Ievads 1
I Dažādā cilvēku izpratne par to, kas
ir labi tikumi.___ 2
1. Taisnīgums._____________________________________________ 3
2. Morāle_________________________________________________ 5
II Netikumīgas darbības rezultātā
tieskais darījums zaudē spēku. 6
Nobeigums_________________________________________ 11
Izmantotā
literatūra____________________________ 13
Ievads
Tā kā tiesību normas izdod noteiktas amatpersonas,
pastāv iespēja, ka šo personu uzskati par morāli var atšķirties no vairākuma
uzskatiem. Tāpat šie uzskati var būt netaisni pret atsevišķu personu, piemēram,
ja sabiedrības vairākums, tiekdamies pēc noteiktiem mērķiem, neievēro atsevišķa
indivīda intereses. Līdz ar to cieš personas brīvība, tādēļ daudzi zinātnieki
novelk robežu starp tiesībām un tikumību.
Tiesības pašas grib īstenot zināmas tikumiskas
sabiedriskās vērtības, piemēram, brīvību, tiesisko drošību, aizsardzību
uzticīgas līguma pildīšanas gadījumā, dzīvības un veselības aizsardzību pret
netiesisku spēku. Tādēļ daudzos gadījumos tiesību normas pilnībā saskan ar
tikumības principiem.
Arī tajos gadījumos, kad tikumības norma un tiesību
norma saturiski sakrīt, pati normu gramatiskā forma ir pavisam atšķirīga.
Tikumības norma parasti ir formulēta kā tieša pavēle vai aizliegums (piem.,
Dieva baušļi). Tiesību norma dod aizliegtās vai ieteiktās darbības abstraktu
aprakstu un piesaista tai tiesiskās sekas (tas, kurš kaut ko izdara, par
izdarījumu atbild tā un tā).[1]
Tiesības ar tiesību normu palīdzību var īstenot tikai
ierobežotu tikumības normu daļu. Lielu šo tikumības normu daļu tās atstāj
cilvēka brīvības vārdā neregulētu.
Svarīgs nosacījums ir tāds, ka tiesības nedrīkst
pārkāpt tikumības normas. Tomēr ir pastāvējis plaši izplatīts viedoklis, ka
tiesības ir jāpiemēro un jāiztulko, neņemot vērā morāli ētiskās normas –
tiesību pozitīvisms. Šādā gadījumā parādās netaisnīgi likumi, tādēļ tiesiskā
valstī tiek ievērots "labo tikumu" princips – ja tiesiskais darījums
neatbilst labiem tikumiem, tas atzīstams par spēkā neesošu, ko nosaka arī
Latvijas Civillikuma 1415. pants.
Tiesiskie darījumi, kas šķietami ir pretrunā ar labiem tikumiem būtu iedalāmi divās daļās:
1)
tādi, kas ir pretrunā tikai ar
atsevišķa indivīda uzskatiem par labiem tikumiem;
2)
tādi, kas ir pretrunā ar visā
sabiedrībā valdošās morāles caurmēra līmeni un caurmēra uzskatiem par labiem
tikumiem.
Šis iedalījums parāda to, kā varētu iedalīt tiesiskus darījumus, kas ir pretrunā ar labiem
tikumiem. Tomēr juridiski par tiesisku darījumu, kas ir pretrunā ar labiem
tikumiem, uzskatāms tikai tāds darījums, kas ir pretrunā ar visā sabiedrībā
valdošās morāles caurmēra līmeni. Tādējādi - tiesiskie darījumi, kas ir
pretrunā ar atsevišķa indivīda uzskatiem par labiem tikumiem var būt gan
prettiesiski (ja indivīda uzskati sakrīt ar sabiedrībā valdošo caurmēra
morāli), gan tiesiski jeb likumīgi, savukārt – tiesiskie darījumi, kas ir
pretrunā ar visā sabiedrībā pastāvošajiem uzskatiem par taisnīgumu, morāli,
labiem tikumiem, atzīstami par pretlikumīgiem jeb uzskatāmi par prettiesiskiem,
spēkā neesošiem darījumiem, pamatojoties uz Civillikuma 1415. pantu.
I Dažādā cilvēku izpratne par to, kas ir labi tikumi.
Katrā tautā, ne tikai laikmetā, ir sava tikumu un
netikumu izpratnes aina. Savā statiskajā variantā tā ir atkarīga no
ekonomiskajiem, sociālajiem, politiskajiem un vēsturiskajiem apstākļiem.
Individuālajā variantā – no ikviena indivīda vēlmes un spējas dzīvot dzīvi, kas
saskan ar ideālāku jābūtību nekā īstenība.
Tātad pat starp viena laikmeta cilvēkiem pastāv daudz,
dažādi uzskati par to, kas ir labi tikumi, kas ir tikumisks, labs, ļauns,
pieņemams, nepieņemams. Sekojoši - pasaulē ir nenovēršama tādu tiesisku
darījumu pastāvēšana, kas vienlaicīgi būs pretrunā ar kāda cilvēka izpratni par labiem tikumiem, bet nebūs
pretrunā ar likumu.
Attiecībā uz tiesiskajiem darījumiem, kas ir pretrunā ar
labiem tikumiem, svarīgi ir aplūkot jēdzienu “labi tikumi” kā tādu.
Jēdziens
“labi tikumi” ir ģenerālklauzula, tātad – atbilstoši ģenerālklauzulas definīcijai,
- plaši pielietots, sabiedriski visai ietilpīgs, bet īss, dažos vārdos
formulēts jēdziens, kas sevī ietver vairāku darbību plašu raksturojumu[2].
Īpaši šī
ģenerālklauzula - “labie tikumi” – taisnīguma, morālo vai citu apsvērumu
ietekmē rada zināmu nenoteiktību, jo darbības tiesiskais vērtējums nav viegli
saskatāms. Izteikti palielinās interpretācijas loma un nozīme, jo jēdziens
“labi tikumi” nav novietojams starp konkrētiem ietvariem.
Ar vārdiem
tikums, tikumība parasti pieņemts apzīmēt reālo morālās apziņas stāvokli,
attiecības, cilvēku rīcību – tātad esošā pretstats vēlamajam. Vārds tikums
izsaka tieksmi pilnveidoties, virzīties, kļūt labākam, krietnākam. Morālās
vērtības īstenojas tad, ja šī virzība ar indivīda līdzdalību un piepūli,
pretojoties apstākļu riska faktoram, notiek.[3]
Lai labāk
būtu izprotama, jēdziena “labi tikumi” atkarība no taisnīguma un morāli
ētiskajām normām, atsevišķi nedaudz apskatīsim šos jēdzienus plašāk.
1. Taisnīgums.
Civiltiesībās labiem tikumiem pretēju tiesisku
darījumu spēkā neesamību nodrošina taisnīguma elements.
Taisnīgums, pēc Platona uzskatiem un Platona
formulējumā, ir ne tikai atsevišķa pilsoņa un valsts laimes priekšnosacījums,
bet arī valsts vienotības jeb esamības garantija, kā arī ideālas valsts
struktūras pamatprincips. Ar taisnīguma problēmu Platons tā vai citādi saista
visas pārējās problēmas – ne tikai sociāli politiskās un valsts teorijas,
cilvēku savstarpējās attiecības, izglītību un audzināšanu ideālā valstī,
mākslas lomu sabiedrībā utt., bet arī jautājumu par visu lietu īstajiem
cēloņiem un par visaugstāko cēloni – labā
ideju, jautājumu par cilvēka dabu, par cilvēka dvēseli un tās izziņas spēju,
par dvēseles un ķermeņa attiecībām, par dvēseles iemājošanu cilvēka ķermenī un
tās likteni pēc cilvēka nāves.[4]
Juridisko terminu vārdnīcā taisnīgums definēts kā
strīdu risināšanas princips un tādu tiesisko attiecību stāvoklis, kas kopumā
atbilst vēsturiski un sociāli determinētiem racionāliem un morāliem
priekšstatiem un kritērijiem.
Savukārt Enciklopēdiskajā vārdnīcā taisnīgums definēts
kā jābūtība, kas izriet no priekšstata par cilvēku un viņa tiesībām. Taisnīgums
prasa atbilstību starp indivīdu, sabiedrību un to savstarpējo sociālo stāvokli,
starp tiesībām un pienākumiem, rīcību un tās novērtējumu.[5]
Taisnīgums, bez šaubām, var nonākt pretrunā ar
tiesiskumu un tā iespējams ignorēt tīri juridisko normu lomu, ja tās savukārt
neatbilst vienlīdzības prasībām un principiem. Tātad savā ziņā taisnīgums
nodrošina līdzsvaru sabiedriskajās attiecībās un visu personu vienlīdzību
likuma priekšā.
Par taisnīguma izpratnes neviendabīgumu liecina
vairāki fakti. Piemēram, Anglijā tās pastāvēšanas sākumā vispārējā tiesību
sistēma bija vienīgā karaļvalstī (no normāņu iekarojumiem līdz pat Tjūdoru
dinastijas valdīšanas sākumam 1485. gadā), tātad tiešām ļoti vispārēja. Šī
tiesību sistēma pakāpeniski aizstāja vietējās senās paražu tiesības. Karaliskās
tiesas izveidoja tiesību sistēmu, kur galvenā nozīme bija tiesu praksei un
procesuālajiem jautājumiem. Šo tiesību sistēmu veidoja tiesneši seno paražu
tiesību brīvas piemērošanas un iztulkošanas rezultātā. Tiesību normas tika
noteiktas prasītāju ierosinātos procesos. Sākotnēji šādus procesus bija diezgan
sarežģīti gan vest, gan arī ierosināt, jo vispārējās tiesības noteica ļoti
formālus principus, pēc kuriem bija jāvadās ikvienam prasītājam, sekojot
sarežģītām procedūrām, pierādījumu pasniegšanas formulām un metodēm, kas bija
ārkārtīgi sīki atrunāti, kā arī ļoti daudzveidīgi atkarībā no procesa veida.
Lai novērstu iepriekš minētās grūtības un nepilnības,
XVI gs. Anglijā tika izveidota vēl viena tiesību sistēma, ko nosauca par taisnīguma tiesībām (law of equity), kas līdzās vispārējām
tiesībām kļuva par otru tiesību avotu ar mērķi līdzsvarot vispārējo tiesību
nepilnības vai papildinātu to normas. Tomēr drīz taisnīguma tiesību tiesneši
sāka izstrādāt tiesību normas, kur tiesu praksei, procesuāliem jautājumiem un
iepriekšējiem tiesu lēmumiem bija daudz lielāka nozīme nekā vispārējiem
principiem vai abstraktiem noteikumiem. Kopš 1875. gada tiesu reformas, un arī
vēl šodien visas britu tiesas vienlīdzīgi ir tiesīgas piemērot gan vispārējās
tiesības, gan taisnīguma tiesību normas.[6]
Taču, kā jau iepriekš minēts – lielāka nozīme ir tiesu
lēmumiem nekā vispārējiem, abstraktiem principiem un noteikumiem to
nenoteiktības un plašo robežu dēļ.
2. Morāle
Vārds morāle radies no latīņu valodas - mos, mores, kas nozīmē tikumi. Morāle ir
nedaudz plašāks jēdziens par ētiku, tas aptver visu cilvēka dzīvi un darbību.
Balstoties uz morāli, cilvēkā notiek pašregulācija attiecībā uz viņa
izturēšanos, rīcību visās sabiedriskajās dzīves jomās – morāle pauž
priekšstatus par to, kā ir jādzīvo, jāuzvedas, jārīkojas. Varētu teikt, ka
morālei ir pašobligāts raksturs – tā ir tik obligāta, cik lielā daudzumā
cilvēks apzinās tikumiskās normas, cik viņā ir taisnīguma un labā idejas, kā
arī morāles normu ievērošanu nodrošina vispārējā sabiedriskā doma. Morāle ir
principu un normu kopums, kas vēsturiski izveidojies, balstoties uz cilvēku
priekšstatiem par labo un ļauno, pienākumu, godu, u.c..
No tiesībām
morāle atšķiras ar to, ka tikumisko prasību pildīšanu kontrolē visi (nevis
valsts vai tās tiesībsargājošās institūcijas); indivīda morālā autoritāte nav
saistīta ar nekādām oficiālām pilnvarām; morālo prasību izpildīšana tiek sankcionēta
tikai ar garīgās iedarbības formām – rīcības sabiedrisku vērtējumu, nosodījumu,
u.c.
Tātad, šo divu svarīgāko jēdzienu apskates rezultātā
varam redzēt un secināt, ka ir pamats dažādiem un plašiem jēdziena “labi
tikumi” definējumiem, kā arī izpratnei. Ja Platons par augstāko no tikumiem
atzīst prātu[7],
tas nenozīmē, ka tā uzskatīs arī citi.
Par spīti daudzajiem un dažādajiem individuālajiem
uzskatiem, tomēr vienmēr ir iespējams postulēt vispārējus apziņas principus,
kuri ir pieņemami patiešām daudziem cilvēkiem.[8]
Tieši tādēļ , lai noskaidrotu, vai tiesiskais darījums ir pretējs labiem
tikumiem (respektīvi, nav spēkā), jāņem vērā šis sabiedrībā valdošās morāles
caurmēra līmenis nevis atsevišķa indivīda vai kāda īpaša sabiedrības slāņa
priekšstati par morāles normām.
II Netikumīgas darbības rezultātā tieskais darījums zaudē spēku.
Lai izvairītos no netiešām un neatrunātām lietām,
lielākā daļa no labiem tikumiem pretējiem darījumiem Civillikumā ietvertas kā
pretlikumīgas. Bet tas nenozīmē, ka visas pretlikumīgās darbības ir strikti
pretējas labiem tikumiem.
Vairākumā
gadījumu, ja izpildījuma saņemšana ir pretēja likumam vai labiem tikumiem,
t.i., ja izpildījuma saņemšanas pamats ir bijusi, piem., kukuļa izspiešana,
krāpšana (ar likumu aizliegtas darbības); augļošana (darbības, kas pretējas
labiem tikumiem), – darījumi atzīstami
par kriminālsodāmām darbībām.
Likumam
pretēji gandrīz vienmēr ir tie tiesiskie darījumi, par kuru izdarīšanu
paredzēta kriminālatbildība, šādi darījumi nav spēkā. No likumam pretējiem
tiesiskajiem darījumiem tiek atšķirti darījumi, kas vērsti uz to, lai apietu
likumu, veicot ārēji šķietami tiesisku darbību. Pēc sava satura un ārējās
formas šis darījums var nebūt pretējs likumam, tomēr, ja tā mērķis ir
pretlikumīgs, pamatojoties uz CL 1415. pantu, šāds darījums atzīstams par spēkā
neesošu.
Likumos nav
iespējams izsmeļoši uzskaitīt visas tādas darbības, kas ir pretrunā ar
sabiedrībā valdošajiem uzskatiem par godīgu rīcību, taisnīgumu, morāli. Lai
nodrošinātos pret darījumiem, kas formāli nepārkāpj likuma priekšrakstus, bet
pēc satura tomēr neatbilst vispārvaldošajiem morāles principiem vai ir vērsti
uz likuma apiešanu, daudzu valstu likumos ir ietverts noteikums par darījumu
vērtēšanu pēc to atbilstības labiem tikumiem un reliģijai. Piemēram, Francijas
civilkodeksa 6. pants par saistību vērtēšanas kritērijiem nosauc publiskās
kārtības un morāles principus.
Daudzu
valstu civillikumos noteikts, ka nav spēkā tādi darījumi, kas ir pretrunā
labiem tikumiem. Šāda norāda atrodama arī Vācijas civillikuma 138. paragrāfā.
Arī Krievijas civilkodeksa 169. pants nosaka, ka darījums nav spēkā, ja tā
mērķis ir pretrunā tiesiskās kārtības un tikumības pamatiem. Krievijas
civilkodeksā šādā gadījumā paredzēta pilnīga saņemtā izpildījuma atgriešana,
kas pilnībā attiecas uz darījuma abām pusēm.[9]
Latvijas
Civillikuma 1. pants nosaka, ka tiesības izlietojamas un pienākumi pildāmi pēc
labas ticības.[10]
Ar šo pantu arī tiek radīts pamats tikumības un labticības kritēriju
pielietošanai tiesisku konfliktu risināšanā Latvijā.
Diemžēl
Latvijā pagaidām šī (labo tikumu) tiesību doktrīna ir diezgan neizstrādāta.
Savukārt, piemēram, Vācijā šajā sfērā darīts daudz vairāk. Tur tiesu prakse un
tiesību zinātne apkopojusi un sistematizējusi līdzīgos labo tikumu pārkāpšanas
gadījumus. Trīs būtiskākās grupas, kādās iedalīti labo tikumu pārkāpšanas
gadījumi ir:
1)
līgumi, kas pārmērīgi ierobežo
viena līgumpartnera ekonomisko vai personisko brīvību;
2)
parādnieka apņemšanās dot
kreditoram pārmērīgu saistību izpildīšanas nodrošinājumu (piem., pārmērīgs
līgumsods);
3)
augļošana [11]
Latvijā
pagaidām īpaši netiek izdalīti vairāki labiem tikumiem pretēju tiesisku
darījumu veidi tiesu prakses trūkuma dēļ šādos jautājumos. Vairums šāda veida
ārēji tiesisku darījumu tiek atzīti par prettiesiskiem, tajos atrodot
augļošanas pazīmes.
Augļošana
ir dažāda veida aizdevumi, kuri izdarīti, apzināti izmantojot aizņēmēja smago
materiālo stāvokli, un kuru nosacījumi ir viņam pārmērīgi apgrūtinoši. Latvijā
civiltiesībās augļošana uzskatāma par prettiesisku darbību, jo tā ir pretrunā
labiem tikumiem, savukārt krimināltiesībās augļošana ir minēta kā pretlikumīga
darbība, par kuru paredzēts sods ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem
gadiem vai arests, vai naudas sods 100 minimālo mēnešalgu apmērā (Krimināllikuma
201. pants).
ASV ir
izstrādāts speciāls Augļošanas likums (Usury
Law), kas aizsargā patērētājus, nosakot maksimālo procentu likmi. Šī
procentu likme ir augusi laika gaitā – no kādreizējiem 6-8% līdz tagadējiem
vairāk kā 18%. Ar speciāliem aktiem procentu likmi iespējams paaugstināt, lai
nodrošinātu aizdevumu, pat līdz 36% gadā.
Pašlaik ASV
Federālais likums drīkst regulēt visu ASV štatu Augļošanas likumus –
pielīdzināt tos vienu otram.[12]
Latvija ir
ceļā uz to, lai mūsu valstī liktu pamatus tiesu praksei par pārmērīgiem
līgumsodiem, kas ir pretēji labiem tikumiem, kā oficiāli atzīts, piemēram,
Vācijā.
Līgumsoda
apmērs ir pušu vienošanās priekšmets, kur svarīga gribas brīva izpausme, bet
likumdevējs nav uzlicis pienākumu samērot līgumsodu ar iespējamiem zaudējumiem.
Tāpēc teorētiski par pārkāpumu, kas vispār nerada zaudējumus vai rada nelielus
zaudējumus, var būt noteikts bargs līgumsods. Dažās valstīs, piemēram, Anglijā
pret to izturas negatīvi. Kā atzīst Kalvis Torgāns savos Civillikuma komentāros[13],
domājams, ka Latvijā, vadoties no labiem tikumiem, pārmērīgu līgumsodu varētu
atzīt par netaisnu (pamats – CL 1415. pants). Diemžēl, tādas tiesu prakses vēl
nav.
Pilnveidojot
likumus, labāk būtu tajos jau iekļaut kādus līgumsoda ierobežojošus faktorus,
kas, protams, nav viegls uzdevums. Tomēr prakse liecina, ka citu valstu
civillikumos tiek iekļauti atsevišķi noteikumi, kas attiecas uz līgumsodu.
Piemēram,
Vācijas civillikuma (BGB) 343. pantā noteikts, ka parādnieks var lūgt samazināt
līgumsodu, ja tas ir nesamērīgi augsts. Pie samērīguma noteikšanas jāņem vērā
visas kreditora intereses un parādnieka spējas.
Daudzās
valstīs, piemēram, Šveicē atzīst līgumsoda noteikšanu procentu veidā, bet dažās
valstīs pret līgumsodu kā tādu vispār ir noraidoša attieksme.
K.Torgāns
izteicies, ka Latvijas likumos būtu vajadzīgi procentos izteiktā līgumsoda
apmēra ierobežojumu vai arī tiesai būtu jādod tiesības samazināt pārmērīgi
augstu līgumsodu.[14]
Kā
norādījis A.Grūtups rakstā “Līgumsoda apmērs”, svarīgi, lai līgumsoda
noteikšana notiktu saskaņā ar Civillikuma 1. panta noteikumiem – t.i., tiesības
izlietojamas un pienākumi pildāmi pēc labas ticības. Var rasties situācija, kad
parādnieks gadiem ilgi, pie labākās gribas, var nespēt norēķināties ar
kreditoru – tātad parādās augļošanas iezīmes, kas ir pretējas labiem tikumiem.[15]
Respektīvi, šajā gadījumā var rasties situācija, kad jāpiemēro Civillikuma
1415. pants.
Tātad
attiecībā uz darījumiem, kas ir pretrunā ar labiem tikumiem, Latvijā tiek
attiecināts Civillikuma 1415. pants.
Ja izpildījuma
saņemšana ir bijusi pretēja labiem tikumiem vai likumiem, šī darbība ir
kriminālsodāma, kā arī iespējams atprasīt doto. Atprasījuma tiesības gan nav
tādam devējam, kurš pats ir rīkojies netikumīgi vai pretlikumīgi – piem.,
kukuļdošana, t.i., ja viņa paša rīcība bijusi kriminālsodāma.
Tā kā
izpildījumam, kura pieņemšana ir bijusi netikumīga vai pretlikumīga, nav
tiesiska pamata (tas ir jāatzīst par spēkā neesošu; Civillikuma 1415. pants) – izpildījuma atprasīšana iespējama ne tikai ar condictio ob turpem causam (pretlikumīga
vai netikumīga pamata dēļ – Civillikuma 2387. pants), bet arī ar condictio sine causa (jebkāda pamata
trūkuma dēļ - Civillikuma 2389. pants), gan ar condictio indebiti (neesoša parāda izpildījuma atrprasījums – Civillikuma 2369. pants)[16].
Tātad Civillikuma 2387. pantam nav īsti praktiskas nozīmes kā pantam, ko
piemērot kā atprasījuma pamatu.
Atprasot
izpildījumu, prasītājam ir jāpierāda, ka izpildījuma pieņemšana ir pretrunā ar
likumu vai labiem tikumiem.
Interesanta
nozīme ir CL 2388. pantam – tajā minēts, ka par atprasījuma priekšmetu ir spēkā
2376.-2380. panta noteikumi, tikai ar to izņēmumu, ka šajā gadījumā nekādā
gadījumā nevar prasīt procentus. Tāda norma paredzēta tādēļ, lai izsargātos no
tā, ka izpildījuma devējs varētu atgūt vairāk nekā ir izpildījis. Tas arī būtu
pretrunā gan ar likumu, gan ar labiem tikumiem.
Vēl būtu
jāatzīmē, ka, nosakot saņēmēja atbildību, nav jāpiemēro 2355.-2357. panti, jo
tie paredz mantas patvaļīgu piesavināšanos, ne pieņemšanu.
Latvijas Civillikumā līdz 1935. gadam attiecībā uz
labiem tikumiem tiesiskajos darījumos bija nedaudz vairāk pantu. Piemēram,
atprasījums netikumīga vai pretlikumīga pamata dēļ bija ietverts trīs pantos –
tagad tas apvienots divos.
Manuprāt, veiksmīgs bijis tā laika definējums:
“Neviens līgums, kas nodibina kaut ko pretlikumīgu, netikumīgu vai negodīgu,
nesaista.”[17]
Nobeigums
Diemžēl juridiski paredzamas nav gluži visas dzīves
situācijas, tādēļ jāatzīst, ka ģenerālklauzula “labi tikumi” tomēr lietota
vietā, atstājot sabiedrības morāles ziņā izvērtēt ārēji tiesisku darījumu
atbilstību labiem tikumiem.
Tikumības
un morāles normu piemērošana darījumu vērtēšanai, protams, var radīt lielu
nenoteiktību. Morāles normas nav kodificētas un dažādiem sabiedrības slāņiem
par tām ir atšķirīgi uzskati. Tiesībās ir ietverts tas morāles normu minimums,
kuras pārkāpt aizliedz valsts. Atsaukšanās uz morāles vai reliģijas normām ir
pieļaujama tikai izņēmuma gadījumos, tas ir, tad, ja var neapstrīdami pierādīt,
ka darījuma priekšmets ir pretrunā nevis ar kādiem samērā nebūtiskiem
postulātiem, bet gan morāles vispāratzītiem pamatprincipiem.
Kas ir
“labi tikumi”, to nosaka sabiedrībā valdošie ētiskie uzskati, kas ir mainīgi un
kuriem iespējama evolūcija. Katrā atsevišķā gadījumā tiesai ir jākonstatē un
jāpiemēro spriedumā šie uzskati. Ne katra amorāla darbība rada darījuma spēkā
neesamību, - to dara tikai tāda, kas ir pretrunā ar plaši atzītiem, morāles pamatus veidojošiem principiem.
Nav spēkā
tāds darījums, kas formāli, pēc gribas izteikuma (no ārpuses) atbilst tiesiska
darījuma definējumam, bet pēc satura ir pretrunā ar reliģiju, likumiem vai
labiem tikumiem. Strīdus gadījumā jāmēģina analizēt, cik atbilstīgs labiem
tikumiem ir noslēdzamais vai noslēgtais darījums un vai tas atbilst Civillikuma
1. pantam.[18]
Ja šāds
gadījums, kur tiesisks darījums ir pretējs labiem tikumiem, nonāk līdz tiesai,
tomēr jāatceras, ka tiesa ir nevis patiesības atrašanas, bet gan konflikta
izbeigšanas un likumu interpretācijas instance.
Izmantotā literatūra
Autoru kolektīvs, Juridisko terminu vārdnīca, izd.
Nordik, Rīga, 1998.
A.Grūtups, “Tiesu prakse un komentāri”, Rīga, izd.
“Mans Īpašums”, 1994.
A.Grūtups, Līgumsoda apmērs, “Mans Īpašums”, 22/1998,
24.lpp;
N.Horns, Ievads tiesību zinātnē un tiesību filosofijā,
II Tiesību normas un citas normas, “Likums un Tiesības”, nr.2, oktobris,
1999.g.
Osvalds Joksts, Saistību tiesības saimnieciskajos
darījumos, izdevniecība P&K, Rīga, 1999.
I.Krastiņš, Tiesību būtība un forma, Rīga, 1999.
S.Lasmane, A.Milts, A.Rubenis; “Ētika”, izd.
“Zvaigzne”, Rīga, 1993.
Enciklopēdiskā vārdnīca, II sējums, izd. “Latvijas
enciklopēdiju redakcija”, Rīga, 1991.
E.Levits, “Par tiesāšanu”, “Diena”, 30.decembris,
1984.
K.Torgāns, Civillikuma Saistību tiesības, Līgumsods,
“Mans Īpašums”, 8/1998, 18.lpp.
Latvijas Republikas normatīvie akti, Civillikums,
4.daļa, saistību tiesības un komentāri pie Civillikuma Saistību tiesību daļas
nodaļām, Dr.habil.jur., prof., LZA koresp. loc. Kalvis Torgāns, Rīga, 1996.
Latvijas Republikas Civillikuma komentāri: 4.daļa,
Saistību tiesības (1401.-2000.pants). Autoru kolektīvs prof. Torgāna vispārīgā
zinātniskā redakcijā, Rīgā, 1998
Normatīvie akti
Civīllikumi (Vietējo likumu kopojums III daļa), izd.
Valters un Rapa, Rīga, 1935.gads
Civillikums (Civillikuma teksts ar grozījumiem, kas
izsludināti līdz 1998.gada 1.jūlijam), izd. KIF “Biznesa komplekss”, Rīga,
1998.
[1] Sk. N.Horns, Ievads tiesību zinātnē un tiesību filosofijā, II Tiesību
normas un citas normas, “Likums un Tiesības”, nr.2, oktobris, 1999.g., 47.lpp
[2] Sk. Autoru kolektīvs, Juridisko terminu vārdnīca, izd. Nordik, Rīga,
1998., 77.lpp
[3] Sk. Sīkāk S.Lasmane, A.Milts, A.Rubenis; “Ētika”, izd. “Zvaigzne”,
Rīga, 1993., 40.-42.lpp.
[5] sk. Enciklopēdiskā vārdnīca, II sējums, izd. “Latvijas enciklopēdiju
redakcija”, Rīga, 1991., 240.lpp.
[6] I.Krastiņš, Tiesību būtība un forma, Rīga, 1999.
[7] sk. I.Krastiņš, Tiesību būtība un forma, Rīga, 1999.
[8] Sk. N.Horns, Ievads tiesību zinātnē un tiesību filosofijā, II Tiesību
normas un citas normas, “Likums un Tiesības”, nr.2, oktobris, 1999.g., 45.lpp
[9] Sk.: Сборник Κодексов Ρоссийской Φедерации, I кн., М.: Дело, 1999.-стр
74.
[10] Sk.: Latvijas Republikas Civillikuma komentāri: 4.daļa, Saistību
tiesības (1401.-2000.pants). Autoru kolektīvs prof. Torgāna vispārīgā
zinātniskā redakcijā, Rīgā, 1998, 30.-31.lpp.
[11] Sk.: H.Brox, Allgemeiner Teil des BGB, 149.-157.lpp.
[12] sk. Edwin W. Tuener, Jan W.Henkel, “The Legal and Ethical Enviroment
of Business”, Irwin, USA, 1992.
[13] Sk. K.Torgāns, Civillikums Saistību tiesības, Līgumsods; “Mans
Īpašums”, 8/1998, 18.lpp.
[14] sk. Arī V.Brīvmanis, Līgumsods, R., 13, 10.lpp.).
[15] Sk. A.Grūtups, Līgumsoda apmērs, “Mans Īpašums”, 22/1998, 24.lpp.
[16] Latvijas Republikas Civillikuma komentāri: 4.daļa, Saistību tiesības
(1401.-2000.pants). Autoru kolektīvs prof. Porgāna vispārīgā zinātniskā
redakcijā, Rīgā, 1998, 30.-31.lpp.
[17] Civīllikumi (Vietējo likumu kopojums III daļa), izd. Valters un Rapa,
Rīga, 1935.gads
[18] Osvalds Joksts, Saistību tiesības saimnieciskajos darījumos,
izdevniecība P&K, Rīga, 1999.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru