Praktiskais
darbs retardēto bērnu psiholoģijā.
Speciālās internātskolas audzēkņa raksturojums.
Vispārīgas ziņas par skolēnu.
Santas (mainīts
vārds) dzimšanas dati : 04.05.83.
Santa iet 7.klasē. Specskolā mācās no 1. klases, līdz
tam 2 klases mācījusies parastā masu skolā.
Ziņas par vecākiem nav, jo meitene līdz skolas vecumam
audzināta bērnu namā, tā iemesla dēļ, ka vecākiem bijušas atņemtas audzināšanas
tiesības.
Kopš skolas vecuma meitenei ir aizbildne, dzimusi 1968.
gadā, iegūta vidējā izglītība.
Ziņu par grūtniecības norisi, dzemdībām un garīgo
attīstību līdz skolas vecumam nav.
Pēc 2 klašu pabeigšanas masu skolā pārskaitīta specskolā
tā iemesla pēc, ka mācību viela ir bijusi apgūta nepilnīgi, vāji attīstīta
loģiskā domāšana, lēnas uztveres spējas, neprot izteikt savas domas,
spriedumus, lasa ļoti lēni, mazs vārdu krājums. Toties darbmācībā un zīmēšanā
darbi ir glīti un rūpīgi.
Specskolā mācību vielu praktiski spēj apgūt. Grūtības
vairāk sagādā matemātika, it īpaši pāreja citā desmitā. Uzvedība ir laba.
Meitene ir aktīva, labprāt iesaistās rotaļās, kontaktā. Draudzīga.
Skolas laikā slimo maz. Stāja simetriska. Barojums
apmierinošs.Āda, redzamās gļotādas daļas tīras.
Vārdu krājums nedaudz mazāks par normu. Skaņu izruna
pareiza. Reizēm kļūdās rakstībā ar balsīgajiem, nebalsīgajiem līdzskaņiem,
pārrakstās.
Kontaktu veido labi. Valoda neveikla. Meitene ir
pieklājīga. Praktiskos jautājumos orientējas apmierinoši.
Diagnoze : izteikta
aizture, debilitāte - ?
( ziņas no
personas lietas)
Uztveres
īpatnību izpēte.
1. Notikumu secības.
ü 3 attēli.
Santa: “Viņi iet pastaigāties, viņiem līdzi
grozā ir vista, tad viņi aiziet līdz parkam un ierauga, ka vista vairs nav.” ………..(pauze)
Es: “Bet
kur tad vista ir palikusi?”
S.: “Suns
viņu paņēma.”
ü 4 attēli.
Santa saliek ne tādā secībā kā
paredzēts, stāstot vispār izlaiž vienu kartiņu, savu kļūdu nepamana arī, kad es
lieku paskatīties uzmanīgāk, vai kaut kas nav izlaists.
Santa: “Viņš uzkāpj uz 1.
pakāpiena un nevar aizsniegt. Tad viņš sēž un domā. Sniegavīrs izkūst un viņš
apēd.”
Es: “Ko zaķis apēd ?
S.: “Burkānu.”
Secinājumi.
·
Samērā
viduvējs aktīvo vārdu krājums.
·
Nekritiskums
pret sevi.
·
Valodas
struktūra – vienkārša – teikumi vienkārši, bez izteiksmes līdzekļiem.
·
Apkārtējās
vides sakarības izprot nepilnīgi.
2. Aplamības.
Es Santai
lūdzu pastāstīt par zīmējumu, nelūdzot tieši stāstīt par aplamībām. Santa sāk
stāstīt,kas tur attēlots, bet neko nesaka, par to, ka tur kaut kas būtu aplami.Tikai,
kad es pajautāju, vai tā var būt, Santa pasaka, ka tā būt nevar. Šis jautājums
man ir jāuzdod pēc katras situācijas, ko Santa pasaka.
Secinājumi.
·
Valoda
vienkārša – vienkārši teikumi, netiek lietoti izteiksmes līdzekļi.
·
Neizrāda
iniciatīvu.
·
Nepieciešams
pastāvīgs pamudinājums, lai veiktu uzdevumu.
3. Dāņu tests”. Attēls Nr. 1.
Orientācija telpā – 10p.
Māja – 7p.
Cilvēks – 4p.
Kaķis – 3.5p.
Koks – 4p.
3 līnijas – 3p.
Trijstūri – 3p.
Četrstūri – 4p.
Apļi – 3p.
Kopā – 41p.
Santa nav
ieguvusi maksimālo punktu skaitu tā iemesla dēļ, ka viņa ir bijusi neprecīza,
neuzmanīga un virspusīga šī uzdevuma veikšanā.
Atmiņas īpatnību izpēte.
1.Divpadsmit vārdu tests.
Vārds/atk.reize
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
Upe
|
1
|
1
|
|
|
1
|
Bēdas
|
|
2
|
3
|
3
|
3
|
Skolnieks
|
2
|
3
|
2
|
5
|
2
|
Dzīvnieks
|
|
|
|
|
5
|
Mežs
|
|
4
|
4
|
|
7
|
Iela
|
|
|
5
|
|
6
|
Jūra
|
|
|
1
|
|
|
Ziema
|
|
|
|
|
|
Rotaļa
|
|
|
|
1
|
4
|
Labība
|
|
|
|
|
|
Govs
|
3
|
|
|
|
9
|
Mašīna
|
|
5
|
|
2
|
|
Papildus nosauktie vārdi
|
|
6-maize
7-skolo-
tājs
|
6-maize
7-kuģis
|
4-maize
6-kuģis
|
8-maize
10-kuģis
11-skolo-tājs
|
Kopā, pareizi
|
25%
|
41.6%
|
41.6%
|
41,6%
|
66,6%
|
Secinājumi.
·
Mehāniska
iegaumēšana prasa vismaz 5 atkārtošanas reizes.
·
Īslaicīgās
atmiņas apjoms mazs.
·
Veidojas
pašai savas sakarības, atšķirīgas no nosauktajām.
2. Tautas dziesmas iemācīšanās.
Vakar
bija spoža saule
Šodien
tāda mākoņaina:
Vakar
spīd pati saule,
Šodien
saules kalponīte.
Santai tautas dziesmas precīza
iemācīšanās prasa 5 atkārtojuma reizes.
Secinājumi.
·
Loģiska
teksta precīza iegaumēšana prasa vismaz
5 reizes, tātad vairāk
laika kā
normāli šāda vecuma skolēniem.
Kopīgais
secinājums par atmiņu.
·
Mazs
īslaicīgās mehāniskās atmiņas apjoms.
·
Neloģiska
teksta iegaumēšana prasa vairāk atkārtojuma reizes kā normāli šādā vecumā.
·
Loģiska
teksta iegaumēšana prasa vairāk laika kā normāli šādā vecumā.
Domāšanas īpatnību
izpēte.
1. Antonīmi.
Dotais vārds
|
nosauktais antonīms
|
|
Dotais vārds
|
Nnosauktais antonīms
|
|||
Neass
|
Ass
|
|
Glābt
|
Neglābt
|
|||
Netīrs
|
Tīrs
|
|
Atļaut
|
Neatļaut
|
|
|
|
Nozušana
|
Atrašana
|
|
Skops
|
Neskops
|
|
|
|
Tievs
|
Resns
|
|
Izlabot
|
Neizlabot
|
|
|
|
Svešs
|
Pazīstams
|
|
Nopelt
|
Nenopelt
|
|
|
|
Zem
|
Uz
|
|
Labdaris
|
Nelabdaris
|
|
|
|
Liels
|
Mazs
|
|
Aizmirsts
|
Neaizmirsts
|
|||
Ārsts
|
Dakteris
|
|
Viegli
|
Neviegli
|
|||
Jaunākais
|
Vecākais
|
|
Uzvara
|
Neuzvara
|
|||
Atgrūzt
|
Piegrūzt
|
|
Modrība
|
Nemodrība
|
|||
Attālināt
|
Pietālināt
|
|
Plašs
|
Neplašs
|
|||
Augsts
|
Zems
|
|
Pavēlēt
|
Nepavēlēt
|
|||
Ārējais
|
Iekšējais
|
|
Sevišķs
|
Nesevišķs
|
|||
Ciets
|
Mīksts
|
|
Samierināt
|
Nesamierināt
|
|||
Sauss
|
Slapjš
|
|
Neveikls
|
Veikls
|
|||
Skaists
|
Nesmuks
|
|
Izārdīt
|
Neizārdīt
|
|||
Labošana
|
Nelabošana
|
|
Sašaurināt
|
Nesašaurināt
|
|||
Pavairot
|
Pamazināt
|
|
Steigties
|
Nesteigties
|
|||
Skaļš
|
Kluss
|
|
Bēdas
|
Nebēdas
|
|||
Miers
|
Nemiers
|
|
Strīds
|
Nestrīds
|
|||
Līdzība
|
Nelīdzība
|
|
Uzbrukums
|
Neuzbrukums
|
|||
Mazākums
|
Lielākums
|
|
Īstenība
|
Neīstenība
|
|||
Pacelt
|
Nocelt
|
|
Noslēgtība
|
Nenoslēgtība
|
Precīzi
nosauktie antonīmi. 43,5%
Neprecīzi
nosauktie antonīmi.56,5%
Secinājumi.
·
Mazs
vārdu krājums.
·
Rigiditāte,
jeb iestrēgšana vienā uzdevuma veikšanas stratēģijā, nedomājot loģiski.
2. Ravēna tests.
Sēr./Nr.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Kopā
|
A
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
+
|
+
|
-
|
+
|
+
|
-
|
+
|
75%
|
AB
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
91.6%
|
B
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
50%
|
kopā
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72,2%
|
Santai ir samērā adekvāta
formas , lieluma uztvere, kā arī spēja analizēt telpiskās attiecības starp
raksta atsevišķām detaļām, t.i. analizēt telpisko struktūru.
Adekvāta telpisko attiecību analīze un sintēze, ne
tikai pēc formas, bet arī pēc izvietojuma. Ir zināmas grūtības saprast figūrās
variējošo visu pazīmju savstarpējo sakarību, veicot nepieciešamās analīzes un
sintēzes operācijas daudzpazīmju sistēmā.
Secinājumi.
·
Adekvāta
formas, lieluma un izvietojuma uztvere vienas vai divu pazīmju sistēmā.
·
Grūtības
formas, lieluma un izvietojuma uztverē daudzpazīmju sistēmā.
3. Analoģijas.
1. Nazis : griež – adata : smaila, dur, metāla
2. Ziema : auksta – vasara : brīvlaiks, silta, nometne
3. Kāja : apavi – roka : pirksti, cimdi, gredzens
4. Slidas : ledus – laiva : airi, ūdens, upe
5. Skola : direktors – pulciņš : nodarbības, vadītājs, dalībnieki
6. Tumšs : gaišs – priecīgs : bēdīgs, dusmīgs, jautrs
7. Ūdens : dzert – maize : cept, ēst, pirkt
8. Zaķis : dzīvnieks – bērzs : koks, malka, siltums
9. Janvāris : februāris – marts : mēnesis, aprīlis, maijs
10.
Cilvēks :dzīvoklis – putns: spārni, dzied, ligzda
11.
Kurpe : kāja – cepure : veikals, galva, pārdevējs
12.
Pulkstenis : laiks - termometrs : slims, temperatūra, zāles
13.
Nedēļa : diena – stunda : minūte, zvans, sekunde
14.
Māja : celtnieks – maize : milti, krāsns, maiznieks
15.
Matrozis : kuģis – lidotājs : stūrmanis, lidmašīna, biļete
16.
Lokomatīve : vilciens – traktors : troksnis, petroleja, arkls
17.
Acs : redzēt – auss : mūzika, dzirdēt, valoda
18.
Roze : puķe – mārīte : derīga, lido, kukainis
19.
Augs : sēkla – putns : ola, knābis, spārni
20.
Zirgs : kumeliņš – govs : piens, telēns, siens
21.
Skola : mācīties – rūpnīca : mašīnas, ražot, strādnieki
22.
Pudele : stikls – cirvis : malka, dzelzs, ass
23.
Pilsēta : māja – mežs : zaķis, koks, sūnas
24.
Ozols : koks – galds : krēsls, mēbele, istaba
25.
Uzcītība : sekmes – slinkums : nesekmība, palaidnība, nosodījums
Precīzi
nosauktās analoģijas 40%
Nepareizi
nosauktās analoģijas 60%
Secinājumi.
·
Grūtības
analoģiju veidošanā, strādāt pēc noteikta parauga, stratēģijas.
·
Iespējams
neizprot dotās likumsakarības.
Kopīgais
secinājums par domāšanu.
·
Tendence
iestrēgt vienā uzdevuma risināšanas veidā, stratēģijā.
·
Adekvāta
formas, lieluma, izvietojuma uztvere 1 un2 pazīmju sistēmā, bet grūtības šo
parametru uztverē daudzpazīmju sistēmā.
·
Grūtības
analoģiju veidošanā, strādāt pēc dota noteikta parauga, stratēģijas.
Secinājums par
valodu.
·
Samērā
viduvējs aktīvo vārdu krājums.
·
Valoda
vienkārša – vienkārši teikumi, netiek lietoti nekādi izteiksmes līdzekļi.
Zīmējuma
tests. Attēls Nr.2.
Santas zīmētā
koka lapotne ir augsta, kas kā testa atslēgā teikts varētu norādīt par vairākām
īpatnībām, tajā skaitā aizturi attīstībā, neuzmanību, nekārtību,
nelīdzsvarotību, kas pierādījās arī izpētes laikā.
Santas zīmētā
koka labās puses lapotne ir palielināta, kas arī šajā gadījumā varētu liecināt
par aizturi, , kā arī neuzmanību, paviršību, aizmāršību, nepietiekamu
koncentrāciju. Šīs īpatnības saskan arī ar īpašībām, kas raksturo koku ar
lielāku lapotni. Lapotnes labās puses palielināšana varētu liecināt arī par
tendenci uz pārdzīvojumiem, vēlēšanos patikt citiem, pašpārliecības trūkumu,
pakļaušanos citiem, citu ietekmēm, pastāvīgu nemieru, bet par šiem
raksturojumiem ir grūti kaut ko apgalvot, nepazīstot santu vairāk.
Turpini
zīmējumu! Attēls Nr. 3.
Santa
uzdevumu ir veikusi neprecīzi, pavirši.
Kopsecinājums.
Santa ir savam vecumam
atbilstoša auguma, simetriskas stājas, akurāta izskata meitene.Santai nav īpašu
problēmu kontakta veidošanā ar svešu cilvēku. Valoda ir mazliet nezeikla. Kā
apgalvots personas lietā un parādījās arī izpētes laikā, Santas aktīvais vārdu
krājums ir nedaudz mazāks par normu. Santas valoda ir vienkārša – vienkāršiem
nepaplašinātiem teikumiem, bez jebkādu izteiksmes līdzekļu pielietošanas.
Santai ir mazs īslaicīgās atmiņas apjoms. Gan loģiska, gan neloģiska teksta
iegaumēšana prasa vairāk laika un atkārtojuma reizes kā būtu normāli šādā
vecumā.
Santai ir tendence iestrēgt
vienā uzdevuma risināšanas veidā, ko pati ir izvēlējusies, nedomājot līdzi
loģiski. Citreiz santai ir grūtības strādāt pēc viena noteikta dota parauga,
stratēģijas.
Santai ir adekvāta formas,
lieluma un izvietpjuma uztvere 1 un 2 pazīmju sistēmā, bet grūtības šo
parametru uztverē dadzpazīmju sistēmā.
Apkārtējās pasaules
likumsakarības Santa izprot nepilnīgi.
Santa ir nekritiska pret sevi
– nepamana savas kļūdas arī pēc pamudinājuma pārbaudīt vēlreiz.
Santa izpētes laikā bija
samērā neuzmanīga, neprecīza un pavirša.
Santai, lai viņa veiktu
uzdevumu, ir nepieciešams pastāvīgs pamudinājums.
Santa pati īpašu iniciatīvu
neizrāda.
Personas lietā diegnoze nav
noteikta precīzi – izteikta aizture vai debilitāte. Arī man ir grūti pateikt
precīzu diagnozi. Lai to noteiktu, ir nepieciešamas vēl vairāk un
precizējošākas pārbaudes.
Darbā
ar Santu ieteiktu pastāvīgi viņu pamudināt veikt uzdoto uzdevumu, kā arī būtu
lietderīgi trennēt Santas atmiņu, un pārējos psihiskos procesus.
3.kursa y specialitātes
studentes
Ilutas Lapsas
Protokols Nr.3.
Vecākā skolas vecumaskolēna psiholoģiskā
izpēte.
Demogrāfiskie
dati.
Šifrs
………… …. – Vita
Dzimšanas dati…. -
25.08.81.
Nodarbošanās ……- tehnikuma ar pamatizglītību komerczinātnēs
3. – pēdējā
kursa studente
Informatīvie
jautājumi.
Iluta : Kādu Tu iedomājies savu nākotni?
Vita : Sliktu, jo man jāiet kaut kur mācīties un man liekas, ka es
netikšu universitātē.
Būtu labāki materiālie apstākļi varētu mācīties par maksu.
I.: Kā Tu novērtē savu pagātni?
V.: Interesanta, es esmu apmierināta, līdz šim ir veicies.
I.: Kā Tu jūties patreiz?
V.: Normāli, var būt labāk. Tagad mani visvairāk satrauc , ko darīšu
pēc tehnikuma,
jo es vēl īsti nezinu, kur
stāšos.
I.: Vai Tev ir kāds labs draugs/
V.: Protams.
I.: Kas ir labs draugs?
V.: Tāds, kuram var uzticēties, ar
kuru nav garlaicīgi, ar kuru vienmēr ir par ko runāt, kurš arī uztraucas par otru.
I.: Ko
nozīmē būt labam cilvēkam?
V.: Labam
cilvēkam var uzticēties, viņš ir izpalīdzīgs, saprotošs, nav rupjš, neaizvaino
nekādīgi citus cilvēkus.
I.: Kas
Tev patīk un kas nepatīk savos vecākos?
V.: Tētis
ir saprotošs un mūsdienīgs, viņš izskatās forši, mamma man vēlas dot pašu labāko,
vienīgais mamma pārāk daudz uztraucās vietā un nevietā.
I.: Vai Tu
vēlētos līdzināties saviem vecākiem?
V.: Man
liekas, ka nē. Es gribu būt pati. Protams, ir atsevišķas īpašības, ko vēlētos.
I.: Vai ir
Dievs?
V.:
Dievs? Protams, nav. To ir cilvēki izdomājuši,
lai pašiem būtulabāk. Cilvēki paši negrib uzņemties atbildību, tāpēc viņi to
uzliek Dievam.
I.: Kā Tu
raksturotu savas attiecības ar pretējo dzimumu?
V.:
Normālas, visādas. Es džekiem liekos mīļa. Manas attiecībs ar viņiem ir brīvas.
Citreiz ar tiem, kuri vairāk simpatizē esmu kautrīgāka, bet ”lošiem” es “lieku
virsū”.
I.: Vai Tu
vēlētos sevī kaut ko izmainīt?
V.:
Negribu……Es neticu sev, dažreiz par zemu novērtēju sevi, bet es negribu otrādi,
tad jau es būšu iedomīga.
I.: Vai
Tev ir kādi ideāli, autoritātes?
V.: Nav ne
ideāli, ne autoritātes vienā personā. Daudzos cilvēkos ir kaut kas foršs,
interesants.
Secinājumi………………………………………………………………………………………………………
Secinājumi par pašvērtējuma skalu.
…………………………………………...
Uzmanības
pārbaude.
1. Korektūras prove.
Rezultāti.
T,min.
|
N
|
n
|
K%
|
P
|
1.
|
168
|
7
|
4.17
|
0.92
|
139
|
1
|
0.72
|
0.98
|
|
3.
|
156
|
3
|
1.92
|
0.96
|
4.
|
158
|
1
|
0.63
|
0.99
|
5.
|
146
|
1
|
0.68
|
0.99
|
6.
|
154
|
2
|
1.3
|
0.97
|
vidējais
|
153.5
|
2.5
|
1.75
|
0.95
|
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru