Sabiedrības tapšanas procesā,
tas nozīmē mūsdienās, sociālo normu sistēma pastāvīgi komplicējās, pakāpeniski
iedaloties dažādās grupās, tādās kā morāles normas, paražu normas, tradīciju un
rituālu normas, sabiedrisko organizāciju normas, ekonomiskās, estētiskās,
politiskās normas un, beidzot, tiesību normas, kuras ir šā darba pētīšanas
priekšmets. Jebkuras tiesību sistēmas centrālo kodolu veido tiesību normu
kopums, kas nosaka saskanīgu tiesisku kārtību valstī. Tātad tiesību sistēmas
pamatelementi ir tiesību normas[1]. Nevar iedomāties
sabiedrību bez cilvēku uzvedības noregulēšanas ar noteikta parauga jeb modeļa
palīdzību. No tiem arī veidojas normas, uz kurām turpmāk orientējas sabiedrība.
Lai izprastu tiesību sistēmas uzbūvi un funkcionēšanu, vispirms nepieciešams
sīkāk aplūkot tiesību normas, no kurām veidota tiesību sistēma un redzēt to
savstarpējo sakarību[2]. Šā darba gala mērķis –
noskaidrot tiesību normu jēdzienu un papētīt iespējamās teorijas par šo
jautājumu.
Tiesību
normas – viena no jaunākajām struktūrām sociālo normu sistēmā, kura kļuva par
iespējamu tikai ar valsts institūta attīstīšanu. No
formālā viedokļa tiesības ir, izejošo no valsts, respektīvi no tiesību normām,
normu noregulēta sistēma. Tādēļ mēs varam secināt, ka tiesību normas ir primāra
vienība tiesībās. Taču no tā neizriet, ka jēdzieni “tiesības” un “tiesību
normas” ir vienlīdzīgi. Tie atrodas korelācijā, kā veselais un daļa. Bet tajā
pašā laikā, tiesību normas – relatīvi patstāvīga parādība, ar specifiskām
īpašībām, kas konkretizē mūsu priekšstatu par tiesībām, par tas jēdzienu,
saturu un būtību, par ietekmes mehānismu uz sabiedriskajām attiecībām. Tā kā
tiesību normas ir viens no sociālo normu veidiem, uz to attiecas arī kopīgās
iezīmes, raksturīgas tām normām. Sociālas normas – kopīgi cilvēku uzvedības
noteikumi sabiedrībā, kuri ir nosacīti ar sociāli-ekonomisko uzbūvi un ir
apzināti-gribas darbības rezultāts.[3]
Respektīvi, tiesību normas ar citām sociālām normām tuvina tas, ka tās noteic
iespējamas, atļautas, obligātas, aizliegtas personas, gan arī kolektīvu
veidojumu (no valsts līdz pat dažādām sociālām grupām) uzvedības robežas.
Tiesību normas, kā arī citas sociālas normas ir mērogs, personas brīvības mērs,
šo brīvību norobežojums starp personām, uzvedības variantu izvēles iespēju
daudzums. Sociālas normas nodrošina sabiedrisko dzīvi no haosa un pašplūsmas,
un ievirza to pareizās sliedēs. Ņemot vērā iepriekšminēto rodas jautājums, ja
visas iepriekšējās iezīmes raksturīgas visām sociālām normām, kā tad noteikt,
kuras sociālas normas ir tiesību normas.
Tiesību normas atšķiras no
paražām, tikumiskām, korporatīvām un citām sociālām normām ar specifiskām
pazīmēm un raksturīgām iezīmēm.[4]
Pirmkārt, tiesību norma ir
novirzīšanās no individuālizācijas pazīmēm un norāda tikai uz tām raksturīgām
iezīmēm, kuras ir būtiskas, respektīvi, tiesību normas izskata uzvedību kā
sabiedrisko attiecību veidu. Tā piemēram, pirkuma līgumā nav būtisks tas, cik
reizes pircējs apvaicājās par kādas lietas cenu un cik laika viņš tam veltījis.
Tiesību normu piemērošanai ir būtisks jautājums, no kura brīža var pirkuma
līgumu uzskatīt par noslēgtu un no kura brīža īpašuma tiesības uz šo lietu
pāriet no pārdevēja pie pircēja. No tā mēs varam secināt, ka tiesību normu
saturā ir tikai būtiskās uzvedības pazīmes, raksturīgas katram no nenoteikta
konkrēto uzvedību skaitļa, kurus valsts gatavojas tiesiski noregulēt.
Otrkārt, tiesību norma ir pavēles
priekšraksts, neatkarīgi no tā, kāds ir tās raksturs: aizliegums, atļauja
u.t.t. Tas priekšraksts vienmēr atrodas valsts aizsardzības robežās; un, tā kā
tas ir ar valsti noteikts, tad arī pārkāpšanas gadījumos ir paredzēti
piespiešanas līdzekļi. Citiem vārdiem, tiesību normas atšķiras no citām
sociālām normām ar to, ka tās ir oficiāli pieņemtās un aizsargātās ar valsti
(spaidu elements tiesībās).
Treškārt,
tiesību norma – vispārsaistošs uzvedības noteikums, kas ir domāts nevis
atsevišķiem indivīdiem, bet sabiedrībai kopumā. Te
mēs sastopamies ar vienlīdzības likuma priekšā principu. Tiesību norma parasti
nenorāda priekšraksta personificētos izpildītājus. Citiem vārdiem sakot, tā ir
rēķināta uz nenoteikto personu loku. Tā tas notiek tāpēc, ka tiesību norma kā
abstrakts uzvedības modelis ir reķināta uz atkārtotu darbību, nevis uz
vienreizēju gadījumu. Un kā secinājums tiesību norma ir attiecināta uz visiem
“potenciāliem” sabiedrības locekļiem.
Bet ja mēs te sākam runāt
par tiesību normu abstraktumu, ir jāatzīmē, ka tiesību normu abstraktums
pavisam nenozīmē to satura nenoteiktību. Gluži otrādi, tiesību norma tāda arī
ir, tāpēc, ka satur diezgan konkrēto uzvedības noteikumu. Piemēram, LR
Civillikuma 2022. pantā noteikts, ka: “abām pusēm savstarpēji cieši jāievēro
savi pienākumi; sevišķi pārdevējam līdz pārdotas lietas nodošanai tā jāglabā ar
lielāko rūpību un jāatbild šajā ziņā arī par katras neuzmanības sekām. Bet, ja
pircējs vilcinās pirkto lietu saņemt, tad pārdevējs atbild tikai par
ļaunprātību un rupju neuzmanību”.[5] Te
mums ir spilgts tiesību normas piemērs, kā diezgan konkrēti noformulēta
noteikuma. Tad mēs varam secināt, ka tiesību normu abstraktums nozīmē to, ka
tiesību norma nav domāta atsevišķiem indivīdiem vai gadījumiem, bet ir kopīgs
un vispārsaistošs uzvedības noteikums, kas var būt diezgan konkrēti
noformulēts. Savukārt, formulējuma konkrētums, manuprāt, ir domāts tam, lai būtu
mazāk iespējas nepareizi izprast kādu normu.
Līdz ar to ir ļoti būtisks
jautājums par normu formulējuma konkrētumu. Īpaši tiesību normu formulējumam
jābūt tādam, lai to varētu pēc iespējas pareizāk izprast. Nedrīkst pieļaut nedz
to lai tiesību normas formulējums būtu pārāk vispārīgs, nedz to lai tas būtu
parāk konkrēts, jo tas secinās normu nepareizo izpratni. Tā piemēram, Rīgas
arhibīskapijas zemnieku tiesībās, XIII gs. bija teikts: “Ja kādu ievaino ar
spieķi vai koku un ādā paliek zilums, tad sods 3 mārkas.”[6]
Rodas jautājums, ja kādu ievaino nevis ar spieķi vai koku, bet, piemēram, ar
cirvi un ādā paliek tikai zilums, vai tad atbildība vispār neiestājas. Kā
secinājumu es varētu pateikt, ka ļoti svarīgi tiesību normu formulējumā atrast
to vidusceļu. Pretējā gadījumā normas būs nepareizi izprastas.
Tiesību norma ir tiesību
realitāte arī tajos gadījumos, ja viņa līdz tam nav bijusi pielietota faktisko
attiecību noregulēšanā. Tā, par piemēru
mums varētu kalpot padomju republikas konstitucionālās tiesības par brīvo
atdalīšanos no PSRS sastāva.
Tādā kārtā, tiesību norma – kopīgs noteikums,
kas ietver sevī visu sabiedrības un valsts sociālās pieredzes bagātību.
Pastāv
viedoklis, ka tiesību norma ir vispārsaistošs formāli noteikts uzvedības
noteikums, kas ir noteikts un nodrošināts ar valsts un sabiedrību, nostiprināts
un publicēts oficiālos aktos, ir vērsts uz sabiedrisko attiecību noregulēšanu
ar tiesību un pienākumu noteikšanas palīdzību.[7] Ir
jāatzīmē, ka šāds viedoklis par tiesību normas jēdzienu pastāv pozitīvistu
vidū. Būtiskā šā viedokļa īpatnība ir tāda: pozitivisti uzskata, kā tiesību
normai obligāti ir jābūt dokumentāli noformētai, pretejā gadījumā tā nav
izskatāma kā tiesību norma. Šai diferencei nevar piešķirt tik absolūtu nozīmi,
jo pētot tiesību normas mēs obligāti saskarsimies ar dabiskām tiesībām. Bet kā
zinams, dabiskās tiesības nekādā veidā nav dokumentāli noformētas. Pozitīvisti
uzskata, ka dabiskās tiesības esot morāles normas un ar tiesību normām tām nav
nekā kopīga. Profesors H. Kelzens (Kelsen) uzskata, ka dabiskās tiesības
jāuzlūko kā morāles normas, kā tīri metajuridisku parādību, kas vairs neiederas tiesību novadā
un tādā kārtā vairs nevar būt nozīmīgas juristam.[8] Bet
to, ka dabiskās tiesības pastāv un ka tām ir svarīga nozīme tiesību laukā, mums
rāda konkrēti, reāli fakti.[9]
Īpaši spilgti tas izpaužas likumdošanā un tiesību piemērošanā. Ir ļoti maz tādu
gadījumu, kad tiesnesim priekšā ir likums, kura saturs ir skaidrs un
nepārprotams. Tiesnesis izvairās no subjektīvisma, no savas personīgas
tiesiskās pārliecības, bet meklē pēc objektīvajām dabiskām tiesībām.[10]
Kā arī likumdevējs izdodot jaunu normu griežas pie dabisko tiesību principiem,
it īpaši pie taisnības principa. Ir vesela rinda tiesību normu, kuras tieši
atsaucas uz šīm dabiskām tiesībām, runājot par taisnības respektēšanu, labiem
tikumiem u.t.t. Pēc savas iekšējās struktūras dabiskās tiesības ir īstas
tiesību normas un šai ziņā viņām nav nekā kopēja ar morāli.[11]
Ņemot verā visu
iepriekšteikto jāsecina: dabiskās tiesības, pēc savas būtības, ir īstas tiesību
normas, bet nekad nebija dokumentāli noformētas. Savukārt no tā izriet, ka
normu var uzskatīt par tiesību, ja pat arī tā nav nostiprināta kādā avotā.
Tātad, manuprāt, pozitīvistu viedoklim par to, ka tiesību normai obligāti jābūt
dokumentāli noformētai, nav īpaša pamatojuma.
Vēl viena diezgan būtiska
tiesību normas pazīme ir viņas sistematizācija. Tiesību norma ir daļa no viena
vesela – no tiesību sistēmas. Un tikai sistēmas robežās tiesību norma var
funkcionēt un risināt uzdevumus. Ārpus sistēmas tiesību norma var būt izskatīta
ne vairāk, kā teorētiskājā līmenī. Taču savas īstās tiesību īpašības viņa
iegūst vienotībā ar citām normām un tiesību parādībām.
Tiesību normas jēdziena
pētīšanas gaitā, daudzos pozitīvas tiesības piekritēju avotos, bija sastopama
vēl viena interesanta tiesību normas pazīme: “Tiesību norma atšķiras no
citām sociālām normām ar tikai viņai piemītošo formālo-noteiktību.”[12]
Šajā jautājumā mani visvairāk ieinteresējā pats jēdziens “formālā noteiktība”.
Tiesību normas formālo
noteiktību var izskatīt divdomīgi:
1.
No vienas puses, tiesību
normas formāla noteiktība nozīmē to, ka tiesību norma ir izdota vai sankcionēta
ar valsti un izpaužas tā vai citā noteiktā vai atzītā formā. Piemēram, līguma
ar normatīvo saturu, likuma vai normatīva akta formā, gan arī tiesību paražas
formā u.t.t. Respektīvi, tiesību normas saturs izklāstās un eksistē tikai
formāli nostiprinātā veidā. Bet par to mēs jau runājām iepriekš.
2.
No otras puses, formāla noteiktība nozīmē to, ka tiesību
normās uzvedības noteikums ir izklāstīts galvenās, būtiskās pazīmēs. Atšķiras
ar precīzu izklāstījumu un detalizāciju. Manuprāt, te vārdam “formāla” var
atrast sinonīmus “lakoniska”, “precīza”
un “konkrēta”. (par to jau runājām nodaļā par tiesību normu formulējuma
konkrētumu)
Tādā kārtā, nobeigumā izdarīsim kopsavilkumus par tiesību normas jēdzienu:
a) Tiesību
norma var būt noteikta, kā no valsts
nākošs un ar to arī aizsargāts vispārsaistošs uzvedības noteikums, kas darbojas
ar indivīdu juridisko tiesību un juridisko pienākumu noteikšanas palīdzību.
b) Tiesību
norma ir kopīgs uzvedības noteikums, t.i. cilvēku, viņu kolektīvu uzvedības
paraugs, modelis, etalons.
c) Tiesību
norma – abstrakta, vispārinoša rakstura noteikums, primārs tiesību, kā
sistēmas, elements.
d) Tiesību
norma – valstiski-valdonīgs priekšraksts.
e) Tiesību
norma ir plaša, daudzplānu parādība, bet līdz ar to konkrēta pēc sava satura.
[3] Алексеев С.С. Государство и право:
начальный курс. - М., 1996.
[4] Теория
государства и права. Курс лекций /под ред. Н. И. Матузова и А. В. Малько. –
Москва: Юристъ, 1997.
[5] LR Civillikums, Saistību tiesības,
2022.p.
[6] E.Meļķiša redakcija, Latvjias tiesību
avoti. I sēj., Rīga, 1998. g. lpp. 26
[7] Теория
государства и права: Учебник для вузов /под. ред. В.М.Корельского и В.Д.Перевалова. 2-ое изд.,
Москва, 2000.
[8] H. Kelsen “Die Idee des Naturrechts”,
Zeitshrift f. öffentl.
Recht. Bd. VII, 1928,; lp 221; “Naturrecht und positives Recht” Internationale
Zeitschrift f. “Theorie des Rechts:, Bd. II, 1927./28., lp, 72. Citēts pēc: L.Šulcs.
Dabisko tiesību jēdziens. // Jurists, 1937. – Nr. 1/2.
[10]
Turpat.
[11] Turpat.
[12] Алексеев С.С. Теория права, Москва,
1994.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru