BIZNESA AUGSTSKOLA TURĪBA
TIESĪBU ZINĀTŅU KATEDRA
Patstāvīgais studiju darbs
Tiesību Aizsardzības iestādēs
TIESU VARA LATVIJĀ
Dienas nodaļas
2.semestra
2. grupas students
Gunārs Ližbovskis
Studentu karte ISIC-700
SATURS
Ievads....................................................................................... 3lpp
Tiesu varas raksturojums LR............................................... 4.lpp
Tiesu izskatīšanas principi un kārtība................................ 5.lpp
Tiesu izskatīšanas pamatprincipi........................................ 6.-7.lpp
Tiesu sistēmas........................................................................ 8.lpp
Rajonu(pilsētu) tiesa; Apgabaltiesa.................................... 9.lpp
Augstākā tiesa........................................................................ 10.lpp
Vērtējums................................................................................ 11.lpp
Izmantotā literatūra................................................................ 12.lpp
IEVADS
Es izvēlējos tematu “TIESU VARA
LATVIJĀ”, tāpēc, ka šis temats atspoguļo pašu pamatu Latvijas tiesu sistēmai.
Man, kā tiesību zinātņu fakultātes studentam un potenciālajam tiesnesim,
advokātam, prokuroram vai vienkārši juristam tiesu sistēmas zināšanas ir
vienkārši nepieciešamas, lai varētu pildīt savus pienākumus.
Šī tēma ir ļoti pateicīga tādā ziņā, ka ir ļoti plaša
un šeit ir daudz par ko rakstīt.
Tiesu sistēma sastāv no daudzām sastāvdaļām un par
katru ir plašs materiālu klāsts.
Šinī referātā es centīšos sniegt īsu ieskatu Latvijas
tiesu sistēmā, apskatot katru tiesu sistēmas elementu
Šinī referātā izmantošu dažādus literatūras avotus,
satversmi, kā arī Likumu” Par tiesu varu”. Es domāju, ka referāts būs diezgan
vērtējošs, sevišķi jau mans tieso varas vērtējums referāta beigās.
Referāta iztirzājumā aprakstīšu konkrēti par katru
tiesu varas elementu.
Tāpēc varbūt vajadzētu pieskarties arī tiesu sistēmas
vēsturei Latvijas neatkarības laikā no 1918.-1940.gadam.
Uz ko tad balstās tiesu vara Latvijā?
Tiesu vara Latvijā līdzās likumdošanas un izpildvarai
ir kārtības un likumības regulētājs
latvijas Republikā.
Pēc neatkarības deklarācijas pasludināšanas Latvijas
Republikas galvenais uzdevums bija izveidot pašiem savu tiesu sistēmu, kura
būtu neatkarīga no Maskavas diktāta un, kura varētu pildīt savu galveno
misiju-spriest neatkarīgu, taisnīgu tiesu.
Un tā Latvijas Republikas Augstākā Padome 1992. gada
15. decembrī pieņēma likumu, kas regulē tiesu varu “Par tiesu varu” Šis likums
regulē Latvijas tiesu un tiesnešu darbu, nosaka sociālās garantijas, iecelšanas
un atlaišanas kartību.
Tiesu vara Latvijā balstās uz Satversmi, Advokatūras, Zemesgrāmatu,
Notariāta, Prokuratūras un Satversmes tiesas likumu.
Primārais uzdevums Latvijas Tiesu sistēmas izveidošanā
bija savas, neatkarīgas Prokuratūras
radīšana. Un tā 1990.gada 26. septembrī tika pieņemts likums “Par
prokurora uzraudzību LR “. Šis likums neko būtiski nemainīja prokuratūras
darbā, jo nebija izstrādāta tiesu reformas koncepcija.
Galvenais uzdevums tai laikā bija Maskavas diktāta
nepieļaušana praktiskajā tiesvedībā.
TIESU VARAS RAKSTUROJUMS LATVIJAS REPUBLIKĀ
Valstī
notiekošas tiesu reformas laikā, darbu sākušas 5. apgabaltiesas, likvidēta
saimnieciskā tiesa, ievesta apelācijas tiesvedība. Izveidota Satversmes tiesa,
kuras kompetencē ir Saeimas pieņemto lēmumu un likumu izvērtēšana kā tie
atbilst Latvijas Republikas Satversmei. Būtiskas izmaiņas skārušas arī Augstāko
Tiesu.
Tiesu reformas kvalitatīva virzība tiek īstenota,
pievēršot lielu uzmanību tiesnešu sagatavošanai un kvalifikācijas celšanai, kur
zināma nozīme ir Tiesnešu mācību centram, kas tika izveidots ,pateicoties
Latvijas Tiesnešu biedrības un Amerikas juristu apvienības Centrāleiropas un
Austrumeiropas juridisko iniciatīvu nodaļas atbalstam[2]
Cilvēki mūsu valstī aizvien biežāk griežas pēc
palīdzības tiesā, jo ir atjaunojusies zināma ticība mūsu valsts tiesību
sistēmai, taču tā joprojām ir zemāka, nekā mēs to vēlētos.
Tāpēc, vēl joprojām reforma nav pabeigta, tā turpinās.
Cerams, ka tā nevilksies pārāk ilgi, jo tiesu vara ir ļoti svarīga, lai varētu
pastāvēt neatkarīga, tiesiska Latvijas valsts.
‘” Kad nodibinājās Latvijas valsts, tika radīta arī
jaunās valsts tiesu vara, jo bez tās valsts nav iedomājama nevienu brīdi.”[3]
Un tā, viens no pirmajiem tiesiskajiem aktiem, ko
pieņēma Tautas Padome bija “Pagaidu nolikums par Latvijas tiesām un tiesāšanas
kārtību”.
Diemžēl, lielākajā Latvijas teritorijas daļā tā arī
neizdevās noturēt nevienu sēdi, lielinieku iebrukuma dēļ.
Tiesnešu sastāvs tika komplektēts lielākoties no
nepieredzējušiem kadriem tiesu lietās. Tie bija advokāti, viņu palīgi u.c.
Lielas grūtības sagādāja tas, ka mazā atalgojuma dēļ tiesnešu skaits bieži
mainijās un šie jaunie, kas atkal nāca vietā, bija kādam jāapmāca. Šis process
atkārtojās arī pēc neatkarības deklarācijas pasludināšanas 1990.gada 4.maijā.
Līdzšinējā tiesu sistēma neatbilda jaunās valsts
pastāvošajai iekārtai, tāpēc Latvijas Republikas Augstākā Padome pieņēma
vairākus svarīgus likumus.
“Likums “Par tiesu varu” uzskatāms par Latvijas, kā
tiesiskas valsts stūrakmeni, un tas nosaka,ka Latvijā darbojas neatkarīga tiesu
vara.”[5]
Neatkarīgas tiesas galvenais uzdevums ir aizsargāt
pilsoņus pret ierēdņu patvaļu un visatļautību.
Par tiesu varu Latvijā ir rakstīts Satversmē “Tiesu
Latvijas Republikas teritorijā spriež rajona(pilsētu)tiesas, apgabaltiesas,
Augstākā Tiesa, bet kara vai izņēmuma gadījumā-kara tiesa.”[6](Satv.82.pants)
TIESU IZSKATĪŠANAS PRINCIPUS UN KĀRTĪBU NOSAKA:
#1.Satversme;
#2.Likums”par tiesu varu”;
#3.Civilprocesuālais likums;
#4.Kriminālprocesuālais likums;
#5Likums”Par bijuðas VDK dokumentu saglabāšanu,
izmantošanu un personas sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu”;
#6.Satversmes tiesas likums;
#7.Likumi, kas nosaka nekustamo īpašumu ierakstīšanu
un ar tiem saistīto tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatās.
“Katrai personai ir tiesības uz tiesas aizsardzību
pret tās dzīvības, veselības, brīvības, goda, cieņas un mantas apdraudējumu.”[7]
“Katrai personai garantē tiesības, lai uz pilnīgas
līdztiesības pamata, atklāti izskatot lietu neatkarīgā un objektīvā tiesā,
tiktu noteiktas šīs personas tiesības un pienākumi vai pret to vērstās
apsūdzības pamatotība, ievērojot visas taisnīguma prasības.”[8]
Tiesas Latvijā izskata civillietas, kriminļlietas,
administratīvās lietas, kā arī Satversmes tiesa izskata lietas, kas atbilst
viņas kompetencei pēc Satversmes tiesas likuma normām.
Viens no neatkarīgas un godīgas tiesas pamatbaušļiem
ir neietekmējami tiesneši.
Likumā “Par
tiesu varu” stāv rakstīts”Spriežot tiesu, tiesneši un tiesas piesēdētāji ir
neatkarīgi un pakļauti tikai un vienīgi likumam.”[9]
Kriminālkodeksā ir paredzēta atbildība par iejaukšanos
tiesas darbā un tiesnešu ietekmēšanu. Tiesnesis un arī piesēdētājs nevar
piedalīties lietas izskatīšanā, ja šai lietā iekļauti radinieki līdz pirmai pakāpei,
kā arī māsas, brāļi.
LIETU IZSKATĪŠANAS PAMATPRINCIPI
Mūsu valstī tiesu spriež tikai un vienīgi tiesa!
Tiesas katru dienu izskata dažādas un
pielieto dažādas tiesību normas, taču visām šīm lietām, kuras izskata tiesa ir
daži tādi noteikumi, kas jāievēro visās lietās, neatkarīgi no procesa
nosaukuma.
Tie ir iztiesāšanas vispārīgie noteikumi, kas ir
izteikti likumā kāprocesuālās normas. Šie principi ir sekojoši:
#1. patiesības noskaidrošanas;
#2 .likumības;
#3 .atklātuma;
#4. koleģialitātes;
#5. tiesvedības valodas;
#6. aizstāvības;
#7 .nevainības prezumpcijas ;
#8. pušu līdztiesības;
#9. sacīkstes;
#10.nepārtrauktības;
#11.tieðuma un mutiskuma;
#12.procesuālās ekonomijas.
“Visi lietu izskatīšanas principi ir nesaraujami
saistīti, veido sistēmu un tikai ievērojot visus šos principus vienlaicīgi ir
iespējams īstenot valstī personām patiesas tiesības uz tiesas aizsardzību.”[10]
Šie principi ir vadošas normas, kas nosaka prcesuālās
kārtības raksturu un struktūru un, kas jāievēro, spriežot tiesu jebkurā lietā.
Šie principi nevar būt pretrunā viens ar otru.
Tagad, varbūt ātrumā izskatīsim dažus no šiem
principiem:
#1.
patiesības princips;
Nostiprināts likuma “Par tiesu varu” 17.pantā
Tiesas
galvenais uzdevums neapšaubāmi ir noskaidrot patiesību katrā lietā. Patiesības
princips jāsaprot kā nosacījums, kalietas apstākļu noskaidrošanai var izmantot
tikai tos pierādījumus, kas iegūti likumīgā ceļā, atbilstoši procesuālajai
kārtībai.
#2.
likumības princips;
Nostiprināts likuma “Par tiesu varu “ 18. pantā.
Ðis
ir viens no galvenajiem principiem (principu princips) tas nozīmē prasību, lai
tiesneši stingri pildītu likuma noteikumus un savā darbā tos vienmēr ievērotu.
#3.
aizstāvības princips;
Nostiprināts likumā “Par tiesu varu” 22. pantā.
Šis
princips paredz tiesājamā obligātu nodrošināšanu aizsardzību arī tad, ja viņš
pats to nespēj finansiālu problēmu dēļ.
#4. nevainības prezumpcijas princips
Nostiprināts ļikumā “Par tiesu varu”
Tas
nozīmē, ka nevienu personu, lai arī kādi apvainojumi būtu iesniegti, nevar
atzīt par vainīgu, kamēr nav pierādīta personas vaina likumā paredzētajā
kartībā. Šis princips pārņemts noseno romiešu civiltiesībām, kur tas nozīmēja,
ka tiesas procesa dalībnieks skaitās nevainīgs, kamēr nav pierādīts pretējais.
TIESU SISTĒMAS
LR tiesu sistēmu veido visas Latvijas valstī pastāvošās tiesas:
#1.
pilsētu(rajonu) tiesas;
#2.
apgabaltiesas;
#3.
Augstākā tiesa;
#4.
Satversmes tiesa.
Tiesas savā starpā saistītas ar organizatoriskām un
funkcionālām saitēm. Tiesu sistēma LR ir organizēta un darbojas uz vispārējiem
lietu izskatīšanas principiem, kurus aprakstījām iepriekš.
Tiesu sistēma Latvijā veidota, pamatojoties uz
Latvijas administratīvi- teritoriālo iedalījumu.
Latvijā pastāv triju instanču tiesas
#1.
pirmās instances;
#2.
apelācijas;
#3.
kasācijas.
Lielāko daļu lietas pirmā instancē izskata
pilsētu(rajonu) tiesas. Pirmā instancē lietas izskata koleģiāli t.i.-tiesnesis
un divi piesēdētāji. Lietas izskatīšanas laikā tiek analizēti pierādījumi un
noskaidroti visi lietai nozīmīgie fakti[11]
“Apelācijas instance nozīmē otrreizēju lietas izskatīšanu pēc būtības”.[12]
Bez šīm divām pastāv vēl arī kasācijas instance-
tiesas sprieduma vai lēmuma pārsūdzēšana, kā arī sprieduma pamatotības vai
pareizības pārbaude.
Tiesu sistēmu LR finansē no valsts budžeta. Tiek
izmantota nauda, ko pārskaita budžetā no tiesu
nodevām un naudas
sodiem, ko uzliek
tiesa.
Ņemot vērā mūsu slikto finansiālo stāvokli, arī tiesu
finansu stāvoklis ir ļoti, ļoti slikts. Tā ir runga ar diviem galiem. Valsts
kases pilnums vai tukšums ir atkarīgs no kvalitatīva prokuratūras un tiesu
sistēmas darba kopumā.
RAJONU(PILSĒTU) TIESA
“Rajonu(pilsētu)
tiesa ir izveidota atbilstoši Latvijas Republikas
administratīvi-teritoriālajam iedalījumam, bet Rīgas pilsētā- atbilstoši Rīgas
pilsētas iedalījumam tiesu rajonos”
Pašlaik Latvijā ir 39 rajonu(pilsētu) tiesas. Šo tiesu
sastāvā ietilpst tiesas priekšsēdētājs, tiesneši, administratīvie tiesneši.
tiesnešu skaitu apstiprina Saeima pēc atbildīgā ministra ieteikuma.
Rajonu(pilsētu) tiesas izskata civillietas,
krimināllietas, kā arī lietas, kas izriet no administratīvi- tiesiskajām
attiecībām
Šīs ir pirmās instances lietas.
Pārsvarā lietas izskata koleģiāli-tiesnesis ar diviem piesēdētājiem, taču ir
gadījumi, kad var izskatīt lietas vienpersoniski-civillietās un administratīvās
lietas.
APGABALTIESAS
Šis ir ors posms Latvijas
Republikas tiesu sistēmā. Valstī šobrīd pastāv un darbojas piecas
apgabaltiesas:
1. Kurzemes (Liepājā);
2. Latgales (Rēzeknē);
3. Vidzemes (Valmierā);
4. Zemgales (Jelgavā);
5. Rīgas (Rīgā).
Apgabaltiesa ir pirmās instances
tiesa tām civil un krimināllietām, kuras saskaņā ar likumu ir piekritīgas
apgabaltiesai.
Apgabaltiesa ir apelācijas instance tām lietām, kuras
pirmajā instancē izskatījusi rajona(pilsētu) tiesa vai tiesnesis
vienpersoniski.
Apgabaltiesas izskata pirmajā instancē arī īpaši
smagas krimināllietas(izvarošanas, smagas, nežēlīgas slepkavības u.c.)
Tiesā katastrufāli trūkst tiesnešu, tāpēc ilgi jāgaida
uz lietas izskatīšanu.
Apgabaltiesas priekšsēdētāju ieceļ pēc tieslietu
ministra un Augstākas tiesas priekšsēdētāja ieteikuma uz 5 gadiem. Viņš
personiski piedalās lietu izskatīšanā. Tiesas sastāvā ietilpst 3kolēģijas-
civillietu, kkrimināllietu un administratīvo lietu.
AUGSTĀKĀ TIESA
Augstākā tiesu varas instance Latvijā un tās sastāvā
ietilpst:
1. senāts
2. Civillietu un krimināllietu palātas
3. Tiesnešu Plēnums
Senāts savukārt iedalās trijos departamentos:
1.Civillietu;
2.Krimināllietu;
3.Administratīvo.
Ieviešot apelācijas institūtu, kura uzdevums ir skatīt lietas atkārtoti
un kasācijas institūtu-Senātu, mainijās arī AT funkcijas- tā vairs nebija kā
uzraudzības iestāde. AT priekšsēdētājs ir Andris Guļāns, tā pilnvaru laiks ir
septiņi gadi, viņam ir divi vietnieki.
VĒRTĒJUMS
Manuprāt, pastāvošā tiesu sistēma ir tālu, jo tālu no pilnības.
Tiesnešiem ir zemas algas, viņiem ir ļoti
daudz darba, tāpēc viņi nespēj pienācīgi iepazīties ar konkrēto lietu un rodas kļūdas pareizu
lēmumu pieņemšanā.
Ko līdz policijas un prokuratūras operatīvais darbs ķerot un arestējot
noziedzniekus, ja tiesa viņus atbrīvo, it kā lielo noziedznieku
lietas-Haritonova un Laventa nebūtu pietiekoši nodrošinātas ar pierādījumiem.
Es domāju, ka īsteni tiesiskā un demokrātiskā valstī viņi būtu noteikti
iesēdināti vai kā citādi beiguši savu noziedzīgo dzīvi.
Tiesnesim jāsaņem tāda alga un jārada tādi darba apstākļi, lai vinū
nevarētu korumpēt par desmit minimālajām mēnešalgām. Kāpēc tiesnesim ir mazāka
alga kā deputātam? Vai viņš strādā mazāk svarīgu darbu kā deputāts?
Latvijā jāatjauno tautas ticība tiesai. Ir jāīsteno dzīvē visi
Neatkarīgas tiesu sistēmas pamatprincipi, jo tas nesīs augļus Latvijas
attīstībai. Tad, mēs varēsim sapņot par iestāšanos NATO un ES.
Tikai tad, ja tiesnesis pats nepārkāps likumu, viņš
varēs to prasīt arī no mums!
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
Ā. MEIKALIŠA “TIESU VARA LATVIJĀ”
SATVERSME
LIKUMS “PAR TIESU VARU “
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru