Autors: Nezināms
Saturs.
Ievads.
1. Starptautiskais
tirgus un norēķini tajā.
1.1. Līgums, tā
slēdzējpuses.
1.2. Norēķinu metodes.
2. Inkaso norēķini.
2.1. Dokumentārā
inkaso būtība.
2.2. Dokumentu inkaso
apmaksas veidi.
2.3. Inkaso uzdevums.
2.4. Inkaso
priekšrocības un trūkumi.
3. Akreditīvi.
3.1. Akreditīvu
formas.
3.1.1. Atsaucamais
akreditīvs
3.1.2. Neatsaucamais
akreditīvs
3.2. Akreditīva apmaksas
veidi.
3.3. Akreditīva
atvēršana.
3.3.1. Pieteikums
akreditīva atvēršanai.
3.3.2. Avizo jeb
apstiprinājums saņēmējam.
3.4. Akreditīvu
pielietošanas pamatprincipi.
3.5. Nepiecieðamie
dokumenti.
3.5.1. Finansu
dokumenti.
3.5.2. Komercdokumenti.
3.5.3. Neprecizitātes
dokumentos.
3.6. Akreditīvu
priekšrocības un trūkumi.
4. Banku garantijas kā
darījuma nodrošinātājs.
5. Dokumentārie
norēķini Latvijā.
Secinājumi.
Literatūras saraksts.
Pielikums
1. Starpautiskais tirgus un norēķini tajā.
Ar starptautisko tirdzniecību nodarbojas ļoti daudz cilvēku
un firmu, un tā nodrošina daudzu valstu politisko un ekonomisko stabilitāti.
Šīs tirdzniecības attiecības regulē daudzu valstu likumdošana, kā arī
starptautiskie līgumi. Lielā mērā šīs attiecības var tikt regulētas, lietojot
banku pakalpojumus. Vienkāršā gadījumā banka nodrošina norēķinus starp pusēm,
sarežģītākā - uzņemas daudzus riskus: politisko, ekonomisko, valūtas u.t.t.
1.1. Līgums, tā slēdzējpuses.
Starptautiskajā tirgū, kā jebkurā tirgū, pastāv divas puses
bez kuru vienošanās darījums nevar notikt t.i. pircējs un pārdevējs. Ko vēlas
pircējs un ko pārdevējs?
*Pircējs, protams, vēlas saņemt tās preces, ko viņš ir
pasūtījis,
* pircējs gribēs maksāt pēc tam, kad prece tiks piegādāta,
* pircējs vēlēsies izmantot banku, kā samaksas garantētāju,
* pircējs vēlēsies izmantot banku kā konsultantu.
* Pārdevējs vienmēr būs norūpējies vai pircējs izpildīs savas
līguma saistības,
* pārdevējs būs ieinteresēts saņemt samaksu par precēm pirms
to nosūtīšanas,
* pārdevējs būs ieinteresēts saņemt samaksu par piegādātām
precēm savas valsts valūtā,
* pārdevējs vēlēsies izmantot savas bankas zināšanas,
pieredzi un pakalpojumus.
Abām pusēm vienojoties, var tikt noslēgts pirkšanas -
pārdošanas līgums. Pirkšanas - pārdošanas līgums ir oficiāls dokuments par abu
pušu panākto kompromisu. Līgums ir jebkura darījuma nepieciešama sastāvdaļa
un pamats.
Parasti līguma puses aprunā sekojošus jautājumus:
* prece vai pakalpojums, kuru pirks - pārdos,
* piegādes nosacījumi un, kas par to maksā,
* samaksas nosacījumi (kad, cik daudz un kādā veidā pircējam
jāmaksā)
* nepieciešamā dokumentācija (puses vienojas par dokumentu
sarakstu, kuri pārdevējam jānosūta pircējam).
Atkarībā no katra konkrētā līguma, tajā tiek ietverti vēl daudzi
citi nosacījumi. Bez personīgo interešu apraksta līgumā, pusēm ir jāņem vērā
arī politisko, ekonomisko un juridisko faktoru ietekme uz darījumu. Līgumā
jācenšas ietvert tādi nosacījumi, kas samazina šo faktoru ietekmi. Līgumā ir
jāaprunā strīdu izšķiršanas veids un vieta, t.i. jāpiesaista līgums attiecīgās
valsts likumdošanai u.c. jautājumi.
1.2. Norēķinu metodes.
Atkarībā no samaksas laika un samaksas procesa iniciātora
izdala vairākas samaksas metodes.
1. Avanss. Pircējs nodod pārdevējam nepieciešamo naudas summu
pirms preču piegādes.
Šo norēķinu veidu lieto, ja pircēja kredītspēja ir apšaubāma,
politiskā un/vai ekonomiskā situācija pircēja valstī ir nestabila. Piem.
Latvija pasaulē tiek uzskatīta par valsti ar augstu riska līmeni un tādēļ
ārzemju darījumu partneri ļoti bieži pieprasa maksāt avansā.
2. Tūlītēja samaksa. Nolīgums starp pircēju un pārdevēju, pēc
kura preces tiek izgatavotas un piegādātas, pirms samaksa ir nepieciešama.
Tūlītēja samaksa nozīmē samaksu kādā noteiktā datumā, pie kam pircējs neizdod
nekādu finansu instrumentu, kas apliecina viņa saistības. Šāds norēķinu veids
ir vislētākais, taču ir vismazāk drošs abām pusēm. Tomēr šis samaksas veids
tiek plaši pielietots.
3. Pēcapmaksa. Maksāts tiek pēc preces vai pakalpojuma
saņemšanas.
4. └eki. Norēķinus ar čekiem visvairāk izmanto
privātpersonas, taču čekus kā norēķinu veidu lieto arī juridiskas personas,
kaut arī tas nav sevišķi populāri.
5. Vekseļi. Tiek lietoti gan vienkāršie, gan pārvedamie
vekseļi - tratas.
6. Inkaso. Vienošanās, pēc kuras preces tiek nosūtītas un
pārdevējs izraksta tratu uz pircēja vārda un nosūta to kopā ar citiem
dokumentiem un inkaso instrukcijām - veikt inkasso caur kādu no korespondējošām
bankām pircēja valstī. Inkaso ir samērā vienkāršs un lēts pakalpojums.
7. Akreditīvs. Tas ir bankas rakstiska saistība, kas izdota
pēc akreditīva pieprasītāja vai pašas bankas rīkojuma, maksāt akreditīva
saņēmējam noteiktu naudas summu, ja ir izpildīti akreditīva nosacījumi. Akreditīvs
ir starptautiskā tirgus plaši izmantots un stabils norēķinu veids.
2.Inkaso norēķini.
Inkaso (collection) ir operācijas, ko
veic bankas pamatojoties uz kopā ar dokumentiem saņemtajām instrukcijām, ar
mērķi:
a) atkarībāno situācijas dabūt tratas akceptu un/vai apmaksu;
b) izsniegt komercdokumentus pret akceptu un/vai pret
apmaksu:
c) izsniegt dokumentus uz citiem noteikumiem (IVN B1)
Īsi sakot, inkaso ir naudas
iekasēšana pret bankā iesniegtiem dokumentiem.
Izšķir divus inkaso
veidus (tie ir atkarīgi no apmaksai iesniegtiem dokumentiem) :
1. Tīrais inkaso ir
apmaksa pret finansu dokumentiem.
2. Dokumentārais inkaso
ir apmaksa pret finansu un komercdokumentiem vai tikai komercdokumentiem.
2.1. Dokumentārā inkaso būtība.
Būtībā dokumentārais inkaso ir naudas iekasēšana noteiktā
laikā pret dokumentiem no pircēja ar bankas palīdzību.
Praktiski tas notiek tā:
1) Pircējs un pārdevējs
paraksta līgumu, kurā vienojas par dokumentāro inkaso kā apmaksas veidu.
2) Saskaņā ar līgumu
pārdevējs nosūta preci.
3) Pārdevējs iesniedz
bankā dokumentus (konosamentu, sertifikātu par apdrošināšanu, izcelsmes
sertifikātu, kvalitātes sertifikātu u.t.t.), kas apliecina preču nosūtīšanu.
4) Pārdevēja banka
(dokumentu nosūtītāja banka) pārdevēja uzdevumā nosūta dokumentus pircēja
bankai (naudas iekasētājai bankai).
5) Pircēja banka paziņo
pircējam par dokumentu saņemšanu un to apmaksas termiņiem.
6) Pircējs var izpirkt
dokumentus no bankas tūlīt vai arī var parakstīt tratu kā apstiprinājumu par
dokumentu saņemšanu. Parakstot tratu pircējs uzņemas saistības nokārtot
maksājumu tratā noteiktajā termiņā.
7) Pircējs saņem preču
īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu.
8) Pircējs saņem preci.
9) Pārdevējs saņem naudu.
Grafiski tas ir attēlots
shēmā 2.1.
Dokumentārais inkaso
garantē zināmu norēķinu drošību tai ziņā, ka pircējam ir neiespējami dabūt
preci savā īpašumā pirms viņš nav samaksājis vai arī akceptējis vekseli (tratu
t.i. pārvedamo vekseli). Tiesa gan, tas attiecas diemžēl tikai uz jūras
pārvadājumu ceļā piegādāto preci.
Ņemot vērā faktu, ka
pārdevējs, ja līgumā paredzēts veikt norēķinus ar dokumentāro inkaso, nosūtot
preci vēl nevar būt pārliecināts, ka pircējs tik tiešām samaksās, tad
dokumentārais inkaso būtu lietojams šādos gadījumos:
- pārdevējs, pamatojoties
uz labām darījumu atiecībām, var būt diezgan pārliecināts par pircēja vēlēšanos
un varēšanu maksāt.
- pircēja valsts
politiskie, ekonomiskie un tiesiskie apstākļi tiek uzskatīti par stabiliem.
- pircēja valstī nav
importēšanas ierobežojumu piem. valūtas kontrole, vai arī valsts ir izsniegusi
attiecīgās atļaujas.
2.2. Dokumentu inkaso apmaksas veidi.
Dokumentārā inkaso izpildi regulē Inkaso vienotie noteikumi
(IVN), kurus ir izdevusi Starptautiskā Tirdzniecības palāta. Saskaņā ar šiem
noteikumiem, banku saistības aprobežojas ar dokumentu nosūtīšanu un to izdoðanu
pret samaksu vai tratas akceptu.
Atkarībā no dokumentu
izsniegšanas kārtības izšķir šādus dokumentu apmaksas veidus:
1. Dokumenti pret apmaksu.
2. Nauda pret
dokumentiem.
3. Dokumenti pret tratas
akceptu.
4. Dokumenti pret
akceptētas tratas apmaksu.
Ja, piemēram, firma no
Latvijas paraksta līgumu ar firmu no Zambijas par to, ka Latvijas firma pārdod,
bet Zambijas pērk zivju konservus, tad, pēc līguma parakstīšanas, Latvijas
firma nogādā preci kuģniecības sabiedrībai un pretim saņem pilnu konosamentu
komplektu. Konosamentu adresē pēc preču nosūtītāja pavēles un kopā ar Zambijas
firmai izrakstītu tūlīt apmaksājamu tratu, rēķinu un pārējiem dokumentim
iesniedz pārdevēja (dok. nosūtītājai) bankai, dodot uzdevumu nosūtīt dokumentus
pret apmaksu pircējam ar pircēja (naudas iekasētājas) bankas starpniecību.
Pircējs varēs saņemt konosamentu tikai tad, kad viņš apmaksās tratu. Saņemtais
konosaments dod tiesības saņemt no kuģniecības sabiedrības preci.
Apmaksas veids nauda
pret dokumentiem ir tāds pats kā dokumenti pret apmaksu,
tikai bez tratas.
Gadījumā, ja pircējs
vēlas nopirkt preci, bet nevar par to uzreiz samaksāt, tad pēc vienošanās ar
pārdevēju viņš var saņemt to kredītā. Tādā gadījumā pārdevējs pēc preču
nosūtīšanas izraksta pircējam tratu, kura pircējam jāapmaksā noteiktā datumā
nākotnē. Pēc tam pārdevējs dod bankai uzdevumu izsniegt dokumentus pret
tratas akceptu. Pircēja akcepts uz tratas ir darījuma apstiprinājums un
beznosacījumu solījums maksāt noteiktajā datumā. Kad trata akceptēta, pircēja
banka izsniedz pircējam dokumentus (tai skaitā konosamentu). Līdz ar to pircējs
var saņemt preci un to pārdot, savācot nepieciešamo summu tratas apmaksai.
Pircēja banka tratu uzglabā līdz noteiktajam maksāšanas termiņam un, tad to
vēlreiz uzrāda pircējam. Ja pircējs ir bankrotējis vai vienkārši izvairās no
maksāšanas, bankai nav saistību viņa vietā to veikt. Pārdevējs uzņemas lielu
risku, dodot bankai uzdevumu izsniegt dokumentus pret termiņa tratas akceptu
nevis pret tūlītēju samaksu, jo prece maksāšanas dienā jau ir pārdota vai
izlietota (4. 43. lpp). Pastāv iespēja lūgt pircēja bankai garantēt (avalēt)
pircēja akceptētās tratas apmaksu.
Reti kad dokumentus
izsniedz pret akceptetas tratas apmaksu. Pārdevejs izrakstīto termiņa
tratu liek pircējam akceptēt, bet dokumentus ļauj izsniegt tikai pēc tratas
apmaksas.
2.3. Inkaso uzdevums.
Inkaso vienotie
noteikumi nosaka, ka nosūtāmajiem dokumentiem jābūt pievienotai pavadvēstulei
jeb inkaso uzdevumam, kurā dotas precīzas instrukcijas. Bankām atļauts rīkoties
tikai saskaņā ar šīm instrukcijām un atbilstoši IVN. Dokumentu pavadvēstule
nepieciešama, lai norādītu, kādas instrukcijas pārdevējam jādod bankai un kā
šīm instrukcijām jābūt formulētām, lai nebūtu pārpratumu.
Inkaso uzdevumā jābūt norādītiem:
1) pilnai un precīzai maksātāja adresei;
2) veidam, kā tiks nodoti dokumenti. Ja par to nebūs nekādu
norādījumu, banka maksātājam dokumentus izsniegs tikai pēc to tūlītējas
apmaksas. Dokumenti pret akceptu tiek izsniegti tikai tad, ja tas skaidri
norādīts inkaso uzdevumā. Ja šādi norādījumi ir doti, tad banka seko tam, lai
vekselis tiktu akceptēts pilnīgi un form;ali pareizi. Banka neatbild par
parakstu īstumu un trasanta maksātspēju;
3) dokumentu veids un daudzums. Tie būtu jānosaka vadoties
pēc pircēja valsts priekšrakstiem (konosaments, rēķins, vekselis,
apdrošināšanas sertifikāts, kvalitātes sertifikāts u.c.).
4) bankas adrese. Ja pārdevējs zina pircēja bankas adresi,
vai vēlas, lai ar naudas inkasēšanu nodarbojas konkrēta banka, tad inkaso
uzdevumā pārdevējs norāda bankas adresi;
5) trata, kas ir izrakstīta uz pircēja vārda, ir jāpievieno
dokumentiem. Atkarībā no instrukcijām, vekseli pēc akceptēšanas nosūta
pārdevēja bankai vai to patur inkasējošā banka līdz maksāšanas termiņa
pienākšanai;
6) ja nav citu norādījumu,
pārdevēja banka iekasēs sev pienākošās komisijas un inkasējošai bankai
pienākošās komisijas un izdevumus, kas saistīti ar inkaso, no pārdevēja.
Pārdevēj, protams vēlētos šos izdevumus sadalīt ar pircēju. Ja pircējs atsakās
maksāt par inkaso pakalpojumu, tad tomēr inkasējošā banka ir tiesīga izsniegt
viņam dokumentus, kaut arī inkaso uzdevumā būtu norādīts dokumentus izsniegt tikai
pēc izdevumuun komisiju, kas saistīti arinkaso, apmaksu.
7) pārdevējs var uzrādīt kādas
trešās personas adresi (pārstāvja vai aģenta) preces saņēmēja valstī,
gadījumam, ja trata netiks apmaksāta, kam uzticēt preces glabāšanu, realizāciju
vai atpakaļsūtīšanu.
8) pārdevējam jānorāda savs konts,
kurā ieskaitā nauda, kas iegūta pēc inkaso apmaksas.
2.3. Inkaso priekšrocības un trūkumi.
Dokumentārajam inkaso piemīt dažas specifiskas priekšrocības
gan attiecībā uz pārdevēju, gan pircēju :
1) ievērojami lielāka drošība salīdzinājumā ar atvērtu
rēķinu;
2) inkaso norēķina veids ļauj iegūt pircējam vai pārdevējam
darījumam nepieciešamo naudu kā kredītu no bankām;
3) liela elastība gan pircējam, gan pārdevējam, pateicoties
ne pārāk lielai formālai stingrībai;
4) salīdzinoši nelieli izdevumi;
Priekšrocības pārdevējam norēķinoties ar inkaso:
* Īpašuma dokumenti tiek nodoti pircējam tikai pret samaksu
vai akceptu. Gadījumā, ja pircējs nesamaksā, inkasējošā banka, ja attiecīgi ir
norādīts inkaso vēstulē, var organizēt preču glabāšanu un nosūtīšanu
pārdevējam.
* Nemaksāšanas gadījumā pēc pārdevēja prasības iespējams
oficiāls protests, kas palīdz paātrināt tālākās darbības un vienkāršo soda
procentu noteikšanu.
Trūkumi norēķinos ar inkaso priekš pārdevēja:
* Pārdevējs nosūta preces, nesaņemot no pircēja beznosacījuma
solījumu maksāt.
* Pircēja samaksa vai tūlītēja samaksa nav garantēta.
* Pārdevējs nonāk likviditātes grūtībās, kamēr samaksa nav
saņemta.
* Atsevišķās valstīs ir iespējams saņemt preci neveicot
apmaksu.
Priekšrocības (labumi) un trūkumi, kādus gūst pircējs, ja var
norēķināties ar inkaso:
* Labums ir tas, ka samaksa par precēm tiek atlikta līdz
to pienākšanas brīdim, vai pat vēl vairāk, ja pastāv noruna par atliktu
samaksu.
* Savukārt ļaunums ir, ka nesamaksājot tratu, pircēju var
iesūdzēt saimnieciskajā tiesā, kā arī var ciest viņa reputācija.
3. Akreditīvi.
Dokumentārais akreditīvs (Letter of Credit) būtībā ir
bankas solījums samaksāt akreditīva saņēmējam (beneficiāram) akreditīvā
noteiktu summu, noteiktā valūtā, ja beneficiārs izpildīs akreditīva noteikumus,
kas iepriekš noteikti akreditīvā.
No iepriekš minētā izriet, ka banka darbojas kā starpnieks
starp pircēju un pārdevēju. Caur banku tiek veikta samaksa. Pret attiecīgu
akreditīva dokumentu uzrādīšanu, pārdevējs saņem no bankas summu, kas paredzēta
akreditīvā.
3.1. Akreditīvu formas.
Dažādas akreditīva formas savā starpā atšķiras ar to, cik
lielā apjomā tiek nodrošināts risks un kad tas pāriet no vienas līgumslēdzējas
puses uz otru.
3.1.1. Atsaucamais akreditīvs.
Atsaucamais akreditīvs (Revocable Letter of Credit), ko
izdod izdevējbanka saskaņā ar pieprasītāja instrukcijām, dod maksimālu izvēles
brīvību pircējam, šī akreditīva nosacījumi var tikt izmainīti, akreditīvs var
tikt atsaukts nesaskaņojot ar pārdevēju un to iepriekš nebrīdinot.
Tādā veidā atsaucamais akreditīvs neveido bankai nekādas
maksāšanas saistības. Tikai tad, kad akreditīva izdevējbanka vai viņas
korespondējošā banka ir veikusi dokumentu apmaksu, akreditīva atsaukumam nebūs
juridiska spēka.
Atsaucamais akreditīvs nedod tā saņēmējam pietiekamu nodrošinājumu.
Korespondējošā banka nekad neapstiprina atsaucamos akreditīvus. Slēgt darījumu
par atsaucamo akreditīvu, varētu vienoties tikai tādi partneri, kas pazīst
viens otru un savstarpēji uzticas viens otram.
Uz ðodienu atsaucamais akreditīvs tiek pielietots gaužām reti
un daudzas bankas vispār neapkalpo atsaucamo akreditīvu. Tādēļ ir jāpievērš
uzmanība, lai rīkojumā par akreditīva atvēršanu būtu skaidri norādīta
akreditīva forma. Ja trūkst attiecīgā apzīmējuma, tad tāds akreditīvs vienmēr
skaitās neatsaucamais (UCP 5OO 10.p., vēl nesen pēc UCP 400 bija pieņemts
akreditīvu bez noteikta apzīmējuma uzskatīt par atsaucamu),
3.1.2. Neatsaucamais akreditīvs.
Neatsaucamais akreditīvs satur negrozāmu izdevējbankas
apņemðanos (saistību) maksāt akreditīva saņēmējam, ja viņš iesniegs
izdevējbankā dokumentus, kas atbilst akreditīva prasībām.
Neatsaucamais akreditīvs dod saņēmējam augstu drošības līmeni
un pārliecību, ka par viņa piegādātajām precēm vai pakalpojumiem tiks samaksāts
līdzko viņš izpildīs akreditīva noteikumus.
Neatsaucamā akreditīva nosacījumi var tikt mainīti tikai tad,
ja izmaiņām piekrīt visas darījumā iesaistītās puses: akreditīva atvērējs,
saņēmējs un atbildīgās bankas.
Par neatsaucamā akreditīva atvēršanu beneficiāram gandrīz
vienmēr tiek paziņots caur korespondējošo banku. Korespondējošai bankai
akreditīva izdevējbanka var uzdot tikai nosūtīt avīzo saņēmējam vai apstiprināt
akreditīvu. Tādejādi veidojas neatsaucamais neapstiprinātais akreditīvs (Irrevocable
Unconfirmed Letter of Credit) t.i., korespodentbanka (šai gadījumā
paziņotājbanka) tikai nosūta saņēmējam apstiprinājumu (avīzo) par akreditīva
atvēršanu. Šai gadījumā paziņotājbanka pati neuzņemas nekādas maksāšanas
sastības un viņai nav jāveic saņēmēja uzrādīto dokumentu apmaksa.
Tā kā akreditīva saņēmējs ir pilnībā atkarīgs no ārzemju
bankas, kas izdevusi akreditīvu, tad neatsaucamais neapstiprinātais akreditīvs
būtu jālieto tikai tai gadījumā, ja attiecīgajā valstī nav liels politiskais
risks un līdzekļu pārskaitīšanas risks. Ja korespodentbanka var paļauties uz
labām attiecībām ar akreditīva izdevējbanku, kā arī stabilu politisko un
ekonomisko situāciju, tad viņa veic dokumentu apmaksu, lai klienta interesēs
paātrinātu norēķinu operāciju.
Ja korespondējošā (šai gadījumā apstiprinātājbanka) banka
apstiprina akreditīvu, tad veidojas neatsaucamais apstiprinātais akreditīvs
(Irrevocable Confirmed Letter of Credit). Šai gadījumā
apstiprinātājbanka, apstiprinot akreditīvu, uzņemas saistības papildus
izdevējbankas saistībām, maksāt akreditīva saņēmējam, ja tas iesniedz
apstiprinātājbankā dokumentus, kas atbilst akreditīva nosacījumiem (kā tas
notiek tīri tehniski ir attēlots shēmā 3.1.) Akreditīva saņēmējs šai gadījumā
tiek nodrošināts ar izdevējbankas saistību un juridiski līdzvērtīgu, patstāvīgu
apstiprinātājbankas saistību veikt maksājumu. Tā kā vairumā gadījumu šāds
akreditīvs tiek apstiprināts pārdevēja valstī, tad politiskais un līdzekļu
pārskaitīšanas riski praktiski neeksistē. Bez tam strīda gadījumā tiesas darbi
notiek pēc tās valsts likumdošanas kur atrodas apstiprinātājbanka (t.i.
akreditīva saņēmējam tā parasti būs vietējā likumdošana), bet neapstiprinātā akreditīva
gadījumā noteicošais moments, izvēloties vietu tiesas darbiem, būs bankas, kas
atvērusi akreditīvu, atrašanās vieta.
Korespondējošā banka var nosaukt visādus iemeslus, lai
atliktu uzdevumu par akreditīva apstiprināšanu. Tāpēc pārdevējam var ieteikt pirms
līguma noslēgšanas veikt pārrunas ar kādu vietējo banku, vai tā var apstiprināt
akreditīvu no tās vai citas valsts, no tās vai citas bankas un uz kādiem
noteikumiem (banka, pirms apstiprināt kādu akreditīvu, var prasīt no klienta
noguldīt bankā depozītu. Tas protams ir atkarīgs no tā, kāda līmeņa bankas ir
iesaistītas darījumā. Pirmās klases bankas pilnīgi paļaujas uz savstarpēju
vienošanos).
3.2.Akreditīva apmaksas veidi.
Atkarībā no apmaksas veida izšķir šādus akreditīva veidus:
1. Pārvedamie akreditīvi (Transferable Letter of Credit).
2. Akreditīvi ar summas asignējumu (Assignment of Proceeds).
3. Pirkšanas - pārdošanas akreditīvs (Back-to-back Letter
of
Credit).
4. Akreditīvs ar sarkanu nosacījumu (Red Clase Letter of
Credit).
5. Atgriezeniskais akreditīvs (Revolving Letter of Credit).
6. Rezerves akreditīvs (Stand-by Letter of Credit).
Pārvedamie akreditīvi (4. 52. lpp) tiek
izdoti beneficiāram, kurš pats preci neražo, bet ir starpnieks starp preču
ražotāju un preču pircēju. Starpnieks, kas noslēdzis noslēdzis līgumu ar
pircēju, būtībā ir atkarīgs no preču ražotāja. Kad starpnieks jeb 1.
beneficiārs saņem pārvedamu akreditīvu, viņš akreditiīva izmantošanas tiesības
var nodot preču ražotājam jeb otrajam beneficiāram, neatklājot patiesā pircēja
vārdu preču ražotājam un neuzrādot preču ieguves avotus pircējam.
Akreditīvu var pārvest tikai tādā gadījumā, ja akreditīva
izdevējbanka skaidri ir norādījusi, ka akreditīvs ir pārvedams (transferable).
Pārvedamu akreditīvu var pārvest tikai vienu reizi, t.i. pēc otrā beneficiāra
lūguma akreditīvu vairs nedrīkst pārvest trešajam beneficiārām.
Ja akreditīva noteikumos ir pieļauta preču nosūtīšana pa
daļām, tad pirmais akreditīva saņēmējs var sadalīt akreditīvā norādīto summu
vairākiem otrajiem akreditīva saņēmējiem.
Pārvedot akreditīvu, strpnieks nodod akreditīva izmantošanas
tiesības preču ražotājam.
Pārvedot akreditīvu ir jāsaglabā visi orģinālā akreditīva
noteikumi, izņemot:
1) akreditīva summu var samazināt;
2) var samazināt preces vienas vienības cenu;
3) var saīsināt akreditīva derīgumā termiņu, preces
nosūtīšanas pēdējo termiņu, dokumentu iesniegšanas pēdējo termiņu;
4) var palielināt preces apdrošinājuma summu, nosaucot
precīzu, orģinālajā akreditīvā pieprasīto preces apdrošinājuma summu;
5) pircēja vārdu var aizstāt ar 1. beneficiāra vārdu (ja vien
orģinālā akreditīva noteikumos nav prasīts, lai pircēja vārds tiktu minēts ne
tikai rēķinā, bet arī citos dokumentos).
2. beneficiāra - preču ražotāja izrakstīto rēķinu akredītīva
pārvedējā bankā aizstāj ar 1. beneficiāra - starpnieka iesniegto rēķinu. Ja
starpnieks pēc akreditīva pārvedējas bankas pirmā pieprasījuma nav izrakstījis
rēķinu vai tratu un nav iesniedzis to bankā, tad akreditīva pārvedējai bankai
ir tiesības, preču ražotāja iesniegtos dokumentus, kā arī izrakstīto rēķinu vai
tratu, nosūtīt akreditīva izdevējbankai.
Starpnieks - 1. beneficiārs var prasīt akreditīva pārvedējai bankai
pilnvarot preču ražotāja - 2. beneficiāra banku apmaksāt dokumentus, akceptēt
tratu līdz akreditīva termiņa beigām, ja vien akreditīvā nav norādīta vienīgā
iespējamā apmaksas vieta. Apmaksas vietas maiņa nemazina starpnieka tiesības
aizvietot preču ražotāja rēķinu vai tratu un saņemt to starpību. Šis akreditīva
veids ir izdevīgs starpniekam, jo viņam tas praktiski nesaistās ar lieliem
izdevumiem (izdevumu lielāko daļu kompensē pircējs un arī pārdevējs)
Banka var atteikties akreditīvu pārvest (UCP 500, 48. p.)
Shematiski norēķini ar pārvedamo akreditīvu ir attēloti shēmā
3.2.
Akreditīvs ar summas asignējumu tiek lietots tādā gadījumā, ja nav iespējams preču ražotāju nodrošināt ar
pārvedamo akreditīvu (4. 54.lpp). Būtība ir tā, ka starpnieks lūdz akreditīva
apstiprinātājai bankai daļu vai visu viņam izdotajā akreditīvā norādīto summu
asignēt preču ražotājam.
Akreditīva saņēmējs
iesniedz bankā rakstisku prasību noteiktu akreditīvā norādītās summas daļu
asignēt trešajai personai, t.i. preču ražotājam. Banka paziņo starpnieka lēmumu
preču ražotājam nosaucot asignētās summas lielumu. Kad starpnieks iesniegs
akreditīva noteikumiem atbilstošus dokumentus, banka nosūtīs asignēto summu
tieši preču ražotājam.
Saņemot asignētās
summas paziņojumu, preču ražotājs nevar patstāvīgi izmantot akreditīvu.
Akreditīvs ar summas asignējumu garantē preču ražotājam, ka starpnieks pēc
dokumentu iesniegšanas bankā asignēto summas daļu nevarēs izmantot. (pats
process ir attēlots shēmā 3.3.).
Pirkšanas - pārdošanas akreditīvs tiek lietots, ja starpnieks vēlas pārvest akreditīva tiesības preču
ražotājam, bet saņemto akreditīvu nav atļauts pārvest vai to nav iespējams
izdarīt, saglabājot orģinālā akreditīva noteikumus (UCP 500, 48.p.). Tādā
gadījumā starpnieks lūdz akreditīva apstiprinātājai bankai uz šī akreditīva
pamata izdot jaunu akreditīvu preču ražotājam.
Starpnieks šajā situācijā vienlaicīgi ir gan beneficiārs un
pārdevējs, gan pircējs (oriģinālo akreditīvu sauc par pārdošanas akreditīvu,
bet otro uz tā pamata izdoto akreditīvu par pirkšanas akreditīvu). Oriģinālais
jeb pārdošanas akreditīvs ir pirkšanas akreditīva izdošanas vienīgais pamats.
Kaut arī pārdošanas un pirkšanas akreditīvi ir viena darījuma
divas daļas, tie viens no otra neatkarīgi un juridiski nav saistīti savā
starpā. Pirkšanas akreditīva noteikumos var pieprasīt bankā iesniegt pavisam
citus dokumentus nekā ir minēts pārdošanas akreditīvā. Tā kā pirkšanas
akreditīvs ir neatkarīgs no pārdošanas akreditīva, preču ražotājs, iesniedzot
bankā pirkšanas akreditīva noteikumiem atbilstošus dokumentus, saņem pret tiem
apmaksu. Starpniekam jāapmaina rēķini (atšķirībā no pārvedamā akreditīva, tas
ir obligāti) un jāiesniedz bankā pārdošanas akreditīva noteikumiem atbilstošus
dokumentus. Ja dokumenti ir kārtībā, tad banka ieskaita starpnieka kontā rēķinu
starpību (shēma 3.4.)
Ja pirkšanas akreditīva izdevējbanka ir arī pārdošanas
akreditīva apstiprinātāja banka (kas nebūt nav obligāti), tai iespējams
kontrolēt situāciju. Tā kā pirkšanas akreditīva izdošanu uzskata par jauna,
neatkarīga akreditīva izdošanu, tad pirkšanas akreditīva izdevējbankai ir
tiesības no starpnieka jeb pārdošanas akreditīva beneficiāra pirms pirkšanas
akreditīva izdošanas prasīt naudas vai preces ķīlu.
Akreditīvs ar sarkanu nosacījumu ir akreditīva izdevējbankas pilnvara starpniekbankai (paziņotājai bankai)
izmaksāt beneficiāram avansu pirms preces nosūtīšanas. Pēc preces nosūtīšanas
akreditīva saņēmējs iesniedz bankā dokumentus un saņem akreditīvā noteikto
summu, no kuras atskaitītas avansa summa un procentu likme. Ja akreditīva
saņēmējs iesniedz bankā akreditīva noteikumiem neatbilstošus dokumentus,
akreditīva paziņotājai bankai ir tiesības pieprasīt avansa summu atpakaļ no
akreditīva izdevējbankas. Parasti avansu pret beneficiāra preces pieņemšanas aktu
vai rēķinu un saistībrakstu (ja beneficiāram neveicas un viņš bankā dokumentus
nevar iesniegt, avanss ir jāatmaksā) paziņotāja banka pieprasa no akreditīva
izdevējbankas. Šajā gadījumā beneficiārs ir atbildīgs akreditīva izdevējas
bankas priekšā, ja neiesniedz dokumentus.
Atgriezeniskais akreditīvs ir akreditīvs,
kura summa paliek nemainīga noteiktu laika periodu (UCP, 48.p.) t.i., ka pēc
dokumentu apmaksas akreditīva summa atkal pilnībā atjaunojas sākotnējā lielumā.
Parasti maksājumu skaits nav ierobežots, bet dažreiz tiek noteikts, cik reizes
mēnesī, dienā vai nedēļā maksājumu ir atļauts izdarīt.
Rezerves akreditīvs parasti tiek izdotas
valstīs, kurās vietējie likumi bankām aizliedz izsniegt banku garantijas
vēstules. Rezerves akreditīvs garantē akreditīva saņēmējam tiesības prasīt
akreditīva izdevējbankai samaksu saskaņā ar akreditīva noteikumiem gadījumā, ja
pircējs nav spējis izpildīt līguma saistības.
3.3. Akreditīva atvēršana.
Pircējs ir nolēmis pieņemt pārdevēja priekšlikumu.
Pamatojoties uz saskaņotiem noteikumiem, pēc tam, kad pircējs parakstījis
pirkšanas - pārdošanas līgumu, viņam nepieciešams dot rīkojumu par akreditīva
atvēršanu pārdevēja labā.
Pilnvarojot banku atvērt akreditīvu, pircējs prasa no bankas
uzņemties saistības, kas pārdevējam garantē samaksu. Banka izpilda pircēja
prasību tikai tādā gadījumā, ja prasību reāli ir iespējams no jauna piestādīt
akreditīva rīkotājam, tāpēc, ka prece nevar tikt uzskatīta par vienīgo
garantiju, īpaši tajos gadījumos, kad nepastāv drošs tirgus attiecīgajai
precei. Tāpēc akreditīva rīkotāja rīcībā jābūt attiecīgiem līdzekļiem (kontā
vai depozīta veidā) vai atbilstošam kredītam vai kredītlīnijai bankā, kura
atver akreditīvu. Ir pircēja interesēs rūpīgi noformulēt akreditīva noteikumus.
Ja viņam trūkst pieredzes akreditīvu atvēršanas pieprasījuma sastādīšanā,
noformēšanā, vai atveramajam akreditīvam ir kādas īpatnības, tad viņa paša
interesēs ir konsultēties ar bankas speciālistu. Runa nav tikai par to, lai
piegādātāja apmaksas noteikumi būtu atspoguļoti akreditīva formā un veidā, ir
ne mazāk svarīgi, lai būtu ņemtas vērā pircēja personīgās prasības. Precīzi
noformulēti akreditīva noteikumi dod maksimālas garantijas tam, lai pasūtītā
prece tiktu nosūtīta savlaicīgi, labā stāvoklī un par līgumā norunāto cenu, vai
arī, lai tiktu sniegti pakalpojumi atbilstoši norunai līgumā.
Cits iemesls, kāpēc akreditīva noteikumiem ir jābūt rūpīgi
noformulētiem, ir tas, ka principā akreditīvs ir neatkarīgs no pamatdarījuma.
Juridiskās attiecībās strap akreditīva pusēm akreditīvi pēc savas dabas nozīmē
darījumu, kas izriet no pirkšanas - pārdošanas un citiem līgumiem, uz kuriem
viņi attiecas. Bankai tas nozīmē, ka viņa pārbauda dokumentus, neatkarīgi no
darījuma, kurš ir akreditīva pamatā. Bankas nodarbojas ar dokumentim, nevis
ar precēm.
Ja banka ir atvērusi akreditīvu, tad vienīgais noteikums, lai
tiktu uzsākta viņa apmaksa, ir laikā iesniegti, atbilstoši noteikumiem
akreditīva dokumenti. Tad akreditīva atvērējs vairs nevar aizkavēt apmaksu,
mēģinot atsaukties uz to, ka preces piegāde vai citas beneficiāra darbības,
pildot kontraktu, neatbilda līguma noteikumiem.
3.3.1.Pieteikums akreditīva atvēršanai.
Lai izvairītos no pārpratumiem, pircējam jāsniedz precīza un
pilnīga informācija akreditīva izdevējbankai. Īpaša vērība jāpiegriež, lai būtu
norādīts:
1) pārdevēja un pircēja pilni vārdi un adreses;
2) akreditīva summa, valūta (ja preces daudzums nav precīzi
zināms, tad akreditīva summai un atbilstoši preces daudzumam jānorāda
procentuāli pieļaujamā atkāpe piem. + - 2% 100 000 USD. Maksimālā atkāpe
pieļaujama 10% robežās, ja akreditīvā nav norādītas citas iespējamās atkāpju
robežas) ;
3) maksātājbanka. Banka, kas pret iesniegtiem, pareizi
noformētiem dokumentiem veiks apmaksu;
4) apmaksas veids;
* tūlītējs pēc
dokumentu iesniegšanas norādītajā bankā
* atliktais maksājums
(uz noteiktu dienu skaitu pēc dokumentu iesniegšanas norādītajā bankā)
* tratas akcepts
(akceptants - banka)
* tratas un / vai
dokumentu pirkðana
5) vai pārdevējs vēlas saņemt apstiprinātu vai neapstiprinātu
akreditīvu;
6) dokumentu uzskaitījums (akreditīvā jābūt norādītam, kam
jāizraksta dokumenti un kādam jābūt to vārdiskajam un skaitliskajam saturam,
izņemot transporta un apdrošināšanas dokumentus, kā arī rēķinu. Ja akreditīva
noteikumos nav speciālas norādes, banka pieņems iesniegtos dokumentus, ja to
saturs atbildīs pārējo iesniegto dokumentu saturam un akreditīva noteikumiem.)
7) dokumentu iesniegðanas dienu skaits (katrā akreditīvā,
kurā ir prasība iesniegt bankā transporta dokumentus, jānorāda dienu skaits,
kurā dokumenti jāiesniedz bankai (pēc transporta dokumentu izdošanas). Ja tas
nav uzrādīts, dokumenti jāiesniedz 21 dienas laikā pēc preču nosūtīšanas, bet
ne vēlāk par akreditīva derīguma termiņa beigām (UCP 47.p.).
8) akreditīva beigu termiņš (akreditīva termiņa beigu datums
ir pēdējais pieļaujamais dokumentu iesniegšanas laiks bankā);
9) dokumentu iesniegðanas vieta;
10) preces nosaukums, daudzums un vienas vienības cena (aprakstam
jābūt precīzam, bez liekām detaļām) ;
11) pēdējais preces nosūtīšanas datums (akreditīva derīguma
beigu datums ir pēdējais iespējamais preces nosūtīšanas datums, kā arī pēdējais
dokumentu iesniegšanas datums bankā, ja nav citas norādes) ;
12) preces izsūtīšanas un saņemšanas vieta;
13) preces nosūtīšanas pa daļām (ja daļēja piegāde ir
nepieļaujama, tad tas precīzi jāuzrāda akreditīvā. Pie pārveduma akreditīviem
aizliegums uz piegādi pa daļām izslēdz arī daļējus pārvedumus citiem
beneficiāriem.);
14) preces pārkraušana no viena transporta otrā;
15) preces piegādes noteikumi (saskaņā ar Incoterm 1990) ;
16) pircējam jāapliecina ar savu parakstu pilnvara bankai
debetēt akreditīva summu un bankas pakalpojumu izmaksas no viņa konta (pircējs
un pārdevējs var vienoties par banku pakalpojumu apmaksas sadali).
Ja pircēja kontā ir nepiecieciešamais summas segums vai ar
banku ir panākta vienošanās par kredītu un pieprasījumu par akreditīva
atvēršanu vairs nav nekādu neskaidrību, tad banka var atvērt akreditīvu.
Lielākoties banka, kura atver akreditīvu, paziņo korespondējošai bankai (ja
iespējams, tad uzreiz pārdevēja bankai) par akreditīva atvēršanu. Tikai
izņēmuma gadījumos paziņojums tiek nosūtīts tieši beneficiāram. Pircējs saņem
paziņojumu par izpildīto, kas kalpo kā akreditīva atvēršanas apliecinājums.
Nosūtīt atveramo akreditīvu iespējams pa pastu, pa teleksu, kā arī caur
S.W.I.F.T. (ilustratīvi tas parādīts pielikumos), klāt jāpievieno intrukcijas
par akreditīva apmaksas procesu t.i. kā izdevējbanka nodrošinās akreditīva
apmaksu.
3.3.2. Avizo jeb apstiprinājums saņēmējam.
Ja korespondējošai bankai (paziņotāja banka), kas atrodas
beneficiāra valstī, ir uzdots tikai paziņot par akreditīva atvēršanu, tad viņa
nodod priekšraksta tekstu beneficiāram bez kādām īpašām saistībām priekš sevis
(3. 52.lpp). To veicot, bankai pēc ārējām pazīmēm ir jāpārbauda apstiprināmā
akreditīva autentiskums.
Pēc bankas, kura atvērusi akreditīvu, lūguma vai pilnvaras
korespondentētošā banka var pievienot neatsaucamajam akreditīvam pati savu
īpašu apstiprinājumu. Tomēr viņa uzņemsies saistības veikt apmaksu tikai tādā
gadījumā, ja akreditīva pārbaude devusi pozitīvus rezultātus, un bankai ir
pilnīga uzticība akreditīva izdevējbankai. Jo līdz ar apstiprinājumu
korespondējošā banka, tāpat kā akreditīva izdevējbanka uzņemas patstāvīgas
saistības. Principā šī procedūra ir atkarīga no bankas statusa: augstākās
klases bankas savā starpā veiks apstiprinājumu pat bez īpašas vienošanās, 1. un
2. klases bankas apstiprināšanu veiks uz savstarpējas vienošanās pamata, taču,
ja darījumā ir iesaistīta kāda zemākas klases banka, tad apmaksa tiks veikta
tikai reāliem naudas līdzekļiem ienākot no maksātājas bankas.
Korespondējošai bankai nav pienākums apstiprināt akreditīvu.
Ja banka noraida apstiprinājumu, tad viņa par to informē izdevējbanku un paziņo
beneficiāram par akredīvu bez apstiprinājuma.
Tikko eksportētājs
saņem avizo, viņš pārbauda, vai akreditīva noteikumi atbilst noslēgtajam
līgumam un vai ievēroti visi nosacījumi (ja nav, tad tūlīt jāpieprasa veikt
izmaiņas). Uzmanība būtu jāpievērš tam, vai pareizi norādītas adreses, vai
akreditīvs pakļaujas UCP, vai akreditīvs atvērts norunātajā formā, kādā bankā
akreditīvs tiks apmaksāts, vai atbilst līgumā paredzētajai preces cenai,
summai, kā noregulēti transporta un apdrošināšanas izdevumi, vai atbilst preces
nosaukums un izcelšanās, kā arī piegādes noteikumi, akreditīva darbības laiks
un nosūtīšanas termiņi, vai apdrošināšana,atkarībā no situācijas, segs
pieprasītos izdevumus (ir pieņemts apdrošināšanas summu aprēķināt pēc principa:
kā minimums CIF cena (vērtība, apdrošināšana un frakts) + 10%), vai iespējama
kravas nosūtīšana līgumā noteiktā ceļā un laikā ar noteiktu transporta veidu,
vai pieļaujama daļēja piegāde un preces pārkraušana, vai darījumā ir garantijas
par apmaksu tai gadījumā, piem. pircējs patvarīgi aizkavē dokumentu, kas
atiecas uz darba gaitu, parakstīšanu.
Beneficiāram akreditīvs nav jāpieņem bez iebildumiem.
Akreditīvs skaitās akceptēts no beneficiāra puses, ja viņš noteiktajā laikā
iesniedz pieprasītos dokumentus korespondējošai bankai vai bankai, kura
atvērusi akreditīvu.
Ja saņēmējs atklāj akreditīvā kaut ko neatbilstošu norunai,
viņš nekavējoties izsaka pretenziju pircējam un pieprasa izdarīt attiecīgas
izmaiņas (tās veic caur akreditīva izlaidēju banku). Ja pircējs un bankas,
kuras piedalās darījumā, piekrīt izmaiņām akreditīvā, tad tās iegūst juridisku
spēku.
3.4. Akreditīvu pielietošanas pamatprincipi.
Un tā, eksportētājs ir laikā nosūtījis preci vai izdarījis
pakalpojumu. Ar akreditīvu sastītie dokumenti ir sagatavoti. Visiem dokumentiem
jābūt pilnīgi noformētiem. Tie nedrīkst pārkāpt akreditīva noteikumus, kā arī
būt viens otram pretrunā, jo banka, pieņemot lēmumu par dokumentu pieņemšanu
vai nepieņemšanu, precīzi pieturas pie stingriem principiem dokumentu un
termiņu ievērošanā.
1. Stingrs dokumentu ievērošanas princips.
Šis princips nosaka, ka bankai detalizēti jāpārbauda
piestādīto dokumentu teksta atbilstība akreditīva noteikumu tekstam. Apmaksu
izdara tad, ja visi dokumenti pilnībā atbilst akreditīvam. Pat, ja
pamatdarījums ir noticis saskaņā ar līgumu, banka var pieņemt tikai tos
dokumentus, kuri absolūti atbilst akreditīvam. Lēmums šai gadījumā tiks
pieņemts balstoties tikai uz dokumentiem, kas būtībā atbilst akreditīva
neatkarības principam attiecībā pret pamatdarījumu.
2. Termiņu ievērošanas princips.
Termiņu ievērošanas princips prasa, lai akreditīvā norādītais
dokumentu iesniegšanas termiņš un galējais termiņš preču nosūtīšanai tiktu
ievērots. Vēlāk piestādītos dokumentus bankai ir tiesības neapmaksāt. Ja
akreditīvā nav norādīts pēdējais dokumentu iesniegšanas datums, tad tas sakrīt
ar paša akreditīva darbības beigu datumu. Laika posms starp preču nosūtīšanas
datumu un dokumentu iesniegšanu bankai maksimāli var sastādīt 21 dienu
(protams, ja akreditīvā nav paredzēts ilgāks laika posms).
Ja akreditīva termiņš beidzas svētdienā vai svētku dienā, tad
dokumentu iesniegšana tiks pagarināta līdz nākošajai darba dienai.Taču banka
nepieņems transporta dokumentus, kuros uzrādīts vēlāks to izsniegšanas datums
nekā akreditīva beigu datums. Galējos akreditīvā fiksētos nosūtīšanas datumus
tāds pagarinājums neskar, arī 21 dienas termiņš netiek pagarināts (UCP 48b).
3.5. Nepiecieðamie dokumenti.
Pārbaudot dokumentus no sākuma ir jānoskaidro, vai akreditīvs
vispār vēl ir spēkā un vai ir ievērots pēdējais nosūtīšanas termiņš, vai ir
visi nepieciešamie dokumenti nepieciešamajā daudzumā, vai visos dokumentos
norādīts vienāds preces marķējums, daudzums u.t.t. Visus dokumentus var iedalīt
kā finansu un komercdokumentus.
3.5.1. Finansu dokumenti.
Pie finansu dokumentiem ir pieskaitāmi vekseļi un rēķini.
Vekseļi ir bezierunu saistība maksāt noteiktu naudas summu.
Vekseli kā saistību veikt maksājumu, var attiecināt uz pašu vekseļa izdevēju
(vienkāršā vekseļa gadījumā), vai ari uz kādu vekseļa izdevēja parādnieku
(pārvedamais vekselis vai trata). Darījumos ar akreditīviem tiek lietota trata.
Tratā jābūt uzrādītai summai, kurai ir jāatbilst akreditīva noteikumiem un kura
nedrīkst pārsniegt rēķinā norādīto summu. Tratā ir jābūt termiņam, kad tā tiks
piestādīta apmaksai, jāuzrāda apmaksas izpildītājs, kā arī, ja nepieciešams
otrā pusē vekselim jābūt indosētam.
Rēķins vai faktūra parāda pārdevēja naudas prasību pret
pircēju. Ir gadījumi, kad pārdevējam ir jāiesniedz tā saucamais konsulāta
rēķins. Tas ir rēķins, kuru apstiprina pircēja valsts konsulātā. Rēķinā ir
apliecināts, ka rēķina summa atbilst faktiskajai preces canai. Šāda veida
rēķins atvieglo nodevu apmaksu pircēja valstī.
3.5.2. Komercdokumenti.
Pie komercdokumentiem pieskaitāmi transporta dokumenti,
apdrošināšanas dokumenti u.c,
Konosaments ir dokuments, ko izraksta kuģniecības sabiedrības
pilnvarotais, kas apliecina, ka kuģniecības sabiedrība ir pieņēmusi preci no
preču nosūtītāja un uzņēmusies saistības to nogādāt noteiktam preču saņēmjam
ārzemēs. Tikai konosamenta īpašnieks ir tiesīgs rīkoties ar preci. Konosaments
parasti tiek izdots vairākos eksemplāros. Visi oriģināli kopā tiek apzīmēti kā
pilns komplekts. Tikko kā viens no viņiem tiek iesniegts apmaksai, pārējie
zaudē spēku. Tāpēc pircējs ir ieinteresēts,lai akreditīva saņēmējs iesniegtu
pilnu konosamentu komplektu. Pircējs ir ieinteresēts saņemt tīru konosamentu.
Tas principā attiecas uz visiem transporta dokumentiem: tīrs transporta
dokuments ir dokuments uz kura nav norādes, ka prece bojāta (UCP 500, 32.p.)
Gaisa transporta dokuments apliecina, ka minētā avio
sabiedrība noteiktā datumā ir pieņēmusi preci no preču nosūtītāja lidostā, kur
preci iekraus, lai to transportētu uz lidostu, kur preci izkraus (4. 30. lpp).
Gaisa transporta dokumenti atšķirībā no jūras konosamenta, nav preču īpašuma
tiesības apliecinoši dokumenti.
Dzelzceļa un autotransporta dokumenti apliecina, ka noteikta
transporta sabiedrība vai tās pilnvarots aģents ir pieņēmis preci
transportēšanai līdz noteiktai vietai kādā ārvalstī (4. 30. lpp).
Pie komercdokumentiem pieder arī apdrošināšanas polise un
sertifikāts. Par preces apdrošināšanu savā starpā vienojas pircējs un pārdevējs
nosakot kādus riskus būtu jāsedz apdrošināšanas polises summai un kādā apmērā.
Apdrošināšanai vajadzētu kā minimums segt preces vērtību pie CIF piegādes
noteikumiem + 10%.
Bez transporta un apdrošināšanas dokumentiem var būt
nepieciešami izcelsmes, kvalitātes un svara sertifikāti u.t.t.
3.5.3. Neprecizitātes dokumentos.
Dokumentus, kuri satur kaut kādas neprecizitātes, bankai
jāatdod atpakaļ beneficiāram pēc iespējas ātrāk. Šādā veidā beneficiāram ir
iespēja atdoto dokumentu kļūdas izlabot un paspēt iesniegt līdz attiecīgā
termiņa beigām vēlreiz. Akreditīva darbība netiek pārtraukta, ja bankai nākas
atdot atpakaļ dokumentus. Lielākoties tiek meklēts kāds iespējamais risinājums,
jo visu dokumentu atgriešana ir pret pārdevēja un arī pret pircēja
ekonomiskajām interesēm. Praksē pamatā tiek pielietoti 3 varianti:
1. Korespondējošā banka pa teleksu paziņo akreditīva
izdevējbankai par neprecizitātēm un lūdz, lai akreditīva izdevējbanka tomēr
pilnvaro korespondējošo banku apmaksāt dokumentus.
2. Korespondējošā banka piedāvā beneficiāram nosūtīt
dokumentus uz akreditīva izdevējbanku inkaso veikšanai. Tādā veidā pircējs,
apmaksājot preces vērtību saņem savā rīcībā dokumentus.
3. Korespondējošā banka var, bet tas nekādā gadījumā nav
viņas pienākums, apmaksāt dokumentus nosacīti. Ja pircējs vai akreditīva
izdevēja banka nepaziņos, ka piekrīt apmaksāt dokumentus ar neprecizitātēm, tad
beneficiāram nāksies attiecīgo summu atmaksāt bankai (komisijas un procentus
ieskaitot). Samaksa tiek veikta tai gadījumā, ja akreditīva izdevēja banka ir
ar mieru pilnīgi pieņemt dokumentus vai vismaz pagaidām tos neprotestē.
Ja tomēr banka nolemj nosūtīt dokumentus atpakaļ
beneficiāram, tad tas viņam jāpaziņo nekavējoties. Atdodot dokumentus,
jāizmanto visātrākais komunikāciju līdzeklis un paziņojumā ir jānorāda visas
neprecizitātes.
3.6. Akreditīvu priekšrocības un trūkumi.
Izmantojot akreditīvu kā norēķinu veidu gan pārdevējam, gan
pircējam ir jārēķinās gan ar šī norēķinu veida priekšrocībām, gan arī ar
trūkumiem.
Pēc manām domām, viena no akreditīva priekšrocībām, kas
attiecas gan uz pārdevēju, gan pircēju ir tas, ka akreditīvs tiek izmantots
starptautiskā tirgus operācijās praktiski visās pasaules valstīs (ap 4% no
visiem norēķiniem) un akreditīvam piemīt neparasti liela starptautiska tiesiskā
drošība. Daudz būtiskāk ir tas, ka akreditīvs ir vienīgais norēķinu veids, kur
banka ir kā garants gan pircējam, gan pārdevējam.
Cik daudz norēķini ar akreditīviem liks just savas
priekšrocības vai trūkumus pircējam vai pārdevējam, tas ļoti atkarīgs no viņu
abu pozīcijām tirgū. Ja piem. pārdevēja prece tirgū ir ārkārtīgi pieprasīta,
tad viņa pozīciju var raksturot kā spēcīgu, un tāda pati tad tā arī būs pārrunu
laikā. Tādejādi iespējams, ka pārdevējs var panākt sev maksimāli izdevīgus
noteikumus, tai skaitā arī attiecībā uz norēķinu veidu.
Iespējams, ka norēķinos ar akreditīviem pircējs būs mazāk
ieinteresēts kā pārdevējs, jo parasti pircējam nākas apmaksāt visai augstos
izdevumus, kas saistīti ar akreditīvu, lai gan arī pārdevējam nākas maksāt ne
mazās summas. Un tas nebūt nav vienīgais trūkums pircēja acīs.
Akreditīva trūkumi pircējam:
* Tā kā samaksa notiek pret precīzi noformētiem dokumentiem,
bet nevis pārbaudītām precēm, pircējs nav drošs vai ir piegādātas pasūtītās
preces.
* Saskaņā ar UCP akreditīva nosacījumi nedrīkst tikt mainīti
bez visu akreditīva darījumā iesaistīto pušu piekrišanas.
* Akreditīva pakalpojums ir ļoti dārgs un samērā lēns
norēķinu veids;
Taču norēķini ar akreditīviem pircējam neasocējas tikai ar
trūkumiem vien, tiem ir arī savas priekšrocības priekš pircēja:
* Maksājums tiek veikts pret dokumentiem, kas pilnībā atbilst
akreditīva nosacījumiem (tā rezultātā pārdevējam nav iespējams saņemt samaksu
pret dokumentiem, kas apliecina, ka nosūtītas skrūvītes, lai gan līgumā un
akreditīvā ir noruna par televizoriem)
* Iespējams saņemt no bankas aizdevumu, lietojot akreditīvu
kā nodrošinājumu.
* Pircējs var izmantot banku lielo pieredzi akreditīvu
jautājumos, lai nodrošinātu sevi pret iespējamām problēmām.
Priekšrocības, kādas akredītīvs dod pārdevējam:
* Akreditīvs ir samaksas garantija pārdevējam, ja viņš
iesniedz bankā saskaņā ar akreditīva nosacījumiem noformētus dokumentus.
* Pārdevēja kredītrisks tiek nomainīts ar bankas kredīta
risku.
* Samaksa par precēm notiek tūlīt pēc to nosūtīšanas.
* Pārdevējam ir iespēja lietot vietējās bankas pakalpojumus.
* Iespēja iegūt finanses, lietojot akreditīvu kā
nodrošinājumu.
Ar akreditīvu norēķiniem saistītie trūkumi pārdevējam:
* Samaksa notiek tikai pret dokumentiem, kas pilnībā
apmierina akreditīva nosacījumus. Sarežģītu akreditīvu gadījumā noformēt
dokumentus precīzi pēc prasībām var būt diezgan sarežģīti.
* Augstas izmaksas bankās, kas ir saistītas ar akreditīva
pakalpojumu.
* Preces tiek nosūtītas pirms samaksas saņemšanas.
* Norēķini ar akreditīviem ir dārgs prieks un norēķini notiek
samērā lēni, kā rezultātā var rasties problēmas ar likviditāti.
4. Banku garantijas kā darījuma nodrošinātājs.
Bankas garantija ir finansiāls nodrošinājums tam, ka no
garantijas ņēmēja puses darījums tiks veikts. Banka - garants tādejādi
neuzņemas saistības veikt preču piegādi vai sniegt kādu pakalpojumu. Bankas
uzdevums kā garantam ir maksāt par garantijas ņēmēja nepadarīto darbu. Ir trīs
pamatmotīvi kuru dēļ bankas izdoto garantiju var nosaukt par darījuma
nodrošinātāju:
1. Bankas garantija ir apstiprinājums tam, ka klients ir
spējīgs veikt attiecīgo darbu. Banka ar savu garantiju uzņemas atbildību
obligāti izdarīt maksājumu. Banka šo atbildību uzņemas tikai tad, ja ir
pārbaudījusi sava klienta stāvokli gan no tehniskās, gan ekonomiskās puses.
2. Garantijas ņēmējs zaudēs garantijas summu, ja netiks
izpildīts līgums. Tam vajadzētu būt pietiekami spēcīgam stimulam izpildīt
līgumsaistības, pat tajā gadījumā, ja garantijas ņēmēja interese par doto
darījumu samazinās.
3. Ja garantijas ņēmējs pārkāpj savas saistības, otra līguma
slēdzējpuse ir tiesīga prasīt izmaksāt garantēto summu. Līdz ar to banka var
pilnībā vai daļēji kompensēt finasiālās sekas, kas rodas pārkāpjot līguma
noteikumus.
Bankas garantijas izdošana - tas ir darbs pēc pieprasījuma.
Garantijas ņēmējam ir jākonsultējas ar speciālistu, jo ir nepieciešams ievērot
daudzus noteikumus un nacionālās īpatnības garantijas saņēmēja valstī. Banka
sastāda garantiju, ņemot vērā sava klienta intereses, protams tik tālu, cik tās
ir savienojamas ar garantijas saņēmēja interesēm. Garantijā ir jānorāda
maximālā summa par kādu tiek nesta atbildība (ieskaitot kapitālu, procentus,
piegādes izdevumus u.t.t.), laika termiņu un garantijas formu. Pastāv: * tiešās
garantijas t.i. garantija tiek sastādīta uzreiz tās saņēmējam par labu. Šis
variants dod lielāku iespēju variēt garantijas tekstu un līdz ar to vairāk
piemēroties garantijas ņēmēja noteikumiem.
* garantija, kuru izsniegt garantijas ņēmēja banka pilvaro
korespondējošo banku ārzemēs. Garantijas saņēmējam tas daudz ko nozīmē, ka
viņam ir savas valsts bankas garantija. Gadījumā, ja nāktos pieprasīt garantiju
apmaksāt, tās saņēmējam samazinās risks uz iespējamajiem ierobežojumiem vai
aizliegumiem pārsūtīt valūtu.
* apstiprinātā garantija. Šai gadījumā korespondējošā banka
uzņemas patstāvīgu saistību garantijas saņēmēja labā.
Pasaulē populārākie garantiju veidi ir:
1. Izpildes garantijai (Perfomance bond) būtu
jānodrošina līguma pildīšana. Šī garantija it kā nostiprina līgumattiecības
starp pircēju un pārdevēju.
2. Avansa maksas garantija (Advance bond) garantē
avansa izmaksu kā iepriekš norunāts līgumā. Ja līgums netiek pildīts,
pārdevējam avansa summa ir jākompensē.
3. Piedāvājuma garantija (Tender bond). Tai būtu
jānovērš gadījums, kad uzņēmums izdara piedāvājumu (izsūta oferti), taču
pasūtījumu, kas izdarīts pamatojoties uz piedāvājumu, nepieņem, jo pa šo laiku
jau ir zaudējis interesi par doto darījumu. Ar šīs garantijas palīdzību pircējs
vēlas nodrošināties pret nenopietniem un nekvalificētiem piedāvājumiem. Ņemot
vērā, ka laiks ir nauda, pircējam nāktos lieki tērēties novērtējot
piedāvājumus, kā arī dārgi var izmaksāt projekta realizācijas aizkavēšanās.
Lielākoties šis garantijas veids tiek lietots liela mēroga izsolēm, kad piem.
valsts konkursa kārtībā izvēlas no piedāvājumiem kādam projektam nepieciešamo.
Kaut arī garantiju izsniegšanu regulē Uniform Rules for
Demand guarantes, tomēr pasaulē pastāv četras valstu grupas, kurās garantiju
izsniegšana darbojas samērā atšķirīgi, lielākoties ar vietējās likumdošanas
iezīmēm.
5. Dokumentārie norēķini Latvijā.
Integrējoties strptautiskajā tirgū, Latvijai, protams, rodas
nepieciešamība attīstīt pasaulē plaši pielietotos starptautiskā tirgus norēķinu
veidus. Kaut arī Latvijā ir vairāk kā 50 bankas, ar inkaso un akreditīviem
nopietni nodarbojas apm. 1/5 daļa Latvijas banku, to skaitā Latvijas Zemes
banka, Banka Baltija, Rīgas Komercbanka, Parex banka, Depozītu banka, Centra
banka, Vācijas - Latvijas banka, Lainbanka, Banka - Olimpija, Sakaru banka,
Multibanka.
Salīdzinot ar 1993. gadu, 1994. gadā dažās bankās dokumentāro
norēķinu kā pakalpojuma veida apjomi ir palielinšājušies trīs reizes.
Dažādās Latvijas bankās procentuāli dažādi sadalās inkaso
norēķinu un norēķinu ar akreditīviem daudzums: ir bankas, kurās inkaso kā tādu
vispār nav redzējuši, bet ir arī tādas, kuras par 1995. gada janvāri jau ir
apkalpojušas divas reizes vairāk inkaso kā akreditīvu. Tas būtībā ir atkarīgs
no bankas klientūras, viņiem nepieciešamajiem pakalpojumiem. Manuprāt, ka
izvēloties inkaso kā norēķinu veidu, Latvijas uzņēmējus ietekmē inkaso
pakalpojuma samērā nelielās izmaksas.
Dokumnetārie norēķini Latvijā notiek pēc pasaules analoga (tā
kā ir aprakstīts 2. un 3. punktā). Lai varētu notikt inkaso norēķini ir
nepieciešama vienošanās par norēķiniem ar inkaso, inkaso uzdevumam bankai un
inkaso noteikumu izpilde. Tāpat arī ir ar akreditīviem: ir nepieciešama
vienošanās par tā izmantošanu kā norēķinu veidu, rīkojums tā atvēršanai un
akreditīva noteikumu izpilde.
Situācija Latvijā raksturojas ar dažām īpatnībām.
Nenoregulētās likumdošanas dēļ Latvijā joprojām nepastāv vērtspapīru tirgus. No
tā izriet, ka tiek traucēts viens no dokumentāro norēķinu svarīgiem mehānisniem
t.i. pārvedamā vekseļa jeb tratas darbība. Pasaulē, kā jau minēts iepriekš,
inkaso rīkotājam vai akredīva saņēmējam ir iespējams diskontēt pārdevēja
akceptētu tratu. Latvijā, nepastāvot vērtspapīru tirgum, tratas praktiska pielietošana
nav reāla. Latvijas bankām šādā situācijā trata ir vienīgi formāls papīrs, kas
labākajā gadījumā izraisa cerības uz nākotni. Latvijas bankas neveiks apmaksu
pamatojoties uz akceptētu tratu, bet gan gaidīs, kad darījumā iesaistītajai
personai - maksātājam kontā būs reāla nauda un to tad arī saņem inkaso rīkotājs
vai akreditīva saņēmējs.
Pasaulē populārākie akreditīvu veidi ir:
* neatsaucamais neapstiprinātais akreditīvs;
* neatsaucamais apstiprinātais akreditīvs (darbam ar trešās
pasaules valstīm) ;
Latvija šai ziņā atšķiras ar to, ka visvairāk tiek lietoti:
* neatsaucamais apstiprnātais akreditīvs;
* pārvedamais akreditīvs,
bet pārējie akreditīvu veidi (akreditīvu veidi ir minēti 3. punktā)
praktiski netiek lietoti.
Pasaules uztverē Latvija diez vai ar kaut ko atšķiras no NVS
valstīm, tātad Latvija tiek pieskaitīta pie augsta riska valstīm. Tas rada
ārzemju partneru neuzticību un pastiprinātu piesardzību norēķinoties ar
Latviju. Tādejādi, ārzemju partneri, slēdzot līgumu, pieprasīs iespējami drošāku
norēķinu veidu piem. norēķināšanos ar akreditīvu. Tas varētu būt par iemeslu
dokumentāro norēķinu veidu attīstībai Latvijā, taču lietas otrā puse ir tā, ka
maz ir sastopama informācija par dokumentārajiem norēķinu veidiem nu kaut vai
presē. Varētu būt, ka lielai daļai Latvijas uzņēmēju nav galīgi nekāda
priekšstata, kas vispār ir inkaso un akreditīvs, un ko ar viņiem var izdarīt.
Var gadīties, ka Latvijas uzņēmējs labāk riskēs ar priekšapmaksu (vismaz tas ir
kaut kas zināms un saprotams), nekā gribēs izmantot inkaso vai akreditīvus kā
norēķinu veidu. Arī bankas par maz uzmanības velta savu esošo jeb potenciālo
klientu informēšanai šajās jomās. Tāpat arī apšaubāms ir dažu banku darbinieku
profesionālais kvalifikācijas līmenis.
Viss iepriekšminētais kopumā nerada sevišķi labvēlīgu augsni
dokumentāro norēķinu veidu attīstībai Latvijā, ja vien tuvākajā nākotnē
nenotiks kādas izmaiņas.
Secinājumi un priekšlikumi.
* Līgums ir jebkura darījuma nepieciešama sastāvdaļa, kurā
pircējs ar pārdevēju vienojas par preci vai pakalpojumu, tā daudzumu, piegādes
noteikumiem un saistībām kādas katrs no viņiem uzņemas.
* Darījumos ar dokumentārajiem norēķiniem banka ir kā
starpnieks starp pircēju un pārdevēju.
* Bankas nodarbojas ar dokumentiem, nevis ar pamatdarījumu, jo
bankas pienākumos neietilpst veikt pamatdarījumu klienta vietā, gadījumā, ja
viņš to nav izdarījis.
* Inkaso ir naudas iekasēšana pret bankā iesniegtiem
dokumentiem.
* Inkaso kā norēķinu veids tiek izvēlēts, tad, ja pircējs un
pārdevējs nešaubās viens par otra godīgumu.
* Inkaso ir samērā lēts un vienkāršs norēķinu veids.
* Dokumentārie akreditīvi ir bankas solījums samaksāt
akreditīva saņēmējam akreditīvā noteiktu summu, noteiktā valūtā, ja akreditīva
saņēmējs izpildīs iepriekš akreditīvā noteiktos noteikumus.
* Akreditīvi ir visgarantētākais norēķinu veids pasaulē, jo
akreditīvi ir vienīgais norēķinu veids, kur bankas uzstājas kā garants gan
pircējam, gan pārdevējam.
* Pasaulē, tai skaitā Latvijā, visbiežāk lieto neatsaucamos
akreditīvus, jo tie garantē pārdevējam zināmu drošību un pārliecību, ka par
piegādātajām precēm vai pakalpojumiem tiks samaksāts tikko viņš izpildīs
akreditīva noteikumus. Un šie noteikumi var tikt mainīti tikai tad, ja izmaiņām
piekrīt visas darījumā iesaistītās puses.
* Dokumentāro norēķinu veidu dokumentiem vienmēr jābūt precīzi
noformētiem, jo dokumenti, kas satur neprecizitātes apgrūtina dokumentu
apmaksu. Atkarībā no neprecizitātes rakstura, banka var lemt par dokumentu
apmaksu vai to nosūtīšanu atpakaļ beneficiāram.
* Banku garantiju izsniegšanu un pielietošanu apgrūtina dažādu
valstu vietējo likumdošanu nianses. Šai sakarībā būtu vērtīgi veidot semināru
ciklu tiem, kas nodarbojas ar starptautisko tirdzniecību, par ārvalstu
ierobežojumiem.
* Pasaules finansu aprindās nav uzticības tādai valstij kā
Latvija, Kaut arī tas ir bēdīgs fakts, būtībā tas varētu veicināt dokumentāro
norēķinu attīstību Latvijā, jo ārzemju partneri kā drošāko norēķinu veidu
nedrošā valstī izvēlēsies akreditīvu.
* Dokumentārie norēķinu veidi Latvijā nav populāri, jo
potenciālajiem izmantotājiem trūkst informācijas par to būtību un izmantošanas
iespējām. Tādēļ vajadzētu veikt skaidrojošo darbu masu informācijas līdzekļos, kā
arī bankas varētu veidot seminārus klientu izglītošanai.
* Latvijā nav vērtspapīru tirgus, tāpēc ir apgrūtināta
pārvedamā vekseļa - tratas izmantošana norēķinos ar dokumentārajiem norēķinu
veidiem. Tas rada neērtības beneficiāram, kurš vēlētos diskontēt akceptēto
tratu tādā pat veidā, kā to var izdarīt valstīs ar normāli noregulētu
vērtspapīru tirgu.
* Latvijā nav īpaši daudz kvalificētu darbinieku un tas var
radīt problēmas noformējot akreditīvu vai inkaso. Bankām vajadzētu domāt par
savu darbinieku izglītošanu, lai jau iepriekš novērstu iespējamās kļūdas, kas
varētu rasties nekompetences rezultātā.
* Nobeigumā atliek secināt, ka, kaut arī Latvijā nav sevišķi
labvēlīgas vides dokumentāro norēķinu attīstībai, situācija nav bezcerīga, un
tas, cik ātri tā uzlabosies ir atkarīgs no tādiem faktoriem kā valsts
ekonomiskā un politiskā stabilizācija, likumdošanas sakārtošana un informācijas
izplatīšanās veicināšana.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru