Turības Mācību
centra augstskolas
Patstāvīgais
studiju darbs
Uzņēmējdarbībā Nr.
1
UZŅĒMĒJDARBĪBAS IDEJA UN INOVĀCIJA
UZŅĒMĒJDARBĪBĀ.
RĪGA
1998.
SATURA RĀDĪTĀJS.
IEVADS……………………………………...............................3
JAUNAS IDEJAS,
MEKLĒŠANA...................…………………..............................4
UZŅĒMĒJDARBĪBAS UZDEVUMI,
LAI UZSĀKKTU
BIZNESU.……………………......................5
UZŅĒMĒJDARBĪBAS
PLĀNOŠANA.…………......................6
TIRGUS APTAUJA UN
NOVĒRTĒŠANA..…..........................7
CENU
VEIDOŠANA..................……………….........................8
KONKURENTI.........…………………………….......................9
NOBEIGUMS……………………………………......................9
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA……............................................10
IEVADS.
Mūsu
valstī arvien ātrāk sāk attīstīties
uzņēmējdarbība , bet bieži vien ir jūtams noteikts palēlinājums reformu gaitā
tieši uzņēmējdarbības vidē. Manuprāt, tas ir uzņēmējdarbības pieredzes un
zināšanu trūkums privātuzņēmumu dibināšanā un funkcionēšanā.Mūsu sabiedrība sāk
spert tikai pirmos soļus civilizētu apstākļu radīšanai uzņēmējdarbībā.
Tagad
gandrīz jebkurš var uzsākt savu biznesu. , jo tagad ir ļoti liela saskarsme ar
ārzemju tirgiem. Rodās aiz vien jaunas un spilgtas idejas uzņēmuma veidošanai ,
un ir arī daudz lielākas iespējas to uzsākt. . Līdz ar to , ka Latvija ir
guvusi neatkarību , mūsu ielās var redzēt ar katru dienu jaunus uzņēmumus.
Daudzi agrākie uzņēmēji , kuriem nebija iespējas nostabilizēties tirgū , tagad
var privatizēt uzņēmumus un būt pilnīgi neatkarīgiem no ārējo vai iekšājo
iejaukšanos viņu uzņēmumos. Jo , ja jebkuram uzņēmējam ir privātīpašums , līdz
ar to , viņš kļust patstāvīgs. Uzņēmuma īpašniekam ir dota iespēja operatīvi
manevrēt ar sava uzņēmuma līdzekļiem un nospraust kokrētus uzņēmuma darbības
uzdevumus. Privātuzņēmējiem ir visas iespējas brīvai saimnieciskai darbībai un
, brīvu samnieciskās darbības izvēli. Privātuzņēmēji var brīvi slēgt līgumus , apvienoties vai sadarboties ar citiem uzņēmējiem un to
organizācijām. Viņš var brīvi darboties ar savu uzņēmumu pēc saviem uzskatiem .
Vispārējā darbības brīvība ir galvenās uzņēmēja tiesības brīvā tirgus ekonomikas
sabiedrībā.
Tā
pat , privātuzņēmēji ir ieinteresēti iegūt pēc iespējas lielāku peļņu un
uzskrāt savu kapitālu , vairot savu
īpašumu , tādēļ viņiem ir jāražo un
jāpārdod preces , kas atbilstu patērētāju pieprasījumam.
Uzņēmējdarbība kalpo netikai katra
cilvēka attīstības interesēm ,
bet arī visas sabiedrības interesēm.
Bieži vien uzņēmējdarbība rada papil-
dus apstākļus arī valsts attīstībaiļ
JAUNAS IDEJAS
MEKLĒŠANA.
Ideja ir viena no
svarīgākajām un vērīgākajām bagātībām ne tikai
uzņēmuma sekmīgai pastāvēšanai un paplašināšanai , bet arī jaunu uzņēmumu
dibināšanai.
Jaunam
uzņēmējam ir jāveido sava jaunā uzņēmuma biznesa plāns.
Jaunā
uzņēmuma uzdevums ir plānot , organizēt un kontrolēt izpildi. Jebkuram
uzņēmējam ir nepieciešamas idejas , kuras varētu reali īstenot un, kas nesīs viņa uzņēmumam panākumus. Bez
idejas nevar sākties uzņēmējdarbība.Parasti ideja rodas darbīgu cilvēku galvās
,bet, manuprāt . viens no svarīgākajiem faktoriem ir tas, ka cilvēkam jābūt
ļoti uzņēmīgam,lai spētu pieņemt lēmumus un radīt iespējas idejas
realizēšanā.Tāpēc ir jāizmanto visa sava pieredze, izglītība, zināšanas
uzņēmējdarbībā.
Jaunam
uzņēmējam nav viegli uzsākt uzņēmuma darbību , jo idejas ir ļoti daudz , bet
nevar visas idejas realizēt , tāpēc vajag katru ideju kārtīgi izanalizēt.
Uzņēmējam
ir jānostāda mērķis uz kura pamata arī radīsies jaunās idejas. Jāizlemj , vai
uzņēmējs veidos ilgtermiņa , vai īstermiņa uzņēmumu. Vai uzņēmuma pamata
nodarbošanās būs ražošana , vai tas būs veikals , darbnīca , vai arī cita veida
pakalpojumi utt.
Katrai
idejai radīsies savas problēmas , tādēļ nepieciešams , precizēt radušās idejas
problēmas. Tas ne vienmēr ir tik vienkārši. Jāizstrādā alternatīves ,
balstoties uz finansiālām iespējām un uzņēmuma uzdevumiem.
Jāizvēlas
alternatīves , kas atbilst uzņēmuma mērķiem.
Katra ideja ir
sīki jāizanalizē , lai varētu pieņemt galējo lēmumu. Jāatceras , ka lēmumi ir līdzekļi , lai
sasniegtu nostādīto mērķi. Katram lēmumam būs pozitīvas un arī negatīvas puses
. Katrs lēmums ir jauna problēmu atklāšana. Un problēmas risinājums noved pie citas
apstākļu virknes , kas atkal prasīs
jaunus lēmumus.
Katra ideja un
lēmums ir jāīsteno . Var gadīties , kad izveidotais plāns nedos nekādus
rezultātus un panākumus uzņēmumam , jo tas nav pareizi īstenots. Tādēļ , jābūt
pilnīgi drošam un pārliecinātam par savu izveidoto biznesa plānu.
Jānostāda ne tikai
uzņēmuma mērķi , bet arī uzdevumi un pienākumi, kuri būs obligāti jāizpilda .
Lai
veidotu uzņēmumu ir jāizpēta tirgus nišas , lai zinātu kādā tirgū uzņēmējs
pārdos savu preci. Jāizpēta piercēji , to pieprasījums , vajadzības. Jāizpēta
tirgus preces cenas , tas ir , kāda prece ir vispieprasītākā. Jāizpēta
konkurence tirgū.
Pašreizējos apstākļos , kad
ekonomikas sfērā notiek dažādas izmaiņas , uzņēmējam jābūt informētam par
visiem ar uzņēmumu saistī-
tiem jautājumiem un jāplāno sava
darbība mēnešiem un pat gadiem uz priekšu.
UZŅĒMĒJDARBĪBAS
UZDEVUMI,
LAI UZSĀKTU
BIZNESU.
Uzņēmējdarbību
uzsākot, svarīgākie risināmie uzdevumi ir darbības sfēras un mēroga izvēle. Ir
svarīgi ieplānot, cik liels būs uzņēmums , kāds būs pieprasījums pēc paredzētās
produkcijas un kāds būs no tā ienākums.
Jaunas
idejas var atklāt , novērojot konkurentu darbības procesu. Tāpēc nepieciešams
iepazīt viņu reklāmu , apmeklēt izstādes , uzsklausīt viņu paziņojumus ,
analizēt tendences viņu produkcijas pieprasījuma attīstības jomā.
Jaunas
idejas var gūt arī no citiem avotiem , piemēram , no konsultantiem , reklāmas
aģentiem , jo reklāmas aģenti ir visciešākā saskarsmē ar pircējiem , viņi
visvairāk var uzzināt pircēju vēlmes , nepieciešamību utt. , jaunas idejas vēl
var iegūt no patentu autoriem , no pētniecības firmām , publikācijām utt.
Ja uzņēmējs ir
ražotājs , tad viņam ir jāmeklē visādas informācijas , lai varētu preci
uzlabot. Šajā jomā var organizēt speciālas grupas , kas izvirza dažādus
uzvedinošus jautājumus par preces uzlabošanu.
Uzņēmējs var
sadarboties ar citeim uzņēmējiem un veidot kopuzņēmumu. Tad varētu veidot
saražoto preču komplekāciju , piemēram , lielam uzņēmumam pārdot un iekārtot
pilnībā visu ofisu , tas varētu būt ar galdiem , krēsliem , paklājiem ,
datoriem , pārējo biroja tehniku utt. Tad abiem uzņēmumiem , kuri ir veidojuši
kopuzņēmumu , radīsies lielāka peļņa. Bet , lai veiktu šādu pasākumu biroju
iekārtošanai , tad ir jāveido firmas katalogi , kurā ir atspoguļota visa
piedāvātā prece un pakalpojumi.
Kad uzņēmums
formulē mērķus ir svarīgi , lai uzņēmumu vadība konsultētos ar firmas
darbiniekiem visos līmeņos. Darbinieki bieži vien var sniegt vērtīgu
informāciju un padomus.
Jāzin , ka pareizi
izvirzīti uzdevumi iedvesmo jūsu mērķu sasniegšanai , un parāda saskatīto
problēmu. Uzdevumiem ir jābūt konkrētiem , izpildāmiem noteiktā laika posmā ,
virzītiem uz konkrētiem rezultātu sasniegšanu.
Vistiešākais
uzņēmuma mērķis ir - peļņas iegūšana. Tas ir atkarīgs no iepriekš minētiem
apstākļiem - ražošanas produkcija , pakalpojums utt. Svarīgākais un
sarežģītākais ir pieprasījuma noskaidrošanas jautājums. Vēlams noskaidrot
pieprasījuma prognozi nākotnei un piedāvājuma novērtējumu analoģiskai
produkcijai , ko ražo citi uzņēmumi.
Mērķu noteikšanai
jāņem vērā uzņēmumā esošās iespējas , ārējos apstākļus , tas ir , vidi , kurā
uzņēmums atrodas.
Katram uzņēmējam
ir jāplāno sava uzņēmējdarbība , lai uzņēmums nestu peļņu , lai uzņēmumam būtu
nākotne , lai spētu nodrošināt darbiniekus ar darba algām.
Parasti uzņēmēji
savus mērķus un plānošanu parāda rakstiskā veidā, lai varētu konsultēties ar darbiniekiem vai
kaut kādām citām juridiskām personām. Plānošanas mērķis ir sniegt atbildi uz
radušajiem jautājumiem.
Svarīgs jautājums
nākamajam uzņēmējam ir uzņēmuma novietojums Protams, ja neņem vērā to, ka
uzņēmējs pārņem kādu jau esošu uzņēmumu.
UZŅĒMĒJDARBĪBAS
PLĀNOŠANA.
Ja
uzņēmējs ir izlēmis kāda ideja būs reāla viņa uzņēmējdarbības uzsākšanai un
, kādā tirgū viņš piedāvās savu preci ,
tad ir jāplāno savas preces piegāde , tas ir , ar kādām firmām viņš sadarbosies
, kas būs viņa piegādātāji. Varbūt viņš darbosies pilnīgi neatkarīgi no citiem
uzņēmējiem, tas ir , piegādās preci pats. Rezultatīvai uzņēmuma saimniecības
vadīšanai arvien biežāk un plašāk izmanto biznesa plānus. Uzņēmējdarbības plāns
ir uzņēmuma secīgas, sistemātiskas darbības mehānisms, ar kura plīdzību tiek
risināti ekonomiski izdevīga uzņēmuma darbības plānošana ,dažādu darbības
variantu izstrādāšanas, ekonomiski izdevīgas darbības attīstības plānošana.
Uzņēmējdarbības
sekmes lielā mērā ir atkarīgas no tā , cik izdevīgi ir iepirktas izejvielas ,
materiāli , preces un ražošanas līdzekļi , citas materiālās vērtības uzņēmumā.
Lēmums
par izejvielu , materiālu vai preču iepirkšanu tiek pieņemts pēc tam , kad
saņemta informācija par to , ka radusies nepieciešmība palielināt esošos
izejvielu , materiālu vai preču krājumu , vai arī šie krājumi pilnībā izsīkuši.
Svarīgi ir arī uzņēmuma iespēju noteikšana. Tās varētu būt noliktavu iespējas ,
to ietilpība , brīvas vietas utt. , gan uzņēmuma finansiālās iespējas , tas ir
, uzņēmumam ir nepieciešamie naudas līdzekļi materiālo vērtību iegādei. Tāpēc
iepirkšanas vai sagādes procesam ir jāseko materiālu vai preču uzskaitei un
preču vai materiālo vērtību kustībai.
Nepieciešamā
produkcijas daudzumam ražošanai ir jāzin izejvielu un komplektējošo detaļu
piegādes iespējas. Lai noteiktu sagādes apjomus , ir jāiegūst daudz dažādas
informācijas : par preču piegādi , preču noietu , pircēju pieprasījumu ,
ienākumu izmaiņām , par jaunu uzņēmumu atvēršanos , par konkurējošo uzņēmumu
materiālo stāvokli u.c.
Ražošanas uzņēmuma
sagādes plānošana notiek , pamatojoties uz uzņēmuma ražošanas apjomu un laiku.
Uzņēmējdarbības
plānu sastāda arī tāpēc , lai informētu potenciālos investētājus un baņķierus
par uzņēmuma stāvokli ,par tā kredīta atmaksāšanas iespējām. Biznesa plāns ir
neaizvietojams ,ja uzņēmums vēlas saņemt kredītu vai aizdevumu.
Ja uzņēmums ir
liels un preces jāpasūta un jāpiegādā lielos daudzumos , tad tas ir izdevīgi
uzņēmējam , jo tad uzņēmējam ir lielāks preču apgrozījums un tas rada
izdevīgākus piegādes un maksāšanas noteikumus, tas ir , uzņēmējs var paplašināt
savu sortimentu daudzumu un, var
atļauties lielākas preču atlaides. Savukātr , ja būs mazāki piegādes izdevumi ,
līdz ar to būs lielāki noliktavu izdevumi , kas saistīts ar izmaksām par
uzglabāšanu. Uzņēmuma normālai darbībai ir nepieciešams notiekts izejvielu ,
materiālu vai gatavo preču krājums.
TIRGUS APTAUJA UN
NOVĒRTĒŠANA.
Uzņēmumam
jāveido anketas, ar kuru palīdzību varētu uz konkrētiem jautājumiem atbildes
,lai nākotnē uzņēmējam būtu vieglāk pieņemt pareizos lēmumus. Aptaujas varētu
organizēt uz ielām , kur jūs esat tiešā saskarsmē ar pircējiem , vai arī ,
aptaujas var veikt anketu veidā , tas varētu būt - laikrakstos , žurnālos ,
varbūt televīzijā , vai arī uz speciāli izveidotām firmas bukletām.
Jāmēģina
atrast visu nepieciešamo informāciju par uzņēmējdarbību , tās veidošanu ,
problēmu risināšanu. Jāmēģina nodibināt jaunus kontaktus ar citām firmām , tie
varētu būt arī konkurentu uzņēmumi . Var sadarboties ar ārzemju firmām.
Daudzi
uzņēmumi, lai gūtu stabilāku stāvokli tirgus nišā rīko dažādas
degustācijas.Protams, ka ne jebkurš uzņēmums var to atļauties , bet uzņēmumi ,
kuriem ir sakari ar ārvalstu firmu , ir ieinteresēti lai šīs preces apgrozījums
pēc iespējas labāk un ātrāk iekļautos Latvijas tirgū. Piemēram - Dāņu firma
ražo Merrild kafiju un tās mērķis ir paplašināt preces apgrozību arī Latvijā ,
tapēc tiek nodibināts kopuzņēmums ar Latvijas vairumtirdzniecības
firmu.Uzņēmumi ir ieinteresēti par preces noietu , tapēc tiek rīkotas
degustācijas , lai cilvēki spētu novērtēt šo kafijuļ .Par cik prece ir laba un
kvalitatīva , tad šo degustāciju rezultātā abu uzņēmumu peļņa piaug
daudzkārtīgi.
Jāizlemj
, kura ir jūsu iecerētā tirgus grupa , ko jūs gribat ar to panākt , kā jūs to
panāksiet , lai tas notiktu , kādu informāciju jūs sūtīsiet un , kā jūs
padarīsiet to pārliecinošu , kuru līdzekli jūs izmantosiet , lai nosūtītu
informāciju , kā jūs izmērīsiet un attīstīsiet panākumus ?
Nevar
izvēlēties tikai reklamēšanas līdzekli , nevar izdomāt pārdošanas veicināšanas
paņēmienu , nevar domāt par pārdošanas vietu , nezinot , kam pārdodam , kādi ir
klientu pirkšanas motīvi , kādā veidā jūsu produkts saskaņojās ar viņu
vajadzībām. Nevar , piemēram , ražot to , kas ir jau saražots , bet jāražo to ,
kas ir vajadzīgs pircējiem.
Lai
sekmīgi darbotos uzņēmuma noiets ir vajadzīga ne tikai laba reklāma, bet arī
plaši kontakti. Jāveido dažādas telefonu intervijas, anketu izsūtīšana pa
pastu, personīgās intervijas.Firmai jāpiesaista uzmanība ar dažādu prezentāciju
rīkošanu ,piemēram, preces prezentāciju,jaunu produktu prezentāciju, firmas,
kuras atgādina par savu esamību. Svarīgi ir sastādīt prezentācijas katalogus,
kuros var atrast visnepieciešamāko informāciju.
Mēs zinām , ka ,
lai varētu uzzināt patērētāju pieprasījumu , tātad , ir jāveic anketēšana ,
aptauja un konsultēšanās pie citiem uzņēmējiem.
Tā
pat , mēs zinām , ka patērētājs pieprasīs preci , kurai būs laba kvalitāte ,
zemas cenas , liela sortimenta izvēle un daudzums , pēcpārdošana , apkalpes
serviss , iegādātās preces izturīgums , piegādes apstākļi , uzņēmuma atrašanās
vieta , informācijas pilnīgums par katru interesējošos preci , pieejamība ,
kredītkartes , garantijas , konsultēšana , kompetence , gatavība palīdzēt ,
atlaižu sitēma.
CENU VEIDOŠANA.
Jāprot
veidot preces cena , jo preces cena nevar pārsniegt konkurējošā uzņēmuma cenas.
Ja preces cena ir augstāka , tad mūsu uzņēmums zaudē savus potenciālos klientus
un , līdz ar to , uzņēmum nav peļņas. Katram uzņēmumam jānostāda sevi pircēja
vietā , piemēram , iepērkoties pie citiem uzņēmējiem , tad uzņēmējs pats
sapratīs pircēju vajadzības.
Cenu
atlaides pievērš lielāku uzmanību un interesi pircējiem. Cenu atlaides var
rīkot , piemēram , sezonai beidzoties vai arī kaut kādu tradicionālo svētku
gadījumos.
Pastāv
dažādi cenu atlaides veidi :
·
Rabats - tas ir cenas
pazemināšana dažādu iemeslu dēļ. Tiek izrēķināta no kopējās pirkuma summas.
Rabata atlaide pārsvarā ir no 5 % - 10 % .
·
Bonuss - ir atlaide , kuru
maksā pircējam par noteiktu summas daudzumu sasniegšanas.
·
Skonto - atlīdzība par
rēķina pirmstermiņa samaksu.
Nav
ieteicams arī pārcensties ar cenu atlaidēm , jo , piemēram , lielas konkurences
tirgū tas ir neizdevīgi. Ja lielas konkurences tirgū jūs pazemināt kaut kādas
noteiktas preces cenu , tad jums rodas vairāk pircēju un precei ir noiets , bet
, līdz ar to , konkureti arī noreaģē uz to un pazemina savas preces cenas. Tad
atkal rodas tirgū preču cenu līdzsvars un ir grūti atgriesties pie iepriekšējās
preces cenas , jo tad pircējs iepirksies pie konkurējošā uzņēmēja un jums vairs
nebūs peļņas.
KONKURENTI.
Uzņēmējdarbība ir
arī atkarīga no konkurentiem. Vadoties pēc konkurentiem uzņēmums var paplašināt
savu uzņēmumu , veidot labāku apkalpes metodi , uzlabot pieejamību , piedāvāt
izdevīgākas preces cenas patērētājiem.
Konkurencei ir
stimuls podukta kvalitātes un tās drošības nepārtrauktas pilnveidošanai.
Konkurence liek radīt jaunus produktu veidus . Konkurence pieder pie
mokroekonomiskās vides. Konkurence , savukārt , var arī bremzēt jūsu uzņēmuma
panākumus , ja konkurencei ir labāks
uzņēmums , lētākas preces , labāka apkalpošana utt.
Jābūt pilnībā
informētam par katru konkurējošo uzņēmumu. Nepārtraukti jācenšas papildināt
informācijas avotus un zināšanas par konkurences darbību.
NOBEIGUMS.
Nobeigumā gribētu
teikt , ka ir vēl ļoti daudz problēmas , lai uzsāktu savu uzņēmējdarbību ,
piemēram , sociālās problēmas , tas ir , sociālās problēmas skar visu
iedzīvotāju intereses jo vairāk uzņēmēju intereses. Uzņēmējiem jāievēro visi
Latvijas Ministru Kabineta noteikumi , piemēram , par nodokļu maksāšanu ,
likumi, attiecībā pret darbiniekiem un darba devējiem , tas ir , darba likumu
kodeksi , u.c. likumi un noteikumi. Es domāju , ka ļoti svarīgs
priekšnosacījums uzņēmējdarbībā ir uzņēmēja profesionālā sagatavoāība. Pretējā
gadījumā bieži vien uzņēmējiem rodas daudz dažādas problēmas , kuras viņi
nespēj atrisināt tikai šī iemesla dēļ. Jebkurš uzņēmums vienmēr ir spiests
rēķināties ar iespējamo risku un citām problēmām. Uzņēmējam jau laikus jāpamana
iespējamie šķēršļi un jāizstrādā stratēģija, lai to novērstu.
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA.
“ Uzņēmējdarbības pamati “ Marita Rurāne ,
Izdevniecība “ Turības Mācību centrs “
1997. Rīga.
“ Biznesa plāns “
,
1. kursa darba
izmantošana.
Kredīts uzņēmumiem ir viens no ātrākiem veidiem ka piesaistīt finansējumu https://www.cityfinances.lv/lv/kredits-uznemumiem/
AtbildētDzēst