·
Ievads
·
Kas ir tiesību normu
efektivitāte
·
Uz ko tiecas tiesību normu
efektivitāte?
·
Tiesību normu efektivitātes
novērtēšanas kritēriji
·
Tiesību normu efektivitātes
sasniegšanas nosacījumi
·
Nobeigums
Tiesiskās regulēšanas
efektivitātes problēma jau daudzus gadus tiek diskutēta speciālājā literatūrā,
kura veltīta tiesību un tiesību socioloģijas jautājumiem. Un tas ir
likumsakarīgi, jo tiesību institūta, tiesību nozares un visas tiesību sistēmas
eksistences pamatotību var izskaidrot tikai ar ar spēju noteiktā veidā regulēt
ekonomiskās, sociālās un politiskās attiecības virzienā, kurš visvairāk atbilst
valsts interesēm. Tiesību normu sociālo vērtību nosaka tas, ka valsts,
izmantojot to normatīvo raksturu, formālo noteiktību un piespiedu priekšrakstus,
var aizsargāt noteiktas intereses pret apdraudējumiem, veidot sabiedrības
tiesisko apziņu, tādējādi attaisnojot un nostiprinot tiesisko kārtību.
Likumdošanas uzdevumu
īstenošanas pakāpe tad arī liecinātu par tās efektivitāti.
Kā jau tika norādīts, jēdziena
“efektivitāte” izpratne speciālajā literatūrā nav viennozīmīga, tāpēc
nepieciešams pakavēties pie atsevišķiem viedokļiem, nosacīti tos sagrupējot
atbilstoši definīcijās iekļautajām efektivitātes pazīmēm.
Tā normatīvās tiesību skolas
pamatlicējs austriešu tiesību teorētiķis H. Kelzens uzskata, ka pašas par sevi
tiesības nav jāsaista ar reālo sabiedrības dzīvi, tādējādi noliedzot jebkādu
tiesību normu empīrisko analīzi. Pēc viņa ieskatiem tiesību normai kā tādai ir
pienākumu uzliekošs raksturs neatkarīgi no tās realizācijas rezultātiem. Tā kā,
saskaņā ar H. Kelzena teoriju, visa tiesību normu sistēma tiek veidota pēc
hierarhijas principa, tad tieši “pamatnorma” nosaka visu pārējo, no tās
pakāpeniski izrietošo normu juridisko spēku un efektivitāti.
Cita viedokļa pārstāvji tiesību
normu efektivitāti saistīja ar to iedarbību un indivīda uzvedību, uzskatot par
nepieciešamu rūpīgi izvērtēt cilvēku uzvedību līdz tiesību normas pieņemšanai
un pēc tās īstenošanas praksē. Piemēram, E. Hiršs uzskatīja, ka efektivitātes
kvantitatīvo rādītāju var izteikt ar koeficientu, kurš ilustrē attiecības starp
saskaņā ar likumu un pretrunā ar likumu esošo uzvedības aktu skaitu, mērot un
vērtējot efktivitāti atkarībā no tā, cik veiksmīgi tiesību norma pilda savu
galveno – gaidītās (pareizās) uzvedības orientiera funkcijas.
Jāmin arī to autoru viedoklis,
kuri savos pētījumos norāda uz nesaraujamu saikni starp eektivitātes jēdzienu
un tiesisko priekšrakstu mērķu sasniegšanu vai šo mērķu sasniegšanas pakāpi un
pēc kuru domām efektivitāte izskaidrojama kā iedarbīgums, rezultativitāte,
t.i., izmantojamā līdzekļa spēja sekmēt vēlamā mērķa sasniegšanu.
Šķiet, ka par pieņemamāko
atzīstama jēdziena “efektivitāte” saistība ar tiesisko normu iedarbīgumu,
rezultativitāti, faktisko realizējamību, tādējādi iekļaujot tajā ne tikai jau
sasniegto rezultātu pēc attiecīgo tiesību normu pieņemšanas un īstenošanas
dzīvē, bet arī visu procesu, kas sekmē rezultāta sasniegšanu.
Te ir runa par nepieciešamību
un iespēju analizēt un prognozēt to tiesisko normu efektivitāti, kuras vēl nav
pieņemtas, bet jāpieņem, kā arī tādu tiesisko priekšrakstu, kuri nav pieņemti
un netiks pieņemti. Šādas kategorijas ““efektivitātes”” izpratne, ietverta vienā kompleksā kā tiesisko normu
sociālās nosacītības jautājums, tā arī to relizēšanas jautājums, sekmējot
visracionālāko tiesisko līdzekļu un to realizēšanas formu izmantošanas
iespējas.
Tātad, tiesisko normu sistēmas
efektivitāti varētu definēt kā tiesisko normu mērķu faktisko realizējamību, ko
raksturo no visoptimālāko tiesisko līdzekļu un maksimāli sasniedzamo rezultātu
viedokļa un ko pārbauda ar šīs sistēmas subjektu darbību.
Liekas, ka tieši šāda
efektivitātes izpratne ļauj akcentēt divus momentus, kuriem ir būtiska nozīme
tiesisko normu efektivitātes pētīšanas procesā: pirmkārt, tā ir norāde uz
tiesību jaunrades, tiesisko priekšrakstu realizācijas un tiesisko parādību
sociālāš nosacītības zinātniskās prognozēšanas ciešo savstarpējo sakarību un,
otrkārt, atzinums, ka tiesisko normu efektivitāti var noteikt, tikai vispusīgi
analizējot tiesību sistēmas mērķu faktiskās realizējamības un tāš ptverošo
tiesisko attiecību regulēšanas mehānisma specifikas kvantitatīvos un
kvalitatīvos rādītājus.
Tiesību izpēte un faktiskā
izmantošana nav iespējama bez to mērķu analīzes, kuri likti tiesisko normu
radīšanas un realizācijas pamatā. Mērķis – tā ir ieprogrammēta iespēja, bet, tā
kā iespēju pārvēršana īstenībā ir ar dažādas pamatotības un attšitības pakāpi,
tiesību normu mērķi tiek izvietoti noteiktā secībā un paķļautībā. Neapskatot
jautājumu par tiesisko normu mērķu klasifikāciju pilnībā, var apskatīt tikai
tuvākos, perspektīvākos un gala mērķus. Ar tuvāko mērķi jāsaprot iespējas, kuru
realizācijai jau ir nepieciešamie noteikumi un līdzekļi. Perspektīvo mērķu
pilnīgai īstenošanai nepieciešamo noteikumu vēl nav, bet tie jau veidojas.
Savukārt gala mērķis pauž vēl attālāku normu darbības plānoto rezultātu.
Jau iepriekš tika ieskicēta
doma, ka mērķiem jāatspoguļo likumdevēja plānotais tiešais iedarbības rezultāts
uz to regulējamo ārējo vidi. Krimināltiesību darbības sfērā vispirms tā ir
noziedzība, kā specifiska sistēma, kuru veido izdarīto noziegumu kopums, kurai
piemīt noteikts kvalitatīvs un strukturāls raksturs un sociāli noteiktas
likumsakarības. Vēršoties ar krimināltiesiskās iedarbības līdzekļiem pret
noziegumu izdarījušām personām, krimināltiesības pilda savu negatīvo funkciju –
atbrīvot sabiedrības dzīvi no tai svešām attiecībām, kuras rada noziedzīgu
nodarījumu pastrādāšanas fakti. Īstenojot šo mērķi, tiesību normas pilda arī
sargāšanas funkcijas, kuras uzdevums ir sargāt no apdraudējumiem tās vai citas
intereses.
Tiesību normu efektivitāti
nosaka tas, kādā mērā šīs normas atbilst dzīves objektīvajām prasībām,
sabiedrības attīstības interesēm. Un, tā kā efektivitātes izvērtēšana ir
darbības rezultāta novērtēšana, tad šāda rezultāta iegūšanai ir pētāmās
likumsakarības to cilvēku darbībā, kuri, pirmkārt, pieņem likumus, otrkārt,
piemēro likumus un, treškārt, uz kuru uzvedību attiecas, iedarbojas tiesiskas
normas. Taču, lai šī darbība būtu sekmīga un rezultatīva, ir nepieciešami
zināmi nosacījumi.
Tiesisko normu darbības
efektivitāte ir atkarīga no noteiktiem objektīviem un subjektīviem apstākļiem,
kuri attiecināmi gan uz pašām tiesībām, gan uz to realizācijas sfēru, jo katra
norma rodas un darbojas sabiedrisko attiecību kopumā, pastāvošās sabiedriskās
esamības un sabiedriskās apziņās ietvaros. Tiesisko normu un dažādas
sabiedrības dzīves pušu savstarpējo attiecību raksturs tad arī konkretizē tos
nosacījumus, kuri gala rezultātā nodrošina šo normu darbības efektivitāti.
Ņemot vērā tiesību darbības
mehānisma pamatelementus, visus tiesisko normu darbības efektivitātes
nosacījumus varētu iedalīt trīs grupās:
ü
Nosacījumi,
kuri attiecināmi uz pašām normām un kuru kopumu varētu apzīmēt kā likumdošanas
pilnību. Ar to galvenokārt jāsaprot pieņemamo tiesisko normu atbilstība tiem
sociāli ekonomiskajiem, kultūrpsiholoģiskajiem un organizatoriskajiem
apstākļiem, kādos tā darbosies. Šo nosacījumu ievērošanai jānodrošina tādu
tiesisko normu izstrādāšana un pieņemšana, kuras būtu zinātniski pamatotas,
saistītas ar likumdošanas attīstības mērķiem atbilstoši sabiedrības
objektīvajai nepieciešamībai.
Tātad,
lai likumdošanu varētu uzskatīt par pilnīgu, vispirms nepieciešams, lai
tiesiskajos priekšrakstos pareizi būtu atspoguļotas noteiktas sabiedrības
attīstības pakāpes sociāli ekonomisko un politisko likumsakarību prasības, kas
nosaka ne tikai tiesiskās regulēšanas efektivitāti, bet arī tās sociālo
vērtību. Tikai, ievērojot šo nosacījumu tiesiskās normas, var precīzi noteikt
sabiedrības attīstības mērķus atbilstoši objektīvajai īstenībai un izvēlēties
pareizos līdzekļus to sasniegšanai. Tiesību normas – principi ieņem vadošo lomu
likumdošanā un citas tiesību normas nedrīkst būt ar tām pretrunā. It īpaši
būtiski tas ir patlaban Latvijā, kad noris likumdošanas sakārtošanas process un
tiek izstrādāta jauna likumdošana.
ü
Nākamā
efektivitātes nosacījumu grupa attiecināma uz tiesību piemērošanu, tās pilnību.
Tiesību piemērošanas mehānisms faktiski ir līdzeklis tiesisko normu mērķu
sasniegšanai, tāpēc pilnīgi skaidrs, ka pilnīgākais likums būs neefektīvs, ja
tā piemērošanas prakse neatbildīs tā izvirzītajām prasībām.
ü
Tātad
nosacījumi, kuri attiecas uz tiesiskās apziņas līmeni un personu, kura ievēro
vai pārkāpj tiesiskās normas prasības, uzvedības īpatnībām. Teorijā tiek
norādīts uz trim tiesiskās apziņas funkcijām – izzinošo, vērtējošo un
regulējošo, kas savukārt norāda uz tai piemītošajiem intelektuālo, emocionālo
un gribas momentiem – likumu zināšana, attieksme pret tiem un tiesiskās
uzvedības iemaņas.
Lai pilnīgi izmantotu normā
iekļautās iespējas, maksimāli jāsakrīt visiem iepriekš apskatītajiem
nosacījumiem – normas pilnībai, tas praktiskās piemērošanas optimalitātei un
visu personu, uz kurām attiecas tiesiskie priekšraksti, augstam tiesiskās
apziņas līmenim.
Kā jau norādīts iepriekš,
tiesību normu efektivitātes novērtēšanas kritēriji saistāmi ar to mērķiem, jo
katra pārvaldes akta būtība ir tajā noteikto mērķu sasniegšana, bet informācija
par mērķu sasniegšanas pakāpi ir viens no galvenajiem pārvaldes elementiem, bez
kura nevar spriest par tāš efektivitāti. Katra pārvaldes akta efektivitātes
noteikšanas būtība izpaužas ar tā palīdzību faktiski sasniegtā un plānotā
rezultāta salīdzināšanā. Tas pilnībā attiecas uz tiesiskās regulēšanas
efektivitātes noteikšanu.
Tā kā tiesību normu mērķi tiek
iedalīti saskaņā ar to reālās īstenošanas iespējām, efektivitātes kritērijus un
rādītājus nosaka atsevišķi katram mērķa līmenim. Kā papildus kritēriji, kuri
raksturo tiešo mērķu – uzdevumu
sasniegšanas pakāpi, varētu būt krimināltiesisko normu izmaiņu raksturs un
stabilitāte; tiesas kļūdu raksturs, apjoms un dinamika noziedzīgo nodarījumu
kvalifikācijas un sodu noteikšanas procesā; krimināltiesisko, citu tiesisko un
sabiedrisko pasākumu cīņā pret noziedzību salīdzinošā rezultativitātē.
Perspektīvā mērķa – uzdevuma
sasniegšanas efektivitāte nosakāma, vērtējot KK iekļauto normu rezultativitāti,
kā arī to normu rezultativitāti, kuras speciāli vērstas uz noziegumu cēloņu un
veicinošo apstākļu novēršanu. Gala mērķa sasniegšanas kritērijs – noziedzības
līmeņa sasniegšanas pakāpe.
Šī
referāta ietvaros nebūt nav skarti visi ar tiesisko normu efektivitātes
pētīšanu saistītie jautājumi. Nenoliedzamā problēmas aktualitāte norāda uz tālāko
teorētisko problēmu analīzes nepieciešamību un iegūto rezultātu izmantošanu
tiesību jaunrades un tiesību normu piemērošanas procesā.
Izmantotā literatūra:
ü
Tiesību
doktrīnas. I. Krastiņš, R. 1996
ü
Buržuaznaja
sociologija prava. S.V. Bobotovs, M. 1978
ü
Sovremennaja
sociologija prava. V.N. Kudrjavcevs, M. 1995
ü
Konkretno
– sociologičeskije issļedovaņija v prave. V.V. Lapajeva, M. 1987
ü
Očerk
sociologiji prava. A. Podgurecki, M. 1974
ü
Latviešu
konversācijas vārdnīca. R. 1929-1931
ü
Effektivnostj
pravovih norm. M. 1980
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru