IEVADS
Pēc 1990.gada 4.maija deklarācijas “Par Latvijas Republikas
neatkarības atjaunošanu” pasludināšanas kā viens no pirmajiem uzdevumiem tika
izvirzīta tiesu reforma. Valstī sākās jaunas tiesību aizsardzības iestāžu
sistēmas izveide, kuras attīstībā ir vērojami trīs ceļi. Proti:
1) dažas tiesību
aizsardzības iestādes kā nevajadzīgas, neatbilstošas pēc būtības mūsu valsts
iekārtai beidza pastāvēt;
2) izveidojās jaunas,
agrāk nebijušas tiesību aizsardzības iestādes, kuru izveidi diktēja valstiskās
nostiprināšanas nepieciešamība;
3) bet tās, kuras
turpināja darboties un bez kurām nav iedomājama tiesiska valsts, pārdzīvoja un
vel joprojām pārdzīvo pārveides, pilnveides procesu, mainot savu darbības
tiesisko pamatu.
Primārais uzdevums nacionālās tiesu sistēmas izveidē kļuva
savas Latvijas Republikas Prokuratūras radīšana. 1990. gada 26. septembrī tika
pieņemts likums “Par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā”. Šis likums
būtiski nemainīja ne prokuratūras uzbūvi, ne funkcijas, jo nebija vēl
izstrādāta tiesu reformas koncepcija.
Galvenais uzdevums tajā
laikā bija neatkarības iegūšana un Maskavas diktāta nepieļaušana praktiskajā
tiesvedībā, tāpēc ļoti svarīgi bija maksimāli īsā laikā pārņemt visu darba
apjomu savā kontrolē. Pateicoties vispārējam patriotisma un profesionālā
lepnuma noskaņojumam pašu prokuratūras darbinieku vidū, mēneša laikā no likma
pieņemšanas brīža visos rajonos un pilsētās darbību uzsāka un prokuroru
pienākumus veica jaunās tiesiskās valsts institūcijas struktūras. Līdz ar to
bija radīti visi nepieciešamie priekšnoteikumi Latvijas tiesu reformas
koncepcijas sagatavošanai un nacionālā
pirmstiesas izmaklēšanas un tiesu sistāmas modeļa izstrādāšanai un
iedzīvināšanai. 1992.gada 15.decembrī tika pieņemts likums “Par tiesu varu”,
pēc kā sekoja likumi : “Advokatūras likums”, “Zemesgrāmatu likums”, “Notariāta
likums”, “Prokuratūras likums”, “Satversmes tiesas likums”, kuri sagatavoja
tiesisko bāzi reformas veikšanai attiecīgajās institūcijās. Saskaņā ar
jaunajiem likumiem minētās institūcijas būtiski mainīja savu statusu, kļūstot
par neatkarīgām tiesu varai piederošām institūcijām.
Valstī notiekošās tiesu reformas gaitā darbu ir uzsākušas 5
apgabaltiesas, ir likvidēta Saimnieciskā tiesa, kura neietilpa vispārējā tiesu
sistēmā un kuras spriedumus faktiski nevarēja pārsūdzēt. Pozitīvs moments, kad
tiesu sistēmā ieviesta apelācijas tiesvedība, kuras būtība ir novērst
iespējamās tiesu kļūdas, izskaitot lietu atkārtoti pēc būtības augstākā tiesu
instancē. Būtiskas pārmaiņas ir skārušas Augstākās tiesas struktūru. Izpildot
Latvijas Republikas likuma “Par tiesu varu” 44.pantu un 50.pantu, Latvijas
Republikas Augstākās tiesas plēnums 1995.gada 3.oktobrī izveidoja Latvijas
Republikas Augstākās tiesas Senātu ar Civillietu departamentu un Krimināllietu departamentu un
Augstākās tiesas palātas - Civillietu tiesu palātu un Krimināllietu tiesu
palātu. Administratīvo lietu departaments netika izveidots. Ir izveidota
Satversmes tiesa kā neatkarīga tiesu varas institūcija, kas Latvijas Republikas
Satversmē un Satversmes tiesas likumā noteiktajā kārtībā izskatīs lietas par
likumu un citu normatīvo aktu atbilstību Satversmai, kā rī citas ar Satversmes
tiesas likumu tās kompetencē nodotās lietas.
Tiesu reformas kvalitatīva virzība tiek īstenota, pievēršot
lielu nozīmi tiesnešu sagatavošanai un kavlifikācijas celšanai, kur zināma
nozīme ir Tiesnešu mācību centram, kas tika izveidot, pateicoties Latvijas
Tiesnešu biedrības un Amerikas Juristu apvienības Centrāleiropas un
Austrumeiropas juridisko inicatīvu nodaļas inicitīvai un atbalstam.
Tiesu reforma valstī turpinās, kaut arī ieviests apelācijas
process,reorganizēta Augstākā tiesa un veikti citi ar tiesu reformu saistīti
struktuālie pārkārtojumi.
Cilvēki mūsu valstī aizvien biežāk griežas pēc palīdzības
tiesā un saskarsme ar tiesu no dienas dienā palielinās, jo tiesa ir tā pēdējā
instance, kurā jāatrisina un jānodrošina likuma izpilde.
Jāpiekrīt Latvijas Republikas ģenerālprokurora J.Skrastiņa
teiktajam, ka tiesu reformas strukturālo pārkārtojumu procerss ir tikai
reformas pirmā daļa. Šī apstākļa nenovērtēšana, reformas valstiska
neatbalstīsāna var novest pie uzraudzības sistēmas kompromitēšanas, pat
atteikšanās no tās, kas varētu būt liktenīgi tiesu sistēmai un valstij kopumā.
TIESU VARAS RAKSTUROJUMS LATVIJAS REPUBLIKĀ
Katrai personai mūsu valstī ir tiesības uz tiesas lietas
izskatīšanu likumā noteiktajā kārtībā. Latvijā tiesu spriež tikai tiesa.
Saskaņā ar likumu "Par tiesu varu" tiesu vara Latvijā pieder rajonu
(pilsētu) tiesām, apgabaltiesām, Augstākajai tiesai un Satversmes tiesai.
Vienlaiku ar minēto likums nepieļauj speciālu (ārkārtēju) tiesu izveidošanu,
kuras neievēro ar likumu noteiktās procesuālās normas un aizstāj augstākminētās
tiesas.
Tiesu lietu izskatīšanas principus un kārtību nosaka;
Satversme;
Likums "Par tiesu varu";
Civilprocesuālais likums;
Kriminālprocesuālais likums;
Administratīvi procesuālais likums;
Likums "Par bijušās Valsts drošibas komitejkas
dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personas sadarbības fakta ar VDK
konstatēšanu";
Satversmes tiesas likums;
Likumi , kas nosaka nekustamo īpašumu ierakstīšanu un ar
tiem saistīto tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatās.
Katrai personai ir tiesības uz tiesas aizsardzību pret tās
dzīvības, veselības , personiskās brīvības, goda, cieņas un mantas
apdraudējumiem, garantējot tai tiesības, lai uz pilnīgas līdztiesības pamata,
atklāti izskatot lietu neatkarīgā un objektīvā tiesā, tiktu noteiktas šīs
personas tiesības un pienākumi vai pret to vērstās apsūdzības pamatotība,
ievērojot visas taisnīguma prasības. Tiesā visas personas ir vienlīdzīgas
neatkarīgi no personas izcelsmes, sociālā un mantiskā stāvokļa, rases un
nacionālās piederības, dzimuma, izglītības, valodas, attieksmes pret reliģiju,
nodarbošanās veida un rakstura, dzīvesvietas, politiskajiem vai citiem
uzskatiem.
Tas nozīmē, ka visām personām tiek piemērotas vienas un tās
pašas spēkā esošo likumu normas. Visas personas, kas piedalās procesā , īsteno
savas tiesības un izpilda pienākumus atbilsoši likumā nnoteiktajam
procesuālajam stāvoklim. Nevienam procesa dalībniekam netiek piešķirtas nekādas
privilēģijas. Tiesvedības īpatnības nepilngadīgo lietās un to personu lietās,
kuras savu fizisko vai psihisko trūkumu dēļ nespēj pašas īstenot tiesības uz
aizstāvību, izreit no nepieciešamības reāli nodrošināt šo personu tiesību un
likumisko interšu garantijas, lai viņi savas tiesības varētu lietot tāpat kā
visas citas personas.
Tiesas Latvijā izskata civillietas, krimināllietas un
administratīvās lietas , bet Satversmes tiesa Latvijas Republikas Satversmē un
Satversmes tiesas likumā noteiktās kompetences ietvaros izskata litas par
likumu un citi normatīvo aktu atbilstību Satversmei, kā arī citas ar satversmes
tiesas likumu tās kompentecā nodotās lietas.
Lai tiesas varētu sekmīgi risinātsavus uzdevumus, spriest
tiesu, tai , kā to paredz viens no galvenajiem tiesiskas valsts nosacījumiem,
ir jābūt neatkarīgai. Tiesu varas neatkarības princips ir ietverts Satversmeē,
likumā "Par tiesu varu" , kura 10.pants nosaka, ka, spriežot tiesu,
tiesneši un tiesas piesēdētāji ir neatkarīgi un pakļauti likumam. Tiesnešu
neatkarība un likumpakļautība pieder pie tiesvedības pamatprincipiem. Tā
attiecas ne vien uz tās iztiesāšanas stadiju, bet uz visām tiesnešu un tiesas
procesuālajām darbībām. Tiesnešu neatkarības un likumpakļautības principa
procesuālā izpausme ir tā, ka tiem tiek nodrošināti apstākļi, kas izslēdz
blakusietekmi, izspriežot lietas. Tiesnešu apspriedes un sprieduma taisīšanas
laikā apspriežu istabā drīkst atrasties tikai tiesneši, kas ir tiesas sastāvā
iztiesamajā lietā. Citu personu personu klātbūtne apspriežu istabā nav atļauta.
Šis noteikums garantē tiesnešiem mierīgus apstķļus spriedumā izšķiramo
jautājumu apspriešanai bez svešas ietekmes no ārienes. Tiesnešu apspriedes
noslēpumu garantē arī Kriminālprocesa likuma norama, ka apspriedes pārtraukumā
tiesneši nedrīkst izpaust viedokļus, kādi izteikti apspriedes laikā. Ja taisot
spriedumu, tiek pārkāpts apspriedes istabas noslēpums, spriedums katrā ziņā
atceļams.. Nekādas iestādes un amatpersonas nedrīkst dot tiesnesim speciālus
norā'dijumus, kā īsti izspriežama konkrētā iztiesājamā lieta . No tiesnešu
neatkarības un likumpakļautības principa izreit visu tiesas lēmumu patstāviba.
Principi, kas garantē tiesu varas neatkarību, ir iuekļauti daudzos starptautisko
organizāciju dokumentos.
Šo jautājumu risināšanai ir izveidotas vairākas nacionālas
un starptautiskas juristu organizācijas, apvienības, kas tiesu varas
neatkarības nostiprināšanā saskata garantu
1)
visu cilvēku vienlīdzībai
likuma priekšā,
2)
nevainīguma prezumpcijas
ievērošanai,
3)
tiesībām savas intereses
aizstāvēt tiesā, kura ir likumīgi izveidota, kompenetnta, neieinteresēta un
neatkarīga.
Tiesu neatkarību garantē
valsts, pirmām kārtām nosakot nepieļaujamību iejaukties tiesas darbā. Blakus
jau minētajam likums "Par tiesu varu" nosaka, ka likumdošanas aktos
noteiktajā kārtībā aizliegtas demonstrācijas un piketi tiesu ēku telpās,jebkura
tiesneša vai tiesas priekšsēdētāja ietekmēšana un iejaukšanās tiesas spriešanā
sodāma likumā noteiktajā kārtībā. Likums nosaka, ka nevienam nav tiesību
pieprasīt no tiesneša pārskatu vai paskaidrojumus par to, kā izskatīta konkrētā
lieta, vai arī apspriedes laikā izteikto viedokļu izpaušanu.
Iepriekš minētais nav vienīgais kā valsts garantē tiesu
neatkarību. Līdztekus minētajam likums "Par tiesu varu" nosaka arī
citas garantijas formas.Un, proti, ir noteikta atbildība par necieņu pret
tiesu, kas var izpausties gan kā nepakļaušanās tiesai, kā izvairīšanās no
ierašanās tiesā un tiesaspiesēdētāju goda aizskaršana sakar'ar tiesas
spriešanu, kā arī citu darbību, ar kurām izrādīta necieņa pretb tiesu, veidā.
Latvijas Krimināl kkodeksā ir paredzēta krmininālatbildība
par iejaukšanos lietu izskatīšanā, proti, par tiesneša vai tiesas piesēdētāja
jebkādu ietekmēšanu nolūkā likt šķēršļus vispusīgai, pilnīgai un objektīvai
konkrētās lietas iztiesāšanai un panākt nelikumīga tiesas nolēmuma pieņemšanu
un pasludināšanu (Latvijas KK 1691.p. 1.d.). Kriminālatbildība ir
paredzēta arī par tiesnesmi vai tiesas piesēdētājam, kā arī viņu ģimenes
locekļiem vai tuviem radiniekiem izteiktiem draudiem noslepkavot, lietot
vardarbību vai iznīcināt manu sakarā ar tiesneša vai tiesas piesēdētāja darbību
tiesas spriešanā (Latvijas KK 1693.p.). Latvijas KK1693.p.ir
noteikta kriminālatbildībapar tiesneša vai tiesas piesēdētāja apvainošanu -
goda aizskaršanu vai neslavas celšanu viņam sakarā ar viņa darbību tiesas
spriešanā.
Lai tiesa varētu sekmīgi
strādāt, lai tā patiešām būtu neatkarīga, nepieciešams nosacījums ir tiesneša
un tiesu piesedē'taja neaizskaramība, uz ko norāda Satversme un likums
"Par tiesu varu". Latvijas Republikas Satversmes 83. Un 84.pantā
noteikts, ka tiesneši ir neatkarīgi un vienīgi likumama padotiun ka tiesnešus
apstiprina Saeima un viņi ir neatceļami.
Tādejādi tiesnesis , arī tiesas piesēdētājs ar tiesas
spriešanu saistīto pienākumu izpildes laikā ir neaizsarams. Tas nozīmē, ka
1)
krimināllietu pret tiesnesi var
ierosināt tikai Latvijas Republikas ģenerālprokurors;
2)
tiesnesi var apcietināt un
saukt pie kriminā;latbildības tikai ar Saeimas piekrišanu;
3)
lēmumu par tiesneša
apcietināšanu, piespiedu atvešanu, aizturēšanu vai pakļaušanu kratīšanai avr
pieņemt tam īpaši pilnvarots Augstākās Tiesas tiesnesis;
4)
tiesnesim nevar piemērot
administratīvos sodus, kā arī nedrīkst viņu aizturēt administratīvā kārtā. Par
izdarīto administratīvo pārkāpumu tiesnesis atbild disciplinārā kārtā saskaņā
ar likumu "Par tiesu varu" un Tiesnešu disciplinārās atbildības
likumu;
5)
tiesnesis nav mantiski
atbildīgs par zaudējumiem, kas radušies personai sakarā ar nelikumīgu vai
nepamatotu tiesas spriedumu. Likumā noteiktajos gadījumos šos zaudējumus
atrlīdzina valsts. Ja persona uzskata, ka tiesas lēmums ir nelikumīgs vai
nepamatots, viņa ir tiesīga to pārsūdzēt likumā noteiktajā kārtībā,taču nevar
celt tiesā prasību pret tiesnesi, kurš šo lietu izskatījis.
Attiecībā uz tiesas
piesēdētāju likums "Par tiesu varu" nosaka, ka ar tiesas spriešanu
saistīto pienākumu izpildes laikā viņu var saukt pie kriminālatbildības un
apcietināt tikai ar tās pašvaldības piekrišanu, kura viņu ievēlējusi. Līdzīgi
kā par tiesnesi, arī attiecībā uz tiesas piesēdētāju attiecas likuma normas,
kas atļauj lēmumu par tiesas piesēdētāja piespiedu atvešanu, aizturēšanu vai
pakļušanu kratīšanai pieņemt tam īpaši pilnvarotam Augstākās tiesas tiesnesim.
Tiesneša un tiesas piesēdētāja neaizskaramību garantē arī
likumā "Par tiesu varu" nostiprinātais tiesneša un tiesas piesēdētāja
noraidījuma princips, kas nosaka, ka tiesnesis un tiesas pisēdētājs nevar
piedalītiese tiesas izskatīšanā, ja viņš personiski tieši vai netieši ir
ieinteresēts lietas iznākumāvai ja ir citi apstākļi, kas rada šaubas par viņa
objektivitāti. Tiesnesis un tiesas piesēdētājs nevar piedalīties lietas
izskatīšanā arī Korupcijas novēršanas likumā paredzētajos gadījumos. Saskaņā ar
Latvijas Republikas Korupcijas novēršanas likums, kurš pieņemts Saeimā
1995.gada 21.septembrī, 5.pantu, tiesnesis ir valsts amatpersona, un uz viņu
attiecas Korupcijas novēšanas likuma 6.panta prasības, kas nosaka aizliegumu
amatpersonai sagatavot vai pieņemt lēmumus, un 8.panta prasības, kas nosaka
sodīšanas funkciju ierobežošanu (uzlikt sodu vai izšķirt strīdu) attiecībā uz
1)
saviem radiniekiem;
2)
jautājumiem, kuru izlemšanu
ietekmē vai var ietekmēt attiecīgās amatpersonas vai tās radinieku materiālās
vai citas personiskās intereses;
3)
tām fiziskajām un juridiskajām
personām, no kurām attiecīgā amatpersona vai tās radinieki gūst jabkāda veida
ienākumus, izņemot ienākumus no kapitāla uzņēmējdarībās, ja šī kapitāla daļa
nepārsniedz vienu % no attiecīgās uzņēmējdarbības kapitāla;
4)
tiem uzņēmumiem
(uzņēmējdarbībām), kur attiecīgā amatpersona vai tās radinieki ir pārvaldes vai
revīzijas institūciju locekļi, vai kur šai amatpersonai vai tās radiniekiem
pieder vairāk nekā viens % kapitāla.
Radinieki augstākminētā
izpratnē ir personas ,kuras ar valsts amatpersonu ir laulībā vai radniecībā
līdz pirmajai pakāpei, kā arī brāļi un māsas.
Minētajos gadījumos tiesnesim vai tiesas piesēdētājam sevi
no pienākumu pildīšanas jāatstata. Ja
tas nav izdarīts, personas, kas piedalās procesā, var pieteikt noraidījumu
tiesnesim vai tiesas piesēdētājam.
Un visbeidzot tiesas varas neatkarību garantē likumā
"Par tiesu varu" nostiprinātais - tiesas sprieduma likumīgais spēks.
Likuma 16. Pants nosaka, ka tiesas spriedums stājas likumīgā spēkā pēc tam, kad
izbeidzies tā pārsūdzēšanas vai noprotestēšanas termiņš un tas nav pārsūdzēts
vai noprotestēts vai arī, izskatot sūdzību vai protestu , tas atstāts
negrozīts, vai arī tas grozīts, spriedumu neatceļot. Spriedums, kas stājies
likumīgā spēkā, ir izpildāms, tas ir saistošs tiesai,izskatot citas lietas ,
kas saistītas ar šo lietu. Likumīg'spēkā stājušam spriedumam ir likuma spēks,
tas visiem ir obligāts un pret to jāizturas ar tādu pašu cieņu kā pret likumu.
LIETU IZSKATĪŠANAS PAMATPRINCIPI
Mūsu valstī tiesu spreiž tikai tiesa. Tiesa izskata
civillietas, krimināllietas, administratīvās lietas. Katra lieta ir savādāka,
individuāla, katru lietu spriežot, tiek piemērotas dažādas civilprocesa,
kriminālprocesa vai administratīvā procesa normas. Taču iztiesāšanā jādarbojas
un darbojas tādi vispārīgi noteikumi, uz kuriem balstās jebkuras lietas
spriešana, neraugoties, vai tā ir krimināllieta, cilvillieta vai administratīvā
lieta. Tie ir tā saucamie iztiesāšanas vispārīgie noteikumi. Lietu izskatīšanas
principi ir likumiski, jo tie kā vispārīgas un vadošas procesuļas normas ir
tieši noteiktas likumā, Latvijas Repiblikas Satversmē.
Ikviens lietu izskatīšanas princips saistās citiem vai nu
tiesī, vai arī ar citu principu starpniecību . Un kopumā , varētu teikt,
izveidota pamatprincipu sistēma, kurā ietilpst šādi principi:
1)
patiesības noskaidrošanas
princips;
2)
likumības princips;
3)
atklātuma princips;
4)
koleģitātes princips;
5)
tiesvedības valodas princips;
6)
aizstāvības princips;
7)
nevainīguma prezumpcijas
princips;
8)
pušu līdztiesības princips;
9)
sacīkstes princips;
10)nepārtrauktības
princips;
11)tiešuma
un mutiskuma princips;
12)procesuālās
ekonomijas princips.
Patiesības princips.
Nostiprināts likuma
"Par tiesu varu 17.pantā. Tiesas pienākums , izskatot jebkuru lietu, ir
pilnīgi, vispusīgi un objektīvi izmeklēt lietas apstākļus, noskaidrot objektīvo
patiesību.Izskatot lietu, tiesa drīkst konstatēt faktus, tikai pamatojoties uz
tiesas sēdē pārbaudītiem pierādījumiem. Patiesības princips jāsaprot arī kā
nosacījums , ka lietas apstākļunoskaidrošanai var izmantot tikai tos
pierādījumus, kuri iegūti likumīgā ceļā, atbilstoši procesuālajai kārtībai.
Likums ir noteicis pierādīšanas līdzekļus (liecības, eksperta atzinumi,
lietiskie pierādījumi, tiesu protokoli, citi dokumenti u.tt), un patiesības
noskaidrošanas princips neatļauj patvaļīgi paplašināt pierādīšanas līdzekļu
veidus.
Likumības princips.
Ir cieši saistīts ar
patiesības noskaidrošans principu. Tas ir visu principu princips, jo bez
likumības principa nav iedomājami un nespēj eksistēt citi lietu izskatīšanas
principi. Likumības princips ir nostiprināts likuma "Par tiesu varu"
18.pantā, un ar to jāsaprot, ka tiesvedība Latvijas Republikā tiek veikt
saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem. Likumības princips nozīmē
prasību , lai tiesneši stingri pildītu likuma noteikumus un savā darbībā tos
ievērotu.
Atklātuma princips
Tas ir nostiprināts
likuma "Par tiesu varu" 19.pantā. Atyklātuma princips nozīmē, ka
lietas tiek izskatītas atkāti, tās ir brīvi pieejamas jebkurai personai, preses
iestādēm ir tiesības ziņot par iztiesāšanas norisi. Lietu iztiesāšanas
atklātums ir spēcīga juridikcijas un procesa dalībnieku likumiesko interešu
garantija.Atklātuma princips attiecas uz lietu iztiesāšanu gan pirmajā, gan
apelācijas, gan kasācijas instancē. Tas nozīmē, kā jau minēts, ka ikvienā tiesu
instancē var būt kāt persona, kas sasniegusi 16 gadu vecumu. Personas, kas
jaunākas par 16 gadiem, tiesas sēdē netiek pielaistas, izņemot apsūdzētos, cietušos, lieciniekus izskatāmajā
lietā. Taču, ja tas nepieciešams, tiesa var atļaut būt klāt tiesas sēdē arī
šādām personām.
Taču no
šī principa ir izņēmumi, proti likumā noteiktajos gadījumos lietu izskatīšana ir pieļaujama
slēgtā tiesas sēdē:
1)
ja atkāta lietas izskatīšana ir
pretrunā ar valsts noslēpuma saglabāšanas interesēm;
2)
ja iztiesā lietas, kur
noziegumu izdarījušas personas, kas nav sasniegušas 16 gadu vecumu;
3)
lietas par dzimumnoziegumiem un
citas lietas, lai netiktu izpausti lietas dalībnieku dzīves intīmie apstākļi;
4)
kad nepieciešams nodrošināt
cietušā, liecinieka vai citu lietas dalībnieku vai viņu radinieku drošību.
Arī slēgtās tiesas sēdēs
pilnībā tiek ievēroti visi lietu izskatīšanas principi.
Koleģialitātes princips.
Tas ir nostiprināts
likuma "Par tiesu varu" 20.pantā. Latvijas Republikas tiesās lietas
izskata koleģiāli, proti, vairāku tiesnešu sastāvā. Ir sastopami vairāki
koleģilitātes veidi:
1)
tiesnesis un divi piesēdētāji;
2)
trīs tiesneši;
3)
trīs senatori.
Pirmās
instances tiesās, neatkarīgi no tā, vai tā ir rajona (pilsētas) tiesa vai
apgabaltiesa, lietu izskata tiesnesis un divi piesēdētāji, apelācijas instancē
lietas izskata trīs tiesnešu sastāvā, bet kasācijas instancē trīs senatoru
sastāvā.
Koleģilitātes
principam lietu izskatīšanā ir izņēmumi. Likumā noteiktajos gadījumos tiesnesis
lietas var izskatīt vienpersoniski.
Tiesvedības valodas princips.
Tas ir nostiprināt likums "Par tiesu
varu" 21.pantā un šis princips ir nepieciešamā garantija daudzu citu lietu
izskatīšanas principu ievērošanai. Latvijas Republikā tiesvedība notiek valsts
valodā., taču likums neaizliedz tiesai pieļaut citu tiesvedības valodu. Ja
procesā piedalās persona, kas nepārvalda procesa valodu, tiesai jānodrošina
tiesības liecināt, iepazīties ar tieas materiāliem, uzstāties tiesā tajā
valodā, kuru šī persona pārvalda, tapat ir jānodrošina tulks.
Aizstāvības princips.
Ir nostiprināts likums
"Par tiesu varu" 22. Pantā un ieņem vienu no vadošajām vietām.
Aizstāvības princips ne tikai nozīmē tiesājamā aizstāvību un tiesības, bet
paredz šo tiesību nodrošinājumu. Aizstāvības princips īstenojas divos veidos:
1)
kā personiskā aizstāvība , kad
tiesājamajam pašam ir tiesības sevi aizstāvēt
2)
kā valstiskā aizstāvība, kad
pēc tiesājamā lūgumu vai procesa virzītāja iniciatīvas aizstāvību veic
advokāts.
Aizstāvības principu
garantē valsts, nodrošinot advokātu.Likumā ir noteikti gadījumi, kas aizstāvība
ir obligāta:
1)
lietās par nepilngadīgo
noziegumiem;
2)
lietās par mēmiem, kurliem,
akliem un citām personām, kuras savu fizisko vai psihisko trūkumu dēļ nespēj
pašas izlietot savas tiesības uz aizstāvību;
3)
lietas par personām,kuras
neprot valodu, kurā notiek tiesvedība;
4)
lietās par noziegumiem, par
kuriem var piespriest nāves sodu;
5)
ja tiesājamo aizstāvības
interesēs ir pretrunas un vienam no vi'ņiem ir aizstāvis.
Nevainīguma prezumpcijas princips.
Tas nozīmē, ka nevienu
nevar atzīt par vainīgu nozieguma izdarīšanā un sodīt pirms viņa vaina nav
pierādīta likumā noteiktajā kārtībā un atzīta ar likumīgā spēkā stējušos tiesas
spriedumu. Princips nostiprināts likuma "Par tiesu varu" 23.pantā
Pušu līdztiesības princips.
Garants iztiesāšanas
objektivitātei un pateisības noskaidrošansi lietā, kā arī garants dalībnieku
likumisko interešu nodrošināšani ir
likumā "Par tiesu var" 24. Pantā nostiprinātais pušu līdztiesības
princips, kas nosaka, ka pusēm ir vienādas tiesības iesniegt pierādījumus,
piedalīties nopratināšanā, pierādījumu pārbaudē un novērtēšnā, iesniegt
pieteikumus, izteikt savu viedokli jebkurā jautājumā, kam ir nozīme ,lietas
izspriešanā, un runāt tiesu debatēs.
Savas tiesības puses iztiesāšanas laikā lieto procesuālās sacīkstes formā, kas izpaužas,
pusēm īstenojot līdztiesības principu pierādījumu iesniegšanā, pārbaudē, pušu
debatēs un veicot citas procesuālās darbības.Princips nostiprināts likuma
"Par tiesu varu" 25.pantā.
Nepārtrauktības princips
Tiesas sēde katrā lietā
noris nepārtraukti, izņemot laiku, kas nepieciešams atpūtai, līdz ar to lkuma
"Par tiesu varu" 26.pantā reglamentētais iztiesāšanas nepārtrauktības
princips garantē iztiesāšanas vienotu norisi, nodrošina procesa kā vienotas
norises uztveri, pierādījumu izmeklēšanas pārskatmāmību.
Tiešuma un mutiskuma princips.
Tas ir nostiprināts
likuma "Par tiesu varu" 27.pantā . Iztiesāšanas tiešums ir viena no
patiesības noskaidrošanas garantijām.Lai būtu optimāla iespēja nodibināt
patiesību, ir nepieciešama tāda procesuāla kārtība, kur tiesneši, tiesas
piesēdētāji un tiesas sēdes dalībnieki visus pierādījumus var tvert tieši
(redzēt, dzirdēt) no pirmavota.
TIESU SISTĒMA
Tiesu sistēmu Latvijā veido visas valstī pastāvošās tiesas
kopumā, proti, rajonu (pilsētu) tiesas, apagabaltiesas, Augstākā tiesa un
satversmes tiesa, kas norādītas 1992. Gada 15.decembra likumā "Par tiesu
varu". Tiesu kopums ir uzskatāma ne vienkārši par mehānisku tiesu
apkopojumu, bet par sistēmu. Organizatorisko saistību raglamentē likums
"Par tiesu varu", bet funkcionālo - kriminālprocesuālie,
civilprocesuālie un administratīvi procesuālie likumi.
Tiesu sistēma Latvijā ir organizēta un darbojas uz
vispārējiem lietu izskatīšanas un tiesu organizācijas principiem, kas jau
apskatīti iepriekšējā nodaļā.Tiesu sistēmas raksturīgākā iezīme ir , ka tiesas
Latvijā izveidotas atbilstoši Latvijas Republikas administratīvi
territoriālajam iedalījumam. Tiesu sistēmas pirmais posms ir rajonu (pilsētu)
tiesa, seko apgabaltiesa un Augstākā tiesa. Atsevišķu vietu tiesu sistēmā ieņem
Satversmes tiesa. Latvijā darbojas trīs instanču tiesas - pirmās instances
tiesas, apelācijas instances tiesa un kasācijas instances tiesa.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru