Starptautiskās kriptogrāfiju regulējošās organizācijas



Ievads........................................................................................................................ 3
Starptautiskās kriptogrāfiju regulējošās organizācijas      4
COCOM (Coordinating Committee for Multilateral Export Controls). 4
Vassenāras (Wassenaar) vienošanās................................................................. 5
Eiropas savienība................................................................................................... 6
Eksporta un importa ierobežojumi......................................................................... 6
Regulējošie likumi un normas................................................................................ 7
Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība..................................................................... 7
Kriptogrāfijas attīstības virzīšana........................................................................... 8
Eiropas padome....................................................................................................... 9
Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība..................................................................... 9
OECD (Organization for Economic Co-operation and Development)........ 9
Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība..................................................................... 9
Kriptogrāfijas politika atsevišķu valstu ietvaros........... 10
Vācija..................................................................................................................... 10
Importa un eksporta kontrole............................................................................... 10
Nacionālā likumdošana........................................................................................ 11
Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība................................................................... 11
Kriptogrāfijas regulējuma attīstības vēsture......................................................... 11
Latvija.................................................................................................................... 12
Importa un eksporta kontrole............................................................................... 12
Nacionālā likumdošana........................................................................................ 12
Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība................................................................... 12
Krievija.................................................................................................................. 12
Importa un eksporta kontrole............................................................................... 12
Nacionālā likumdošana........................................................................................ 12
Šveice..................................................................................................................... 13
Importa un eksporta kontrole............................................................................... 13
Nacionālā likumdošana........................................................................................ 13
Nīderlande............................................................................................................ 14
Importa un eksporta kontrole............................................................................... 14
Nacionālā likumdošana........................................................................................ 14
Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība................................................................... 14
1994 gada kriptogrāfijas pirmsprojekta likums.................................................... 14
Atšifrēšanas pavēle. Kriminālizmeklēšana........................................................... 15
Atšifrēšanas pavēle. Slepenie dienesti................................................................... 15
Uzticamas Trešās Puses politika (TTP)................................................................ 15
Kriptogrāfijas attīstības virzīšana......................................................................... 16
ASV......................................................................................................................... 16
Importa kontrole................................................................................................... 16
Eksporta kontrole................................................................................................. 16
Eksporta Administratīvais Regulējums (EAR)...................................................... 16
Nacionālā likumdošana........................................................................................ 18
Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība................................................................... 18
Clipper mikroshēma............................................................................................. 18
1999 gada Kibertelpas Elektroniskās Drošības Akts............................................ 18
Nobeigums............................................................................................................ 19

 

Ievads


Kriptogrāfija, kas kādreiz bija militāristu un slepeno dienestu monopols, ir izgājusi pasaulē. Tas ir noticis pateicoties Interneta un visas telekomunikāciju sistēmas attīstībai. Pasaules valstis šis process ir ietekmējis dažādi, dažas ir klusējot noskatījušās kā totālās informācijas groži izslīd no tās rokām un atļauj saviem pilsoņiem lietot visu kriptogrāfiju, kas tiem pieejama. Citas visiem spēkiem mēģina šo procesu ierobežot atļaujot tikai tādu kriptogrāfiju, kuru tā varētu uzlauzt salīdzinoši neilgā laika sprīdī, šajā variantā valsts pilsoņiem ir pieejama vāja kriptogrāfija vai tā nav pieejama vispār. Un paliek vēl valstis, kuras savā attīstības līmenī vēl nemaz tik tālu nav nonākušas un šī problēma tām vienkārši nav aktuāla.

Taču kriptogrāfijas nozīme ik dienu pieaug, tā ir droša elektroniskā tirgus pamats. Cilvēki, lai arī sabiedriski radījumi, tomēr nevēlas, lai visa viņu informācija būtu pieejama ikkatram, tādēļ palielinoties tehnoloģijas iespējām cilvēki šifrē visu telefonsarunas, e-mailus,  konfidenciālu informāciju, nekur nederīgu informāciju.

Kriptogrāfija starptautiskajā sfērā ienāca lielo karu laikā, kad informācijas transportam izmantoja ziņnešus, un drošāk bija, ja ziņnesim uzticētā teksta saturu tas nezināja un arī neviens cits to nevarēja izlasīt. Pirmās drošās ziņas par kriptogrāfijas izmantošanu parādās jau Senajā Romā, taču droši vien šis informācijas slēpšanas veids ir tikpat sens kā cilvēce.

 Visi zina leģendāro Vācu izgudrojumu ENIGMA, kas savulaik bija viens no progresīvākajiem šifrēšanas paņēmieniem. Kriptogrāfijas nozīmi pierādīja ASV un Lielbritānijas centieni to iegūt savā īpašumā un atminēt tās šifrēšanas algoritmu. Lai to izdarītu tika rīkotas daudz slepenu operāciju un nodarbināti pasaules labākie matemātiķi, to varētu uzskatīt par lielās kriptogrāfijas sākumu. Mūsdienās pasaulē labākie matemātiķi un superdatori strādā kriptogrāfijas jomā, jo mūsdienās vara pieder tam, kuram ir informācija un arvien lielāku nozīmi pasaules militārajā stratēģijā iegūst jēdziens kriptogrāfija, kiber karš, komandēšanas un kontroles karš, hakeru karš, elektroniskais karš.[1]



Starptautiskās kriptogrāfiju regulējošās organizācijas


COCOM (Coordinating Committee for Multilateral Export Controls)


COCOM bija starptautiska organizācija, kas kontrolēja stratēģisku produktu un tehnisko datu eksportu no organizācijas dalībvalstīm uz citām valstīm. Starp citām savām funkcijām tā sastādīja arī Starptautisko Industriālo Sarakstu un Starptautisko Munīcijas Sarakstu (International Industrial List, International Munitions List). 1991. gadā COCOM nolēma atļaut kriptogrāfijas programmatūru masu tirgū (ieskaitot publisko domēnu programmatūru). Lielākā daļa no dalībvalstīm ievēroja šīs regulējošās normas, izņemot ASV, kurā kriptogrāfijas izplatīšanas politika tika regulēta ar atsevišķām likuma normām.

Šīs organizācijas 17 dalībvalstis bija Austrālija, Beļģija, Kanāda, Dānija, Francija, Vācija, Grieķija, Itālija, Japāna, Luksemburga, Nīderlande, Norvēģija, Portugāle, Spānija, Turcija, Lielbritānija un Amerikas Savienotās Valstis. Sadarbības valstis – Austrija, Somija, Ungārija, Īrija, Jaunzēlande, Polija, Singapūra, Slovākija, Dienvidkoreja, Zviedrija, Šveice un Taivana.

Galvenais COCOM mērķis bija novērst kriptogrāfijas eksportu uz “bīstamām” valstīm. Parasti valstīm, kuras uzturēja draudzīgas attiecības ar dažādām teroristiskām organizācijām, tādām kā Lībija, Irāka, Irāna un Ziemeļkoreja. Eksports uz citām valstīm gandrīz vienmēr bija atļauts, lai gan tam bija nepieciešams saņemt speciālu atļauju.

COCOM savu darbību izbeidza 1994. gada martā. Līdz jauna līguma parakstīšanai, lielākā daļa no COCOM dalībvalstīm nolēma principā saglabāt status quo un kriptogrāfija palika iekļauta eksporta kontroles sarakstā.[2]

Vassenāras (Wassenaar) vienošanās


1995. gadā 28 valstis nolēma nodibināt COCOM pēcteci Vassenāras vienošanos par eksporta kontroli pār parastiem ieročiem un abpusēja pielietojuma precēm un tehnoloģijām (Wassenaar Arrengement on Export Controls for conventional Arms and Dual-Use Goods and Technologies). Vienošanās sarunas beidzās 1996. gadā jūlijā un to parakstīja 31 valsts (Argentīna, Austrālija, Austrija, Beļģija, Kanāda, Čehija, Dānija, Somija, Francija, Vācija, Grieķija, Ungārija, Īrija, Itālija, japāna, Luksemburga, Nīderlande, Jaunzēlande, Norvēģija, Polija, Portugāle, Korejas Republika, Rumānija, Krievija, Slovākija, Spānija, Zviedrija, Šveice, Turcija, Lielbritānija, ASV un Taivana). Vēlāk tai pievienojās arī Ukraina un Bulgārija.[3]

Vassenāras vienošanās kontrolē ieroču un abpusējas izmantošanas preču, preces, kuras var lietot gan militāriem, gan civiliem mērķiem, eksportu, arī kriptogrāfija ir šāds abpusēja pielietojuma produkts. Noteikumi ir lielākoties tādi paši kā COCOM nolikumi. “ The Genetal Software Note” (GSN) (bija spēkā līdz 1998. gada decembrim) kontrolei nepakļāva masu tirgus un publisko domēnu kriptogrāfijas programmatūru. Austrālija, Francija, Jaunzēlande, Krievija un ASV novirzījās no GSN un kontrolē masu tirgus un publisko domēnu kriptogrāfijas programmatūras eksportu. Šīs normas neregulē eksportu izmantojot Internetu (elektroniskais eksports). Tās paredz tikai personīgās lietošanas produktu eksportu. Tas ir produkti, kas pavada to lietotāju un, kurus lietotājs personīgi lieto. Piemēram laptops un uz tā esošā programmatūra.

1998. gada Septembrī Vīnē notika sarunas par Vassenāras līgumu, bet tās neizmainīja kriptogrāfijas kontroli, lai gan bija paredzēts ierobežot GNS un iespējams atvieglot kontroli pār atslēgu atgūšanas kriptogrāfiju.

1998. gada decembrī Vassenāras līgums tika pārskatīts. Tās beidzās ar GSN ierobežošanu un dažiem atvieglojumiem:

-        Brīvi eksportējami ir, visi simetriskie kriptogrāfijas produkti līdz 56 bitiem, visi asimetriskie kriptogrāfijas produkti līdz 512 bitiem, un visi citi kriptogrāfijas produkti (eliptisko līkni ieskaitot) līdz 112 bitiem,
-        Patēriņa tirgus simetrisko kriptogrāfijas programmatūru un iekārtas līdz 64 bitiem, atbrīvo no eksporta ierobežojumiem,
-        Produktu eksports, kuros kriptogrāfiju izmanto autortiesību aizsardzībai (DVD) tiek atcelts.
-        Visas citas kriptogrāfijas eksportam nepieciešama licence.
Nekas netika mainīts publisko domēnu kriptogrāfijā un tās eksports joprojām ir brīvs. Nekas netika mainīts arī saistībā ar elektronisko eksportu (Internets), un šis jautājums joprojām ir neskaidrs.

Vassenāras nosacījumi nav dalībvalstīm obligāti, lai tie būtu spēkā valstīm tie ir jāiekļauj nacionālajā likumdošanā.[4]

Eiropas savienība

 

Eksporta un importa ierobežojumi


Abpusēja pielietojuma preču eksportu, ieskaitot kriptogrāfiju, regulē “Council Regulations (EC) No 1334/2000 setting up a Community regime for the control of exports of dual-use items and technology[5]. Kopumā eksports ES ir liberāls un atlikušās eksporta licences saņemšanas procedūras vienkāršotas.

-        Eksports uz citām ES valstīm ir pilnīgi brīvs, izņemot dažus specializētus produktus, kriptoanalīzes produkti. Šiem produktiem, dalībvalstis var izsniegt licences, kas ir derīgas, lai eksportētu tos uz vienu vai vairākām ES dalībvalstīm, jāpaziņo arī par šo produktu pielietošanas mērķi.
-        Eksportējot uz Austrāliju, Kanādu, Čehiju, Ungāriju, Japānu, Jaunzēlandi, Norvēģiju, Poliju, Šveici un ASV ir jāsaņem Community Gneral Export Authorization (CGEA), kas ir derīga, lai eksportētu no visām ES valstīm.
-        Lai eksportētu uz citām valstīm ir jāsaņem General National License (izņemot kriptoanalīzes produktus), kas ir derīga, lai eksportētu uz kādu  noteiktu valsti.

Regulējošie likumi un normas


Eiropas Padomes 1995. gada rezolūcija par likumīgu telekomunikāciju noklausīšanos[6] (96/C329/01) sevī satur prasību tīkla operatoriem, ja tie lieto kriptogrāfiju, nodrošināt sarunas noklausīšanos valsts likumsargājošām iestādēm pirms to šifrēšanas.


Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība


1996 un 1997 gadā Eiropas Padome izstrādāja priekšlikumu par Viseiropas Uzticamo Trešo personu servisa (TTP) tīklu (ETS). Tīkls nodrošinātu TTP sertifikācijas servisu. Lai gan pamatā tas nozīmētu publisko atslēgu izmantošanas infrastruktūras nodibināšanu, priekšlikumā varēja skatīt arī likumīgu pieeju datiem, iegūstot atslēgu. Veiktie pētījumi pierādīja, ka priekšlikums neskata visus atslēgu uzglabāšanas un atgūšanas aspektus, bet gan uz publisko atslēgu infrastruktūras ieviešanu priekš elektroniskajiem parakstiem. Ziņojums par 1995 gadā izstrādātajiem TTP projektiem rakstīja, ka atslēgu atgūšanas sistēmas var potenciāli atbildēt uz daļu no problēmām, ko paceļ konfidencialitāte un tās ir jāizmeklē kā prioritāte, lai pilnībā noskaidrotu TTP funkcionalitāti.

1997 gada 6-8 jūlijā Globāla Informācijas Tīkla konferencē Eiropas ministru Bonn Ministerial Declaration[7], atzina stipras kriptogrāfijas nozīmi, un ka tiem starptautiski būtu jābūt brīvi pieejamiem un lietotājiem jābūt brīvai izvēlei, kura jānodrošina ar likumu. Likumīgam personīgo datu pieejai ir jābūt proporcionālai un efektīvai.

Ar 1997 gada oktobra  Towards A Europian Framework for Digital Signatures and Encryption[8], COM (97) 503 izlaišanu, Eiropas Komisija izvēlējās novirzīties no atslēgu atgūšanas jautājumiem. 1997 gada aprīlī veidojot Elektroniskās komercijas komunikācijas, kuras galvenais mērķis ir uzticama elektronisko parakstu pamatu radīšana. Tā arī attiecas uz kriptogrāfijas politikas konfidencialitāti, uzsver ekonomisko un sociālo kriptogrāfijas nozīmi: “ sabiedrībai ir nepieciešama pieeja tehniskiem instrumentiem, kas atļauj efektīvi nodrošināt datu konfidencialitāti un sakarus, kas droši pret ārēju iejaukšanos. Kriptogrāfija bieži ir vienīgais pietiekami lētais un efektīvais veids kā to sasniegt.” Komisija ir satraukta par kriptogrāfijas ierobežošanu privāto tiesību jomā, var izjaukt Iekšējā tirgus datu aizsardzības likumu harmonizāciju un, ka regulējuma sistēmas atšķirības varētu likt šķēršļus Iekšējā tirgus funkcionēšanai.

Komisija uztraucas arī par atslēgu atgūšanas mehānismu: “atslēgu atgūšanas mehānisma ieviešana pacels praktiskus un sarežģītus jautājumus, kas šīs politikas veidotājiem būtu jāatrisina, galvenokārt saistībā ar privāttiesībām, efektivitāti, nedrošumu un izmaksām. Ja vispār tas ir vajadzīgs, tad ierobežojumiem būtu jābūt niecīgiem vai labāk iztikt bez tiem. Likumdošanai būtu jāizšķir arī atšķirība starp lielo atslēgu daudzumu (glabāšanas atslēga, autentifikācijas atslēga, sesijas atslēga, u.c.)” Komisija pētīs vai nacionālie ierobežojumi ir pilnīgi vai daļēji nepieciešami, vai tie ir proporcionāli, ņemot vērā brīvas preču plūsmas nosacījumus Iekšējā tirgū un DATU Aizsardzības Direktīvas prasības. Likumdošanai ir jāizšķir atsevišķi autentifikācijas serviss un konfidencialitātes serviss. Tā lūdz ES padomi uzsākt debates par šiem jautājumiem.[9]

ETSI (Europien Telecommunications Standartization Institute) attīsta Uzticamo Trešo Personu standartu, kas daļēji ir saistīts ar legālu piekļūšanu šifrētiem datiem.[10]

Kriptogrāfijas attīstības virzīšana


ES ir pieņēmusi tā saucamo Zaļo Grāmatu[11] par kriptogrāfijas pakalpojumu legālu aizsardzību Vienotajā Tirgū, kura ir ieteikta nacionālo likumu harmonizēšana, lai aizliegtu nelegālu dekoderu ražošanu, pārdošanu, importēšanu, īpašumā atrašanos un reklamēšanu, kā arī aizliegt nelegālu dekodēšanu.

Eiropas padome


Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība


EP savā rekomendācijā R(95) 13 Concerning Problems of Criminal Procedure LAW Connected with Information Technology[12] nosaka, ka “pasākumiem ir jāminimizē negatīvais efekts, ko rada kriptogrāfijas lietošana kriminālu pārkāpumu veikšanā, neietekmējot tās likumīgos lietotājus vairāk nekā nepieciešams.” Rekomendācija pati nenosaka kādi pasākumi ir jāpieņem , lai nodrošinātu līdzsvaru starp lietotāju interesēm un varas pārstāvju interesēm.

 OECD (Organization for Economic Co-operation and Development)


Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība


1997 gada martā OECD publicēja savu Recommendation of the Council concerning Guidelines for Cryptography Policy[13]. Vadlīnijas nav obligāti saistošas dalībvalstīm un tās nav starptautisko likumu daļas. Vadlīnijas nosaka principus, kuras valstīm jāievēro attīstot savu nacionālo kriptogrāfijas politiku.

Šie principi ir:
-        Uzticēšanā kriptogrāfijas metodēm,
-        Kriptogrāfijas metožu izvēle,
-        Kriptogrāfijas metožu attīstība (tā, kuru rada tirgus),
-        Privāto un personīgo datu aizsardzība,
-        Likumīga pieeja,
-        Uzticamība,
-        Starptautiskā sadarbība.

Šie principi ir jāuztver kā savstarpēji atkarīgi un jāievieš kopā, lai nodrošinātu visu interešu ievērošanu. Nevienu principu nedrīkst ieviest šķirti no citiem.

Daži atzina šos principus kā uzvaru pār ASV mēģinājumiem uzspiest atslēgu atgūšanas sistēmu, citi savukārt uzskatīja, ka šie principi ir pārāk neelastīgi un vāji.[14] Lai gan principi neparedz atslēgu atgūšanu, tie to arī neaizliedz. Patiesība šie principi ir ļoti plaši interpretējami, un valstīm, kas tos ievēros, būs iespējams izvēlēties sev vispiemērotāko kriptogrāfijas politiku. Kamēr vadlīnijas iesaka valstīm sadarboties, lai koordinētu savu kriptogrāfijas politiku, ir jābūt skeptiskiem par valdību spēju vienoties, ja tās to nespēja izdarīt OECD ietvaros, tad tās atstāja šo uzdevumu par līdzsvara atrašanu starp personīgās informācijas drošību un nacionālo drošību katrai valstij atsevišķi.

Kriptogrāfijas politika atsevišķu valstu ietvaros


Vācija


Importa un eksporta kontrole


Eksportu regulē atbilstoši ES likumiem un Vassenāras līgumam[15].

1999 gada 27 augusta Ekonomikas lietu ministrijas preses relīzē tika specificēti jauni eksporta kontroles noteikumi, kas noteica, ka masu tirgus kriptogrāfija ir jāierobežo līdz absolūtai nepieciešamībai. Masu tirgus kriptogrāfijas eksports ES ir liberalizēts ar ES normām. Izņemot eksportu uz dažām valstīm vai militāru ierīču eksportu, uzņēmumi var paši izlemt vai attiecīgā prece ir pieskaitāma masu tirgus kriptogrāfijai, kurai pietiek ar parastās licences izņemšanu. Eksportētājiem nepieprasa arī šī eksporta obligātu deklarēšanu, taču tiem ir jābūt spējīgiem pēc pieprasījuma uzrādīt eksporta specifikāciju.

Nacionālā likumdošana


Nav.

Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība


1999 gada 2 jūnijā Vācijas valdība izsludināja tās “Vācijas kriptopolitikas stūrakmeņus”, (Eckpunkte der Deutschen Kryptopolitik[16]), pavisam ir pieci šādi stūrakmeņi:

1.      Valdība necentīsies ierobežot brīvu piekļūšanu kriptogrāfijas produktiem. Tā atbalstīs drošas kriptogrāfijas izplatību Vācijā.
2.      Valdība veiks pasākumus, lai radītu uzticību drošai kriptogrāfijai.
3.      Valdība uzskata, ka kriptogrāfijas produktu ražotājiem ir obligāti jāattīsta droši un spēcīgi kriptogrāfijas produkti.
4.      Stipras kriptogrāfijas izplatība nesamazinās valdības pārtveršanas spējas. Attīstība tiks novērota un pēc diviem gadiem par to tiks sastādīts ziņojums. Valsts arī mēģinās palielināt likumsargājošo institūciju un drošības dienestu tehnisko kompetenci.
5.      Valsts piešķir lielu nozīmi starptautiskai sadarbībai kriptogrāfijas jomā. Tā propogandēs atvērtus standartus un savstarpēji sadarboties spējīgas sistēmas.

Kriptogrāfijas regulējuma attīstības vēsture


Daudzi Vācijas politiķi izteica vēlmi regulēt kriptogrāfiju. Ir bijušas daudzas baumas per kriptogrāfijas regulēšanu. 1997 gada 22 jūlijā Vācijas iekšlietu ministrs Kanters paziņoja, ka nebūs kriptogrāfiju regulējošas likumdošanas, jo iepriekš ir jāizpēta, kas ir tehniski izpildāms un derīgs. Kopumā izskatījās, ka valdība nevēlas regulēt kriptogrāfiju.

Pirms tam valdība izskatīja trīs kriptogrāfijas regulēšanas variantus:

1.      Kriptogrāfijas pakalpojumu sniedzēji uzglabās atslēgas un nepieciešamības gadījumā tās nodos likumsargājošām organizācijām pēc tiesas lēmuma.
2.      1 + kriptogrāfijas produktu mārketingam nepieciešama licence.
3.      1 + 2 + nelicencētas kriptogrāfijas aizliegšana.[17]

Latvija


Importa un eksporta kontrole


Eksporta kontrolē vadās pēc ES abpusēja pielietojuma regulējums. Importa kontrole atspoguļo eksports kontroli, piemēram, ir nepieciešama importa licence, ja kontrolē eksportu.

Nacionālā likumdošana


Latvijā pagaidām nav likumdošanas, kas regulētu šo sfēru.

Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība


Nav novērojama nekādas kriptogrāfijas ierobežošanas tendences.

Krievija


Importa un eksporta kontrole


Lai ievestu ārvalstīs ražotus kriptogrāfijas produktus ir nepieciešama importa licence. Kriptogrāfijas eksports tiek pakļauts stingrai valsts kontrolei. Importētājiem un eksportētājiem ir jāizņem Tirdzniecības ministrijas izdotās licences. Krievija ir parakstījusi Vassenāras līgumu, bet nepielieto General Software Note, kuras ierobežojumi ir daudz stingrāki nekā Vassenāras līgumam.

 Nacionālā likumdošana


1995 gadā Krievijas prezidents Boriss Jeļcins izdeva dekrētu[18] par nelicencētas kriptogrāfijas aizliegšanu. Valsts institūcijām un uzņēmumiem vajadzēja izņemt licenci par kriptogrāfijas lietošanu (gan autentifikācijai, gan šifrēšanai un  gan datu glabāšanai, gan pārraidīšanai). Uzņēmumi un organizācijas, kas nelieto licencētu kriptogrāfiju nevar saņemt valsts pasūtījumus. Valsts Centrālajai bankai ir tiesības uzlikt sankcijas komercbankām, ja tās komunicējoties ar Centrālo banku lieto nesertificētu kriptogrāfiju. Kriptogrāfijas attīstīšana, ražošana, pielietošana vai darbināšana bez licences ir aizliegta.

Licences izdod FAPSI (Federālais Valdības Informācijas birojs, kādreiz viena no VDK nodaļām).
2000 gada 18 maijā Valsts Dome paziņoja, ka valdība domā izmainīt iekšējo kriptogrāfijas regulējumu.

Šveice 


Importa un eksporta kontrole


Kriptogrāfijas imports netiek kontrolēts. Importēšanas sertifikātus izsniedz valstis no kurām importē.

Kriptogrāfijas eksportu regulē 1997 gada 25 jūnija Preču Kontroles dekrēts (Verordnung uber die AUS-, Ein und Durchfur zivil und militarisch verwendbarer Guter sowie besonderer militarischen Guten), kas ir balstīts uz 1996 gada 13 decembra Preču Kontroles Likumu. Eksporta kontrole notiek vadoties pēc Vassenāras vienošanās un GSN, kas izslēdz masu tirgus un publisko domēnu programmatūru no kontroles.

Reeksports nav atļauts, ja ražotāj valsts neatļauj eksportu uz valsti.

 Nacionālā likumdošana


Ir dažu specifisku kriptogrāfijas produktu lietošanas ierobežojumi, radio sakariem ir jābūt saprotamiem  un, ja persona vēlas šifrēt pārraidi profesionāliem mērķiem, viņam ir jāsaņem specifiska atļauja.

Kriptogrāfijas produkti kurus var pieslēgt sabiedrisko telekomunikāciju tīklam jāatbilst dažām tehniskām prasībām, kuras nosaka Šveices Federālā Padome, lai nodrošinātu vispārēju savietojamību.

Izņemot šos divus specifiskos ierobežojumus Šveicē nav citu kriptogrāfijas ierobežojumu.

Nīderlande


Importa un eksporta kontrole


Regulē Vassenāras vienošanās ieskaitot, GSN. Teik pielietots arī 1962 gada līgums par “Imports un Eksports un Dekrēts par Stratēģisko preču un to papildinājumu eksportēšanu”. Ierobežojumi neattiecas uz elektronisko eksportu un eksportu uz Beļģiju un Luksemburgu.[19]

Licenci izsniedzošā iestāde ir Afdeling Exportcontrole en Sanctiebeleid, licences pieteikumu tehniskās detaļas izskata Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging/

 Nacionālā likumdošana


Ja tiek atrasta nošifrēta informācija veicot kratīšanu, policija var pavēlēt katram, kurš varētu zināt kā šī informācija šifrēta atšifrēt to, taču šādu pavēli nevar dot aizdomās turamajam.

Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība


1994 gada kriptogrāfijas pirmsprojekta likums


1994 gada martā noplūda Nīderlandes kriptogrāfijas pirmsprojekta līgums. Projekts sevī ietvēra stipras kriptogrāfijas lietošanas, turēšanas un tirgošanas aizliegumu. Tiem, kam uz to būtu likumīgas tiesības, būtu jāvēršas pēc licences. Viens no nosacījumiem, lai iegūtu licenci bija informācijas sniegšana valdībai.

Pēc daudziem protestiem no to puses, kurus ietekmētu šis likums , tas tika atcelts. Lai arī likums tika atcelts tas parādīja to, ka tiesas institūcijas baidās no stipras kriptogrāfijas lietošanas.

Atšifrēšanas pavēle. Kriminālizmeklēšana.


1996 gada Eletronic Highway ziņojumā tika ieteikts, ka esošā atšifrēšanas pavēlei ir jāattiecas arī uz telekomunikācijām. Tas ir, ja policija noklausoties telefona sarunas atklāj, ka tās tiek šifrētas tai ir tiesības pieprasīt abu pušu palīdzību sarunas atšifrēšanā.

Sākotnēji projekts Datornoziegumi II paredzēja arī paplašināt policijas tiesības, lai tiešu pierādījumu gadījumā pieprasītu no aizdomās turamā datu atšifrēšanu, lai ātrāk atklātu patiesību. Pēc tiesiskās sfēras protestiem šī projekta daļa tika atcelta, jo tika pārkāptas personas tiesības, liecības sniegšana pret sevi.

 Atšifrēšanas pavēle. Slepenie dienesti.


Izlūkošanas un Drošības dienestu Likumprojektā, līdzīgu varu nodrošina arī nacionālās drošības aģentūrām. Jebkuru, kam ir informācija par nošifrēto datu atšifrēšanu (kas atrasta drošības dienestiem iekļūstot datoros vai pārtverot telekomunikācijas), ir jāsniedz visa nepieciešamā sadarbība, lai to atšifrētu, pēc rakstiska drošības dienesta priekšniecības pieprasījums.[20]

Uzticamas Trešās Puses politika (TTP)


Nīderlandes valdība strādā pie TTP politikas. 1999 gadā Nīderlandes valdībai tika iesniegts dokuments par TTP (Nationaal TTP-project). Tas definē TTP politikas pamatus, nosakot priekšdarbus, kas jāveic, lai ieviestu TTP.

TTP politika tiek iedzīvināta TTP.NL projektā.

Kriptogrāfijas attīstības virzīšana


1998. gada 12. februāra valdības politiku izskaidrojošais dokuments “Legislation for the electronic highway”, apstiprina, ka lai saglabātu tiesībsargājošo organizāciju līdzsvaru ar privāttiesisko sfēru kriptogrāfijas lietošana būs brīva.

ASV


Importa kontrole


ASV nepastāv kriptogrāfijas produktu importa ierobežojumi.

Eksporta kontrole


ASV ir parakstījusi Vassenāras vienošanos, bet nepiekrīt GSN un ir ieviesusi stingrākus kontroles nosacījumus.

Eksporta Administratīvais Regulējums (EAR)


Kriptogrāfijas eksportu kontrolēja ITAR (International Traffic and Arms Regulation). 1996 gadā pārraudzība pār kriptogrāfijas eksportu tika nodota Tirdzniecības Departamenta Eksporta Administrācijai[21]. Eksporta politika tika atvieglota datu atgūšanas kriptogrāfijai.

Kriptogrāfijai kļūstot pieejamam Internetā tās pieejamība skaitās eksports, ja vien piekļūšana tai ārzemniekiem ir aizliegta.

Eksporta likumi 1996 gadā izšķīra piecas “kriptogrāfijas kategorijas” (EI (encryption items).

1.      Noteikti masu tirgus kriptogrāfijas programmatūras eksports var tikt atvieglots pēc kāda laika.
2.      Datu atgūšanas kriptogrāfijai, tā nozīmē, ka valdība var piekļūt atslēgai vai sākotnējam tekstam ar orderi, tiks piemērota eksporta licence uz ne embargo valstīm.
3.      Pēc vienreizējas pārbaudes, 56 bitu kriptogrāfijai piešķir sešu mēnešu eksporta licenci.
4.      Visa cita kriptogrāfija ir pakļauta kriptogrāfijas licencēšanas noteikumiem, produkti, kurus neparedz licencēšanas līgumā tiks izvērtēti katrā gadījumā atsevišķi.
5.      Kriptogrāfijas tehnoloģijām licenču izsniegšana tiek nolemta katrā gadījumā atsevišķi.

Pēc 2000 gada 12 janvārī publicētie jaunie noteikumi paredz .

-        Katra kriptogrāfija neatkarīgi no tās atslēgas garuma eksportēta bez licences pēc tehniskas apskates un nevalstiskiem lietotājiem izņemot septiņas teroristiskās valstis. Eksportam valdībām jāizņem licence.
-        Mazumtirdzniecības kriptogrāfija neatkarīgi no tās atslēgas garuma pēc tehniskas apskates var tikt eksportēta klientiem uz jebkuru neteroristisku valsti.
-        Neierobežots source kods un publiski pieejamais source kods var tikt eksportēts gala lietotājam bez tehniskās apskates un licences. Visus citus source kodus var eksportēt jebkuram gala ne citas valsts institūcijas patērētājam bez licences pēc tehniskās apskates. Nedrīkst ar nodomu eksportēt source kodu uz teroristisku valsti, taču nekas neaizliedz teroristiskas valsts iedzīvotājam dovnalādot šo failu no www lappuses, kas neuzrāda davnlādotāja atrašanās vietu.
-        Jebkura kriptogrāfija var tikt eksportēta bez apskates uz ASV reģistrētas kompānijas ārvalstu meitas uzņēmumu. Ārvalstniekiem, kas strādā ASV uzņēmumos vairs nav nepieciešama eksporta licence, ja uzņēmumā izmanto kriptogrāfija.
-        Izmaiņas ietver sevī Vassenāras vienošanās 1998 gada decembra izmaiņas.
-        Pēc eksporta ziņojums ir nepieciešams tikai noteiktiem kriptogrāfijas produktiem kuru atslēgas garums pārsniedz 64 bitus.[22]

Nacionālā likumdošana


1998 gada 29 oktobrī ASV prezidents izsludināja WIPO Implementation Bill, kas paredz sodu par autortiesību aizsardzības sistēmas apiešanas mēģinājumu.[23]

Kriptogrāfijas ierobežojumu attīstība


Clipper mikroshēma


Paredzēja informāciju šifrēt izmantojot šo mikroshēmu. Šifrējot katra mikroshēma atstāj unikālu parakstu, kas ļauj noteikt no kuras mikroshēmas dati šifrēti un tā kā valdībai ir zināmas visas atslēgas tā jebkurā laikā var atšifrēt savu pavalstnieku datus. Taču mēģinājums to realizēt dzīvē izgāzās.

1999 gada Kibertelpas Elektroniskās Drošības Akts


1999 gada 16 septembrī reizē ar eksporta atvieglošanas izziņošanu, piedāvāja Kibertelpas Elektroniskās Drošības Akta projektu, kas saturēja priekšnosacījumus atslēgu nodošanai Uzticamai Trešajai Pusei un to atgūšanu pēc likumu aizsargājošo iestāžu pieprasījuma taču bez prasības lietot atslēgu atgūšanas kriptogrāfiju. FIB tehniskā Atbalsta Nodaļa ik gadus saņemtu 80 miljonus dolāru, likuma realizācijai, “kā atbilde uz kriptogrāfijas pieaugošo pielietojumu kriminālajās aprindās … un, lai nodrošinātu izmeklēšanas tehnikas un komercnoslēpuma saglabāšanu no nevajadzīgas atklāšanas tiesas procesā”, tas nozīmē, ka apsūdzētājam nevajadzētu izskaidrot kā atšifrēta informācija un tas būtu pretrunā tiesībām uz taisnīgu tiesu.[24]



Nobeigums


Pasaulē kriptogrāfijas regulēšanas jomā kā galvenais ir atzīstams Vassenāras vienošanās. Taču arī tā starptautiskā nozīme ir visnotaļ ierobežota, jo tas būtībā atļauj katrai valstij pašai izlemt kriptogrāfijas politiku, arī citas starptautiskas organizācijas kriptogrāfijas pielietošanas politiku nosaka tikai atsevišķos reģionos un arī tad tikai rekomendāciju veidā, piemēram Eiropas savienība. Izskatās, ka valstis sen ir atmetušas cerību izveidot vienotu kriptogrāfijas politiku, tā OECD uzdevumu salāgot kriptogrāfijas ierobežošanu nacionālās drošības vārdā uz privātās drošības rēķina ir atstājusi pašu valstu ziņā.

Arī starptautisko organizāciju izdotās rekomendācijas ir izplūdušas un nekonkrētas – tiek noteikti tikai galvenie mērķi, taču netiek norādīts kā tos sasniegt un kā novērst šķēršļus, kas radīsies šīs rekomendācijas piepildot.

Gandrīz nekas nav izdarīts, lai sakārtotu kriptogrāfijas elektronisko eksportu vai importu, valstī var pastāvēt visstingrākie aizliegumi par kriptogrāfijas eksportu, taču uzmanība netiek pievērsta tam, ka konkrēto kriptogrāfijas  produktu var dovnlādot jebkurš Interneta lietotājs neskatoties uz to vai viņš ir teroristiskas valsts pilsonis vai nē. Šis gadījums attiecas uz ASV.

Protams kriptogrāfija tiek plaši pielietota gan vietējās, gan starptautiskās noziedzīgajās aprindās. Pieaugot tās izplatībai, kriptogrāfijas, ir kļuvis praktiski neiespējami noklausīties telefonsarunas, lai iegūtu informāciju, pārtvert meilus utt. Tas protams rada satraukumu no tiesību sargājošo institūciju puses un ir jāsaprot to centieni panākt kriptogrāfijas atslēgu reģistrāciju datu bankās utt.

Mūsdienās vairs nav iespējams noteikt vai informācija ir šifrēta vai nav to var nokodēt pamata informāciju pārvēršot par sakarīgu tekstu tikai ar citu nozīmi, iekodēt elektroniskajā pastkartītē utt.

Latvijā par kriptogrāfiju pieejamās informācijas ir ļoti maz, lielākoties tā ir tikai nedaudz saistīta ar šo sfēru, kā piemēram likumprojekts par elektronisko parakstu. Konkrētākus faktus var atrast Latvijas bankas noteikumos par "Banku Informācijas Tehnoloģijas noteikumiem”[25], kas atkarībā no datu svarīguma paredz datu aizsardzības procedūras, kas sevī ietver arī kriptogrāfijas lietošanu.

Kamēr attīstīsies datori un komunikācijas attīstīsies arī kriptogrāfija un globalizējoties pasaules informācijas tīklam tās nozīme pieaugs.


[1] http://www.epic.org/crypto/export_controls/bxa-regs-1298.html
[5] Official Journal L159, 30.1.2000.
[25] http://www.bank.lv/Law/Latvian/index_bit.html

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru