Statistiskās
informācijas vākšana un apstrāde
Latvijas
Mobilajā Telefonā.
1998.gada
31.oktobris
Statistikas nozīme jebkura uzņēmuma darbības plānošanā
ir ļoti svarīga mūsdienās. Tas tāpēc, ka konkurence visās nozarēs ir pārlieku
liela, lai uzņēmuma vadība balstītos vienīgi uz intuīciju, kas tomēr arī
pietiekami noteicošs arguments. Šajā darbā tiks apskatīts Latvijas Mobilā
Telefona Abonentu daļas darbība un tās plānošana, statistikas datu un apstrādes
rezultātā iegūtās informācijas nozīme. Tā kā man ir bijusi iespēja personīgi
strādāt ar augstākminētajiem datiem, visi šai referātā minētie piemēri ir patiesi
un ataino reālo ainu LMT Abonentu daļā. Tiks apskatīti sekojoši punkti:
1)
kam
nepiecieðama statistika LMT
2)
Datu
iegūšanas veidi
3)
Datu
apstrāde
4)
Secinājumu
krāšana
5)
Priekšniecības
darba efektivitātes palielināšana
Latvijas Mobilais Telefons (turpmāk LMT) ir milzīga
organizācija ar ļoti lieliem apgrozāmajiem līdzekļiem. LMT apkalpo apm. 100000
cilvēku sniedzot tiem iespēju strādāt ar mobilajiem telefoniem; resp. nodrošina
pārklājumu un mobilos sakarus Latvijā un arī ārzemēs. Jebkura darbība, tarifu
maiņa, akciju rīkošana, attīstības plānu mainīšana ietekmē ļoti lielu daudzumu
cilvēku vienlaicīgi tāpēc šīm darbībām jābūt ekonomiski un humāni pamatotām.
Piemēram, nav iespējams variants, ka LMT apstādinās kādas bāzes stacijas
darbību tikai tāpēc, ka tā nenes peļņu un nemaz nav paredzams, ka tā
atpirksies. Tas nebūtu humāni pret tiem abonentiem, kas dzīvo iepriekš minētās
bāzes stacijas pārklājuma zonā. LMT ir jānodrošina tāda pārklājuma tīkla
darbība, lai ļoti rentablās bāzes stacijas atpelnītu arī ieguldījumus pilnīgi
nerentablajās (piemēram, gandrīz visas stacijas, kas uzstādītas ārpus lielajām
un arī mazajām pilsētiņām, nenes tādu peļņu, ka varētu atpelnīt sākuma
ieguldījumus to uzstādīšanā un uzturēšanā. Tādas vietas ir Kurzeme, Latgale u.c.
Protams, šeit neietilpst bāzes stacijas, kas nodrošina mobilo telefonu tīku uz
lielceļiem.) Līdzīga, vai, pareizāk sakot, pilnīgi identiska situācija ir arī
fiksēto tīklu operatoram LATTELEKOM. Vienīgās rentablās līnijas un centrāles ir
tās, kas uz stādītas Rīga, Liepājā, Ventspilī Daugavpilī un vēl pāris pilsētās.
Un tas ir normālai, ka tieši šīs centrāles pelna naudu arī par visām tām
daudzajām lauku telefonu centrālēm un līnijām, kurās ir man abonentu un kuras,
lai arī novecojušas un nerentablas, tomēr ir jāatjauno, lai netiktu
diskriminēti kādi iedzīvotāji. Pateicoties statistiskai analīzei ir iespējams
veikt pareizu tīkla plānošanu gan LMT, gan LATTELEKOM.
Lai iegūtu datus, kas nepieciešami statistiskās
informācijas sagatavošanai, tie tiek pieprasīti no vairākām datu bāzēm, kas
apkalpo gan abonentus, gan norēķinus, gan centrāles lietojumus, gan
papildpakalpojumu (numura noteicējs, CallHold, CallWait, SMS u.c.) lietojumus. Protams, šeit iegūtie
dati ir tikai par jau esošajiem abonentiem un viņu datiem. Savukārt, lai iegūtu
datus, kas parāda sabiedrības vēlmes, tātad potenciālo klientu vēlmes LMT, tiek
veikti socioloģiskie pētījumi. Parasti to nedara pati LMT, bet gan
profesionālas statistikas datu vākšanas firmas, tādas, kā BALTIJAS DATU NAMS,
BNS u.c. Šīs firmas nodrošina gan datu vākšanu, gan arī, ja sadarbības līgumā
prasīts – to apstādi un secinājumu sagatavošanu.
Statistiskie dati, kuri iegūti no LMT datu bāzēm tiek
apstrādāti pašu LMT spēkiem, jo šie dati ir stipri konfidenciāli
komerckonkurences dēļ. Kā zināms Latvijā vēl ir arī otrs mobilo sakaru
operators – BALTCOM GSM. Starp abiem uzņēmumiem pastāv pamatīga konkurence, kas
ļoti lielā mērā paātrina jaunu tehnoloģiju ieviešanu dzīvē. Datu apstrādes
sākas ar precizēšanu, kas īsti ir nepieciešams. Parasti šie pieprasījumi nāk no
augstākajām priekšniecības aprindām, direktoriem. Protams, ir arī ikdienas
pieprasījumi no atsevišķām LMT daļām(Abonentu, norēķinu, juristu u.c.) Skaidri
apzinoties, kas tiek prasīts, ar modernām apstrādes programmām tiek atlasītas
un sortētas atbildes. Pastāv divi pieprasījumu veidi: standarta un nestandarta.
Standarta pieprasījumu atbildes jau dabūjamas gatavā veidā, jo tās ir speciāli
programmētas un iebūvētas ikdienas lietojamā Datu bāzu vadības sistēmā. Šādu
pieprasījumu piemērs ir ikdienas pieslēgumu un anulējušos statistika. Šis
pieprasījums tiek veikts ik dienas vairākas reizes. Tā kā dati tiek ņemti no
dinamiski mainošas un augošas datu bāzes, tad ir iespēja reālā laikā kontrolēt
pieslēgumu tempus un attiecīgi rīkoties kādas iespējamās krīzes gadījumā.
Nestandarta pieprasījumi arī ir ikdienas sastāvdaļa. Tie nav statiski, tie
mainās. Tieši šā iemesla dēļ nav bijis iespējams tos iebūvēt Datu bāzu vadības
sistēmā. Nestandarta pieprasījumi var būt visdažādākie: cik pieslēgts kādu
noteikta tipa aparātu, kāda iemesla pēc abonenti anulējas vairāk, cik
pieslēgtas vietējās (starptautiskās) kategorijas no kāda konkrēta dīlera puses
(piemēram, FORTECH) utt. Kā redzams, šie nestandarta pieprasījumi ir no
visdažādākajām jomām. Tā kā Datu bāzu vadības sistēma ir speciāli būvēta šiem
iespējamajiem statistikas pieprasījumiem, tad nav bijis gandrīz neviens
gadījums, kad direktorātam vai kādai konkrētai LMT daļai vajadzējis atteikt
sakarā ar nespēju iegūt un apstādāt pieprasīto informāciju.
Visi statistiskie dati, kas iegūti ilgākā periodā tiek
uzkrāti, lai vēlāk būt iespējams veikt statistikas veidošanu par ilgāku
periodu, piem., 3 gadu periodu. Šie dati tiek glabāti gan elektroniskā veidā (
jau gatava statistika failos) kā arī papīra veidā – mapēs speciālos arhīvos.
Protams, ka iepriekš pieminēto liela apjoma statistisko analīzi ir vieglāk
iespējams veikt no elektroniskiem datiem, tamdēļ drošības sistēma ir krietni
komplicēta, lai nodrošinātu pietiekamu šo datu aizsardzību. Tie glabājas uz
serveriem, kuriem piekļuve ir iespējama tikai dažiem darbiniekiem; tāpat pie
šiem serveriem nav nekāds tīkla pieslēgums, lai nodrošinātu neiespējamu hakeru
(elektronisko zagļu) iespēju piekļūt šiem datiem.
Pateicoties iepriekš aprakstītai datu reģistrēšanas,
statistisko datu apstrādes un uzglabāšanas sistēmai ir kļuvusi iespējama
direktoru nodrošināšana ar dinamisku, bieži reāla laika statistisko analīzi par
viņu pieprasīto informāciju. Kopš neilga laika ir iespējams pāris minūšu laika
sagatavot jebkādu nestandarta pieprasījumu apstrādi un tīru (statistiski
nesagatavotu) datu iegūšanu. Aprakstītā sistēma ir kļuvusi par pamatu arī
vairākām citām, nu jau jaunākām un uz nākotnes tehnoloģijām (CDROM, Internet
u.c) bāzētām statistiskās informācijas radīšanas sistēmā. Pats galvenais, kas
ir izveidots – ir radīta sistēma, kurai gandrīz nav nepieciešama cilvēka
palīdzība, lai tā funkcionētu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru