Praktiskais
darbs retardēto bērnu psiholoģijā.
Speciālās
internātskolas audzēkņa raksturojums.
Vispārīgas
ziņas par skolēnu.
Andra (mainīts vārds) dzimšanas dati : 16.03.85.
Andris mācās 5. klasē. Specskolā mācās no 1. klases,
līdz tam 2 klases mācījies masu skolā.
Vecāki:
Māte - 27.g. veca, izglītība vidējā speciālā. Hroniska
alkoholiķe, pastāvīgas dzīvesvietas un darbavietas nav.
Tēvs - 30.g. vecs, izglītība vidējā speciālā. Hronisks
alkoholiķis.
Abiem atņemtas audzināšanas tiesības.
Audzina vecāmāte kopā ar diviem brāļiem - 7.g. un 5.g.
veciem.
Dzimis otrās grūtniecības laikā, sīkāku ziņu par
grūtniecības norisi, dzemdībām un garīgo attīstību līdz skolas vecumam nav.
Pēc divu klašu pabeigšanas masu skolā nosūtīts uz
specskolu, jo nepilnīgi apguvis mācību vielu, vāji attīstīta loģiskā domāšana,
neprasme izteikt savas domas, spriedumus, lasa ļoti lēni, mazs vārdu krājums.
Specskolā mācību vielu apgūst veiksmīgi. Mazliet
grūtības sagādā matemātika. Stundās nemierīgs, ir problēmas ar disciplīnas
ievērošanu. Loti viegli uzņem kontaktu. Aktīvs.
Skolas laikā slimo maz. Stāja simetriska. Barojums
normāls. Āda, redzmās gļotādas daļas tīras.
Vārdu krājums normāls, skaņu izruna pareiza.
Diagnoze : aizture.
(ziņas no personas lietas)
1. Notikumu
secības.
*
3. attēli.
Andris: Viņi iet ēst, suns ierauga vistu, pieiet no
muguras un izvelk vistu. Viņi aiziet līdz galam un redz, ka vistas vairs nav.
*
4.attēli.
Andris: Zaķis grib burkānu, bet nevar aizsniegt. Viņš
paņem trepes, un kāpj augšā bet tāpat nevar aizsniegt. Tad sāk spīdēt saule,
sniegavīrs izkūst un zaķis apēd burkānu.
Secinājumi.
·
Normāls aktīvo vārdu krājums.
·
Vienkārša valodas struktūra -
teikumi vienkārši, bez izteiksmes līdzekļiem
·
Apkārtējās vides sakarību
izpratne apmierinoša.
2. Ravēna tests.
Sēr./Nr.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
kopā
|
A
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
-
|
83%
|
AB
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
91%
|
B
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
+
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
50%
|
kopā
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
75%
|
Spriežot pēc Ravēna testa rezultātiem Andrim ir adekvāta
formas un lieluma uztvere, spēja analizēt telpiskās attiecības starp raksta
atsevišķām daļām, kā arī analizēt objekta iekšējo telpisko struktūru. Viņam ir
laba telpas uztvere un telpiskā domāšana. Taču viņam rodas grūtības veidojot
figūru variējošo pazīmju savstarpējo sakarību, analīzes un sintēzes operāciju
veikšana daudzpazīmju situācijā.
Secinājumi .
*
Adekvāta formas, lieluma un
izvietojuma uztvere vienas vai divu pazīmju sistēmā.
*
Grūtības formas, lieluma un
izvietojuma uztverē daudzpazīmju sistēmā.
3. Ceturtā
liekā tests.
Pildot ceturtā liekā testu Andris nepielaida nevienu
kļūdu, kā arī varēja paskaidrot, kāpēc izslēdzis konkrēto priekšmetu un
raksturot atlikušo priekšmetu grupu pēc vienojošās pazīmes.Vispārinājumi bija
adekvāti.
Secinājumi .
*
Salīdzinot ar citu testu
rezultātiem rodas iespaids ka testam ir pārāk zema grūtības pakāpe.
4. Analoģijas.
Nazis : griež - adata : smaila,
dur, metāla;
Ziema : auksts - vasara : brīvlaiks, silts, nometne;
Kāja : apavi - roka : pirksti,
cimdi, gredzens;
Slidas : ledus - laiva : airi, ūdens, upe;
Skola : direktors - pulciņš :
nodarbības, vadītājs, dalībnieki;
Tumšs : gaišs - priecīgs :
bēdīgs, dusmīgs, jautrs;
Ūdens : dzert - maize : cept, ēst, pirkt;
Zaķis : dzīvnieks - bērzs : koks, malka, siltums;
Janvāris : februāris - marts :
mēnesis, aprīlis, maijs;
Cilvēks : dzīvoklis - putns :
spārni, dzied, ligzda;
Kurpe : kāja - cepure :
veikals, galva, pārdevējs;
Pulkstenis : laiks - termometrs
: slims, temperatūra, zāles;
Nedēļa : diena - stunda :
minūte, zvans, sekunde;
Māja : celtnieks - maize :
milti, krāsns, maiznieks;
Matrozis : kuģis - lidotājs : stūrmanis, lidmašīna, biļete;
Lokomatīve : vilciens -
traktors : troksnis, petroleja, arkls;
Acs : redzēt - auss : mūzika, dzirdēt, valoda;
Roze : puķe - mārīte : derīga,
lido, kukainis;
Augs : sēkla - putns : ola,
knābis, spārni;
Zirgs : kumeliņš - govs :
piens, telēns, siens;
Skola : mācīties - rūpnīca : mašīnas, ražot, strādnieki;
Pudele : stikls - cirvis :
malka, dzelzs, ass;
Pilsēta : māja - mežs : zaķis, koks, sūnas;
Ozols : koks - galds : krēsls, mēbele, istaba;
Uzcītība : sekmes - slinkums :
nesekmība, palaidnība, nosodījums.
Pareizās atbildes : 36%
Kļūdinās atbildes : 64%
Secinājumi .
*
Grūtības analoģiju veidošanā,
neprot strādāt pēc noteikta parauga.
*
Iespējama doto likumsakarību
neizpratne.
5.Zīmējuma analīze.
Iepazīstoties ar zīmējuma skaidrojumu es nonācu pie secinājuma , ka
kokam ir šādas būtiskas pazīmes, pēc kurām varētu spriest par pacienta
intelektuālo attīstību:
1. Saknes. Izteikta sakņu sistēma, kurai testa atslēgā es atradu šādu
skaidrojumu:
·
uzvedību regulē instinkti,
aizraušanās
·
aizture, bremzēšana, tūļība
·
meklē atbalstu
·
pakļauts instinkktiem
Protams, ka es izvēlējos tās pazīmes, kuras varētu attiecināt uz
pacientu.Salīdzinot ar maniem novērojumiem, varētu apstiprināties tēze par
atbalsta meklēšanu, jo testu pildīšanas laikā pētāmais vairākas reizes meklēja
pozitīvu atbalstu savām darbībām (testu pildīšanai).
2. zīmējuma raksturs:noapaļots
·
vajadzība pēc kontaktiem,
·
nervozitāte, uzbudināmība
Pētīšanas laikā pacienta uzvedība bija nemierīga , lielu daļu
uzmanības pievērsa apkārtējai videi, notikumiem. Kontaktu ar mani uzņēma
viegli, bija pozitīvi noskaņots. Tāpēc es domāju, ka pacienta raksturošanai ir
derīgi abi skaidrojuma varianti.
3. Lapotne apvilkta ar ''plēvi''
·
neskaidrība, bailīgums
Šim punktam es atrodu skaidrojumu saistības ar 2.punktu, jo
nervozitāte varētu būt saistīta ar bailīgumu, pie tam abas zīmējuma pazīmes
(noapaļotas zīmējuma formas un lapotne, kas apvilkta ar plēvi) ir izteiktas,
pie tam tām ir saistība gan testa skaidrojumā, gan vizuālā ziņa, jo noapaļotās
zīmējuma formas ietver sevī arī plēves veida lapotni.
4.Pārtraukumi zaru kontūrās
·
nemierīgs
·
traucēti domāšanas procesi
·
nelīdzsvarotība
Šeit atkal ir norādes uz pacienta iespējamo nervozitāti, kā ari
piezīme par varbūtējiem domāšanas procesa traucējumiem.
5.stūraini zari
·
atpalicība
Šeit ir norāde uz pacienta iespējamo atpalicību , bet es
vēlētos pievērst uzmanību tam , ka arī sakņu sistēma kokam ir zīmēti tādā pašā
stūrainā stilā. Bet viens no sakņu sistēmas skaidrojumjiem zīmējumā ir
atpalicība.Šeit atkal veidojas saistība skaidrojot dažādas zīmējuma pazīmes.
6.Stumbra noliekšanās pa labi
·
vāja noturība
Jau iepriekš es atzīmēju, ka testu veikšanas laikā pacientam bija
grūti ilgstoši koncentrēties uzdevuma veikšanai.
Kopējie
secinājumi.
Andris ir savam vecumam atbilstoša auguma, ar simetrisku
stāju.Ļoti viegli uzņem kontaktu ar cilvēkiem. Piemīt diezgan izteikta
nervozitāte. Valoda normāla.Viņam ir adekvāta formas, lieluma un izvietojuma
uztvere vienas vai divu pazīmju sistēmā, bet sagādā grūtības formas, lieluma un
izvietojuma uztvere daudzpazīmju sistēmā.Viņam ir grūtības analoģiju veidošanā,
neprot strādāt pēc noteikta parauga. Iespējama doto likumsakarību
neizpratne.Darba laikā nepieciešami pozitīvi stimuli, kas palīdz darbu pabeigt.
Manas domas par diagnozes atbilstību.
Diagnoze nav noteikta precīzi un arī man būtu
nepieciešams veikt plašākus pētījumus lai izteiktu objektīvu viedokli.
Ieteikumi darbā ar Andri.
Nepieciešama pozitīvā darba vērtēšana, individuāls
darbs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru