From: Dāvis Baltiņš
Date: Monday, June 04, 2001, 12:22:39 AM
Jēkabpils
Valsts ģimnāzijas
skolnieka
Dāvja
Baltiņa
referāts
Ievads.
Tiesību
normu iztulkošana jeb interpretācija pašlaik Latvijā vēl nav
nostabilizējusies.Var vērot gadījumus,piemēram,pēdējos gados skandalozākās
lietas,par kurām daudz tiek runāts un atspoguļots gan presē,gan televīzijā,un
šajās lietās atklājas atšķirīga vai pat pilnīgi pretēja likumu iztulkošana.
Iztulkošanu
dažkārt uztver kā procesu,kurā pilnīga rīcības brīvība ir dota normas
piemērotājam,kurš vadās no savas dzīves un profesionālās juridiskās
pieredzes,no savas tiesiskās apziņas.No tā varētu secināt,ka iztulkošanas un
juridiskā risinājuma rezultāti nav prognozējami,jo individuālā pieeja
iztulkošanas paņēmieniem ir daudzveidīga,kā arī nav pilnīgi vienādu dzīves
gadījumu,ņemot vērā visas nianses un apstākļus.Tāpēc diezgan populārs ir
izteiciens:”Cik juristu,tik viedokļu”.Bet tā gluži nav.Pastāv dažādi
iztulkošanas veidi ,metodes un pieejas.Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem
es mēģināšu rast referāta turpmākajās nodaļās.
2
Iztulkošanas
jēdziens,mērķis un nepieciešamība.
Prof.Dr.iur.V.Sinaiskis
ir rakstījis:”Likumu iztulkošana vispār un civilo atsevišķi patiesībā nav nekas
cits kā šo likumu pielietošana pienācīgā viņu izpratnē.Tātad skaidrs,ka arī
pati likuma iztulkošanas problēma izvēršas jautājumā par likumu
izpratni,t.i.,par viņu pienācīgu izpratni”.
Tiesību
normu iztulkošana jeb interpretācija ir likumos un citos normatīvajos aktos
izteiktās tautas valstiskās gribas noskaidrošana un izskaidrošana ,lai tiesību
normas saturu pareizi un vienveidīgi saprastu un piemērotu konkrētā dzīves
gadījumā.Tiesību normu iztulkošana ir priekšnosacījums to pareizai
realizācijai.
Iztulkošanas
subjekti ir valsts iestādes,sabiedriskās organizācijas,amatpersonas un
atsevišķi pilsoņi.Iztulkošanas objekts ir normatīvs akts kopumā,tā daļa vai
atsevišķs pants.Ar iztulkošanu netiek papildinātas vai groītas spēkā esošās
tiesību normas ,tā tikai precizē un noskaidro to,kas izteikts tiesību normā.
Izskaidrošanas
mērķis ir nodrošināt iztulkojamās normas pareizu un vienveidīgu realizēšanu
,novērst kļūdas un nepilnības tā piemērošanā nākotnē.Iztulkošanas
izskaidrošanas rezultāts jāietver kompetentas valsts iestādes aktā.*
Tātad,tiesību
normu teksta un tā satura izzināšanu ,reprodukciju un izvērtēšanu veic ar
darbību kopumu,ko apzīmē kā”iztulkošana” vai “interpretācija” – no latīņu
valodas “interpretation” – skaidrošana,jēgas atklāšana.
Jebkurš
likums vai tiesību norma ir normas izdevēja mērķtiecīgas darbības
rezultāts,jaunrades akts.Normas izveidotājam vārdi un teksts ir tikai līdzeklis
,lai pateiktu domu,kurā ir ietverts konkrēts saturs.Jēdziena satura izpratne
nav viennozīmīga.Likuma teksts ir tā satura ārēji redzamais ietvars.No tā,cik adekvāti
likumdevējam izdodas ietvert vārdos gan savu gribu,mērķi,visu,ko var nosaukt
par “ratio legis”,likuma pielietotājam iespējams reproducēt normu teksta
saturu,lai atbilstoši tā mērķim realizētu to dzīvē.** “Ratio legis” ir likuma
mērķa,jēgas,sociālā pamatojuma apzīmējums,kurš radies senajā Romā un tiek
izmantots arī mūsdienās.Padomju tiesību sistēmā šis apzīmējums netika
lietots,bet pirmskara Latvijā,kā arī pašlaik Rietumu tiesību lokā to lieto.Tas
ir sarežģīts process ,kurā tiek izmantotas dažādas iztulkošanas
metodes,piemēram,gramatiskā,sistemātiskā,vēsturiskā,teleoloģiskā.
_______________________________________________________*
I.Krastiņš,Tiesību teorijas pamatjēdzieni,1998,- 25.lpp.
**
E.Meļķisis,Tiesību normu iztulkošana,R.,1999,- 7.lpp.
3
Ministru
Kabineta 1995.g.13.jūnija noteikumos nr.154 “Administratīvo aktu procesa
noteikumi”šīs metodes tiek ieteiktas piemērošanai.
Viens
no ievērojamākajiem jaunāko laiku teorētiķiem K.Saviņji uzskatīja,ka
interpretācija ir zinātniska nodarbošanās,kā arī māksla,ar kuras palīdzību
likuma jēga un saturs tiek padarīti saprotami un atzīti savā būtībā.Tas tiek
apstiprināts arī Francijas juridiskajā doktrīnā,kurā interpretācijas process
tiek nosaukts par interpretācijas tehniku,kuru iedala divos veidos – eksegēzes
jeb izskaidrojuma tehnika un zinātniskā tehnika.Eksegēzes tehniku lieto jomā
,kas attiecas uz konkrētas normas ietvariem,pēta to,ko likuma autors bija
gribējis teikt;zinātniskā tehnika pēta ,ko autors būtu gribējis teikt jaunajā
lietu kārtībā tad,ja sociālā realitāte vairs neatbilst tai,kāda tā bijusi
likuma pieņemšanas laikā.
Bieži
var dzirdēt uzskatu,ka tad,kad tiesību normas saturs ir skaidrs, tad nav
vajadzīga normas interpretācija.Bet tas viss ir ļoti nenoteiktā formā,jo,kas
vienam var būt skaidrs,ņemot vērā viņa juridisko kvalifikāciju un pieredzi,tas
otram var būt neskaidrs.Un,jo plašākas zināšanas un dažādāka pieeja konkrētam
gadījumam,jo vairāk var rasties neskaidrību.Tāpat arī,vairākkārt pielietojot
vienu un to pašu izpratni vai risinājumu,var rasties pārliecība,ka tikai tāds
risinājums ir īstais.Bet,pieņemot jaunu normu un tās rezultātā mainoties
iepriekš piemērotās normas saturam,tas,kas bija skaidrs iepriekš,turpmāk tāds
var nebūt.
Ņemot
vērā individuāli motivētu iztulkošanas darbību un paņēmienu daudzveidību,var
rasties uzskats,ka iztulkošanas rezultāti var būt dažādi un nav prognozējami.To
apstiprina arī raksts avīzē “Diena”:”Katru individuālu lietu izskata konkrētā
tiesa.Tiek ņemta vērā katra tiesājamā personība.Vienu lietu izskata,piemēram,Valmierā,bet
citu – Rīgā.Valmierā ir viens tiesas sastāvs,Rīgā cits,katram tiesas sastāvam
ir sava pieeja vieniem un tiem pašiem apstākļiem.Un visas lietas netiek
izskatītas pēc viena šablona.Ja tas būtu tik vienkārši,varētu likt lietā ,
piemēram,kompjūteru,kurā ievadītu zināmas pazīmes,un pēc tam saņemtu atbildi –
ir vai nav vainīgs.Tiesa ņem vērā visas nianses un blakusapstākļus,un tikai tad
pieņem lēmumu.(“Diena”,1997.g.14.nov.) Līdz ar to var vērot atšķirīgu vai pat
pretēju likuma iztulkošanu pēdējos gados lielākajās lietās.Piemēram,Saeimas
izveidotā parlamentārās izmeklēšanas komisija “3 miljonu lietā”ziņojumā Saeimai
norādīja uz trūkumiem normu iztulkošanā,kas saistīts ar šo lietu,apgalvojot,ka
krimināllietas tālāka attīstība ir apdraudēta,ja netiks revidēta pastāvošo
likumu interpretācija.
Mūsdienās,strauji
attīstoties dažādiem sabiedrības procesiem,ir tā, ka konkrēts gadījums
likumdošanā nav paredzēts.Tāpēc bieži var dzirdēt uzskatu,ka Latvijā
likumdošana,tiesu sistēma nav sakārtota,tāpēc nevar atrisināt kādu konkrētu
gadījumu.Bet A.Levits norāda:””Likumu nesakārtotība”ir tikai mīts,kas kalpo par
attaisnojumu ierēdņa vai jurista
4
bezdarbībai
vai nesaprātīgam juridiskam risinājumam”.*Jo ,meklējot risinājumu,ir jāņem vērā
ne tikai viens atsevišķs likuma pants,bet gan jāskatās uz tiesību normu sistēmu
kopumā,un juristam,balstoties nevis uz vienu atsevišķu normu,bet gan uz
pastāvošo tiesību sistēmu kopumā,ir jāatrod vispārējs šādu gadījumu saprātīga
risinājuma modelis.Vācu zinātnieks H.Koings izvirza vairākas pozīcijas ,kuras
būtu jāņem vērā,interpretējot tiesību tekstus.Pirmkārt,tā ir
objektivitāte.Iztulkotājam jādarbojas objektīvi,bez aizspriedumiem,nemainot
tekstus,bet gan attīstot domu ,kas ir teksta saturā.Koings rakstīja:”Teksta
sagrozīšana un iztulkošana pēc pušu subjektīviem mērķiem ir uzskatāma par
jurista profesionālās ētikas nopietnu pārkāpumu”.Otrkārt – vienotības pozīcija.
Tekstu jāuztver kā vienotu veselumu.Atsevišķi teikumi jāapskata kā daļu no
kopsakara,tekstam jābūt bez pretrunām.Treškārt – salīdzinošā pozīcija. Tā var
aptvert kā vēsturisko ,tā patreizējo aspektu.Salīdzinot ar citiem līdzīgiem tā
paša laika tiesību avotiem,parādīt gan teksta raksturīgākās īpatnības,gan
veicināt vienotu izpratni.
Tiesību
tekstu iztulkošanas nepieciešamību biežāk sastopamos cēloņus norādījis vācu
zinātnieks Roberts Aleksis.Tie ir:
1.. tiesību teksta valodas un jēdzienu
nenoteiktība;
2.. konfliktu(kolīziju)iespējamība starp
normām;
3.. gadījumi,kuri nav pietiekoši noregulēti
tiesību normās;
4.. reālās sociālās dzīves izmaiņas ,kuru
rezultātā radās normu mērķu neatbilstība dzīves prasībām.
Bez
tam Latvijā ir izveidojušās arī šādas divas iemeslu grupas:
a.. Latvijas patreizējā tiesību sistēma
sastāv no tiesību aktiem un normām,kas pieņemti trīs atšķirīgos periodos –
pirmskara Latvijā(īpaši 1937.gada Civillikums),padomju okupācijas periodā un
laikā pēc neatkarības atjaunošanas.Šajās tiesību normās var vērot valodas un
jēdzienu īpatnības.
b.. Latvijā arvien vairāk tiek ieviesti ANO
un Eiropas Savienības normatīvie tiesību dokumenti,kuri ir veidoti uz citas
teorētiskas bāzes.
Iztulkošanas
nepieciešamības būtība ir tā,ka tiesību normas ir abstraktas,bet tās jāpiemēro
konkrētiem gadījumiem.
Pašlaik
Latvijā juristiem jāievieš tiesību zinātnē un normu piemērošanas praksē
interpretācijas un juridiskās argumentācijas teorijas atziņas tādā apjomā un
kvalitātē,kas atbilst citu demokrātisko valstu standartiem.
*
E.Levits,Starp tiesību normu un tiesisko realitāti,Diena,10.10.96. –2 lpp.
5
Kvalitatīva
iztulkošana palīdzēs novērst normatīvajos aktos esošās pretrunas,saskaņos
tiesību normas ar sabiedrībā notiekošajām pārmaiņām.E.Meļķisis
raksta:”Iztulkošanu var uzskatīt par specifisku metožu un paņēmienu kopumu,kura
pielietošana tiesību normu piemērošanas procesā nepieciešama,lai iespējami
objektīvi atklātu tās saturu,izprastu jēgu un sociālo mērķi un nolūku,tādējādi
sekmējot normas piemērošanu atbilstoši tiesību sistēmas un taisnības principiem
un sociālajai realitātei.Juridiskās iztulkošanas mērķis ir izprast doto tiesību
normu kā tiesiskās kārtības prasību,cilvēku kopdzīves taisnīgās un lietderīgās
kārtības nosacījumu”.*
Pirmskara
Latvijā iztulkošanu regulējošās normas bija ietvertas Civillikumā un
procesuālajos likumos.Liela nozīme bija arī tiesību doktrīnas principiem.Pēc
neatkarības atgūšanas 1992.g.atjaunotais LR 1937.g.Civillikums atjaunoja arī
normas par likuma interpretāciju.
Lasot
Civillikumu,var vērot,ka,piemēram,privāttiesību jomā saistību tiesībās
dalībnieku gribas izteikuma noskaidrošana ir viens no svarīgākajiem
iztulkošanas uzdevumiem.Tas atspoguļojas Civillikuma ceturtajā daļā –Saistību
tiesības,septītā apakšnodaļa ,tiesiska darījuma iztulkošana(no
1504.p.-1510.pantam).Piemēram,daži panti:
1504.Darījumu
iztulkojot,jāskatās tikai uz darījumā lietoto vārdu nozīmi,un,ja tie nav
divējādi saprotami,tad tie ir cieši jāievēro,ja vien nepierāda,ka tie nesaskan
ar dalībnieku gribu.
1505.Ja
rodas šaubas par vārdu nozīmi,jāievēro to jēgums un darījuma dalībnieku skaidri
izsacītais vai kā citādi izrādītais nodoms.
1506.Pavisam
tumši un nesaprotami,kā arī tieši sevī pretrunīgi gribas izteikumi nemaz nav
iztulkojami,bet ir atzīstami par neesošiem.
Publisko
tiesību jomā par tiesību interpretāciju rakstīts Ministru Kabineta
1995.g.13.jūn.noteikumos nr.154”Administratīvo aktu procesa noteikumi”,kas
regulē publisko tiesību normu iztulkošanu,uzskaita svarīgākās iztulkošanas
metodes,nosaka Satversmes tiesas iztulkojumu tiesisko stāvokli.
“Latvijas
Vēstnesī” Nr.45 ,1999.g.23.decembra rakstā “Par Satversmi kā domāšanas
līmeni”(pārpubl.no mēnešraksta”Likums un Tiesības”Nr.3)V.Birkavs analizē
jautājumu par Satversmes atbilstību mūsdienu prasībām.Pēdējā laikā šāds
jautājums kļūst arvien aktuālāks tāpēc,ka Latvija virzās uz iestāšanos Eiropas
Savienībā,un tas nozīmē,ka vajadzēs pilnveidot vai grozīt vairākus Satversmes
pantus.Bet,kā norāda V.Birkavs,politiķi,juristi vēl nav gatavi nopietnai
konstitucionālai diskusijai.Lai veiktu grozījumus Satversmē,vajadzīgs jauns
domāšanas līmenis un tiesību izpratne.Var izšķirt trīs ar Satversmes
interpretāciju saistītas problēmas:
1)t.s.neatkarīgo
iestāžu statuss;
_______________________________________________________*
E.Meļķisis,Tiesību normu iztulkoana,R.,LU,1999, -13.lpp.
6
Iztulkoanas
veidi un metodes.
Tātad,likumdošanā
ir noteikts,ka iztulkošanas metodes ir jāpielieto privāto tiesību jomā
-Civillikuma 4.pantā,publisko tiesību jomā – Ministru Kabineta
1995.g.13.jūn.noteikumos nr.154”Administratīvo aktu procesa noteikumi”.
Tiesību
normas teksts ir pamats konkrēta jautājuma risināšanai,kurš praksē ir
jāiztulko.Bet tas ir jāiztulko metodoloģiski pareizi,jo patvaļīga iztulkošana
ir prettiesiska.Iztulkošana ir metodoloģiski pareiza tad,ja balstās uz vienu
vai vairākām iztulkošanas metodēm –
gramatisko,sistēmisko,vēsturisko,teleoloģisko.
Var
vērot,ka iestādēs pārsvarā tiek izmantota viena – gramatiskā – iztulkošanas
metode,bet pārējās netiek izmantotas.Protams,lai izmantotu šīs metodes,ir
vajadzīgas lielākas zināšanas juridiskajā nozarē.
Gramatiskā(filoloģiskā)metode.
Ar
šo metodi noskaidro tiesību normas vārdisko jēgu no valodas viedokļa.Saistību
ar valodas lietošanu var uzskatīt par primāro,jo katrs likumdevējs izmanto
visiem saprotamu vārdu jēgu.Tiek izmantota gan ikdienā lietota valoda,gan arī
juridiski termini,kas ļauj izteikties precīzāk un konkrētāk.Bet valoda ir
elastīga,vārdiem var būt vairākas nozīmes.Normas izveidotājs tekstā lieto gan
darbības vārdus,gan lietvārdus,vietniekvārdus utml.Tie veido valodas 1)leksisko
elementu.Vārdi atrodas saistībā viens ar otru,veido teikumus,palīgteikumus,un
tas ir 2)sintaktiskais elements.Vārdi izsakanoteiktu jēgu,teikumi veido
noteiktu domu,un tiek veidots 3)loģiskais elements.Bet vienu un to pašu domu var
izteikt ar dažādiem vārdiem un dažādu teikuma uzbūvi,un tas veido 4)stilistisko
elementu.
Lai
precīzāk izteiktu kādu darbību vai parādību,lai izvairītos no lieku teikumu
rakstīšanas un skaidrošanas,no daudzu pazīmju uzskaitīšanas,kas raksturo šo
parādību vai darbību,likumdevējs bieži vien ievieš speciālu terminu tā
apzīmēšanai.Piemēram,jau senajā Romā bija pazīstams un arī mūsdienās tiek
izmantots tāds jēdziens kā servitūts – tāda tiesība uz svešu lietu,ar kuru
īpašuma tiesība uz to ir lietošanas ziņā aprobežota kādai noteiktai personai
vai noteiktam zemes gabalam par labu.Tiek izdalīti arī jēdzienu satura
noteiktības veidi:
1.. viennozīmīgi jēdzieni(tie ir ar
noteiktu nozīmi,piem. “Latvija”),
2.. jēdzieni ar skaidru kodolu un
nepietiekami norobežotām “apmalēm”(piem.”transporta līdzeklis”,dažos gadījumos
var rasties neskaidrības),
3.. jēdzieni ar vairākām norobežotām
nozīmēm(piem. “pilsonis”),
4.. jēdzieni ar nenoteiktu satura
nozīmi(pauž attieksmi,vērtējumu utml.piem.”morāls kaitējums” u.c.)*
_______________________________________________________*
E.Meļķisis,Tiesību normu iztulkošana,R.,LU,1999, -23.lpp.
Par
piemēru varētu ņemt 51 starptautisko tiesību dokumentu cilvēktiesību
jautājumos,kuriem Latvija pievienojās 1990.g.4.maijā. E.Levits savā rakstā
“Cilvēktiesību normu juridiskais rangs Latvijas tiesību sistēmā “ norāda – lai
noskaidrotu jautājumu par to dokumentu juridisko rangu,kuriem Latvija
pievienojās ar 1990.g.4.maija Pievienošanās deklarāciju,vispirms
jānoskaidro,kāda ir šīs deklarācijas juridiskā jēga.Izmantojot gramatisko
interpretāciju,var redzēt,ka daklarācijas tekstā nav tieši norādīts par to
starptautisko tiesību aktu cilvēktiesību jautājumos darbību un juridisko rangu
Latvijas tiesību sistēmā,kuriem Latvija ar šo deklarāciju
pievienojās.Deklarācija tātad varētu nozīmēt tikai saistību uzņemšanos uz
ārpusi,starptautiskajā līmenī, bez tiešām no tā izrietošām sekām Latvijas
tiesību sistēmai un līdz ar to administratīvajai un tiesu praksei.
Bet
deklarācijas tekstu varētu tulkot arī tādā veidā,ka,tā kā preambulā norādīts,ka
pievienošanās šiem dokumentiem notiek, “rūpējoties par LR likumdošanas aktu
atbilstību starptautisko tiesību normām cilvēktiesību jautājumos “,tāpēc var
secināt,ka juridisku pretrunu gadījumā starp Latvijas likumdošanu un
starptautiskajām normām Latvijas likumdošana būtu pielāgojama starptautisko
tiesību normām un nevis otrādi.Deklarācijā ietvertajām starptautisko tiesību
normām ir jābūt prioritārām pār Latvijas likumdošanas normām.*
*Juristu
Žurnāls 5/Cilvēktiesību Žurnāls 6,R.,-1997.-46.lpp.
Sistēmiskā
metode.
Vispirms
konkrētāk par jēdzienu”sistēmiskā”.Kā redzams E.Meļķisa grāmatā’Tiesību normu
iztulkošana” 27.lpp.,viņš skaidro,ka “saistemātisks” nozīmē – tāds,kas ir
izveidots pēc noteiktiem principiem;tāds,kas veido sistēmu; bet “sistēmisks” –
saistīts ar sistēmu,tai raksturīgs;tāds,kura pamatā ir sistēma.Tāpēc par
precīzāku viņš uzskata vārdu”sistēmisks” un to savā rakstā pielieto.Bet daži
autori izmanto vārdu “sistemātisks”.
Ar
sistemātisko metodi noskaidro tiesību normas jēgu no tiesību normu savstarpējā
sakara viedokļa.Tiesības nav atsevišķu normu statisks kopums.Tiesību sistēma ir
sarežģīta tiesību normu,principu savstarpēji vienota un saturiski saskaņota
sistēma.Katra atsevišķa norma tiek piemērota atbilstoši visai tiesību
sistēmai,iekļaujas tās kopējā funkcionēšanā.Sistemātiskā metode ir tiesību
normas tekstuālā satura( ko noskaidro ar gramatisko metodi)tālāka izpēte un
analīze no normu savstarpējā sakara viedokļa,lai noteiktu normas juridisko
saturu.
E.Levits
savā intervijā minēja piemēru,kurš labi atspoguļo to,ka,risinot konkrētu
gadījumu,jāņem vērā ne tikai atsevišķs likuma pants,bet gan tiesību norma
kopumā.*Saeimā sakarā ar Valsts prezidenta vēlēšanām izraisījās debates,vai par
prezidenta kandidātu var būt persona, kura ir tiesāta un izcieš sodu.Lielākā
daļa atzina,ka var,jo Satversmes 37.pantā ir teikts:”Par Valsts prezidentu
nevar ievēlēt personu,kura nav pilnus 40 gadus veca”.Tika pat ieteikts pieņemt
speciālu likumu,kur īpaši ierakstītu citus ierobežojumus.Tikai deputāts Apsītis
tika pareizi norādījis,ka šis 37.pants jāsaprot kā papildinājums Satversmes
9.pantam, kurš nosaka,ka”Saeimā var ievēlēt katru pilntiesīgu Latvijas
pilsoni,kurš vēlēšanu dienā ir vecāks par 21.gadu”.Tas nozīmē,ka Valsts
prezidenta kandidātam jābūt 1) Latvijas pilsonim,2)pilntiesīgam(bet persona,kas
nav rīcībspējīga un izcieš sodu,nav pilntiesīga),3)vismaz 40 gadus vecam.
Tātad
nebija metodoloģiski pareizi interpretēta Satversme.E.Levits norāda,ka tas
liecina nevis par to,ka nav sakārtota likumdošana (t.i.,Satversmē būtu
aizmirsts norādīt,ka par Valsts prezidenta kandidātu var būt tikai pilntiesīgs
pilsonis),bet gan par to,ka vēl arvien jūtama padomju sistēmas pārmantotā
juridiskā izpratne.
E.Levits
norāda,ka,pastāvot pretrunām tiesību normu tekstos,tās ir atrisināmas,jo pastāv
tiesību normu hierarhija:hierarhijā augstākstāvoša norma ir spēcīgāka par
zemāko normu.Ja vārdiskās pretrunas ir divās vienāda ranga
normās,piemēram,divos Saeimas pieņemtos likumos,tad darbojas principi – jaunāka
norma ir spēcīgāka par vecāko normu;
a.. speciālā norma ir spēcīgāka par
vispārējo normu;
b.. demokrātiskas sabiedrības
funkcionēšanai svarīgākā norma ir spēcīgāka par mazāksvarīgu normu.
_______________________________________________________*
E.Levits,Starp tiesību normu un tiesisko realitāti,Diena,10.10.96., -2.lpp.
Šie
principi ir atrodami likumdošanas aktos : gan 1994.g.18.jūn. likumā par Likumu
un citu aktu spēkā esamību,gan 1995.g.13.jūn. MK noteikumos par Administratīvo
aktu procesu.
Turpinot
analizēt iepriekšējā iztulkošanas metodē izmantoto piemēru,var teikt,ka
sistēmiskā interpretācija apstiprina vēsturiskās interpretācijas ceļā gūto
rezultātu(šajā darbā vēsturiskās interpretācijas metode aplūkota kā
nākošā).1990.g.4.maija Pievienošanās deklarācija jāaplūko kopsakarībā ar
1990.g.4.maijā pieņemto deklarāciju par Latvijas Republikas neatkarības
atjaunošanu.Šīs deklarācijas 8.punktā noteikts,ka “Augstākā padome nolemj
“garantēt Latvijas Republikas un citu valstu pilsoņiem,kas pastāvīgi dzīvo
Latvijas Republikas teritorijā,sociālās, ekonomiskās un kultūras tiesības,kā
arī politiskās brīvības,kuras atbilst vispāratzītām starptautiskām
cilvēktiesību normām”.
No
sistēmiskā iztulkošanas viedokļa var atzīt,ka Pievienošanās deklarācijā
dokumentos ietvertajām cilvēktiesībām saistībā ar Neatkarības atjaunošanas
deklarācijas 8.punktu Latvijas tiesību normu hierarhijā piešķirts spēks,kas
augstāks par likuma spēku,un ka uz tām var tieši atsaukties Latvijas iestādēs
un tiesās.*
*Juristu
Žurnāls 5/Cilvēktiesību Žurnāls 6,R.,-1997.,48.lpp.
Vēsturiskā
metode.
Ar
šo metodi noskaidro tiesību normas jēgu,ņemot vērā apstākļus, kas bijuši
tiesību normas rašanās pamatā.
Katram
juridiskam jēdzienam ir savi pirmsākumi,sava vēsture.Katra tiesību norma ir
pieņemta konkrētos vēsturiskos apstākļos.Šīs metodes uzdevumi ir līdzīgi kā
abām iepriekšminētajām metodēm,bet pārnesti uz laiku,kad iztulkojamā norma tika
izstrādāta un pieņemta.Tāpēc no tā laika apstākļu viedokļa ir jāpēta normas
teksta vārdu un satura nozīme,lai saprastu ,ko likuma izstrādātājs ar to
gribējis sasniegt.
Veicot
vēsturisko interpretāciju iepriekšaplūkotajai 1990.g.4.maija Pievienošanās
deklarācijai ,tad pēc teksta uz šo jautājumu viennozīmīgi atbildēt nevar,tāpēc
ir jānoskaidro deklarācijas pieņemšanas vēsturiskie apstākļi.No vienas
puses,Augstākā padome vēlējās panākt 51 starptautisko tiesību dokumenta
cilvēktiesību jautājumos pārreģistrāciju, jo Padomju Savienība tiem bija
pievienojusies un tāpēc tie bija spēkā arī Latvijas teritorijā jau pirms
1990.g.4.maija .Tātad varētu uzskatīt,ka Latvija pēc neatkarības atjaunošanas
vēlējās tiem atkal tikai pievienoties, bet nevis vienlaikus izdarīt izmaiņas
pastāvošajā tiesu praksē.Bet tieši otrādi – Augstākā padome gribēja jau uzreiz
mainīt pastāvošo cilvēktiesību situāciju valstī,jo tai bija raksturīgi daudzi
cilvēktiesību pārkāpumi.Tātad Augstākā padome gribēja ne tikai atjaunot savu
līdzdalību šajos dokumentos pēc Padomju Savienības sabrukšanas,bet arī gribēja
mainīt faktisko situāciju šajā jomā valstī.Tajā laikā,1990.g.4.maijā, Latvijā
vēl darbojās padomju tiesību sistēma.Tāpēc, lai tiktu mainīta situācija :
1)šiem
dokumentiem Latvijas tiesību normu hierarhijā jāpiešķir augstāks juridisks spēks
par likumu;
2)tiesām
tās jāinterpretē un jāpielieto nevis saskaņā ar padomju jurisprudences
metodoloģiju,bet gan pēc Rietumu tiesību metodoloģijas.Tādā veidā varētu tikt
izbeigti cilvēktiesību pārkāpumi valstī.*
Teleoloģiskā
metode.
Ar
šo metodi noskaidro tiesību normas jēgu,pēta likumdevēja mērķi un nolūku,kas
izteikti tiesību normā.Šī ir sarežģīta metode,jo tai pēc būtības jāveic
zinātniskā prognozēšana.Administratīvā akta procesa noteikumos “teleoloģiskās
metodes uzdevums definēts kā tiesību normas jēgas noskaidrošana,lai ar
attiecīgo tiesību normu sasniegtu lietderīgu un taisnīgu mērķi”.
Iztulkojot
jāņem vērā gan tiesību sistēmas mērķi un nolūki,nacionālo un starptautisko
tiesību principi,gan arī likuma jēga tulkojama kontekstā ar mainīgo reālo dzīvi
un sabiedrības attīstības loģiku.
Bez
šīm metodēm ir arī dažādi iztulkošanas veidi,piemēram, doktrinālā iztulkošana –
neoficiālās iztulkošanas veids,ko veic tiesību zinātnieki;kazuālā,normatīvā
u.c. iztulkošana.
Runājot
vēl par iepriekšminēto teleoloģisko metodi,tad izmantojot šo metodi,jāaplūko
Pievienošanās deklarācijas jēga un mērķis .Tā kā Latvijai ir mērķis iestāties
Eiropas Savienībā,tad jāsasniedz tie standarti,kas ir noteikti starptautiskajos
cilvēktiesību dokumentos,kuriem Latvija ir pie vienojusies 1990.g.4.maijā.Mēs
vēlamies dzīvot demokrātiskā valstī,tāpēc,kā norādīja E.Levits,Pievienošanās
deklarācija ir jāsaprot kā viens no Latvijas politiskās un tiesiskās iekārtas
pamatdokumentiem.**
**Juristu
Žurnāls 5/Cilvēktiesību Žurnāls 6,R.,-1997.,-48.lpp.
*Juristu
Žurnāls 5/Cilvēktiesību Žurnāls 6 ,R.,-1997.,-46.lpp.
Nobeigums.
Kā
var secināt,tiesību pielietošanā ļoti svarīga ir metodoloģijas nozīme.Kā raksta
E.Levits,tā mūsu valstī ir daudz zemākā līmenī nekā pati tiesību normu
sistēma.Tāpēc,pielietojot padomju tiesību metodoloģiju,bieži vien tas noved pie
absurdiem rezultātiem.
Jo
prognozējamāka kļūs valsts tiesiskā realitāte,jo vairāk palielināsies tiesiskā
drošība,kas nepieciešama gan cilvēka personīgās rīcības plānošanai,gan valsts
attīstībai.
Izmantotās
literatūras saraksts.
a.. I.Krastiņš,Tiesību teorijas
pamatjēdzieni,1998.
b.. E.Meļķisis,Tiesību normu
iztulkošana,R.,LU,1999.
c.. Tiesību spogulis I,zinātnisko rakstu krājums,R.,Biznesa
augstskola Turība,1999.
d.. E.Levits,Starp tiesību normu un tiesisko
realitāti,Diena, 10.10.96., -2lpp.
e.. “Latvijas Vēstnesis” Nr.45, - 3.lpp.
f.. Juristu Žurnāls 5/Cilvēktiesību Žurnāls
6,R.,-1997.,- 46. – 48.lpp.
g.. “Cilvēktiesību Žurnāls 4 “,R.,-1997.
h.. “Cilvēktiesību īstenošana Latvijā:tiesa
un administratīvais process”,R.,1998.
i.. “Latvijas
Vēstnesis”Nr.142/144,20.04.2000.,-13.lpp.
2)Satversme
un cilvēktiesības;
3)Satversme
un Satversmes tiesa.
Domājot
par Satversmi un iespējamiem grozījumiem tajā,viens no jautājumiem ir tāds –
vai ir pareizi,ka pārvaldes institūcijas neatrodas valdības pakļautībā vai
pārraudzībā.Piemēram,klasiskajā Satversmes shēmā īsti neiederas Latvijas
Banka,arī Valsts cilvēktiesību birojs ar saviem speciālajiem tiesiskajiem
statusiem.Rodas jautājums,vai jāgroza Satversme,papildinot nodaļu par Valsts
kontroli,kas ir vienīgā Satversmei atbilstošā ārpusvaldības institūcija,vai arī
iekļaut jaunu pantu par Latvijas Banku vai turpināt veidot tādas
institūcijas,kas neatbilst Satversmes 1. Un 58.panta burtam un garam,tādējādi
pārkāpjor vai pārāk plaši interpretējot Satversmi?*
1998.g.15.oktobrī
Satversme tika papildināta ar jaunu nodaļu (8.nodaļa) par cilvēka
pamattiesībām,un tas bija būtisks Latvijas tiesību sistēmas attīstības
pagrieziena punkts.Bet tas neizraisīja rezonansi ne sabiedrībā,ne arī juristu
vidū.Tātad,varbūt tikai kāda neliela daļa cilvēku domāja,ka šim Satversmes
papildinājumam varētu būt praktiska nozīme.Var secināt,ka,kaut arī progresīvu
normu pieņemšana ir svarīga,tomēr ar to vēl ir par maz,lai mainītu domāšanu un
panāktu pārmaiņas arī tiesību piemērošanas praksē.Kā uzsvēra V.Birkavs,tad
“šobrīd Eiropas Savienībai pietuvinātu tiesisku vidi Latvijā veidot traucē
tieši domāšanas stereotipi,tostarp arī normatīvā domāšana.Tiesības vai
vispārobligāti uzvedības noteikumi tiek atvasināti vienīgi no likuma burta,un
gadījumā,ja šis likuma burts nav uzrakstīts vai uzrakstīts neprecīzi,rodas
apjukums.Tāpēc svarīgi ir mainīt domāšanu un pieeju tiesībām.Parasti mūsu
rīcība vai darbība tiek atvasināta no tā,kas ir uzrakstīts,bet laiks sākt domāt
par to,kādu principu aizsardzībai ir pieņemts konkrētais likums.Tiesiskas vides
nodrošināšana valstī nozīmē ne tikai pieņemt normatīvos aktus,bet nepieciešama
arī izpratne par cilvēktiesību,vispārīgo tiesību principu un arī Satversmes kā
pamatvērtību nozīmi tiesiskas valsts veidošanā.Tādēļ likums un citi normatīvie
akti tad,ja to mērķis ir interpretēt un konkretizēt cilvēktiesību normas,nevar
būt saistoši Satversmei un starptautiskajos līgumos noteikto cilvēktiesību
interpretācijai,nevar kļūt par priekšnoteikumu to piemērošanai.Cilvēktiesību
normas interpretējamas autonomi un atbilstoši Eiropas Savienības tiesās atzītām
interpretācijas metotēm neatkarīgi no likumiem un citiem hierarhijā zemākiem
normatīvajiem aktiem.”
Attiecībā
uz Satversmes tiesu,tad sabiedrības liela daļa uzskata,ka Satversmes tiesas
kompetence ir jāpaplašina.Šīs tiesas darbība ir guvusi lielākoties pozitīvu
novērtējumu.Bet Satversmes tiesas likumā nepieciešams izdarīt dažus
grozījumus,lai novērstu nepilnības,kā arī pieņemt Satversmes tiesas procesa
likumu.Satversmes tiesas tiesneši sagatavoja likumprojektus.Nepieciešams
paplašināt Satversmes tiesas kompetenci: - paredzot Satversmes un likumu
oficiālu iztulkošanu kā atsevišķu Satversmes tiesas lietvedību,jo tas veicinātu
tiesību normas
vienveidīgu
izpratni un vienveidīgu tiesu praksi;
a.. paredzot,ka Satversmes tiesa izskata
lietas un normatīvo aktu atbilstību pēc tiesu pieprasījumiem;
b.. paredzot indivīda tiesības iesniegt
pieteikumu(sūdzību)Satversmes tiesā,jo pašreizējā kārtība,ka vispirms jāgriežas
Valsts cilvēktiesību birojā un tikai tad Satversmes tiesā,nav pietiekami
efektīva(Satversmes tiessā izskatīts tikai viens pieteikums,kas saņemts no šī
biroja).**
Satversmes
tiesa norāda,ka “Saeima tiesīga dot saistošus uzdevumus Ministru kabinetam,taču
tie nedrīkst būt pretrunā ar likumu).Taču tas netieši norāda,ka attiecībā uz
Saeimas saistošajiem norādījumiem Ministru kabinetam ir piemērojams princips
“viss ir atļauts,kas nav aizliegts”.Tādējādi Saeima var dot saistošus
norādījumus visos gadījumos,ja vien likumā nav tieša aizlieguma.Kā tiek
norādīts”Latvijas Vēstnesī” Nr.45 rakstā “Par varas dalīšanas principu”,tad “kontekstā
ar pārējo Satversmes tiesas doto skaidrojumu labāk iederētos vārdkopa “Saeima
ir tiesīga dot saistošus uzdevumus Ministru kabinetam,taču tiem jābūt
pamatotiem ar likumu”.Šāds formulējums ietvertu principu,ka “viss,kas nav
atļauts,ir aizliegts”,un atbilstu publisko tiesību pamatprincipiem un varas
dalīšanas teorijas konceptam”.
Svarīgs
ir Saeimas lēmumu juridiskais statuss,jo no tā ir atkarīgas sekas,kādas šie
lēmumi rada.Vispārīgi lēmumi ir tā forma,kādā tiek risināti daudzi Saeimas
iekšējie,arī ārējie jautājumi.Procesuālā kārtība,kādā to pieņem ,ir visos
gadījumos vienāda,bet saturs var būtiski atšķirties.Vienīgais normatīvais
akts,kur ir minēta tāda Saeimas darbība kā lēmumu pieņemšana,ir Saeimas
Kārtības rullis.Bet šis likums nekonkretizē,kāda veida saturs var tikt iekļauts
Saeimas lēmumos.
“Satversmes
tiesas spriedumā,runājot par lēmumu saturu,tiek norādīts,ka”Saeima ir tiesīga
dot saistošus uzdevumus MK”.Tai pašā laikā tiek atzīts,ka “patstāvīgā
priekšlikuma veidā Saeima var pieņemt dažāda veida aktus,arī tādus,kas tikai
formulē Saeimas kā kolektīvas
*“Latvijas
Vēstnesis” Nr.45,1999.g.23.dec. – 3.lpp.
**”Latvijas
Vēstnesis”Nr.45,1999.g.23.dec. – 3.lpp.
institūcijas
attieksmi vai viedokli kādā jautājumā”.Tātad,no sprieduma izriet: kaut arī
procesuālā kārtība nemainās,Saeimas lēmumiem dažreiz var būt tikai politiska
paziņojuma raksturs,bet dažreiz arī saistošs raksturs.Šāds secinājums par
Saeimas lēmumu dažādo raksturu ir pamatots un apstiprina,ka lēmumu saturs
nosaka to juridisko statusu”.*
“Latvijas
Vēstneša” 1999.g.30.novembra numurā ir lasāms Valsts cilvēktiesību biroja
atzinums par to,vai likums “Par valsts valodu” atbilst starptautiskajām
cilvēktiesību normām.Tā kā LR Satversmei un starptautiskajiem līgumiem Latvijā
ir augstāks juridisks spēks nekā likumam,tad arī šī likuma ‘Par valsts
valodu”normas ir jāskata šo tiesību aktu kontekstā.
Valsts
valodas jautājums ir svarīgs katrā valstī.Latvijā šī jautājuma noregulēšanā ir
izveidojusies īpaša situācija,tāpēc tā prasa precīzu regulējumu un vienveidīgu
interpretāciju.Eiropas tiesas skaidrojumā ir teikts – lai likumā noteiktais
ierobežojums būtu atbilstīgs starptautisko cilvēktiesību normām vai konkrētai
konvencijai,tam ir jābūt labi un vienveidīgi izprotamam,tā formulējums nedrīkst
būt pārāk plašs un izplūdis.Taču,kā norādīts Valsts cilvēktiesību biroja
sagatavotajā atzinumā,pašreiz pieņemtais likums satur daudz vispārīgu un plaši
interpretējamu jēdzienu un normu,kas likuma tekstā netiek konkrēti definēti un
izskaidroti,un tas nākotnē varētu radīt neskaidrības likuma
piemērošanā.Piemēram,likuma”Par valsts valodu” 2.panta 2.daļa,6.panta 2.daļa un
8.panta 2.daļa – šajās tiesību normās vienīgais kritērijs valodas lietošanas
ierobežojumam ir “ja darbība skar likumīgās sabiedrības intereses “,kas ir
plaši saprotams jēdziens;kā arī proporcionalitātes (samērīguma) princips,kas
paredz,ka sabiedrības iegūtajam labumam jābūt lielākam nekā indivīda tiesību
ierobežojumam,netiek nodrošināts. Vairākus būtiskus jautājumus likums ļauj
noregulēt Ministru kabinetam (10.panta 3.daļa ,11.panta 3.daļa ),ko nevar
uzskatīt par likumā noteiktu. Līdz ar to rodas pretruna ar starptautisko
tiesību standartiem.
*”Latvijas
Vēstnesis” Nr.45,1999.g.23.dec, - 3.lpp.
Satura
rādītājs.
Ievads
- 2.lpp.
Iztulkošanas
jēdziens,mērķis un nepieciešamība - 3.lpp – 16.lpp.
Iztulkoanas
metodes un veidi - 16.lpp - 24.lpp.
Nobeigums
- 25.lpp.
Izmantotās
literatūras saraksts - 26.lpp.
1
Latvijas
Universitātes
Juridiskās
fakultātes
Valsts
tiesību zinātņu katedra
Kursa
darbs
Vispārīgajā
tiesību teorijā
TIESĪBU
NORMU IZTULKOŠANA
Neklātienes
nodaļas
1.kursa
J
– 3 grupas studente
INĀRA
SUTRE
JurP
990185
Kursa
vadītājs
Dr.habil.jur.doc.ILGVARS
KRASTIŅŠ
Rīga,2000
E.Levits
savā publikācijā “Satversmes interpretācija tiesību sistēmas transformācijas
apstākļos “ atkārtoti norāda,ka Satversmei Latvijas nacionālo tiesību normu
hierarhijā ir augstākais juridiskais spēks. Pārējām tiesību normām ir jāatbilst
Satversmei Bet,lai varēru rast atbildi uz jautājumu,vai kāds likums vai cita
tiesību norma atbilst Satversmei,ir jānoskaidro tās saturs.Tāpēc
Satversme,tāpat kā jebkura cita tiesību norma,ir jāinterpretē,lai varētu
noskaidrot,kādas robežas tā nosaka pārējām tiesību normām.
Interpretācijas
metodoloģija dažādu tiesību loku sistēmās ir dažāda. Latvijā ir izveidojusies
jaukta
tiesību
sistēma,kas apvieno rietumu (kontinentālās Eiropas) un sociālistiskā tiesību
loka elementus.Pie rietumu tiesību loka elementiem Latvijas pašreizējā tiesību
sistēmā pieder vispirms Satversme ,kura izstrādāta un darbojusies periodā,kad
Latvijas nacionālā tiesību sistēma nepārprotami bija kontinentālās Eiropas
tiesību loka sastāvdaļa.
Satversmes
juridisko jēgu nevar izprast tikai ar primitīvās,agrāk pielietotās padomju
juridiskās interpretācijas metodoloģijas palīdzību. Piemēram,Valsts prezidenta
padomniece V.Uškāne laikrakstā “Diena” 01.03.1997.raksta:”Vai varam pieļaut
tādu Satversmes izpratni - ja nav “burta”,kas melns uz balta nosaka
nepārprotamu kārtību,kas neprasa domāšanu,bet tikai viennozīmīgu izpildi,tad
rīkojamies brīvi,interpretējot Satversmes nostādnes,kā nu kurā brīdī mums
labpatīk.Ir jāsaprot,ka nepietiek ar elementāru prasmi lasīt,lai izprastu
Satversmi un arī citus likumus Ikviens normatīvs akts jāvērtē
kontekstā,cenšoties izprast tā nostādnes,mērķus.”*
Ja
Satversmi pielieto un interpretē ar padomju metodoloģijas palīdzību,tad tas noved
pie Satversmes juridiskās un morālās degradācijas.**
Tāpēc
Satversmes ideju un principu izpratni ir jāmeklē augstāk attīstītajā
kontinentālās Eiropas tiesību loka juridiskajā teorijā un praksē. Plašākā
skatījumā tas attiecas uz visu Latvijas nacionālo tiesību sistēmu.Ar
1995.g.12.jūnija Asociatīvo līgumu starp Latviju un Eiropas Savienību Latvija
saistoši ir pieteikusi savu līdzdalību Eiropas Savienībā. Svarīgs uzdevums,kas
Latvijai jāveic,lai šo mērķi sasniegtu,ir savas tiesību sistēmas harmonizācija
ar Eiropas Savienības tiesībām.Ar to jāsaprot ne tikai normu tekstu
saskaņošana,bet arī tiesību pielietošanas metodoloģijas pielīdzināšana.
*V.Uškāne”Diena”,01.03.1997.,-2
lpp.
**E.Levits,”Cilvēktiesību
Žurnāls 4”,1997.,-62.lpp.
Lai
tiktu paātrināts tiesību sistēmas transformācijas process,Latvija arī oficiāli
ir pārgājusi uz rietumu tiesību loka normu interpretācijas metodēm.Attiecībā uz
publiskajām tiesībām šo metožu pielietošanu tiesām par pienākumu uzliek
Civillikuma 4.pants ,bet iestādēm – papildus arī Ministru kabineta 1995.gada
13.jūnija noteikumu Nr.154 “Administratīvo aktu procesa noteikumi” 21. –
26.punkts,kurā attiecīgā metodoloģija ir izskaidrota plašāk.Ja iestāde
attiecībā pret indivīdu ir pielietojusi kādu tiesību normu un to nav korekti
interpretējusi saskaņā ar šo metodoloģiju,tad attiecīgais administratīvais akts
ir prettiesisks ar visām no tā izrietošajām sekām.Tomēr iestāžu un tiesu praksē
šī jaunā,kompleksā metodoloģija vēl tiek reti pielietota,jo tā ir daudz
sarežģītāka kā pierastā gramatiskā metode un prasa attiecīgi dziļu juridisku
izglītību.*
Visas
interpretācijas metodes ,bet it sevišķi teleoloģiskā metode pieļauj iespēju,ka
uz vienu jautājumu var būt ne tikai viena,bet arī vairākas atšķirīgas
atbildes,taču tās ir juridiski korektas (pieļaujamas) tikai tad,ja tās atrodas
šīs metodes noteikto robežu ietvaros,kas izriet no tiesību principu
sistēmas.Var secināt,ka pašreizējos Latvijas tiesību sistēmas transformācijas
apstākļos Satversme ir jāinterpretē dinamiski tajos gadījumos,kuros ar šīs
pieejas palīdzību iespējams paātrināt virzību uz kontinentālās Eiropas tiesību
loku.**
Latvijas
Republikas 1922.gada 15.februāra Satversmes 1.pants nosaka:”Latvija ir
neatkarīga demokrātiska republika”.Valsts iestāžu un tiesu praksē šai
centrālajai konstitucionālajai normai iepriekšējos gados tomēr bija ne īpaši
liela nozīme.Satversmes 1.pants atkal ir spēkā no 1990.gada 4.maija.
“Demokrātijas
“jēdziens Satversmes 1.pantā ir t.s.funkcionālais juridiskais jēdziens.Tā
saturs atklājams tikai izzinot,izprotot un normatīvi nosakot funkciju,ko šāds
jēdziens apzīmē.Galvenie principu atzari,kas ir attīstīti no juridiskā
jēdziena”demokrātija”,attiecas uz sabiedrības līdzdalību publisko lēmumu
pieņemšanā(it sevišķi vēlēšanām),publiskās varas dalīšanu un savstarpēju
uzraudzību,publiskās varas pakļautību tiesībām,cilvēka cieņu un
vienlīdzību,specifiskiem tiesiskās valsts principiem(it sevišķi samērīguma
principu un uzticības principu).***
Daļa
no šiem principiem ir konkretizēta pašā Satversmē vai likumos un citās tiesību
normās.
*E.Levits,”Cilvēktiesību
Žurnāls 4 “,1997.,-63.lpp.
**E.Levits,”Cilvēktiesību
Žurnāls 4 “,1997.,-64.lpp.
***
Turpat,-64.lpp.
Varas
dalīšanas pamatprincips un no tā tālāk atvasinātie principi ir tuvāk
konkretizēti pašā Satversmē,kā arī Saeimas vēlēšanu likumā,Saeimas Kārtības
rullī,Ministru kabineta iekārtas likumā,likumā “Par tiesu varu”,Satversmes
tiesas likumā.
Laikrakstā
“Vakara Ziņas” bija rakstīts par gadījumu,ka finansu iestāde,veikdama pārbaudi
kādā uzņēmumā un konstatēdama nesakritību starp kases stāvokli un
attaisnojošiem dokumentiem par 41 .santīmu, konfiscēja uzņēmumam preces 1500
latu apmērā,atsaucoties uz to,ka likums to pieļauj-tas ir Satversmes 1.panta
pārkāpums,jo ir pretrunā ar samērīguma principu,kas ir no galvenajiem
demokrātijas principiem,kam ir konstitucionāls spēks.*
Liela
uzmanība tiek pievērsta arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas rangam Latvijas
tiesību sistēmā.Eiropas Cilvēktiesību konvencija – tāpat kā citas cilvēktiesību
normas – atspoguļo pamatvērtības,uz kurām balstās sabiedrība.Šī konvencija ir
nozīmīga kā citu Latvijas tiesību normu interpretācijas vadlīnija.
Pretēji
sociālistiskajā tiesību izpratnē sakņotajam priekšstatam, saskaņā ar kuru
tiesību pielietotājs tikai “piemēro,nevis interpretē “ tiesību normu,faktiski
tiesību pielietotājs to piemērojot,gandrīz vienmēr to interpretē.Viņš izmanto
tiesību teksta “jēdziena nosaukumu”,lai ar zināmas metodoloģijas palīdzību
atrastu un iezīmētu “jēdziena saturu”,ko attiecīgais vārds apzīmē.Interpretācija
nav nepieciešama tikai pie viennozīmīgiem jēdzieniem kā
skaitļiem,mērvienībām,nosaukumiem, datumiem utml.,kur nosaukums sakrīt ar
saturu.Visos citos gadījumos jēdziena saturs ir atrodams metodoloģiski korektas
interpretācijas ceļā.
Jāapzinās,ka
Eiropas Cilvēktiesību konvencija ar 1997.gada 13.jūniju ir kļuvusi par Latvijas
nacionālo tiesību sastāvdaļu ne tikvien kā tiesību teksts,bet tā ir ienākusi
Latvijas tiesību sistēmā arī ar savu juridiski teorētisko bāzi,ar tiesu
spriedumiem un juridiskās literatūras atziņām.Šī konvencija ar saviem tiesas
spriedumos un juridiskajā literatūrā attīstītajiem principiem tādēļ ir ļoti
nozīmīga un piemērojama cilvēktiesību interpretācijā,kas ietvertas
Satversmē.Piemēram,Satversmes 82.pants – vienlīdzība likuma priekšā – ir
interpretējams Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 14.panta
gaismā(diskriminācijas aizliegums).**
Eiropas
Cilvēktiesību konvencija var tikt piemērota arī citu Latvijas likumdošanas aktu
vai likumdošanas sistēmas interpretācijā.Piemēram, 1992.gada 15.decembra
likuma”Par sabiedriskajām organizācijām”
*’Vakara
Ziņas”,11.02.1997.,-6.lpp.
**”Cilvēktiesību
īstenošana Latvijā:tiesa un administratīvais process”,R.,1998, -64.lpp.
noteikumi
par sabiedrisko organizāciju reģistrāciju(likuma 10.-15. pants)Eiropas
Cilvēktiesību konvencijas 11.panta gaismā ir interpretējami tā,ka nepastāv
sabiedrisko organizāciju pienākums reģistrēties,jo biedrošanās brīvība nedrīkst
būt atkarīga no reģistrācijas vai citāda veida atļaujām(šāds pienākums likumā
nav noteikts,taču dažreiz sastopams viedoklis,it kā likums noteiktu,ka visām
sabiedriskām organizācijām, biedrībām būtu jāreģistrējas.Šis priekšstats ir
padomju domāšanas palieka,kur cilvēku brīva biedrošanās tika uzskatīta par
valstij potenciāli bīstamu).Tātad arī nereģistrētas biedrības ir legālas un
bauda tiesisko aizsardzību.Reģistrācija var būt pieļaujama tikai juridiskas
personas statusa iegūšanai,ja biedrība pati to vēlas.Tas pats attiecas arī par
reliģisko organizāciju reģistrāciju(8.-13.pants).Arī šī likuma noteikumi
nedrīkst tikt izprasti tā,ka pastāvētu reliģisko organizāciju pienākums
reģistrēties.Reliģijas brīvības izmantošana Eiropas Cilvēktiesību konvencijas
9.panta izpratnē nav atkarīga no reģistrācijas vai citāda veida valsts
atļaujas.Šai konvencijas izpratnei jāpiemēro arī Reliģisko organizāciju likuma
izpratne.*
“Latvijas
Vēstneša” 2000.gada 20.aprīļa Nr.142/144 publicēts Mag.iur.A.Judina raksts par
kriminālatbildības noilgumu.
Krimināllikuma
6.nodaļā tiek uzskaitīti apstākļi,kas atbrīvo personu no kriminālatbildības un
soda.Citu apstākļu vidū KL 56.pants paredz kriminālatbildības
noilgumu.Kriminālatbildības noilguma institūts zināmā mērā neatbilst
kriminālsoda neatvairāmības principam,kas nosaka:katram noziedzīgam nodarījumam
jāseko negatīvai reakcijai no valsts puses – sodam par izdarīto.Taču
kriminālatbildības noilguma institūts nepārprotami norāda uz krimināltiesību
humānismu,kas atzīstams par vienu no krimināltiesību principiem.
Krimināllikuma
315.pantā ir paredzēta atbildība par neziņošanu par noziegumu.Pēc šī panta var
saukt pie kriminālatbildības personu,kurai bija droši zināms par gatavotu vai
izdarītu smagu vai sevišķi smagu noziegumu.Šis noziegums ir ilgstošs un
izdarāms visu to laiku,kamēr persona izvairās no pienākuma informēt kompetentās
institūcijas par viņai zināmo izdarīto vai gatavoto noziegumu.Tādējādi
atbilstoši Krimināllikumam šī persona nevar būt atbrīvota no kriminālatbildības
iestājušamies noilguma dēļ,jo līdz ziņojuma iesniegšanas dienai šis noziegums
ir izdarāms,nevis izdarīts un noilguma tecējums nav sākts.**
*E.Levits,”Cilvēktiesību
īstenošana Latvijā:tiesa un administratīvais process” ,
-64.-65.lpp.
**”Latvijas
Vēstnesis” Nr.142/144,20.04.2000.,-13.lpp.
Normas
par noilgumu mehāniskā attiecināšana uz Krimināllikuma 315.pantu nav īsti
vietā.Rezultātā var veidoties paradoksāla situācija. Persona ,kas izdarījusi
smagu vai sevišķi smagu noziedzīgu nodarījumu pēc noteiktā laika kopš nozieguma
izdarīšanas,tiks atbrīvota no atbildības par izdarīto kriminālatbildības
noilguma dēļ,bet saglabāsies tiesiskais pamats,lai sauktu pie
kriminālatbildības personu,kas neziņoja par izdarīto noziegumu.Izveidojas
situācija,ka persona,kura nodarījusi kādam cilvēkam smagu miesas bojājumu,pēc
desmit gadiem no nozieguma izdarīšanas brīža atbrīvojama no
kriminālatbildības,bet neziņotāju par izdarīto var saukt pie
kriminālatbildības.*
Pretrunīgi
ir arī 5.panta noteikumi,kuriem atbilstoši gadījumā,kad veicot pirmstiesas
izmeklēšanu,nav noskaidrota persona,kas izdarījusi noziedzīgu
nodarījumu,krimināllieta tiek izbeigta uz Kriminālprocesa kodeksa 5.panta
3.punktā paredzētā pamata,tātad,noilguma dēļ.Personu atbrīvošana no
kriminālatbildības noilguma dēļ ir loģiska,zinot,ka KL 56.pantā noteiktā laika
periodā persona nav izdarījusi jaunus noziedzīgus nodarījumus.Bet ,gadījumā,ja
nav zināma persona,kas izdarījusi noziedzīgu nodarījumu,nav pamata arī
uzskatīt,ka izmeklēšanas laikā nenoskaidrots likumpārkāpējs dzīvojis ,ievērojot
Krimināllikuma prasības.Tāpēc atsaukums uz noilgumu ,izbeidzot krimināllietas ,kurās
nav noskaidrotas noziedzīgu nodarījumu izdarītāju personības,ir pretrunā ar
noilguma dabu.**
*”Latvijas
Vēstnesis”Nr.142/144,20.04.2000.,-13.lpp.
**Turpat,-13.lpp.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru