apgalvojumā ir patiesības grauds, taču nevis tāpēc,
ka nāve būtu aizēnojusi Sokrāta mācību, bet gan tāpēc, ka tieši šī traģiskā
nāve – Sokrāts to saprata un gribēja (Platons. Apoloģija, 29, u.c.) – bija viņa
dzīves, darbības un mācības vainagojums, tās visspilgtākais un vispārliecinošākais
apliecinājums.
Spriedums Sokrāta
prāvā 399. gadā nebija juridiska kļūda vai nelaimīga nejaušība, bet gan
traģiska likumsakarība, ko radīja subjektīvais faktors – Sokrāta darbība – un
objektīvie cēloņi ekumeniskā, visgrieķiskā, it īpaši atēniskā mērogā. Pastāvēja
dziļa pretruna starp to, ko Sokrāts gribēja un cerēja panākt un to, kā viņa
mācība iedarbojās. Sokrāts bija pārliecināts, ka viņa neparastā, netradicionālā
reliģiozitāte būs par paraugu un priekšzīmi pilsoņu tikumiskai pilnveidošanai,
bet bieži Sokrāta dievu izpratne vērsās pret polisas tradicionālajiem
reliģiskajiem priekšstatiem un kultiem. Sokrāts gribēja “.. ikvienu no jums
pārliecināt.., lai viņš kļūtu jo krietnāks un prātīgāks” (Platons. Aploģija,
26), un nebija vainīgs, ka divi ļaunākie Atēnu demokrātijas ienaidnieki –
Alkibiāds un Kritijs – nāca no viņa skolnieku vidus. Sokrāta intelektuālais
aristokrātisms, viņa pret vispārpieņemto, vispāratzīto vērstā ironija varēja
sekmēt un arī sekmēja pārmērīgu individuālismu ne tikai intelektuālajā sfērā,
bet arī citās jomās, piemēram, politiskajā, tajos viņa klausītājos, kuros bija
priekšnosacījumi šādai evolūcijai. Nav nekādu šaubu, ka Sokrāts gribēja
palīdzēt cilvēkiem kļūt labākiem, taisnīgākiem un tikumīgākiem un ar to sekmēt
Atēnu, polisas nostiprināšanos un atjaunošanos, taču daudzkas no viņa rīcības
sekām iedragāja polisas tradīcijas un paražas, mazināja pilsoņu relatīvo
vienlīdzību intelektuāli ētiskajā plāksnē, vājināja polisas saimes vienotību un
saasināja pretrunas tajās.
Tik krasa
pretruna, tik dziļa plaisa starp subjektīvi gribēto un objektīvo iznākumu bija
tādēļ, ka arvien vairāk iezīmējās grieķu natūrfilozofijas krīze. Tā ietvēra
vairākas radikālas pārmaiņas polisas būtībā: polisas noslēgtības sairumu un
svešinieku ieplūšanu tajā, pilsoņu saimes relatīvās mantiskās un sociālās
vienlīdzības izzušanu un tās krasu diferenciāciju, pilsoņu saimes politiskās
aktivitātes mazināšanos un politiskās vienaldzības pieņemšanos, polisas
tradicionālo vērtību noniecināšanu un pakāpenisku jaunu vērtību izveidošanos.
Tas visā pilnībā atklāsies tikai vēlāk, pēc Sokrāta nāves, taču ģeniāla cilvēka
ģenialitāte izpaužas tādējādi, ka viņš redz tālāk un dziļāk par saviem
laikabiedriem, un Sokrāta dzīvē var saskatīt izpaužamies reālās polisas krīzes
pazīmes. Tāpēc arī Sokrāta gribētais – polisas, Atēnu nostiprināšanās un
atjaunošanās – bija ilūzija. Rodas iespaids, ka mūža nogalē Sokrāts to nojauta
vai pat saprata, tāpēc Sokrāta pēdējos brīžos, kā liecina visi apraksti, strāvo
patiesa atvieglojuma, savas traģiskās nastas nokratīšanas sajūta.
Secinājumi
Izmantotā literatūra
“Netveramais Sokrāts” 1987.g, Ābrama
Feldhūna sastādījums, tulkojums no sengrieķu valodas un paskaidrojumi. Joela
Veinberga pēcvārds.
[1] Polisa – pilsētvalsts jeb valsts pilsēta.
Tā bija līdz dažiem tūkstošiem km2 liela platība, kur katrs pilsonis
tika tieši iesaistīts valsts pārvaldē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru